abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 juni 2011 @ 19:42:40 #101
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_97592911
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 19:22 schreef KaatjeJ het volgende:
Ik ben bijna klaar met mijn proefschrift, maar loop nu tegen een groot probleem aan: tijdens het builden van de file (in Texnic Center, Latex -> PS en dan Acrobat Distiller om er een PDF van te maken) zet de Distiller:

%%[ Warning: AvantGarde-Demi not found, using Font Substitution. Font cannot be embedded. ]%%

Op zich ziet de PDF er prima uit, maara het is een probleem voor de drukker.

Via Google kwam ik op een ander output profile (Latex->PS->PDF), maar ook dat geeft problemen:

Trying to make PF font (...) at 7000 DPI
miktex-makepk: Specified BDPI doesn't match ljfour resolution (600)

en iets verder:

dvips.exe: Font (...) not found, characters will be left blank

In de style-file staat hetvolgende voor fonts:

%Fonts
\usepackage{pxfonts}
\usepackage{type1cm}
\usepackage{fixltx2e}

%Computer modern bright
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage{cmbright}
\usepackage{eurosym}

Kan iemand me uit de brand helpen?
Je zou kunnen proberen om de cm-super fonts te installeren, of de lmodern fonts te gebruiken via \usepackage{lmodern}.
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  zondag 5 juni 2011 @ 17:07:42 #102
148823 znarch
ondertitel
pi_97743286
Als ik in mijn text iets tussen aanhalingstekens zet op deze manier: "blabla" plaatst hij geen spatie na het woord. Weet iemand hoe ik dit wel simpel voor elkaar krijg?
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_97743448
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 17:07 schreef znarch het volgende:
Als ik in mijn text iets tussen aanhalingstekens zet op deze manier: "blabla" plaatst hij geen spatie na het woord. Weet iemand hoe ik dit wel simpel voor elkaar krijg?
Probeer eens:
1``blabla''
  zondag 5 juni 2011 @ 17:14:01 #104
148823 znarch
ondertitel
pi_97743607
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 17:10 schreef thabit het volgende:

[..]

Probeer eens:
[ code verwijderd ]

Thx, dat was hem! Weet je toevallig ook hoe je hetzelfde probleem oplost na gebruik van het \euro symbool? Je kunt het oplossen met een \phantom{} maar das zo slordig.
pi_97743744
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 17:14 schreef znarch het volgende:

[..]

Thx, dat was hem! Weet je toevallig ook hoe je hetzelfde probleem oplost na gebruik van het \euro symbool? Je kunt het oplossen met een \phantom{} maar das zo slordig.
Je kunt altijd met backslash-spatie een spatie invoegen.
  zondag 5 juni 2011 @ 18:15:58 #106
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_97746391
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 17:16 schreef thabit het volgende:

[..]

Je kunt altijd met backslash-spatie een spatie invoegen.
Ja, of met een ~ (tilde) Dat is een non-breakable space. Bijvoorbeeld: 's~ochtends
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
  zondag 5 juni 2011 @ 18:24:55 #107
148823 znarch
ondertitel
pi_97746842
Thx, ondanks dat ik al best lang met latex pruts had ik van beide opties nog nooit gehoord (of niet onthouden).
pi_97782203
Weet iemand van een brief style? Ik las dat de nederlandse latex user group een eigen letter style heeft gemaakt.
pi_97782466
Het is een standaard documentclass in latex. Zie hier voor uitleg en voorbeeld:
http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX/Letters

Of bedoeld je wat anders?
pi_97784612
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 13:13 schreef Toryu het volgende:
Het is een standaard documentclass in latex. Zie hier voor uitleg en voorbeeld:
http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX/Letters

Of bedoeld je wat anders?
Ik weet dat er letter is maar standaard is dit in de Amerikaanse stijl. Ik heb inmiddels een pakket gevonden die een brief documentclass heeft, ntgclass. Aangepast aan de Nderlandse stijl. Alleen dit is lichtelijk gedateerd heb ik het idee.
pi_97786865
Had je ook niet een brief2 oid? Ik heb er weleens naar gekeken, maar vond 't allemaal maar niks.
pi_97838937
Een vraagje over de subfiles-package. Ik heb deze uitleg al gevonden, maar als ik dat volg kreeg ik steeds deze foutmelding bij het compileren van de mainfile:

1
2
3
4
5
6
7
8
! LaTeX Error: Can be used only in preamble.

See the LaTeX manual or LaTeX Companion for explanation.
Type  H <return>  for immediate help.
 ...                                              

l.4 \usepackage
               {a4wide}

Als ik alleen een stukje tekst in de main file typ is er geen probleem, maar als ik een subfile wil invoegen:

1
2
3
4
5
\begin{document}

\subfile{HOOFDSTUK1.tex}

\end{document}

krijg ik dus bovenstaande foutmelding. Iemand enig idee waar het aan kan liggen?
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_97839474
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 14:41 schreef M.rak het volgende:
Een vraagje over de subfiles-package. Ik heb deze uitleg al gevonden, maar als ik dat volg kreeg ik steeds deze foutmelding bij het compileren van de mainfile:

[ code verwijderd ]

Als ik alleen een stukje tekst in de main file typ is er geen probleem, maar als ik een subfile wil invoegen:

[ code verwijderd ]

krijg ik dus bovenstaande foutmelding. Iemand enig idee waar het aan kan liggen?
Waarom gebruik je niet \input{}?
pi_97839608
Hoe is HOOFDTUK1.tex opgebowd? Stel, je hebt main.tex als:

1
2
3
4
5
6
7
8
\documentclass{article} 
\usepackage{subfiles}

\begin{document}

\subfile{HOOFDSTUK1.tex}

\end{document}

Dan moet HOOFDSTUK1.tex als volgt zijn:
1
2
3
4
5
6
\documentclass[main.tex]{subfiles} 
\begin{document}

blabla...

\end{document}

Zie ook:
http://en.wikibooks.org/w(...)les#Subfiles_package

Anders kan het zijn dat het conflicteert met andere packages.
pi_97840214
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 14:55 schreef Dale. het volgende:

[..]

Waarom gebruik je niet \input{}?
Omdat ik daarbij de losse files niet kan compileren ;).

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 14:57 schreef Toryu het volgende:
Hoe is HOOFDTUK1.tex opgebowd? Stel, je hebt main.tex als:

[ code verwijderd ]

Dan moet HOOFDSTUK1.tex als volgt zijn:

[ code verwijderd ]

Zie ook:
http://en.wikibooks.org/w(...)les#Subfiles_package

Anders kan het zijn dat het conflicteert met andere packages.
Ik heb nu mijn file HOOFDSTUK1.tex als volgt, die kan ik ook gewoon compileren:

1
2
3
4
5
6
7
8
\documentclass[MAINFILE.tex]{subfiles}
\usepackage{subfiles}
\usepackage[dutch]{babel}
\begin{document}

tekst

\end{document}

En mijn file MAINFILE.tex zo:
1
2
3
4
5
6
7
8
\documentclass{article} 
\usepackage{subfiles}

\begin{document}

\subfile{HOOFDSTUK1.tex}

\end{document}

Als ik die mainfile echter wil compileren krijg ik de volgende foutmelding

1
2
3
4
5
6
See the LaTeX manual or LaTeX Companion for explanation.
Type  H <return>  for immediate help.
 ...                                              

l.2 \usepackage
               {subfiles}

(de reden dat ik de package babel heb geladen is omdat hij 'm anders niet wil compileren.)
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_97844811
Je moet \usepackage{subfiles} uit HOOFDSTUK1.tex halen, dan doet ie het. Ik denk dat sowieso beter is om alle usepackages in mainfile te zetten. Je overige .tex-bestanden nemen die dan over.
pi_97845140
Bedankt, hij doet het nu inderdaad ^O^.
pi_97953993
Ik heb nog een probleempje, met bovenstaande subfile-package. Ik heb twee appendices in mijn document staan, één met tabellen en een met Matlab-code. Deze staan in m'n mainfile als volgt onder elkaar:

1
2
3
4
5
6
%Appendix Tabellen
\subfile{AppendixTabellen.tex}
\newpage

%Code
\subfile{Code.tex}

Als ik echter het hele verslag compileer, loopt de code tussen de tabellen door. Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? Wat er dus eigenlijk moet gebeuren, is zorgen dat de code pas begint ná alle tabellen, op een nieuwe pagina.
  donderdag 9 juni 2011 @ 22:07:22 #119
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_97957808
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 21:03 schreef M.rak het volgende:
Ik heb nog een probleempje, met bovenstaande subfile-package. Ik heb twee appendices in mijn document staan, één met tabellen en een met Matlab-code. Deze staan in m'n mainfile als volgt onder elkaar:

[ code verwijderd ]

Als ik echter het hele verslag compileer, loopt de code tussen de tabellen door. Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? Wat er dus eigenlijk moet gebeuren, is zorgen dat de code pas begint ná alle tabellen, op een nieuwe pagina.
Je kunt

1
2
\clearpage
\pagebreak

gebruiken, de eerste zorgt ervoor dat alle 'floats' voor dat punt geplaatst worden.
Fotoboek
pi_97958598
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 22:07 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Je kunt

[ code verwijderd ]

gebruiken, de eerste zorgt ervoor dat alle 'floats' voor dat punt geplaatst worden.
Thanks ^O^.
  zondag 3 juli 2011 @ 13:31:27 #121
148507 Schuifpui
Lone Star
pi_98978842
Blijkbaar is er ook een LaTeX topic, dat wist ik niet. Even m'n eerdere post hier plakken:

quote:
Voor m'n afstudeerverslag moet ik een aantal pdf plaatjes naar eps omzetten om ze in LaTeX te kunnen gebruiken. Ik heb al adobe acrobat 9 geprobeerd, maar de kwaliteit is niet optimaal. Ik heb bijvoorbeeld een plaatje met een achtergrond kleur, maar rond bepaalde objecten op het plaatje is de achtergrondkleur net wat anders. Er zijn ook van die sites waar je een pdf kan uploaden en je een eps terugkrijgt, maar die deden het helemaal niet. Ik wil m'n plaatjes zoveel mogelijk gewoon in vectorformat houden. Iemand een idee hoe ik dit het beste kan doen?
De pdf direct invoegen als plaatje werkt niet dan krijg ik de volgende melding:

quote:
cannot determine the size of the graphic in c:\... (no BoundingBox)
Iemand een idee? Ik heb de pdf overigens gecropped met adobe acrobat 9. Het was eerst een volledige A4 met een plaatje op ongeveer een halve pagina. Dat witte moet er uiteraard niet omheen blijven.
pi_99099886
Hallo

ik gebruik opnieuw "beamer" om slideshows in Latex te maken. Ik zou graag loskomen van klassieke thema's als Warsaw en CambridgeUS, en meer zelf voorkeuren ingeven.
Maar ik geraak een beetje in de war.

Ik heb nu gebruikt:
1
2
3
4
5
6
 \usetheme{CambridgeUS}
\useinnertheme{rectangles} 
\usecolortheme{seahorse}
\useoutertheme[subsection=false]{smoothbars}
\setbeamercolor{inner theme}{fg=blue}
\setbeamertemplate{blocks}[default]
maar mijn "blocks" zijn nu op geen enkele manier aangeduid. Stel dat ik zou willen dat het een doosje wordt, met een titel in een apart kleiner doosje.

\setbeamertemplate{blocks}[rounded]
lijkt daar iets aan te doen, maar wat zijn de andere opties? Of moet ik dit toch bij \useinnertheme zelf aanpassen?

Met veel dank!
  woensdag 6 juli 2011 @ 10:54:48 #123
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_99103042
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 13:31 schreef Schuifpui het volgende:
Blijkbaar is er ook een LaTeX topic, dat wist ik niet. Even m'n eerdere post hier plakken:

[..]

[..]

Iemand een idee? Ik heb de pdf overigens gecropped met adobe acrobat 9. Het was eerst een volledige A4 met een plaatje op ongeveer een halve pagina. Dat witte moet er uiteraard niet omheen blijven.
Ik gebruik sinds kort XeLaTeX, die slikt allebei. Anders misschien pdf importeren in inkscape, en daar via document properties de bounding box goed zetten en saven als eps.
  woensdag 6 juli 2011 @ 10:59:03 #124
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_99103198
quote:
11s.gif Op woensdag 6 juli 2011 08:12 schreef zuiderbuur het volgende:
Hallo

ik gebruik opnieuw "beamer" om slideshows in Latex te maken. Ik zou graag loskomen van klassieke thema's als Warsaw en CambridgeUS, en meer zelf voorkeuren ingeven.
Maar ik geraak een beetje in de war.

Ik heb nu gebruikt:
[ code verwijderd ]

maar mijn "blocks" zijn nu op geen enkele manier aangeduid. Stel dat ik zou willen dat het een doosje wordt, met een titel in een apart kleiner doosje.

\setbeamertemplate{blocks}[rounded]
lijkt daar iets aan te doen, maar wat zijn de andere opties? Of moet ik dit toch bij \useinnertheme zelf aanpassen?

Met veel dank!
Volgens mij staat dat inderdaad gedefinieerd in de style-file. Ik vond voor een poster (ook met beamer) een aardig voorbeeld waarbij de blocks worden herdefinieerd:
https://teamwork.jacobs-u(...)PandBiG/LaTeX+Poster

In de style file op die site zie je een 30-tal regels die gaan over de opbouw van een block - ziet er niet eenvoudig uit maar misschien kun je die als voorbeeld gebruiken.
pi_99106550
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 10:59 schreef Visitor.Q het volgende:

[..]

Volgens mij staat dat inderdaad gedefinieerd in de style-file. Ik vond voor een poster (ook met beamer) een aardig voorbeeld waarbij de blocks worden herdefinieerd:
https://teamwork.jacobs-u(...)PandBiG/LaTeX+Poster

In de style file op die site zie je een 30-tal regels die gaan over de opbouw van een block - ziet er niet eenvoudig uit maar misschien kun je die als voorbeeld gebruiken.
Dank je, maar ik denk dat dat misschien al iets te gevorderd is.
Ik wou niet in de sty-files gaan wijzigen, ik vroeg me af wat ik kon doen als ik gewoon die \setbeamertemplate{blocks} ten volle benutte?
  woensdag 6 juli 2011 @ 23:17:34 #126
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_99134252
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 13:31 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

[..]

Minimaal voorbeeld?

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 12:34 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Dank je, maar ik denk dat dat misschien al iets te gevorderd is.
Ik wou niet in de sty-files gaan wijzigen, ik vroeg me af wat ik kon doen als ik gewoon die \setbeamertemplate{blocks} ten volle benutte?
Dat lijkt niet mogelijk, zie bijv. hier: http://tex.stackexchange.(...)med-blocks-in-beamer
Fotoboek
pi_99135609
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 23:17 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Minimaal voorbeeld?
In ieder geval een screenshot van het probleem met de eps:

Die lichte vlakken om de blokken (vooral duidelijk bij het blauwe) horen uiteraard niet. Dat building-up/hacking down principe maakt niet uit. Het gebeurt ook bij een leeg document met alleen het plaatje. Dit probleem lijkt puur in de EPS te zitten.

Als ik de pdf probeer, dan krijg ik die no bounding-box fout. Ik dacht eerst dat het kwam door het croppen van de pdf, maar nu net heb ik geprobeerd om andere pdf's in te voegen, maar die werken ook allemaal niet, die geven dezelfde foutmelding.
  donderdag 7 juli 2011 @ 08:51:48 #128
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_99141626
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 23:47 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

In ieder geval een screenshot van het probleem met de eps:

[ afbeelding ]
Die lichte vlakken om de blokken (vooral duidelijk bij het blauwe) horen uiteraard niet. Dat building-up/hacking down principe maakt niet uit. Het gebeurt ook bij een leeg document met alleen het plaatje. Dit probleem lijkt puur in de EPS te zitten.

Als ik de pdf probeer, dan krijg ik die no bounding-box fout. Ik dacht eerst dat het kwam door het croppen van de pdf, maar nu net heb ik geprobeerd om andere pdf's in te voegen, maar die werken ook allemaal niet, die geven dezelfde foutmelding.
Kun je de pdf/eps even ergens uploaden?
pi_99147967
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 08:51 schreef Visitor.Q het volgende:

[..]

Kun je de pdf/eps even ergens uploaden?
http://www.mediafire.com/?cw8mj1udakyn8a0

Ik heb de EPS en de originele PDF geupload. Dat is degene die nog niet gecropped is. Ze zitten in een .rar file.
  donderdag 7 juli 2011 @ 22:45:49 #130
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_99175238
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 12:37 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

http://www.mediafire.com/?cw8mj1udakyn8a0

Ik heb de EPS en de originele PDF geupload. Dat is degene die nog niet gecropped is. Ze zitten in een .rar file.
Bij mij werkt dit gewoon:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
\documentclass[12pt, a4paper]{article}

\usepackage[pdftex]{graphicx}

\begin{document}

\includegraphics[width=\textwidth]{PDF.pdf}

\end{document}

Werkt dat niet bij jou?
Fotoboek
pi_99178737
Nee bij mij werkt dat niet. :{

Ik gebruik overigens TeXnicCenter met MikTeX 2.8.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 00:37:58 #132
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_99180980
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:47 schreef Schuifpui het volgende:
Nee bij mij werkt dat niet. :{

[ afbeelding ]

Ik gebruik overigens TeXnicCenter met MikTeX 2.8.
Compileer je wel met pdflatex?
Fotoboek
  vrijdag 8 juli 2011 @ 00:46:50 #133
148507 Schuifpui
Lone Star
pi_99181281
Eh.. Ik moet eerlijk zeggen dat ik al die instellingen niet heb gemaakt. De persoon die het voor me gedaan heeft, zit inmiddels ook niet meer in Nederland. Zit dit in build - define output profiles? Dat ziet er bij mij zo uit:

vrijdag 8 juli 2011 @ 00:59:12 #134
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_99181713
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 00:46 schreef Schuifpui het volgende:
Eh.. Ik moet eerlijk zeggen dat ik al die instellingen niet heb gemaakt. De persoon die het voor me gedaan heeft, zit inmiddels ook niet meer in Nederland. Zit dit in build - define output profiles? Dat ziet er bij mij zo uit:

[ afbeelding ]
Daar zit inderdaad het probleem lijkt het. Latex geeft je een .eps file als output en kan niet met pdf-figuren omgaan, vandaar de foutmelding. Pdflatex produceert een .pdf file voor je en kan wel met pdf-figuren omgaan (maar weer niet met eps-figuren). Je kunt twee dingen doen:

1. Als je geen andere figuren in je document hebt, of die andere figuren zijn ook pdf, dan kun je je document compileren met pdflatex. Ik ken Texniccenter niet, maar het lijkt erop dat je of de optie "LaTeX => PDF" in het linkermenu moet nemen, of in "Make" het "Path to ..." moet aanpassen van "latex.exe" naar "pdflatex.exe" (die executable zou zich in dezelfde map als latex.exe moeten bevinden). Misschien moet je dan ook nog wat rommelen met wat er nu in "Command line ... compiler:" staat ingevuld, dat is wellicht specifiek voor latex.

2. Als er wel eps-figuren in je document voorkomen, dan moet je die of allemaal omzetten naar pdf en dan pdflatex gebruiken, of alle figuren omzetten naar eps en dan latex gebruiken. Voor zulke conversies zijn online progjes beschkbaar (maar de kwaliteit is niet altijd helemaal geweldig meen ik me te herinneren).
Fotoboek
  vrijdag 8 juli 2011 @ 01:04:25 #135
148507 Schuifpui
Lone Star
pi_99181889
Bedankt voor je uitleg. Ik heb nog heel veel andere figuren allemaal EPS. Een deel door de faculteit gegeven, voor de voorpagina e.d. dan moet ik toch een manier vinden om de paar pdf's om te zetten naar EPS zonder kwaliteitsverlies. Met adobe acrobat werkt het niet goed genoeg helaas, terwijl ik nou juist van dat programma wel zou verwachten dat het goed zou gaan.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 01:44:30 #136
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_99182877
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 01:04 schreef Schuifpui het volgende:
Bedankt voor je uitleg. Ik heb nog heel veel andere figuren allemaal EPS. Een deel door de faculteit gegeven, voor de voorpagina e.d. dan moet ik toch een manier vinden om de paar pdf's om te zetten naar EPS zonder kwaliteitsverlies. Met adobe acrobat werkt het niet goed genoeg helaas, terwijl ik nou juist van dat programma wel zou verwachten dat het goed zou gaan.
Een andere optie is om epstopdf te gebruiken. Hiermee kun je toch pdflatex gebruiken, en worden je eps-figuren automatisch omgezet naar pdf-figuren (d.w.z. je hoeft niets met de hand te doen). Als de kwaliteit van de conversie pdf -> eps tegen blijft vallen kun je dit als alternatief proberen.
Fotoboek
  vrijdag 8 juli 2011 @ 08:44:10 #137
148507 Schuifpui
Lone Star
pi_99186975
Bedankt, ik zal volgende week eens proberen uit te zoeken wat de beste optie is.
  vrijdag 29 juli 2011 @ 14:48:42 #138
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_100088781
Ik wil wat math fontjes in een figuur (PDF) zetten, en ik vind het het mooist om deze door LaTeX te laten renderen. Ik gebruik tikzpicture, en daarin een \includegraphics, en daarna zet ik met behulp van \pgfputat{\pgfxy(0.6,1.6)}{\pgfbox[left,base]{$x$}} een x op de plek waar die moet staan. Dat is wat gepriegel maar het werkt, alleen als ik van mijn draft naar origineel ga (A4 naar B5 papierformaat), verschuift de hele zooi en moet ik alles opnieuw gaan zitten verschuiven.
Kan ik de getallen die ik netjes finetune vermenigvuldigen met een afstand, zodat latex tijdens compile time de echte coordinaten uitrekent?

edit: gevonden! Je kunt dus gewoon * gebruiken. Ik heb nu een newcommand \xl=1 voor A4 paper, en \xl=0.838095238 (verhouding korte kant van B5 tov A4), en kan nu \pgfxy{0.6*\xl,1.6*\yl} gebruiken.

[ Bericht 6% gewijzigd door Visitor.Q op 29-07-2011 14:57:06 ]
pi_100124415
Fok heeft TeX support *O*
1
2
[tex]\lim_{x\to{}0}\ \frac{1}{x}\ =\ \infty[/]
[tex]\forall{}x\[-1\ \lt\ x\ \lt{}\ 2\ :\ x^{3} -  3x - 2\ \lt{}\ 0\][/]
Geeft
\lim_{x\to{}0}\ \frac{1}{x}\ =\ \infty
\forall{}x\[-1\ \lt\ x\ \lt{}\ 2\ :\ x^{3} -  3x - 2\ \lt{}\ 0\]
I'm not lost, it's just I've no idea where I am
pi_100129457
x^2

edit: Nice :)

edit2:

\lim_{x\to 0}{\frac{e^x-1}{2x}} \overset{\left[\frac{0}{0}\right]}{\underset{\mathrm{H}}{=}}\lim_{x\to 0}{\frac{e^x}{2}}={\frac{1}{2}}
pi_100386971
Vraagje:

Ik heb veel formules met subscripts, die vaak terugkomen, bijvoorbeeld:

C_{L_{max}}

Nu valt m'n begeleider erover dat de max italic is, dat moet recht en in normale spacing. Ik weet dat het met \mathrm{} kan.

C_{L_{\mathrm{max}}}

Echter komt max heel vaak terug, dus m'n begeleider zei dat het handiger was om een nieuw command daarvoor aan te maken. Net als \sin e.d. dus. Ik snap alleen niet helemaal hoe dat moet. Iemand een idee? Als ik op internet dingen zoek, vind ik alleen \mathrm{}.
pi_100387334
In de preamble:
1\newcommand{\max}{\mathrm{max}}
of
1\DeclareMathOperator{\max}{max}
Die laatste vereist wel een of ander package.
pi_100387696
thanks *O*

Die eerste werkt. Behalve voor \max, want zo'n command bestaat blijkbaar al. :P
pi_100389242
Als een command al bestaat kun je \renewcommand gebruiken.
pi_100389562
Ah nog handiger, bedankt. :)
pi_101591619
Nog een probleem. -O-

Ik heb een sidewaystable, maar hij is nog te groot eigenlijk. Daarom moet hij een stukje naar links, of eigenlijk dus naar onderen op de pagina. Ik ben al 2 uur aan het kutten, maar kan het nog steeds niet vinden. Stomme begeleider die er persé nog een kolom bij moest hebben. ;(

Zie plaatje voor verduidelijking. De tabel gaat door de header heen, terwijl er onderin genoeg ruimte is.

pi_101595476
Wat is dit kut zeg. :{

Ik krijg het niet voor elkaar. Wel kan ik hem klein genoeg maken, zodat het past, met b{1.5cm} in de alignment settings van de tabel, maar dan wordt m'n tekst links uitgelijnd en dat kan ik dan niet meer aanpassen. In het plaatje hierboven staat het overigens ook fout, het moet rechts uitgelijnd worden.
  dinsdag 6 september 2011 @ 07:34:16 #148
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_101622149
Om een gewone tabel ver genoeg naar links te kunnen plaatsen kun je definieren:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
\newenvironment{narrow}[2]{%
  \begin{list}{}{%
    \setlength{\topsep}{0pt}%
    \setlength{\leftmargin}{#1}%
    \setlength{\rightmargin}{#2}%
    \setlength{\listparindent}{\parindent}%
    \setlength{\itemindent}{\parindent}%
    \setlength{\parsep}{\parskip}%
  }%
  \item[]
}{\end{list}}

en dan gebruiken als:

1
2
3
4
5
6
7
8
\begin{table}[h!]
\begin{narrow}{-2cm}{-2cm}
\begin{center}
........
\end{center}
\end{narrow}
  \caption{Limiting Distributions of Overshoot and Undershoots in the Cram\'er and Convolution Equivalent Cases}
\end{table}

Werkt dat in jouw geval ook?
Fotoboek
pi_101626027
Lijkt niet te werken, 100 errors. De eerste errors zijn: LateX error: Something's wrong, perhaps a missing \item

Ik heb dat eerste stuk in de preamble gezet en de tabel begint nu zo:

1
2
3
4
5
6
\begin{sidewaystable}[!htb]\footnotesize
    \centering
    \begin{tabular}{l l r r r r r r r r l} 
    \begin{center}
--- etc
pi_101627118
Zijn deze alignment parameters te combineren?
1
2
\begin{tabular}{l l b{1.3cm} b{1.3cm} b{1.3cm} b{1.3cm} b{1.3cm} b{1.3cm} b{1.3cm} b{1.5cm} l}

Als ik dat zou hebben, dan moet het goed zijn. De breedte is vooral belangrijk voor de eerste row, de recht uitlijningen voor de rest.
  dinsdag 6 september 2011 @ 14:24:29 #151
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_101631364
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 11:12 schreef Schuifpui het volgende:
Lijkt niet te werken, 100 errors. De eerste errors zijn: LateX error: Something's wrong, perhaps a missing \item

Ik heb dat eerste stuk in de preamble gezet en de tabel begint nu zo:
[ code verwijderd ]

Sorry, ik was niet duidelijk genoeg, dit is de volgorde die ik gebruikt heb (en die werkt):

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
\begin{table}[h!]
\begin{center}
    \footnotesize{
    \begin{tabular}{| c | c | c | c |}
    \hline
    & Henk1              & Henk2                     & Henk3             \\
1  & Bla & Bla & Bla
    \end{tabular}
    }
\end{center}
\end{narrow}
  \caption{Limiting Distributions of Overshoot and Undershoots in the Cram\'er and Convolution Equivalent Cases}
\end{table}
Fotoboek
pi_101668483
Dan krijg ik geen errors, maar het doet helemaal niets. Waarschijnlijk kan dit niet met een sideways table. -O-

Ik denk dat ik toch dit moet doen, deze alignment parameters moet combineren. Ik hoop dat iemend me hiermee kan helpen. Die stomme tabel heeft me echt al veel te veel tijd gekost.
1
2
\begin{tabular}{l l b{1.3cm} b{1.3cm} b{1.3cm} b{1.3cm} b{1.3cm} b{1.3cm} b{1.3cm} b{1.5cm} l}
pi_101673525
Gelukt met alles tussen \begin{tabular} tot \end{tabular} tussen \scalebox{0.95}{ }.

Uiteraard inmiddels met het volgende probleem bezig: De tabellen op de plek krijgen waar ze moeten. :r
Schijt taal dat latex, hierna ga ik er nooit meer wat mee doen.

Zelfs m'n \newpage wordt gewoon keihard genegeerd. Waarom. |:( :r
pi_101673802
Gaat het om een float (figuur of tabel) die na \newpage geplaatst wordt? Gebruik dan \clearpage dan worden floats wel eerst geplaatst voordat de nieuwe pagina begint.

Met grote tabellen is latex inderdaad soms een beetje kut...
pi_101674051
Yes dat werkt. Thanks. *O*
pi_101693202
Ik ben net begonnen met LaTeX, maar ik loop wel tegen een aantal stompzinnige dingen aan waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen.

Ik voel me er in ieder geval ontzettend dom door.

Ik wil iets betrekkelijk simpels:

Kopje, niet genummerd

[horizontale lijn]

nog een kopje, iets kleiner

bladiebla tekst

[horizontale lijn]

nog een kopje, zelfde uitstraling als hierboven

bladiebla tekst.

Nu zit het grootste probleem bij de enters. LaTeX heeft niet graag dat je zoiets doet geloof ik, getuige het geklooi met \hline, \hrule en \hrulefill. Mijn eerste aanpak was:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
{\Large \textbf{Groot kopje}} \\[1cm]
\hrule
\paragraph{kleiner kopje} \\
\begin{tabbing}
blabla
\end{tabbing}

\hrule 

\paragraph{kleiner kopje} \\
\begin{tabular}{ l p{5cm} }
blabla
\end{tabular}

Maar dan vind hij het leuk om het tabelletje NAAST "kleiner kopje" te zetten. Voor de rest als ik de errors (Underfull \hbox (badness 10000)) negeer ziet het er wel okay uit, alhoewel het iets mooier zou zijn als de lijnen wellicht iets kleiner zijn.

Omdat het blijkbaar in het tweede geval onmogelijk is om een enter tussen mijn kopje te krijgen heb ik de \paragraph maar veranderd in \textbf{klein kopje} maar hierdoor staat deze tekst TEGEN de horizontale lijn aan. Uiteraard kan geen \\ daar wat aan doen. Op een of andere manier.

Hoe los ik dit op? Bestaat er in LaTeX niet zoiets als een harde enter, zonder bijdehand gedoe? Want hij negeert dus \\.

Edit: ook een \vspace kan mij niet meer redden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watertornado op 07-09-2011 22:45:57 ]
Beter onethisch dan oneetbaar
pi_101694137
Je kunt to gewoon op een nieuwe regel beginnen met \newline? Desnoods eerst newline dan \\ werkt dat niet?
pi_101694165
Voor koppen en subkoppen gebruik ik \section{] en subsection{}, eventueel nog subsubsection{]. Wel of geen nummering zit waarschijnlijk in je style bestand, maar daar weet ik niets vanaf.
pi_101694376
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 22:57 schreef Schuifpui het volgende:
Voor koppen en subkoppen gebruik ik \section{] en subsection{}, eventueel nog subsubsection{]. Wel of geen nummering zit waarschijnlijk in je style bestand, maar daar weet ik niets vanaf.
Met section wordt het zo groot. En aangezien het maar een bestand is van een (of misschien twee) pagina's leek dit me makkelijker.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 22:57 schreef znarch het volgende:
Je kunt to gewoon op een nieuwe regel beginnen met \newline? Desnoods eerst newline dan \\ werkt dat niet?
Heb 't nu min-of-meer voor elkaar met het gebruik van \textbf en vspace{}. Maar ik vind 't nogsteeds nogal "vuil". En je moet ná de vspace nog een \\ doen om te voorkomen dat de tabel náást de "kop" (in \textbf) komt. Daar heeft hij wel echt een grote voorkeur voor.
pi_101713709
Vraagje mensen... Hoe maak je in latex zo'n artikel met 2 kolommen wat je wel vaker ziet?
pi_101714025
quote:
7s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:40 schreef Dale. het volgende:
Vraagje mensen... Hoe maak je in latex zo'n artikel met 2 kolommen wat je wel vaker ziet?
http://texblog.wordpress.(...)icle-report-or-book/

Een seconde Googlen.
pi_101718989
Of je pakt het template van bv IEEE, dan ben je in een keer klaar:
http://www.ieee.org/confe(...)shing/templates.html

@Watertornado:

Paragraph gebruik je (geloof ik) als eerste wordt van een alinea. Dit is dus mooier/handiger met section, subsection en subsubsection. Als je er een sterretje bijzet voorkom je dat het een nummer krijgt.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
\section*{Heel Groot Kopje}

\subsection*{Groot Kopje}
\hrulefill

% Of
\subsection*{Groot Kopje}
\hrule 
\vspace{1cm}   % naar keuze, mag ook negatief zijn geloof ik

\subsubsection*{Kleine Kop}

\begin{tabbing} % geen idee wat dit doet eigenlijk, nooit eerder gezien
blabla
\end{tabbing}

% voorbeeld paragraph
\paragraph{bla} blabla blabla blabla blabla blabla blabla blabla blabla blabla blabla blabla blabla~blabla~blabla~blabla~blabla blabla blabla
pi_101854262
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 19:18 schreef Toryu het volgende:
@Watertornado:

Paragraph gebruik je (geloof ik) als eerste wordt van een alinea. Dit is dus mooier/handiger met section, subsection en subsubsection. Als je er een sterretje bijzet voorkom je dat het een nummer krijgt.
[ code verwijderd ]

Dit lijkt inderdaad veel beter te werken! Thanks!

Overigens is de {tabbing}-omgeving puur om met tabjes te werken. Door middel van \> kun je dan vooruit "tabben" nadat je met \= een "marker" hebt gegeven.

Zie een korte uitleg hier.
pi_101854706
Ahh zo. Ik begrijp alleen niet helemaal niet helemaal wanneer je dat zou willen gebruiken. Het mooie van LateX vind ik juist dat ik niet hoef te klooien met tabjes ;) Als ik een opsomming wil maken, gebuik ik enumerate of itemize.En om een heel stuk tekst in te laten springen, zou ik dus eerder kiezen voor
1
2
3
\begin{quote}
bla
\end{quote}
pi_101854879
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 13:37 schreef Toryu het volgende:
Ahh zo. Ik begrijp alleen niet helemaal niet helemaal wanneer je dat zou willen gebruiken. Het mooie van LateX vind ik juist dat ik niet hoef te klooien met tabjes ;) Als ik een opsomming wil maken, gebuik ik enumerate of itemize.En om een heel stuk tekst in te laten springen, zou ik dus eerder kiezen voor
[ code verwijderd ]

Ik heb het gebruikt voor
1
2
3
4
naam:           Toryu
adres:          LaTeXlaan 2.9
telefoonnummer: 099-1234567
...

etc gegevens. Dat kan uiteraard ook in een tabel. Maar dit is dan makkelijker. Jammer genoeg kun je geloof ik niet buiten je tabbing omgeving weer oplijnen met je vorige "markers". Maar daar is wel omheen te werken. :)
pi_101880967
Is er trouwens een manier hoe je bij een tabel de tekst in de laatste kolom automatisch kan wrappen tot aan de textwidth? Dus eigenlijk wil je een breedte van {p=\textwidth - breedte rest kolommen} aanmaken?

Edit: gelukt in de tabularx omgeving.

[ Bericht 10% gewijzigd door Watertornado op 14-09-2011 17:51:16 ]
pi_102947858
ik ben er ook weer, ben met afstudeerstage bezig en daar hoort ook een verslag bij. Bedrijf heeft blijkbaar een template, maar die moet ik nog ff op de kop tikken :D
Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
pi_102955601
Frappant dat een bedrijf dat heeft!
pi_103113483
Ja idd! Als voorblad gebruik ik nu altijd een Word-bestand dat ik naar pdf heb omgezet en dat als image...

Soit, ik had ook een klein vraagje; heeft iemand een idee wat ik kan doen als ik chemische moleculen wil invoegen? Momenteel red ik mij door afbeeldingen van wikipedia te halen maar echt simpel is het niet, en ook niet altijd even consistent qua typesetting...

Oja, chemdraw of hoe-het-de-industriestandaard is voor mij geen optie (heb 't niet zo vaak nodig dat ik er honderden euro's aan kan geven).
Voor de rest gebruik ik OSX als 't niet in LaTeX zelf kan :).
pi_103113898
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 15:08 schreef tony_clifton- het volgende:
Ja idd! Als voorblad gebruik ik nu altijd een Word-bestand dat ik naar pdf heb omgezet en dat als image...

Soit, ik had ook een klein vraagje; heeft iemand een idee wat ik kan doen als ik chemische moleculen wil invoegen? Momenteel red ik mij door afbeeldingen van wikipedia te halen maar echt simpel is het niet, en ook niet altijd even consistent qua typesetting...

Oja, chemdraw of hoe-het-de-industriestandaard is voor mij geen optie (heb 't niet zo vaak nodig dat ik er honderden euro's aan kan geven).
Voor de rest gebruik ik OSX als 't niet in LaTeX zelf kan :).
Er zijn natuurlijk nog meer programma's die chemische formules kunnen tekenen die gratis zijn, bijvoorbeeld ChemSketch, BKChem, XDrawChem (al is dit wat minder mooi) etc.

Dus er zijn zeker opties.
pi_103154611
Okay, thanks! Zal ze eens checken!
pi_103618737
Ik gebruik in mijn verslag eps plaatjes, en compileer daarom via Latex+dvi2pdf. Nu zou ik ook graag het todonotes package willen gebruiken, maar die werkt alleen met pdflatex. Maar daarmee zien mijn plaatjes er nogal gaar uit.

Is hier een oplossing voor, zodat ik zowel eps als todonotes kan gebruiken?
pi_103630923
Wat is er gaar aan je plaatjes? Met de juiste eps-naar-pdf omzetter zou je geen tot verwaarloosbaar verschil mogen zien, dacht ik...
pi_103652076
Hoe doe ik het volgende in LaTeX:

Bij voorbaat dank. :)
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 00:04:17 #175
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_103652936
1\min_{i \leq k < j}
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_103655469
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 00:04 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[ code verwijderd ]

Thanks, dus toch. Geeft 'n ander resultaat inline dan in 'n math block. :)
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 07:30:30 #177
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_103658330
Vergeet de tex-tag op FOK! niet :)
\min_{i \leq k < j}
pi_103660553
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 07:30 schreef PiRANiA het volgende:
Vergeet de tex-tag op FOK! niet :)
\min_{i \leq k < j}
wist niet eens dat die er was :D
Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
pi_103662034
@vriendelijkevriend
Bedankt, het lijkt te werken. Ik heb het nu zo:
\usepackage[pdftex]{graphicx}
\usepackage{epstopdf}
\DeclareGraphicsExtensions{.eps}
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 11:24:16 #180
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_103662400
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 01:05 schreef Diabox het volgende:

[..]

Thanks, dus toch. Geeft 'n ander resultaat inline dan in 'n math block. :)
Klopt, dat wist ik ook niet. Je kunt overwriten:
1\min\limits_{i \leq k < j}
Of je kunt de equation-variant veranderen naar de inline-variant:
1\min\nolimits_{i \leq k < j}

Zie ook http://en.wikibooks.org/w(...)#Advanced_formatting
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 11:28:14 #181
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_103662539
Gebruik de tex-tags *O*.

1\min\limits_{i \leq k < j}
\min\limits_{i \leq k < j}

1\min\nolimits_{i \leq k < j}
\min\nolimits_{i \leq k < j}
pi_103750192
Hoe krijg ik het volgende in LaTeX?

Twee plaatjes naast elkaar (onderschrift lukt denk ik zelf wel)
Het is me wel eens gelukt om een plaatje in te voegen maar niet op een goede plek te krijgen, ook was de kwaliteit van het plaatje gewoon bagger.

Moet ik verder nog iets ''aanzetten'' in de bovenste gedeelte? (Ik gebruik het programma niet erg veel dus weet maar weinig termen, ik probeer zo veel mogelijk op internet te zoeken)

en het tweede (plaatje links en dan tekst aan de rechterkant)

pi_103750486
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 17:46 schreef stevin het volgende:
Hoe krijg ik het volgende in LaTeX?

Twee plaatjes naast elkaar (onderschrift lukt denk ik zelf wel)
Het is me wel eens gelukt om een plaatje in te voegen maar niet op een goede plek te krijgen, ook was de kwaliteit van het plaatje gewoon bagger.

Moet ik verder nog iets ''aanzetten'' in de bovenste gedeelte? (Ik gebruik het programma niet erg veel dus weet maar weinig termen, ik probeer zo veel mogelijk op internet te zoeken)

[ afbeelding ]

en het tweede (plaatje links en dan tekst aan de rechterkant)

[ afbeelding ]
de eerste heb ik zo gedaan:
1
2
3
4
5
6
7
\begin{figure}
  \centering
  \subfloat[\textit{N-gedopeerd silicium}]{\label{fig:ndope}\includegraphics[width=0.5\textwidth]{ndope}}                
  \subfloat[\textit{P-gedopeerd silicium}]{\label{fig:pdope}\includegraphics[width=0.5\textwidth]{pdope}}
    \caption[Gedopeerd silicium]{\textit{Schematische weergave van elektronen en gaten in gedopeerd silicium}~\cite{wikindope,wikipdope}}
  \label{fig:dope}
\end{figure}

ik denk met package subfig en/of float maar dat weet ik niet zeker. Code ziet er overigens lelijk uit vind ik, beetje onduidelijk. Dus wie weet kan het wel makkelijker. Ik heb dit iig gekopieerd van een wikibook ofzo :)
pi_103754778
plaatje twee is me inmiddels gelukt, 1 nog niet.

Kort vraagje: ik krijg nu figuur 1.1 ipv gewoon figuur 1
(geen nummering na 1)

Hoe kan ik dat fixen?
(ik heb float, sidecap, wrapfig, graphicx nu aan staan, voorheen niet)
pi_103757596
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 19:47 schreef stevin het volgende:
plaatje twee is me inmiddels gelukt, 1 nog niet.

Kort vraagje: ik krijg nu figuur 1.1 ipv gewoon figuur 1
(geen nummering na 1)

Hoe kan ik dat fixen?
(ik heb float, sidecap, wrapfig, graphicx nu aan staan, voorheen niet)
Je gebruikt een report met chapters neem ik aan? :)
pi_103758092
Uhmm, ja ik denk het wel. Documentclass is idd report en ik gebruik hoofdstukken.
pi_103758984
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 20:41 schreef stevin het volgende:
Uhmm, ja ik denk het wel. Documentclass is idd report en ik gebruik hoofdstukken.
Als je article gebruikt en het indeelt in sections ben je je probleem kwijt.

Maar wellicht niet helemaal een netjes antwoord aangezien je misschien wel heel graag de indeling met chapters wil gebruiken.

Dan zul je de chngcntr-package moeten ophalen en zo de \counterwithout{figure} moeten gebruiken.
pi_103761955
Best gek dat hij dat nu doet. Mijn eerste plaatje had gewoon Figuur 1 als naam. Niet 1.1 o.i.d.
pi_103765364
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 17:56 schreef sbientje het volgende:

[..]

de eerste heb ik zo gedaan:
[ code verwijderd ]

ik denk met package subfig en/of float maar dat weet ik niet zeker. Code ziet er overigens lelijk uit vind ik, beetje onduidelijk. Dus wie weet kan het wel makkelijker. Ik heb dit iig gekopieerd van een wikibook ofzo :)
Dit is me ook gelukt, maar ik bedoel het eigenlijk anders.

Ik wil:

1
2
3
[plaatje 1]                   [plaatje 2]
Figuur 1                      Figuur 2
Hier bijschrift               Hier bijschrift

Hier gewone tekst van het rapport/paper.

Edit: nog een vraagje, als ik m in a5 papier zet (met geometry aan) komen enkele woorden buiten de buitenrand
Misschien een beetje vaag, maar ik bedoel, rechts is zeg maar een kantlijn, daar moet het woord worden afgebroken, meestal gebeurt dat maar soms ook niet.
Verder, kan je geen kleiner lettertype gebruiken dan 10pt? Heb 8 en 9 gebruikt maar deze werken niet (ik vind 10 net iets te groot voor a5). Misschien is er een scale optie?

[ Bericht 16% gewijzigd door stevin op 31-10-2011 22:19:09 ]
pi_103825229
veel mensen hier die ervaring hebben met het maken van presentaties in LaTeX? Lastig? Voordelen? Gebruik nu nog steeds powerpoint :)
pi_103826338
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 11:44 schreef sbientje het volgende:
veel mensen hier die ervaring hebben met het maken van presentaties in LaTeX? Lastig? Voordelen? Gebruik nu nog steeds powerpoint :)
Voor presentaties gebruik ik meestal gewoon krijt. Voordelen zijn dat het tempo goed is, dat het publiek niet in keer *flits boem* een hoop informatie op zich af krijgt en dat die informatie vervolgens ook niet met 1 druk op de knop net zo snel weer weg is.

Als ik het al in LaTeX doe, dan probeer ik alles zo simpel mogelijk te houden. Geen ingewikkelde tierelantijntjes die de beamerclass allemaal heeft, geen andere kleuren dan zwart en wit, en ook gewoon een wat luchtigere inhoud.
pi_103826586
quote:
12s.gif Op dinsdag 1 november 2011 12:15 schreef thabit het volgende:

[..]

Voor presentaties gebruik ik meestal gewoon krijt. Voordelen zijn dat het tempo goed is, dat het publiek niet in keer *flits boem* een hoop informatie op zich af krijgt en dat die informatie vervolgens ook niet met 1 druk op de knop net zo snel weer weg is.

Als ik het al in LaTeX doe, dan probeer ik alles zo simpel mogelijk te houden. Geen ingewikkelde tierelantijntjes die de beamerclass allemaal heeft, geen andere kleuren dan zwart en wit, en ook gewoon een wat luchtigere inhoud.
tsja, mijn school verplicht het gebruik van een beamer en slides :') dus met krijt of whiteboard kom ik er niet.
  dinsdag 1 november 2011 @ 12:44:17 #193
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_103827195
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 11:44 schreef sbientje het volgende:
Ik gebruik het standaard voor presentaties en posters. Als je al redelijk wat in LaTeX hebt gedaan is beamer niet heel lastig en er zijn genoeg .tex voorbeelden waar je in no-time je eigen presentatie in kunt gieten. Zeker als je het bij plaatje-links-opsomming-rechts achtige zaken houdt werkt dat prima.

Het voordeel voor mij is dat ik equations, pdf/eps figuren etc van papers kan gebruiken. En ik vind het fijn om overlays te gebruiken (bv grafieken waarvan er steeds een extra dataset bij komt als ik klik), zo kun je individuele resultaten bespreken zonder dat ineens BAM de hele grafiek met 5 datasets in beeld staat. In ppt kan dat natuurlijk ook, maar dan verschilt de positie van het plaatje van slide tot slide en verspringt deze steeds met een pixel (dat boeit trouwens niemand behalve mijzelf). Ook vind ik de progress bar van beamer wel handig, hij zet dus afhankelijk van het thema automatisch de secties en slides ergens in beeld zodat je publiek weet waar je bent in je verhaal. Tenslotte zorgt het er vooral voor dat je niet van die uitpuilende slides krijgt met informatie in elk vrij hoekje.

Natuurlijk zijn er zat nadelen. Wat in ppt makkelijk gaat is plaatjes en tekstvakken over elkaar heen positioneren, en dat kan een enorm gepriegel zijn. Ook werk ik graag met hoge resolutie plaatjes en het duurt dan altijd even voordat de presentatie gecompiled is. Het werken met animaties en filmpjes is maar zo-zo (en bovendien alleen in acroreader op windows).
pi_103843832
Een simpel vraagje;

Hoe kan ik de witruimte tussen de tabeltitel en de tabel zelf iets vergroten? met \\ wordt 't direct een hele regel en da's te veel...

Alvast bedankt! :)

Wat 't nu is:

De code:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
\begin{table}[ht]
\caption{Piekhoogten en stroomgevoeligheid naar $\mu$A voor Cd$^{2+}$}
\centering
\begin{tabular}{r c c c c}
$f_{verd}$     & [Cd$^{2+}$] ($\frac{mg}{ml}$) & $H$ (mm) & I-gevoeligheid ($\frac{A}{mm}$) & $H$ ($\mu$A)\\ [0.5 ex]
\hline
5x         & 0,1233            & 69                & $10\cdot 10^{-9}$        & 0,69    \\
6,67x    & 0,0925            & 190            & $5\cdot 10^{-9}$        & 0,55    \\
10x        & 0,0616            & 170            & $2\cdot 10^{-9}$        & 0,34    \\
20x        & 0,0308            & 169            & $1\cdot 10^{-9}$        & 0,17    \\
\end{tabular}
\label{tabel piekhoogten cadmium}
\end{table}

[ Bericht 92% gewijzigd door tony_clifton- op 01-11-2011 19:46:12 ]
pi_103845009
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 19:38 schreef tony_clifton- het volgende:
Een simpel vraagje;

Hoe kan ik de witruimte tussen de tabeltitel en de tabel zelf iets vergroten? met \\ wordt 't direct een hele regel en da's te veel...

Alvast bedankt! :)

Wat 't nu is:

[ afbeelding ]

De code:
[ code verwijderd ]

Werkt het niet gewoon met een \vspace{}, waarbij tussen de accolades een willekeurige grootte ingevuld kan worden?

Overigens houd je een aparte schrijfwijze qua eenheden erop na. De mu kun je gewoon romein laten. Net zoals de (\frac{mg}{ml}) waar ik eerder iets als \left(\mathrm{\frac{mg}{ml}}\right) van zou maken. En het is f_{\mathrm{verd}} i.p.v. f_{verd}. Voor de rest kom je er wel uit, maar dit zijn wat "overige" tips. :P

Edit: hm, in de tabel zelf gebruik je ook \\ [0.5 ex], werkt dat daar niet?

Edit2: zo 1-2-3 dit dus, niet nagekeken of het werkt maar goed.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
\begin{table}[ht]
\caption{Piekhoogten en stroomgevoeligheid naar $\mathrm{\mu}$A voor Cd$^{2+}$ \vspace{0.5ex}}
\centering
\begin{tabular}{r c c c c}
$f_{\mathrm{verd}}$     & [Cd$^{2+}$] $\left(\frac{mg}{ml}\right)$ & $H$ (mm) & $I$-gevoeligheid $\left(\mathrm{\frac{A}{mm}}\right)$ & $H$ ($\mathrm{\mu}$A)\\ [0.5 ex]
\hline
5\times         & 0,1233            & 69             & $10\cdot 10^{-9}$       & 0,69    \\
6,67\times      & 0,0925            & 190            & $5\cdot 10^{-9}$        & 0,55    \\
10\times        & 0,0616            & 170            & $2\cdot 10^{-9}$        & 0,34    \\
20\times        & 0,0308            & 169            & $1\cdot 10^{-9}$        & 0,17    \\
\end{tabular}
\end{table}

[ Bericht 14% gewijzigd door Watertornado op 01-11-2011 20:09:53 ]
  dinsdag 1 november 2011 @ 20:19:41 #196
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_103846154
Het wordt sowieso veel mooier door het pakket booktabs te gebruiken, dat geeft net wat meer ruimte tussen de regels. Ik zag net de tips van watertornado, dat moet je idd ook doen (deels meegenomen hieronder), \times moet dacht ik tussen haakjes.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
\begin{table}[ht]
\caption{Piekhoogten en stroomgevoeligheid naar $\mu$A voor Cd$^{2+}$}
\centering
\begin{tabular}{rcccc}
\toprule
$f_\mathrm{verd}$     & [Cd$^{2+}$] ($\frac{\mathrm{mg}}{\mathrm{ml}}$) & $H$ (mm) & I-gevoeligheid ($\frac{\mathrm{A}}{\mathrm{mm}}$) & $H$ ($\mu$\mathrm{A})\\ [0.5 ex]
\midrule
$5\times$         & 0,1233            & 69                & $10\cdot 10^{-9}$        & 0,69    \\
$6,67\times$    & 0,0925            & 190            & $5\cdot 10^{-9}$        & 0,55    \\
$10\times$        & 0,0616            & 170            & $2\cdot 10^{-9}$        & 0,34    \\
$20\times$        & 0,0308            & 169            & $1\cdot 10^{-9}$        & 0,17    \\
\bottomrule
\end{tabular}
\end{table}

edit: je kunt ook pakket SIunits gebruiken, dan kun je eenheden schrijven als \kilo\gram\per\cubic\meter of \pascal\usk\second (waarbij usk voor een \cdot staat, of een spatie als je wil - het geeft je een consistent gebruik van eenheden).
pi_103934615
Okay thanks! 'T was mijn eerste tabel en ik had de eenheden zo gedaan om de tabel binnen de marges te houden. Liefst had ik mg.ml-1 gebruikt, maar in dat geval moest ik één rij in twee 'deelrijen' onderverdelen en dat kon ik niet. Like I said, first-timer :). Ik heb de codes wel gevonden, maar om 't foutloos te krijgen moet ik nog wat proberen :).

In ieder geval bedankt, dit zijn dingen die ik zeker ga onthouden :).

[ Bericht 18% gewijzigd door tony_clifton- op 03-11-2011 22:00:18 ]
pi_104040481
Als ik in mijn TeXnicCenter
1x=\frac{1+y}{1+2z^2}
invoer, krijg ik:
1+y\frac{}{1+2z^2} (maar dan zonder [?], ik weet niet hoe ik deze weg kan laten)
ipv
x=\frac{1+y}{1+2z^2}

Erg irritant, weet iemand waardoor dit kan komen?
pi_104041012
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 17:36 schreef kutkloon7 het volgende:
Als ik in mijn TeXnicCenter
[ code verwijderd ]

invoer, krijg ik:
1+y\frac{}{1+2z^2} (maar dan zonder [?], ik weet niet hoe ik deze weg kan laten)
ipv
x=\frac{1+y}{1+2z^2}

Erg irritant, weet iemand waardoor dit kan komen?
Geef eens een minimum example waarin dit voorkomt.
pi_104041081
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 17:51 schreef thabit het volgende:

[..]

Geef eens een minimum example waarin dit voorkomt.
In alles eigenlijk, dus bijvoorbeeld:
1
2
3
4
\documentclass[12pt]{article}
\begin{document}
\frac{asd}{asdq}
\end{document}
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: