huh?quote:Op donderdag 30 december 2010 15:42 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
En wachten tot de olie op temperatuur is, niet tot de motor rond de 90 graden Celsius staat.
Koelvloeistof is eerder op temperatuur dan de motorolie.quote:
Niet onderschatten hoor, da's belangrijker dan de koelvloeistof.quote:
ah, oke.. da's nieuw voor me.. en hoe weet ik dan of de olie op temperatuur is?quote:Op donderdag 30 december 2010 15:49 schreef vannelle het volgende:
[..]
Koelvloeistof is eerder op temperatuur dan de motorolie.
En je meter geeft de temperatuur van de kvs weer maar dat wil dus niet zeggen dat je olie op temperatuur is.
Middels een olietemperatuurmeterquote:Op donderdag 30 december 2010 15:56 schreef teamlead het volgende:
[..]
ah, oke.. da's nieuw voor me.. en hoe weet ik dan of de olie op temperatuur is?
Niet veel auto's hebben dat. Bijna geen volgens mij. Maargoed, ik houd meestal 15 tot 20 minuten aan (heb dan ook een oude auto).quote:Op donderdag 30 december 2010 16:08 schreef Anne het volgende:
[..]
Middels een olietemperatuurmeter.
Fail ! , als je je motor snel warmtrapt krijg je te maken met verschillen in uitzetting van je cilinders/blok/cilinderkop(pen) en/of spruitstukken, en die scheuren dan gewoon, evenals koppakkingen, een gescheurde cilinderkop zal je aan reparaties ongeveer tussen de 1000 en 2500¤ gaan kosten, dus stamp maar lekker verder met je koude motortjequote:Op donderdag 30 december 2010 15:33 schreef Microtubuli het volgende:
Warm rijden is alleen nuttig als je van plan bent om je auto langer dan 200K km's mee te laten gaan. Tegen die tijd ruil ik hem toch al weer in dus boeien.
De mijne wel en die rij ik ALTIJD rustig warm.quote:Op donderdag 30 december 2010 16:15 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Niet veel auto's hebben dat. Bijna geen volgens mij. Maargoed, ik houd meestal 15 tot 20 minuten aan (heb dan ook een oude auto).
10 - 15 minuten is een prima uitgangspunt, na een minuutje of 2 - 3 begint meestal de temperatuurmeter te leven, maar dat is de koelvloeistof, en niet de oliequote:Op donderdag 30 december 2010 16:15 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Niet veel auto's hebben dat. Bijna geen volgens mij. Maargoed, ik houd meestal 15 tot 20 minuten aan (heb dan ook een oude auto).
jij reed een slurbo toch ?? dan is dat keurigquote:Op donderdag 30 december 2010 16:17 schreef vosss het volgende:
[..]
De mijne wel en die rij ik ALTIJD rustig warm.
En op de plaats van bestemming laat ik hem ALTIJD 3 minuten stationair nalopen, ookal ben ik telaat voor iets.
Valt natuurlijk in te bouwen.quote:Op donderdag 30 december 2010 16:15 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Niet veel auto's hebben dat. Bijna geen volgens mij. Maargoed, ik houd meestal 15 tot 20 minuten aan (heb dan ook een oude auto).
Ja dat snap ikquote:Op donderdag 30 december 2010 16:17 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
10 - 15 minuten is een prima uitgangspunt, na een minuutje of 2 - 3 begint meestal de temperatuurmeter te leven, maar dat is de koelvloeistof, en niet de olie
Heb sinds kort een toerenteller en een oliedrukmeter, vind het mooi geweest zo. Ben verder altijd heel secuur met warm rijden.quote:
jij wel blijkbaar, maar anderen misschien nietquote:
Jup, Delta nog altijd.quote:Op donderdag 30 december 2010 16:17 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
jij reed een slurbo toch ?? dan is dat keurig
Maar het gaat hier om hoe ermee te rijden zolang ie koud isquote:
koud stationair draaien is nou niet echt een manier om je motor GOED warm te laten lopenquote:Op donderdag 30 december 2010 16:46 schreef fioooon het volgende:
Of je ontbijt in je auto met draaiende motor opeten. Als je klaar bent is je motor ook warm.
Het duurt wat langer maar ik ben ook een rustige eter in de ochtend dus dat komt wel goed uit.quote:Op donderdag 30 december 2010 16:49 schreef Catch_me het volgende:
[..]
koud stationair draaien is nou niet echt een manier om je motor GOED warm te laten lopen
ik hoorde dat dan de olie niet rond gepompt wordt als ie stationair draait, en dat je kleppen kapot gaanquote:Op donderdag 30 december 2010 16:49 schreef fioooon het volgende:
[..]
Het duurt wat langer maar ik ben ook een rustige eter in de ochtend dus dat komt wel goed uit.
Hetzelfde hier, alleen heb ik geen olie temperatuur meterquote:Op donderdag 30 december 2010 15:31 schreef Innisdemon het volgende:
Ja. Ik trek rustiger op in deze kou, en beperk het toerental, tot de olietemperatuurmeter enigszins van 0 af is.
Nah, bijna.. de olie is koud en dus een stuk dikker, en het kán zo zijn dat je oliepomp de koude olie niet omhoog krijgt, of niet genoeg iig, en dan komt je cilinderkop dus olie tekort totdat de boel iets warmer is .. en dat is dus extra slijtagequote:Op donderdag 30 december 2010 16:53 schreef ukga het volgende:
[..]
ik hoorde dat dan de olie niet rond gepompt wordt als ie stationair draait, en dat je kleppen kapot gaan
Dan een kleine baksteen op het gaspedaal tijdens het ontbijt.quote:Op donderdag 30 december 2010 16:53 schreef ukga het volgende:
[..]
ik hoorde dat dan de olie niet rond gepompt wordt als ie stationair draait, en dat je kleppen kapot gaan
Als je tóch in de auto ontbijt, kun je ook wel een tippie gas geven terwijl je door eet toch ??quote:Op donderdag 30 december 2010 16:58 schreef fioooon het volgende:
[..]
Dan een kleine baksteen op het gaspedaal tijdens het ontbijt.
Emmm, werkt een cruisecontrol ook in z'n vrij?quote:Op donderdag 30 december 2010 17:00 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Als je tóch in de auto ontbijt, kun je ook wel een tippie gas geven terwijl je door eet toch ??
PTOquote:Op donderdag 30 december 2010 17:10 schreef JJH het volgende:
Vrachtwagens moet dat ook wel. Die moeten lucht draaien anders komen ze geeneens van de plek af 's morgens.
Zo hebben ze bij ons bedrijf eens een nieuwe vrachtwagen gekocht. Had maar 500.000 kilometer dus da's goed te doen voor pendelwerk.quote:
Niet goed warmgereden zeker ??quote:Op donderdag 30 december 2010 17:24 schreef vannelle het volgende:
[..]
Zo hebben ze bij ons bedrijf eens een nieuwe vrachtwagen gekocht. Had maar 500.000 kilometer dus da's goed te doen voor pendelwerk.
Maar dat ding had dus ook PTO, die bak was zo gaar als wat. Echt een miskoop.
Gelukkig hoef ik jou niks uit te leggen omdat je het wel weet.quote:Op donderdag 30 december 2010 17:32 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Niet goed warmgereden zeker ??
ik bdoel dat ie beter in zn versnelling kan warm draaienquote:Op donderdag 30 december 2010 16:58 schreef fioooon het volgende:
[..]
Dan een kleine baksteen op het gaspedaal tijdens het ontbijt.
Dan zul je nog steeds in de auto moeten ontbijten om de koppeling ingetrapt te houden.quote:Op donderdag 30 december 2010 17:39 schreef ukga het volgende:
[..]
ik bdoel dat ie beter in zn versnelling kan warm draaien
quote:Op donderdag 30 december 2010 17:41 schreef vannelle het volgende:
[..]
Dan zul je nog steeds in de auto moeten ontbijten om de koppeling ingetrapt te houden.
Ik kreeg overlaatst te horen dat het beter is om de laatste kilometers voordat je aankomt wat rustiger te rijden zodat alles wat kan afkoelen (indien je daarvoor stevig doorgereden hebt op de snelweg o.i.d.). Stationair laten draaien is dan niet nodig.quote:Op donderdag 30 december 2010 16:17 schreef vosss het volgende:
De mijne wel en die rij ik ALTIJD rustig warm.
En op de plaats van bestemming laat ik hem ALTIJD 3 minuten stationair nalopen, ookal ben ik telaat voor iets.
Waarom is dat niet goed dan? Ivm die olie die niet omhoog gepompt kan worden? Da's bij een diesel natuurlijk wel funest. Ik doe eigenlijk niet anders; altijd starten en dan krabben, maar als dat echt zo negatief is moet ik er misschien maar eens mee stoppenquote:Op donderdag 30 december 2010 17:42 schreef draaijer het volgende:
Warm rijden : YES
Ik ben van mening dat wanneer je laag toeren rijdt op de momenten dat de motor koud is, de slijtage kans verkleind. Ik draai eigenlijk nooit boven de 2.000 toeren met mijn V6 diesel als de auto koud is. Tevens heb ik hier op fok ook gezien waarom het nu eigenlijk slecht is om je auto tijdens het ontdoen van sneeuw en ijs aan te zetten. Dat doe ik ook niet meer.
Ja, mijn auto bleef ook al 40km rijden in de derde of vierde versnelling zonder dat ik het gaspedaal aanraakte. Wat verbruikt hij dan eigenlijk? Kan me niet voorstellen dat de brandstofleidingen dan ook dichtgeknepen zijn zoals normaal bij gas los, namelijk.quote:Op donderdag 30 december 2010 19:35 schreef .Neovo. het volgende:
Vanmiddag gingen we even weg met de Punto die buiten stond. Ik had een minuutje van te voren de motor aangezet, voordat we weggingen. Je kon horen dat ie het koud had. Hij bleef stationair wat draaien rond de 1300 toeren, normaal draait ie rond de 900
Da's vrij fors voor een koude motor.quote:Op donderdag 30 december 2010 19:03 schreef Palomar het volgende:
Rij zolang de temperatuurmeter niet op 90 staat wel aardig rustig (tot 3500rpm),
Wat maakt het jou nou uit.quote:Op donderdag 30 december 2010 17:42 schreef draaijer het volgende:
Warm rijden : YES
Ik ben van mening dat wanneer je laag toeren rijdt op de momenten dat de motor koud is, de slijtage kans verkleind. Ik draai eigenlijk nooit boven de 2.000 toeren met mijn V6 diesel als de auto koud is. Tevens heb ik hier op fok ook gezien waarom het nu eigenlijk slecht is om je auto tijdens het ontdoen van sneeuw en ijs aan te zetten. Dat doe ik ook niet meer.
Voor mij is het meer een gevoel. Ik heb het idee dat het goed is en dus doe ik het
als je koude motor hebt rijdt ie 2x zo onzuinigquote:Op donderdag 30 december 2010 15:33 schreef Microtubuli het volgende:
Warm rijden is alleen nuttig als je van plan bent om je auto langer dan 200K km's mee te laten gaan. Tegen die tijd ruil ik hem toch al weer in dus boeien.
Te lage toeren aanhouden is dus ook niet goed. Smering is niet optimaal en een lagere oliedruk helpt dan niet bepaald.quote:Op donderdag 30 december 2010 17:42 schreef draaijer het volgende:
Warm rijden : YES
Ik ben van mening dat wanneer je laag toeren rijdt op de momenten dat de motor koud is, de slijtage kans verkleind. Ik draai eigenlijk nooit boven de 2.000 toeren met mijn V6 diesel als de auto koud is.
Half uur is wel erg overdreven...quote:Op donderdag 30 december 2010 21:26 schreef KIoontje het volgende:
Dat is vaak pas na een kilometer of 20 of een half uurtje rijden (afhankelijk van de route en de rijstijl natuurlijk).
Niet constant, alleen tijdens het accelereren en dan schakelen bij 3000-3500. Weet het ook niet precies, je moet dat gewoon een beetje op gevoel/gehoor doenquote:Op donderdag 30 december 2010 20:49 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Da's vrij fors voor een koude motor.
Toerentellers zijn voor mietjes.quote:Op donderdag 30 december 2010 21:43 schreef Palomar het volgende:
[..]
Niet constant, alleen tijdens het accelereren en dan schakelen bij 3000-3500. Weet het ook niet precies, je moet dat gewoon een beetje op gevoel/gehoor doen
Als je in de stad rijdt kan het toch echt akelig lang duren.quote:
Ja. De vorige had een olietemp. meter (ik vind het onbegrijpelijk dat die bij mijn huidige auto niet aanwezig is). En die plas olie van maar liefst 11,5 liter was normaliter in 10 minuten warm.quote:Op donderdag 30 december 2010 21:52 schreef KIoontje het volgende:
Als je in de stad rijdt kan het toch echt akelig lang duren.
Wel eens gereden met een olietemperatuurmeter?
Valt me een beetje van je tegen dat je dan niet dat metertje erbij laat bouwen, zeker omdat je ermee de Ring op gaatquote:Op donderdag 30 december 2010 21:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja. De vorige had een olietemp. meter (ik vind het onbegrijpelijk dat die bij mijn huidige auto niet aanwezig is). En die plas olie van maar liefst 11,5 liter was normaliter in 10 minuten warm.
Precies dat niks goed door het blok gepompt word.quote:Op donderdag 30 december 2010 20:16 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Waarom is dat niet goed dan? Ivm die olie die niet omhoog gepompt kan worden? Da's bij een diesel natuurlijk wel funest. Ik doe eigenlijk niet anders; altijd starten en dan krabben, maar als dat echt zo negatief is moet ik er misschien maar eens mee stoppen
Dat is extreem snel. De auto's met olietemperatuurmeter die ik gereden heb hadden allemaal veel meer tijd nodig (en hadden veel minder olie aan boord).quote:Op donderdag 30 december 2010 21:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja. De vorige had een olietemp. meter (ik vind het onbegrijpelijk dat die bij mijn huidige auto niet aanwezig is). En die plas olie van maar liefst 11,5 liter was normaliter in 10 minuten warm.
Vroeger deed ik het wat minder en het heeft mij een koppakking gekost. Nou mag ie lekker stationair lopen totdat ie een beetje warm is.quote:Op donderdag 30 december 2010 17:42 schreef draaijer het volgende:
Warm rijden : YES
Ik ben van mening dat wanneer je laag toeren rijdt op de momenten dat de motor koud is, de slijtage kans verkleind. Ik draai eigenlijk nooit boven de 2.000 toeren met mijn V6 diesel als de auto koud is. Tevens heb ik hier op fok ook gezien waarom het nu eigenlijk slecht is om je auto tijdens het ontdoen van sneeuw en ijs aan te zetten. Dat doe ik ook niet meer.
Voor mij is het meer een gevoel. Ik heb het idee dat het goed is en dus doe ik het
waarom gaat de thermostaat open als je de kachel aanhebt??quote:Op vrijdag 31 december 2010 08:05 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Vroeger deed ik het wat minder en het heeft mij een koppakking gekost. Nou mag ie lekker stationair lopen totdat ie een beetje warm is.![]()
Wat ook dom is dat mensen meteen hun verwarming in de auto aandoen waardoor de motor nog moeilijker op temp komt doordat de thermostaat open gaat en je na 10 minuten nog niet warm bent.
Mazda?quote:Op vrijdag 31 december 2010 04:33 schreef Faxie het volgende:
Wankelaar hier, dus zeker rustig warmrijden anders mag je na 100k of eerder al een nieuw blok kopen.
Eerste 10 minuten onder de 4000 blijven, tot 20 minuten onder de 7000. Laatste minuten houd ik het ook rustig.
Als de thermostaat dichtblijft dan zal de koelvloeistof afgesloten zijn van de radiator. Als je de kachel aanzet dan wilt hij de warmte hebben van je motor en tieft hij de thermostaat open.quote:Op vrijdag 31 december 2010 08:17 schreef gateway het volgende:
[..]
waarom gaat de thermostaat open als je de kachel aanhebt??
Hier zit de verwarming toch echt in het kleine circuit, en gaat de thermostaat pas open als het kleine circuit de 90 graden bereikt heeft
Je weet wel dat een koelwatercircuit minstens 2 thermostaten heeft?quote:Op vrijdag 31 december 2010 10:40 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Als de thermostaat dichtblijft dan zal de koelvloeistof afgesloten zijn van de radiator. Als je de kachel aanzet dan wilt hij de warmte hebben van je motor en tieft hij de thermostaat open.
Normaal gesproken gaat hij bij de 90 graden open ja.
Kan ook per auto verschillen hoor.
Nou, als ik bij de Ring aan kom, dan is de motor inmiddels wel warm...quote:Op donderdag 30 december 2010 22:58 schreef Sounddragon het volgende:
Valt me een beetje van je tegen dat je dan niet dat metertje erbij laat bouwen, zeker omdat je ermee de Ring op gaat
Misschien dat je dan veel te laag in de toeren blijft?quote:Op vrijdag 31 december 2010 07:57 schreef KIoontje het volgende:
Dat is extreem snel. De auto's met olietemperatuurmeter die ik gereden heb hadden allemaal veel meer tijd nodig (en hadden veel minder olie aan boord).
Mijn 3.2 911 begint een beetje op temp. te komen na ongeveer 30 km. op een 80 km weg. Rij dan ongeveer 95-100 km/u= 20 minuten voordat ie warm is. Precies op de plek waar een hele lange bocht ligt in de N-weg waar je op zondagochtend met 160 lekker doorheen kan.quote:Op vrijdag 31 december 2010 07:57 schreef KIoontje het volgende:
[..]
Dat is extreem snel. De auto's met olietemperatuurmeter die ik gereden heb hadden allemaal veel meer tijd nodig (en hadden veel minder olie aan boord).
Ik zou eerder denken dat de auto waar jij mee gereden hebt de uitzondering is (olie warm in 10 minuten).quote:Op vrijdag 31 december 2010 11:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Misschien dat je dan veel te laag in de toeren blijft?
En waarom is dat nou weer?quote:Op donderdag 30 december 2010 17:42 schreef draaijer het volgende:
Tevens heb ik hier op fok ook gezien waarom het nu eigenlijk slecht is om je auto tijdens het ontdoen van sneeuw en ijs aan te zetten. Dat doe ik ook niet meer.
Olietemperatuurmeter is bij mijn weten nooit gangbaar geweest.quote:Op vrijdag 31 december 2010 12:45 schreef Jimmie het volgende:
Zou het verdwijnen van de olietemperatuurmeter niet iets te maken hebben met dat met moderne productie toleranties het gas er wel op kan zodra het blok (water) warm is?
Ik heb geen olietemperatuurmeter en ook geen koelvloeistofmeter, vind ik ook wel raar. Zal het eens bij de garage navragen.quote:Op vrijdag 31 december 2010 12:45 schreef Jimmie het volgende:
Zou het verdwijnen van de olietemperatuurmeter niet iets te maken hebben met dat met moderne productie toleranties het gas er wel op kan zodra het blok (water) warm is?
Wat dacht je van bedrijfstemperatuur.quote:Op vrijdag 31 december 2010 12:26 schreef KIoontje het volgende:
Ik zou eerder denken dat de auto waar jij mee gereden hebt de uitzondering is (olie warm in 10 minuten).
Tenzij we wat anders bedoelen met "warm".
In de instructieboekjes van onze auto's lees ik ook dat je na een lange rit de motor het best even stationair laat draaien, zodat de temperatuur in de motorruimte kan dalen. Ik zie daar niet bepaald het nut van in. Als je de motor uitschakelt daalt de temp. toch ook?quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:00 schreef Dinaridar het volgende:
Met mijn Ibiza 1.9TDI rijd ik de eerste 20 minuten rustig, oftewel zoveel mogelijk beneden de 2000 toeren blijven en bescheiden accelereren. Na een rit laat ik de auto even stationair draaien (langer stationair bij langere/intensievere ritten) om oververhitting van de turbo te voorkomen.
Wordt veel gedaan bij high performance turbo motoren (een TSI's en TDI's dus).quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:15 schreef .Neovo. het volgende:
[..]
In de instructieboekjes van onze auto's lees ik ook dat je na een lange rit de motor het best even stationair laat draaien, zodat de temperatuur in de motorruimte kan dalen. Ik zie daar niet bepaald het nut van in. Als je de motor uitschakelt daalt de temp. toch ook?
Het idee daar achter is dat de turbo ontzettend veel toeren per minuut draait en zodra je de motor uitzet is ook de oliedruk en dus de smering weg.quote:Op vrijdag 31 december 2010 17:15 schreef .Neovo. het volgende:
[..]
In de instructieboekjes van onze auto's lees ik ook dat je na een lange rit de motor het best even stationair laat draaien, zodat de temperatuur in de motorruimte kan dalen. Ik zie daar niet bepaald het nut van in. Als je de motor uitschakelt daalt de temp. toch ook?
Geloof wat je wilt.quote:Op vrijdag 31 december 2010 21:12 schreef Leipo666 het volgende:
Alsof je de motor uitzet terwijl de turbo nog draait
Op het moment dat je afremt om te stoppen gaat de turbo ook al omlaag in toeren. Tegen de tijd dat je stilstaat en de motor uit kan doen draait de turbo echt niet hard meer.
Dat die turbo niet meer fluit betekent niet dat hij niet meer draait. Als je 100km/u rijdt hoor je ook meer windgeruis dan wanneer je 50km/u rijdt.quote:Op vrijdag 31 december 2010 21:17 schreef Leipo666 het volgende:
Ik kan mijn turbo goed horen (duidelijke fluit) en hoor dus duidelijk de toeren omlaag gaan als ik afrem, daarnaast is de hedendaagse olie ook zo dat de smering niet meteen met een seconde verdwenen is.
Kan me dus niet voorstellen dat het echt nuttig is een poos stationair te blijven staan draaien voordat je de motor uitzet
Ok, handig om te weten. Maar hoe zit dat dan met (benzine)motoren zonder turbo?quote:Op vrijdag 31 december 2010 20:24 schreef vannelle het volgende:
[..]
Het idee daar achter is dat de turbo ontzettend veel toeren per minuut draait en zodra je de motor uitzet is ook de oliedruk en dus de smering weg.
Je turbo draait dan nog maar krijgt geen olie meer en dat is aardig funest voor zo'n ding.
Met even stationair laten draaien geef je de turbo de tijd om te zakken in toeren voor je de auto uitzet en zal ie dus minder slijten.
Daarvan slijt de turbo gewoon niet.quote:Op vrijdag 31 december 2010 22:15 schreef .Neovo. het volgende:
[..]
Ok, handig om te weten. Maar hoe zit dat dan met (benzine)motoren zonder turbo?
Als aanvulling op mijn vorige post:quote:Op vrijdag 31 december 2010 22:46 schreef Kogando het volgende:
Volgens mij laat je een turbomotor nog even stationair lopen omdat de turbo (en de olie daarin) loeiheet wordt als deze na een stuk blazen ineens stil staat. Op termijn is de kans dan groot dat de turbo kapot gaat.
Die turbo zelf is natuurlijk na een paar seconde wel uitgedraaid.
gelukkig nieuwjaarquote:Op vrijdag 31 december 2010 22:31 schreef fioooon het volgende:
Heeej Neovo!!! Alles goed? Antwoord op jou vraag heb ik niet.
hoe lang zou je hem volgens jou dan nog stationair moeten laten draaien voordat je de motor uitzet?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 04:02 schreef vannelle het volgende:
[..]
Als aanvulling op mijn vorige post:
Een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen en haalt daardoor misschien wel 100.000 rpm.
Als je je motor uitzet wordt de turbo niet meer aangedreven maar als je net een stukje fijn hebt gereden draait ie nog wel!
Dat ding heeft tijd nodig om toeren te verminderen en zodra je je motor uitzet is de olieaanvoer ook gestopt.
Turbo krijgt dus geen smering en koeling meer en zal eerder kapot gaan.
Zo simpel is het.
Niks aan toe te voegenquote:Op zaterdag 1 januari 2011 04:02 schreef vannelle het volgende:
[..]
Als aanvulling op mijn vorige post:
Een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen en haalt daardoor misschien wel 100.000 rpm.
Als je je motor uitzet wordt de turbo niet meer aangedreven maar als je net een stukje fijn hebt gereden draait ie nog wel!
Dat ding heeft tijd nodig om toeren te verminderen en zodra je je motor uitzet is de olieaanvoer ook gestopt.
Turbo krijgt dus geen smering en koeling meer en zal eerder kapot gaan.
Zo simpel is het.
Olie heeft idd iets meer tijd nodig om op te warmen dan je koelvloeistof en lang niet elke auto heeft daar een metertje voor.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 23:22 schreef Mark_Rutte het volgende:
Tot ik de temperatuurmeter op 90 zie staan kom ik niet boven de 2500 rpm uit, na 2 km ben ik echter al bij de oprit van de snelweg en moet er af en toe wat gas bij.
Daarna rijd ik gewoon 120@3000rpm en gaat na een paar minuten de snelheid omhoog.
Ik lees in het topic dat wanneer de koelvloeistof op 90 graden is, de olie nog niet op temperatuur hoeft te zijn. Is hier een vuistregel voor? Ik rijd een 1.6 uit '98 op LPG. Wat waarschijnlijk ook wel scheelt is dat ik met 5W40 rijd.
Bij moderne auto's wordt er wel smering voorzien na het uitzetten van het contact.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 04:02 schreef vannelle het volgende:
Als aanvulling op mijn vorige post:
Een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen en haalt daardoor misschien wel 100.000 rpm.
Als je je motor uitzet wordt de turbo niet meer aangedreven maar als je net een stukje fijn hebt gereden draait ie nog wel!
Dat ding heeft tijd nodig om toeren te verminderen en zodra je je motor uitzet is de olieaanvoer ook gestopt.
Turbo krijgt dus geen smering en koeling meer en zal eerder kapot gaan.
Zo simpel is het.
Hier heb je in mijn ogen gelijk in maar heb dat expres niet getypt omdat het meer om het algehele idee ging.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 23:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
Bij moderne auto's wordt er wel smering voorzien na het uitzetten van het contact.
Maar dan nog is het wel beter om gewoon het laatste stukje rustig aan te doen.
Zulke winterbanden heb ik ook gehad.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 23:44 schreef DS4 het volgende: Wat dat betreft heb ik een voordeel dat ik tussen mijn terrein op rijden en de woning zelf zo'n stuk heb dat de turbo helemaal tot rust kan komen.
quote:
Woon jij aan het einde van een B-weg?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 23:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
Bij moderne auto's wordt er wel smering voorzien na het uitzetten van het contact.
Maar dan nog is het wel beter om gewoon het laatste stukje rustig aan te doen. Wat dat betreft heb ik een voordeel dat ik tussen mijn terrein op rijden en de woning zelf zo'n stuk heb dat de turbo helemaal tot rust kan komen.
Nee, tussen mijn terrein oprijden en mijn woning zit enkele honderden meters.quote:
Dat is wel een voordeel dat daarzo de grondprijs nog erg goedkoop is.quote:Op zondag 2 januari 2011 12:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, tussen mijn terrein oprijden en mijn woning zit enkele honderden meters.
O?quote:Op zondag 2 januari 2011 12:48 schreef Afketser het volgende:
Dat is wel een voordeel dat daarzo de grondprijs nog erg goedkoop is.
Niet dan?quote:
775k is geen 7 ton.quote:Op zondag 2 januari 2011 13:30 schreef Afketser het volgende:
[..]
Niet dan?
Moet je eens kijken wat je voor 7 ton kan kopen:
HUIS
Daar heb je bij ons maar een rijtjeshuis voor zonder tuin.
Het lijkt wel alsof iedereen dat hier doet. Ik heb nog nooit gezien dat iemand na de rit in de auto blijft zitten met de motor aan vanwege de levensduur van de turbo.quote:Op zondag 2 januari 2011 13:42 schreef WalkingDisaster het volgende:
Nadraaien ook, blijf altijd minstens 1 minuut zitten, soms wat langer.
quote:Op donderdag 30 december 2010 15:42 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Inderdaad niet boven de 2500 toeren rijden. Rustig aan. En wachten tot de olie op temperatuur is, niet tot de motor rond de 90 graden Celsius staat.
Auto heb ik nu 4 jaar, is 24 jaar oud en moet nog 25 jaar mee.quote:Op zondag 2 januari 2011 13:48 schreef Afketser het volgende:
[..]
Het lijkt wel alsof iedereen dat hier doet. Ik heb nog nooit gezien dat iemand na de rit in de auto blijft zitten met de motor aan vanwege de levensduur van de turbo.
Ik kan me voorstellen dat je dat zou overwegen om te doen als je je auto van plan bent jaren lang te houden. Maar welke automobilist houdt zijn auto nog voor lange tijd?
Zodemieters.... dat wordt zowiezo een kostenpost.quote:Op zondag 2 januari 2011 15:22 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Auto heb ik nu 4 jaar, is 24 jaar oud en moet nog 25 jaar mee.
Heb overigens geen turbo.
idd: nog nooit iemand zien doen. En ook nog nooit bij collega's gehoord die al enkele auto's gereden hebben dat een turbo stuk ging binnen 200k kmquote:Op zondag 2 januari 2011 13:48 schreef Afketser het volgende:
[..]
Het lijkt wel alsof iedereen dat hier doet. Ik heb nog nooit gezien dat iemand na de rit in de auto blijft zitten met de motor aan vanwege de levensduur van de turbo.
Ik kan me voorstellen dat je dat zou overwegen om te doen als je je auto van plan bent jaren lang te houden. Maar welke automobilist houdt zijn auto nog voor lange tijd?
Dat is op een industrieterrein... Nee, daar wil je wonen!quote:Op zondag 2 januari 2011 13:30 schreef Afketser het volgende:
Niet dan?
Moet je eens kijken wat je voor 7 ton kan kopen:
HUIS
Nou en?quote:Daar heb je bij ons maar een rijtjeshuis voor zonder tuin.
Nee, het punt is dat je niet je motor af moet zetten als de turbo net daarvoor vol op druk is geweest. Het typische is dat je iha het laatste deel van je rit rustig rijdt (in een woonwijk, op een parkeerkeerplaats, enz. enz. waardoor de turbo al van nature weer tot rust is gekomen.quote:Op zondag 2 januari 2011 17:26 schreef Palomar het volgende:
Ja, ik ook niet. Heb zelf geen turbo, maar m'n vader heeft altijd Volvo turbodiesels gehad waarmee die tot zo'n 350K doorrijdt, maar ook nooit iets met de turbo gehad. En die zet hem altijd direct uit. Lijkt me dus dat die dingen wel zo degelijk gemaakt zijn dat ze er wel tegen kunnen om door gewone mensen gebruikt te worden.
Misschien dat dit bij bepaalde high performance turbo's gevoeliger is?
het punt was ook dat sommige mensen aangeven dat ze de motor nog een volle minuut stationair laten draaien voordat ze hem uitzettenquote:Op zondag 2 januari 2011 17:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, het punt is dat je niet je motor af moet zetten als de turbo net daarvoor vol op druk is geweest. Het typische is dat je iha het laatste deel van je rit rustig rijdt (in een woonwijk, op een parkeerkeerplaats, enz. enz. waardoor de turbo al van nature weer tot rust is gekomen.
Dat doe ik idd ook altijd. Als ik mn auto op contact zet hoor je eerst wat gezoem van een elektromotor oid (brandstofpomp?). Pas daarna zet ik hem aan. Geen idee of dat ook moet, want hij start ook wel zonder te wachtenquote:Op zondag 2 januari 2011 18:54 schreef Catch_me het volgende:
Sleutel in contact en even een paar tellen wachten zodat de computer zichzelf alvast afregelt.
Motor aan.
Maar soms kan dat dus wel nodig zijn...quote:Op zondag 2 januari 2011 19:16 schreef Palomar het volgende:
het punt was ook dat sommige mensen aangeven dat ze de motor nog een volle minuut stationair laten draaien voordat ze hem uitzettenDat vind ik ook wat overdreven en zou niet zo moeten zijn voor een 'gebruiksproduct'.
dat doe ik wel. plus dat de achterruit verwarming aangaat. ik begin met de zijruiten.quote:Op zondag 2 januari 2011 21:56 schreef Maharbal het volgende:
Ik laat de auto ook nooit warmdraaien terwijl ik de ruiten krab. Het is meteen starten en wegrijden.
moet je wel pas wegrijden als de zon schijntquote:Op zondag 2 januari 2011 23:27 schreef QuantumCat het volgende:
(wat ik ook doe, als ik er erg in heb, is de auto met de neus naar de kant van de opgaande zon zetten, als het dan licht wordt, wordt de voorruit als eerste warm, en het ijs erop wordt dan ook sneller zacht)
Je kunt best meteen 120 rijden als de motor koud is. Het is allen de manier waarop je die 120 haalt, dat een probleem kan zijn.quote:Op maandag 3 januari 2011 10:08 schreef CoolGuy het volgende:
Tja, wat is warm rijden. Ik woon niet zo heel ver van de snelweg. Ik denk iets van 1500 meter vanaf mn voordeur tot invoegen op de autoweg. Dus de auto is nog niet warm maar het metertje loopt wel al naar boven als ik daar ben. Dan weer 2 km verder wordt het autosnelweg, dus dan rij ik al 120km/u. Dus echt tijd om op te warmen voor ik 120km/u rij heb ik niet.
Ja, daar heb ik ook weleens over gehoord. Motoren kunnen ook wel meer hebben dan sommige mensen denken.quote:Op woensdag 5 januari 2011 11:13 schreef PeeJay1980 het volgende:
Hebben mensen hier al eens gezien hoe nieuwe auto van de boot komen?
Doen ze bij Porsche bijzonder netjes trouwens. In colonne en langzaam. Geen kans dat die het zwaar krijgen.
Weet van bekenden dat er wel Audi's zijn die al schade hebben voordat ze in showroom staan![]()
En racemotoren die met 0km de testbank opgaan om er zeker van te zijn dat het opgegeven vermogen gehaald wordt. Een splinternieuwe Fireblade direct even de 13000 toeren injanken en vervolgens door de versnellingen heen
Eens, maar de allereerste kilometers zijn de belangrijkste voor het motorblok, omdat onderdelen op elkaar in moeten lopen.quote:Op woensdag 5 januari 2011 12:16 schreef ForzaScuderiaFerrari het volgende:
[..]
Dat is echter nog steeds geen reden om elke ochtend volgas de straat uit te racen met je koude motor. Op de langere termijn ga je daar namelijk wel de gevolgen van voelen.
Dat is dus gewoon je brandstofpomp die het systeem op druk zetquote:Op zondag 2 januari 2011 19:49 schreef QuantumCat het volgende:
'gezoem' dat roept mijn moeder ook. Dat hoor je (idd) als je de sleutel omdraait in het contact.
Daarom moet ik hem niet meteen starten.
... het is de CD speler van de autoradio.
Whehe, dat denk jij.. Wellicht dat het bij aankomst netjes gebeurd, maar de monteurs beulen die auto's echt af.quote:Op woensdag 5 januari 2011 11:13 schreef PeeJay1980 het volgende:
Hebben mensen hier al eens gezien hoe nieuwe auto van de boot komen?
Doen ze bij Porsche bijzonder netjes trouwens. In colonne en langzaam. Geen kans dat die het zwaar krijgen.
Weet van bekenden dat er wel Audi's zijn die al schade hebben voordat ze in showroom staan![]()
En racemotoren die met 0km de testbank opgaan om er zeker van te zijn dat het opgegeven vermogen gehaald wordt. Een splinternieuwe Fireblade direct even de 13000 toeren injanken en vervolgens door de versnellingen heen
Dit dus.quote:Op donderdag 30 december 2010 15:33 schreef Microtubuli het volgende:
Warm rijden is alleen nuttig als je van plan bent om je auto langer dan 200K km's mee te laten gaan. Tegen die tijd ruil ik hem toch al weer in dus boeien.
KVS 5000 toeren...quote:Op zondag 9 januari 2011 18:28 schreef Turquaz52 het volgende:
Mijn KVS is al na 5 minuten op 90 graden, dan trek ik hem ook wat verder open maar 5000RPM+ probeer ik te ontwijken totdat het tijd is na mijn mening.. dan gaat ze ook vol open..
KVS 5000 toeren?quote:Op zondag 9 januari 2011 19:05 schreef grindfreakje het volgende:
[..]
KVS 5000 toeren...
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 10 januari 2011 16:02 schreef ukker het volgende:
Mijn polo 1.9d rijd ik 5 min warm, schakelen rond de 2000 toeren. Maar met dit weer geeft m'n temperatuurmeter niet meer dan ongeveer 45 graden aan behalve als ik echt flink in z'n toeren rijd, ongeacht de afstand.
Inderdaad, een bedrijfstemperatuur van 45 graden is echt te laag, daar moet je naar laten kijken.quote:Op maandag 10 januari 2011 16:09 schreef starbeach het volgende:
Dan klopt er toch wat niet. Een oudere auto kan wat langzamer op temperatuur komen, maar uiteindelijk moet je in de buurt van de 90 graden zitten, Ik heb het nu dus over de koelvloeistof.
Ik denk dat je het knipoogje en de KVS op de foto gemist hebt, ik snap ook wel dat jij het over een BMW hebt.quote:Op maandag 10 januari 2011 13:10 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
KVS 5000 toeren?![]()
KVS Na 5 min op temperatuur = max 5000RPM..
KVS 10 min op tempratuur = 7000RPM
Ja.quote:Auto warm rijden, doe jij dat?
Zoals de meesten hier; de eerste ~10-15 minuten rustigaan optrekken, niet meteen >120 KM/u rijden (rij sowieso, mits geen haast, bijna overal zo'n 100 KM/u, 110 op de teller).quote:En zo ja, hoe?
quote:
brrrrquote:Op dinsdag 11 januari 2011 18:57 schreef NoBody122 het volgende:
(rij sowieso, mits geen haast, bijna overal zo'n 100 KM/u, 110 op de teller).
met mijn voetje haal je nog niet eens de helftquote:Op donderdag 30 december 2010 15:33 schreef Microtubuli het volgende:
Warm rijden is alleen nuttig als je van plan bent om je auto langer dan 200K km's mee te laten gaan. Tegen die tijd ruil ik hem toch al weer in dus boeien.
hoezo 3 minuten laten nalopen??quote:Op donderdag 30 december 2010 16:17 schreef vosss het volgende:
[..]
De mijne wel en die rij ik ALTIJD rustig warm.
En op de plaats van bestemming laat ik hem ALTIJD 3 minuten stationair nalopen, ookal ben ik telaat voor iets.
ging me er meer om dat ik me vaak behoorlijk erger aan mensen die niet gewoon minimaal de max toegestane snelheid rijden op een weg...quote:Op woensdag 12 januari 2011 18:57 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Valt mee, mijn verwarming werkt ook bij dergelijke snelheden goed
Waarom zou ik? 100 KM/u rijdt veel prettiger en zuiniger in die ouwe bak van mij; lekker een beetje cruisen, genieten van de muziek en kom dan vanzelf op m'n bestemming aan.quote:Op donderdag 13 januari 2011 09:41 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
ging me er meer om dat ik me vaak behoorlijk erger aan mensen die niet gewoon minimaal de max toegestane snelheid rijden op een weg...
dan ben je een uitzonderingquote:Op donderdag 13 januari 2011 11:10 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Waarom zou ik? 100 KM/u rijdt veel prettiger en zuiniger in die ouwe bak van mij; lekker een beetje cruisen, genieten van de muziek en kom dan vanzelf op m'n bestemming aan.
Snelwegen hebben trouwens niet voor niets 2 of meer rijstroken per richting. Neem daarbij in acht dat ik vrijwel nooit in de spits rij, dat ik niet inhaal als er iemand aankomt die sneller rijdt én dat als ik op zo'n moment wél inhaal, ik tijdelijk versnel tot rond de 120.
Dat is bij elke racemotor zo, been there done that. (BRL Benelux Racing League).quote:Op woensdag 5 januari 2011 11:13 schreef PeeJay1980 het volgende:
En racemotoren die met 0km de testbank opgaan om er zeker van te zijn dat het opgegeven vermogen gehaald wordt. Een splinternieuwe Fireblade direct even de 13000 toeren injanken en vervolgens door de versnellingen heen
Haha.quote:Op donderdag 13 januari 2011 11:47 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Dat is bij elke racemotor zo, been there done that. (BRL Benelux Racing League).
Blokken die net klaar waren met revisie werden opgekleed met throttleboddies en een simpel kabelboompje, kvs slangen, uitlaatspruitstuk met 1 demper (simons), en de sensoren werden geplaatst overal.
Dan starten en op een heel mooi display zag je de olie temperatuur, kvs temperatuur, olie druk, oliekoeler temperatuur, EGT (Uitlaat Gas Temperatuur), etc.. etc.. etc..
Na een half uurtje warm lopen werd de stationair toerental verhoogd en na alles op temperatuur was werden de metingen gedaan en ik denk dat toeren niet het belangrijkste is, maar de rem wat er op toegepast wordt.
Je hebt 2 sleuven. 1 voor de gas en de ander voor de rem. Eerst ga je beetje remmen zodat de motor het moeilijk krijgt, daarna gas om het toerental vs rem te compenseren en weer op hogere toeren te draaien, dan ga je nog meer remmen en nog meer gas geven tot dat ie uiteindelijk x aantal toeren draait met x aantal rem en dat is dan het resultaat in KW..
Ik heb nog wel op me andere laptop een Dyno filmpje staan.. Als ik hem terug heb van 'reparatie' dan post ik hem wel een keer
Ervaringquote:
Laan van Meerdervoort?quote:Op woensdag 26 januari 2011 00:33 schreef superl het volgende:
ik rij de straat uit, en dan is hij warm.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |