http://www.parool.nl/paro(...)chte-zedenzaak.dhtmlquote:Al eerder melding over andere verdachte zedenzaak
DEN HAAG - Een ongeruste moeder heeft enkele jaren geleden aan de bel getrokken over één van de verdachten in de Amsterdamse zedenzaak. Het gaat dan niet om de hoofdverdachte Robert M. (27) over wie ook eerder meldingen zijn gedaan bij de politie. De melding is drie tot vier jaar geleden gedaan en betreft zodoende óf de 37-jarige Richard O., de echtgenoot van M., óf zijn collega bij kinderdagopvang 't Hofnarretje Edwin R. (39).
Burgemeester van Amsterdam Eberhard van der Laan wilde gisteren tegenover de lokale tv-zender AT5 niet zeggen om wie van de twee mannen het gaat. De rechter-commissaris heeft gisteren besloten dat Richard O. de komende twee weken blijft vastzitten. Ook Edwin R. blijft zeker tot na het weekeinde in de cel. Justitie verdenkt hem ervan dat hij seksuele handelingen met zichzelf zou hebben verricht voor een webcam, tijdens chatsessies met kinderen.
De politie heeft op de computer die bij Robert M. in beslag is genomen inmiddels beelden aangetroffen waarop is te zien dat kinderen ernstig worden misbruikt. Rechercheurs hebben echter nog niet kunnen vaststellen of het ook gaat om kinderen die door de hoofdverdachte zijn genoemd. Het zal lang duren voordat hier duidelijkheid over is, aldus justitie.
Het onderzoek vreet aan de capaciteit van politie en justitie in de hoofdstad, aldus de burgemeester. Alles wordt op alles gezet, maar dit gaat ten koste van het werk aan andere strafbare zaken die in de stad worden gepleegd, zei Van der Laan. Momenteel zijn zeker 150 rechercheurs fulltime met het onderzoek bezig, evenals zes officieren van justitie, zeventig familierechercheurs die de gezinnen van slachtoffertjes begeleiden en vijf kinderartsen in het Academisch Medisch Centrum (AMC) die de kinderen lichamelijk en psychisch onderzoeken.
Het korps Amsterdam-Amstelland en de GGD Amsterdam krijgen hulp van collega's uit het land. (GPD)
Ik ben het wel met Miss Sly eens. Je leert ze hooguit dat aanraken alleen mag als zij dat willen en dat het niet de gewoonste zaak van de wereld is dat volwassenen kinderen betasten.quote:Op vrijdag 17 december 2010 11:43 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Volgens mij geef je ze dan juist mee dat het raar is om aangeraakt te worden.
En dat terwijl lichamelijke affectie van levensbelang en belangrijk voor het welbevinden is.
Wat een vreemde maatschappij krijgen we toch..
Nou, ik vind je tweede alinea dan weer helemaal niet doorgeslagen. Ik hoop van harte dat wij een dergelijke openheid in huis kunnen houden.quote:Op vrijdag 17 december 2010 11:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ben het wel met Miss Sly eens. Je leert ze hooguit dat aanraken alleen mag als zij dat willen en dat het niet de gewoonste zaak van de wereld is dat volwassenen kinderen betasten.
Ik vind dat beter dan de andere kant op slaan. Gezinnen waar het normaal is dat vader nog met zijn 8-jarige dochter in bad gaat, en waar iedereen 's morgens bloot door het huis loopt.
Maar goed, ieder zijn meug.
Hoe wil je het kind dan de billen afvegen zonder het aan te raken?quote:Op vrijdag 17 december 2010 10:44 schreef miss_sly het volgende:
Je kunt kinderen wel een gevoel voor de eigen lichamelijke integriteit meegeven, door zelf altijd te vragen of je ze mag aanraken (bijvoorbeeld bij het afvegen van de billen of wassen onder de douche) en ook correct te reageren. Dus als het kind nee zegt, het ook niet doen.
Nu is dat nog geen optie, omdat ik de billen moet afvegen nog. Dus nu vraag ik het nog niet, maar kondig ik het wel aan.quote:Op vrijdag 17 december 2010 11:54 schreef r_one het volgende:
[..]
Hoe wil je het kind dan de billen afvegen zonder het aan te raken?
Wanneer vraag je het dan wel? Als je de billen niet meer af hoeft te vegen omdat het kind zelfstandig genoeg is geworden?quote:Op vrijdag 17 december 2010 11:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nu is dat nog geen optie, omdat ik de billen moet afvegen nog. Dus nu vraag ik het nog niet, maar kondig ik het wel aan.
Precies.quote:Op vrijdag 17 december 2010 12:00 schreef r_one het volgende:
[..]
Wanneer vraag je het dan wel? Als je de billen niet meer af hoeft te vegen omdat het kind zelfstandig genoeg is geworden?
Sommige dingen moeten gewoon, of het kind nou 'nee' zegt of niet. Billen afvegen is daar een van. Dat je de billen aanraakt, is onvermijdelijk. Als ouder weet je echt wel wanneer een kind oud genoeg is om zichzelf op het toilet te helpen, dan ga je echt niet meer vragen of jij de billen mag aanraken.quote:Op vrijdag 17 december 2010 12:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Precies.
Het ging erom dat je kinderen niet jarenlang zou moeten waarschuwen en met angst moet opvoeden. Daar ben ik het mee eens. Maar op deze manier kun je ze wel positief leren dat dat prive is en iemand daar niet aan mag komen als een kind nee zegt.
En dat is abnormaal want?quote:Op vrijdag 17 december 2010 11:49 schreef Gia het volgende:
Gezinnen waar het normaal is dat vader nog met zijn 8-jarige dochter in bad gaat
Als een kind geen keus heeft, moet je geen vraag stellen.quote:Op vrijdag 17 december 2010 12:06 schreef r_one het volgende:
[..]
Sommige dingen moeten gewoon, of het kind nou 'nee' zegt of niet. Billen afvegen is daar een van. Dat je de billen aanraakt, is onvermijdelijk. Als ouder weet je echt wel wanneer een kind oud genoeg is om zichzelf op het toilet te helpen, dan ga je echt niet meer vragen of jij de billen mag aanraken.
Dus eigenlijk is er geen enkel moment om met reden die vraag te stellen.
Als je kind schrale billen heeft en ingesmeerd moet worden, je vraagt of je zijn/haar billen aan mag raken en je kind zegt 'nee', laat je dan het insmeren achterwege?quote:Op vrijdag 17 december 2010 12:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als een kind geen keus heeft, moet je geen vraag stellen.
Sommige kinderen zijn met 2 zindelijk en gaan zelf naar de wc. Toch hebben ze nog met veel dingen hulp nodig, of zijn 's nachts nog niet zindelijk, of hebben schrale billen die moeten worden ingesmeerd, of die worden gewassen onder de douche, weet ik veel...Het gaat om een proces van opvoeden, een kind is niet van de ene op de andere dag volledig zelfverzorgend ofzo.
Als ik haar vraag of ik haar billen in mag smeren en ze zegt nee, zal ik het acherwege laten. Als ze oud genoeg is, kan ik haar wel uitleggen dat dat niet fijn is, want dat de pijn minder zal worden als ik haar wel insmeer.quote:Op vrijdag 17 december 2010 12:14 schreef r_one het volgende:
[..]
Als je kind schrale billen heeft en ingesmeerd moet worden, je vraagt of je zijn/haar billen aan mag raken en je kind zegt 'nee', laat je dan het insmeren achterwege?
Ik denk dat je eerder de vraag stelt "moet mama het doen of kun/wil je het zelf?" dan dat je vraagt of je het aan mag raken.
Schiet je dan niet erg door? Zoals ik al zei, sommige dingen moeten nou eenmaal gebeuren. Jij als ouder kunt die afweging maken, je kind is er nog te jong voor. Ik wens je overigens veel succes met de 'nee-fase' van je kindquote:Op vrijdag 17 december 2010 12:19 schreef miss_sly het volgende:
Als ik haar vraag of ik haar billen in mag smeren en ze zegt nee, zal ik het acherwege laten. Als ze oud genoeg is, kan ik haar wel uitleggen dat dat niet fijn is, want dat de pijn minder zal worden als ik haar wel insmeer.
Dat ("door zelf altijd te vragen of je ze mag aanraken") is wel hoe je het bracht.quote:Je gaat er nu vanuit dat ik exact ga vragen "mag ik je aanraken?" maar dat is de strekking van het idee, niet de exacte bewoording. Natuurlijk zal het meer gaan op de manier zoals je in je tweede alinea beschrijft.
Tja, dat is ook waar, maar goed, de kans dat zo'n jongen hier in een KDV aan het werk wil lijkt me ook niet heel groot. Ben alleen bang dat de VS hier dan ook een vinger in de pap willen hebben, de kans bestaat dat er dan ook andere dingen bij aan gehangen worden, misschien is het wel kiezen uit twee kwaden. Geef je je privacy op om uitwassen te voorkomen, het is wel moeilijk.quote:Op vrijdag 17 december 2010 12:28 schreef Re het volgende:
oh ja de heksenjachten op pappa die per ongeluk met kind in bad gaat.. afschieten die handel
verder is een EU systeem voor seks offenders ook niet alles, vooral als je kijkt dat bijvoorbeeld in Engeland een kind van 15 die seks heeft gehad met een meisje van 14 als sexual predator te boek staat... maar goed een internationaal systeem zal ook voordelen kunnen hebben
Hoe ik het bracht is zo gedaan omdat ik geen ellenlange post met voorbeelden enzo wilde maken. Dat was wellicht niet duidelijk genoeg, dat zou kunnen.quote:Op vrijdag 17 december 2010 12:30 schreef r_one het volgende:
[..]
Schiet je dan niet erg door? Zoals ik al zei, sommige dingen moeten nou eenmaal gebeuren. Jij als ouder kunt die afweging maken, je kind is er nog te jong voor. Ik wens je overigens veel succes met de 'nee-fase' van je kind
[..]
Dat ("door zelf altijd te vragen of je ze mag aanraken") is wel hoe je het bracht.
Een vraag of je mag/moet helpen bij het [insert ding wat kind nog niet helemaal zelfstandig kan] heeft meer te maken met zelfredzaamheid van je kind dan met integriteit van zijn/haar eigen lichaam. Dat laatste respecter je ook wel zonder explciet toestemming te vragen ergens voor.
Ik vind dat wel een heel mooi idee als het inderdaad zo uitpakt.quote:Op vrijdag 17 december 2010 10:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Toch kun je kinderen al wel heel jong op een positieve manier dingen leren op dit gebied.
Je kunt kinderen wel een gevoel voor de eigen lichamelijke integriteit meegeven, door zelf altijd te vragen of je ze mag aanraken (bijvoorbeeld bij het afvegen van de billen of wassen onder de douche) en ook correct te reageren. Dus als het kind nee zegt, het ook niet doen. Daarmee leren ze op een niet-belastende manier dat daar aanraken alleen mag als zij dat goed vinden.
Daarmee voorkom je niet dat iemand het probeert, natuurlijk, maar wellicht kun je daarmee wel bewerkstelligen dat ze het wel meteen vertelt omdat het zo anders is dan anders.
Ik hoop ook heel erg dat we van dat soort uitwassen wegblijven. Toen ik in Engeland woonde en werkte zou er op een bepaald moment een scholiere van 17 langskomen om wat vragen te stellen voor een werkstuk. Omdat ze nog geen 18 was gingen er allerlei protocollen in werking: als eerste werd er gekeken of niet een vrouw haar te woord kon staan. Toen dat echt niet bleek te kunnen, moesten er te allen tijde minimaal 2 mannen bij het gesprek zijn die van te voren nog het een en ander aan papierwerk moesten invullen rondom hun verleden en moest de ruimte aan allerlei eisen voldoen qua mogelijkheden om van buiten naar binnen te kijken. What the fuck? Je bent bij voorbaat al een potentieel 'monster' omdat je toevallig een leuter hebt...quote:Op vrijdag 17 december 2010 12:28 schreef Re het volgende:
oh ja de heksenjachten op pappa die per ongeluk met kind in bad gaat.. afschieten die handel
verder is een EU systeem voor seks offenders ook niet alles, vooral als je kijkt dat bijvoorbeeld in Engeland een kind van 15 die seks heeft gehad met een meisje van 14 als sexual predator te boek staat... maar goed een internationaal systeem zal ook voordelen kunnen hebben
Als het kind jong is hoef je het niet te vragen omdat het het nog niet zelf kan. Als het dat wel kan hoef je het ook niet te vragen, omdat het dan niet meer gebeurt.quote:Op vrijdag 17 december 2010 12:00 schreef r_one het volgende:
[..]
Wanneer vraag je het dan wel? Als je de billen niet meer af hoeft te vegen omdat het kind zelfstandig genoeg is geworden?
Ik denk dat het hier ook snel zo zal gaan. We zien nu al dat er op aandringen van de VS een 'zwaar middel' is ingezet, en dat de recherche hier begint te roepen om nog veel zwaardere middelen die in de VS gangbaar zijn.quote:Op vrijdag 17 december 2010 13:29 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Ik hoop ook heel erg dat we van dat soort uitwassen wegblijven. Toen ik in Engeland woonde en werkte zou er op een bepaald moment een scholiere van 17 langskomen om wat vragen te stellen voor een werkstuk. Omdat ze nog geen 18 was gingen er allerlei protocollen in werking: als eerste werd er gekeken of niet een vrouw haar te woord kon staan. Toen dat echt niet bleek te kunnen, moesten er te allen tijde minimaal 2 mannen bij het gesprek zijn die van te voren nog het een en ander aan papierwerk moesten invullen rondom hun verleden en moest de ruimte aan allerlei eisen voldoen qua mogelijkheden om van buiten naar binnen te kijken. What the fuck? Je bent bij voorbaat al een potentieel 'monster' omdat je toevallig een leuter hebt...
Zoals het in de USA gaat is helemaal bizar natuurlijk: als je een keer verkeerd kijkt naar een minderjarige sta je al met naam, toenaam en foto in een of ander openbaar register met 'predators', maar tegelijkertijd worden er wel miss USA-achtige shows georganiseerd waarbij kleutertjes compleet worden opgedirkt en uitgedost alsof het volwassen vrouwen zijn..
Euh, jij bent een jongetje!quote:Op vrijdag 17 december 2010 13:20 schreef keesjeislief het volgende:
Wat Gia aanhaalt, dat naakt door het huis lopen en samen met pa in bad vind ik sterk overdreven. Daar moeilijk over doen is volgens mij de beste methode om je kind aan te leren dat naaktheid in het algemeen iets is om je voor te schamen/je niet prettig bij te voelen etc. Ik herinner me dat ik het geweldig vond als ik vroeger met mijn vader in bad mocht (omdat mijn moeder normaal gesproken de enige was die lichamelijke verzorging e.d. voor haar rekening nam).
Ieder z'n meug ja.quote:Op vrijdag 17 december 2010 16:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Euh, jij bent een jongetje!
Vind ik wel wat anders. Maar zoals ik al zei: Ieder zijn meug.
Het valt mij op dat degenen die menen het allemaal beter te weten net diegenen zijn die zelf geen kinderen hebben.
Ik ben voor het beschermen van de integriteit van het eigen lichaam. Mijn kinderen gingen vanaf een jaar of 6 zelf in bad. Net als miss Sly vroeg ik dan of ik ze af moest komen drogen of dat ze dat zelf wilden doen. Ook met de billen afvegen. Ze gingen zelf naar de wc, de ene deed dat al heel vroeg zelf (billen afvegen) de ander heeft nog langer geroepen dat mama dat moest komen doen.
Kinderen vinden blootheid echt niet een eng iets als mama of papa niet tot de puberteit mee in bad springt, of wanneer men aangekleed rondloopt in huis i.p.v. naakt. Daar de nadruk op leggen, of het verbieden, er spastisch over doen als het eens voorkomt; Ja, dan veroorzaak je een afschuw tegen naaktheid, maar dat moet je dan ook niet doe!
Gewoon normaal doen. Als een kind op de slaapkamer van de ouders binnen komt terwijl moeder net in haar blootje staat, moet je niet spastisch gaan doen, nee. Maar je kinderen aanleren dat het normaal is om altijd bloot rond te lopen, is weer het andere uiterste.
Hier is het normaal dat je je afdroogt, eventueel bloot van de badkamer naar de slaapkamer loopt, en je je kleren/pyjama aandoet. Wij lopen niet in ons blootje naar beneden, naar de keuken, effe een boterham maken, de buurman groeten en dan weer naar boven om aan te kleden.
Er zijn grenzen en die stelt ieder voor zichzelf.
Dat was dus mijn puntquote:Op vrijdag 17 december 2010 13:59 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Als het kind jong is hoef je het niet te vragen omdat het het nog niet zelf kan. Als het dat wel kan hoef je het ook niet te vragen, omdat het dan niet meer gebeurt.
Waarom is dat anders?quote:Op vrijdag 17 december 2010 16:00 schreef Gia het volgende:
Euh, jij bent een jongetje!
Vind ik wel wat anders.
Nou sorry maar als mijn niet bestaande dochter van 17 maanden schrale billen of een schrale poes heeft door weet ik veel wat dan vraag ik niet of ik haar mag insmeren maar zal ik haar gewoon insmeren na het badderen.quote:Op vrijdag 17 december 2010 10:28 schreef miss_sly het volgende:
ze is pas 17 maanden [quote]Op vrijdag 17 december 2010 12:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als ik haar vraag of ik haar billen in mag smeren en ze zegt nee, zal ik het acherwege laten. Als ze oud genoeg is, kan ik haar wel uitleggen dat dat niet fijn is, want dat de pijn minder zal worden als ik haar wel insmeer.
Daar zijn veel vaders erg bang voorquote:Op vrijdag 17 december 2010 23:39 schreef BansheeBoy het volgende:
Stel je voor dat je kind je tool aanraakt.²
En begrijpelijk, stel je voor dat....quote:Op vrijdag 17 december 2010 23:46 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Daar zijn veel vaders erg bang voor
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |