abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90691458
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 21:12 schreef Leipo666 het volgende:
Alsof je de motor uitzet terwijl de turbo nog draait :?
Op het moment dat je afremt om te stoppen gaat de turbo ook al omlaag in toeren. Tegen de tijd dat je stilstaat en de motor uit kan doen draait de turbo echt niet hard meer. :)
Geloof wat je wilt.
pi_90691603
Ik kan mijn turbo goed horen (duidelijke fluit) en hoor dus duidelijk de toeren omlaag gaan als ik afrem, daarnaast is de hedendaagse olie ook zo dat de smering niet meteen met een seconde verdwenen is.

Kan me dus niet voorstellen dat het echt nuttig is een poos stationair te blijven staan draaien voordat je de motor uitzet :N
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_90692261
Zoals ik al schreef: geloof wat je wilt.
Ik typ mijn kennis hier en als je me niet gelooft vind ik dat ook prima.
Wat staat er over in jouw instructieboekje?
  † In Memoriam † vrijdag 31 december 2010 @ 22:07:00 #104
25682 2cv
Niet subtiel
pi_90692856
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 21:17 schreef Leipo666 het volgende:
Ik kan mijn turbo goed horen (duidelijke fluit) en hoor dus duidelijk de toeren omlaag gaan als ik afrem, daarnaast is de hedendaagse olie ook zo dat de smering niet meteen met een seconde verdwenen is.

Kan me dus niet voorstellen dat het echt nuttig is een poos stationair te blijven staan draaien voordat je de motor uitzet :N
Dat die turbo niet meer fluit betekent niet dat hij niet meer draait. Als je 100km/u rijdt hoor je ook meer windgeruis dan wanneer je 50km/u rijdt.

Zelf rijd ik (zeker in het begin) wel rustig. Zowieso schakel ik meestal al bij zo'n 2500rpm. Alleen als ik serieus moet accelereren trek ik door tot 3500rpm, maar alleen als de motor warm is (meer dan een half uur gereden). Ook doe ik zo min mogelijk aan korte ritjes: ik gebruik mijn auto alleen voor korte ritjes als dat echt niet anders kan (bijvoorbeeld als ik veel mee moet nemen). Daarom zijn +/- 98% van mijn ritten meer dan 45km.

Ik let in mindere mate op de temperatuurmeters. Waarom ik niet op de vloeistoftemperatuurmeter let weet ik niet goed en de olietemperatuurmeter is onhandig in gebruik want die meet de temperatuur in het carter. En die meter begint pas te bewegen als ik minstens een half uur 120km/u rijd :')

Overigens, als ik moet krabben is het eerst starten (met de kachel aan uiteraard) en dan pas krabben.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 31 december 2010 @ 22:15:20 #105
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_90693064
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 20:24 schreef vannelle het volgende:

[..]

Het idee daar achter is dat de turbo ontzettend veel toeren per minuut draait en zodra je de motor uitzet is ook de oliedruk en dus de smering weg.
Je turbo draait dan nog maar krijgt geen olie meer en dat is aardig funest voor zo'n ding.
Met even stationair laten draaien geef je de turbo de tijd om te zakken in toeren voor je de auto uitzet en zal ie dus minder slijten.
Ok, handig om te weten. Maar hoe zit dat dan met (benzine)motoren zonder turbo?
pi_90693519
Heeej Neovo!!! Alles goed? Antwoord op jou vraag heb ik niet.
  † In Memoriam † vrijdag 31 december 2010 @ 22:36:19 #107
25682 2cv
Niet subtiel
pi_90693642
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 22:15 schreef .Neovo. het volgende:

[..]

Ok, handig om te weten. Maar hoe zit dat dan met (benzine)motoren zonder turbo?
Daarvan slijt de turbo gewoon niet.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 31 december 2010 @ 22:46:40 #108
14827 Kogando
Modelprutser
pi_90693980
Volgens mij laat je een turbomotor nog even stationair lopen omdat de turbo (en de olie daarin) loeiheet wordt als deze na een stuk blazen ineens stil staat. Op termijn is de kans dan groot dat de turbo kapot gaat.

Die turbo zelf is natuurlijk na een paar seconde wel uitgedraaid.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_90701306
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 22:46 schreef Kogando het volgende:
Volgens mij laat je een turbomotor nog even stationair lopen omdat de turbo (en de olie daarin) loeiheet wordt als deze na een stuk blazen ineens stil staat. Op termijn is de kans dan groot dat de turbo kapot gaat.

Die turbo zelf is natuurlijk na een paar seconde wel uitgedraaid.
Als aanvulling op mijn vorige post:

Een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen en haalt daardoor misschien wel 100.000 rpm.
Als je je motor uitzet wordt de turbo niet meer aangedreven maar als je net een stukje fijn hebt gereden draait ie nog wel!
Dat ding heeft tijd nodig om toeren te verminderen en zodra je je motor uitzet is de olieaanvoer ook gestopt.
Turbo krijgt dus geen smering en koeling meer en zal eerder kapot gaan.
Zo simpel is het.
  zaterdag 1 januari 2011 @ 11:08:32 #110
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_90703637
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 22:31 schreef fioooon het volgende:
Heeej Neovo!!! Alles goed? Antwoord op jou vraag heb ik niet.
gelukkig nieuwjaar
pi_90704306
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 04:02 schreef vannelle het volgende:

[..]

Als aanvulling op mijn vorige post:

Een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen en haalt daardoor misschien wel 100.000 rpm.
Als je je motor uitzet wordt de turbo niet meer aangedreven maar als je net een stukje fijn hebt gereden draait ie nog wel!
Dat ding heeft tijd nodig om toeren te verminderen en zodra je je motor uitzet is de olieaanvoer ook gestopt.
Turbo krijgt dus geen smering en koeling meer en zal eerder kapot gaan.
Zo simpel is het.
hoe lang zou je hem volgens jou dan nog stationair moeten laten draaien voordat je de motor uitzet?
  zaterdag 1 januari 2011 @ 12:51:17 #112
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_90705560
Ca 1 minuut.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_90705776
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 11:08 schreef .Neovo. het volgende:

[..]

gelukkig nieuwjaar
Ja gelukkig nieuwjaar.
pi_90720314
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 12:51 schreef daNpy het volgende:
Ca 1 minuut.
Dat dus. :)
pi_90721327
Ik rij mijn wagen ook altijd warm, heb ook olie temp/druk meters dus daarop kan ik ook zien wanneer ik echt gas kan geven.
Rij ook nooit korte stukjes, ook al moet ik ergens in de buurt zijn dan rij ik wel even een blokje extra om. En na het rijden uiteraard na laten draaien voor de turbo. :)
pi_90722462
oude lage toerenmotor in combinatie met dikke olie zorgt ervoor dat de motor wel warm moet lopen, hij geeft gewoon simpelweg amper vermogen als de olie niet door temperatuur warm genoeg geworden is.
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
  zaterdag 1 januari 2011 @ 22:30:06 #117
262938 ForzaScuderiaFerrari
Subaru Impreza GT Turbo
pi_90725291
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 04:02 schreef vannelle het volgende:

[..]

Als aanvulling op mijn vorige post:

Een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen en haalt daardoor misschien wel 100.000 rpm.
Als je je motor uitzet wordt de turbo niet meer aangedreven maar als je net een stukje fijn hebt gereden draait ie nog wel!
Dat ding heeft tijd nodig om toeren te verminderen en zodra je je motor uitzet is de olieaanvoer ook gestopt.
Turbo krijgt dus geen smering en koeling meer en zal eerder kapot gaan.
Zo simpel is het.
Niks aan toe te voegen
Forza Scuderia Ferrari
Subaru Power!
pi_90728027
Tot ik de temperatuurmeter op 90 zie staan kom ik niet boven de 2500 rpm uit, na 2 km ben ik echter al bij de oprit van de snelweg en moet er af en toe wat gas bij.
Daarna rijd ik gewoon 120@3000rpm en gaat na een paar minuten de snelheid omhoog.

Ik lees in het topic dat wanneer de koelvloeistof op 90 graden is, de olie nog niet op temperatuur hoeft te zijn. Is hier een vuistregel voor? Ik rijd een 1.6 uit '98 op LPG. Wat waarschijnlijk ook wel scheelt is dat ik met 5W40 rijd.
pi_90728787
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 23:22 schreef Mark_Rutte het volgende:
Tot ik de temperatuurmeter op 90 zie staan kom ik niet boven de 2500 rpm uit, na 2 km ben ik echter al bij de oprit van de snelweg en moet er af en toe wat gas bij.
Daarna rijd ik gewoon 120@3000rpm en gaat na een paar minuten de snelheid omhoog.

Ik lees in het topic dat wanneer de koelvloeistof op 90 graden is, de olie nog niet op temperatuur hoeft te zijn. Is hier een vuistregel voor? Ik rijd een 1.6 uit '98 op LPG. Wat waarschijnlijk ook wel scheelt is dat ik met 5W40 rijd.
Olie heeft idd iets meer tijd nodig om op te warmen dan je koelvloeistof en lang niet elke auto heeft daar een metertje voor.
Maar met wat jij beschrijft rij je'm naar mijns inziens fatsoenlijk warm en hoef je je nergens zorgen over te maken. ;)
pi_90728988
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 04:02 schreef vannelle het volgende:

Als aanvulling op mijn vorige post:

Een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen en haalt daardoor misschien wel 100.000 rpm.
Als je je motor uitzet wordt de turbo niet meer aangedreven maar als je net een stukje fijn hebt gereden draait ie nog wel!
Dat ding heeft tijd nodig om toeren te verminderen en zodra je je motor uitzet is de olieaanvoer ook gestopt.
Turbo krijgt dus geen smering en koeling meer en zal eerder kapot gaan.
Zo simpel is het.
Bij moderne auto's wordt er wel smering voorzien na het uitzetten van het contact.

Maar dan nog is het wel beter om gewoon het laatste stukje rustig aan te doen. Wat dat betreft heb ik een voordeel dat ik tussen mijn terrein op rijden en de woning zelf zo'n stuk heb dat de turbo helemaal tot rust kan komen. :)
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_90733106
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 23:44 schreef DS4 het volgende:

[..]

Bij moderne auto's wordt er wel smering voorzien na het uitzetten van het contact.

Maar dan nog is het wel beter om gewoon het laatste stukje rustig aan te doen.
Hier heb je in mijn ogen gelijk in maar heb dat expres niet getypt omdat het meer om het algehele idee ging.

quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 23:44 schreef DS4 het volgende: Wat dat betreft heb ik een voordeel dat ik tussen mijn terrein op rijden en de woning zelf zo'n stuk heb dat de turbo helemaal tot rust kan komen. :)
Zulke winterbanden heb ik ook gehad. ;)
pi_90739319
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 01:38 schreef vannelle het volgende:

Zulke winterbanden heb ik ook gehad. ;)
:(
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_90740192
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 23:44 schreef DS4 het volgende:

[..]

Bij moderne auto's wordt er wel smering voorzien na het uitzetten van het contact.

Maar dan nog is het wel beter om gewoon het laatste stukje rustig aan te doen. Wat dat betreft heb ik een voordeel dat ik tussen mijn terrein op rijden en de woning zelf zo'n stuk heb dat de turbo helemaal tot rust kan komen. :)
Woon jij aan het einde van een B-weg?
pi_90740499
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 12:30 schreef Afketser het volgende:

Woon jij aan het einde van een B-weg?
Nee, tussen mijn terrein oprijden en mijn woning zit enkele honderden meters.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_90740779
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 12:39 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, tussen mijn terrein oprijden en mijn woning zit enkele honderden meters.
Dat is wel een voordeel dat daarzo de grondprijs nog erg goedkoop is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')