Dolf Janssen heeft helemaal gelijk met onderstaande tekst.
Het nieuwe kabinet kort extreem op subsidies voor cultuur , want dat is wat de PVV wil. Cultuur is nl een linkse hobby… Ik vraag u oprecht: wat is er links aan een museum, aan een expositie, een dichtbundel, een persoonlijke film, een mooi liedje, een foto die meer zegt dan 1000 woorden?
Cultuur is durf onbeantwoordbare vragen mooi & lelijk, humor & tragiek, pijn & genot, liefde, leven en dood.
Is dat links?
Het idee dat je als partij zegt voor vrijheid te staan maar tegen cultuur bent is al volstrekt bizar. Omdat nou juist in cultuur, in vragen stellen en mogelijke antwoorden geven, in mensen raken en in de war brengen, mensen laten lachen en zingen en huilen en nadenken, omdat juist daarin, in cultuur dus, echte vrijheid zit.
En omdat cultuur naast al die theaters en schouwburgen en zalen en zaaltjes, naast als die jongerencentra en pop podia, naast al die musea en festivals, naast al die voorstellingen en boeken en foto’s en muziekstukken, naast die circusscholen voor kinderen uit wijken waar op straat niet zoveel te beleven is en de muziekscholen voor kinderen die zich met een instrument opeens wel durven te uiten, omdat cultuur naast al die prachtige en belangrijke dingen, ook U & mij omvat. Daar moet je gewoon vanaf blijven. Hoe dat heet: vrijheid..!
Dit land wordt geregeerd door VVD CDA en PVV. Twee van die partijen hebben vrijheid in hun naam staan. Alsof zij voor de vrijheid staan, alsof vrijheid van hen is. Nee! Vrijheid, geluk, liefde zijn van ons allemaal. Van u en mij. Nooit van een politieke partij of beweging!
Vrijheid dreigt volgens mij het meest misbruikte woord van de Nederlandse taal te worden. Als we, eind 2010, ergens een tekort aan hebben is het echte vrijheid. Voor mij is vrijheid niet hard aanpakken, vrijheid is niet mensen buitensluiten, vrijheid is niet mensen discrimineren of uitzetten omdat ze in een ander imaginair opperwezen geloven dan jijzelf, vrijheid is niet kleding en boeken en gebouwen verbieden, vrijheid is niet de kinderopvang onbetaalbaar maken, vrijheid is zeker niet over een groep mensen zeggen ‘jullie zijn illegaal en illegaliteit is strafbaar!’ Nee, illegaliteit hebben wij bedacht, geen mens is illegaal!
Vrijheid is elkaar de ruimte geven, de durf elkaar de ruimte te geven, de durf iets dat anders is niet als eng of slecht te zien, vrijheid is samen zijn met al je verschillen, vrijheid is ergens uitkomen waar je anders niet zou komen. Vrijheid is kwetsbaar mogen zijn en beschermd worden. Vrijheid is ook zien dat de wereld een geheel is….dat wij verantwoordelijk zijn voor de wereld en andersom.
Ik blijf proberen dat gevoel van echte vrijheid te verspreiden, ik hoop u ook. Dan gaan die komende jaren toch nog iets opleveren!
Wat vind jij?
Ik schijn nogal ongeduldig te zijn
Zal iedereen af en toe maar stilzetten dan (klik)