abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89827239
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 11:17 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
andersom leer je met een dergelijk camera'tje ook een beetje vertrouwen in een automaat te krijgen, er hoeft qua belichting maar hoogstzelden iets bijgestuurd te worden, het kost meer werk om de AF je wil op te leggen, maar ook dat lukt.
Och ja, ik doe nogsteeds aan focus en recompose. Leuk 11AF punten, maar ik gebruik ze toch maar heel soms
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_89829215
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 11:28 schreef zquing het volgende:

[..]

Fotografeer je ook eens buiten? Loop eens van een goed belicht plein naar een iewat donkerder steegje, zie iets dat je absoluut wil fotograferen en zet dan nog eens je belichting goed binnen die halve seconde die je hebt.
Hoeft ook in M niet echt een probleem te zijn, decennialang hadden reportagefotografen niet anders en toch kwamen er goeie plaatjes uit.
Het doet alleen aan het resultaat niets af of je dat nou met A, met P, met M of gewoon op puur geluk hebt gedaan, het interesseert de toeschouwer (of voor een professional de klant) hoegenaamd niet aan hoeveel wieljtes je hebt moeten draaien om je visie tot een plaatje te verwerken. Je mag het je als fotograaf in dat opzicht zo makkelijk en zo moeilijk maken als je zelf wilt.
Alleen zul je moeten beseffen dat er niet zoiets bestaat als de enige goeie manier, elke manier is de goeie manier als het tot resultaat leidt
  zondag 12 december 2010 @ 13:09:59 #83
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_89830136
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 10:39 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Waarschijnlijk omdat het hem niet zoveel uitmaakt wat zijn diafragmakeuze is, en het wel belangrijk vind dat zijn foto's die hij uit de hand schiet niet bewogen zijn.

Als ik foto's maak probeer ik mijn diafragma zo klein mogelijk te krijgen, en dan max tot 1/30 of 1/60 sluitertijd te gaan. Met meer zijn de foto's vaak bewogen
van dattum. aangezien 99,9% van de foto's podiumfoto's zijn en mensen nogal eens willen bewegen .... met sluitertijd kan ik spelen. Diafragma maakt me geen moer uit, aangezien ik toch personen fotografeer, waar ik emotie in moet leggen en die dus ook los wil maken uit de rest. Bij overzichtsfototje werkt dat dan weer anders natuurlijk, maar dan staat ie nog steeds in de Tv stand om dan het diafragma in te stellen door de sluitertijd te veranderen ...
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
pi_89831849
Wie hier is er professioneel fotograaf?
En hiermee bedoel ik niet a) zelf benoemde titel of b) zoveel en zoveel jaren in het vak.
??
pi_89833165
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 01:15 schreef xEefjee het volgende:
Als beginner is het prima, ik heb het bij mijn beginners cursus ook zo geleerd. Maar ik vind dat de M stand zoveel fijner is, je leert er ook veel meer van. Je hebt controle over alles, je maakt de foto helemaal zelf inplaats dat de camera dingen voor je berekent.
Heb je ooit op film geschoten? Of uberhaupt ooit foto's gemaakt zonder ze meteen terug te kijken? Wanneer je met zulke feedback werkt kan ik begrijpen dat je M gebruikt. Of als je genoeg gefotografeerd hebt om situaties +/-1 stop kan inschatten, dan vooruit. En met sunny16 kom je inderdaad ook een behoorlijk eind.

Ga jij maar eens een rolletje of 3 vol schieten op M, zonder je lichtmeter en kijk dan of 80% van je foto's goed belicht is.
  FOK!Fotograaf zondag 12 december 2010 @ 15:17:09 #86
145146 Andyy
pi_89834506
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 02:42 schreef xEefjee het volgende:
Ohja, want een lensbaby is zo'n voor de hand liggende lens he!
Tilt-shift of zo'n neppe photoshop effect was het eerste waar ik aan dacht, aangezien het snel in en uit zoomen alleen effect geeft in het midden.
En in feite is zo'n lensbaby gewoon een tilt shift :P
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 07:32 schreef ebeaydojraes het volgende:
Ben ik effe in de minderheid... Werk eigenlijk alleen maar in de Tv stand ....
Dat is blijkbaar sluitertijdprioriteit (S voor de meeste mensen) voor hippe Canon lui :P
  FOK!Fotograaf zondag 12 december 2010 @ 15:20:11 #87
145146 Andyy
pi_89834612
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 13:09 schreef ebeaydojraes het volgende:

[..]

van dattum. aangezien 99,9% van de foto's podiumfoto's zijn en mensen nogal eens willen bewegen .... met sluitertijd kan ik spelen. Diafragma maakt me geen moer uit, aangezien ik toch personen fotografeer, waar ik emotie in moet leggen en die dus ook los wil maken uit de rest. Bij overzichtsfototje werkt dat dan weer anders natuurlijk, maar dan staat ie nog steeds in de Tv stand om dan het diafragma in te stellen door de sluitertijd te veranderen ...
Podium/concertfoto's moet je sowieso in M schieten? :?
Belichting veranderd om de zoveel seconden en je lichtmeter werkt dan totaal niet omdat licht onderling zoveel scheelt over het algemeen
  zondag 12 december 2010 @ 15:28:47 #88
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_89834876
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 15:17 schreef Andyy het volgende:

Dat is blijkbaar sluitertijdprioriteit (S voor de meeste mensen) voor hippe Canon lui :P
Tv is het meest gangbare toch? S is volgens mij alleen van Nikon.

Edit: Bij nader inzien, de meeste merken gebruiken inderdaad PASM...
  zondag 12 december 2010 @ 15:32:36 #89
158292 problematiQue
pi_89834999
Ik gebruik trouwens regelmatig TAv, een mode die alleen Pentax camera's hebben, maar wat in principe niks anders is dan M met Auto ISO. Erg handig in available light situaties.
pi_89835518
Waarom reageert niemand?
Ik vind dat een echte prof hier eens zijn menin over moet geven!!:D
  FOK!Fotograaf zondag 12 december 2010 @ 15:54:58 #91
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_89835841
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 15:46 schreef xJillx het volgende:
Waarom reageert niemand?
Ik vind dat een echte prof hier eens zijn menin over moet geven!!:D
Je definitie van prof is nogal ouderwets denk ik ;)
Maar die discussie is niet voor hier.

Prof of niet. Iedereen die veel fotografeert weet waar de discussie over gaat en kan een mening vormen. Allemaal goed genoeg voor de discussie :)
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_89835941
Daar ging het me niet om. Ik denk dat een prof zn mening hier nog het beste om kan geven aangezien er een hele discussie woedt over de M stand of die nou wel zo goed is :P

En hoezo ouderwets?
  FOK!Fotograaf zondag 12 december 2010 @ 16:02:30 #93
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_89836112
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 15:57 schreef xJillx het volgende:
Daar ging het me niet om. Ik denk dat een prof zn mening hier nog het beste om kan geven aangezien er een hele discussie woedt over de M stand of die nou wel zo goed is :P
Dat is idd de discussie. Maar waarom kan een enthousiasteling daar niet op in gaan?

quote:
En hoezo ouderwets?
Ik ken mensen die leuk geld verdienen met fotografie maar nooit een echt opleiding hebben gehad. Vrij beroep e.d.
Door de discussie te laten "beslechten" door alleen prof's doe je veel mensen met veel kennis te niet.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  zondag 12 december 2010 @ 16:12:19 #94
158292 problematiQue
pi_89836425
En een 'prof' kan zoveel zijn. Iemand die in een studie sieraden fotografeert zal waarschijnlijk altijd op M fotograferen, terwijl een fotojournalist of sportfotograaf wegens de snel wisselende (licht)omstandigheden veel meer op autmatiek zal steunen.
  zondag 12 december 2010 @ 16:16:15 #95
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_89836615
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 16:12 schreef problematiQue het volgende:
En een 'prof' kan zoveel zijn. Iemand die in een studie sieraden fotografeert zal waarschijnlijk altijd op M fotograferen, terwijl een fotojournalist of sportfotograaf wegens de snel wisselende (licht)omstandigheden veel meer op autmatiek zal steunen.
Met andere woorden. Is Michael Schumacher ineens geef prof. meer, omdat hij met stuurbekrachteging reed? zoiets dus. Welke stand je ook gebruikt, je gebruikt diegene die je nodig hebt, niet wat iemand anders denkt dat je nodig hebt. Einde discussie. Geloof dat sowieso de originele vraag nu wel beantwoord is ;)
  zondag 12 december 2010 @ 16:18:21 #96
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_89836708
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 15:20 schreef Andyy het volgende:

[..]

Belichting veranderd om de zoveel seconden en je lichtmeter werkt dan totaal niet omdat licht onderling zoveel scheelt over het algemeen
Klopt dat eerste vraagteken nu anders snap ik hem niet :)
pi_89837104
Ik snap de discussie uberhaubt niet helemaal...

Er zijn dus mensen die vinden dat je op M moet schieten anders ben je een amateur?? :?

Er zijn genoeg voorbeelden waar M stand totaal onpraktsich is, zoals er ook genoeg voorbeelden zijn waar de M wel praktisch is... Het krampachtig vasthouden aan de M stand als op dat moment bijvoorbeeld Av veel functioneler is zegt meer over de de krampachtigheid van de M-discipel dan over de de fotografenstatus van de ander...
  FOK!Fotograaf zondag 12 december 2010 @ 18:04:21 #98
73911 ultra_ivo
pi_89840555
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 15:20 schreef Andyy het volgende:

[..]

Het gebeurt echt niet zo vaak dat je lichtmeter de lichtwissellingen niet kan bijsloffen. Of je hebt het verkeerde knopje ingedrukt (belichtingswaarden vastzetten).
pi_89840891
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 16:28 schreef Uncle het volgende:
Ik snap de discussie uberhaubt niet helemaal...

Er zijn dus mensen die vinden dat je op M moet schieten anders ben je een amateur?? :?

Yupz, en guess what, het is niet eens iets nieuws ook
Oudere methoden om voor amateur of nog leuker, kiekjesmaker ( :') ) uitgemaakt te worden waren:
- het niet zelf afwerken van je foto's (in de filmpjesdagen)
- het gebruik van AF
- fotograferen met een meetzoeker voor zover daar niet Leica op stond
- het bezit van een Zenit EM (mijn Helios 44-2 58mm is een van mijn scherpste optieken)
- fotograferen met iets anders dan een Nikon F3
ja, je had ze echt, die hun hele hebben en houden besteedden aan zo'n ding, er vervolgens een Soligor zoomlensje op zetten en er HEMA-filmpjes in stookten
- en natuurlijk die belichtingsautomaat.
en ik sla er nog een heleboel over om het verhaal een beetje binnen het kader te houden
pi_89845533
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 18:15 schreef Ouwesok het volgende:
- fotograferen met iets anders dan een Nikon F3
ja, je had ze echt, die hun hele hebben en houden besteedden aan zo'n ding, er vervolgens een Soligor zoomlensje op zetten en er HEMA-filmpjes in stookten
Tsss, iedereen weet dat daar een 43-86 Nikkor op hoort! :P

quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 14:01 schreef xJillx het volgende:
Wie hier is er professioneel fotograaf?
En hiermee bedoel ik niet a) zelf benoemde titel of b) zoveel en zoveel jaren in het vak.
??
Misschien kun je even duidelijk maken wat je bedoelt met professioneel fotograaf? Ik denk namelijk dat er een behoorlijk groot aantal pro's aan een of beide van je eisen voldoen...
pi_89846683
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 16:02 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Dat is idd de discussie. Maar waarom kan een enthousiasteling daar niet op in gaan?

[..]

Ik ken mensen die leuk geld verdienen met fotografie maar nooit een echt opleiding hebben gehad. Vrij beroep e.d.
Door de discussie te laten "beslechten" door alleen prof's doe je veel mensen met veel kennis te niet.
Wie heeft hier gezegd dat een enthousiasteling hier niet op in mag gaan? Ik vind dit maar een raar forum, mensen doen hier zo dom tegen elkaar:S
  zondag 12 december 2010 @ 21:00:12 #102
122997 zquing
Drama Junk
pi_89847933
Ik vind 't "dom" doen tegen elkaar wel meevallen.
  zondag 12 december 2010 @ 21:04:26 #103
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_89848221
Het komt vooral omdat je hier doet alsof je alles weet terwijl je nog op school zit.
De mensen die hier serieus op je ingaan hebben vaak al jaren ervaring en laten zich daarom niet gek maken door een nieuweling.
En ik vind het een prima forum, als je gewoon meedoet kan je hier superveel info krijgen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_89848935
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 20:40 schreef xJillx het volgende:
....Ik vind dit maar een raar forum....
Hoezo :?

Oh, die advertenties moet je een beetje omheen kijken.
pi_89849110
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 21:15 schreef Ouwesok het volgende:
Hoezo :?

[ afbeelding ]

Oh, die advertenties moet je een beetje omheen kijken.
_O_
pi_89849200
Ja gewoon hoe sommige mensen tegen elkaar doen:S
Klinkt neit zo prettig

maar waarom zou een 'nieuweling' niet net zo goed kunnen zijn als iemand die al langer in het vak zit?
Ik 'ken' een jongeman die zelfs heel bekend is en in bladen staat!
Ja maar het moet toch niet zo zijn dat mensen afgekraakt moeten worden, ook al zijn ze nieuw of om welk andere reden dan ook

Ik fotografeer trouwens alleen in de M stand, vroeger altijd Av toen ik nog van niks wist.
Maar ik vind het gewoon fijn om alles te kunnen regelen zoals ik het wil:)
ik heb de rest van de opties niet uitgeprobeerd dus:O
  zondag 12 december 2010 @ 21:24:41 #107
122997 zquing
Drama Junk
pi_89849479
Maar nogmaals, als je op M schiet, controleer je dan meteen je belichting op dat schermpje? Of zorg je ervoor dat je camera aangeeft dat je goed belicht?

en voor zover ik weet wordt er niemand afgekraakt hier :*
pi_89850305
Ik controleer mijn histogram :O
Uhm camera's zijn nogal dom, dus vertrouw ik liever op mn histogram
aangezien mn camera niet gekalibreert is en het op het lcd scherm andrs uitziet enzo
Hoe bedoel je dat mijn camera dat aangeeft?
Ik kijk gewoon naar mn histogram (zorgen dat wit echt wit is en niet overbelicht, met zwart hetzelfde etc)
pi_89850586
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 21:20 schreef xJillx het volgende:
[quote]
Ik fotografeer trouwens alleen in de M stand, vroeger altijd Av toen ik nog van niks wist.
Maar ik vind het gewoon fijn om alles te kunnen regelen zoals ik het wil:)
ik heb de rest van de opties niet uitgeprobeerd dus:O
Mag ik vragen waarom je liever in M schiet?

quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 21:39 schreef xJillx het volgende:
Ik denk dat hij de lichtmeter bedoelt. Daarmee kun je inschatten of de foto goed belicht gaat zijn voordat je 'm maakt.
pi_89850810
Zoals ik daarbij al zei; zodat ik alles zelf kan regelen, maar dan ook echt ALLES ;)
maar je lichtmeter geeft dat niet aan..
tenminste even een voorbeeld: als je een foto wilt gaan maken van een wit voorwerp
dan is het niet zo dat je je belichtingsmeter op 0 moet zetten, dan moet je gaan overblichten (1 of 2 stops)

Of begrijp ik het nu niet?
pi_89850870
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 21:39 schreef xJillx het volgende:
Ik controleer mijn histogram :O
Uhm camera's zijn nogal dom, dus vertrouw ik liever op mn histogram
aangezien mn camera niet gekalibreert is en het op het lcd scherm andrs uitziet enzo
Ik kijk gewoon naar mn histogram (zorgen dat wit echt wit is en niet overbelicht, met zwart hetzelfde etc)
Nog maar een keer, als het voor jou werkt en tot goeie opnamen leidt, dus de opname zoals jij hem wilt, dan werkt het toch gewoon :? Voor niemand een speld tussen te krijgen.
Er bestaat niet zoiets als 'de goeie manier', elke manier om tot een goeie belichting te komen is een goeie zolang ie resultaat oplevert.
Het blijft echter ook zo dat de methode van een ander voor die ander een goed resultaat kan opleveren. Dat maakt die ander niet tot een amateur en heeft ook geen effect op zijn resultaten, hooguit op de hoeveelheid moeite die hij/zij ervoor moet doen.
vrije keuze blijft soms lastig spul

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2010 21:50:22 ]
  zondag 12 december 2010 @ 21:52:12 #112
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_89851029
quote:
Op zondag 12 december 2010 21:48 schreef xJillx het volgende:
Zoals ik daarbij al zei; zodat ik alles zelf kan regelen, maar dan ook echt ALLES ;)
tenminste even een voorbeeld: als je een foto wilt gaan maken van een wit voorwerp
dan is het niet zo dat je je belichtingsmeter op 0 moet zetten, dan moet je gaan overblichten (1 of 2 stops)

Of onderbelichten , hangt af van wat je gewenste resultaat moet wezen.
Regels zijn richtlijnen waar je van af kan wijken
pi_89851060
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 21:48 schreef xJillx het volgende:

Ah, een mede control-freak ;).

Yep, je hebt helemaal gelijk over de meter, maar omdat je dat weet, is de lichtmeter toch bruikbaar in dat geval ;).
pi_89851088
Hmm oke, ja wij hebben dat zo geleerd dus
Maar dat geld niet voor alles dat wel:P
pi_89851114
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 21:52 schreef PKfotografie het volgende:
Of onderbelichten , hangt af van wat je gewenste resultaat moet wezen.
Regels zijn richtlijnen waar je van af kan wijken
Klopt ook, ik moet nog steeds een keer een ei bakken op wat flitsers ;).
pi_89851130
Jazekers! Wij hebben geleerd alleent e fotograferen in die stand, omdat wij zo alles beter leren en onder de knie krijgen
Zodat je leert wat diafragma, slutiertijd en iso voor invloed op elkaar hebben etc
pi_89851232
Ja dat hebben wij laatst geleerd!
Als je meet op het model (gemiddeld grijs op de wang)
en als je dan de achtergrond twee stop donkerder wilt hebben
moet je twee stops onderbelichten en dan flitsen op je model!
Het lukte al redelijk!
pi_89851291
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 21:54 schreef xJillx het volgende:
Jazekers! Wij hebben geleerd alleent e fotograferen in die stand, omdat wij zo alles beter leren en onder de knie krijgen
Zodat je leert wat diafragma, slutiertijd en iso voor invloed op elkaar hebben etc
Zo kom ik weer zelden aan m'n iso, omdat ik heb leren fotograferen op film. Dan moet je vantervoren kiezen wat voor rolletjes je meeneemt en eventueel pushen/pullen. Het zal in elk geval nog wel vaker voorkomen dat ik met m'n digitale camera sta te bedenken wat ik kan doen om meer licht te vangen, en gewoon de iso vergeet :P.
  zondag 12 december 2010 @ 21:59:42 #119
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_89851460
quote:
Op zondag 12 december 2010 21:54 schreef xJillx het volgende:
Om te leren, zeker de m stand.
Als je snapt wanneer je de sluitertijden moet aanpassen en wanneer het diafragma.
Of juist met de iso gaat spelen of met nd-filters.
Dan weet je wat je wil, wat je prio is en wat je de camera kan laten doen. En in dat geval is er een grote kans dat p of S of A een handigere keuze is
pi_89851678
Zeg,... XJillx,... niet om flauw te doen ofzo hoor, maar ik lees ook gewoon vermakelijk mee in dit topic, en vraag me af of je je account hier vanmiddag hebt aangemaakt om ineens 'spontaan' in dit topic mee te reageren?
Gezien je andere postings lijkt het er eigenlijk wel op dat je 'dicht bij' xEefjee staat, (c.q. misschien wellicht een beetje bent ofzo?).

Geneuzel over M-standen enzo: in de basis wordt een foto gemaakt door de combi van diafragma en sluitertijd.
En zowel in de M-stand als de Av-stand zijn foto's soms over- en soms onderbelicht,.... en loop je met de M-stand dat risico meer. Toch?
In de Av-stand kan ik met 1 draai aan een wieltje tot 2 stops over- of onderbelichten, (maar hou ik wel lekker de scherptediepte die ik perse wil hebben)
Iedereen klooit hier verder met photoshop,.... kun je nog lekker van alles doen met kleuren, belichting (jawel!) en witbalans.

Ik persoonlijk vind het veel prettiger om als keiharde basis vast te houden aan een op elk moment heel snel te kiezen diafragma: die bepaalt de scherptediepte en daarmee een groot deel van de uitstraling van je foto, (technisch gezien dan).
Kleur en belichting knal je in PS wel weer een stuk in de goede richting,... die scherptediepte niet.

Iets anders,.... het fotovakschool-topic geeft de laatste paar postings ook goed aan wat het niveau van de docenten daar is.
Maar goed,... dat lees ik maar,...

Nog iets anders: ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar de persoonlijke websites van die docenten.
Ik neem tenminste aan dat ze allemaal 'profi' fotografen zijn.
Kun jij er hier een paar van posten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')