quote:De elite is rechts
Thomas von der Dunk
Dit is het eerste naoorlogse kabinet dat drijft op rancune, revanchisme en machtswellust.
Daarom is ook míjn houding een heel andere dan indertijd ten aanzien van eerdere rechtse regeringen - en de meeste regering waren de laatste halve eeuw gewoon rechts, ondanks de hardnekkige mythe van de linkse dominantie die door rechts decennialang is verspreid.
Verachting
Zag ik die eerdere rechtse regeringen in beginsel als honorabele politieke tegenstanders, voor deze lieden kan ik slechts verachting voelen, omdat ditmaal omwille van het pluche plus een pot linzen alle waarden te grabbel worden gegooid. Het masker van beschaving is afgevallen. Cultuur, natuur en sociale rechtvaardigheid zijn vogelvrij. Evelien Tonkens wees daar gisteren al op, Mirjam Schöttelndreier eergisteren, recht in de roos: "Nu zitten we met een regering die niet alleen in zee is gegaan met de uitbater van het ressentiment, maar de oorzaak van de wrok ook nog eens voedt".
Boos
Ik weet, dat van dat revanchisme mag je niet zeggen, want dan worden de coalitiepartijen boos. Maar ik zeg wel vaker dingen die van rechts niet mogen. Toen Rutte aantrad, was het triomfantalisme bij VVD en CDA de 'linkse kerk' door hun pact met de Proletenpartij een hak gezet te hebben, zo groot, dat zij dat niet meer wisten te verbergen.
Zeker: nu zij er gaandeweg achterkomen dat Wilders tot in Iran toe een ongeleid projectiel blijft, en zij voor het naakte overleven de oppositie wel eens harder nodig konden hebben dan Verhagen in zijn ergste nachtmerrie vreest, proberen ze zich een beetje in te houden. Dat lukt evenwel niet echt.
Geest van Geert
Hoezeer Rutte zich al volledig aan de Geest van Geert heeft onderworpen, bleek deze week uit zijn oproep in Elsevier om in maart op VVD, CDA of PVV te stemmen: het doet er niet echt toe wat. Rutte is dus al zo diep gezonken dat hij, om aan de macht te blijven, oproept om te stemmen op een xenofobe en dictatoriaal georganiseerde partij.
Het behelst in elk geval een hele interessante visie op het liberalisme. Kunt u zich voorstellen dat Guy Verhofstadt zou zeggen: een stem op Dewinter is ook prima, of een Franse liberaal: doe mij eventueel maar Le Pen? Wordt het voor D66 niet hoog tijd om eens in de liberale eurofractie aan te kaarten, wat de VVD-afvaardiging daar eigenlijk nog doet?
Of neem Gerd Leers vorige week, in de Volkskrant van 7 december. Ooit bestempelde hij Wilders als de "vleesgeworden voorman van alle vuilspuiters op internet". Wie de gemiddelde rechtse reaguurdersbijdrage ziet, beseft de juistheid van die woorden van indertijd. En nu, n.a.v. de kwestie-Sahar? "Denkt u nou dat Geert Wilders geen gevoel zou hebben voor zo'n meisje? Natuurlijk wel". Sietse Fritsma "heeft ook een ruim hart voor mensen met kwaliteiten", PVV-ers heten plotseling "plezierige mensen". Daar denken in elk geval de buren van Eric Lucassen en de klanten van James Sharpe anders over.
Clown
Na de raadsverkiezingen van begin dit jaar kondigde Fritsma aan: we gaan ze helemaal gek maken. Wel, dat is bij Leers inderdaad goed gelukt. Die heeft compleet zijn beoordelingsvermogen verloren. Hoezeer kan iemand zichzelf voor de gek houden? Maar het is een verschijnsel dat vaker voorkomt: als de werkelijkheid met je normen botst, dan pas je je beeld van de werkelijkheid aan om de illusie van eigen normvastheid overeind te kunnen houden. Leers is zo verworden tot een beklagenswaardige clown in een tragedie die hijzelf niet eens snapt.
Dit kabinet gaat, met de kredietcrisis als excuus, iedereen 'keihard' aanpakken, van wajonger tot vluchteling - behalve natuurlijk degenen die de kredietcrisis op hun gebrekkige geweten hebben. Is Rutte, die zo dolgraag andermans broekriem aanhaalt, al voor een extra bijdrage aan de broekriem langs geweest bij Rijkman Groenink?
Hardwerkende Nederlander
Dit is namelijk niet het kabinet 'voor Henk en Ingrid'. Dit is niet het kabinet voor de 'gewone hardwerkende Nederlander'. Dit is niet het kabinet voor 'de mensen die het niet cadeau krijgen'. Dat is de grootste leugen die sinds 1945 op het Binnenhof is verkondigd - en daar zijn al heel wat leugens verkondigd, ook vóórdat Martin Bosma er stelselmatig de waarheid heeft besmeurd.
Dit is vooral het kabinet voor de mensen die veel cadeau gekregen hebben, of liever: die zich andermans cadeaus massaal hebben toegeëigend. Dit is het kabinet die een staatssecretaris in haar midden duldt die aan wanbeleid anderhalfmiljoen euro heeft overgehouden, terwijl daardoor wel bijna nagenoeg de hele nationale pers kopje onder is gegaan.
Dit is het kabinet van de rechtse elite die zich op het Binnenhof nu wat volks voordoet om in een paar jaar tijd af te kunnen breken wat in decennia maatschappelijk is afgebouwd, door bij monde van nicotinelobbyist Hans Hillen kritische partijgenoten met een lange staat van dienst als evangelische radicale zwevers weg te zetten.
Kletskoek
Iedereen die nog in de PVV-kletskoek van de linkse elite gelooft, wordt dringend aanbevolen de Volkskrantbijlage van afgelopen zaterdag ter hand te nemen, over de Top200 van invloedrijkste Nederlanders. Inzake politieke voorkeur blijkt de PvdA ondervertegenwoordigd (om van GroenLinks en SP te zwijgen), en de VVD juist zwaar oververtegenwoordigd. Dat geldt weliswaar ook voor D66, maar dat wil zichzelf nadrukkelijk niet (meer) als links beschouwen - dus wie ben ik om dat dan wèl te doen.
Sociaal-economisch rechts is binnen deze Top200 in de overgrote meerderheid - geen wonder, want het bedrijfsleven is prominent aanwezig. Die meerderheid ziet de PVV weliswaar niet zo zitten, maar is met het kabinetsbeleid heel tevreden: de belangen van het bedrijfsleven worden goed behartigd, van de bezuinigingen merkt men in de betere kringen straks weinig: "de klappen vallen aan de onderkant" - en daar tekent dus ook Wilders voor, die beweert op te komen voor 'de gewone man'.
Afbraak
Die tevredenheid bij het rechtse establishment is begrijpelijk: de miljonairsvillasubsidie blijft, en dat weegt tegen de afbraak van het cultuurbeleid wel op. Alleen de aankoop van schilderijen wordt daardoor wat duurder, maar daar komen ze wel overheen. Dat voor veel gewone burgers straks al het kíjken naar een schilderij onbetaalbaar wordt, is niet hun probleem.
Dat geldt ook voor Halbe Zijlstra, de staatssecretaris voor wie alles boven thrillers cultureel te hoog gegrepen is. De machtswellust droop er vanaf, nu hij gerenommeerde orkesten en musea jaarlijks voor hem kan laten beven. Dat zulke instituties ruim van tevoren moeten kunnen plannen, gaat hem boven de pet. Alles is voor hem slechts een warenmarkt. Aan die neoliberale waan is al eerder het spoor ten gronde gegaan, omdat de NS natuurlijk ook niet in dure treinstellen gaat investeren als ze morgen door de grillen van een minister zomaar hun concessie kunnen verliezen.
Villabezitter
Zijlstra en de zijnen keren zich tegen het automatische subsidie-infuus voor de kunstsector. Maar zij zwijgen tegelijk over dat veel prijziger subsidie-infuus: dat van de villabezitter. Henk en Ingrid, die als politieman of verpleegster al blij mogen zijn wanneer ze zich een driekamerflatje kunnen veroorloven, hebben daarentegen weinig aan de ongelimiteerde hypotheekrenteaftrek die door deze coalitie heilig is verklaard.
Die heiligverklaring is wel logisch. Anders kan Rijkman Groenink van zijn dertig miljoen niet rondkomen, Ferry Hoogendijk zijn schilderijtjes niet meer betalen, en Ton Elias evenmin zijn postzegels.
Bewonderenswaardig
Maar misschien heeft dit kabinet nu toch zijn hand overspeeld - met dank aan de Eerste Kamer. Met een bewonderenswaardige vasthoudendheid heeft de oppositie onder leiding van PvdA-fractievoorzitter Han Nooten zich scherp tegen de BTW-verhoging op cultuur gekeerd. Rutte heeft al paniekerig geroepen dat de Tweede Kamer geen alternatieven heeft weten te vinden, en zo het hele belastingplan in gevaar komt.
Maar het is niet zo dat de Tweede Kamermeerderheid geen alternatieven kón vinden - ze wílde ze niet vinden. Het is te hopen dat de Eerste Kamer niet voor Ruttes morele chantage - het is dit of de chaos - bezwijkt: dat is, door het va banque-spel van de premier, geheel zíjn probleem. Al tijdens de formatie was hij gewaarschuwd.
Alle wettige blokkade-middelen
Tegen dit kabinet van rechts Nederland, dat geen enkele boodschap heeft aan de andere helft die nu even zonder eigen kabinet zit, dat niet schroomt zijn 76 zetels te gebruiken om zijn afbraakbeleid door te drukken, zijn alle wettige blokkade-middelen, dus ook 38 zetels in de Eerste Kamer geoorloofd - én moreel geboden.
Het is niet de taak van de oppositie om dit kabinet de helpende hand te bieden, integendeel. Zij moet, ook voor de Statenverkiezingen, maar één doel hebben: Throw the rascals out, zoals de Britten zeggen. Zo snel als het kan. Er valt daarna een wereld van beschaving terug te winnen.
Prachtig, de linkse elite is ontmaskerd; wat nou regeren voor het goed van het volk, terugpakken dat pluche en zo snel mogelijk, schijt aan de democratie en politiek, alles anti-rechtsquote:Het is niet de taak van de oppositie om dit kabinet de helpende hand te bieden, integendeel. Zij moet, ook voor de Statenverkiezingen, maar één doel hebben: Throw the rascals out, zoals de Britten zeggen. Zo snel als het kan. Er valt daarna een wereld van beschaving terug te winnen.
Ik ben zeker teleurgesteld, niet zozeer omdat het kabinet rechts is, maar meer omdat alles uit de kast wordt gehaald om maar te hakken en te slaan. Slopen. Waarschijnlijk doen ze dit in aanloop naar de Provinciale Staten-verkiezingen. Profileringsdrang. Bij gebrek aan beter beleid natuurlijk.quote:Op zaterdag 18 december 2010 11:33 schreef Scorpie het volgende: Prachtig, de linkse elite is ontmaskerd; wat nou regeren voor het goed van het volk, terugpakken dat pluche en zo snel mogelijk, schijt aan de democratie en politiek, alles anti-rechts
Heerlijk, zo`n verzuurde huilie
Klopt, ik ben ook geen voorstander van de huidige bezuinigingsmaatregelen en had ook gezien dat de HRA en de huursubsidies (dus zeg maar gerust de woningmarkt) eens goed aangepakt zouden worden, maar ik ben niet zo verblind door anti-gevoelens en sentimenten dat ik maar oproep het land in een nieuwe periode zonder kabinet en leiding te storten.quote:Op zaterdag 18 december 2010 11:49 schreef skrn het volgende:
[..]
Ik ben zeker teleurgesteld, niet zozeer omdat het kabinet rechts is, maar meer omdat alles uit de kast wordt gehaald om maar te hakken en te slaan. Slopen. Waarschijnlijk doen ze dit in aanloop naar de Provinciale Staten-verkiezingen. Profileringsdrang. Bij gebrek aan beter beleid natuurlijk.
Concrete voorbeelden? Bezuinigingen op cultuur, maar binnen no-time een BTW-verhoging er door heen rassen. Pure pesterij omdat de BTW-verhoging heel weinig geld gaat binnenhalen, de zogenaamde ondernemingsgeest, die kunstenaars meer moeten hebben, meteen zwaar op de proef wordt gesteld, en omdat rechtse hobby's als voetbal en bioscoopbezoek nog steeds een laag BTW-tarief mogen hanteren.
De maatregelen voor studenten idem dito. Pesterij. Omdat die mega-boetes voor te lang studeren ook gaan gelden voor studenten die al bezig zijn en vertraging hebben opgelopen. Gaat tegen elke vorm van het rechtzekerheidsbeginsel in. Buitengewoon onfatsoenlijk en opnieuw: de geschatte opbrengsten zijn laag.
Het is voornamelijk symbool-politiek, er zit geen toekomstvisie in. Het wordt -opnieuw- weer snoeien. Iets dat de overheid al decennia-lang doet, daar is dit kabinet echt niet nieuw in. Alleen wel in zijn stijl: snoeien gaat alleen maar in linkse hobby's. Dan krijg je, als reactie, een links kabinet en gaat in deze nieuwe populistische stijl mee. We krijgen Latijns-Amerikaanse toestanden waarin het hele overheidsbeleid gebaseerd wordt op de kleur van de leider.
Ik moet er niet aan denken.
Kijk, ik heb niks tegen de HRA.. maar op het moment dat het hoger onderwijs wordt gesloopt onder het mom 'sorry, geld is op' is het wel zuur dat de HRA gewoon overeind blijft, en dan zeker voor huizen boven de zoveel ton.quote:Op zaterdag 18 december 2010 11:33 schreef Scorpie het volgende:
Heerlijk zo`n verzuurd stuk, de HRA 'miljonairsvillasubsidie' noemen en meer van dat soort praat. Heb je nog meer verongelijkte linkse politici die nog steeds niet over hun teleurstelling van de verkiezingsuitslag heen zijn? Ik heb met een big smile dit zitten lezen namelijk
Er zijn er van dat volk sowieso 1,5 miljoen dommer dan die politici, dus dat punt is nog niet bereikt, hoor.quote:Op zaterdag 18 december 2010 11:57 schreef Lamon het volgende:
Als politici dommer zijn dan het volk wat ze dienen te begeleiden, is het echt tijd om je zorgen te maken.
(Ja, dit is mijn eigen quote.)
Met de PVV schiet het al een aardig eind op, dus ik verwacht binnen 10 jaar dat we dat punt wel bereikt hebben.quote:Op zaterdag 18 december 2010 11:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Er zijn er van dat volk sowieso 1,5 miljoen dommer dan die politici, dus dat punt is nog niet bereikt, hoor.
Ja, maar die hebben nog geen 76 zetels.quote:Op zaterdag 18 december 2010 12:01 schreef Lamon het volgende:
[..]
Met de PVV schiet het al een aardig eind op, dus ik verwacht binnen 10 jaar dat we dat punt wel bereikt hebben.
Dat en de ongelooflijke domme opmerkingen die ik gehoord heb.quote:Op zaterdag 18 december 2010 12:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, maar die hebben nog geen 76 zetels.
Hoewel... Eigenlijk kun je het punt wel als bereikt beschouwen: Immers, de politici van CDA en VVD kiezen bewust voor samenwerking met de PVV. Dat is dom. En de PVV zelf bestaat uit tamelijk...uhm... on-slimme mensen, dus we gaan we die richting uit, ja...
met dit kabinet valt niet te regeren ten goede van het volk. maar aangezien jij extreem-rechtse racistische mensen goed vindt voor het volk snap ik wel dat jij dat niet kan inzien.quote:Op zaterdag 18 december 2010 11:33 schreef Scorpie het volgende:
Heerlijk zo`n verzuurd stuk, de HRA 'miljonairsvillasubsidie' noemen en meer van dat soort praat. Heb je nog meer verongelijkte linkse politici die nog steeds niet over hun teleurstelling van de verkiezingsuitslag heen zijn? Ik heb met een big smile dit zitten lezen namelijk
[..]
Prachtig, de linkse elite is ontmaskerd; wat nou regeren voor het goed van het volk, terugpakken dat pluche en zo snel mogelijk, schijt aan de democratie en politiek, alles anti-rechts
Welke problemen worden weggewerkt dan?quote:Op dinsdag 14 december 2010 14:38 schreef Picchia het volgende:
[..]
De toon van dit kabinet vind ik wel redelijk bij het beoogde beleid passen.
Als voorbeeld: je kunt niet stellen dat instellingen veilig zijn wanneer het de kaasschaaf methode wordt toegepast, belastingen mogelijk worden verhoogd en de helft van de subsidies worden stopgezet. Een andere toon zou wellicht minder geloofwaardig zijn en zelfs meer hoon kunnen oproepen.
Volgens mij probeert dit kabinet ook te laten zien dat zij actief bezig zijn met het wegwerken van bestaande problemen. En ze laten op deze wijze wel horen dat zij in dat kader aan het snoeien zijn.
Het grote streven van dit kabinet is het wegwerken van de staatsschuld, ze hebben wel een doel dus, de enige makke is dat dat doel compleet zinloos is, landen met een hoge staatsschuld worden zelfs vaak geholpen financieel door andere landen.quote:Op zaterdag 18 december 2010 12:44 schreef HLV_Siempre het volgende:
[..]
Welke problemen worden weggewerkt dan?
Er wordt wat met de botte bijl gehakt, omdat Henk en Ingrid simpelweg te stupide zijn om verder te kijken dan hun neus lang is. Dus die denken al snel dat er lekker wordt aangepakt.
Maar ik heb werkelijk nog niets constructiefs voort zien komen uit deze regering. Een grote muil, that's it.
Oh, er moet ook bezuinigd worden hoor.quote:Op zaterdag 18 december 2010 12:50 schreef Lamon het volgende:
[..]
Het grote streven van dit kabinet is het wegwerken van de staatsschuld, ze hebben wel een doel dus, de enige makke is dat dat doel compleet zinloos is, landen met een hoge staatsschuld worden zelfs vaak geholpen financieel door andere landen.
Volgens mij is het doel hier hooguit het niet al te hard door laten stijgen van de staatsschuld.quote:Op zaterdag 18 december 2010 12:50 schreef Lamon het volgende:
[..]
Het grote streven van dit kabinet is het wegwerken van de staatsschuld, ze hebben wel een doel dus, de enige makke is dat dat doel compleet zinloos is, landen met een hoge staatsschuld worden zelfs vaak geholpen financieel door andere landen.
Hoe dan ook, daar ligt nu de focus op, maar het is zo dom om te denken dat dat economisch gezien perspectieven brengt.quote:Op zaterdag 18 december 2010 12:53 schreef du_ke het volgende:
[..]
Volgens mij is het doel hier hooguit het niet al te hard door laten stijgen van de staatsschuld.
Je snapt er geen hol van he?quote:Op zaterdag 18 december 2010 11:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Prachtig, de linkse elite is ontmaskerd; wat nou regeren voor het goed van het volk, terugpakken dat pluche en zo snel mogelijk, schijt aan de democratie en politiek, alles anti-rechts
Natuurlijk joh, in jouw fantasiewereldje loop ik in een bruin uniform met rode band rond, dus bazel lekker verderquote:Op zaterdag 18 december 2010 12:35 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
met dit kabinet valt niet te regeren ten goede van het volk. maar aangezien jij extreem-rechtse racistische mensen goed vindt voor het volk snap ik wel dat jij dat niet kan inzien.
Het lijkt me echt kut om jou te zijn weet je dat? De hele fucking wereld in links/rechts perspectief te zien, geen enkel gevoel voor nuance, geen onderscheid kunnen maken, en alleen maar denken dat het Enge Rechts eraan komt om je te pakken te nemenquote:Verder wel tekenend voor rechts dat ze inhoudelijk weer eens niks hebben ter verdediging van het kabinet, en dus maar nonsens als "verongelijkt" en "huilie" uit de kast trekken.
Ja hoor, de linke elite bestaat niet, geroepen door een uitgesproken links-georienteerde columnist.quote:Op zaterdag 18 december 2010 13:15 schreef HLV_Siempre het volgende:
[..]
Je snapt er geen hol van he?Er is geen pluche terug te pakken. Dat wordt in dat stuk ook vrij duidelijk uiteengezet.
Er is geen linkse elite en die is er nooit geweest. De linkse elite die de schuld krijgt van problemen waar de VVD altijd aan heeft meegewerkt is een sprookje.
Dus je hele uitgangspunt slaat als een tang op een varken.
Het is wel een fijn uniform. Vooral die laarzen zijn erg fijn met al die sneeuwquote:Op zaterdag 18 december 2010 13:19 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Natuurlijk joh, in jouw fantasiewereldje loop ik in een bruin uniform met rode band rond, dus bazel lekker verder
Toch blijven veel mensen recht/links vergelijkingen maken, terwijl het allang duidelijk zou moeten zijn dat de vergelijking conservatief/progressief veel belangrijker is, voor zover het enige invloed heeft.quote:Op zaterdag 18 december 2010 13:19 schreef Scorpie het volgende:
Het lijkt me echt kut om jou te zijn weet je dat? De hele fucking wereld in links/rechts perspectief te zien, geen enkel gevoel voor nuance, geen onderscheid kunnen maken, en alleen maar denken dat het Enge Rechts eraan komt om je te pakken te nemenSucks to be you, weet je dat?
Er is ook veel te veel polarisering binnen het huidige politieke stelsel. Kijk alleen maar eens naar het moddergooien tussen partijen die qua standpunten nog niet eens zo heel ver van elkaar vandaan staan. Het gaat steeds harder en steeds groffer eraan toe, politici maken elkaar uit voor rotte vis ipv inhoudelijk eens het land te gaan besturen. En de meute naieve volgelingen die blind geloven dat de PvdA staat voor een Moslimpartij of de PVV voor een Nazi partij groeit maar door.quote:Op zaterdag 18 december 2010 12:59 schreef Lamon het volgende:
[..]
Hoe dan ook, daar ligt nu de focus op, maar het is zo dom om te denken dat dat economisch gezien perspectieven brengt.
Dat is al tijden een probleem bij politici, en het wordt steeds erger. Er is een economie gecreeerd die ze zelf niet meer kunnen bevatten, dus zoeken ze steeds meer naar populistische kernpunten, om het volk te overtuigen dat ze wel snappen waar ze het over hebben.
Die luchtballon gaat vroeg of laat knappen, en de partij die op dat moment toevallig weer eens aan de macht is, wens ik veel sterkte toe.
True, true.quote:Op zaterdag 18 december 2010 13:25 schreef Lamon het volgende:
[..]
Toch blijven veel mensen recht/links vergelijkingen maken, terwijl het allang duidelijk zou moeten zijn dat de vergelijking conservatief/progressief veel belangrijker is, voor zover het enige invloed heeft.
Staatschuld valt in ieder geval onder conservatief. Onderwijs, kunst, en globalisme valt onder progressief, en daar zie je niets van terug in dit kabinet.
Alle partijen willen de staatsschuld terugdringen, dat lijkt me niet echt conservatief. Het gaat meer om hoe nodig je denkt dat het is om het onmiddellijk, ongeacht de rest, proberen terug te dringen. En als je kijkt naar Amerika, daar zie je juist dat de conservatieven niets met het terugdringen van staatsschuld willen doen. Dus ik zou dat niet in ieder geval onder conservatief scharen.quote:Op zaterdag 18 december 2010 13:25 schreef Lamon het volgende:
Staatschuld valt in ieder geval onder conservatief. Onderwijs, kunst, en globalisme valt onder progressief, en daar zie je niets van terug in dit kabinet.
Zie je de tegenstrijdigheid in je eigen post nu, als ik het wat inkrimp.quote:Op zaterdag 18 december 2010 13:29 schreef Monidique het volgende:
[..]
Alle partijen willen de staatsschuld terugdringen, dat lijkt me niet echt conservatief.
In 1500 konden we die heidenen die onze perfecte ideologie de rug durfden toe te keren nog verbranden nu moeten we het doen met boze stukjes in kranten.quote:Op zaterdag 18 december 2010 12:35 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
met dit kabinet valt niet te regeren ten goede van het volk. maar aangezien jij extreem-rechtse racistische mensen goed vindt voor het volk snap ik wel dat jij dat niet kan inzien.
Verder wel tekenend voor rechts dat ze inhoudelijk weer eens niks hebben ter verdediging van het kabinet, en dus maar nonsens als "verongelijkt" en "huilie" uit de kast trekken.
Daar is niet iedereen het mee eens.quote:Op zaterdag 18 december 2010 13:25 schreef Lamon het volgende:
[..]
Toch blijven veel mensen recht/links vergelijkingen maken, terwijl het allang duidelijk zou moeten zijn dat de vergelijking conservatief/progressief veel belangrijker is, voor zover het enige invloed heeft.
quote:Een conservatief kan heel links zijn
Thomas von der Dunk
Het vaak gebruikte begrippenpaar progressief/conservatief zorgt voor aanhoudende verwarring. De meer tijdloze begrippen ‘links’ en ‘rechts’ zijn makkelijker in het spraakgebruik.
Is marktwerking volgens Martin Sommer nu progressief of conservatief? Dat is de hamvraag waarmee de lezer van zijn stuk op 6 november achterblijft. Zijn op zich juiste stelling: het gros van de kiezers is zowel op cultureel als economisch gebied behoudender dan de partij waarop ze stemmen, PVV en SP uitgezonderd. Kort samengevat: tegen de marktwerking en de multiculturele samenleving. Dat wordt door Sommer echter tezamen als de ‘progressieve consensus’ betiteld.
Een paar regels verderop heet het dat de huidige rechtse regering dichter bij de kiezerswil zit, en deze progressieve consensus dus kennelijk doorbreekt. Maar het kabinet wil juist de marktwerking nog verder versterken, en de oppositie niet. Sommer sluit af met de opmerking dat niemand voor conservatief versleten wil worden, maar dat dit vanaf 2010 mag. Ook deze coalitie wil echter beslist niet als conservatief betiteld worden: zij zegt immers ook erg veel te willen veranderen. Waarvoor zij zich niet schaamt, is het epitheton ‘rechts’ – maar dat is wat anders.
Desoriëntatie
‘Rechts’ en ‘links’ zijn namelijk vrij tijdloze begrippen. Links staat daarbij voor meer gelijkheid en meer collectiviteit, dus meer staat; rechts voor het tegendeel. Op een meer filosofisch niveau: rechts gelooft in een natuurlijke hiërarchie, ooit bestaande uit troon en altaar, links vecht de vanzelfsprekendheid daarvan aan. In het licht van de rol van de staat is meer marktwerking in elk geval niet links – ook als de belangrijkste linkse partij in Nederland, de PvdA, daarin in de paarse jaren een stuk is meegegaan. Maar dat wordt derhalve als verrechtsing betiteld en belichaamt de geestelijke desoriëntatie van de sociaal-democratie.
Die marktwerking werd de laatste jaren inderdaad als ‘progressief’ gepropageerd, en het anti-standpunt van de SP als conservatief. Zestig jaar geleden was het precies omgekeerd: in de tijd dat er, als gevolg van het laissez-faire-liberalisme, nog veel marktwerking was, heette het behoud daarvan conservatief, en het verminderen daarvan door meer staatsinvloed progressief.
Dat maakt veel duidelijk. ‘Conservatief’ en ‘progressief’ zijn veel meer situatiegebonden dan ‘links’ en ‘rechts’. ‘Conservatief’ wil zeggen dat je iets wilt behouden – dat kan dus in de huidige situatie ook een linkse verworvenheid zijn, waarvan het nastreven, toen die nog niet bestond, juist als progressief gold.
Reactionair
Daarbij komt dat de term ‘progressief’ twee ‘vertalingen’ kent: ‘vooruit-strevend’ en ‘veranderingsgezind’. Beide betekenissen worden door elkaar gebruikt, maar dekken elkaar maar ten dele. ‘Vooruitstrevend’ geeft meer de richting van de verandering aan dan ‘veranderingsgezind’: dat is een reactionair namelijk ook. Die wil eveneens veel veranderen, alleen terug. In dat opzicht zou men dus de huidige ‘progressieve consensus’ van meer marktwerking ook als reactionair kunnen betitelen.
Om de verwarring compleet te maken: D66, dat inderdaad als de dood is om voor conservatief versleten te worden maar evenmin dol is op ‘links’, schermt graag met termen als ‘het progressieve midden’. Soms valt zelfs de term ‘het radicale midden’ – waar volgens alle taalkundige logica radicaliteit nu juist haaks staat op een middenkoers. Wie het snapt, mag het dan ook zeggen. Het heeft alles te maken met het taboe dat nog steeds op het nietszeggende woord conservatief berust.
Onzekerheid
Veel laagopgeleide burgers worstelen als gevolg van de globalisering met sociaal-economische en sociaal-culturele onzekerheid. Conservatisme is op dit moment daardoor op het eerste gebied links, op het tweede rechts. De PVV combineert beide conservatismen – net als veel geestverwante voorlopers.
Tot slot het huidige kabinet. Dat belooft meer sociaal-culturele zekerheid – op dat terrein is het zowel rechts als conservatief. Maar het bepleit ook meer sociaal-economische onzekerheid – op dat terrein is het eveneens rechts. Conservatief is dat welhaast per definitie niet. Of het ook progressief is, hangt af van de vraag welke betekenis men daaraan geeft: het positieve ‘vooruitstrevend’ of het neutrale ‘veranderingsgezind’. Het beste zou daarom zijn om dit verwarrende polaire begrippenpaar te schrappen en terug te keren naar het helderder, want minder situatiegebonden ‘rechts’ versus ‘links’.
Het leidt echter nergens toe. Ze zijn alleen maar bezig met symboolpolitiek. Echte hervormingen zijn eng en daar hebben ze geen zin in.quote:Op vrijdag 17 december 2010 13:52 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Zolang het maar leid tot waar we zijn willen, dat is veel belangrijker dan een of ander imago waar Cohen over kan kwijlen.
Helaas maar waar. Ik denk toch dat dit het slechtste kabinet is wat we ooit hebben gehad. Of het nu links/rechts is maakt me niet zoveel uit, het gaat me om de concrete keuzes die gemaakt worden en de ratio daarvan. Maar of er zoveel ratio zit in deze maatregelen? Niet echt.quote:Op zaterdag 18 december 2010 15:04 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het leidt echter nergens toe. Ze zijn alleen maar bezig met symboolpolitiek. Echte hervormingen zijn eng en daar hebben ze geen zin in.
Echt niet stil, we mogen dadelijk op een paar kilometer snelweg 130 rijden.quote:Op zaterdag 18 december 2010 17:01 schreef Tem het volgende:
Dit kabinet staat voornamelijk stil. Geen vernieuwingen, geen visie, geen vertrouwen. Een club oude mannen die in het verleden leven. We zitten in doodtij.
Gaat niet werken want daar sta je ook stilquote:Op zaterdag 18 december 2010 17:05 schreef betyar het volgende:
[..]
Echt niet stil, we mogen dadelijk op een paar kilometer snelweg 130 rijden.
quote:Op zaterdag 18 december 2010 17:06 schreef Tem het volgende:
[..]
Gaat niet werken want daar sta je ook stil
Mwah, wat dat betreft waren Balk I tm V ook niet echt vooruitstrevend.quote:Op zaterdag 18 december 2010 17:01 schreef Tem het volgende:
Dit kabinet staat voornamelijk stil. Geen vernieuwingen, geen visie, geen vertrouwen. Een club oude mannen die in het verleden leven. We zitten in doodtij.
Klopt dat was ook niet veel soeps.quote:Op zaterdag 18 december 2010 17:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Mwah, wat dat betreft waren Balk I tm V ook niet echt vooruitstrevend.
Balkende V is er gelukkig nooit gekomen.quote:Op zaterdag 18 december 2010 17:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Balkenende 1-3 waren toch wel redelijk? Balkenende IV was inderdaad waardeloos, maar dat kwam voornamelijk door de PvdA.quote:Op zaterdag 18 december 2010 17:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan leg je je normen niet te hoogquote:Op zaterdag 18 december 2010 19:57 schreef Morendo het volgende:
[..]
Balkenende 1-3 waren toch wel redelijk? Balkenende IV was inderdaad waardeloos, maar dat kwam voornamelijk door de PvdA.
Balkenende-1 was inderdaad een toppertje.quote:Op zaterdag 18 december 2010 19:57 schreef Morendo het volgende:
[..]
Balkenende 1-3 waren toch wel redelijk?
Dít is nu nog eens simplistisch. Wélke tweedeling dan, die tussen 'arm en rijk' of 'allochtoon en autochtoon?' Onze complexe 21e eeuwse samenleving is toch helemaal niet te vatten in een tweedeling.quote:maar de oorzaak van die wrok ook nog eens voedt door de - inmiddels reëel bestaande - tweedeling te bevorderen.
(Uit de OP.)
Ik heb mezelf kostelijk vermaakt met de politiek in die periode.quote:Op zaterdag 18 december 2010 20:01 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Balkenende-1 was inderdaad een toppertje.
Ja leuk. Balkenende II was in ieder geval stukken beter dan welk kabinet ook waar GL in heeft gezeten.quote:Op zaterdag 18 december 2010 20:00 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dan leg je je normen niet te hoog.
quote:Op zaterdag 18 december 2010 20:06 schreef Morendo het volgende:
[..]
Ja leuk. Balkenende II was in ieder geval stukken beter dan welk kabinet ook waar GL in heeft gezeten.
Hij gaat er vanuit dat conservatisme in de politiek gelijk staat aan het behouden van om het even wat, en dat lijkt me niet helemaal juist. Dat is een te simpele kijk op het begrippenpaar conservatief-progressief.quote:Op zaterdag 18 december 2010 14:53 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Daar is niet iedereen het mee eens.
[..]
Ik zie geen uitdagingquote:Op zaterdag 18 december 2010 20:06 schreef Morendo het volgende:
[..]
Ja leuk. Balkenende II was in ieder geval stukken beter dan welk kabinet ook waar GL in heeft gezeten.
Klopt maar dat wil niet zeggen dat dit kabinet niet compleet ruk is en zoniet nog slechter.quote:Op zaterdag 18 december 2010 17:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |