huh?quote:Op donderdag 30 december 2010 15:42 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
En wachten tot de olie op temperatuur is, niet tot de motor rond de 90 graden Celsius staat.
Koelvloeistof is eerder op temperatuur dan de motorolie.quote:
Niet onderschatten hoor, da's belangrijker dan de koelvloeistof.quote:
ah, oke.. da's nieuw voor me.. en hoe weet ik dan of de olie op temperatuur is?quote:Op donderdag 30 december 2010 15:49 schreef vannelle het volgende:
[..]
Koelvloeistof is eerder op temperatuur dan de motorolie.
En je meter geeft de temperatuur van de kvs weer maar dat wil dus niet zeggen dat je olie op temperatuur is.
Middels een olietemperatuurmeterquote:Op donderdag 30 december 2010 15:56 schreef teamlead het volgende:
[..]
ah, oke.. da's nieuw voor me.. en hoe weet ik dan of de olie op temperatuur is?
Niet veel auto's hebben dat. Bijna geen volgens mij. Maargoed, ik houd meestal 15 tot 20 minuten aan (heb dan ook een oude auto).quote:Op donderdag 30 december 2010 16:08 schreef Anne het volgende:
[..]
Middels een olietemperatuurmeter.
Fail ! , als je je motor snel warmtrapt krijg je te maken met verschillen in uitzetting van je cilinders/blok/cilinderkop(pen) en/of spruitstukken, en die scheuren dan gewoon, evenals koppakkingen, een gescheurde cilinderkop zal je aan reparaties ongeveer tussen de 1000 en 2500¤ gaan kosten, dus stamp maar lekker verder met je koude motortjequote:Op donderdag 30 december 2010 15:33 schreef Microtubuli het volgende:
Warm rijden is alleen nuttig als je van plan bent om je auto langer dan 200K km's mee te laten gaan. Tegen die tijd ruil ik hem toch al weer in dus boeien.
De mijne wel en die rij ik ALTIJD rustig warm.quote:Op donderdag 30 december 2010 16:15 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Niet veel auto's hebben dat. Bijna geen volgens mij. Maargoed, ik houd meestal 15 tot 20 minuten aan (heb dan ook een oude auto).
10 - 15 minuten is een prima uitgangspunt, na een minuutje of 2 - 3 begint meestal de temperatuurmeter te leven, maar dat is de koelvloeistof, en niet de oliequote:Op donderdag 30 december 2010 16:15 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Niet veel auto's hebben dat. Bijna geen volgens mij. Maargoed, ik houd meestal 15 tot 20 minuten aan (heb dan ook een oude auto).
jij reed een slurbo toch ?? dan is dat keurigquote:Op donderdag 30 december 2010 16:17 schreef vosss het volgende:
[..]
De mijne wel en die rij ik ALTIJD rustig warm.
En op de plaats van bestemming laat ik hem ALTIJD 3 minuten stationair nalopen, ookal ben ik telaat voor iets.
Valt natuurlijk in te bouwen.quote:Op donderdag 30 december 2010 16:15 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Niet veel auto's hebben dat. Bijna geen volgens mij. Maargoed, ik houd meestal 15 tot 20 minuten aan (heb dan ook een oude auto).
Ja dat snap ikquote:Op donderdag 30 december 2010 16:17 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
10 - 15 minuten is een prima uitgangspunt, na een minuutje of 2 - 3 begint meestal de temperatuurmeter te leven, maar dat is de koelvloeistof, en niet de olie
Heb sinds kort een toerenteller en een oliedrukmeter, vind het mooi geweest zo. Ben verder altijd heel secuur met warm rijden.quote:
jij wel blijkbaar, maar anderen misschien nietquote:
Jup, Delta nog altijd.quote:Op donderdag 30 december 2010 16:17 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
jij reed een slurbo toch ?? dan is dat keurig
Maar het gaat hier om hoe ermee te rijden zolang ie koud isquote:
koud stationair draaien is nou niet echt een manier om je motor GOED warm te laten lopenquote:Op donderdag 30 december 2010 16:46 schreef fioooon het volgende:
Of je ontbijt in je auto met draaiende motor opeten. Als je klaar bent is je motor ook warm.
Het duurt wat langer maar ik ben ook een rustige eter in de ochtend dus dat komt wel goed uit.quote:Op donderdag 30 december 2010 16:49 schreef Catch_me het volgende:
[..]
koud stationair draaien is nou niet echt een manier om je motor GOED warm te laten lopen
ik hoorde dat dan de olie niet rond gepompt wordt als ie stationair draait, en dat je kleppen kapot gaanquote:Op donderdag 30 december 2010 16:49 schreef fioooon het volgende:
[..]
Het duurt wat langer maar ik ben ook een rustige eter in de ochtend dus dat komt wel goed uit.
Hetzelfde hier, alleen heb ik geen olie temperatuur meterquote:Op donderdag 30 december 2010 15:31 schreef Innisdemon het volgende:
Ja. Ik trek rustiger op in deze kou, en beperk het toerental, tot de olietemperatuurmeter enigszins van 0 af is.
Nah, bijna.. de olie is koud en dus een stuk dikker, en het kán zo zijn dat je oliepomp de koude olie niet omhoog krijgt, of niet genoeg iig, en dan komt je cilinderkop dus olie tekort totdat de boel iets warmer is .. en dat is dus extra slijtagequote:Op donderdag 30 december 2010 16:53 schreef ukga het volgende:
[..]
ik hoorde dat dan de olie niet rond gepompt wordt als ie stationair draait, en dat je kleppen kapot gaan
Dan een kleine baksteen op het gaspedaal tijdens het ontbijt.quote:Op donderdag 30 december 2010 16:53 schreef ukga het volgende:
[..]
ik hoorde dat dan de olie niet rond gepompt wordt als ie stationair draait, en dat je kleppen kapot gaan
Als je tóch in de auto ontbijt, kun je ook wel een tippie gas geven terwijl je door eet toch ??quote:Op donderdag 30 december 2010 16:58 schreef fioooon het volgende:
[..]
Dan een kleine baksteen op het gaspedaal tijdens het ontbijt.
Emmm, werkt een cruisecontrol ook in z'n vrij?quote:Op donderdag 30 december 2010 17:00 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Als je tóch in de auto ontbijt, kun je ook wel een tippie gas geven terwijl je door eet toch ??
PTOquote:Op donderdag 30 december 2010 17:10 schreef JJH het volgende:
Vrachtwagens moet dat ook wel. Die moeten lucht draaien anders komen ze geeneens van de plek af 's morgens.
Zo hebben ze bij ons bedrijf eens een nieuwe vrachtwagen gekocht. Had maar 500.000 kilometer dus da's goed te doen voor pendelwerk.quote:
Niet goed warmgereden zeker ??quote:Op donderdag 30 december 2010 17:24 schreef vannelle het volgende:
[..]
Zo hebben ze bij ons bedrijf eens een nieuwe vrachtwagen gekocht. Had maar 500.000 kilometer dus da's goed te doen voor pendelwerk.
Maar dat ding had dus ook PTO, die bak was zo gaar als wat. Echt een miskoop.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |