Lekkere berichtgeving..quote:Op dinsdag 4 januari 2011 14:51 schreef Royyy het volgende:
[..]
Weer een F16 minder, weer een stap dichterbij de F35?
quote:Hr. Ms. Amsterdam zet koers richting Nederland
Het Nederlandse bevoorradingsschip Hr. Ms. Amsterdam beëindigt vandaag haar werkzaamheden in de wateren voor Ivoorkust. Het schip bevoorraadde daar afgelopen dagen op Frans verzoek de helikoptercarrier Tonnerre.
De Tonnere was al langer in het gebied als Frans stationsschip voor Centraal-Afrika. Omdat het mogelijk kan worden ingezet bij evacuatie van EU-burgers uit Ivoorkust, had het dringend behoefte aan extra voorraden. Het Fast Combat Support Ship Amsterdam was op weg terug naar Nederland, toen Frankrijk verzocht om ondersteuning. Frankrijk deed het verzoek, omdat het zelf niet in staat was om op korte termijn de helikoptercarrier te bevoorraden. Het 167 meter lange Nederlandse marineschip was op dat moment het snelste in staat om de bevoorradingsoperatie uit te voeren.
Hr. Ms. Amsterdam keert volgens planning eind volgende week terug in haar thuishaven Den Helder.
bron
“@BreakingNews: It's official: Commander of USS Enterprise loses job over raunchy videos; admiral cites 'extremely poor judgement' - AP”quote:Op maandag 3 januari 2011 21:03 schreef jankaas020 het volgende:
[..]
..
![]()
Dat was het?! Daar is alle ophef over?![]()
...
Maar goed, uit ervaring weet ik dat het nooit handig is om dit soort dingen vast te leggen op welke manier dan ook... Hoe jammer dat ook is..
quote:'Krappe meerderheid tegen trainingsmissie Afghanistan'
DEN HAAG - Een krappe meerderheid van de Nederlandse bevolking, 58 procent, is tegen een trainingsmissie naar Afghanistan. Ruim een derde, 34 procent, is voor.
Dat valt althans op te maken uit een onderzoek van Maurice de Hond, dat hij woensdag hield onder meer dan 1600 Nederlanders.
Bij de CDA-achterban is de meerderheid voor, bij PvdA, SP, Groen Links, VVD en PVV zijn de tegenstanders (soms fiks) in de meerderheid, aldus De Hond donderdag.
De peilingen van De Hond worden via internet gehouden, uit een steekproef onder ruim 40.000 personen die zich ooit voor zijn panel hebben aangemeld. Aan de respondenten is volgens De Hond in dit geval voorgehouden hoe de voorgenomen trainingsmissie met 350 man eruit zal zien, zoals woensdag beschreven door De Telegraaf.
Ik ben ook voor, maar het zou natuurlijk behoorlijk inconsequent zijn als de PvdA nu wel in zou stemmen met het sturen van militairen naar Afghanistan.quote:Op donderdag 6 januari 2011 14:55 schreef Vortix het volgende:
Tja, het is nogal idealistisch en onrealistisch om wel mensen te willen trainen in Afghanistan maar geen beveiliging mee te sturen. Die trainers en hun leerlingen komen op een gegeven moment buiten de poort, zeker als het gaat om OMLT en POMLT teams en die lui moeten beschermd worden.
Het standpunt van de PvdA (wel willen trainen, maar geen militaren mee ter bescherming) raakt daarom kant nog wal. Bovendien zouden we allesbehalve de grootste aanwezige zijn in Kunduz. Het vechten en opbouwen laten we denk ik lekker over aan de Duitsers en Amerikanen (op wat SOF acties na misschien).
Ik heb idd ook begrepen dat een meerderheid niet is vereist..quote:Op donderdag 6 januari 2011 16:32 schreef Vortix het volgende:
Ik verwacht dan ook niet dat ze dat gaan doen maar dat is ook helemaal nergens voor nodig, constitutioneel gezien.
Alleen voor wetgeving is een meerderheid verplicht in de kamer, voor de rest heeft de Tweede kamer alleen een controlerende functie, zij controleren het kabinet. Het kabinet bepaald zelf wat het onderneemt tijdens hun regeerperiode.quote:Op donderdag 6 januari 2011 17:25 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Ik heb idd ook begrepen dat een meerderheid niet is vereist..
hoe zit dit officieel precies?
enne.. ik ben voor.
http://www.st-ab.nl/wetgrondwet.htmquote:Art. 97. [Krijgsmacht; oppergezag] [Geschiedenis: Stb. 2000, 294; versie 21 maart 2002; versie 6 april 2006; versie 15 juli 2008]
-1. Ten behoeve van de verdediging en ter bescherming van de belangen van het Koninkrijk, alsmede ten behoeve van de handhaving en de bevordering van de internationale rechtsorde, is er een krijgsmacht.
-2. De regering heeft het oppergezag over de krijgsmacht.
Art. 100. [Inlichtingenverplichting regering inzet krijgsmacht] [Geschiedenis: Stb. 2000, 294 + bis; versie 21 maart 2002; versie 6 april 2006; versie 15 juli 2008]
-1. De regering verstrekt de Staten-Generaal vooraf inlichtingen over de inzet of het ter beschikking stellen van de krijgsmacht ter handhaving of bevordering van de internationale rechtsorde. Daaronder is begrepen het vooraf verstrekken van inlichtingen over de inzet of het ter beschikking stellen van de krijgsmacht voor humanitaire hulpverlening in geval van gewapend conflict.
-2. Het eerste lid geldt niet indien dwingende redenen het vooraf verstrekken van inlichtingen verhinderen.
In dat geval worden inlichtingen zo spoedig mogelijk verstrekt.
Nee het gaat hem hier precies om de door de Virginia-Pilot uitgezonden videos, enkel in de getoonde video zijn de videos aan elkaar geplakt. Het is in mijn ogen niks anders dan een storm in een glas water. Welkom in de nieuwe aangepaste Amerikaanse defensie waar we nog geen maand nadat men voor homosexueliteit mag uit komen al de eerste klagende flikkers hebben, en een Kapitein die retroactive ontslaggen word. Mir kommt das kotzen!quote:Op dinsdag 4 januari 2011 15:08 schreef Pumatje het volgende:
die video is de aangepaste versie die in Amerika op het journaal werd gezet.. de echte versie mogen we niet zien
Je hebt toch wel door dat een US Marinier niet het zelfde is als een NL Marinier?quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:10 schreef Rave_NL het volgende:
15.000 mariniers minder..
En dan nog meer dan 200.000 overhouden..
Ik heb er genoeg mee gewerkt om mezelf gelukkig te prijzen ja..quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:16 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Je hebt toch wel door dat een US Marinier niet het zelfde is als een NL Marinier?
Mooi, dan hoef ik het niet uit te leggenquote:Op donderdag 6 januari 2011 23:24 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Ik heb er genoeg mee gewerkt om mezelf gelukkig te prijzen ja..
quote:Kabinet: politietrainers voor Afghanistan
7 januari 2011, 14.00 uur
Nederland wil medio dit jaar een bijdrage leveren aan de opleiding en training van de Afghaanse civiele politie. Dat heeft het kabinet vandaag besloten. Deze politietrainingsmissie vergt ook uitzending van militairen, zo schrijven de betrokken bewindslieden in hun zogenoemde Artikel-100-brief aan de Kamer.
De totale Nederlandse bijdrage bestaat uit 545 personen die in de Afghaanse provincie Kunduz en deels in de hoofdstad Kabul worden gestationeerd. Het gaat om 225 civiele en militaire opleiders en trainers én 5 justitiële experts, die door Duitse eenheden in het gebied worden beschermd. Voor de medische, logistieke en stafondersteuning van de politietrainers staan 125 Nederlandse militairen ter beschikking.
Reeds uitgezonden
Vier F-16s met ondersteuning van 120 militairen - die al in Afghanistan zijn gestationeerd - sporen vanuit Mazar-e-Sharif geïmproviseerde explosieven op. Daarnaast beschermen zij Afghaanse en internationale eenheden in acute noodsituaties. Zeventig militairen, eveneens al werkzaam op diverse hoofdkwartieren, blijven op hun post. Zij zijn onder meer nodig voor de Nederlandse informatiepositie.
Duur missie
De omvang en kwaliteit van de Afghaanse civiele politie en justitiële instellingen is essentieel voor het vertrouwen van de bevolking in een legitiem betrouwbare overheid. Daarom heeft het kabinet besloten in te gaan op de verzoeken van NAVO en EU.
De bewindslieden verzekeren dat het uitsluitend om een opleidings- en trainingsmissie gaat, die naar alle waarschijnlijkheid duurt tot medio 2014. Vanaf dat moment is de Afghaanse regering weer zelf verantwoordelijk voor de veiligheid in het land.
De voorbereidingen voor de inzet beginnen zo spoedig mogelijk na instemming van het parlement.
quote:Israëlische soldaten hebben per ongeluk de verkeerde man geëxecuteerd.
Israëlische soldaten zijn in de stad Hebron een appartement binnengedrongen, waar ze per ongeluk de verkeerde man hebben geëxecuteerd.
Na het voorval arresteerden de troepen de juiste man, die zich in hetzelfde appartement een verdieping lager bevond.
Familieleden vonden de 66-jarige Suliman Al-Qawasmeh in een plas bloed in zijn slaapkamer. De bejaarde man was in zijn slaap van dichtbij door zijn hoofd en borst geschoten.
Het Israëlische leger heeft in een verklaring toegegeven dat het niet de bedoeling was om al-Qawasmeh te doden. "Er is geen enkele aanwijzing dat hij betrokken was bij terroristische daden en daarom betreuren wij het voorval." aldus een Israëlische woordvoerder tegen AFP.
De VN heeft Israël al meerdere malen veroordeeld wegens het uitvoeren van standrechtelijke executies.
Ik denk niet dat iemand daar ook maar een seconde over twijfelde.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 00:15 schreef Esses het volgende:
De Nederlandse bijdrage aan deze opleiding zal
vorm krijgen door de inzet van Nederlandse marechaussees
Told you so.
Hier heb ik zo mijn bedenkingen bij. Ik had liever gezien dat er een toegewijde Nederlandse beschermingsmacht was meegegaan.quote:In de Afghaanse provincie Kunduz zijn Duitse en Amerikaanse grondeenheden in staat om snel in actie te komen. De Nederlanders kunnen in alle gevallen op hun ondersteuning rekenen, daar zijn heldere afspraken over gemaakt, schreef het kabinet vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer.
Gast nog geen 50 van de 545, laat me niet lachen...quote:Op zaterdag 8 januari 2011 00:15 schreef Esses het volgende:
De Nederlandse bijdrage aan deze opleiding zal
vorm krijgen door de inzet van Nederlandse marechaussees
Told you so.
Ik ben over gehaald.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 17:34 schreef AchJa het volgende:
Bescherming missie Kunduz onzeker
"We zouden internationaal gezien een modderfiguur slaan wanneer we niet meededen. Er zijn in Afghanistan 46 landen actief."
De Gelderlander
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |