Ik ga in ieder geval vanaf vandaag proberen om me niet meer uit te laten lokken, want ook ik heb me weleens verlaagd tot bedenkelijk niveau in een discussie hier. Voor mij is de discussie vanaf vandaag alleen nog maar om te leren en een educatief doel te dienen. En iedereen mag mij daarop aanspreken.quote:'Als saai staat voor inhoud, wil ik graag saai zijn'
Hulde voor deze post. Ik vraag me vaak hetzelfde af. Ik probeer ook altijd mijn best te doen om feitelijk te discussieren over ideeën ipv waarheden. Maar regelmatig ontsporen discussies en gaat het enkel nog om de vorm en niet meer om de inhoud. Dan baal ik ook van mezelf.quote:Op maandag 20 december 2010 14:05 schreef Hoppahoppa het volgende:
Ik ben hier nu een tijdje actief binnen het politieke forum op Fok. Mijn gouden stelregel is altijd dat niemand alles weet. Sterker nog, ik zie dat als een gedachtegang die voor eenieder zou moeten gelden en die dusdanig veel gelijkenissen vertoont met een open deur dat hij geen verdere trap nodig heeft. Ik zou dan ook binnen een forum met over het algemeen intelligente en politiek geëngageerde mensen verwachten dat dat een gedeelde stelregel is.
Wat schetst mijn verbazing echter, de discussie wordt over het algemeen voornamelijk gebruikt om de ander te overtuigen of af te branden. Politieke discussies worden op dezelfde wijze gevoerd als discussies over PSV en Ajax op een voetbalforum, met hetzelfde gebrek aan begrip en respect. Mensen zetten een ander vast vanwege een ongelukkige woordkeus, mensen worden aangevallen vanwege hun mening, levenswijze of politieke voorkeur. Voor mij is het ergste is dat ik aan mezelf merk dat ik er soms aan mee ga doen.
De discussie is niet bedoeld om je gelijk te halen. De discussie is bedoeld om te trachten de kennis te delen en uit te breiden. Ik ga een discussie 9 van de 10 keer in om er zelf wijzer van te worden, dat ik daarin soms iets te prikkelende dingen roep en bewust de nuance laat varen is met name bedoeld om een reactie uit te lokken, niet om te kwetsen. Dus mijn oproep aan iedereen is: “Probeer hier elke dag iets te leren en help elkaar ook om te leren.”
Ik zou willen dat deze manier van politieke discussie ook doordringt tot de politiek zelf. Tijdens debatten in de tweede kamer merk ik ook steeds vaker dat de discussie verhard. Dat gaat dan onder het motto ‘populisme, de taal van het volk’, maar het dient het politieke doel niet. Het politieke klimaat polariseert er door, de verhoudingen komen op scherp te staan terwijl het om de inhoud zou moeten gaan en om wat we van elkaar kunnen leren. Zoals Stef Blok zei:
[..]
Ik ga in ieder geval vanaf vandaag proberen om me niet meer uit te laten lokken, want ook ik heb me weleens verlaagd tot bedenkelijk niveau in een discussie hier. Voor mij is de discussie vanaf vandaag alleen nog maar om te leren en een educatief doel te dienen. En iedereen mag mij daarop aanspreken.
Mijn vraag is: Waarom discussieren jullie hier?
VKZ? Was dat een typetje hier?quote:Op maandag 20 december 2010 14:23 schreef eriksd het volgende:
Wees blij dat je VKZ niet hebt meegemaakt
Nee een sub-forum ten tijde van de verkiezingenquote:Op maandag 20 december 2010 14:29 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
VKZ? Was dat een typetje hier?
Subforum tijdens de verkiezingen. Dat was een grote trollbende.quote:Op maandag 20 december 2010 14:29 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Verkiezingen, een subforum tijdens de verkiezingen.quote:Op maandag 20 december 2010 14:29 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Die is best sterk eigenlijk. Maar ik ben het er niet mee eens.quote:Op maandag 20 december 2010 14:21 schreef lurf_doctor het volgende:
[ afbeelding ]
Dit geeft het wel het beste weer.
quote:
quote:Op maandag 20 december 2010 14:30 schreef Picchia het volgende:
Waarom ik hier discussieer? Dat vraag ik mij ook iedere dag af.
Maar sommige mensen weten wel meer dan anderen.quote:Op maandag 20 december 2010 14:05 schreef Hoppahoppa het volgende:
Ik ben hier nu een tijdje actief binnen het politieke forum op Fok. Mijn gouden stelregel is altijd dat niemand alles weet.
Daar mag je de stelling wat mij betreft mee aanvullen. Vandaar dat ik ook aangeef dat ik discussier om te leren en om een educatief doel te dienen. Het gaat echter fout wanneer iemand er van overtuigd is louter het educatieve te dienen en niet meer ziet dat een ander ook best iets zinigs vermeld.quote:Op maandag 20 december 2010 14:42 schreef Avey het volgende:
[..]
Maar sommige mensen weten wel meer dan anderen.
Wat meestal ook zo is.quote:Op maandag 20 december 2010 14:47 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Het gaat dus fout op het moment dat iemand overtuigd is van het feit dat dat hij/zij meer weet dan de ander.
Het is voornamelijk vliegen afvangen en afzeiken. Geen nuance, niets maar misschien is dat ook wel medium voor.quote:Op maandag 20 december 2010 14:05 schreef Hoppahoppa het volgende:
Ik ben hier nu een tijdje actief binnen het politieke forum op Fok. Mijn gouden stelregel is altijd dat niemand alles weet. Sterker nog, ik zie dat als een gedachtegang die voor eenieder zou moeten gelden en die dusdanig veel gelijkenissen vertoont met een open deur dat hij geen verdere trap nodig heeft. Ik zou dan ook binnen een forum met over het algemeen intelligente en politiek geëngageerde mensen verwachten dat dat een gedeelde stelregel is.
Wat schetst mijn verbazing echter, de discussie wordt over het algemeen voornamelijk gebruikt om de ander te overtuigen of af te branden. Politieke discussies worden op dezelfde wijze gevoerd als discussies over PSV en Ajax op een voetbalforum, met hetzelfde gebrek aan begrip en respect. Mensen zetten een ander vast vanwege een ongelukkige woordkeus, mensen worden aangevallen vanwege hun mening, levenswijze of politieke voorkeur. Voor mij is het ergste is dat ik aan mezelf merk dat ik er soms aan mee ga doen.
De discussie is niet bedoeld om je gelijk te halen. De discussie is bedoeld om te trachten de kennis te delen en uit te breiden. Ik ga een discussie 9 van de 10 keer in om er zelf wijzer van te worden, dat ik daarin soms iets te prikkelende dingen roep en bewust de nuance laat varen is met name bedoeld om een reactie uit te lokken, niet om te kwetsen. Dus mijn oproep aan iedereen is: “Probeer hier elke dag iets te leren en help elkaar ook om te leren.”
Ik zou willen dat deze manier van politieke discussie ook doordringt tot de politiek zelf. Tijdens debatten in de tweede kamer merk ik ook steeds vaker dat de discussie verhard. Dat gaat dan onder het motto ‘populisme, de taal van het volk’, maar het dient het politieke doel niet. Het politieke klimaat polariseert er door, de verhoudingen komen op scherp te staan terwijl het om de inhoud zou moeten gaan en om wat we van elkaar kunnen leren. Zoals Stef Blok zei:
[..]
Ik ga in ieder geval vanaf vandaag proberen om me niet meer uit te laten lokken, want ook ik heb me weleens verlaagd tot bedenkelijk niveau in een discussie hier. Voor mij is de discussie vanaf vandaag alleen nog maar om te leren en een educatief doel te dienen. En iedereen mag mij daarop aanspreken.
Mijn vraag is: Waarom discussieren jullie hier?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |