Geloof wat je wilt.quote:Op vrijdag 31 december 2010 21:12 schreef Leipo666 het volgende:
Alsof je de motor uitzet terwijl de turbo nog draait
Op het moment dat je afremt om te stoppen gaat de turbo ook al omlaag in toeren. Tegen de tijd dat je stilstaat en de motor uit kan doen draait de turbo echt niet hard meer.
Dat die turbo niet meer fluit betekent niet dat hij niet meer draait. Als je 100km/u rijdt hoor je ook meer windgeruis dan wanneer je 50km/u rijdt.quote:Op vrijdag 31 december 2010 21:17 schreef Leipo666 het volgende:
Ik kan mijn turbo goed horen (duidelijke fluit) en hoor dus duidelijk de toeren omlaag gaan als ik afrem, daarnaast is de hedendaagse olie ook zo dat de smering niet meteen met een seconde verdwenen is.
Kan me dus niet voorstellen dat het echt nuttig is een poos stationair te blijven staan draaien voordat je de motor uitzet
Ok, handig om te weten. Maar hoe zit dat dan met (benzine)motoren zonder turbo?quote:Op vrijdag 31 december 2010 20:24 schreef vannelle het volgende:
[..]
Het idee daar achter is dat de turbo ontzettend veel toeren per minuut draait en zodra je de motor uitzet is ook de oliedruk en dus de smering weg.
Je turbo draait dan nog maar krijgt geen olie meer en dat is aardig funest voor zo'n ding.
Met even stationair laten draaien geef je de turbo de tijd om te zakken in toeren voor je de auto uitzet en zal ie dus minder slijten.
Daarvan slijt de turbo gewoon niet.quote:Op vrijdag 31 december 2010 22:15 schreef .Neovo. het volgende:
[..]
Ok, handig om te weten. Maar hoe zit dat dan met (benzine)motoren zonder turbo?
Als aanvulling op mijn vorige post:quote:Op vrijdag 31 december 2010 22:46 schreef Kogando het volgende:
Volgens mij laat je een turbomotor nog even stationair lopen omdat de turbo (en de olie daarin) loeiheet wordt als deze na een stuk blazen ineens stil staat. Op termijn is de kans dan groot dat de turbo kapot gaat.
Die turbo zelf is natuurlijk na een paar seconde wel uitgedraaid.
gelukkig nieuwjaarquote:Op vrijdag 31 december 2010 22:31 schreef fioooon het volgende:
Heeej Neovo!!! Alles goed? Antwoord op jou vraag heb ik niet.
hoe lang zou je hem volgens jou dan nog stationair moeten laten draaien voordat je de motor uitzet?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 04:02 schreef vannelle het volgende:
[..]
Als aanvulling op mijn vorige post:
Een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen en haalt daardoor misschien wel 100.000 rpm.
Als je je motor uitzet wordt de turbo niet meer aangedreven maar als je net een stukje fijn hebt gereden draait ie nog wel!
Dat ding heeft tijd nodig om toeren te verminderen en zodra je je motor uitzet is de olieaanvoer ook gestopt.
Turbo krijgt dus geen smering en koeling meer en zal eerder kapot gaan.
Zo simpel is het.
Niks aan toe te voegenquote:Op zaterdag 1 januari 2011 04:02 schreef vannelle het volgende:
[..]
Als aanvulling op mijn vorige post:
Een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen en haalt daardoor misschien wel 100.000 rpm.
Als je je motor uitzet wordt de turbo niet meer aangedreven maar als je net een stukje fijn hebt gereden draait ie nog wel!
Dat ding heeft tijd nodig om toeren te verminderen en zodra je je motor uitzet is de olieaanvoer ook gestopt.
Turbo krijgt dus geen smering en koeling meer en zal eerder kapot gaan.
Zo simpel is het.
Olie heeft idd iets meer tijd nodig om op te warmen dan je koelvloeistof en lang niet elke auto heeft daar een metertje voor.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 23:22 schreef Mark_Rutte het volgende:
Tot ik de temperatuurmeter op 90 zie staan kom ik niet boven de 2500 rpm uit, na 2 km ben ik echter al bij de oprit van de snelweg en moet er af en toe wat gas bij.
Daarna rijd ik gewoon 120@3000rpm en gaat na een paar minuten de snelheid omhoog.
Ik lees in het topic dat wanneer de koelvloeistof op 90 graden is, de olie nog niet op temperatuur hoeft te zijn. Is hier een vuistregel voor? Ik rijd een 1.6 uit '98 op LPG. Wat waarschijnlijk ook wel scheelt is dat ik met 5W40 rijd.
Bij moderne auto's wordt er wel smering voorzien na het uitzetten van het contact.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 04:02 schreef vannelle het volgende:
Als aanvulling op mijn vorige post:
Een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen en haalt daardoor misschien wel 100.000 rpm.
Als je je motor uitzet wordt de turbo niet meer aangedreven maar als je net een stukje fijn hebt gereden draait ie nog wel!
Dat ding heeft tijd nodig om toeren te verminderen en zodra je je motor uitzet is de olieaanvoer ook gestopt.
Turbo krijgt dus geen smering en koeling meer en zal eerder kapot gaan.
Zo simpel is het.
Hier heb je in mijn ogen gelijk in maar heb dat expres niet getypt omdat het meer om het algehele idee ging.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 23:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
Bij moderne auto's wordt er wel smering voorzien na het uitzetten van het contact.
Maar dan nog is het wel beter om gewoon het laatste stukje rustig aan te doen.
Zulke winterbanden heb ik ook gehad.quote:Op zaterdag 1 januari 2011 23:44 schreef DS4 het volgende: Wat dat betreft heb ik een voordeel dat ik tussen mijn terrein op rijden en de woning zelf zo'n stuk heb dat de turbo helemaal tot rust kan komen.
quote:
Woon jij aan het einde van een B-weg?quote:Op zaterdag 1 januari 2011 23:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
Bij moderne auto's wordt er wel smering voorzien na het uitzetten van het contact.
Maar dan nog is het wel beter om gewoon het laatste stukje rustig aan te doen. Wat dat betreft heb ik een voordeel dat ik tussen mijn terrein op rijden en de woning zelf zo'n stuk heb dat de turbo helemaal tot rust kan komen.
Nee, tussen mijn terrein oprijden en mijn woning zit enkele honderden meters.quote:
Dat is wel een voordeel dat daarzo de grondprijs nog erg goedkoop is.quote:Op zondag 2 januari 2011 12:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, tussen mijn terrein oprijden en mijn woning zit enkele honderden meters.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |