Dat hangt er ook maar net vanaf op de welk dagdeel je rijdt, ik heb in oktober in 1 dag van Hamburg naar Rome gereden (1700km, 17,5 uur gereden, 3x gestopt). We gingen 's ochtends om 6 uur weg en waren tegen half 12 op onze bestemming. Ik heb het in mijn eentje gereden, en het was eigenlijk nog best te doen.quote:Op dinsdag 21 december 2010 10:13 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dat is ook waar, al zou ik het zelf geen probleem vinden om alleen te rijden, maar gezien de omstandigheden (ik neem aan dat het daar ook sereius winter is) idd misschien beter
Ligt er net aan of je het gewend bent of n iet.. Ik rij regelmatig 10 uur achter elkaar, met alleen af en toe stops om mensen in/uit te laten stappen, of om rolstoelers in/uit de bus te "laden"..quote:Op dinsdag 21 december 2010 10:30 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat hangt er ook maar net vanaf op de welk dagdeel je rijdt, ik heb in oktober in 1 dag van Hamburg naar Rome gereden (1700km, 17,5 uur gereden, 3x gestopt). We gingen 's ochtends om 6 uur weg en waren tegen half 12 op onze bestemming. Ik heb het in mijn eentje gereden, en het was eigenlijk nog best te doen.
De volgende dag moesten we ook vroeg op, hadden eerst een meeting, en zijn dan rond 13 uur terug naar Hamburg gereden. Wel 2x vaker gestopt (1x om te eten), maar het grootste deel heb ik zelf gereden. Alleen rond een uurtje of 1, na urenlang in het duister te zitten turen kon ik letterlijk gewoon niet meer, en heb het stuur voor een uurtje of 2 overgegeven. Dan heb ik uiteindelijk de laatste 300km weer voor mijn rekening genomen en moest letterlijk vechten tegen mijn slaap omdat ik na een nacht lang rijden (we waren tegen 7 uur weer in Hamburg).
Wat wil ik ermee zeggen, iedereen kan wel beweren dat ie lange ritten in zijn eentje kan doen, maar als je 10 uur en meer achter elkaar wilt rijden is het toch zeer verstandig om een back-up te hebben, ook als er perfecte weersomstandigheden heersen.
Nee, er is een verschil tussen urenlang "rondjes" rijden en verschillende situaties (remmen, sturen, etc. etc.) of urenlang monotoon in het duister te zitten turen terwijl je op de cruise-control rijdt. In dat laatste geval is je hersencapaciteit veel minder gevraagd, waardoor je vermoeidheid toeneemt.quote:Op dinsdag 21 december 2010 10:33 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Ligt er net aan of je het gewend bent of n iet.. Ik rij regelmatig 10 uur achter elkaar, met alleen af en toe stops om mensen in/uit te laten stappen, of om rolstoelers in/uit de bus te "laden"
Rustpauzes zijn essentieel als je kilometers aan het vreten bent; af en toe een bakkie is gewoon een must om je hersentjes een beetje aktief te houdenquote:Op dinsdag 21 december 2010 10:30 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat hangt er ook maar net vanaf op de welk dagdeel je rijdt, ik heb in oktober in 1 dag van Hamburg naar Rome gereden (1700km, 17,5 uur gereden, 3x gestopt). We gingen 's ochtends om 6 uur weg en waren tegen half 12 op onze bestemming. Ik heb het in mijn eentje gereden, en het was eigenlijk nog best te doen.
De volgende dag moesten we ook vroeg op, hadden eerst een meeting, en zijn dan rond 13 uur terug naar Hamburg gereden. Wel 2x vaker gestopt (1x om te eten), maar het grootste deel heb ik zelf gereden. Alleen rond een uurtje of 1, na urenlang in het duister te zitten turen kon ik letterlijk gewoon niet meer, en heb het stuur voor een uurtje of 2 overgegeven. Dan heb ik uiteindelijk de laatste 300km weer voor mijn rekening genomen en moest letterlijk vechten tegen mijn slaap omdat ik na een nacht lang rijden (we waren tegen 7 uur weer in Hamburg).
Wat wil ik ermee zeggen, iedereen kan wel beweren dat ie lange ritten in zijn eentje kan doen, maar als je 10 uur en meer achter elkaar wilt rijden is het toch zeer verstandig om een back-up te hebben, ook als er perfecte weersomstandigheden heersen.
Het is altijd gezelliger om iemand bij je te hebben om een beetje aanspraak te hebben, zeker als je niet gewend bent om zulke afstanden af te leggenquote:Op dinsdag 21 december 2010 10:48 schreef monsterd. het volgende:
Ik zit idd voor stage in Polen
Vooral de combo van gezelligheid, afwisseling en iemand om tegen aan te praten maakt voor mij de reis terug ideaal.Ik heb de heenweg ook in m'n eentje gereden, al zat mijn zusje wel naast me voor mentale steun (zodat ik niet onnodig mezelf vermoeide
). Ik rij voor de rest nooit hele grote stukken alleen. Langste rit alleen was een rit van 3 uur, en eigenlijk is dat opzich al best vermoeiend
Waarschijnlijk sinds 29-11-2010 (datum laatste tenaamstelling @ ovi.rdw.nl)quote:Op dinsdag 21 december 2010 11:22 schreef von_Preussen het volgende:
@Brinky, heeft ze die Punto al lang?
Ik heb echt geen idee, niet naar gevraagdquote:Op dinsdag 21 december 2010 11:22 schreef von_Preussen het volgende:
@Brinky, heeft ze die Punto al lang?
Idd, samen rijden is veel leuker.quote:Op dinsdag 21 december 2010 10:53 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Het is altijd gezelliger om iemand bij je te hebben om een beetje aanspraak te hebben, zeker als je niet gewend bent om zulke afstanden af te leggen
Het is inderdaad leuker om met meerdere te rijdenquote:Op dinsdag 21 december 2010 11:35 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Idd, samen rijden is veel leuker.
Toen we met z'n drieen in Italië waren hebben we toch zoveel gelachen, voornamelijk n.a.v. de volgende scene:
Vooral toen we in Rome waren kwam het dus wel eens voor dat je even voorrang pakt en dat iemand dan toetert, of op een andere manier commentaar heeft. Als antwoord daarop zat ik dan met mijn armen te zwaaien en keihard "biepedie boepedie bapedie" te roepen. Wij hadden in de auto de grootste lol en kwamen niet meer bij van het lachen, de Italianen echter dachten schijnbaar dat ik boos was en zaten daarom boos terug te doen, wat bij ons de hilariteit alleen maar heeft vergroot.
40kW, iets onder de 60 pk dusquote:Op dinsdag 21 december 2010 11:25 schreef BrinkydeBMW het volgende:
44kW= 60 PK
hoeveel heeft de jouwe dan?
en je moet nagaan: jouwe uit 1986,die van haar uit 2002
Geweldig!quote:Op dinsdag 21 december 2010 11:35 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Idd, samen rijden is veel leuker.
Toen we met z'n drieen in Italië waren hebben we toch zoveel gelachen, voornamelijk n.a.v. de volgende scene:
Vooral toen we in Rome waren kwam het dus wel eens voor dat je even voorrang pakt en dat iemand dan toetert, of op een andere manier commentaar heeft. Als antwoord daarop zat ik dan met mijn armen te zwaaien en keihard "biepedie boepedie bapedie" te roepen. Wij hadden in de auto de grootste lol en kwamen niet meer bij van het lachen, de Italianen echter dachten schijnbaar dat ik boos was en zaten daarom boos terug te doen, wat bij ons de hilariteit alleen maar heeft vergroot.
Dat is 55 PKquote:Op dinsdag 21 december 2010 11:48 schreef L0we het volgende:
40kW, iets onder de 60 pk dus.
Maargoed, die van mij is ook niet gemaakt voor prestaties
Zoiets jaquote:
En daar gaat het toch omquote:Op dinsdag 21 december 2010 11:58 schreef L0we het volgende:
[..]
Zoiets ja. Geen hoogvlieger, maar hij heeft me de afgelopen 40.000+ km zonder problemen gebracht waar ik zijn wil
Ach, vermogen went na verloop van tijd ook, dus als je zo wilt mis je niks.quote:Op dinsdag 21 december 2010 11:58 schreef L0we het volgende:
[..]
Zoiets ja. Geen hoogvlieger, maar hij heeft me de afgelopen 40.000+ km zonder problemen gebracht waar ik zijn wil
Dit dusquote:Op dinsdag 21 december 2010 12:04 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Ach, vermogen went na verloop van tijd ook, dus als je zo wilt mis je niks.
Precies, zelfs de 410pk's van de vrachtwagg0ls kan me niet meer boeien. Voor een goeie vracht over de bergen is het eigenlijk gewoon te weinig. En dan te bedenken dat ze het vroegâh deden met 280pk en dan voelden ze zich nog king of the road ookquote:Op dinsdag 21 december 2010 12:04 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Ach, vermogen went na verloop van tijd ook, dus als je zo wilt mis je niks.
hahaquote:Op dinsdag 21 december 2010 12:07 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Precies, zelfs de 410pk's van de vrachtwagg0ls kan me niet meer boeien. Voor een goeie vracht over de bergen is het eigenlijk gewoon te weinig. En dan te bedenken dat ze het vroegâh deden met 280pk en dan voelden ze zich nog king of the road ook
235pkquote:Op dinsdag 21 december 2010 12:06 schreef BrinkydeBMW het volgende:
[..]
Dit dus
Hoeveel PK heb jij eigenlijk preus?
Idd, weet nog dat wij ergens begin jaren 90 een MB SK'88 2550 kregen (toen de sterkste Benz met 500pk), nu hebben de sterkste iets van rond de 600pk of zelfs al meer (Volvo had iets met 700?) en rijden wij "standaard" de versie met 530 / 540pk.quote:Op dinsdag 21 december 2010 12:07 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Precies, zelfs de 410pk's van de vrachtwagg0ls kan me niet meer boeien. Voor een goeie vracht over de bergen is het eigenlijk gewoon te weinig. En dan te bedenken dat ze het vroegâh deden met 280pk en dan voelden ze zich nog king of the road ook
Ligt eraan. Dat gaat van 240pk 8(?) liter 5-cylinders in stadsdistributie autootjes tot de 730pk 16 liter V8 van Scania. In onze Dafs liggen de 12,6l 6-lijn motoren van Daf zelf, afhankelijk van type met 380pk of 410pk. Lees: je kunt het zo gek maken als je zelf wilquote:Op dinsdag 21 december 2010 12:09 schreef BrinkydeBMW het volgende:
[..]
hahaMaar wat voor een motor ligt eigenlijk in een vrachtwagen?
Je weet dat die 500pk motor een V10 was?quote:Op dinsdag 21 december 2010 12:12 schreef von_Preussen het volgende:
Idd, weet nog dat wij ergens begin jaren 90 een MB SK'88 2550 kregen (toen de sterkste Benz met 500pk), nu hebben de sterkste iets van rond de 600pk of zelfs al meer (Volvo had iets met 700?) en rijden wij "standaard" de versie met 530 / 540pk.
Ik vind het voor nu wel prima om lekker goedkoop te rijdenquote:Op dinsdag 21 december 2010 12:04 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Ach, vermogen went na verloop van tijd ook, dus als je zo wilt mis je niks.
Vrachtwagens hebben toch ook vaak een koppel waarvan je misselijk wordt?quote:Op dinsdag 21 december 2010 12:20 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Ligt eraan. Dat gaat van 240pk 8(?) liter 5-cylinders in stadsdistributie autootjes tot de 730pk 16 liter V8 van Scania. In onze Dafs liggen de 12,6l 6-lijn motoren van Daf zelf, afhankelijk van type met 380pk of 410pk. Lees: je kunt het zo gek maken als je zelf wil
[..]
Je weet dat die 500pk motor een V10 was?
Scania loopt op het moment voorop met de 730pk V8, maar dat is een motor die eigenlijk voor de scheepsbouw (en dus stationaire toerentallen) gebouwd is. Ik verwacht dat MAN of Benz binnenkort een V8 op de markt pleurt die er nog net even overheen staptEn ik gok op MAN eigenlijk, gezien het marktaandeel in het zwaartransportsegment
Vrij simpel sommetje, zal vást kloppen!quote:Op dinsdag 21 december 2010 12:18 schreef BrinkydeBMW het volgende:
[..]
Dan heb je 172 kW, klopt dat?
Tofquote:Op dinsdag 21 december 2010 12:20 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Ligt eraan. Dat gaat van 240pk 8(?) liter 5-cylinders in stadsdistributie autootjes tot de 730pk 16 liter V8 van Scania. In onze Dafs liggen de 12,6l 6-lijn motoren van Daf zelf, afhankelijk van type met 380pk of 410pk. Lees: je kunt het zo gek maken als je zelf wil
Super simpele som is het, ik heb ooit berekend hoe je dat kan uitrekenen toen ik echt niks te doen hadquote:
Dat was serieus een V10? Dat wist ik niet, ik dacht dat het een V8 was (net zoals de 1748's die wij toen hadden). Die 480pk versie was toch wel een V8 dan?quote:Op dinsdag 21 december 2010 12:20 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Je weet dat die 500pk motor een V10 was?
Scania loopt op het moment voorop met de 730pk V8, maar dat is een motor die eigenlijk voor de scheepsbouw (en dus stationaire toerentallen) gebouwd is. Ik verwacht dat MAN of Benz binnenkort een V8 op de markt pleurt die er nog net even overheen staptEn ik gok op MAN eigenlijk, gezien het marktaandeel in het zwaartransportsegment
Hoe kan je berekenen dat je dat kan uitrekenen?quote:Op dinsdag 21 december 2010 12:25 schreef BrinkydeBMW het volgende:
[..]
Super simpele som is het, ik heb ooit berekend hoe je dat kan uitrekenen toen ik echt niks te doen had
Je snapt wat ik bedoelquote:Op dinsdag 21 december 2010 12:27 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Hoe kan je berekenen dat je dat kan uitrekenen?
Gewoon of delen door 1,36 danwel daarmee vermenigvuldigen, daar komt zelfs geen berekening aan te pas.
Ah, een oneindige deling, daar kan je wel een middagje zoet mee zijn jaquote:Op dinsdag 21 december 2010 12:29 schreef BrinkydeBMW het volgende:
[..]
Je snapt wat ik bedoelen het is op precies te zijn 1,36363636
Zoals ik zei: Toen ik echt niks te doen hadquote:Op dinsdag 21 december 2010 12:30 schreef L0we het volgende:
[..]
Ah, een oneindige deling, daar kan je wel een middagje zoet mee zijn ja
Hmm, het blijkt dat mijn geheugen verder teruggaat dan ik zelf had verwacht. De SK's hadden achtcylinders, de NG's, (het type ervoor, met die net-niet rechthoekige maar ook net-niet ovale koplampen) had V10's. Kijk maar:quote:Op dinsdag 21 december 2010 12:26 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat was serieus een V10? Dat wist ik niet, ik dacht dat het een V8 was (net zoals de 1748's die wij toen hadden). Die 480pk versie was toch wel een V8 dan?
De NG's, daar hangen op kantoor ook nog een aantal foto's van (toen het bedrijf nog van mijn grootvader was). En als we dan nog verder terug gaan zelfs de generatie voor de NG's en de generatie met nog een neus (onze relatie met MB gaat als tot de jaren 20 terug).quote:Op dinsdag 21 december 2010 12:47 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Hmm, het blijkt dat mijn geheugen verder teruggaat dan ik zelf had verwacht. De SK's hadden achtcylinders, de NG's, (het type ervoor, met die net-niet rechthoekige maar ook net-niet ovale koplampen) had V10's. Kijk maar:
Overigens had MAN in de F2000 serie nog een V10, ik geloof met 580pk ofzo. Daarmee hebben ze lange tijd eenzaam bovenaan de PK wedloop gestaan
Dat was dus die MAN V10quote:Op dinsdag 21 december 2010 12:56 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
De NG's, daar hangen op kantoor ook nog een aantal foto's van (toen het bedrijf nog van mijn grootvader was). En als we dan nog verder terug gaan zelfs de generatie voor de NG's en de generatie met nog een neus (onze relatie met MB gaat als tot de jaren 20 terug).
Meende ooit eens in de Truckstar gelezen te hebben dat de F2000 op z'n top 603pk had, net zoals deze hier:
http://www.olafs-fotoseite.de/And095.html
Dat lijkt me sterk, in de Leopard 2 zit een V12 motor en die powerpack is net iets te groot om in een vrachtwagen te stoppen. Maar het kan wel goed zijn dat de motor op één of andere manier samen is ontwikkeld, danwel vanuit dezelfde fabrikant komt.quote:Op dinsdag 21 december 2010 13:08 schreef Bartholomeus het volgende:
Die Benz V10's liggen nog altijd in de Leopard tanks trouwens, zover ik weet althans
Die Leopard 1 bedoelde ik dan dusquote:Op dinsdag 21 december 2010 13:15 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat lijkt me sterk, in de Leopard 2 zit een V12 motor en die powerpack is net iets te groot om in een vrachtwagen te stoppen. Maar het kan wel goed zijn dat de motor op één of andere manier samen is ontwikkeld, danwel vanuit dezelfde fabrikant komt.
Kijk voor een foto: http://www.army-guide.com/eng/product150.html
Leopard 2: MTU MB 873 Ka-501 liquid-cooled V-12 Twin-turbo diesel engine
De Leopard 1 wordt niet meer gebruikt, die had echter wél een V10: MTU MB 838 CaM500 10-Zylinder-Vielstoffmotor
Hier de powerpack van een Leopard 1:
[ afbeelding ]
Zou dat in mijn peugeot 307 passenquote:Op dinsdag 21 december 2010 13:15 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat lijkt me sterk, in de Leopard 2 zit een V12 motor en die powerpack is net iets te groot om in een vrachtwagen te stoppen. Maar het kan wel goed zijn dat de motor op één of andere manier samen is ontwikkeld, danwel vanuit dezelfde fabrikant komt.
Kijk voor een foto: http://www.army-guide.com/eng/product150.html
Leopard 2: MTU MB 873 Ka-501 liquid-cooled V-12 Twin-turbo diesel engine
De Leopard 1 wordt niet meer gebruikt, die had echter wél een V10: MTU MB 838 CaM500 10-Zylinder-Vielstoffmotor
Hier de powerpack van een Leopard 1:
[ afbeelding ]
Met een goeie hamer wel. Mep je zo wat ruimte in dat franse hok. Ben wel benieuwd of je vooras het gaat houden, ik vermoed dat je ff een custom built setje schokbrekers op moet zien te scharrelenquote:Op dinsdag 21 december 2010 13:31 schreef Dubish het volgende:
[..]
Zou dat in mijn peugeot 307 passen
Pics als het is geluktquote:Op dinsdag 21 december 2010 13:31 schreef Dubish het volgende:
[..]
Zou dat in mijn peugeot 307 passen
Ben bang dat je er daar alleen niet mee komt, de wegligging heeft nogal de neiging te willen veranderen als 95% van het gewicht op de vooras rust.quote:Op dinsdag 21 december 2010 13:33 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Met een goeie hamer wel. Mep je zo wat ruimte in dat franse hok. Ben wel benieuwd of je vooras het gaat houden, ik vermoed dat je ff een custom built setje schokbrekers op moet zien te scharrelen
We hebben het over een 307. Welke wegligging?quote:Op dinsdag 21 december 2010 13:36 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Ben bang dat je er daar alleen niet mee komt, de wegligging heeft nogal de neiging te willen veranderen als 95% van het gewicht op de vooras rust.
Touché Bart, touché.quote:Op dinsdag 21 december 2010 13:37 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
We hebben het over een 307. Welke wegligging?
quote:Op dinsdag 21 december 2010 13:37 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
We hebben het over een 307. Welke wegligging?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |