abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90691458
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 21:12 schreef Leipo666 het volgende:
Alsof je de motor uitzet terwijl de turbo nog draait :?
Op het moment dat je afremt om te stoppen gaat de turbo ook al omlaag in toeren. Tegen de tijd dat je stilstaat en de motor uit kan doen draait de turbo echt niet hard meer. :)
Geloof wat je wilt.
pi_90691603
Ik kan mijn turbo goed horen (duidelijke fluit) en hoor dus duidelijk de toeren omlaag gaan als ik afrem, daarnaast is de hedendaagse olie ook zo dat de smering niet meteen met een seconde verdwenen is.

Kan me dus niet voorstellen dat het echt nuttig is een poos stationair te blijven staan draaien voordat je de motor uitzet :N
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_90692261
Zoals ik al schreef: geloof wat je wilt.
Ik typ mijn kennis hier en als je me niet gelooft vind ik dat ook prima.
Wat staat er over in jouw instructieboekje?
  † In Memoriam † vrijdag 31 december 2010 @ 22:07:00 #104
25682 2cv
Niet subtiel
pi_90692856
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 21:17 schreef Leipo666 het volgende:
Ik kan mijn turbo goed horen (duidelijke fluit) en hoor dus duidelijk de toeren omlaag gaan als ik afrem, daarnaast is de hedendaagse olie ook zo dat de smering niet meteen met een seconde verdwenen is.

Kan me dus niet voorstellen dat het echt nuttig is een poos stationair te blijven staan draaien voordat je de motor uitzet :N
Dat die turbo niet meer fluit betekent niet dat hij niet meer draait. Als je 100km/u rijdt hoor je ook meer windgeruis dan wanneer je 50km/u rijdt.

Zelf rijd ik (zeker in het begin) wel rustig. Zowieso schakel ik meestal al bij zo'n 2500rpm. Alleen als ik serieus moet accelereren trek ik door tot 3500rpm, maar alleen als de motor warm is (meer dan een half uur gereden). Ook doe ik zo min mogelijk aan korte ritjes: ik gebruik mijn auto alleen voor korte ritjes als dat echt niet anders kan (bijvoorbeeld als ik veel mee moet nemen). Daarom zijn +/- 98% van mijn ritten meer dan 45km.

Ik let in mindere mate op de temperatuurmeters. Waarom ik niet op de vloeistoftemperatuurmeter let weet ik niet goed en de olietemperatuurmeter is onhandig in gebruik want die meet de temperatuur in het carter. En die meter begint pas te bewegen als ik minstens een half uur 120km/u rijd :')

Overigens, als ik moet krabben is het eerst starten (met de kachel aan uiteraard) en dan pas krabben.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 31 december 2010 @ 22:15:20 #105
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_90693064
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 20:24 schreef vannelle het volgende:

[..]

Het idee daar achter is dat de turbo ontzettend veel toeren per minuut draait en zodra je de motor uitzet is ook de oliedruk en dus de smering weg.
Je turbo draait dan nog maar krijgt geen olie meer en dat is aardig funest voor zo'n ding.
Met even stationair laten draaien geef je de turbo de tijd om te zakken in toeren voor je de auto uitzet en zal ie dus minder slijten.
Ok, handig om te weten. Maar hoe zit dat dan met (benzine)motoren zonder turbo?
pi_90693519
Heeej Neovo!!! Alles goed? Antwoord op jou vraag heb ik niet.
  † In Memoriam † vrijdag 31 december 2010 @ 22:36:19 #107
25682 2cv
Niet subtiel
pi_90693642
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 22:15 schreef .Neovo. het volgende:

[..]

Ok, handig om te weten. Maar hoe zit dat dan met (benzine)motoren zonder turbo?
Daarvan slijt de turbo gewoon niet.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 31 december 2010 @ 22:46:40 #108
14827 Kogando
Modelprutser
pi_90693980
Volgens mij laat je een turbomotor nog even stationair lopen omdat de turbo (en de olie daarin) loeiheet wordt als deze na een stuk blazen ineens stil staat. Op termijn is de kans dan groot dat de turbo kapot gaat.

Die turbo zelf is natuurlijk na een paar seconde wel uitgedraaid.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_90701306
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 22:46 schreef Kogando het volgende:
Volgens mij laat je een turbomotor nog even stationair lopen omdat de turbo (en de olie daarin) loeiheet wordt als deze na een stuk blazen ineens stil staat. Op termijn is de kans dan groot dat de turbo kapot gaat.

Die turbo zelf is natuurlijk na een paar seconde wel uitgedraaid.
Als aanvulling op mijn vorige post:

Een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen en haalt daardoor misschien wel 100.000 rpm.
Als je je motor uitzet wordt de turbo niet meer aangedreven maar als je net een stukje fijn hebt gereden draait ie nog wel!
Dat ding heeft tijd nodig om toeren te verminderen en zodra je je motor uitzet is de olieaanvoer ook gestopt.
Turbo krijgt dus geen smering en koeling meer en zal eerder kapot gaan.
Zo simpel is het.
  zaterdag 1 januari 2011 @ 11:08:32 #110
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_90703637
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 22:31 schreef fioooon het volgende:
Heeej Neovo!!! Alles goed? Antwoord op jou vraag heb ik niet.
gelukkig nieuwjaar
pi_90704306
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 04:02 schreef vannelle het volgende:

[..]

Een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen en haalt daardoor misschien wel 100.000 rpm.
Als je je motor uitzet wordt de turbo niet meer aangedreven maar als je net een stukje fijn hebt gereden draait ie nog wel!
Dat ding heeft tijd nodig om toeren te verminderen en zodra je je motor uitzet is de olieaanvoer ook gestopt.
Zo simpel is het.
hoe lang zou je hem volgens jou dan nog stationair moeten laten draaien voordat je de motor uitzet?
  zaterdag 1 januari 2011 @ 12:51:17 #112
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_90705560
Ca 1 minuut.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_90705776
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 11:08 schreef .Neovo. het volgende:

[..]

gelukkig nieuwjaar
Ja gelukkig nieuwjaar.
pi_90720314
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 12:51 schreef daNpy het volgende:
Ca 1 minuut.
Dat dus. :)
pi_90721327
Ik rij mijn wagen ook altijd warm, heb ook olie temp/druk meters dus daarop kan ik ook zien wanneer ik echt gas kan geven.
Rij ook nooit korte stukjes, ook al moet ik ergens in de buurt zijn dan rij ik wel even een blokje extra om. En na het rijden uiteraard na laten draaien voor de turbo. :)
pi_90722462
oude lage toerenmotor in combinatie met dikke olie zorgt ervoor dat de motor wel warm moet lopen, hij geeft gewoon simpelweg amper vermogen als de olie niet door temperatuur warm genoeg geworden is.
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
  zaterdag 1 januari 2011 @ 22:30:06 #117
262938 ForzaScuderiaFerrari
Subaru Impreza GT Turbo
pi_90725291
quote:

[..]

Zo simpel is het.
Niks aan toe te voegen
Forza Scuderia Ferrari
Subaru Power!
pi_90728027
Tot ik de temperatuurmeter op 90 zie staan kom ik niet boven de 2500 rpm uit, na 2 km ben ik echter al bij de oprit van de snelweg en moet er af en toe wat gas bij.
Daarna rijd ik gewoon 120@3000rpm en gaat na een paar minuten de snelheid omhoog.

Ik lees in het topic dat wanneer de koelvloeistof op 90 graden is, de olie nog niet op temperatuur hoeft te zijn. Is hier een vuistregel voor? Ik rijd een 1.6 uit '98 op LPG. Wat waarschijnlijk ook wel scheelt is dat ik met 5W40 rijd.
pi_90728787
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 23:22 schreef Mark_Rutte het volgende:
Tot ik de temperatuurmeter op 90 zie staan kom ik niet boven de 2500 rpm uit, na 2 km ben ik echter al bij de oprit van de snelweg en moet er af en toe wat gas bij.
Daarna rijd ik gewoon 120@3000rpm en gaat na een paar minuten de snelheid omhoog.

Ik lees in het topic dat wanneer de koelvloeistof op 90 graden is, de olie nog niet op temperatuur hoeft te zijn. Is hier een vuistregel voor? Ik rijd een 1.6 uit '98 op LPG. Wat waarschijnlijk ook wel scheelt is dat ik met 5W40 rijd.
Olie heeft idd iets meer tijd nodig om op te warmen dan je koelvloeistof en lang niet elke auto heeft daar een metertje voor.
Maar met wat jij beschrijft rij je'm naar mijns inziens fatsoenlijk warm en hoef je je nergens zorgen over te maken. ;)
pi_90728988
quote:

Zo simpel is het.
Bij moderne auto's wordt er wel smering voorzien na het uitzetten van het contact.

Maar dan nog is het wel beter om gewoon het laatste stukje rustig aan te doen. Wat dat betreft heb ik een voordeel dat ik tussen mijn terrein op rijden en de woning zelf zo'n stuk heb dat de turbo helemaal tot rust kan komen. :)
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_90733106
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 23:44 schreef DS4 het volgende:

[..]

Bij moderne auto's wordt er wel smering voorzien na het uitzetten van het contact.

Maar dan nog is het wel beter om gewoon het laatste stukje rustig aan te doen.
Hier heb je in mijn ogen gelijk in maar heb dat expres niet getypt omdat het meer om het algehele idee ging.

quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 23:44 schreef DS4 het volgende: Wat dat betreft heb ik een voordeel dat ik tussen mijn terrein op rijden en de woning zelf zo'n stuk heb dat de turbo helemaal tot rust kan komen. :)
Zulke winterbanden heb ik ook gehad. ;)
pi_90739319
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 01:38 schreef vannelle het volgende:

Zulke winterbanden heb ik ook gehad. ;)
:(
pi_90740192
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 23:44 schreef DS4 het volgende:

[..]

Maar dan nog is het wel beter om gewoon het laatste stukje rustig aan te doen. Wat dat betreft heb ik een voordeel dat ik tussen mijn terrein op rijden en de woning zelf zo'n stuk heb dat de turbo helemaal tot rust kan komen. :)
Woon jij aan het einde van een B-weg?
pi_90740499
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 12:30 schreef Afketser het volgende:

Woon jij aan het einde van een B-weg?
Nee, tussen mijn terrein oprijden en mijn woning zit enkele honderden meters.
pi_90740779
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 12:39 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, tussen mijn terrein oprijden en mijn woning zit enkele honderden meters.
Dat is wel een voordeel dat daarzo de grondprijs nog erg goedkoop is.
pi_90741974
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 12:48 schreef Afketser het volgende:

Dat is wel een voordeel dat daarzo de grondprijs nog erg goedkoop is.
O?
pi_90742126
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 13:25 schreef DS4 het volgende:

[..]

O?
Niet dan?
Moet je eens kijken wat je voor 7 ton kan kopen:
HUIS

Daar heb je bij ons maar een rijtjeshuis voor zonder tuin.
  zondag 2 januari 2011 @ 13:33:24 #128
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_90742203
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 13:30 schreef Afketser het volgende:

[..]

Niet dan?
HUIS

775k is geen 7 ton. :P
pi_90742479
Ik heb ook een turbodruk en olietemp meter :)

Ik rijdt als hij koud niet boven de 2500 rpm en zorg ervoor dat mijn turbo geen druk opbouwt (minimaal gebruik dus).

Pas na 20 (!) minuten is mijn olie een beetje op temperatuur.

Nadraaien ook, blijf altijd minstens 1 minuut zitten, soms wat langer.
Op maandag 5 april 2010 18:35 schreef DutchRodent het volgende:
jij bent stoer,
pi_90742576
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 13:33 schreef Zwansen het volgende:

[..]

775k is geen 7 ton. :P
Die krijg je wel voor 7 ton mee.
pi_90742671
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 13:42 schreef WalkingDisaster het volgende:

Nadraaien ook, blijf altijd minstens 1 minuut zitten, soms wat langer.
Het lijkt wel alsof iedereen dat hier doet. Ik heb nog nooit gezien dat iemand na de rit in de auto blijft zitten met de motor aan vanwege de levensduur van de turbo.
Ik kan me voorstellen dat je dat zou overwegen om te doen als je je auto van plan bent jaren lang te houden. Maar welke automobilist houdt zijn auto nog voor lange tijd?
  zondag 2 januari 2011 @ 13:50:09 #132
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_90742724
Ik.

En ik houd ook altijd 20min/20km aan. Olie warmt niet zo snel op.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 2 januari 2011 @ 14:14:06 #133
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_90743483
quote:
14s.gif Op donderdag 30 december 2010 15:42 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Inderdaad niet boven de 2500 toeren rijden. Rustig aan. En wachten tot de olie op temperatuur is, niet tot de motor rond de 90 graden Celsius staat.
pi_90746208
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 13:48 schreef Afketser het volgende:

[..]

Het lijkt wel alsof iedereen dat hier doet. Ik heb nog nooit gezien dat iemand na de rit in de auto blijft zitten met de motor aan vanwege de levensduur van de turbo.
Ik kan me voorstellen dat je dat zou overwegen om te doen als je je auto van plan bent jaren lang te houden. Maar welke automobilist houdt zijn auto nog voor lange tijd?
Auto heb ik nu 4 jaar, is 24 jaar oud en moet nog 25 jaar mee.
Heb overigens geen turbo.
pi_90746404
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 15:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Auto heb ik nu 4 jaar, is 24 jaar oud en moet nog 25 jaar mee.
Heb overigens geen turbo.
Zodemieters.... dat wordt zowiezo een kostenpost.
pi_90749104
quote:
Op zondag 2 januari 2011 13:48 schreef Afketser het volgende:

[..]

idd: nog nooit iemand zien doen. En ook nog nooit bij collega's gehoord die al enkele auto's gereden hebben dat een turbo stuk ging binnen 200k km

En lease-auto's staan erom bekend niet altijd netjes warmgereden te worden ;)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_90751981
Ja, ik ook niet. Heb zelf geen turbo, maar m'n vader heeft altijd Volvo turbodiesels gehad waarmee die tot zo'n 350K doorrijdt, maar ook nooit iets met de turbo gehad. En die zet hem altijd direct uit. Lijkt me dus dat die dingen wel zo degelijk gemaakt zijn dat ze er wel tegen kunnen om door gewone mensen gebruikt te worden.
Misschien dat dit bij bepaalde high performance turbo's gevoeliger is?
pi_90752989
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 13:30 schreef Afketser het volgende:
Niet dan?
HUIS
Dat is op een industrieterrein... Nee, daar wil je wonen!

Ik woon overigens niet in Breda.

quote:
Nou en?
pi_90753093
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:26 schreef Palomar het volgende:
Ja, ik ook niet. Heb zelf geen turbo, maar m'n vader heeft altijd Volvo turbodiesels gehad waarmee die tot zo'n 350K doorrijdt, maar ook nooit iets met de turbo gehad. En die zet hem altijd direct uit. Lijkt me dus dat die dingen wel zo degelijk gemaakt zijn dat ze er wel tegen kunnen om door gewone mensen gebruikt te worden.
Misschien dat dit bij bepaalde high performance turbo's gevoeliger is?
Nee, het punt is dat je niet je motor af moet zetten als de turbo net daarvoor vol op druk is geweest. Het typische is dat je iha het laatste deel van je rit rustig rijdt (in een woonwijk, op een parkeerkeerplaats, enz. enz. waardoor de turbo al van nature weer tot rust is gekomen.
  zondag 2 januari 2011 @ 18:54:26 #140
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_90756109
Met koud weer:

Sleutel in contact en even een paar tellen wachten zodat de computer zichzelf alvast afregelt.
Motor aan.
Airco op de automatische stand op een graadje of 17-18
Achterruitverwarming icm spiegelverwarming aan
Naar buiten om te krabben.
Rustig wegrijden en de toeren lekker laag houden.
Meestal na een minuut of 6-7 moet ik al de snelweg op dus afhankelijk van de drukte gaan de toeren wat omhoog, maar niks extreems.
Op elke fokker past een bril.
pi_90756546
mijn Cappuccino start ik altijd en dan rij ik hem uit de garage en dan laat ik hem langzaam warm draaien terwijl ik het dak eraf haal en de achterruit wegklap. Tegen de tijd dat ik dan wegij is de motor ook redelijk op temp.

Mijn gewone auto niet, daar rij ik meteen mee weg. Voor die auto betekent warm rijden dat ik de eerste kilometers er rustig mee rijdt en veel toeren maken probeer te vermijden.

Met de motor hetzelfde als de met de Cappuccino, die start ik en die laat ik langzaam warm worden
terwijl ik 'm naar buiten rij en bijv. m'n motorkleding aantrek en de garage weer dicht doe.
pi_90757057
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 17:47 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, het punt is dat je niet je motor af moet zetten als de turbo net daarvoor vol op druk is geweest. Het typische is dat je iha het laatste deel van je rit rustig rijdt (in een woonwijk, op een parkeerkeerplaats, enz. enz. waardoor de turbo al van nature weer tot rust is gekomen.
het punt was ook dat sommige mensen aangeven dat ze de motor nog een volle minuut stationair laten draaien voordat ze hem uitzetten ;) Dat vind ik ook wat overdreven en zou niet zo moeten zijn voor een 'gebruiksproduct'.

quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 18:54 schreef Catch_me het volgende:
Sleutel in contact en even een paar tellen wachten zodat de computer zichzelf alvast afregelt.
Motor aan.
Dat doe ik idd ook altijd. Als ik mn auto op contact zet hoor je eerst wat gezoem van een elektromotor oid (brandstofpomp?). Pas daarna zet ik hem aan. Geen idee of dat ook moet, want hij start ook wel zonder te wachten ;)
  Moderator zondag 2 januari 2011 @ 19:29:10 #143
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_90758385
'gezoem' dat roept mijn moeder ook. Dat hoor je (idd) als je de sleutel omdraait in het contact.
Daarom moet ik hem niet meteen starten.

... het is de CD speler van de autoradio.
pi_90758457
de cappuccinp heeft ook een turbo. Heb ik turbo gereden dan laat ik'm altijd een beetje stationair draaien door bijv. mijn riem af te doen en de lampen voorvast uit te zetten.

Heb ik niet turbo gereden gaatie vaak meteen uit
pi_90758629
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:16 schreef Palomar het volgende:

het punt was ook dat sommige mensen aangeven dat ze de motor nog een volle minuut stationair laten draaien voordat ze hem uitzetten ;) Dat vind ik ook wat overdreven en zou niet zo moeten zijn voor een 'gebruiksproduct'.
Maar soms kan dat dus wel nodig zijn...
pi_90759682
ik weet ook niet of een volle minuut nodig is, maar als je een auto met turbo hebt, even tot rust laten komen is wel wenselijk voor dat je 'm uitzet,
maar goed een diesel gloei je ook voor? ..
  Moderator zondag 2 januari 2011 @ 20:30:44 #148
18653 crew  D.
pi_90760759
Leerzaam topic :Y

Dat van het laten afkoelen van een turbo wist ik helemaal niet :N
pi_90767335
10/15 min en/of 10/15km (afhankelijk van zomer/winter) warm rijden. Dat betekent niet boven de 3.000 toeren (tenzij ik er even snel boven moet om ergens in te voegen of iets dergelijks) en ook niet het gas vol intrappen. Verder gaat de verwarming pas na een aantal minuten aan.

Ik laat de auto ook nooit warmdraaien terwijl ik de ruiten krab. Het is meteen starten en wegrijden.
pi_90772544
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 21:56 schreef Maharbal het volgende:
Ik laat de auto ook nooit warmdraaien terwijl ik de ruiten krab. Het is meteen starten en wegrijden.
dat doe ik wel. plus dat de achterruit verwarming aangaat. ik begin met de zijruiten.
Dit geeft een aantal voordelen:
1. tegen de tijd dat ik daarmee klaarben, kan ik meestal met weinig moeite de achterruit doen
2. tegen die tijd beging (meestal) de verwarming ook warme(re) lucht te blazen, wat weer helpt met de voorruit
3. tegen de tijd dat ik wegrij, is mijn verwarming op temperatuur.

Dus dit is meer het e.e.a. de tijd geven om mee te helpen om het ijs op de ramen te ontdooien dan dat het doel is om de auto warm te rijden.

(wat ik ook doe, als ik er erg in heb, is de auto met de neus naar de kant van de opgaande zon zetten, als het dan licht wordt, wordt de voorruit als eerste warm, en het ijs erop wordt dan ook sneller zacht)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')