abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89857466
quote:
Op zondag 12 december 2010 23:24 schreef xJillx het volgende:

[..]

Uhm ik ben wel even wat ouder dan dat. maar ik vraag me nu af, jullie kraken wel allemaal onze aangeleerde methode aan. maar wie zegt dat die fout is en die van jullie goed, en andersom?? zo werkt trouwens neit de composite, maar onze kijkrichting. en dat is geen bullshit om het even zo te noemen.
overigens hebben sommigen van de FVS maar 1 lesdag per week of zelfs per twee weken, wij hebben er 3 soms 4 dus krijgen wij wat meer geleerd. maar neit alles is te leren in die tijd overigens. avndaar dat we veel nog niet weten
Aangeleerde methodes zijn niet altijd de goede methodes.....
Ik ging vroeger tegen mijn leraren op in als ze iets opsomden uit een boek.

Werkelijk denk ik dat je het beste eerst je camera moet leren kennen , en verdomd veel foto,'s maken en daar van uit gaan werken.

Je hebt hier nu genoeg argumenten gehoord over die m stand...
Nogmaals : vraag het morgen eens waarom er mensen zijn die niet in de m stand geloven bij het fotograferen.
Bij een goede opleiding zou je dan ook een eerlijk en oprecht antwoord moeten krijgen.
Thank Drunk I'm a Goddess!
pi_89857484
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 23:25 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

(tientallen)jaren ervaring? Zoals al 500 keer eerder aangegeven in het topic?
Ik heb niet het hele topic gelezen dus sorry hoor. En ervaring lijkt me niet alles.
Ik ken zo veel mensen met ervaring, en als je dan de fotos ziet..
Ik ben er nog niet helemaal over uit:P
pi_89857558
En wat denk jij dat wij bij deze opleiding doen? We leren onze camera kennen, en we maken verdomd veel foto's. Met behulp van leraren die niet uit een boekje opsommen,
pi_89857633
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 23:20 schreef xJillx het volgende:

[..]

Waarom altijd zo negatief (over FVS o.a.)..?:P
Hoho,... ik ben niet negatief over een opleiding,... ik ben negatief, (in alles in m'n leven!), over predikers!
Mensen die met een enorme stelligheid dingen beweren, (in dit geval kunnen dat studenten of docenten zijn), hetzij omdat ze niet om de hoek hebben gekeken, hetzij omdat ze zich boven anderen vinden staan.
Camera's 'dom' noemen,... tsjongejonge zeg. Mail dat ff naar Canon, Nikan, Leica of Hasselblad zeg,...
En vervolgens wel gaan sparen voor een 1D, 5D, Leica of wat dan ook.
Dat zijn gewoon geen leuke, (lees: domme), opmerkingen die je idd niet in dank afgenomen worden.

Overigens acht ik in alle (!) beroepsgroepen docenten van praktijkopleidingen nooit zo hoog.
In mijn eigen dagelijkse werkpraktijk moet ik al die aangeleerde onzin van so called 'experts' er als eerste weer uit brain-washen,... zucht.

If you don't mind, dan distantieer ik me nu verder van deze 'discussie',... doe ik het licht uit en ga lekker slapen.

M'n wekker gaat op de M-stand: 6.20 en radio 2.
pi_89857656
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 23:37 schreef prupke het volgende:

[..]

Aangeleerde methodes zijn niet altijd de goede methodes.....
Ik ging vroeger tegen mijn leraren op in als ze iets opsomden uit een boek.

Werkelijk denk ik dat je het beste eerst je camera moet leren kennen , en verdomd veel foto,'s maken en daar van uit gaan werken.

Je hebt hier nu genoeg argumenten gehoord over die m stand...
Nogmaals : vraag het morgen eens waarom er mensen zijn die niet in de m stand geloven bij het fotograferen.
Bij een goede opleiding zou je dan ook een eerlijk en oprecht antwoord moeten krijgen.
Wie heeft hier gezegd dat het vanuit een boek gaat? We hebben wel boeken, maar we doen er echt niks mee eigenlijk. Behalve het fotoshop boek hebben we 1x gebruikt om Adobe Bridge te leren kennen.
Dus neem niet zo snel iets aan:P
Ook hun zijn mensen die al jaren in het vak zitten.
Ik en Evy zitten gewoon in dubio, want welke kant van het verhaal moet je nu geloven
En wij zullen het zeker even vragen wat dat nou is met die M stand ja:)
pi_89857702
Mijn wekker gaat altijd in de a stand.. hoef alleen in te stellen hoe laat! Dattie afgaat doet ie zelf :').

Morgen zullen we het inderdaad zeker vragen ja.
pi_89857741
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 23:41 schreef xEefjee het volgende:
Mijn wekker gaat altijd in de a stand.. hoef alleen in te stellen hoe laat! Dattie afgaat doet ie zelf :').

Morgen zullen we het inderdaad zeker vragen ja.
Lolbroek :P
pi_89857887
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 23:40 schreef Ekoyt het volgende:

[..]

Hoho,... ik ben niet negatief over een opleiding,... ik ben negatief, (in alles in m'n leven!), over predikers!
Mensen die met een enorme stelligheid dingen beweren, (in dit geval kunnen dat studenten of docenten zijn), hetzij omdat ze niet om de hoek hebben gekeken, hetzij omdat ze zich boven anderen vinden staan.
Camera's 'dom' noemen,... tsjongejonge zeg. Mail dat ff naar Canon, Nikan, Leica of Hasselblad zeg,...
En vervolgens wel gaan sparen voor een 1D, 5D, Leica of wat dan ook.
Dat zijn gewoon geen leuke, (lees: domme), opmerkingen die je idd niet in dank afgenomen worden.

Overigens acht ik in alle (!) beroepsgroepen docenten van praktijkopleidingen nooit zo hoog.
In mijn eigen dagelijkse werkpraktijk moet ik al die aangeleerde onzin van so called 'experts' er als eerste weer uit brain-washen,... zucht.

If you don't mind, dan distantieer ik me nu verder van deze 'discussie',... doe ik het licht uit en ga lekker slapen.

M'n wekker gaat op de M-stand: 6.20 en radio 2.
Dat was ook een generalisering:P En wij vinden ons al helemaal neit boven anderen staan mja..
En ja camera's zijn ook dom. Mja als je even na zou denken zou je weten waarom
Waarom denk je anders dat je dingen in moet stellen bij een camera?
Een camera is dom als in de zin van: een camera is GEEN mens,
cameras zien in 18% grijs, dat verhaal.
Je had ook eerst even kunnen vragen wat ik ermee bedoelde voor je zoiets zegt.
:P
pi_89857997
quote:
Op zondag 12 december 2010 23:40 schreef xJillx het volgende:

[..]

Wie heeft hier gezegd dat het vanuit een boek gaat? We hebben wel boeken, maar we doen er echt niks mee eigenlijk. Behalve het fotoshop boek hebben we 1x gebruikt om Adobe Bridge te leren kennen.
Dus neem niet zo snel iets aan:P
Ook hun zijn mensen die al jaren in het vak zitten.
Ik en Evy zitten gewoon in dubio, want welke kant van het verhaal moet je nu geloven
En wij zullen het zeker even vragen wat dat nou is met die M stand ja:)
Jij en Evy nemen aan wat je leraar zegt op de FVS (een paar posts terug)
Je gelooft maar 1 kant .... Dat is duidelijk : )

Daarom begrijp ik eigenlijk niet dat je tegen ongeveer plusminus 50 jaar aan ervaring van fotografie in gaat.

Lees en vraag... En niet meteen in de verdediging gaan als je netjes advies krijgt van mensen die je willen helpen :)
Thank Drunk I'm a Goddess!
pi_89858271
Nouja.. als je dit netjes advies geven vind?

En natuurlijk geloven wij als eerste de leraar.. hij is toch degene die les geeft op de fotovakschool (en ook tig jaar ervaring heeft, dat wil die af en toe wel eens benadrukken, net zoals jij) dan iemand die hier op een forum ''rondzwerft''.
Is dat dan zo gek?

En daarom gaan we morgen ook naar de leraar toe, wie weet hebben jullie wel degelijk gelijk.
pi_89858333
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 23:24 schreef xJillx het volgende:

[..]

Uhm ik ben wel even wat ouder dan dat. maar ik vraag me nu af, jullie kraken wel allemaal onze aangeleerde methode aan. maar wie zegt dat die fout is en die van jullie goed, en andersom?? zo werkt trouwens neit de composite, maar onze kijkrichting. en dat is geen bullshit om het even zo te noemen.
De aangeleerde methode wordt volgens mij nergens afgekraakt en dat is ook niet nodig, zoals ik al een paar keer heb aangegeven: als het werkt, werkt het. Klaar.
Om een FVS succesvol af te ronden is het inderdaad vrij essentieel dat je zonder automatiek leert werken, échterrrrrrr.....gebruik dan ook het histogram en je reviewmogelijkheid niet. Je meet je dan al te makkelijk een methode aan waarin je net zo lang aanklooit tot je een toonbaar plaatje hebt.
Ik heb ooit een 'beroeps' ruim vierhonderd pogingen zien ondernemen alvorens hij een persoon geportretteerd had die de rest van de dag om een of andere reden een beetje een sufgeflitste indruk maakte. Ik kan me nog herinneren dat het op mijn examen in maximaal vijf pogingen allemaal moest kloppen.
Mocht je ooit het voorrecht hebben om met een grootformaatcamera te mogen werken, dan komt die methode je erg duur te staan, elke keer dat je klik hoort ben je een euro of dertien armer. De bedoeling is dat je licht leert meten en vooral licht en de lichtmeter leert begrijpen. FVS is een vakopleiding, als vakfotograaf kun je het tegenover je klanten niet maken om maar wat aan te rotzooien tot er iets toonbaars uitkomt. Je moet langs de kortste en vooral de beste weg naar een verkoopbaar resultaat. Die weg leer je met 'alles manual' het beste vinden, maar zulks houdt nog niet in dat je uiteindelijk van iedere vorm van automatiek af dient te zien om professioneel te blijven.
Voor de meeste gebruikers hier geldt dat ze niet met de FVS bezig zijn (of die al ruimschoots achter de rug hebben) en die mogen dus belichten zoals ze dat zelf willen, of dat nou met een losse lichtmeter, een F16-regel of desnoods goddelijke ingeving en alles M is, op de groene 'auto'-stand, op P, Av, Tv of zo'n handig pictogrammetje, het dondert allemaal niet, zolang het resultaat oplevert. Nogmaals, er is niet zoiets als de 'enig juiste methode' om een goed belichte opname te realiseren.
  zondag 12 december 2010 @ 23:54:20 #162
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_89858334
Dan stort jullie M wereld mooi in _O-
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 12 december 2010 @ 23:56:23 #163
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_89858424
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 23:54 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

De aangeleerde methode wordt volgens mij nergens afgekraakt en dat is ook niet nodig, zoals ik al een paar keer heb aangegeven: als het werkt, werkt het. Klaar.
Om een FVS succesvol af te ronden is het inderdaad vrij essentieel dat je zonder automatiek leert werken, échterrrrrrr.....gebruik dan ook het histogram en je reviewmogelijkheid niet. Je meet je dan al te makkelijk een methode aan waarin je net zo lang aanklooit tot je een toonbaar plaatje hebt.
Ik heb ooit een 'beroeps' ruim vierhonderd pogingen zien ondernemen alvorens hij een persoon geportretteerd had die de rest van de dag om een of andere reden een beetje een sufgeflitste indruk maakte. Ik kan me nog herinneren dat het op mijn examen in maximaal vijf pogingen allemaal moest kloppen.
Mocht je ooit het voorrecht hebben om met een grootformaatcamera te mogen werken, dan komt die methode je erg duur te staan, elke keer dat je klik hoort ben je een euro of dertien armer. De bedoeling is dat je licht leert meten en vooral licht en de lichtmeter leert begrijpen. FVS is een vakopleiding, als vakfotograaf kun je het tegenover je klanten niet maken om maar wat aan te rotzooien tot er iets toonbaars uitkomt. Je moet langs de kortste en vooral de beste weg naar een verkoopbaar resultaat. Die weg leer je met 'alles manual' het beste vinden, maar zulks houdt nog niet in dat je uiteindelijk van iedere vorm van automatiek af dient te zien om professioneel te blijven.
Voor de meeste gebruikers hier geldt dat ze niet met de FVS bezig zijn (of die al ruimschoots achter de rug hebben) en die mogen dus belichten zoals ze dat zelf willen, of dat nou met een losse lichtmeter, een F16-regel of desnoods goddelijke ingeving en alles M is, op de groene 'auto'-stand, op P, Av, Tv of zo'n handig pictogrammetje, het dondert allemaal niet, zolang het resultaat oplevert. Nogmaals, er is niet zoiets als de 'enig juiste methode' om een goed belichte opname te realiseren.
13 euro per klik? Tering! Mijne kost zo'n 0.7 cent per foto, en dan ga ik er van uit dat mijn lenzen ook afgeschreven zijn na ~70k clicks. :D

Bij mij is bursten tenminste nog leuk.
Tien maal klik, 7 cent kwijt :7
pi_89858627
quote:

[..]

Ik neem aan dat als jij een prof bent, en je werkt in de M stand dat je ook niet al te lang hoeft te prutsen hoor.. Of wordt ik nu weer afgekraakt? Het kan best zijn dat een prof in de A of weet ik wat stand werkt.. maar ik vind het (persoonlijk) vreemd in de oren kliken.
  maandag 13 december 2010 @ 00:02:08 #165
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_89858676
quote:
Op zondag 12 december 2010 23:56 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

13 euro per klik? Tering! Mijne kost zo'n 0.7 cent per foto, en dan ga ik er van uit dat mijn lenzen ook afgeschreven zijn na ~70k clicks. :D

Bij mij is bursten tenminste nog leuk.
Tien maal klik, 7 cent kwijt :7
Dat is een burst van nog geen 2 sec.

Zelf reken ik het niet uit, is slecht voor mijn depressies
  maandag 13 december 2010 @ 00:03:22 #166
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_89858722
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:01 schreef xEefjee het volgende:

[..]

Ik neem aan dat als jij een prof bent, en je werkt in de M stand dat je ook niet al te lang hoeft te prutsen hoor.. Of wordt ik nu weer afgekraakt? Het kan best zijn dat een prof in de A of weet ik wat stand werkt.. maar ik vind het (persoonlijk) vreemd in de oren kliken.
Mwah, ik (en een hoop anderen) zien de A/AV stand als een "hulpstuk".
Misschien is het wel te vergelijken als een statief. Immers zou je ook kunnen stellen dat een prof fotograaf zijn camera 1 seconde, 4 seconden, misschien zelfs wel 10 seconden of minuten lang stil zou moeten kunnen houden. ;)
  maandag 13 december 2010 @ 00:04:04 #167
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_89858752
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:02 schreef PKfotografie het volgende:

[..]

Dat is een burst van nog geen 2 sec.

Zelf reken ik het niet uit, is slecht voor mijn depressies
Over wat voor ding hebben we het dan? Geen "ordinaire" Canon meer? Dan een Hasselblad oid?
pi_89858760
quote:
7s.gif Op zondag 12 december 2010 23:47 schreef prupke het volgende:

[..]

Jij en Evy nemen aan wat je leraar zegt op de FVS (een paar posts terug)
Je gelooft maar 1 kant .... Dat is duidelijk : )

Daarom begrijp ik eigenlijk niet dat je tegen ongeveer plusminus 50 jaar aan ervaring van fotografie in gaat.

Lees en vraag... En niet meteen in de verdediging gaan als je netjes advies krijgt van mensen die je willen helpen :)
UHM heb ik gezegd dat ik de leraar geloof?
Ik heb gezegd dat ik fotografeer in de M stand meneertje. Verder weet ik ook neit welke kant ik moet geloven sorry hoor.
pi_89858785
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 23:53 schreef xEefjee het volgende:
Nouja.. als je dit netjes advies geven vind?

En natuurlijk geloven wij als eerste de leraar.. hij is toch degene die les geeft op de fotovakschool (en ook tig jaar ervaring heeft, dat wil die af en toe wel eens benadrukken, net zoals jij) dan iemand die hier op een forum ''rondzwerft''.
Is dat dan zo gek?

En daarom gaan we morgen ook naar de leraar toe, wie weet hebben jullie wel degelijk gelijk.
Af en toe xD
pi_89858790
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 23:56 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

13 euro per klik?
4x5" gaat meestal met een stuk of drie films tegelijk mis en eigenlijk is die 13 euro dan nog wel het kleinste deel van de schade. Het moet namelijk ook nog een keer weer over :')
Ja, en die dingen heb je tegenwoordig ook digitaal, maar die zijn dan weer niet zo lief voor de fotograaf als een Canon of een Nikon en ook als je een digitaal grootformaatschot verkrukt moet ie over en in die tijd kun je dus geen ander geld verdienen.
  maandag 13 december 2010 @ 00:05:07 #171
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_89858792
quote:
Op maandag 13 december 2010 00:01 schreef xEefjee het volgende:

[..]

We werken in de stand die voor de foto die we willen nemen het beste werkt.

Buitenfotos gaan goed in p.
Sport gaat vaak beter in 's
Binnen beter in a
Buiten met veel licht kan ook wel in de a handig zijn.
Stilstaande onderwerpen, studio werk in m

Maar er zijn vast mensen met andere voorkeuren
pi_89858827
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:03 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Mwah, ik (en een hoop anderen) zien de A/AV stand als een "hulpstuk".
Misschien is het wel te vergelijken als een statief. Immers zou je ook kunnen stellen dat een prof fotograaf zijn camera 1 seconde, 4 seconden, misschien zelfs wel 10 seconden of minuten lang stil zou moeten kunnen houden. ;)
Als ik dat zou kunnen, zou ik mezelf toch in de handjes klappen.
pi_89858886
quote:

[..]

Arm model:(
pi_89858897
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:04 schreef xJillx het volgende:

[..]

Af en toe xD
Tenzij de eene onzin verteld hahahaha.
pi_89858912
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:07 schreef xJillx het volgende:

[..]

Arm model:(
Ik ken wel iemand die het niet erg vind. ;)
pi_89858939
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:01 schreef xEefjee het volgende:

[..]

Ja dat is ons punt dus omdat we dit aangeleerd krijgen. Een prof hoort toch gewoon te weten hoe hij een goede foto moet maken, ongeacht de stand waar hij in fotografeert?
  maandag 13 december 2010 @ 00:09:27 #177
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_89858979
quote:
Op maandag 13 december 2010 00:04 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Over wat voor ding hebben we het dan? Geen "ordinaire" Canon meer? Dan een Hasselblad oid?
Ik geef per jaar net zoveel uit aan camera spul als dat ik er mee verdien.
Dus als ik per foto ga uitreken wat mijn winst is dan is dat 0

Daar wordt je depressief van dus kun je beter niet doen
  maandag 13 december 2010 @ 00:10:25 #178
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_89859020
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:09 schreef PKfotografie het volgende:

[..]

Ik geef per jaar net zoveel uit aan camera spul als dat ik er mee verdien.
Dus als ik per foto ga uitreken wat mijn winst is dan is dat 0

Daar wordt je depressief van dus kun je beter niet doen
Maar wat voor materiaal gebruik je dan? Van ouwesok begrijp ik dus dat het om analoog fotograferen gaat?
Dan snap ik wel dat het zovel kost ja :P
pi_89859042
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:08 schreef xJillx het volgende:

[..]

Ja dat is ons punt dus omdat we dit aangeleerd krijgen. Een prof hoort toch gewoon te weten hoe hij een goede foto moet maken, ongeacht de stand waar hij in fotografeert?
Maakt het voor het uiteindelijke resultaat dan uit in welke stand het opgenomen is :?
pi_89859044
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:05 schreef PKfotografie het volgende:

[..]

We werken in de stand die voor de foto die we willen nemen het beste werkt.

Buitenfotos gaan goed in p.
Sport gaat vaak beter in 's
Binnen beter in a
Buiten met veel licht kan ook wel in de a handig zijn.
Stilstaande onderwerpen, studio werk in m

Maar er zijn vast mensen met andere voorkeuren
Nu weet ik wat ik fout heb gedaan bij de modeshow
Fotograferen in de M. met externe flitser. duurde te lang om alles in te stellen, alles ging zo snel..
Iemand tips daarvoor misschien? Toch beter fotograferen in de Tv stand??
pi_89859072
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:10 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Maakt het voor het uiteindelijke resultaat dan uit in welke stand het opgenomen is :?
Dat is wat ik zeg:P
pi_89859073
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:10 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Nee, maar het lijkt me handig eerste de M stand onder de knie te hebben. (waar wij dus gedeeltelijk nog mee bezig zijn, en jullie hele duidelijk hebben gemaakt niet te zijn)
  maandag 13 december 2010 @ 00:14:48 #183
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_89859168
quote:
Op maandag 13 december 2010 00:11 schreef xJillx het volgende:

[..]

Nu weet ik wat ik fout heb gedaan bij de modeshow
Fotograferen in de M. met externe flitser. duurde te lang om alles in te stellen, alles ging zo snel..
Iemand tips daarvoor misschien? Toch beter fotograferen in de Tv stand??
Modeshow is mijn main inkomsten.
Je snapt uit ervaring dat de m daar geen optie is.

Begin met de flitser thuis te laten, en zet de camera op A , lens open zetten voor zo snel als mogenlijke sluiter.

Zeker binnen is er altijd weinig licht, en buiten lopen ze vaak in de schaduw van de overkapping en is er daardoor ook. Minder licht als wat je zou willen. Verder schiet ik op auto iso met minimaal een 160 ste sec sluiter. Trager is vaak geen optie bij de bewegende modellen
  maandag 13 december 2010 @ 00:16:40 #184
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_89859246
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:12 schreef xEefjee het volgende:

[..]

Nee, maar het lijkt me handig eerste de M stand onder de knie te hebben. (waar wij dus gedeeltelijk nog mee bezig zijn, en jullie hele duidelijk hebben gemaakt niet te zijn)
Ben je serieus? :')
pi_89859307
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:10 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Maar wat voor materiaal gebruik je dan? Van ouwesok begrijp ik dus dat het om analoog fotograferen gaat?
Dan snap ik wel dat het zovel kost ja :P
Ik gebruikte hoofdzakelijk midden- en grootformaat en dat heeft inderdaad de nodige operationele kosten die je enigszins kunt temperen door goed met een lichtmeter te leren omgaan.
Afschrijving op dat spul is vrij laag, technisch gesproken gaat een Hasselblad of een Mamiya redelijkerwijs een paar decennia mee en veroudert niet echt.
Overigens heb ik dat pro-gedoe op enig moment in de wilgen gehangen omdat ik weliswaar fotografie een van de mooiste ambachten vindt maar het vak 'fotograaf' me een beetje ging tegenstaan, je bent 95% van je tijd aan het onderhandelen en soebatten en als je geluk hebt mag je in de overige 5% met je echte vak bezig proberen te zijn. Toen ik het vak vaarwel zegde had ik ineens mijn hobby terug en de vakkennis is op die manier tenminste goed besteed.
Als je van je hobby je beroep maakt, moet je op zoek naar een nieuwe hobby vertelde een beroeps me ooit, en wat heeft ze gelijk gehad.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-12-2010 00:20:14 ]
pi_89859313
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:14 schreef PKfotografie het volgende:

[..]

Modeshow is mijn main inkomsten.
Je snapt uit ervaring dat de m daar geen optie is.

Begin met de flitser thuis te laten, en zet de camera op A , lens open zetten voor zo snel als mogenlijke sluiter.

Zeker binnen is er altijd weinig licht, en buiten lopen ze vaak in de schaduw van de overkapping en is er daardoor ook. Minder licht als wat je zou willen. Verder schiet ik op auto iso met minimaal een 160 ste sec sluiter. Trager is vaak geen optie bij de bewegende modellen
Huh wat vreemd geen flitser? Het probleem is ook nog ik heb een kitlens met 4-5.6 en een 50mm met 1.8, keuzes maken..
Hmm ik zal het volgende keer zeker proberen!
pi_89859350
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:18 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Ik gebruikte hoofdzakelijk midden- en grootformaat en dat heeft inderdaad de nodige operationele kosten die je enigszins kunt temperen door goed met een lichtmeter te leren omgaan.
Afschrijving op dat spul is vrij laag, het gaat technisch gesproken een Hasselblad of een Mamiya gaat redelijkerwijs een paar decennia mee en veroudert niet echt.
Overigens heb ik dat pro-gedoe op enig moment in de wilgen gehangen omdat ik weliswaar fotografie een van de mooiste ambachten vindt maar het vak 'fotograaf' me een beetje ging tegenstaan, je bent 95% van je tijd aan het onderhandelen en soebatten en als je geluk hebt mag je in de overige 5% met je echte vak bezig proberen te zijn. Toen ik het vak vaarwel zegde had ik ineens mijn hobby terug en de vakkennis is op die manier tenminste goed besteed.
Als je van je hobby je beroep maakt, moet je op zoek naar een nieuwe hobby vertelde een beroeps me ooit, en wat heeft ze gelijk gehad.

Dan gaat het me nog vies tegenstaan!
Of ik moet rijk worden..
  maandag 13 december 2010 @ 00:21:00 #188
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_89859390
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:18 schreef xJillx het volgende:

[..]

Huh wat vreemd geen flitser? Het probleem is ook nog ik heb een kitlens met 4-5.6 en een 50mm met 1.8, keuzes maken..
Hmm ik zal het volgende keer zeker proberen!
Tja, dan zal je toch moeten gaan investeren, of een plekje achterin gaan zoeken. Wat voor camera's hebben jullie trouwens?
pi_89859424
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:16 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ben je serieus? :')
Hoe bedoel je? Ik heb ergens boven mij toch meerderemalen gelezen dat je toch echt de M stand onder de knie moet hebben, en dan de andere standen als hulpmiddel kan gebruiken : p?

Of heb je het over het feit dat we er nog steeds bezig mee zijn om het te leren? Want dan doel ik meer op hoe je het moet gebruiken in combinatie met een flitser en etc.
  maandag 13 december 2010 @ 00:22:22 #190
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_89859436
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:18 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Afschrijving op dat spul is vrij laag, technisch gesproken gaat een Hasselblad of een Mamiya redelijkerwijs een paar decennia mee en veroudert niet echt.

Dan ben ik blij met mijn "goedkope" digitale camera. Maakt niet uit wat voor foto ik maak, het kost toch geen drol. :D
Maargoed, het mist toch wel wat charme tov analoog. Zeker kwa voldoening van een goede foto.
pi_89859455
Nou goed.. begin maar alvast te lachen! Ik heb een sony :'). Ik heb zelf ingezien dat toch nikon/canon enzo voordelen hebben, dus ik ben flink aan het sparen (wat toch echt lastig is met een loon van een 16jarige) voor een Nikon d90.
  maandag 13 december 2010 @ 00:24:20 #192
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_89859506
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:21 schreef xEefjee het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Ik heb ergens boven mij toch meerderemalen gelezen dat je toch echt de M stand onder de knie moet hebben, en dan de andere standen als hulpmiddel kan gebruiken : p?

Of heb je het over het feit dat we er nog steeds bezig mee zijn om het te leren? Want dan doel ik meer op hoe je het moet gebruiken in combinatie met een flitser en etc.
Ik dacht dat je bedoelde dat jullie wel met de M stand bezig zijn, en dat "wij" niet weten hoe dat zou moeten. Maar ik heb het blijkbaar verkeerd begrepen.
pi_89859509
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:21 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Tja, dan zal je toch moeten gaan investeren, of een plekje achterin gaan zoeken. Wat voor camera's hebben jullie trouwens?
--> Arme studenten xD
Ik heb een Canon 50D met kitlenzen; 17-865 4-5.6, een zoomlens 5.6 ma die gebruik ik nooit want die is echt veel te zwaar en sinds donderdag die 50mm
pi_89859521
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:22 schreef xEefjee het volgende:
Nou goed.. begin maar alvast te lachen! Ik heb een sony :'). Ik heb zelf ingezien dat toch nikon/canon enzo voordelen hebben, dus ik ben flink aan het sparen (wat toch echt lastig is met een loon van een 16jarige) voor een Nikon d90.
Ik lach me alvast dood! XD
pi_89859567
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:24 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik dacht dat je bedoelde dat jullie wel met de M stand bezig zijn, en dat "wij" niet weten hoe dat zou moeten. Maar ik heb het blijkbaar verkeerd begrepen.
Nobody said that:P at least not me
  maandag 13 december 2010 @ 00:28:52 #196
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_89859665
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:24 schreef xJillx het volgende:

[..]

--> Arme studenten xD
Ik heb een Canon 50D met kitlenzen; 17-865 4-5.6, een zoomlens 5.6 ma die gebruik ik nooit want die is echt veel te zwaar en sinds donderdag die 50mm
Zwaar? Koop dan maar vast een paar halters. Als je met een f2.8 70-300 wil gaan schieten moet je toch echt wat armspiertjes hebben :P
pi_89859720
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:24 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Nee, ik bedoelde het juist andersom dus.
pi_89859753
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:28 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Zwaar? Koop dan maar vast een paar halters. Als je met een f2.8 70-300 wil gaan schieten moet je toch echt wat armspiertjes hebben :P
Ja.. een vriend van ons heeft de 7d met een f2.8 70 - 200 en dan krijg ik al bij ''direct'' last van mn armpjes haha.
pi_89859756
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:24 schreef xJillx het volgende:

[..]

--> Arme studenten xD
Ik mag toch hopen voor je dat je nooit met professionele apparatuur gaat werken, als een lens van 475 gram al 'veel te zwaar' is... :P

Anyway, op zich wel grappig dat het belangrijkste argument om M te gebruiken in dit topic lijkt te zijn dat je er veel van leert. Ik vraag me af of de FVS-studenten die dat het hardst roepen, er ook al eens bij stil hebben gestaan dat veel van de overige fotografen dat leerstadium simpelweg al voorbij zijn. En ja, nooit te oud om te leren, iedereen kan elke dag bijleren, etc... maar niet als het gaat om het handmatig instellen van de camera. Ook als je dat eenmaal fatsoenlijk onder de knie hebt, is het niet altijd beter om ook daadwerkelijk alles op M te willen doen.
pi_89859767
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 00:28 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dat kan k vergete, ik heb geen spieren en ik ben heel snel door mn energie heen (ja ik meot echt es na de dokter bla bla) dus ik begin heel snel te shaken. vandaar ook de 50mm, licht en lichtsterk.

maar ik weet niet precies wat voor lens ik nodig heb.
ik wil portetfotograaf worden in eerste instantie.. maar ik twijfel nu wat ik wil.
ik ben alles wel leuk gaan vinden
en mensen zijn zo lastig;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')