Ik kan er in komen, het spijt me Koos dat het aantal adepten van jouw voorzetje niet hoog ligt, maar zelfs op Joop.nl zal een groot deel van de anti-kapitalisten zich nog niet een wereld zonder geld kunnen voorstellen. Probeer het anders in 1 zin te vangen.quote:Op woensdag 22 december 2010 23:12 schreef KoosVogels het volgende:
Beetje jammer dat mensen in een topic over een wereld zonder geld gaan roepen dat werkloosheid enorm zal toenemen
Je vergist je wanneer je denkt dat ik de beoogde wereld volledig heb omarmd. Ik ben er slechts op gestuit en probeer een discussie op gang te brengen. Het probleem is dat het topic naar alle waarschijnlijkheid uitdraait op ik die alle ballen ga afvangen, wat mij nooit en te nimmer gaat lukken omdat ik ook niet bekend ben met alle ins and outs. In plaats van vragen naar ruilhandel of iets dergelijks kun je je ook afvragen; 'ja, hoe kunnen we dat nou oplossen?'quote:Op woensdag 22 december 2010 23:16 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik kan er in komen, het spijt me Koos dat het aantal adepten van jouw voorzetje niet hoog ligt, maar zelfs op Joop.nl zal een groot deel van de anti-kapitalisten zich nog niet een wereld zonder geld kunnen voorstellen. Probeer het anders in 1 zin te vangen.
"Kapitalisme speelt in op de menselijke drang de top te bereiken en door middel van vooruitgang zichzelf rijkdom te verschaffen."
"Een-wereld-zonder-geld zorgt voor ..?"
Zal het zeker eens proberen.quote:Op woensdag 22 december 2010 23:10 schreef Morendo het volgende:
[..]
Jever is trouwens een echte aanrader: een soort Grolsch, maar dan iets kruidiger.
Inderdaad erg lekkerquote:Op woensdag 22 december 2010 23:10 schreef Morendo het volgende:
[..]
Jever is trouwens een echte aanrader: een soort Grolsch, maar dan iets kruidiger.
Dat klopt en zoiets vind ik ook heel jammer, ik wil graag inhoudelijk discussieren zoals je begrijpt, maar het is gewoon met kennis van de menselijke psyche maar moeilijk te bevatten hoe iemand zou ontstaan los van beloning en afstraffing zoals wij die momenteel kennen. Ik snap dat je een discussie op gang wilt brengen en graag van gedachten wilt wisselen met critici en gelijkgestemden, alleen zal jij inderdaad als adept van het idee geidentificeerd worden vanwege je 'begrip' voor het plan. Ik zie het vooral als creatie van een oplossing voor een niet bestaand probleem en daarom zal ik de noodzaak van een wereld zonder geld niet zien. Dat zorgt er voor dat ik niet eens iets wil oplossen want er is niets op te lossen.quote:Op woensdag 22 december 2010 23:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je vergist je wanneer je denkt dat ik de beoogde wereld volledig heb omarmd. Ik ben er slechts op gestuit en probeer een discussie op gang te brengen. Het probleem is dat het topic naar alle waarschijnlijkheid uitdraait op ik die alle ballen ga afvangen, wat mij nooit en te nimmer gaat lukken omdat ik ook niet bekend ben met alle ins and outs. In plaats van vragen naar ruilhandel of iets dergelijks kun je je ook afvragen; 'ja, hoe kunnen we dat nou oplossen?'
Troost jezelf met die gedachte. Hell, je kan er zelfs je politieke carrière op bouwen.quote:Op woensdag 22 december 2010 20:23 schreef Berlitz het volgende:
[..]
Onze cijfers komen uit india,de boekdrukkunst komt uit china,alchemie hadden de oude grieken al.
Algemene foutieve kennis.
De wetenschap in Andalusië was trouwens kapot gemaakt door de tuareg stam die verrassend genoeg islamitisch was.
Myth Busted
Snap ik ff niet.. Uitleg?quote:Op woensdag 22 december 2010 23:33 schreef Arglist het volgende:
[..]
Troost jezelf met die gedachte. Hell, je kan er zelfs je politieke carrière op bouwen.
De bedoeling is om een wereld te creeren waarin armoede en honger worden uitgeband. Er is momenteel nog sprake van grote ongelijkheid in de wereld. En dan doel ik niet op de bankier die 32 keer zoveel verdient als de werknemer van de koekjesfabriek, maar op Afrikanen die elke dag vechten om in leven te blijven omdat er geen eten voorhanden is. Dat is het probleem wat deze wereld moet oplossen.quote:Op woensdag 22 december 2010 23:33 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat klopt en zoiets vind ik ook heel jammer, ik wil graag inhoudelijk discussieren zoals je begrijpt, maar het is gewoon met kennis van de menselijke psyche maar moeilijk te bevatten hoe iemand zou ontstaan los van beloning en afstraffing zoals wij die momenteel kennen. Ik snap dat je een discussie op gang wilt brengen en graag van gedachten wilt wisselen met critici en gelijkgestemden, alleen zal jij inderdaad als adept van het idee geidentificeerd worden vanwege je 'begrip' voor het plan. Ik zie het vooral als creatie van een oplossing voor een niet bestaand probleem en daarom zal ik de noodzaak van een wereld zonder geld niet zien. Dat zorgt er voor dat ik niet eens iets wil oplossen want er is niets op te lossen.
23 heeft de PVV er toch? Daar is je antwoord.quote:Op woensdag 22 december 2010 23:37 schreef TomLievense het volgende:
Islam is slecht.... Islam is slecht... Mohammed is een pedofiel..... De moslims hebben onze wetenschap verneukt.....
Hoeveel zetels zou ik al binnen hebben?
Kan deze discussie niet in het orginele topic gevoerd worden?quote:Op woensdag 22 december 2010 23:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De bedoeling is om een wereld te creeren waarin armoede en honger worden uitgeband. Er is momenteel nog sprake van grote ongelijkheid in de wereld. En dan doel ik niet op de bankier die 32 keer zoveel verdient als de werknemer van de koekjesfabriek, maar op Afrikanen die elke dag vechten om in leven te blijven omdat er geen eten voorhanden is. Dat is het probleem wat deze wereld moet oplossen.
24 volgens mijquote:Op woensdag 22 december 2010 23:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
23 heeft de PVV er toch? Daar is je antwoord.
quote:Op woensdag 22 december 2010 23:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
23 24 heeft de PVV er toch? Daar is je antwoord.
Ja, vreselijk.quote:
Nee, dat is het probleem dat enkel opgelost wordt door de mensheid te vernietigen, aangezien ongelijkheid, egoisme en armoede/honger inherent is aan de mens. Zelfs in een volslagen egalistische wereld zullen er nog leiders/succesvollen en winnaars zijn, of volgers/kanslozen en verliezers. De mens wil opkijken naar de één en zich afzetten tegen de ander, hij wil zijn eigen situatie continue peilen en meten, zichzelf identificeren met een bepaalde groep of klasse, zichzelf kenbaar maken en status ontlenen aan bepaalde diensten. Natuurlijk geldt dit voor een bepaalde groep, maar de mens is altijd groepsmatig, hierarchisch en concurrerend bezig geweest en dit is zelfs goed voor ons. Hierdoor zijn de slimmeren en sterkeren de leiders geworden en de zwakkeren en dommeren het gevolg en voetvolk.quote:Op woensdag 22 december 2010 23:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De bedoeling is om een wereld te creeren waarin armoede en honger worden uitgeband. Er is momenteel nog sprake van grote ongelijkheid in de wereld. En dan doel ik niet op de bankier die 32 keer zoveel verdient als de werknemer van de koekjesfabriek, maar op Afrikanen die elke dag vechten om in leven te blijven omdat er geen eten voorhanden is. Dat is het probleem wat deze wereld moet oplossen.
We strijden op alle fronten!quote:Op woensdag 22 december 2010 23:38 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Kan deze discussie niet in het orginele topic gevoerd worden?
Ik lees dat we deze discussie elders voort moeten zetten. Egoisme lijkt inderdaad inherent te zijn aan de mens. Maar is dat wel zo? Ik ken bijvoorbeeld mensen die op geen enkele wijze egoistisch zijn. Verder worden egoistische gevoelens vooral gedreven door schaarste. Maar wat als je schaarste kunt laten verdwijnen?quote:Op woensdag 22 december 2010 23:44 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nee, dat is het probleem dat enkel opgelost wordt door de mensheid te vernietigen, aangezien ongelijkheid, egoisme en armoede/honger inherent is aan de mens. Zelfs in een volslagen egalistische wereld zullen er nog leiders/succesvollen en winnaars zijn, of volgers/kanslozen en verliezers. De mens wil opkijken naar de één en zich afzetten tegen de ander, hij wil zijn eigen situatie continue peilen en meten, zichzelf identificeren met een bepaalde groep of klasse, zichzelf kenbaar maken en status ontlenen aan bepaalde diensten. Natuurlijk geldt dit voor een bepaalde groep, maar de mens is altijd groepsmatig, hierarchisch en concurrerend bezig geweest en dit is zelfs goed voor ons. Hierdoor zijn de slimmeren en sterkeren de leiders geworden en de zwakkeren en dommeren het gevolg en voetvolk.
Jezus, ken je hem?quote:Op woensdag 22 december 2010 23:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik lees dat we deze discussie elders voort moeten zetten. Egoisme lijkt inderdaad inherent te zijn aan de mens. Maar is dat wel zo? Ik ken bijvoorbeeld mensen die op geen enkele wijze egoistisch zijn. Verder worden egoistische gevoelens vooral gedreven door schaarste. Maar wat als je schaarste kunt laten verdwijnen?
quote:Op woensdag 22 december 2010 23:33 schreef Arglist het volgende:
[..]
Troost jezelf met die gedachte. Hell, je kan er zelfs je politieke carrière op bouwen.
Kleine reminderquote:
Ach, niet zo relevant. Gewoon een discussie met een meneer die pas toegang tot kennis heeft gekregen toen het internet echt los kwam ergens rond 2000 en dat als het aller heiligste beschouwt.quote:
Goede verhalen he, hij kon mensen genezen enzo.quote:Op woensdag 22 december 2010 23:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, ik heb wel ooit een verhaal over hem gelezen.
Nou, ik kan je niet dwingen hoor. Het is meer een suggestie.quote:Op woensdag 22 december 2010 23:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik lees dat we deze discussie elders voort moeten zetten. Egoisme lijkt inderdaad inherent te zijn aan de mens. Maar is dat wel zo? Ik ken bijvoorbeeld mensen die op geen enkele wijze egoistisch zijn. Verder worden egoistische gevoelens vooral gedreven door schaarste. Maar wat als je schaarste kunt laten verdwijnen?
Ging over wat de islam onze westerse beschaving had gebracht toch?quote:Op woensdag 22 december 2010 23:51 schreef Arglist het volgende:
[..]
Ach, niet zo relevant. Gewoon een discussie met een meneer die pas toegang tot kennis heeft gekregen toen het internet echt los kwam ergens rond 2000 en dat als het aller heiligste beschouwt.
Nee, juist hoe het onze beschaving kapot heeft gemaakt.quote:Op woensdag 22 december 2010 23:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ging over wat de islam onze westerse beschaving had gebracht toch?
Ergens ben ik de draad kwijtgeraakt..
Van de kant van Berlitz bedoel je??quote:Op woensdag 22 december 2010 23:55 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Nee, juist hoe het onze beschaving kapot heeft gemaakt.
Je vergeet dit heerschap.quote:Op woensdag 22 december 2010 23:59 schreef Arglist het volgende:
Verder worden in de geschiedenis door grote groepen Clovis, Willem van Oranje, paar Perzen, paar Indiers, Ataturk en Tito als nobele heersers gezien.
En nu? Ik bedoel: waarom en aan wie vertel je dit?quote:Op woensdag 22 december 2010 23:59 schreef Arglist het volgende:
Verder worden in de geschiedenis door grote groepen Clovis, Willem van Oranje, paar Perzen, paar Indiers, Ataturk en Tito als nobele heersers gezien.
Aye, heel spannend allemaal...en als je dan de volgende 20 eeuwen in ogenschouw neemt en ziet wat mensen in zijn naam hebben gedaan....quote:Op woensdag 22 december 2010 23:52 schreef Arglist het volgende:
Goede verhalen he, hij kon mensen genezen enzo.
Verdammt mal, u heeft gelijk.quote:
De geschiedenis past zich helaas niet aan aan jou denkbeelden.quote:Op woensdag 22 december 2010 23:33 schreef Arglist het volgende:
[..]
Informatief en zonder enig doel, maar in het thema van 'niet egoïstische mensen', die volgens KoosVogels zouden bestaan, waar ik zelf oprecht aan twijfel.quote:Op donderdag 23 december 2010 00:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En nu? Ik bedoel: waarom en aan wie vertel je dit?
Count me in.quote:Op donderdag 23 december 2010 00:03 schreef Arglist het volgende:
[..]
Informatief en zonder enig doel, maar in het thema van 'niet egoïstische mensen', die volgens KoosVogels zouden bestaan, waar ik zelf oprecht aan twijfel.
Aha!quote:Op donderdag 23 december 2010 00:03 schreef Arglist het volgende:
[..]
Informatief en zonder enig doel, maar in het thema van 'niet egoïstische mensen', die volgens KoosVogels zouden bestaan, waar ik zelf oprecht aan twijfel.
Jij doet anders aardig je best om het te ontkennen.....quote:Op donderdag 23 december 2010 00:03 schreef Berlitz het volgende:
[..]
De geschiedenis past zich helaas niet aan aan jou denkbeelden.
Nobel als in 'goed voor het volk'. Maar elk van die 'alleen heersers' maakte ook zeker slachtoffers hoor. Dat is onvermijdelijk.quote:Op donderdag 23 december 2010 00:07 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Aha!
Maar:
Nobel in welke context dan?
Kom wat verschillende interpreaties tegen als ik zo wat google.. Trouwens in jouw voorbeelden ook..
Dan vraag ik mij af wat zij zonder de Islam zouden hebben bereikt. Of in ieder geval wat de invloed van de Islam is geweest op dit alles.quote:Op donderdag 23 december 2010 00:11 schreef Arglist het volgende:
[..]
Jij doet anders aardig je best om het te ontkennen.....
De Grieken alchemisten? Die geloofden dat alles uit de vier elementen is opgebouwd. Daarnaast zijn wij aan onze cijfers direct door contact met de Arabieren gekomen, ik heb ook nergens beweerd dat ze het patent er op hadden, dat dacht jij te lezen, en je dacht daarmee een argument te hebben. Dat dacht je verkeerd, net als dat je dacht het Romeinse rijk een seculiere seculier rijk was.....
Verder heb ik nog een paar interessante filosofen voor je, door wie we nu met de werken van Aristoteles bekend zijn, Ibn Rushd. Anders kan je Ibn Khaldun lezen, ook zeer interessant. Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal niet belangrijk wie wat en wanneer nu echt bedacht heeft. Ik heb wel eens gelezen dat alles wat verstandig is al ooit gedacht is. Het doel is juist om het nog eens te denken. Maar jij mag best geloven dat de Arabische beschaving hiertoe niet heeft bijgedragen, maar ik denk niet dat iemand van niveau je serieus zou nemen, een wetenschapper bijvoorbeeld.
Ik ben geen Islam deskundige, maar het is nogal wiedes dat een levensovertuiging invloed heeft op de manier van denken en het handelen dat daaruit volgt. Dat is de invloed van de Islam, en van elke levensovertuiging. Wil je de invloed van de Islam bestuderen, in Europa, of de invloed op de niet-Islamitische bevolking dan raad ik je aan om een studie te doen naar de gebieden van voormalig Joegoslavië, of er eens een boek over te lezen, als het je interesseert tenminste. Als je dat niet doet dan kan je alleen maar afgaan op de antwoorden van iemand die er wat van denkt te weten. Die antwoorden hoef je niet te geloven natuurlijk, maar er over praten zonder er zelfs iets van te weten schiet ook niet op. Daar moet je het wel mee eens zijn.quote:Op donderdag 23 december 2010 00:13 schreef Picchia het volgende:
[..]
Dan vraag ik mij af wat zij zonder de Islam zouden hebben bereikt. Of in ieder geval wat de invloed van de Islam is geweest op dit alles.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |