Waarom zou ik dat doen, ik heb een pleitbaar standpunt en dat is wat men te slikken heeft. Tot dat...quote:Op maandag 3 januari 2011 23:05 schreef ManAtWork het volgende:
(Eerlijk gezegd zou ik de vraag wel voorleggen aan de inspecteur en hem vragen of het opvoeren van de servicekosten wel geaccepteerd wordt.)
Om zekerheid vooraf te krijgen om later niet voor verrassingen te komen staan.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 00:13 schreef nostra het volgende:
[..]
Waarom zou ik dat doen, ik heb een pleitbaar standpunt en dat is wat men te slikken heeft. Tot dat...
Dan zal je een verzoekje moeten sturen naar de inspecteur waarin je vraagt om aan jou een O-biljet te sturen.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 10:56 schreef _Flash_ het volgende:
Normaal geef ik mijn extra inkomsten (freelance) op als ROW. Als ik terugkijk op 2010 voldoe ik wel aan het urencriterium en zou ik het als WUO op moeten geven (meteen gebruik maken van zelfstandigenaftrek!). Maar zoals MAW al zei in de openingspost, dat kan je niet kwijt in het programma. Ik neem aan dat dat via het ondernemersgedeelte van de site van de BD moet waar ik ook de aangifte omzetbelasting doe.
Weet iemand wanneer of hoe ik dat dan kan doen? Ik zal geen uitnodiging krijgen lijkt me omdat de BD niet kan ruiken dat ik meer uren ben gaan maken.
Je kunt zelfs toeslagpartner zijn zonder fiscaal partner te zijn. In jullie geval denk ik dat het dus niet uitmaakt of je wel of geen fiscaal partnerschap opgeeft want toeslagpartner ben je (waarschijnlijk) toch al.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 11:28 schreef elby1988 het volgende:
Ik heb ook nog een vraag, hopelijk kan iemand mij helpen.
Ik woon sinds vorig jaar februari samen. Nu is dit het laatste jaar dat we fiscaal partnerschap kunnen toepassen zonder ons officieel als samenwonend hoeven te bestempelen. Ik was dit van plan, maar bedacht me erna iets. Is het zo dat als je je aangifte doet als fiscaal partnerschap, je ook je zorgtoeslag samen moet aanvragen? Dat hebben we namelijk afgelopen jaar niet gedaan, en via een berekening van dit jaar kwam ik erachter dat we in plaats van beide 69 euro, we samen 128 euro zouden krijgen. Ik weet dat je niet de 2 jaren hierin mag vergelijken, maar het geeft een indicatie dat wanneer we het samen aan zouden vragen we minder zouden krijgen (raar, want ik dacht dat het andersom zou zijn....)
Weet iemand of die 2 dingen samen moeten gaan of dat het helemaal niet nodig is?
Bedankt!
Thanks. Ik had net ook iemand aan de lijn bij de BD-telefoon. En die zei inderdaad ook een brief sturen naar regiokantoor met uitleg hele situatie. Dat dus maar ff typen.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 11:29 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dan zal je een verzoekje moeten sturen naar de inspecteur waarin je vraagt om aan jou een O-biljet te sturen.
Klopt, maar dat hebben we (door luiheid/onwetendheid) nog niet aangevraagd.. Is dat sowieso voordeliger? Kan dat nog met terugwerkende kracht (ja.. weet dat het eigenlijk niet hier hoort, maar het komt toevalligerwijs te sprake..quote:Op dinsdag 4 januari 2011 11:39 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je kunt zelfs toeslagpartner zijn zonder fiscaal partner te zijn. In jullie geval denk ik dat het dus niet uitmaakt of je wel of geen fiscaal partnerschap opgeeft want toeslagpartner ben je (waarschijnlijk) toch al.
Bedankt, dan zal ik het met terugwerkende kracht veranderen. Dacht dat zoiets een keuze is, en dat de Belastingdienst het ook nog eens controleerde in Augustus. Vraag me af hoe ze dat ook doen, aangezien er hier 7 mensen op het adres wonen, welke bestaat uit 6 appartementen.. Zodra we als fiscaal partnerschap aangifte doen is het zo klaar als een klontje inderdaad..quote:Op dinsdag 4 januari 2011 12:20 schreef belfis het volgende:
U woont samen sinds februari 2010. Ervan uitgaande dat het samenwoonen officieel is geregistreerd bij de GBA (gemeente), heeft u geen keus. U bent gezien de voorwaarden verplicht toeslagpartners van elkaar. Dit omdat u in 2010 langer dan een half jaar samenwoont. U moet deze wijziging, zoals elke wijziging in leef- en/of inkomenssituatie doorgeven. Samen krijgt u enkele tientjes minder zorgtoeslag op jaarbasis. Maar nogmaals: u hebt geen keus.
Fiscaal partnerschap levert niet per definitie geld op, het kan ook heel goed neutraal uitpakken (bijvoorbeeld als jullie inkomen ongeveer even hoog is).quote:Op dinsdag 4 januari 2011 12:28 schreef elby1988 het volgende:
[..]
Bedankt, dan zal ik het met terugwerkende kracht veranderen. Dacht dat zoiets een keuze is, en dat de Belastingdienst het ook nog eens controleerde in Augustus. Vraag me af hoe ze dat ook doen, aangezien er hier 7 mensen op het adres wonen, welke bestaat uit 6 appartementen.. Zodra we als fiscaal partnerschap aangifte doen is het zo klaar als een klontje inderdaad..
Edit:
Nja, ik snap er even niets meer van.. Moet ik nu wel of geen fiscaal partnerschap aanvragen. Is het rendabel als ik de keuze heb (want die heb ik toch?)? Ik heb voor de grap eens wat gespeeld met de verwachtte getallen en het maakte niets uit qua teruggave..
Nogmaals, daar voldoe je wel aan, het is geen keuzemogelijkheid.quote:Betekent het ook dat als ik niet ga voor fiscaal partnerschap, ik ook geen toeslagpartner bij de zorgtoeslag hoef aan te vragen? Ik voldoe namelijk dan niet aan de voorwaarde die staan op: http://www.toeslagen.nl/particulier/toeslagpartner/ ..
Ja.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 13:00 schreef elby1988 het volgende:
Okee.. Dus kan ik nog met terugwerkende kracht dat veranderen via het programma huurtoeslag 2010?
Lijkt me wel verstandig.quote:En zal ik die van 2011 dan ook maar meteen veranderen?...
Goed lezen wil wel eens helpen.quote:Wel lastig als leek soms.. Bedankt allen alvast
quote:Hierna weer ontopic
Dank.quote:Op maandag 3 januari 2011 22:53 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Bij de aangifte van 2010 ga je uit van de situatie in 2010.
De maximale arbeidskorting is inderdaad veranderd naar ¤ 1.489.quote:Op woensdag 5 januari 2011 12:13 schreef foetre het volgende:
Ik zie nu op de jaaropgave staat verrekende arbeidskorting 0
Terwijl het vorig jaar nog 1504 was.
Is dit afgelopen jaar veranderd?
Maar nu heb ik 0 gekregen.Neem aan dat het aangifteprogramma dit vanzelf weer berekent maar zal toch even me werkgever informeren.Volgens mij hadden ze een nieuw salarissysteem .quote:Op woensdag 5 januari 2011 12:57 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
De maximale arbeidskorting is inderdaad veranderd naar ¤ 1.489.
In grote lijnen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 12:00 schreef harry83 het volgende:
Voor de aangifte is het getal "arbeidskorting" niet zo belangrijk, het getal "loonheffing" is belangrijker. Het getal wat je invult bij Arbeidskorting wordt volgens mij niet eens gebruikt, want of je nou 0, 1000 of 1489 invult, er komt altijd hetzelfde uit bij "Te ontvangen/betalen".
Als de werkgever werkelijk 0% heeft toegepast krijg je waarschijnlijk wel iets terug (ergens tussen 1 en 1489 euro, hangt van je bruto salaris af) omdat je dan te veel belasting hebt betaald.
manatwork: o grote kenner, klopt toch?
De arbeidskorting zit verrekend in de tijdvaktabellen waaruit in de meeste salarispakketten (zoniet alle) gekeken wordt welk bedrag aan inhouding bij het berekende loon LB hoort. Er bestaat dus ook nog de kans dat het wel is toegepast, alleen niet vermeld.quote:Op donderdag 6 januari 2011 12:00 schreef harry83 het volgende:
Voor de aangifte is het getal "arbeidskorting" niet zo belangrijk, het getal "loonheffing" is belangrijker. Het getal wat je invult bij Arbeidskorting wordt volgens mij niet eens gebruikt, want of je nou 0, 1000 of 1489 invult, er komt altijd hetzelfde uit bij "Te ontvangen/betalen".
Als de werkgever werkelijk 0% heeft toegepast krijg je waarschijnlijk wel iets terug (ergens tussen 1 en 1489 euro, hangt van je bruto salaris af) omdat je dan te veel belasting hebt betaald.
manatwork: o grote kenner, klopt toch?
Als je op het ? voor de post 'Verhoging uitgaven voor specifieke zorgkosten' had geklikt, had je o.a. dit kunnen lezen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 13:44 schreef 08gnoT. het volgende:
Ben hem ook aan het invullen.. wat is die 77% die opgeteld wordt bij medicijnkosten? Ik had in 2010, grofgeschat (moet het nog precies optellen, ben nu meer aan het kijken hoe die aangifte precies in elkaar zit) 5.000 euro aan kosten. Daar wordt 77% bij opgeteld en dan staat er bijna 9000, maar wat wil dat getal zeggen?
Lijkt me sterk dat dat is wat ik terugkrijg
En nee, je krijgt het bedrag niet terug maar mag dit in mindering brengen op je inkomen zodat je als het ware over dat bedrag de belasting terugkrijgt.quote:Wij verhogen het bedrag van de kosten voor specifieke zorgkosten met:
- 77% (als u op 31 december 2010 jonger was dan 65 jaar)
- 113% (als u op 31december 2010 65 jaar of ouder was)
Was 1 van de fiscale partners ouder dan 65 jaar en de ander jonger dan 65 jaar? En voldeed u aan de voorwaarden? Dan geldt voor beiden 113%.
Voorwaarden
Voor de verhoging van 77% of 113% mag uw drempelinkomen niet hoger zijn dan ¤ 32.738. Alleen de kosten voor genees- en heelkundige hulp en de reiskosten ziekenbezoek tellen niet mee voor deze verhoging.
En die 5000 euro aan medicijnen wordt niet gedekt door je verzekering?quote:Op donderdag 6 januari 2011 13:44 schreef 08gnoT. het volgende:
Ben hem ook aan het invullen.. wat is die 77% die opgeteld wordt bij medicijnkosten? Ik had in 2010, grofgeschat (moet het nog precies optellen, ben nu meer aan het kijken hoe die aangifte precies in elkaar zit) 5.000 euro aan kosten. Daar wordt 77% bij opgeteld en dan staat er bijna 9000, maar wat wil dat getal zeggen?
Lijkt me sterk dat dat is wat ik terugkrijg
Ik begrijp je niet. Krijg je nou wel of geen stufi? Anyway, hoeveel je mag aftrekken hangt af van hoeveel kosten je maakt en of en hoeveel stufi je krijgt. Aangezien we dat niet weten lijkt het me sterk dat iemand een idee heeft hoeveel jij mag aftrekkenquote:Op maandag 10 januari 2011 09:06 schreef Espex het volgende:
...
Daarnaast. Iemand ongeveer een idee hoeveel ik als universitair student kan aftrekken als ik wel stufi krijg? Ik kom altijd uit op niks, mag je keer 2300 euro aftrekken maar krijg je weer uitwonende stufi... weg aftrekpost.
Voor de stufiekosten maak je gebruik van de normbedragen.quote:Op maandag 10 januari 2011 09:06 schreef Espex het volgende:
Meah. Ik snap er elk jaar minder van. Vul dit jaar het zelfde in als vorig jaar, met het verschil dat ik 1000 euro ongeveer meer heb verdiend (zit nog ruim onder de 12000) en 100 euro meer belasting heb betaald. (ben student)
Vorig jaar kreeg ik 650 euro terug ongeveer, dit jaar ineens 150.
Daarnaast. Iemand ongeveer een idee hoeveel ik als universitair student kan aftrekken als ik wel stufi krijg? Ik kom altijd uit op niks, mag je keer 2300 euro aftrekken maar krijg je weer uitwonende stufi... weg aftrekpost.
Omdat het een aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekering is en geen aangifte toeslagen.quote:Op maandag 10 januari 2011 10:45 schreef sanger het volgende:
Wat ik me eigenlijk afvraag is waarom de afrekening van de toeslagen (zorg-, huur- en kinderopvangtoeslag) niet verwerkt zit in het aangifteprogramma IB. Weet iemand dat?
Vorig jaar is er teveel loonheffing ingehouden. Dit jaar is de loonheffing beter berekend. Je hebt dus in de loop van het jaar al netto meer ontvangen.quote:Op maandag 10 januari 2011 10:42 schreef Espex het volgende:
Ik krijg wel stufi, uitwonend. Maar vond het zo krom dat je dus als uitwonende ongeveer 260 krijgt en als thuiswonende 90. In beide gevallen is het alleen voor je stufi. Als uitwonende krijg je meer geld, maar niet om je kamer etc te betalen.
Naja, over de vorige vraag.
Ik verdiende vorig jaar 9500, 1050 loonheffingen kreeg 700 euro terug. Geen kosten opgevoerd.
Dit jaar verdiende ik 10500, 1150 loonheffing en krijg volgens berekening 155 euro terug, vind ik weinig.
En nu niet beginnen waar zeik je over, je krijgt zat. Werk gvd elke vrije dag van het jaar dus doe er wel degelijk iets voor.Gemene ouders die niet bijdragen en eigen leenafkeer helpen niet.
Die is te makkelijkquote:Op maandag 10 januari 2011 11:14 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Omdat het een aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekering is en geen aangifte toeslagen.
(Daarom gebruik ik het aangifteprogramma van de belastingdienst dus ook niet.)
Uiteraard kan ik dat. Maar ik doel meer op de efficiency aan de kant van de fiscus. Nu zijn er twee afdelingen mee bezig, terwijl het gewoon een extra stap zou moeten kunnen zijn in het bestaande programma die aangeeft of je recht had op toeslag, hoeveel toeslag en dit ook meteen verrekend met het saldo van de aangifte IB.quote:Je kunt het natuurlijk wel even snel invullen in het toeslagenprogramma. Dan weet je of je nog iets bij moet betalen of niet.
Efficiency en wettelijke beperkingen. Saldo IB is wettelijk 'verrekenbaar' met LB/DB etc, maar niet met toeslagen. Enigszins redelijk logisch. Als jij recht hebt op toeslag (en dus recht heb op bijv. 'hulp' m.b.t. het betalen van je huurhuis), dan zou aan dat recht afbreuk worden gedaan als dat wordt verrekend met een openstaande belastingschuld omdat jouw werkgever toevallig te weinig LH in rekening heeft gebracht / afgedragen (afgezien v/d gevallen waarbij het tekort wettelijk gezien bij de werkgever kan worden ingevorderd).quote:Op maandag 10 januari 2011 11:18 schreef sanger het volgende:
[..]
Die is te makkelijk
[..]
Uiteraard kan ik dat. Maar ik doel meer op de efficiency aan de kant van de fiscus. Nu zijn er twee afdelingen mee bezig, terwijl het gewoon een extra stap zou moeten kunnen zijn in het bestaande programma die aangeeft of je recht had op toeslag, hoeveel toeslag en dit ook meteen verrekend met het saldo van de aangifte IB.
Maar dat recht wordt berekend adhv je belastbaar inkomen. Dus als uit het aangifteprogje zou blijken dat je toeslag terug moet betalen, moet je dat hoe dan ook. Evenzo voor het bijbetalen van IB, als je het moet betalen dan moet je het hoe dan ook betalen.quote:Op maandag 10 januari 2011 11:33 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Efficiency en wettelijke beperkingen. Saldo IB is wettelijk 'verrekenbaar' met LB/DB etc, maar niet met toeslagen. Enigszins redelijk logisch. Als jij recht hebt op toeslag (en dus recht heb op bijv. 'hulp' m.b.t. het betalen van je huurhuis), dan zou aan dat recht afbreuk worden gedaan als dat wordt verrekend met een openstaande belastingschuld omdat jouw werkgever toevallig te weinig LH in rekening heeft gebracht / afgedragen (afgezien v/d gevallen waarbij het tekort wettelijk gezien bij de werkgever kan worden ingevorderd).
Je kunt vast wel zien dat het liquiditeitsproblemen kan opleveren als jij je huurtoeslag niet maandelijks kunt gebruiken voor je huur, terwijl je dat wel nodig hebt of iets dergelijks, omdat het is verrekend met je IB. En ik heb het niet over toeslagen terugbetalen, maar IB terugbetalen (andersom dus). Je kunt (in jouw geval) best IB terugbetalen zonder dat je het recht op toeslag verliest.quote:Op maandag 10 januari 2011 12:09 schreef sanger het volgende:
[..]
Maar dat recht wordt berekend adhv je belastbaar inkomen. Dus als uit het aangifteprogje zou blijken dat je toeslag terug moet betalen, moet je dat hoe dan ook. Evenzo voor het bijbetalen van IB, als je het moet betalen dan moet je het hoe dan ook betalen.
Welke wordt vastgesteld vanuit het belastbaar/verzamel inkomen uit de aangifte IBquote:Op maandag 10 januari 2011 12:17 schreef Maharbal het volgende:
Toeslagen gaan overigens aan de hand van het toetsingsinkomen, niet het belastbaar inkomen.
Nee, dat zie ik nietquote:Je kunt vast wel zien dat het liquiditeitsproblemen kan opleveren als jij je huurtoeslag niet maandelijks kunt gebruiken voor je huur, terwijl je dat wel nodig hebt of iets dergelijks, omdat het is verrekend met je IB. En ik heb het niet over toeslagen terugbetalen, maar IB terugbetalen (andersom dus). Je kunt (in jouw geval) best IB terugbetalen zonder dat je het recht op toeslag verliest.
Ik ben aan het mierenneuken. Het belastbaar bedrag is gewoon een andere belastingtechnische term dan toetsingsinkomenquote:Op maandag 10 januari 2011 12:37 schreef sanger het volgende:
Welke wordt vastgesteld vanuit het belastbaar/verzamel inkomen uit de aangifte IB
Dan begreep ik je anders. Ik weet niet waarom, maar ik begreep je zo dat je het tussentijds wilde gaan toetsen, waardoor effectief het maandelijks uit te betalen bedrag zou verminderen.quote:Nee, dat zie ik nietHet gaat niet om een verrekening met de toeslag over het huidige jaar, maar over het aangiftejaar. Dus om de naverrekening. Die liquiditeit heb je als het goed is toch al niet ingecalculeerd.
• Als blijkt dat je toeslag teveel hebt ontvangen moet je hoe dan ook terugbetalen. Als blijkt dat je IB moet bijbetalen dan moet hoe dan ook betalen. Kan dus net zo goed ineens. Enige is dan de termijn waarop je moet betalen, die liggen voor de toeslagen anders dan voor de IB volgens mij.
• Als blijkt dat je toeslag teveel hebt gekregen en IB moet terugkrijgen dan is het raar als je eerst een bedrag krijgt, en vervolgens een bedrag moet terug betalen.
• Als blijkt dat je toeslag te weinig hebt gekregen maar IB moet bijbetalen dan heb je al niet gerekend op die extr ainkomsten van de toeslag. Als je die krijgt is de kans groot dat je dat uitgeeft, wat een groter gat in de lquiditeit schiet als de aanslag IB moet worden betaald.
• Als je te weinig toeslag hebt gekregen en teveel IB betaald dan krijg je hoe dan ook terug. Dat is voor de fiscus veel efficienter als dat ineens kan.
Nogmaals gaat het alleen om de eindafrekenig toeslagen van het aangiftejaar (bv. 2010), dus zonder invloed op de toeslag die je maandelijks ontvangt (over bv. 2011).
Dat zou je eventueel kunnen koppelen, dat het nieuwe bedrag berekend wordt adhv de aangifte. Nu moet je zelf een wijziging doorgeven en als je dat vergeet dan heb je een verrassing bij de 'afrekening'.quote:Op maandag 10 januari 2011 12:51 schreef Maharbal het volgende:
Dan begreep ik je anders. Ik weet niet waarom, maar ik begreep je zo dat je het tussentijds wilde gaan toetsen, waardoor effectief het maandelijks uit te betalen bedrag zou verminderen.
Niets van gehoordquote:Ik zie dat ze het daar het afgelopen jaar al over hebben gehad, maar alleen voor wat betreft de zorgtoeslag kennelijk (niet de huurtoeslag, maar dat argument snap ik niet helemaal).
http://www.nuzakelijk.nl/(...)omstenbelasting.html
Voor wie? De fiscus kan een hoop tijd besparen. Voor de inwoners is het sowieso altijd nodig om iets te doen. Als je het progje begint met de vraag of er IB plicht is en bij nee doorschiet naar het toeslagen deel is niet zo moeilijk te maken ga ik vanuit.quote:Wat ik me wel kan voorstellen is dat het lang niet altijd handig is. Niet iedereen hoeft immers IB-aangifte te doen, terwijl we eventueel wel recht kunnen hebben op toeslagen. = weer meer rompslomp.
Mwah, volgens mij moet dat wel meevallen. Er zijn zat systemen die geautomatiseerd moeten kunnen bepalen hoeveel het recht op toeslag is adhv de aangifte over het vorige jaar, de uitbetaling hiervan verwerken, het nominale deel van de loonaangifte verwerken, de aangifte verwerken en automatisch matchen aan de vordering/schuld volgens het systeem van de fiscus en de verrekenig verwerken. En de historie van dit alles opslaan.quote:edit: overigens is het volgens mij ook lastiger te administreren. Als jij huurtoeslag krijgt en dat wordt uiteindelijk verrekend met een openstaande IB schuld, en naderhand blijkt dat je ook nog geen recht (of op recht op minder) huurtoeslag krijgt, is het weer lastiger te achterhalen wat nou het oorspronkelijke bedrag aan huurtoeslag was (weer meer rompslomp = systemen die dat moeten doen).
Nee, je vergeet dat er best wat mensen zijn die geen aangifte hoeven te doen en die ook niet hoeven te verzoeken om een aangiftebiljet. Deze mensen verkrijgen dan door integratie van de systemen extra rompslomp, want dan moeten ze ook nog eens dat hele programma weer doorlopen...jaar op jaar op jaar (toeslagen is doorlopend).quote:Op maandag 10 januari 2011 13:25 schreef sanger het volgende:
Voor wie? De fiscus kan een hoop tijd besparen. Voor de inwoners is het sowieso altijd nodig om iets te doen. Als je het progje begint met de vraag of er IB plicht is en bij nee doorschiet naar het toeslagen deel is niet zo moeilijk te maken ga ik vanuit.
Ik zag niet dat het niet kan, maar het kost gewoon weer klauwen vol met geld en je moet wederom gaan prutsen in bestaande systemen, en daar wordt niemand blij van.quote:Mwah, volgens mij moet dat wel meevallen. Er zijn zat systemen die geautomatiseerd moeten kunnen bepalen hoeveel het recht op toeslag is adhv de aangifte over het vorige jaar, de uitbetaling hiervan verwerken, het nominale deel van de loonaangifte verwerken, de aangifte verwerken en automatisch matchen aan de vordering/schuld volgens het systeem van de fiscus en de verrekenig verwerken. En de historie van dit alles opslaan.
Die vergeet ik niet hoorquote:Op maandag 10 januari 2011 13:30 schreef Maharbal het volgende:
Nee, je vergeet dat er best wat mensen zijn die geen aangifte hoeven te doen en die ook niet hoeven te verzoeken om een aangiftebiljet. Deze mensen verkrijgen dan door integratie van de systemen extra rompslomp, want dan moeten ze ook nog eens dat hele programma weer doorlopen...jaar op jaar op jaar (toeslagen is doorlopend).
Ik zou het niet in bestaande systemen doen dan. Gewoon alles over op het nieuwe systeem. En ja, dat kost een bak met geld maar je kunt het wel af met flink wat minder ambtenaren.quote:Ik zag niet dat het niet kan, maar het kost gewoon weer klauwen vol met geld en je moet wederom gaan prutsen in bestaande systemen, en daar wordt niemand blij van.
Maar dat bedrag is veel hoger dan mijn inkomen in 2010. Nou ja, iets duidelijker is het nu wel. Wat aan gedoe, die belastingquote:Op donderdag 6 januari 2011 13:50 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als je op het ? voor de post 'Verhoging uitgaven voor specifieke zorgkosten' had geklikt, had je o.a. dit kunnen lezen.
[..]
En nee, je krijgt het bedrag niet terug maar mag dit in mindering brengen op je inkomen zodat je als het ware over dat bedrag de belasting terugkrijgt.
Nope.. de kosten die wel gedekt worden, heb ik daar niet bij opgeteld.quote:Op donderdag 6 januari 2011 14:01 schreef DonJames het volgende:
[..]
En die 5000 euro aan medicijnen wordt niet gedekt door je verzekering?
Het is gewoon een vermenigvuldigingsfactor die mensen met zulke kosten afhankelijk van een aantal vereisten (zoals hoogte van je inkomen) krijgen op de door hen gepleegde kosten. Kort: je kosten worden vermenigvuldigd met een bepaalde factor omdat je aan de vereisten (inkomen etc.) voldoet.quote:Op maandag 10 januari 2011 13:38 schreef 08gnoT. het volgende:
[..]
Maar dat bedrag is veel hoger dan mijn inkomen in 2010. Nou ja, iets duidelijker is het nu wel. Wat aan gedoe, die belasting
Allemaal miljardenuitgaven die niet hoeven dusquote:Op maandag 10 januari 2011 13:37 schreef sanger het volgende:
Ik zou het niet in bestaande systemen doen dan. Gewoon alles over op het nieuwe systeem. En ja, dat kost een bak met geld maar je kunt het wel af met flink wat minder ambtenaren.
Je vergeet de besparing op het ambtenarenapparaatquote:Op maandag 10 januari 2011 13:41 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Allemaal miljardenuitgaven die niet hoeven dus
Zet wat zonnepanelen op het dak en je verdient er nog geld aan.quote:Op maandag 10 januari 2011 13:44 schreef sanger het volgende:
[..]
Je vergeet de besparing op het ambtenarenapparaatEr is dus een terugverdientijd, de vraag is alleen hoelang
Daarnaast hoeft het volgens mij geen miljarden te kosten, al ben ik niet heel erg op de hoogte van de prijzen van dit soort pakketten
quote:Op maandag 10 januari 2011 13:45 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Zet wat zonnepanelen op het dak en je verdient er nog geld aan.
quote:Op maandag 10 januari 2011 13:47 schreef sanger het volgende:
[..]
Das meer voor het aangiftepakket voor IB ondernemers
quote:Op maandag 10 januari 2011 13:45 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Zet wat zonnepanelen op het dak en je verdient er nog geld aan.
Het is loon over periode 13 en de werkgever heeft het in 2010 verloond.quote:Op maandag 10 januari 2011 14:44 schreef Dipstaart het volgende:
Vandaag, 10 januari, heb ik loon ontvangen over de periode 6 december - 3 januari. Mijn werkgever neemt deze laatste 13e maand altijd nog mee in de jaaropgave van, in dit geval, 2010.
Nu lees ik het een en ander over het genietingsmoment, maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe dat zit. Mag ik de bedragen die ik vandaag ontvangen heb nu bij mijn aangifte van volgend jaar doen of moet ik deze persé in de aangifte van 2010 verwerken?
Het scheelt namelijk wel meteen 400 euro dat ik nu minder terug zou krijgen :|
Misschien dat 'ie bedoelt dat het ¤400 'scheelt' omdat hij de loonheffingen t.z.v. die 13e maand wel meeneemt in de berekening, maar het inkomen dus niet (waardoor hij eventueel ¤400 zou kunnen terugkrijgen). Althans, dat is hoe ik 't lees.quote:Op maandag 10 januari 2011 14:48 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Het is loon over periode 13 en de werkgever heeft het in 2010 verloond.
Je fiscaal loon is dus inclusief periode 13.
Geef je het niet op, krijg je vanzelf een vragenbrief van de fiscus omdat het loon wat je werkgever heeft doorgegeven niet overeenkomst met hetgeen in jouw aangifte staat.
Met als kanttekening dat ik me haast niet voor kan stellen dat het ¤ 400,- aan belasting scheelt. (Plus dat het dan in 2011 erbij komt en je er dus niks mee opschiet.)
Aangezien ik in 2011 niet het hele jaar zal werken i.v.m. afstudeerstage leek me dat wel handig. Maar dat gaat dus helaas niet.quote:Op maandag 10 januari 2011 14:48 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Het is loon over periode 13 en de werkgever heeft het in 2010 verloond.
Je fiscaal loon is dus inclusief periode 13.
Geef je het niet op, krijg je vanzelf een vragenbrief van de fiscus omdat het loon wat je werkgever heeft doorgegeven niet overeenkomst met hetgeen in jouw aangifte staat.
Met als kanttekening dat ik me haast niet voor kan stellen dat het ¤ 400,- aan belasting scheelt. (Plus dat het dan in 2011 erbij komt en je er dus niks mee opschiet.)
Tsja, je wilt dus maar 12 perioden opgeven en over 13 perioden de heffingskortingen gebruiken. Geen wonder dat er een verschil ontstaat.quote:Op maandag 10 januari 2011 14:57 schreef Dipstaart het volgende:
[..]
Aangezien ik in 2011 niet het hele jaar zal werken i.v.m. afstudeerstage leek me dat wel handig. Maar dat gaat dus helaas niet.
Toch scheel het echt 400 euro dat ik nu minder terugkrijg. Dat is echt elk jaar zo als ik die laatste 13e maand erbij doe :|
Nu is mijn loonstrook:
- Heffingsloon: 23071
- Loonheffing: 4696
- Arbeidskorting: 1437
- Aftrekpost studiekosten: 2214 (voor aftrek drempel)
Mijn loonstrook ervoor:
- Heffingsloon: 21607
- Loonheffing: 4468
- Arbeidskorting: 1323
- Aftrekpost studiekosten: 2214 (voor aftrek drempel)
Vul ik het met het bedrag in dat ik vandaag ontvangen heb dan krijg ik 762 terug. Daarvoor kreeg ik nog 1150 terug. Vind het dus toch veel schelen!
je krijgt mogelijk een gedeelte van de loonheffing terug.quote:Op maandag 10 januari 2011 20:20 schreef ninasky het volgende:
wat krijg je nu precies terug? het bedrag dat bij de arbeidskorting staat of het bedrag die bij loonheffing genoteerd staat? doe al 3 jaar digitaal aangifte, ben een student en als ik afgelopen jaren goed heb bekeken kreeg ik elke keer de loonheffing terug, maar deze jaar laat de berekening zien dat ik het bedrag van arbeidskorting terug krijg![]()
![]()
iemand die er beetje verstand van heeft? of ben ik gewoon beetje scheel aan het worden, dat kan natuurlijk ook altijd![]()
p.s. afgelopen 3 jaar was mijn loonheffing rond 500 ¤ ( die 500 heb ik ook elke keer terug gekregen) deze jaar heb ik iets meer gewerkt en is het nu 1000 ¤
De afgelopen jaren bleef je waarschijnlijk onder de grens om loonheffing te betalen, en kreeg je daarom alles terug.quote:Op maandag 10 januari 2011 20:20 schreef ninasky het volgende:
wat krijg je nu precies terug? het bedrag dat bij de arbeidskorting staat of het bedrag die bij loonheffing genoteerd staat? doe al 3 jaar digitaal aangifte, ben een student en als ik afgelopen jaren goed heb bekeken kreeg ik elke keer de loonheffing terug, maar deze jaar laat de berekening zien dat ik het bedrag van arbeidskorting terug krijg![]()
![]()
iemand die er beetje verstand van heeft? of ben ik gewoon beetje scheel aan het worden, dat kan natuurlijk ook altijd![]()
p.s. afgelopen 3 jaar was mijn loonheffing rond 500 ¤ ( die 500 heb ik ook elke keer terug gekregen) deze jaar heb ik iets meer gewerkt en is het nu 1000 ¤
LB/PR VOLKSVERZ.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 13:44 schreef Stampie22 het volgende:
Vraagje: bij het bekijken van mijn loonstroken kom ik het woord "loonheffing" niet tegen. Welke van de volgende punten kan ik invullen bij/als loonheffing?
DGN SOC VERZ
PREMIELOON ZVW
GRSL. PH&C
GRSL. FBA
GRSL. SUCON I B
GRSL. ZIEK GLD
HEFF. PL. LOON
WG. DEEL ZVW
LB/PR. VOLKSVERZ.
PREMIE ZVW
Ja dat kan..quote:Op zaterdag 15 januari 2011 16:48 schreef Maharbal het volgende:
Ziekenbezoek aftrekken van de belasting? Je bedoelt dat JIJ op bezoek gaat bij een ziek persoon in een ziekenhuis, en dat wil je aftrekken?
Ik zeg nergens dat het niet kan, ik vroeg of hij dat bedoelde. Je kunt namelijk ook reiskosten t.b.v. je eigen verpleging maken, en dat is natuurlijk weer anders.quote:
Bezoek aan ziekenhuis voor eigen verpleging is iets heel anders, dat bedoelde ik dus niet. Ziekenbezoek wil zeggen dat je een zieke bezoekt (hoe verrassend)quote:Op zaterdag 15 januari 2011 16:57 schreef Maharbal het volgende:
Ik zeg nergens dat het niet kan, ik vroeg of hij dat bedoelde. Je kunt namelijk ook reiskosten t.b.v. je eigen verpleging maken, en dat is natuurlijk weer anders.
Ja, na m'n vraag kwam ik erachter dat 't een domme vraag wasquote:Op zaterdag 15 januari 2011 17:03 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Bezoek aan ziekenhuis voor eigen verpleging is iets heel anders, dat bedoelde ik dus niet. Ziekenbezoek wil zeggen dat je een zieke bezoekt (hoe verrassend)
Zijn we niet van jou gewend.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 17:05 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ja, na m'n vraag kwam ik erachter dat 't een domme vraag was
Wel als je wil weten waardoor dat verschil is ontstaan. Als ze het niet weten kan je een bezwaarschrift indienen.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 23:58 schreef Geenfrietmaarpatat het volgende:
Eind 2010 heb ik een Verzoek of wijziging voorlopige aanslag voor het jaar 2010 ingevuld en verstuurd aan de Belastingdienst. In 2010 had ik een negatief inkomen.
Vandaag kreeg ik de voorlopige aanslag 2010 in de brievenbus.
Het terug te ontvangen bedrag, vermeld op de voorlopige aanslag was tot mijn verbazing enkele honderden euro's lager dan het bedrag wat door het aangifteprogramma 2010 was berekend.
Vind dit nogal merkwaardig, omdat eventuele verschillen (+ of -) in de berekening pas bekend zijn als de definitieve aanslag volgt.
Heeft heeft zin om de Belastingdienst hierover te benaderen? Alle info is welkom...
Aangifte 2010 noteer je de ontvangen inkomsten in dat jaar.quote:Op zondag 16 januari 2011 01:48 schreef Hiya het volgende:
Ik heb nu persoonlijk een situatie waar ik niet zo 1 - 2 -3 het antwoord op weet. Ik heb een conflict met mijn (ex-)arbeidsgever het gaat hierbij om loon over 2010 wat hij niet wilt uitbetalen.
Op het moment dat hij het uitbetaald, ergens in 2011 dus hoort dit dan nog bij 2010 aangifte of bij 2011?
Dat ligt eraan in welk jaar het verloond wordt.quote:Op zondag 16 januari 2011 01:48 schreef Hiya het volgende:
Ik heb nu persoonlijk een situatie waar ik niet zo 1 - 2 -3 het antwoord op weet. Ik heb een conflict met mijn (ex-)arbeidsgever het gaat hierbij om loon over 2010 wat hij niet wilt uitbetalen.
Op het moment dat hij het uitbetaald, ergens in 2011 dus hoort dit dan nog bij 2010 aangifte of bij 2011?
Je kunt ook in 2011 nog het salaris ontvangen dat verloond is over bijv. december 2010.quote:Op zondag 16 januari 2011 08:51 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Aangifte 2010 noteer je de ontvangen verloonde inkomsten in dat jaar.
Gebruik je dan een ander programma dat voor ons ook aan te bevelen is. Of is het het betere excel werk?quote:Op maandag 10 januari 2011 11:14 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Omdat het een aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekering is en geen aangifte toeslagen.
(Daarom gebruik ik het aangifteprogramma van de belastingdienst dus ook niet.)
Het één van de commerciële producten.quote:Op zondag 16 januari 2011 11:36 schreef komrad het volgende:
[..]
Gebruik je dan een ander programma dat voor ons ook aan te bevelen is. Of is het het betere excel werk?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |