Met de juiste camera voor die iso is dat geen enkel probleem.quote:
Ja ik heb mijn account ook vanmiddag pas aangemaakt ja! Dit is dan ook de eerste keer dat ik uberhaupt op een forum zit:pquote:Op zondag 12 december 2010 22:03 schreef Ekoyt het volgende:
Zeg,... XJillx,... niet om flauw te doen ofzo hoor, maar ik lees ook gewoon vermakelijk mee in dit topic, en vraag me af of je je account hier vanmiddag hebt aangemaakt om ineens 'spontaan' in dit topic mee te reageren?
Gezien je andere postings lijkt het er eigenlijk wel op dat je 'dicht bij' xEefjee staat, (c.q. misschien wellicht een beetje bent ofzo?).
Geneuzel over M-standen enzo: in de basis wordt een foto gemaakt door de combi van diafragma en sluitertijd.
En zowel in de M-stand als de Av-stand zijn foto's soms over- en soms onderbelicht,.... en loop je met de M-stand dat risico meer. Toch?
In de Av-stand kan ik met 1 draai aan een wieltje tot 2 stops over- of onderbelichten, (maar hou ik wel lekker de scherptediepte die ik perse wil hebben)
Iedereen klooit hier verder met photoshop,.... kun je nog lekker van alles doen met kleuren, belichting (jawel!) en witbalans.
Ik persoonlijk vind het veel prettiger om als keiharde basis vast te houden aan een op elk moment heel snel te kiezen diafragma: die bepaalt de scherptediepte en daarmee een groot deel van de uitstraling van je foto, (technisch gezien dan).
Kleur en belichting knal je in PS wel weer een stuk in de goede richting,... die scherptediepte niet.
Iets anders,.... het fotovakschool-topic geeft de laatste paar postings ook goed aan wat het niveau van de docenten daar is.
Maar goed,... dat lees ik maar,...
Nog iets anders: ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar de persoonlijke websites van die docenten.
Ik neem tenminste aan dat ze allemaal 'profi' fotografen zijn.
Kun jij er hier een paar van posten?
Laat staan zoveel opdrachten krijgenquote:Op zondag 12 december 2010 22:18 schreef xEefjee het volgende:
Als reactie op hier boven, Jill is inderdaad een medestudent van mij en ik heb haar dit topic laten zien.
Nou als jij dat veel prettiger, best toch? Ik geef ook alleen m'n mening, en die is dat ik het gewoon de M stand fijner vind werken en ook van mening ben dat je het beste de M stand kunt gebruiken in plaats van die anderen standen.
Als de leraren echt zo dom waren bij ons zouden ze echt niet al zoveel vestigingen hebben, en steeds meer opleidingen aanbieden. Mensen gaan blijkbaar toch steeds naar de FVS, dus het niveau zal echt niet laag zijn ; ).
Ja ik doe met je meequote:Op zondag 12 december 2010 22:39 schreef xJillx het volgende:
[..]
OMG zelf hier op dit forum worden er grapjes over gemaakt.
'Je koopt toch geen statief voor een les!'
Echt als dat kind ooit fotograaf wordt eet ik mn schoen op.
ik denk dat elke docent die we hebben zijn eigen tak heeft, bij Jan is dat Photoshop (dikke skilz) enz.quote:Op zondag 12 december 2010 22:39 schreef xEefjee het volgende:
Nou ik moet zeggen dat ik het werk van Maartje best tof vind.. niet alles maar wel een groot gedeelte. Die is inderdaad wat meer op de kunstzinnige kant gericht. Maar dat van gulden snede en regel van derden was inderdaad een beetje raar.
http://www.maartjeansems.nl/
http://brendan.exto.nl/
Dat vn brendon heb k nog nooit gezien:Pquote:Op zondag 12 december 2010 22:39 schreef xEefjee het volgende:
Nou ik moet zeggen dat ik het werk van Maartje best tof vind.. niet alles maar wel een groot gedeelte. Die is inderdaad wat meer op de kunstzinnige kant gericht. Maar dat van gulden snede en regel van derden was inderdaad een beetje raar.
http://www.maartjeansems.nl/
http://brendan.exto.nl/
Een topic waar je kan chatten, maar dan gaat 't (meestal) langzamer dan op msn.quote:
3 toch? Je vergeet nu je diafragma. En eventueel kan je ook nog zo'n nd110 filter oid gebruiken.quote:Op zondag 12 december 2010 23:13 schreef Ekoyt het volgende:
"ik heb het zo geleerd"
Dat horen we nu wel erg vaak.
De techniek (! let op, ik heb het enkel over de techniek!) van een correct belichtte foto hoef je niet te leren van anderen: da's gewoon gezond verstand,... en een beetje goochelen met twee variabelen!
(OMG, het zijn er inderdaad echt maar twee! is het echt zo simpel?)
Wat ik enorm waardeer is jullie gedrevenheid,... en dat type ik echt zonder sarcasme!
Want wij zitten hier allemaal om dezelfde reden: omdat we fotografie gewoon zo leuk vinden. That's all.
Maarrr,... wat niet handig/slim/gezond is, is om docenten en wat ze 'aanleren' als zoete koek c.q. heilig te slikken.
Ik hoor lees heel veel zinssneden over 'dat hebben we nog niet gehad'. Je zit niet voor niets nog op de FVS : een echt compleet en voldragen beeld kun je dan ook nog niet vormen.
(duh,... dat lukt de meesten van ons na 20 jaar zelfs niet!)
Hmzz,.. als ik iemand van 16/17 de zin 'regel der derden' hoor zeggen,.... brrr, dan gaan m'n nekharen overeind staan!
Leren ze je echt op zo'n belegen boekjesmanier hoe een levendige compositie werkt?
Ze zijn niet uit het bedrijfsleven geschopt, want zowel Jan als Brendon hebben nog opdrachtenquote:Op zondag 12 december 2010 23:14 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Een topic waar je kan chatten, maar dan gaat 't (meestal) langzamer dan op msn.
Weet je trouwens dat de meeste, zo niet alle docenten op scholen de mensen zijn die uit het bedrijfsleven geschopt zijn?
Ik ken de fvs totaal niet, maar over het algemeen zijn leraren op de meeste opleidingen mensen die in het bedrijfsleven gefaald hebben.quote:Op zondag 12 december 2010 23:20 schreef xJillx het volgende:
[..]
Ze zijn niet uit het bedrijfsleven geschopt, want zowel Jan als Brendon hebben nog opdrachten
van maartje weet ik het niet
Ze zijn gewoon gevraagd om les te gaan geven en vonden dat heel leuk, meer niet.
Waarom altijd zo negatief (over FVS o.a.)..?:P
Uhm ik ben wel even wat ouder dan dat. maar ik vraag me nu af, jullie kraken wel allemaal onze aangeleerde methode aan. maar wie zegt dat die fout is en die van jullie goed, en andersom?? zo werkt trouwens neit de composite, maar onze kijkrichting. en dat is geen bullshit om het even zo te noemen.quote:Op zondag 12 december 2010 23:13 schreef Ekoyt het volgende:
"ik heb het zo geleerd"
Dat horen we nu wel erg vaak.
De techniek (! let op, ik heb het enkel over de techniek!) van een correct belichtte foto hoef je niet te leren van anderen: da's gewoon gezond verstand,... en een beetje goochelen met twee variabelen!
(OMG, het zijn er inderdaad echt maar twee! is het echt zo simpel?)
Wat ik enorm waardeer is jullie gedrevenheid,... en dat type ik echt zonder sarcasme!
Want wij zitten hier allemaal om dezelfde reden: omdat we fotografie gewoon zo leuk vinden. That's all.
Maarrr,... wat niet handig/slim/gezond is, is om docenten en wat ze 'aanleren' als zoete koek c.q. heilig te slikken.
Ik hoor lees heel veel zinssneden over 'dat hebben we nog niet gehad'. Je zit niet voor niets nog op de FVS : een echt compleet en voldragen beeld kun je dan ook nog niet vormen.
(duh,... dat lukt de meesten van ons na 20 jaar zelfs niet!)
Hmzz,.. als ik iemand van 16/17 de zin 'regel der derden' hoor zeggen,.... brrr, dan gaan m'n nekharen overeind staan!
Leren ze je echt op zo'n belegen boekjesmanier hoe een levendige compositie werkt?
(tientallen)jaren ervaring? Zoals al 500 keer eerder aangegeven in het topic?quote:Op zondag 12 december 2010 23:24 schreef xJillx het volgende:
[..]
Uhm ik ben wel even wat ouder dan dat. maar ik vraag me nu af, jullie kraken wel allemaal onze aangeleerde methode aan. maar wie zegt dat die fout is en die van jullie goed, en andersom?? zo werkt trouwens neit de composite, maar onze kijkrichting. en dat is geen bullshit om het even zo te noemen.
overigens hebben sommigen van de FVS maar 1 lesdag per week of zelfs per twee weken, wij hebben er 3 soms 4 dus krijgen wij wat meer geleerd. maar neit alles is te leren in die tijd overigens. avndaar dat we veel nog niet weten
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |