abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90175156
Ik ben hier nu een tijdje actief binnen het politieke forum op Fok. Mijn gouden stelregel is altijd dat niemand alles weet. Sterker nog, ik zie dat als een gedachtegang die voor eenieder zou moeten gelden en die dusdanig veel gelijkenissen vertoont met een open deur dat hij geen verdere trap nodig heeft. Ik zou dan ook binnen een forum met over het algemeen intelligente en politiek geëngageerde mensen verwachten dat dat een gedeelde stelregel is.

Wat schetst mijn verbazing echter, de discussie wordt over het algemeen voornamelijk gebruikt om de ander te overtuigen of af te branden. Politieke discussies worden op dezelfde wijze gevoerd als discussies over PSV en Ajax op een voetbalforum, met hetzelfde gebrek aan begrip en respect. Mensen zetten een ander vast vanwege een ongelukkige woordkeus, mensen worden aangevallen vanwege hun mening, levenswijze of politieke voorkeur. Voor mij is het ergste is dat ik aan mezelf merk dat ik er soms aan mee ga doen.

De discussie is niet bedoeld om je gelijk te halen. De discussie is bedoeld om te trachten de kennis te delen en uit te breiden. Ik ga een discussie 9 van de 10 keer in om er zelf wijzer van te worden, dat ik daarin soms iets te prikkelende dingen roep en bewust de nuance laat varen is met name bedoeld om een reactie uit te lokken, niet om te kwetsen. Dus mijn oproep aan iedereen is: “Probeer hier elke dag iets te leren en help elkaar ook om te leren.”

Ik zou willen dat deze manier van politieke discussie ook doordringt tot de politiek zelf. Tijdens debatten in de tweede kamer merk ik ook steeds vaker dat de discussie verhard. Dat gaat dan onder het motto ‘populisme, de taal van het volk’, maar het dient het politieke doel niet. Het politieke klimaat polariseert er door, de verhoudingen komen op scherp te staan terwijl het om de inhoud zou moeten gaan en om wat we van elkaar kunnen leren. Zoals Stef Blok zei:

quote:
'Als saai staat voor inhoud, wil ik graag saai zijn'

Ik ga in ieder geval vanaf vandaag proberen om me niet meer uit te laten lokken, want ook ik heb me weleens verlaagd tot bedenkelijk niveau in een discussie hier. Voor mij is de discussie vanaf vandaag alleen nog maar om te leren en een educatief doel te dienen. En iedereen mag mij daarop aanspreken.

Mijn vraag is: Waarom discussieren jullie hier?
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_90175336
Om te trollen
I think universal harmony is a pipedream and it may be more productive to focus on more modest goals, like a ban on yodeling.
pi_90175432
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 14:05 schreef Hoppahoppa het volgende:
Ik ben hier nu een tijdje actief binnen het politieke forum op Fok. Mijn gouden stelregel is altijd dat niemand alles weet. Sterker nog, ik zie dat als een gedachtegang die voor eenieder zou moeten gelden en die dusdanig veel gelijkenissen vertoont met een open deur dat hij geen verdere trap nodig heeft. Ik zou dan ook binnen een forum met over het algemeen intelligente en politiek geëngageerde mensen verwachten dat dat een gedeelde stelregel is.

Wat schetst mijn verbazing echter, de discussie wordt over het algemeen voornamelijk gebruikt om de ander te overtuigen of af te branden. Politieke discussies worden op dezelfde wijze gevoerd als discussies over PSV en Ajax op een voetbalforum, met hetzelfde gebrek aan begrip en respect. Mensen zetten een ander vast vanwege een ongelukkige woordkeus, mensen worden aangevallen vanwege hun mening, levenswijze of politieke voorkeur. Voor mij is het ergste is dat ik aan mezelf merk dat ik er soms aan mee ga doen.

De discussie is niet bedoeld om je gelijk te halen. De discussie is bedoeld om te trachten de kennis te delen en uit te breiden. Ik ga een discussie 9 van de 10 keer in om er zelf wijzer van te worden, dat ik daarin soms iets te prikkelende dingen roep en bewust de nuance laat varen is met name bedoeld om een reactie uit te lokken, niet om te kwetsen. Dus mijn oproep aan iedereen is: “Probeer hier elke dag iets te leren en help elkaar ook om te leren.”

Ik zou willen dat deze manier van politieke discussie ook doordringt tot de politiek zelf. Tijdens debatten in de tweede kamer merk ik ook steeds vaker dat de discussie verhard. Dat gaat dan onder het motto ‘populisme, de taal van het volk’, maar het dient het politieke doel niet. Het politieke klimaat polariseert er door, de verhoudingen komen op scherp te staan terwijl het om de inhoud zou moeten gaan en om wat we van elkaar kunnen leren. Zoals Stef Blok zei:

[..]

Ik ga in ieder geval vanaf vandaag proberen om me niet meer uit te laten lokken, want ook ik heb me weleens verlaagd tot bedenkelijk niveau in een discussie hier. Voor mij is de discussie vanaf vandaag alleen nog maar om te leren en een educatief doel te dienen. En iedereen mag mij daarop aanspreken.

Hulde voor deze post. Ik vraag me vaak hetzelfde af. Ik probeer ook altijd mijn best te doen om feitelijk te discussieren over ideeën ipv waarheden. Maar regelmatig ontsporen discussies en gaat het enkel nog om de vorm en niet meer om de inhoud. Dan baal ik ook van mezelf.

Ik probeer ook regelmatig in discussies dit aan te kaarten, maar het probleem van een forum is dat je elkaar en sommige argumenten makkelijk kan negeren en sommige mensen echt niet geïnteresseerd zijn in het voeren van een inhoudelijke discussie. Wat je met deze mensen moet doen is vervolgens een vraag waarop ik het antwoord (helaas) niet weet. Je kan ze terug-negeren, wat ook vaak weer resulteert in beschuldigen van elitisme en wat niet, of je kan proberen te wijzen op de drogredeneringen die worden gehanteerd, maar dan beweeg je vaak weer weg van de discussie waar het eigenlijk over ging en gaat het enkel over de vorm.
  maandag 20 december 2010 @ 14:11:35 #4
165633 eriksd
The grand facade...
pi_90175455
Gewoon.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_90175553
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 14:11 schreef eriksd het volgende:
Gewoon.
Omdat het kan.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_90175561
Om iedereen te overtuigen dat PVV de partij van Nederland is en een ieder die er niet op stemt, direct gedeporteerd dient te worden
Op donderdag 21 mei 2015 19:22 schreef Vasion het volgende:
Vanaf nu ben jij mijn favoriete user.
Op zondag 7 december 2014 22:59 schreef GGMM het volgende:
Vanaf nu ben jij mijn favoriete user.
pi_90175764
1. Omdat ook door verharde discussie geleerd kan worden
2. Omdat het leuk is
3. Omdat de domme mening van anderen zich uit in politiek beleid en dus zeker wel iets is om gelijk in te halen
pi_90175997

Dit geeft het wel het beste weer. :)
Lurf is the message and the message is Lurf
  maandag 20 december 2010 @ 14:23:25 #9
165633 eriksd
The grand facade...
pi_90176135
Wees blij dat je VKZ niet hebt meegemaakt :P
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_90176451
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 14:23 schreef eriksd het volgende:
Wees blij dat je VKZ niet hebt meegemaakt :P
VKZ? Was dat een typetje hier?
pi_90176488
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 14:29 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Nee een sub-forum ten tijde van de verkiezingen :)
Lurf is the message and the message is Lurf
  maandag 20 december 2010 @ 14:29:56 #12
165633 eriksd
The grand facade...
pi_90176501
quote:

[..]

Subforum tijdens de verkiezingen. Dat was een grote trollbende.
Bis bis bis
pi_90176540
Waarom ik hier discussieer? Dat vraag ik mij ook iedere dag af.
pi_90176596
quote:

[..]

Verkiezingen, een subforum tijdens de verkiezingen.
pi_90176655
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 14:21 schreef lurf_doctor het volgende:
[ afbeelding ]

Dit geeft het wel het beste weer. :)
Die is best sterk eigenlijk. Maar ik ben het er niet mee eens.

Ik denk dat het internet een hele mooie plek is om je mening te geven, als we maar gewoon respectvol blijven. Het groten voordel van het internet is dat je redelijk anoniem je visie en mening kunt delen, ook als die mening op het randje van het in de maatschappij getolereerde is. Helaas grijpen sommigen dat aan als vrijbrief om te gaan schreeuwen en ongenuanceerd rel te trappen.
pi_90176791
Zeikerds. VKZ was een top-forum.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 20 december 2010 @ 14:35:40 #17
165633 eriksd
The grand facade...
pi_90176853
quote:
14s.gif Op maandag 20 december 2010 14:34 schreef KoosVogels het volgende:
Zeikerds. VKZ was een top-forum.
:P
Bis bis bis
pi_90177127
quote:
Op maandag 20 december 2010 14:30 schreef Picchia het volgende:
Waarom ik hier discussieer? Dat vraag ik mij ook iedere dag af.
pi_90177241
quote:
Ik ben hier nu een tijdje actief binnen het politieke forum op Fok. Mijn gouden stelregel is altijd dat niemand alles weet.
Maar sommige mensen weten wel meer dan anderen.
This might be a surprise but it's true
That I'm not like you and I don't want your advice
Or your praise or to move in the ways you do
And I never will
  maandag 20 december 2010 @ 14:42:42 #20
137556 L.no
Midlife crisis
pi_90177249
Mooie openingspost. Zo denk ik er ook over.
Het is vreselijk irritant als je gewoon een discussie maakt en iemand dat er niet mee eens is scheld je uit dat je een idioot of dom bent. Of midden in een discussie de spelling gaan bekijken van iemand anders. Als het volledig in breezertaal geschreven is, dan begrijp ik het, maar in veel gevallen kan je gewoon lezen en begrijpen wat er staat en zelfs dan gaat men mierenneuken. Of erger, uit het niets persoonlijk beledigen.
Echt grappig hoeveel emoties geuit kunnen worden in een discussie.

Mij zie je niet vaak discussiëren (ik lees het wel heel vaak), maar als ik dat doe, dan doe ik het om er iets van te leren en mijn kennis te delen met anderen. Mijn visie proberen te verduidelijken en ander proberen te overtuigen waarom mijn visie ook goed/beter zou kunnen zijn. Of leren dat zijn/haar visie ook goed zou kunnen zijn.
"Give me some chocolate or I will cut you" -Becky
pi_90177501
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 14:42 schreef Avey het volgende:

[..]

Maar sommige mensen weten wel meer dan anderen.
Daar mag je de stelling wat mij betreft mee aanvullen. Vandaar dat ik ook aangeef dat ik discussier om te leren en om een educatief doel te dienen. Het gaat echter fout wanneer iemand er van overtuigd is louter het educatieve te dienen en niet meer ziet dat een ander ook best iets zinigs vermeld.

Het gaat dus fout op het moment dat iemand overtuigd is van het feit dat dat hij/zij meer weet dan de ander.
pi_90177553
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 14:47 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]
Het gaat dus fout op het moment dat iemand overtuigd is van het feit dat dat hij/zij meer weet dan de ander.
Wat meestal ook zo is.
This might be a surprise but it's true
That I'm not like you and I don't want your advice
Or your praise or to move in the ways you do
And I never will
  maandag 20 december 2010 @ 14:50:54 #23
165633 eriksd
The grand facade...
pi_90177741
Sommige mensen zijn nou eenmaal overtuigd van hun eigen gelijk.
Bis bis bis
pi_90178245
Wat mij vooral stoort is de volgende strategie:

1. Je creëert een identiteit die je niet aanstaat bijv. Linksen of PVV tokkies

2. Je dicht deze groep allerlei narigheid toe. Bijvoorbeeld xenofobie, racisme, homohaat, doorgeslagen cultuur relativisme, elitisme oid.

3. Je plaatst een reactie van iemand binnen een van deze kaders

4. Je valt de persoon aan op basis van de op punt 2 bedachte narigheid en vraagt om verantwoording hierover en je laat de oorspronkelijke inhoud van de reactie nagenoeg onbesproken.

5. Zodra iemand je vraagt om dat niet te doen beroep je je op punt 1 en 2. Namelijk dat er met Linksen of PVV tokkies niks te bediscussiëren valt vanwege de bij punt 2 genoemde extremiteiten en dat het daarom niet nodig is om inhoudelijk te reageren.

Dit gebeurt echt zo ongelooflijk vaak. En er lijkt geen kruid tegen gewassen. Iemand enig idee?
pi_90181044
quote:

[..]

Het is voornamelijk vliegen afvangen en afzeiken. Geen nuance, niets maar misschien is dat ook wel medium voor.

Soms lees ik tussendoor nog wel eens dingen waardoor ik zaken ook van een andere kant bekijk en mijn voorgenomen mening kan bijstellen. Dat is dan weer positief.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-12-2010 15:51:21 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')