Mark_Rutte | maandag 20 december 2010 @ 12:34 |
Voor en wegens de zomerbandrijder hoor ik berichten in de media dat de maximumsnelheid verlaagd is naar 50 km/h. Het volgende rijtje komt voorbij: A2, A6, A8, A9, A20, A27 en A58 Iemand een idee waar ik de trajecten kan vinden? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de A2 van A'dam tot Maastricht 50 km/h is. | |
ditiseenusername | maandag 20 december 2010 @ 12:34 |
Waar heb je dit vandaan? en geld dit dan alleen voor zomerbandrijders? hoe gaan ze dit dan controleren? | |
Godtje | maandag 20 december 2010 @ 12:35 |
Het is dynamisch. Borden in de gaten houden. http://www.telegraaf.nl/b(...)_omlaag__.html?p=1,1 | |
1299 | maandag 20 december 2010 @ 12:36 |
Die borden werken normaliter met het gegeven dat je sneller dan dat moet rijden om ze uit te krijgen. Zodoende vind ik het meer een adviessnelheid. Zo kon ik zaterdagnacht om 4 uur prima met 90km/h door de sneeuw ploeteren waar 50km/h was toegestaan op de A29. | |
Godtje | maandag 20 december 2010 @ 12:38 |
| |
1299 | maandag 20 december 2010 @ 12:39 |
| |
jp_f1 | maandag 20 december 2010 @ 12:39 |
Zo'n bord is een verplichte snelheid, geen adviessnelheid. En dit geldt voor al het verkeer, dus het maakt niet uit op wat voor band je staat. | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 12:39 |
In plaats van dat ze die zomerbandrijders niet verplichten om thuis te blijven moeten de winterbandrijders zich ook aan die snelheid aanpassen. Dat is wel echt de hollandse oplossing. Het niveau terug draaien zodat iedereen mee kan... | |
Godtje | maandag 20 december 2010 @ 12:40 |
Je wilde nog een keer dom over komen? Jouw feestje. | |
Anne | maandag 20 december 2010 @ 12:41 |
Hier staat ook aangegeven welke wegen glad zijn. Ik neem aan dat daar dan die tijdelijke maximumsnelheid is ingesteld: http://www.anwb.nl/verkeer/verkeersinformatie_files_nl A2: - Amsterdam richting 's-Hertogenbosch tussen Maarssen en Zaltbommel Gladde weg - 3 km file: 's-Hertogenbosch richting Utrecht tussen knp. Empel en afrit Kerkdriel 3 km, Filelengte neemt af - 's-Hertogenbosch richting Utrecht tussen Waardenburg en knp. Oudenrijn Gladde weg | |
1299 | maandag 20 december 2010 @ 12:44 |
Dat zijn jouw woorden ![]() Laat mensen liever meer afstand bewaren, ik heb de laatste dagen veel mensen gezien die nog rustig op 10 meter afstand van hun voorganger gaan rijden. | |
Falco | maandag 20 december 2010 @ 12:47 |
Die winterbanden vs. zomerbanden-discussie ![]() | |
lurf_doctor | maandag 20 december 2010 @ 12:50 |
50 km/u is wel een beetje erg sloom ![]() | |
Godtje | maandag 20 december 2010 @ 12:50 |
Dat kan je inderdaad tot het aangegeven verplichte maximum. | |
mschol | maandag 20 december 2010 @ 12:53 |
want met winterbandjes heb je natuurlijk veel meer grip als zomerbandjes op een ijsplaat ![]() | |
Tijn | maandag 20 december 2010 @ 12:56 |
Ja. | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 13:00 |
Wat dacht je eens van JA? | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 13:02 |
Het is toch te idioot voor woorden dat je nog maar 50 km/u mag op de snelweg... Dat het bij gladheid terug gebracht wordt tot 90 km/u of indien extreem tot 70 km/u is tot daar aan toe. Maar 50? Als het te glad is om met zomerbanden te rijden, dan moeten de mensen met zomerbanden gewoon lekker thuis blijven. | |
Falco | maandag 20 december 2010 @ 13:03 |
#care. Lekker slippen op zomerbandjes is ![]() | |
1299 | maandag 20 december 2010 @ 13:04 |
Best wel ja | |
Flounder | maandag 20 december 2010 @ 13:04 |
De matrixborden geven de maximumsnelheid aan. Wat jij er van vind is niet relevant. Winterbanden geven geen enkele garantie tegen sneeuw en ijzel. | |
mschol | maandag 20 december 2010 @ 13:04 |
gezien de slippartijen die er worden gemaakt ben ik verre van overtuigd... | |
MrNiles | maandag 20 december 2010 @ 13:05 |
dat winterbanden niet het woord van 2010 is geworden... al jaren rijd men zonder winterbanden..beetje sneeuw..en ineens is het magic word..WINTERBAND | |
Falco | maandag 20 december 2010 @ 13:06 |
Het is een achterlijke religie ![]() | |
Tijn | maandag 20 december 2010 @ 13:06 |
Vroeger in de jaren '80 deed je vader gewoon ijskettingen om als het sneeuwde. Dat was pas tof ![]() | |
Wokkel | maandag 20 december 2010 @ 13:08 |
Winterbanden rijden beter op bevroren weggedeelten dan zomerbanden? | |
Tjabbo | maandag 20 december 2010 @ 13:10 |
![]() "they're more like...guidlines...anway". | |
Tijn | maandag 20 december 2010 @ 13:10 |
Dat de winterband nu opeens een trend is, komt natuurlijk ook gedeeltelijk omdat er nu bijna overal ZOAB ligt, wat veel gladder is tijdens deze vrieskou dan het vroegere asfalt. | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 13:19 |
Het klopt inderdaad dat winterbanden het weer niet veranderen... Maar het zal je misschien opvallen dat in Duitsland men met dezelfde omstandigheden gewoon 100 km/u kan rijden. Dat heeft iets (lees: alles) te maken met de banden. Van mij hoef je ze niet te kopen, je mag met dit weer ook thuisblijven. Of met het OV als het OV tenminste rijdt. | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 13:20 |
Het is alleen zo gek dat het vrijwel altijd mensen met zomerbanden zijn die slippen... | |
mschol | maandag 20 december 2010 @ 13:21 |
genoeg mensen met winterbanden die slippen... | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 13:21 |
Men reed vroeger ook zonder gordel... Wat is je punt? Dat we terug moeten naar de tijd van vroeger toen we veel minder verkeer hadden, maar desondanks 5 keer zoveel verkeersdoden? | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 13:24 |
Het gekke is dat al die mensen die te gierig zijn om winterbanden te kopen in hun omgeving veel mensen met winterbanden de mist in zien gaan, terwijl het feitelijk in verreweg de meeste gevallen mensen met zomerbanden zijn. Natuurlijk zijn er mensen met winterbanden die denken dat ze alles kunnen, maar die hebben maar 1 slip nodig om die gedachte kwijt te raken. Feit is gewoon dat winterbanden veel meer grip hebben in deze omstandigheden. | |
lurf_doctor | maandag 20 december 2010 @ 13:41 |
Klopt, maar dat maakt veel winterbandenrijders dan weer overmoedig. ![]() | |
Freddeh | maandag 20 december 2010 @ 13:42 |
Ik zie het wel gebeuren. Ik reed toch al op m'n gemakkie want ik heb geen zin in ongelukken ![]() | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 13:52 |
Natuurlijk zullen mensen die voor het eerst winterbanden onder de auto hebben overmoedig kunnen zijn. Zoals gezegd: dat herstelt zich snel genoeg. Dat is echter geen reden om het niet te gaan verplichten. Althans, om te verbieden om met dit weer met zomerbanden te rijden. | |
1299 | maandag 20 december 2010 @ 14:05 |
Zou je met 2 winterbanden voor met een FWD een stuk beter vooruit komen, of zou continue je kont omzwiepen bij elke bocht? ![]() Volgens mij zou het de tractieproblemen bij het wegrijden iig flink verbeterne. | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 14:07 |
Alleen winterbanden voor is natuurlijk vragen om problemen. | |
Sjeen | maandag 20 december 2010 @ 14:19 |
All-season tire != zomerband, maar dat snappen jullie natuurlijk zelf ook wel ![]() | |
Catch_me | maandag 20 december 2010 @ 14:20 |
Wat zijn zomerbanden nou precies waar iedereen het altijd over heeft? Mijn auto heeft geen zomerbanden volgens het opschrift. Zijn zomerbanden slicks ofzo ![]() | |
Tijn | maandag 20 december 2010 @ 14:21 |
Het verschil tussen all-season en zomerbanden is veel kleiner dan het verschil tussen all-season en winterbanden. | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 14:29 |
Misschien moet je het twee filmpje eerst bekijken, voordat je commentaar geeft. Dat scheelt een uitglijder... | |
Sjeen | maandag 20 december 2010 @ 14:34 |
Ik glij graag uit schat ![]() Maar hee, ik heb niks tegen winterbanden. Ik zou ze graag hebben hoor, maar ze zijn werkelijk nergens te krijgen op het moment en ik zal toch echt naar mijn werk moeten. Voor de rest laat ik de auto fijn staan voorlopig. | |
JDude | maandag 20 december 2010 @ 14:35 |
De "gewone" banden waar iedereen tot nu toe iedere winter ook op reed. | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 14:39 |
Ja, maar je zal toch maar eens een ijshockeybaan op je weg tegenkomen... Het klopt dat winterbanden slecht verkrijgbaar zijn, ik heb net vorige week een tweetal banden van ver moeten laten komen (althans, ze staan nu voor mij klaar... maar het is te zot voor woorden aan hoeveel touwtjes je moet trekken als je per sé band X in maat Y wil hebben). Echter: tijdig bestellen helpt in dezen. En als je naar je werk moet met de auto, dan lijkt het mij verstandig om er voor te zorgen dat je een set winterwielen hebt. Overigens: populaire maten onder leaserijders worden momenteel geproduceerd, dus als je een "leasemaat" hebt, dan heb je begin volgend jaar een nieuw setje als je wil. | |
100% Tukker | maandag 20 december 2010 @ 14:41 |
Alleen echte mannen mét borsthaar (zoals ik) blijven met zomerbanden rijden. Het liefst lekkere brede sloffen (225 4 teh w1n!) en dikke 2.8 bar in de banden... JONGE! Winterbanden zijn voor nichten, bejaarden en vrouwen. | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 14:41 |
De banden waar iedereen in de winter ook mee reed zijn nauwelijks nog verkrijgbaar, want inmiddels vervangen door nieuwere modellen die veel goede eigenschappen erbij hebben gekregen, maar tevens minder goed voor lage temperaturen zijn. Met name hoge snelheidscodering, veel grip bij droog, stiller en slijtvaster zijn kwaliteiten die ernstig ten koste gaan van de wintercapaciteiten. | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 14:42 |
Dit soort argumenten zijn voor de dommen. 225 is overigens niet breed. Mijn winterbanden zijn al 265 (zomer 295). | |
Sjeen | maandag 20 december 2010 @ 14:58 |
16 inch ![]() ![]() | |
Tijn | maandag 20 december 2010 @ 15:03 |
Mijn winterbanden komen uit Duitsland. Daar zijn ze veel beter te verkrijgen dan hier. Transport duurde wel even door het weer enzo, maar kheb ze vorige week eronder laten zetten, terwijl ik ze ergens begin van de maand pas besteld had. | |
100% Tukker | maandag 20 december 2010 @ 15:11 |
Ja, het kan altijd breder hè. Maar ik rij, in tegenstelling tot jij, helaas niet in een Enzo... ![]() | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 15:24 |
De A4 die mijn vrouw besteld heeft, heeft ook al 245. Echt, 225 is niet breed meer. Op een kleine auto misschien nog, maar verder... | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 15:26 |
Klopt. In de landen waar het vaker sneeuwt is meer verkrijgbaar, maar mijn maat was ook in Duitsland niet meer verkrijgbaar in het door mij gewenste type. Heb nu weliswaar een setje uit 2007, maar ach... ik rij in anderhalve winter een set weg, dus dat kan net. | |
100% Tukker | maandag 20 december 2010 @ 15:29 |
![]() Tja, misschien in jouw 'Auto Style-wereldje'... | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 15:32 |
Het was de standaard maat op die A4, maar trek je vooral daar niets van aan. Op haar 1 serie zat ook al standaard 225 rondom. Misschien dat in jouw "15e hands"-wereldje het nog niet in doorgedrongen, maar 225 is een doodnormale maat op een nieuwe auto. | |
Kreator | maandag 20 december 2010 @ 15:33 |
Nee faalhaas. Een normale auto heeft gewoon 185/195/205. Dat zijn standaard maten. 295 is wel leuk hoor, op een DB9 ofzo. Je hebt een verknipt beeld, kut. | |
Kreator | maandag 20 december 2010 @ 15:36 |
Hier, heb je een nieuwe audi A4: http://www.autoweek.nl/ca(...)1&jaar=2010&cache=no | |
Calyx | maandag 20 december 2010 @ 15:38 |
Prachtig hoe die discussie oplaait als het weer eens heeft gesneeuwd ![]() | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 15:38 |
Ik heb nergens gezegd dat 295 normaal is en die liggen dan ook onder een 911 die rondjes rijdt om zo'n DB9... | |
Anne | maandag 20 december 2010 @ 15:39 |
Gaan we het nu alweer over DS4 z'n porsj hebben ![]() | |
Kreator | maandag 20 december 2010 @ 15:40 |
Oh crap, mijn DB9 heeft maar 275 op de achterbanden!!!!!!!!! Dat is echt niks man. Ik had vroeger op mijn Peugeot 309 al minstens 445. | |
OEM | maandag 20 december 2010 @ 15:40 |
Statistisch gezien worden deze winter de meeste ongelukken veroorzaakt door Grijze Volkswagen-rijders. Ik stel voor alle berijders van grijze auto's en volkswagens te verbieden te rijden in deze omstandigheden. Dat maakt het een stuk veiliger en scheelt files! | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 15:40 |
Ja, de goedkoopste van het stel... en alleen de sedan met 2.0 TDIe (ik heb de prijslijst er even bij gepakt). Mijn vrouw heeft de Avant besteld en die heeft in de goedkoopste variant 225 en in de variant die zij neemt 245 standaard. Net zoals haar 1 serie (de High Executive) ook standaard met 225 kwam. | |
100% Tukker | maandag 20 december 2010 @ 15:40 |
BMW 1 serie... 116 model: 195 BMW 1 serie... 135 model: 245 Dus nee, het is niet 'doodnormaal'... ![]() | |
100% Tukker | maandag 20 december 2010 @ 15:42 |
Mijn moeder heeft vorige maand een Getz besteld met 535 banden! Vrij normaal... | |
Kreator | maandag 20 december 2010 @ 15:42 |
Nee, je wilde alleen even laten zien hoe groot je piemel was toen je dat postte? Ongelooflijke haas de faler. Ga buitenspelen met je RC autootjes. Het sneeuwt, kun je lekker glijden. | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 15:43 |
Je weet hoop ik dat de 1 serie de kleinste BMW is? Ik kan mij niet voorstellen dat de 3 serie smallere banden heeft dan de A4. Dus er zijn slechts enkele modellen van BMW (in de goedkoopste uitvoering) die minder dan 225 hebben. 225 is gewoon een gangbare maat. Punt. | |
OEM | maandag 20 december 2010 @ 15:44 |
DS4 begon een week geleden zo goed, maar is een beetje aan het afzakken naar een bedenkelijk niveau met z'n hypocriete kijk-mij-eens-schijt-hebben-aan-alles-in-m'n-porsche gedrag | |
OEM | maandag 20 december 2010 @ 15:45 |
Misschien tijd om de BMW lijsten weer eens door te nemen? | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 15:45 |
Zeg, gozertje... Niet van die grote woorden gebruiken die je irl nog niet eens durft te dromen. | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 15:46 |
Nee. | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 15:47 |
Ja, ik heb inderdaad overal schijt aan... Want tsjongejonge, ik heb een keer 1,5mm aan de binnenzijde gemeten van mijn semi-slicks. Daar ben je al dagen door van slag! | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 15:48 |
Dan slijten ze wel heel hard als ze zo'n voorraad nodig heeft! | |
OEM | maandag 20 december 2010 @ 15:49 |
1 & 3 komen standaard op 205 R16, pas bij de 325 wordt het 17" 225 | |
OEM | maandag 20 december 2010 @ 15:50 |
Haha, niet alleen vanwege dat hoor. Je algehele gedrag begint een beetje kinds aan te doen. | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 15:52 |
Dat vond ik nou ook van jou doorzeuren, maar daar val ik jou ook niet mee lastig. Lees gewoon eens de post waar ik op reageer, het is gewoon op hetzelfde niveau. Of misschien dat jij het hebben van borsthaar heel relevant vindt voor de vraag of je winterbanden moet monteren. | |
Anne | maandag 20 december 2010 @ 15:54 |
Ja, je hóeft je niet te verlagen tot hetzelfde niveau. Iedereen kan toch wel zien/lezen dat het een onzin, semigrappige, troll, <vul zelf iets in> post is. | |
OEM | maandag 20 december 2010 @ 15:54 |
Mwah, ik vind het interessanter waarom iemand denkt dat winterbanden alle problematiek oplost. En ik vind het mateloos interessant waarom al die winterband/zomerband topics eindigen in gezeik over jouw superauto's nog voordat ik me er mee bemoei. (En teveel tijd omhanden vanzelfsprekend) | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 15:54 |
316 HE heeft ook gewoon 225. Het is echt een normale maat. Niets bijzonders aan. | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 15:55 |
Maar ik MAG er toch wel op reageren? Of is het voeden van de troll tegenwoordig banwaardig? | |
OEM | maandag 20 december 2010 @ 15:55 |
Ja, djies, 295 is ook een normale maat, maar niet de gangbare maat. | |
Anne | maandag 20 december 2010 @ 15:56 |
Daarom zeg ik toch "je hóeft niet" en niet "je moet niet". Jij gebruikt het als excuus voor je gedrag/niveau ![]() | |
OEM | maandag 20 december 2010 @ 15:56 |
Maar ik MAG er toch wel op reageren? Of is het voeden van de troll tegenwoordig banwaardig? | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 15:58 |
Dat heb ik nergens gezegd, dus je leest vrij slecht. Maar met zomerbanden kom je op dit soort dagen gewoon niet fatsoenlijk vooruit. Ja, want je mag vooral niet praten over je eigen auto als het een Porsche is... Zo hollands... Als ik een Golfje met 225 had gehad en had gezegd dat ik met die maar gewoon netjes op winterbanden rijdt is er geen haan die er naar kraait. Dat lijkt mij mijn eigen verantwoordig eerlijk gezegd. | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 15:59 |
Je begrijpt toch wat ik met normaal bedoel mag ik hopen? 225 zal gewoon bij de bandenboer op voorraad liggen, er is vraag zat naar. 295 ligt ergens in een magazijn te wachten op de enkele keer dat deze wordt besteld. | |
100% Tukker | maandag 20 december 2010 @ 16:00 |
Leuk voor je, maar het (één na) goedkoopste model van een auto (zo'n 90% van alle nieuwe auto's dus) heeft nog gewoon 185/195/205 bandjes... Dat 225 niet een exotische maat is, snap ik ook wel... maar standaard... nee... | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 16:00 |
Niet als excuus. Dat zou inhouden dat ik vind dat ik het eigenlijk niet had moeten doen. Ik hou er gewoon wel van om wat olie op een vuurtje te gooien als het niet meer dan een waakvlammetje is. | |
OEM | maandag 20 december 2010 @ 16:00 |
Echt volslagen onzin. | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 16:01 |
Nou, zijn we daar ook weer uit. Nu nog winterbandjes voor je, kun je ook nog veilig de weg op. | |
Anne | maandag 20 december 2010 @ 16:01 |
Gangbaar, standaard, normaal. Oké, ik dacht dat je hem ook gangbaar bedoelde. Verkeerd geïnterpreteerd dan ![]() | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 16:03 |
Het feit dat er in veel landen niet gereden mag worden met zomerbanden bij deze omstandigheden is echt vanwege de veiligheid. | |
OEM | maandag 20 december 2010 @ 16:04 |
Ja duh. Winterbanden zijn veiliger. Dat wil niet zeggen dat je op zomerbanden niet vooruit komt, of dat zomerbanden niet veilig zijn. | |
100% Tukker | maandag 20 december 2010 @ 16:04 |
Ik hoef geen winterbanden, want ik rij niet in een inferieure jaren '70 Porsche... ![]() | |
Anne | maandag 20 december 2010 @ 16:05 |
Niet happen DS4 ![]() | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 16:05 |
Ik zeg "niet fatsoenlijk". En ik vind ze inderdaad in deze omstandigheden absoluut niet veilig. De remweg is (laten we het op een onbetwistbare stelling houden) zeker 2x zo lang. Bij een Landwind is een minder groot verschil nodig om te roepen dat het een enorm onveilige auto is die niet in NL op de weg zou moeten mogen... | |
Kreator | maandag 20 december 2010 @ 16:06 |
![]() "Ja, die rechter band gaan als warme broodjes over de toonbank. Tegenwoordig helemaal standaard, zeker op een audi." | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 16:06 |
Fijn om te lezen dat jouw auto niet startte vanochtend. | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 16:07 |
Nou snap ik waarom de gemiddelde fokker denkt dat zijn lul 20 cm is... | |
CasB | maandag 20 december 2010 @ 16:07 |
Rijden daar dan ook geen BMW's en Mercedessen, want dat zijn tot nu toe zo'n beetje de enige auto's die ik echt moeite zie hebben om door de sneeuw te komen. ![]() | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 16:07 |
It's these voices, they command me! | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 16:09 |
~ Dan kijk je vrij selectief, hoewel RWD inderdaad niet best is met deze dagen. (ik verwacht nu een pissige reactie van OEM, dus ik ga maar even naar de fysio) ![]() | |
100% Tukker | maandag 20 december 2010 @ 16:09 |
![]() "Mijn band was lek, maar gelukkig heeft de Chevrolet Matiz een volwaardig reservewiel aan boord!" | |
OEM | maandag 20 december 2010 @ 16:11 |
Fatsoenlijk/nietfatsoenlijk, het komt over als een grote chaos als je op zomerbanden durft te rijden. Gebruik jij nou je winterbanden om gewoon per se altijd 120 km/u door te kunnen tuffen, of om extra marge te hebben als je je snelheid hebt aangepast aan de weersomstandigheden? | |
Kreator | maandag 20 december 2010 @ 16:12 |
![]() In de wintermaanden is het knetterdruk. We kunnen de vraag nauwelijks aan. | |
OEM | maandag 20 december 2010 @ 16:13 |
Nee hoor, ik rij BMW met RWD met winterbanden, en dat is soms niet best (maar op zomerbanden een drama). | |
100% Tukker | maandag 20 december 2010 @ 16:19 |
![]() ![]() Dit is uw nieuwe band, mevrouwtje! Hij lijkt wat breed, maar het is tegenwoordig een vrij standaard maatje hoor... | |
Anne | maandag 20 december 2010 @ 16:19 |
![]() Mijn vrouw heeft ook een standaard maat winterbanden. | |
Tijn | maandag 20 december 2010 @ 16:29 |
![]() "Tegenwoordig is dit toch vrij normaal, hoor. Heb je een 15e hands barrel ofzo?" | |
Tijn | maandag 20 december 2010 @ 16:34 |
![]() "Met al die Audi's tegenwoordig kunnen we de vraag bijna niet meer aan. Dit is veruit het meest verkochte model op dit moment. Echt middle of the road zeg maar. Normaler heb je ze niet dan deze." | |
Kreator | maandag 20 december 2010 @ 16:36 |
![]() Helaas heb ik geen 225 banden. Ik kom de winter niet door. Ik wou dat ik een Porsche had. | |
Falco | maandag 20 december 2010 @ 16:39 |
![]() | |
Kreator | maandag 20 december 2010 @ 16:54 |
![]() Ik stuurde mijn vrouw met haar karige 1-serie naar de dealer voor nieuw rubber (245 achter, dat is vrij standaard tegenwoordig), maar ze begreep het niet. Ik ben toen in mijn Porsche (295 represent) maar zelf gegaan. | |
100% Tukker | maandag 20 december 2010 @ 16:57 |
![]() Citroen C2 chassis + standaard banden | |
Kreator | maandag 20 december 2010 @ 16:58 |
tegenwoordig heel normaal. Ik bestel ze standaard zo. | |
Kreator | maandag 20 december 2010 @ 17:00 |
![]() Ik moest nieuwe banden hebben voor de winter, maar omdat 295 tegenwoordig vrij normaal en stndaard is (mijn vrouw heeft ze ook op haar nieuwe a4), scheelt het me een boel geld. Ik loop nu gewoon bij de dealer binnen en dan liggen ze klaar. | |
T42 | maandag 20 december 2010 @ 17:01 |
racen? ik op zomerbanden jij op je winterbandjes? winterbanden op IJS werken ook NIET!!! alleen spikes werken daarop! | |
ACT-F | maandag 20 december 2010 @ 17:20 |
Dat is juist dolle pret. Zeker met zomerbanden! ![]() | |
ACT-F | maandag 20 december 2010 @ 17:30 |
O ja, on topic: 50 km/u op een snelweg ![]() | |
heyhallodaar | maandag 20 december 2010 @ 17:37 |
Wat een onzin. Dus je moet zelfvertrouwen hebben, zodat je een slipje wel kunt opvangen? Ook al heb je nog zo goed je anti-slipcursus afgerond, the real thing is altijd anders en onvoorspelbaar. Beter is dus gewoon om te zorgen dat je je zodanig aanpast dat het slipgevaar zoveel mogelijk opgeheven is. Pff.. juist door zulke mensen ("je moet gewoon zelfvertrouwen hebben") gaat het juist fout. Vroeg of laat ben jij ook de pineut. Helaas neem je vaak anderen mee in je gedrag, dat is altijd zo zonde. Mensen hebben ook nogal moeite om de berichtgeving te snappen: de wegen LIJKEN schoon, maar zijn het niet. Dat het er dus goed uitziet, zegt nog helemaal niks. Dus ook dat je de weg goed kunt volgen, wil nog niet zeggen dat het helemaal safe is. Rijkswaterstaat is niet in het leven geroepen om de automobilist te pesten hoor, als het veilig is willen zij ook dat je door kachelt, wel zo goed voor de doorstroming. Maar kan het niet, dan geven ze dat aan. | |
ACT-F | maandag 20 december 2010 @ 17:50 |
Een vreemde manier van interpreteren, maar goed. Ik adviseer liever een slipcursus zodat je weet waar de grenzen van je auto liggen dan winterbanden. Sommige mensen rijden te bang, mede ingegeven omdat ze niet weten wat ze moeten doen als ze in een slip raken. 'The real thing' heb ik vorig jaar nog meegemaakt, op een smalle weg bij 60 km/u. Ik ging bijna over dwars naar de linkerkant en daarna in mindere mate naar de rechterkant om vervolgens weer recht te eindigen. Rustig blijven en sturen in de richting waar je heen moet. Het is even schrikken, maar na veel oefenen krijg ik er ook weer geen hartverzakking van. | |
OEM | maandag 20 december 2010 @ 17:55 |
Je vraag is waarom je uberhaubt in de slip raakte. Blijkbaar niet aangepast aan de omstandigheden. | |
ACT-F | maandag 20 december 2010 @ 18:12 |
überhaupt Als je van een ruw oppervlak naar een spekglad oppervlak rijdt met een vrij abrupte overgang en je bent ook nog eens gas aan het geven (niet versnellen overigens) dan raak je met RWD heel snel in een slip. Het leek gewoon los poedersneeuw te zijn, maar het bleek platgedrukt sneeuw te zijn.... | |
OEM | maandag 20 december 2010 @ 18:13 |
Denk je nou echt dat ik daarvoor de u-umlaut ga opzoeken op m'n toetsenbordje? Niet aangepast dus. | |
ACT-F | maandag 20 december 2010 @ 18:21 |
Het ging me meer om de letter b wat een p moet zijn. Ik weet niet wat jij onder 'aangepast' verstaat, maar als 50km/u op een snelweg 'aangepast' is, dan zou er volgens jouw definitie 0 ongelukken gebeuren. Geloof je het zelf? Een lagere snelheid geeft in onvoorziene omstandigheden meer speelruimte, maar het vrijwaart je niet van gevolgen. Genoeg kneuzen die die speelruimte niet weten te benutten. Liever slipervaring dan een langzame ongeleide projectiel. | |
OEM | maandag 20 december 2010 @ 18:25 |
Ah, nicht gesehen. Wat ik bedoel te zeggen is dat mensen dit soort risico's zo klein mogelijk willen houden. En dat gaat dmv een lage snelheid. Liever met 50 tegen de vangrail, dan met 80. Je kan niet verwachten dat iedereen elke week z'n slipkunsten gaat bijhouden. | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 18:25 |
Natuurlijk pas ik ook mijn snelheid aan. En overigens mijn gehele rijstijl... Alles gaat nog meer "gently". Maar het was net bal zeg: normaal 20 minuten... nu bijna 5 kwartier op gereden. Terugweg maar binnendoor gereden, 30 min. | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 18:27 |
Kijk gewoon even het filmpje over het verschil op ijs tussen zomer-, allseason- en winterbanden... | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 18:28 |
Op een parkeerplaats met veel ruimte wel ja. Openbare weg is minder geschikt om te stunten. | |
OEM | maandag 20 december 2010 @ 18:29 |
Mijn punt is dus dat aangezien iedereen langzamer rijdt (zowel de winter- als zomerbanders), het wegennet gewoon opstroopt en volledig vast komt te zitten. Dat is m.i. niet te wijten aan de zomerbandrijders. | |
ACT-F | maandag 20 december 2010 @ 18:29 |
En daar zit ook het spanningsveld. Hoe laag wil je met de max. snelheid gaan dat je op een gegeven moment zegt: "Tjonge, risico's beperken oké, maar het hoeft ook weer niet overdreven langzaam." | |
Hyperdude | maandag 20 december 2010 @ 18:30 |
Die brede banden zijn killing in de sneeuw.Een Eend met Michelin X van 135 breed (ofzo) heeft echt geen winterbanden nodig. | |
ACT-F | maandag 20 december 2010 @ 18:31 |
![]() Als er niemand is ga ik toch echt wel proberen wanneer ik mijn slipmoment bereik in een bocht. | |
OEM | maandag 20 december 2010 @ 18:31 |
True. Het zal in dit geval denk ik ook een gevalletje indekken zijn geweest van rijkswaterstaat. | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 18:31 |
Klopt, maar dat er nu ineens 50 km/u gereden moet worden is voor de zomerbandrijders... Met winterbanden kun je echt nog wel met 90 km/u, of voor mijn part 70 km/u over de minder goede stukken van de snelweg. 50 is wel heel vreemd. Op 80 km/u wegen mag je nog steeds 80... (ok, daar kan men de snelheid ook niet op stel en sprong veranderen, maar het blijft vreemd) | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 18:32 |
En ik een combinatie. | |
fioooon | maandag 20 december 2010 @ 18:32 |
Prima idee! Alleen al die winterbanden rijders houden zich niet aan de snelheid en later op de snelweg kom ik ze allemaal weer tegen maar dan in de kreukels. Ik kan mijn lachen nooit inhouden. | |
ACT-F | maandag 20 december 2010 @ 18:35 |
En dat wekt dus wrevel en daarmee dit soort topics op. Rijkswaterstaat moet ook weer niet alle verantwoordelijk naar zich toe trekken, bestuurders zijn ook zelf verantwoordelijk. Dergelijke maatregelen lijken wel een product van de claimcultuur. | |
fioooon | maandag 20 december 2010 @ 18:36 |
Ach kom nou toch. Met een winterband kun je echt geen 100 km/u rijden met deze omstandigheden hoor. Het kan wel maar daardoor hebben we hier al die file's van al die winterbanden rijders die tegen de vangrail aan ketsen. | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 18:36 |
Er is nog wel een verschil tussen 80 km/u rijden en 50 km/u. Toen ik net weg reed zat ik meteen achter een sperm-white Ka die nog geen 20 km/u (aldus de Stinger) reed op de buitenweg (waar je echt 80 mag, maar het is daar wat smalletjes, dus inhalen lukt niet omdat die miep op het midden van de weg rijdt en 80 was daar ook niet verstandig). Ook zaterdag op de snelweg (terwijl er toen echt veel grip was op de rechterbaan, zelfs met zomerbanden zal er genoeg grip zijn geweest) reden er figuren met 50 km/u. Natuurlijk zorgt winterweer voor vertraging. Maar zo absurd als het in NL is, dat is het andere uiterste. | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 18:38 |
Smalle banden zijn beter in de sneeuw, maar een bredere winterband wint het zonder meer van de smalle band. Op vastgereden sneeuw heb je overigens al weer nauwelijks voordeel van de smalle band, op ijs eerder nadeel (veel druk = meer waterfilm tussen ijs en band, vgl. schaatsen). | |
fioooon | maandag 20 december 2010 @ 18:38 |
Ja, maar dit probleem heb je het hele jaar door. Dat heeft niks met de gladheid te maken. De 1 kan nou eenmaal beter rijden dan de ander. | |
ACT-F | maandag 20 december 2010 @ 18:39 |
En zo zou het ook moeten zijn. Als je winterbanden verplicht, eerst slipcursus verplichten. Want ik zie nu te veel bestuurders met winterbanden die gewoon een tikkeltje te hard rijden in situaties waar ik dat zou laten, denk aan bebouwde kom t.h.v. een basisschool terwijl deze net uit is ![]() | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 18:39 |
O, als er geen tegenliggers zijn ga ik nu met overstuur de bocht uit. | |
Het_Biertje | maandag 20 december 2010 @ 18:42 |
geweldig dat iedereen plots een expert is ![]() | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 18:42 |
Het valt eigenlijk best mee. Op de heenweg op het stuk dat het nog door reed zelfs 120 km/u gereden (achter een 107 met zomerbanden, die overigens ook niet in de vangrail kwam, dat was verderop voorbehouden aan een BMW 5 met zomerbanden. Maar dat was de uitzondering van vandaag natuurlijk). | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 18:43 |
En niemand beter dan fioooon. Die vervolgens niet op komt dagen voor de weddenschap, want hij kan nooit. Nietwaar? | |
fioooon | maandag 20 december 2010 @ 18:43 |
Ik moet zeggen dat die 107'tjes echt goed grip hebben. Komt natuurlijk ook omdat ze dunne bandjes hebben en niet al te zwaar zijn. | |
fioooon | maandag 20 december 2010 @ 18:44 |
Nee, niet nooit maar niet doordeweeks om 12 uur smiddags. | |
Anne | maandag 20 december 2010 @ 18:44 |
We gaan niet weer opnieuw beginnen hè? | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 18:45 |
Ik ben ook voor verplichten van een slipcursus + vijfjaarlijkse rijvaardigheidstest om de foutjes er even uit te halen en de neus op de feiten te drukken. Met het hogere niveau ontstaat dan ruimte om op rustige tijden die domme max. snelheid op snelwegen te laten verdwijnen. (like that's ever gonna happen...) | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 18:46 |
Niet echt hoor. Zelfs het inschatten van een lengte blijkt een probleem voor velen, hoewel dat al jarenlang in SEX blijkt natuurlijk. | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 18:46 |
Het zou ook zo maar kunnen komen doordat de omstandigheden goed waren. Ik denk dat laatste. Sterker nog: ik weet het zeker. | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 18:48 |
En vrijdag, zaterdag en zondag de hele dag. Maar verder natuurlijk altijd. Het staat je vrij om een voorzet te doen via PM (want anders komt IJsmeis persoonlijk mijn winterbanden lek steken vrees ik). | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 18:48 |
![]() | |
fioooon | maandag 20 december 2010 @ 18:48 |
![]() | |
OEM | maandag 20 december 2010 @ 18:57 |
Wishful thinking | |
OEM | maandag 20 december 2010 @ 18:59 |
Iedereen slaagt, vervolgens doet niemand er wat mee, en in de winter rijdt iedereen nog steeds hetzelfde. Als de sneeuw blijft vallen zal het over een aantal winters al een stuk beter gaan. | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 19:01 |
Dat ben ik niet met je eens. En ik gaf ook aan: om de vijf jaar op herhaling. Natuurlijk is het beter om vaker te oefenen, maar dat is gewoon niet realistisch. (en iedereen laten slagen zou misschien ook aangepast kunnen worden, non-talenten zou je ook gewoon kunnen vertellen dat ze beter met het OV kunnen) | |
Eix | maandag 20 december 2010 @ 19:02 |
Eens. Maar Rijkswaterstaat trekt die verantwoordelijk niet naar zich toe. Vanuit de wet(/jurisprudentie) zijn ze verplicht te waarschuwen... [ Bericht 1% gewijzigd door Eix op 20-12-2010 19:09:13 ] | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 19:02 |
Natuurlijk baart oefening kunst, maar als je instictief de verkeerde keuzes maakt, dan leer je weinig bij. De een pikt het van nature op, de ander moet echt leren wat hij/zij moet doen. | |
100% Tukker | maandag 20 december 2010 @ 19:39 |
![]() Kerel, ook al stel je winterbanden met spikes verplicht, het gros van de Nederlander blijft voorzichtig rijden. Die gaan echt niet ineens 2x zo hard rijden. We zijn niet allemaal zo'n geweldige chauffeur als jij met je jarenlange rally-ervaring. ![]() Blijf maar lekker fijn achter mij en m'n zomerbandjes rijden. ![]() ![]() | |
DS4 | maandag 20 december 2010 @ 20:00 |
Dus Nederlanders kunnen niet rijden? Want in Duitsland, Oostenrijk, enz. werkt het wel. Ook goed. | |
Sounddragon | maandag 20 december 2010 @ 20:35 |
ik heb zondagavond op zomerbandjes in een vehikel zonder enige vorm van elektronische co-piloten op een prachtige volgesneeuwde en ongestrooide snelweg ruim 100 km lang probleemloos 80+ gereden, niks aan de hand, zolang die angsthazen maar lekker rechts blijven, komt alles goed ![]() | |
#ANONIEM | maandag 20 december 2010 @ 20:50 |
Uit één incidenteel geval kun je geen algemene conclusies trekken. Voor het geval dat dat te abstract is, een voorbeeldje: Als kind heb ik eens een schok van 220V gehad. Gelukkig niks aan de hand. Maar wil dat zeggen dat het daarom een goed idee is om je vingers in het stopcontact te zeggen? Natuurlijk niet. | |
Sounddragon | maandag 20 december 2010 @ 20:55 |
Ik 'durf' het zo nog een keertje, ik vond het uitermate relaxed rijden; op ijs en sneeuw rijden is geen enkel probleem, mits je maar niet wilt gaan sturen of remmen, dus zonder andere weggebruikers is dat prima te doen.. Uiteraard is het op winterrubber wel wat meer verantwoord ![]() | |
Kreator | dinsdag 21 december 2010 @ 09:06 |
![]() Sinds ik 295mm brede achterbanden heb, is mijn leven veranderd. Ik heb nu geld voor hele leuke dingen, zoals goud, omdat het tegenwoordig al standaard bij de dealer ligt! | |
T42 | dinsdag 21 december 2010 @ 09:11 |
ik rij al jaren rwd en nog nooit in de slip gekomen... | |
T42 | dinsdag 21 december 2010 @ 09:16 |
![]() | |
T42 | dinsdag 21 december 2010 @ 09:18 |
durf ik zo ![]() | |
DS4 | dinsdag 21 december 2010 @ 10:18 |
Die frustratie! ![]() | |
Kreator | dinsdag 21 december 2010 @ 11:06 |
Ik heb een 2009 CLS Brabus. Je frustreert me slechts met oogvervuiling in mijn achteruitkijkspiegel. | |
Metro2005 | dinsdag 21 december 2010 @ 11:07 |
Want met winterbanden verdwijnt de gladheid ineens natuurlijk ![]() Je redentatie is als volgt: Ik heb ABS dus ik mag harder rijden Ik heb ESP dus ik mag harder rijden Ik heb stuurbekrachtiging dus ik heb meer recht op een parkeerplaats Ik heb winterbanden dus ik mag harder rijden. ![]() ![]() Heb overigens ook maar even winterbandjes onder mijn boodschappenwagentje geschroeft: ![]() Ze vertelden me bij de garage dat het een vrij gangbaar maatje was als je geen 15e hands barrel reed. Hun zullen het wel weten ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door Metro2005 op 21-12-2010 11:28:38 ] | |
Het_Biertje | dinsdag 21 december 2010 @ 11:11 |
je vergeet ; ik rij lease so i don't give a fuck. | |
T42 | dinsdag 21 december 2010 @ 11:14 |
je vergeet ik rij een SUV dus ik heb altijd voorrang. | |
T42 | dinsdag 21 december 2010 @ 11:34 |
sprintje met mijn kever op sneeuw/ijs? ![]() ![]() | |
Kreator | dinsdag 21 december 2010 @ 11:47 |
Met spikes? Ja da's goed. | |
Kopiko | dinsdag 21 december 2010 @ 11:49 |
Vrachtwagen zonder winterbanden zeker... | |
oshiro | dinsdag 21 december 2010 @ 13:21 |
Er zit weinig verschil tussen het aantal ongevallen door zomerbandenrijders en winterbandenrijders, en wel door het gegeven dat winterbandenrijders zich overmoedig gedragen. Juist door het feit dat ze winterbanden hebben. Laat ze maar lekker allemaal met beperkte snelheid rijden. Ik rijd overigens met zomerbanden met zeer brede waterafloopgroeven door het midden. Hebben meer grip op de sneeuw dan menig winterband die ik tot nu toe tegen ben gekomen. Een lichte bandenspanningsverlaging heeft verder ook al meer effect dan het veranderen van bandencompound, om contourvorming van je banden te beïnvloeden ![]() | |
DS4 | dinsdag 21 december 2010 @ 18:24 |
Dan heb je geen smaak, maar als jij er gelukkig mee bent: prima. | |
DS4 | dinsdag 21 december 2010 @ 18:27 |
Nee, mijn redenatie is dat als je verkeerde banden hebt, je zo weinig grip hebt dat je wel langzamer moet rijden om nog binnen veiligheidsmarges te blijven. Dat is bepaald geen vreemde redenatie. Goh, origineel... je bent nu al de zoveelste die deze grap kopieert. Hij was de eerste keer al niet grappig overigens, nu is het pas echt topicvervuiling. | |
DS4 | dinsdag 21 december 2010 @ 18:34 |
Kom maar eens door met de cijfers. Feit blijft dat men hetzelfde riep over ESP, ABS, gordels, enz. enz. en in de praktijk blijkt het tot een fikse reductie te leiden. Aantoonbare onzin. Er zijn geen zomerbanden die beter in de sneeuw presteren dan winterbanden. Of het moet een hele dubieuze winterband uit China zijn die echt ruk is, maar die zal in NL niet verkocht mogen worden als winterband. Sneeuw vraagt om verhoging van je bandenspanning, maar trek je daar vooral niets van aan. | |
-moppie- | dinsdag 21 december 2010 @ 18:39 |
![]() | |
Fogel | dinsdag 21 december 2010 @ 18:53 |
Niet. Nieuwe winterbanden met spikes hebben op ijs inderdaad een kortere remweg dan nieuwe winterbanden zonder spikes. Echter, na een seizoen gebruik is de remweg korter zonder spikes, aldus tests van NAF(Norges Automobil-Forbund). Aangezien je banden meer dan 1 seizoen gebruikt, ben je al snel beter af zonder spikes. | |
OEM | dinsdag 21 december 2010 @ 19:04 |
http://www.rtl.nl/%28/act(...)met-winterbanden.xml Bij auto's die het hele jaar op zomerbanden rijden neemt de schadefrequentie voor schade aan de eigen auto met 32% toe. Bij mensen die op winterbanden rijden is de stijging circa 12%. Het aantal gevallen waarbij schade is aan een andere auto (WA-schade) stijgt 22% ten opzichte van de zomer bij zomerbanden. Eigenaars van winterbanden maken in de winter maar 7% meer brokken dan in de zomer. | |
Metro2005 | dinsdag 21 december 2010 @ 20:16 |
Ook als je winterbanden hebt moet je langzamer rijden, al heb je superhightech winterbanden, als het ijzelt is het gewoon klaar met je grip. Ik vond hem wel leuk ![]()
![]() | |
Dromer | dinsdag 21 december 2010 @ 21:12 |
Ik heb vanavond eens echt 50/60 proberen te rijden toen de matrixborden dat aangaven, maar ben toch snel maar 80/90 gaan rijden om te voorkomen dat een medeweggebruiker zijn auto in m'n kofferbak zou torpederen. Écht alles komt je dan voorbij vliegen. ![]() | |
richardrahl | dinsdag 21 december 2010 @ 21:32 |
Morgen iedereen opletten, de klpd gaat namelijk vanaf woensdag streng controleren op de snelheid op de snelwegen waar je 50 mag.
| |
Accordtje | dinsdag 21 december 2010 @ 21:42 |
Ja dat is werkelijk briljant. Mensen zien straks de controle staan, gaan als reactie vol op de rem (want vrijwel iedereen zit wel boven die 50 km/uur) en wat gebeurd er dan? Jawel, er worden juist dan schuivers gemaakt. | |
richardrahl | dinsdag 21 december 2010 @ 21:55 |
voor zover ik het begrijp zijn het mobiele teams in onopvallende auto's | |
Accordtje | dinsdag 21 december 2010 @ 22:01 |
Oh dat is op zich niet zo erg. Kunnen ze meteen de mensen van de weg af halen die hun auto niet sneeuwvrij maken. | |
kawotski | dinsdag 21 december 2010 @ 22:07 |
Inderdaad, damn those lazy ass audi drivers | |
Mark_Rutte | dinsdag 21 december 2010 @ 22:26 |
Ik zie meer vrouwen in boodschappenkarretjes die met een skipiste op het dak rondrijden. En ja, hier is ~25cm gevallen dit weekend, het lijken wel kampeerbusjes. | |
DS4 | dinsdag 21 december 2010 @ 22:37 |
Het is nu vaak genoeg gepost: ook op ijs heb je meer grip met winterbanden. Zie het filmpje: het verschil is gewoon best groot. Natuurlijk zijn winterbanden niet geschikt om door te kachelen gelijk je normaal doet, maar waar de zomerband bij 50 km/u op de grens zit, zit de winterband ergens bij 90 km/u op de grens. Maar zelfs een hele leuke grap wordt vervelend als hij 10 keer achter elkaar wordt verteld... Op ijs is dat zinvoller. Maar bij sneeuw wil je juist dat de band wat harder is. Je wil nl. door de sneeuw heen "snijden". | |
DS4 | dinsdag 21 december 2010 @ 22:38 |
Het is natuurlijk ook een buitenkansje... Gaat rijbewijzen kosten denk ik zo. Blijf het trouwens idioot vinden dat je op een snelweg maar 50 mag en dan op de afrit meteen weer 80... | |
DS4 | dinsdag 21 december 2010 @ 22:40 |
O, dat lijkt mij inderdaad een heel goed idee! Wat een ramp is dat zeg: mensen die gewoon met 20 cm sneeuw op hun dak rijden omdat ze te lui zijn om even die auto schoon te maken. Gelukkig vielen de plakkaten meteen uit elkaar, maar voor hetzelfde geld zijn het ijsbrokken... Asociaal. | |
DS4 | dinsdag 21 december 2010 @ 22:41 |
+1. En dan nog raar opkijken als je ze even attent maakt op het feit dat er een skipiste op hun dak ligt. | |
Accordtje | dinsdag 21 december 2010 @ 22:44 |
Ja er zullen wel wat mensen het rijbewijs kwijt raken denk ik idd. Zat gisteravond zelf ook op zo'n 90 km/uur waar de matrixborden 50 km/uur aan gaven. Dat zijn toch forse bekeuringen, terwijl 50 km/uur op dat moment op de A12 onnodig was. Op die manier neem je dit soort maatregelen al snel niet meer serieus natuurlijk. | |
Accordtje | dinsdag 21 december 2010 @ 22:45 |
Ja ik begrijp dat ook niet. Kleine moeite... | |
TheSwooshdockSaints | dinsdag 21 december 2010 @ 23:36 |
Wel mooi dat al die kneusjes die wel van mening zijn dat ze met 100 over de snelweg kunnen knallen, waar een verplichte snelheid en geen adviessnelheid geldt, mooi een prentje krijgen en daarna weer zielig, jankend de bekeuring gaan aanvechten. ![]() | |
DS4 | woensdag 22 december 2010 @ 07:21 |
Als de weg prima is en er geldt desondanks een (idiote) max. van 50 km/u hebben ze nog gelijk ook. En nou snap ik ook wel dat kennelijk het glad is op bepaalde plekken zonder dat je het kan zien en tevens grote snelheidsverschillen onverantwoord zijn... Maar van de andere kant: als je links en rechts de vrachtwagens om je oren ziet vliegen... | |
MisterSqueaky | woensdag 22 december 2010 @ 07:36 |
Moeten ze wel eerst thuiskomen. Als je 120 rijdt waar 50 is toegestaan wordt je rijbewijs immers meteen ingenomen en mag je uit de auto stappen ![]() | |
motorbloempje | woensdag 22 december 2010 @ 07:40 |
en als het KLPD daar getuige van is mogen die van mij ook lekker getuigen dat die lui DUS te hard reden (want als je gewoon je aan de snelheid houdt hoef je niet te remmen ![]() ![]() heerlijk! | |
Metro2005 | woensdag 22 december 2010 @ 08:00 |
Daar zijn die controles dus voor. Om die mongolen die denken dat ze toch wel ff door kunnen knallen aan te pakken. | |
Tjabbo | woensdag 22 december 2010 @ 08:07 |
de volle schade betalen? heerlijk? Weet jij wel hoe een verzekering werkt??? Vertel dit maar even aan die alleenstaande moeder (of vader) die een autootje heeft gekocht en niet veel geld meer aan de bank heeft en de auto helemaal getotalled ziet. Dacht je nou echt dat die genoeg geld kreeg van de verzekering om vervangend vervoer te kopen En dan heb ik het nog niet gehad over het gezeik en ge-eikel dat je hebt met een schade geval. + je kan niet op je werk/afspraak komen. Je verliest ALTIJD. Van mij mogen ze mensen die te hard rijden met gladheid gewoon preventief ruimen. punt. | |
richardrahl | woensdag 22 december 2010 @ 10:10 |
Hoe harder je rijdt, hoe langer je remweg wordt, ook met winterbanden. En daar gaat het om, om die remweg. Een auto met winterbanden die 90 rijdt staat niet eerder stil dan een auto op normale banden die 50 rijdt. Een grafiek waarin geen splitsing zit naar zomer/winterbanden, maar die het wel wat duidelijker maakt: ![]() Vind het verder een wat onzinnige discussie , je mag maximaal 50 rijden en daaraan heb je je te houden. Of je nu normale banden of winterbanden op je auto hebt. Zomerbanden bestaan trouwens niet, dat zijn gewoon normale banden. | |
fioooon | woensdag 22 december 2010 @ 19:54 |
Ik ben weer heelhuids thuis. Ik zag trouwens een flitser langs de snelweg bij matrixborden van 50 km/u !!! Ik reed net iets harder dus ben benieuwd of ik een boete binnen krijg maar ik zag ook gasten met 90 of harder voorbij rijden. Dat zullen aardige bekeuringen worden! | |
Tjabbo | woensdag 22 december 2010 @ 20:05 |
nog geraced tegen 911' s? | |
MisterSqueaky | woensdag 22 december 2010 @ 20:10 |
Tsja, daar was uitgebreid voor gewaarschuwd... | |
fioooon | woensdag 22 december 2010 @ 20:16 |
Nou, racen kan je het niet echt noemen. Dat soort auto's laat ik mijlen ver achter me op besneeuwde wegen. | |
Anne | woensdag 22 december 2010 @ 20:17 |
![]() | |
fioooon | woensdag 22 december 2010 @ 20:18 |
Ja inderdaad, maarja, zelf overkomt het je nooit he ![]() | |
OEM | woensdag 22 december 2010 @ 20:21 |
![]() | |
longinus | woensdag 22 december 2010 @ 20:35 |
Gisteravond 40 gereden op een weg die er goed uitzag, dat wil zeggen er goed uitzag op het eerste gezicht. allemaal plekken met opgevroren stukken, wat ik merkte omdat tijdens het remmen mijn ABS ging werken. Winterbanden prima, maar boven een bepaalde snelheid glijden ze ook gewoon, zit je onder die snelheid dan werken ze veel beter. ik ga er van uit dat een deukje meer tijd kost als de winst die iets sneller rijden oplevert. | |
Accordtje | woensdag 22 december 2010 @ 20:48 |
Als iedereen zich gewoon aan de snelheid houdt dan hoeven ze ook niet te controleren. Feit dat dat nodig is betekent dus dat mensen te hard rijden. Praktijk is dus dat er mensen zijn die zullen remmen. Als ze daardoor een schuiver maken zullen ze waarschijnlijk niet geflitst worden, dus kan ook de KLPD niet aantonen dat de betreffende persoon te hard reed. Oftewel, wordt gewoon een verzekeringskwestie. Maar dit was al achterhaald, want ik begreep dat het geen mobiele controles zouden worden, maar dat er met onopvallende surveillance gereden zou gaan worden. | |
Eix | woensdag 22 december 2010 @ 21:08 |
In normale omstandigheden mag worden aangenomen dat de stopafstand wordt bepaald door 1 seconde (reactietijd) en een remvertraging van 8m/s2. Is het verschil in remafstand eigenlijk erg afwijkend met 40 km/u tussen een auto met en zonder ABS? | |
Accordtje | woensdag 22 december 2010 @ 21:24 |
Voor de remafstand maakt het niet uit of je wel of geen ABS hebt. Het enige dat ABS doet is ervoor zorgen dat de wielen niet blokkeren en de auto dus bestuurbaar blijft. Het ligt vooral aan de snelheid en aan de remmen of je wel of geen lange remafstand hebt. | |
DS4 | woensdag 22 december 2010 @ 22:01 |
Nou heb ik gelukkig niet in de deken (wat een domme term overigens) hoeven te rijden, maar mijn vrouw wel en die gaf aan dat het beter was om gewoon 80 te rijden, vanwege al die vrachtwagens. Het is natuurlijk wel zuur als je een boete krijgt omdat je je snelheid aan past aan het feit dat het eigenlijk onveilig is dat je slechts 50 rijdt omdat anderen fiks door knallen. Ze hadden meteen op moeten treden, of de maatregel niet nemen. | |
longinus | woensdag 22 december 2010 @ 22:07 |
ABS houd de auto mooi strak in het gareel, maar het is geen wondermiddel, bij het remmen merk ik dat ie ingrijpt dus dat het glad is. Sneller stilstaan doet het niet, maar het zal vast een rol gespeeld hebben dat ik niet tegen een wagen gereden ben die in de sneeuw de bocht afsneed waar er geen zicht was, dus die plots voor mij opdook op MIJN weghelft. verder zag ik eens een wagen rare bewegingen maken terwijl ik wel kon remmen bij ijzel, het is geen overbodige luxe. | |
DS4 | woensdag 22 december 2010 @ 22:08 |
Nou is die splitsing nu juist weldegelijk van belang om het duidelijk te maken... Het zal jou misschien verbazen, maar het het zal verrassend dicht bij elkaar liggen die remweg van zomerbanden bij 50 en winterbanden bij 90. Maar om de discussie over de exacte snelheid te voorkomen: laten we 70 aanhouden, dat staat buiten kijf. Ik mag er toch wat van vinden? En ik vind het een idiote maatregel. Potato, potato... | |
DS4 | woensdag 22 december 2010 @ 22:09 |
Daarvoor moet je eerst op komen dagen... (sorry, Anne...) | |
DS4 | woensdag 22 december 2010 @ 22:14 |
Ja en nee... Inmiddels zijn de modernste systemen in staat om beter te remmen omdat men met ABS ook de remkrachtverdeling kan aanpassen. Bij een droge weg zal het verschil minimaal zijn, bij een weg met wisselde gripomstandigheden (denk aan een deel van de weg besneeuwd) zul je veel voordeel kunnen halen. | |
ACT-F | woensdag 22 december 2010 @ 22:37 |
Houden zo! | |
densmee | woensdag 22 december 2010 @ 23:27 |
jij hebt nog gewicht op de achteras, en niet zo'n brede banden waarschijnlijk | |
DS4 | donderdag 23 december 2010 @ 09:16 |
Dan nog rijdt hij verdomd rustig, want een kever is redelijk makkelijk tot overstuur te verleiden... | |
motorbloempje | donderdag 23 december 2010 @ 09:20 |
heb het ook over getuigen ![]() ![]() ![]() ![]() | |
richardrahl | donderdag 23 december 2010 @ 09:35 |
De KLPD controleert niet heel veel zo te zien, ze willen ook niet dat er ongelukken daardoor gebeuren. Die paar bekeuringen gisteren laten dat ook zien. Als je daar een flitspaal neerzet pak je denk ik zo 1000 bekeuringen in een uur. Het gaat de KLPD er ook meer om dat ze iets doen aan het geklaag van de wegbeheerders dat iedereen te hard rijdt, daar moet je wat mee en dan kom je dus bij controles uit waar ze zelf ook niet blij mee zijn vanwege het potentiele gevaar. daar ben ik het wel mee eens. | |
DS4 | donderdag 23 december 2010 @ 09:53 |
Waarom alleen de leasers en de SUV-rijders? Tikje jaloers ofzo? | |
Accordtje | donderdag 23 december 2010 @ 21:46 |
Op plekken waar de limiet van 50 km/uur onnodig ingesteld was moet ik eerlijk bekennen dat ik me daar ook niet aan gehouden heb. En ik ben niet eens lease- dan wel SUV-rijder. Probleem is eigenlijk gewoon dat ze op te veel wegen voor het gemak die limiet gehanteerd hebben. Wanneer dat niet nodig is moeten ze dat ook niet doen. Zorgt er ten eerste voor dat je grote snelheidsverschillen krijgt, maar bovenal zorgt het ervoor dat je dit soort maatregelen de volgende keer een stuk minder serieus neemt. | |
MouseOver | donderdag 23 december 2010 @ 22:50 |
RWS is sowieso erg goed in preventief de snelheid verlagen. Uiteindelijk krijg je hetzelfde verhaal als het jochie dat steeds voor grap "EEN WOLF" riep, en waarbij uiteindelijk niemand meer opkeek toen er echt zo'n beest voor hem stond. Tegelijkertijd vind ik het wel erg goed dat er voor de verandering eens gecontroleerd wordt op de matrixsnelheid. Op die manier heb je tenminste nog een beetje het idee dat het een reden heeft dat je je er aan houdt terwijl links en rechts mensen voorbij komen. |