Vanwaar deze keuze?quote:Op zondag 12 december 2010 07:32 schreef ebeaydojraes het volgende:
Ben ik effe in de minderheid... Werk eigenlijk alleen maar in de Tv stand ....
Waarschijnlijk omdat het hem niet zoveel uitmaakt wat zijn diafragmakeuze is, en het wel belangrijk vind dat zijn foto's die hij uit de hand schiet niet bewogen zijn.quote:Op zondag 12 december 2010 10:33 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Vanwaar deze keuze?
De keuze voor M of A kan ik heel goed begrijpen. Mijn idee is namelijk dat ik diafragma (scherptediepte) erg bepalend vind in een foto. Sluitertijd is stukken minder van belang (in veel situaties) en moet alleen zorgen voor sluitertijden die snel genoeg zijn om beweging te bevriezen (als dat de wens is, en dat is het bij mij nagenoeg altijd). Mocht mijn diafragma keuze daarin belemmerend zijn zal ik eerder aan de ISO gaan sleutelen.
Om het betoog even te versimpelen, als het een goed plaatje oplevert is het niet eens meer van belang hoe die camera ooit ingesteld is geweest.quote:Op zondag 12 december 2010 10:06 schreef Azreal het volgende:
Interessante discussie.
Zelf gebruik ik ook 95-98% van de tijd de M-stand. Waarom?
1) Ik ben een control-freak en ik vertrouw die camera voor geen meter (onzin, ik weet het)
2) Het dwingt me om na te denken of bij een nieuwe foto het licht is veranderd, en houd me op die manier scherp
3) Het maakt niet uit wat voor camera ik in m'n handen heb, dat ding doet wat ik wil
4) Het geeft extra voldoening als een foto goed is en je weet dat je alles zelf hebt bepaald. Zeker als je daarbij ook de lichtmeter hebt genegeerd.
Conclusie: ik vind het gewoon prettiger fotograferen in M.
Verder ben ik het trouwens volledig met PK en Ouwesok eens, als je weinig tijd hebt en je kent je camera kun je prima terugvallen op P, A of T.
Fotografeer je ook eens buiten? Loop eens van een goed belicht plein naar een iewat donkerder steegje, zie iets dat je absoluut wil fotograferen en zet dan nog eens je belichting goed binnen die halve seconde die je hebt.quote:Op zondag 12 december 2010 02:09 schreef xEefjee het volgende:
Het zal best zijn dat de A stand veel makkelijker is in sommige situaties, maar van makkelijk leer je niet veel. Oh nee sorry, jullie hoeven niks meer te leren he.
Och ja, ik doe nogsteeds aan focus en recompose. Leuk 11AF punten, maar ik gebruik ze toch maar heel somsquote:Op zondag 12 december 2010 11:17 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
andersom leer je met een dergelijk camera'tje ook een beetje vertrouwen in een automaat te krijgen, er hoeft qua belichting maar hoogstzelden iets bijgestuurd te worden, het kost meer werk om de AF je wil op te leggen, maar ook dat lukt.
Hoeft ook in M niet echt een probleem te zijn, decennialang hadden reportagefotografen niet anders en toch kwamen er goeie plaatjes uit.quote:Op zondag 12 december 2010 11:28 schreef zquing het volgende:
[..]
Fotografeer je ook eens buiten? Loop eens van een goed belicht plein naar een iewat donkerder steegje, zie iets dat je absoluut wil fotograferen en zet dan nog eens je belichting goed binnen die halve seconde die je hebt.
van dattum. aangezien 99,9% van de foto's podiumfoto's zijn en mensen nogal eens willen bewegen .... met sluitertijd kan ik spelen. Diafragma maakt me geen moer uit, aangezien ik toch personen fotografeer, waar ik emotie in moet leggen en die dus ook los wil maken uit de rest. Bij overzichtsfototje werkt dat dan weer anders natuurlijk, maar dan staat ie nog steeds in de Tv stand om dan het diafragma in te stellen door de sluitertijd te veranderen ...quote:Op zondag 12 december 2010 10:39 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat het hem niet zoveel uitmaakt wat zijn diafragmakeuze is, en het wel belangrijk vind dat zijn foto's die hij uit de hand schiet niet bewogen zijn.
Als ik foto's maak probeer ik mijn diafragma zo klein mogelijk te krijgen, en dan max tot 1/30 of 1/60 sluitertijd te gaan. Met meer zijn de foto's vaak bewogen
Heb je ooit op film geschoten? Of uberhaupt ooit foto's gemaakt zonder ze meteen terug te kijken? Wanneer je met zulke feedback werkt kan ik begrijpen dat je M gebruikt. Of als je genoeg gefotografeerd hebt om situaties +/-1 stop kan inschatten, dan vooruit. En met sunny16 kom je inderdaad ook een behoorlijk eind.quote:Op zondag 12 december 2010 01:15 schreef xEefjee het volgende:
Als beginner is het prima, ik heb het bij mijn beginners cursus ook zo geleerd. Maar ik vind dat de M stand zoveel fijner is, je leert er ook veel meer van. Je hebt controle over alles, je maakt de foto helemaal zelf inplaats dat de camera dingen voor je berekent.
Tilt-shift of zo'n neppe photoshop effect was het eerste waar ik aan dacht, aangezien het snel in en uit zoomen alleen effect geeft in het midden.quote:Op zondag 12 december 2010 02:42 schreef xEefjee het volgende:
Ohja, want een lensbaby is zo'n voor de hand liggende lens he!
Dat is blijkbaar sluitertijdprioriteit (S voor de meeste mensen) voor hippe Canon luiquote:Op zondag 12 december 2010 07:32 schreef ebeaydojraes het volgende:
Ben ik effe in de minderheid... Werk eigenlijk alleen maar in de Tv stand ....
Podium/concertfoto's moet je sowieso in M schieten?quote:Op zondag 12 december 2010 13:09 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
van dattum. aangezien 99,9% van de foto's podiumfoto's zijn en mensen nogal eens willen bewegen .... met sluitertijd kan ik spelen. Diafragma maakt me geen moer uit, aangezien ik toch personen fotografeer, waar ik emotie in moet leggen en die dus ook los wil maken uit de rest. Bij overzichtsfototje werkt dat dan weer anders natuurlijk, maar dan staat ie nog steeds in de Tv stand om dan het diafragma in te stellen door de sluitertijd te veranderen ...
Tv is het meest gangbare toch? S is volgens mij alleen van Nikon.quote:Op zondag 12 december 2010 15:17 schreef Andyy het volgende:
Dat is blijkbaar sluitertijdprioriteit (S voor de meeste mensen) voor hippe Canon lui
Je definitie van prof is nogal ouderwets denk ikquote:Op zondag 12 december 2010 15:46 schreef xJillx het volgende:
Waarom reageert niemand?
Ik vind dat een echte prof hier eens zijn menin over moet geven!!:D
Dat is idd de discussie. Maar waarom kan een enthousiasteling daar niet op in gaan?quote:Op zondag 12 december 2010 15:57 schreef xJillx het volgende:
Daar ging het me niet om. Ik denk dat een prof zn mening hier nog het beste om kan geven aangezien er een hele discussie woedt over de M stand of die nou wel zo goed is
Ik ken mensen die leuk geld verdienen met fotografie maar nooit een echt opleiding hebben gehad. Vrij beroep e.d.quote:En hoezo ouderwets?
Met andere woorden. Is Michael Schumacher ineens geef prof. meer, omdat hij met stuurbekrachteging reed? zoiets dus. Welke stand je ook gebruikt, je gebruikt diegene die je nodig hebt, niet wat iemand anders denkt dat je nodig hebt. Einde discussie. Geloof dat sowieso de originele vraag nu wel beantwoord isquote:Op zondag 12 december 2010 16:12 schreef problematiQue het volgende:
En een 'prof' kan zoveel zijn. Iemand die in een studie sieraden fotografeert zal waarschijnlijk altijd op M fotograferen, terwijl een fotojournalist of sportfotograaf wegens de snel wisselende (licht)omstandigheden veel meer op autmatiek zal steunen.
Klopt dat eerste vraagteken nu anders snap ik hem nietquote:Op zondag 12 december 2010 15:20 schreef Andyy het volgende:
[..]
Podium/concertfoto's moet je sowieso in M schieten?![]()
Belichting veranderd om de zoveel seconden en je lichtmeter werkt dan totaal niet omdat licht onderling zoveel scheelt over het algemeen
Het gebeurt echt niet zo vaak dat je lichtmeter de lichtwissellingen niet kan bijsloffen. Of je hebt het verkeerde knopje ingedrukt (belichtingswaarden vastzetten).quote:Op zondag 12 december 2010 15:20 schreef Andyy het volgende:
[..]
Podium/concertfoto's moet je sowieso in M schieten?![]()
Belichting veranderd om de zoveel seconden en je lichtmeter werkt dan totaal niet omdat licht onderling zoveel scheelt over het algemeen
Yupz, en guess what, het is niet eens iets nieuws ookquote:Op zondag 12 december 2010 16:28 schreef Uncle het volgende:
Ik snap de discussie uberhaubt niet helemaal...
Er zijn dus mensen die vinden dat je op M moet schieten anders ben je een amateur??
Tsss, iedereen weet dat daar een 43-86 Nikkor op hoort!quote:Op zondag 12 december 2010 18:15 schreef Ouwesok het volgende:
- fotograferen met iets anders dan een Nikon F3
ja, je had ze echt, die hun hele hebben en houden besteedden aan zo'n ding, er vervolgens een Soligor zoomlensje op zetten en er HEMA-filmpjes in stookten
Misschien kun je even duidelijk maken wat je bedoelt met professioneel fotograaf? Ik denk namelijk dat er een behoorlijk groot aantal pro's aan een of beide van je eisen voldoen...quote:Op zondag 12 december 2010 14:01 schreef xJillx het volgende:
Wie hier is er professioneel fotograaf?
En hiermee bedoel ik niet a) zelf benoemde titel of b) zoveel en zoveel jaren in het vak.
??
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |