abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89798497
Zijn er nog meer mensen die het zo leuk vinden om te sparen dat ze soms moeite hebben met geld uitgeven?

Van huis uit heb ik altijd al meegekregen verstandig om te gaan met geld. Geen geld uitgeven wat je niet hebt, letten op aanbiedingen, goed vergelijken bij grote aankopen, etc.. enfin de 'normale' dingen dus. Echt pietepeuterig werd er overigens niet gedaan bij ons thuis.

Zelf ben nog ietsje fanatieker, alhoewel dat wat betreft m'n verhouding inkomsten / vaste lasten niet heel strikt nodig zou zijn. Ik vind het gewoon leuk en een soort uitdaging om zo zuinig mogelijk te leven en veel te sparen. Ik draag gerust een paar jaar dezelfde winterjas, heb geen 8 paar schoenen en hoef niet elk jaar een nieuw mobieltje. Verder vind ik het leuk om alle inkomsten / uitgaven bij te houden in een excelbestandje, niet zozeer uit angst dat ik tekort zal komen maar meer omdat een groeiende spaarrekening me blij maakt en motiveert O+

Mijn zus vindt me er een beetje in doorslaan zegt ze, maar die koopt dan ook alles wat ze leuk vindt. Als we weleens samen gaan winkelen loopt zij dus al snel met 3 tassen vol en ik hooguit met 1 halfvolle :+ Zelf ben ik totaal geen impulsaankoper. Als er een leuk boek uitkomt dan kan ik best wachten tot ze het bij de bibliotheek hebben ipv het direct op bol.com te bestellen. Winkelen doe ik dan ook meer voor de gezelligheid dan om veel geld uit te geven. Toch vind ik mezelf geen krent. Als we ergens wat gaan eten of drinken ben ik niet te beroerd om de rekening te betalen, zuinig doen is voor mij niet gelijk aan profiteren van anderen en ik heb ook geen moeite met geld uitgeven aan dingen die ik gezellig vind :) Maar ik fiets wel gerust een blokje om voor de duo verpakking tandpasta die in de aanbieding is bij de drogist :P Ach ja, een beetje krenterig is het misschien wel..

Waar besparen jullie zoal op? Deel hier je ervaringen en tips! ^O^
pi_89798704
ik herken het bovenstaande wel,
ze ben ik altijd van het zoveel mogelijk besparen op mijn vaste lasten
dat levert vaak al best een leuk zakcentje op en een mooie spaarrekening.

ik heb zelfs onlangs mijn auto de deur uit gedaan werd mij te duur

echt tips, kijk goed naar je verzekeringen, vele zijn overbodig na mijn mening dan.
(__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination
pi_89799002
Ja klopt, qua verzekeringen zit ik al wel goed denk ik op mijn zorgverzekering na.. die premie was al hoog en stijgt per volgend jaar weer met 10 euro. :(

Ik ben dus druk bezig het zorgverzekeringen topic door te spitten en te vergelijken op Independer, om erachter te komen wat een goed alternatief voor me is. Feit is dat ik afgelopen jaar best wel wat zorg nodig heb gehad waaronder veel tandartskosten, dus ik wil wel goed verzekerd blijven..
pi_89799707
TS, realiseer je 1 ding: besparen maakt niet dat je minder uitgeeft, de totale uitgaven in je leven blijven gelijk (namelijk: precies je inkomsten, tenzij je met 10 miljoen op de bank doodgaat).
Besparen op producten komt er dus op neer dat je netto meer/andere producten kan aanschaffen. En daar lijkt me niets mis mee :)
censuur :O
pi_89800431
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 12:48 schreef Ciske- het volgende:
Ja klopt, qua verzekeringen zit ik al wel goed denk ik op mijn zorgverzekering na.. die premie was al hoog en stijgt per volgend jaar weer met 10 euro. :(

Ik ben dus druk bezig het zorgverzekeringen topic door te spitten en te vergelijken op Independer, om erachter te komen wat een goed alternatief voor me is. Feit is dat ik afgelopen jaar best wel wat zorg nodig heb gehad waaronder veel tandartskosten, dus ik wil wel goed verzekerd blijven..
vooral tandarts verzekering is niet echt voordelig reken maar na, voor mijn eigen situatie, als ik tandverzekerd ben voor max 250, moet ik hiervoor ¤ 19 per maand betalen, dat is ¤228.

kortom ik heb dat niet gedaan nu moet ik ook zeggen ik heb niet veel ziekte kosten gemaakt afgelopen jaren.

maar echt ik zeg je reken alles na van wat is het max bedrag dat ik verwacht te krijgen van mijn verzekering en wat betaal ik daar voor.
(__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination
pi_89800512
Tja, ik bespaar alleen op geld, niet op de kwaliteit, hehe. Ik wil het beste/meeste voor zo weinig mogelijk. Voor mijn verzekeringen kijk ik altijd op www.independer.nl en ik google.nl ook nog effe want soms vind ik nog weleens een goedkopere. Voor gas en electra stap ik jaarlijks over via gaslicht.com. Met mobiele telefonie check ik altijd www.telecomvergelijker.nl. Tijdens het werken heb ik gewoon een broodje van thuis mee i.p.v. de kantine. Tanken doe ik gewoon bij de onbemande pomp en boodschappen doe ik bij een paar winkels in het dorp (uiteraard wel de aanbiedingen uitzoeken).

Veel mensen doen bovenstaande alleen het blijkt dat veel mensen bij de grootste aankoop van hun leven gewoon naar hun huisbank gaan om een hypotheek af te sluiten i.p.v naar een aantal aanbieders. Vaak kunnen zij ergens anders een betere aanbieding krijgen maarja zij zijn hun hele leven al lid van de ....bank en willen dan wel wat extra's per maand betalen zodat zij een goed gevoel hebben. Zo ben ik dus niet. Ik wil (en heb) de hypotheek die het beste bij mij past.

Tja voor de rest ben ik geen vrek ofzo, de kachel moet wel branden enzo.
pi_89800575
Interessant topic, al heb ik zelf momenteel geen tips....Ben wel van plan om mijn verzekeringen ook maar eens op de schop te nemen
Ik ben van pindavlees
pi_89801300
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:10 schreef RemcoDelft het volgende:
TS, realiseer je 1 ding: besparen maakt niet dat je minder uitgeeft, de totale uitgaven in je leven blijven gelijk (namelijk: precies je inkomsten, tenzij je met 10 miljoen op de bank doodgaat).
Besparen op producten komt er dus op neer dat je netto meer/andere producten kan aanschaffen. En daar lijkt me niets mis mee :)
Heb je gelijk in.. maar ik geef het niet uit aan andere dingen (tenminste nog niet idd), maar spaar het op. Dus mocht ik morgen onder een tram lopen dan heb ik wellicht wel dingen gemist die ik wel had kunnen betalen.. maar ja, dat risico loop je altijd natuurlijk. En dan maar liever een extra potje voor onvoorziene uitgaven of anders pensioenpotje, zeker gezien de onzekere toekomst wat het pensioen betreft. En sparen is gewoon al een vermaak op zich voor mij :P Dat gaat vanzelf... van veel mensen hoor ik dat ze wat vaker op de rem moeten gaan staan qua uitgaven, bij mij staat ie standaard op de rem zegmaar, en moet ik hem wellicht soms iets makkelijker leren loslaten.

quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:29 schreef Norro-tje het volgende:
vooral tandarts verzekering is niet echt voordelig reken maar na, voor mijn eigen situatie, als ik tandverzekerd ben voor max 250, moet ik hiervoor ¤ 19 per maand betalen, dat is ¤228.

kortom ik heb dat niet gedaan nu moet ik ook zeggen ik heb niet veel ziekte kosten gemaakt afgelopen jaren.

maar echt ik zeg je reken alles na van wat is het max bedrag dat ik verwacht te krijgen van mijn verzekering en wat betaal ik daar voor.
Hmm goed idee, moet ik ook eens naar kijken wat ik nou precies uitgegeven heb aan tandzorg afgelopen jaar... gelukkig kan ik alle facturen terugzien op de site van de verzekeraar.
pi_89802292
Ik weet je leeftijd niet, maar denk je werkelijk dat banken/spaarrekeningen nog iets waard zijn tegen de tijd dat je met pensioen gaat?
Ik zie nu in je profiel dat je vrouw bent, dat maakt sparen en minder shoppen op zich wel bijzonder >:)

Ik ken het probleem trouwens, koop zelf ook veel te weinig leuke dingen voor mezelf... Gelukkig ben ik dat nu wel aan het veranderen :)
pi_89802778
Ik ben 25, dus geen idee wat het dan nog waard is inderdaad of hoe de wereld er dan uitziet. Mijn vermoeden is wel dat je dan veel meer op jezelf aangewezen zult zijn. En weinig tot geen spaargeld is zeker niks waard :P Maar misschien moet ik over een tijdje als het echt een fors bedrag wordt (valt nu nog mee hoor) maar eens gaan kijken naar obligaties ofzo of iets anders om het in te steken wat meer waardevast is dan cash.
  zaterdag 11 december 2010 @ 14:57:30 #11
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_89803242
Blikken bruine bonen dus, die zijn redelijk waardevast :)
Maar serieus: kijk eens naar de huidige bejaarden in Nederland... Dat zijn momenteel de rijkste Nederlanders (en dat is uniek in de geschiedenis!), die hebben echt geen geld nodig en zuigen aan alle kanten geld naar zich toe, zowel via de AOW als via enorme zorgkosten.
M.a.w. geld heb je nodig als je jong bent, niet als je achter de geraniums zit.
pi_89803681
Sparen is bij mij niet echt een doel, maar consumeren maakt vaak ook maar ff gelukkig (klinkt geitenwollensokken-achtig, maar dat is dan maar zo). Bij veel dingen is de lol er snel af als je ze eenmaal hebt. En wat kleding betreft: een jas van 30 euro 'doet' 't vaak net zo goed als een van 200. En zelfs met zo'n jas van 30 euro doe ik dan nog wel een paar winters. Zo hard slijt een jas echt niet. Kan meestal ook niet zeggen dat ik die van 200 euro echt veel mooier vind.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
  zaterdag 11 december 2010 @ 16:32:48 #13
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_89805772
Een jas van 800 euro daarentegen..... Ik heb het er nooit voor over gehad, maar een Gore-Tex jas uit de Bever-collectie is ongetwijfeld fantastische kwaliteit :)
pi_89835362
Ik let niet op de kleintjes, maar spaar zoveel mogelijk door geen geld uit te geven aan vakanties, uitgaan, steeds een nieuwe auto en nieuwe gadgets.

Daarnaast is het een sport om steeds meer te gaan verdienen.
pi_89836293
Leuk topic. Ik ben niet iemand die leeft voor zijn spaarrekening, maar ik geef het liefste mijn geld uit aan dingen waar ik écht plezier van heb, zoals vakanties of mijn toekomstige koophuis. Daarom spaar ik dus en probeer ik bewust mijn geld uit te geven.

Bovendien heb ik ook nog een studieschuld, die hard afneemt, maar waarvan ik eigenlijk zsm vanaf wil zijn (en ja, dan kun je aankomen met de rente is zo laag, het is niet nodig om af te lossen, maar ik vind het gewoon niet prettig om de komende 15 jaar een verplichting te hebben).

Dingen om te besparen die ik doe:
-mijn verzekeringen, telefoon, internet,gas en licht jaarlijks bekijken of ik beter over kan stappen
-al mijn lunches invriezen en meenemen naar werk ipv dagelijks daar 5-6 euro aan uit te geven. (Ook nog makkelijker ook: soms is het lastig voor mij ivm acute zaken naar de kantine te gaan en zo hoef ik nooit honger te lijden, maar tussendoor even een boterham nemen)
-boodschappen die ik eens per week en voordat ik vertrek dan plan ik wat ik de komende week ga eten. Mocht ik heel gemotiveerd zijn, dan kijk ik zelfs in de folder op internet.
-ik heb geen nieuwe of grote auto.
-tanken doe ik uiteraard bij een goedkope onbemande pomp ipv langs de snelweg (tenzij het niet anders kan)
-ik zeg snel ja tegen extra werken of invallen voor een collega.
-ik mijd winkelcentra, ik geef als ik er toch ben nogal snel geld uit aan kleding, make-up, schoenen en bloemen en verdere dingen die ik eigenlijk niet nodig heb. Ook heb ik alle online kledingzaken uit mijn mailbox gegooid, ik merkte dat ik dan bij een aanbieding dan toch ging kijken en heel veel leuks tegenkwam....... Ik ga ipv daarvan 2 keer per jaar heeeeel veel kopen, dat voelt erg lekker en ik loop er echt goed gekleed bij.

Om voor tandpasta die ergens in de aanbieding is, speciaal om te gaan fietsen of voor de aanbiedingen naar 3 supermarkten te gaan, dat gaat veel te ver voor mij...

[ Bericht 3% gewijzigd door aloe_vera op 12-12-2010 22:22:19 ]
pi_89836552
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 15:11 schreef Loohcs het volgende:
Sparen is bij mij niet echt een doel, maar consumeren maakt vaak ook maar ff gelukkig (klinkt geitenwollensokken-achtig, maar dat is dan maar zo). Bij veel dingen is de lol er snel af als je ze eenmaal hebt. En wat kleding betreft: een jas van 30 euro 'doet' 't vaak net zo goed als een van 200. En zelfs met zo'n jas van 30 euro doe ik dan nog wel een paar winters. Zo hard slijt een jas echt niet. Kan meestal ook niet zeggen dat ik die van 200 euro echt veel mooier vind.
Ik heb wel 2 winterjassen van 200 euro, maar doe daar dan ook gemakkelijk 5-6 jaar mee. Of misschien wel langer, de ene heb ik 4 jaar nu en de andere 3 en ze zijn nog helemaal goed. Wel moet ik zeggen dat ik altijd meerdere jassen heb, ik heb meestal een stuk of 3-4 winterjassen. Momenteel dus 2 dure en twee anderen die iets van 40-70 euro kostten. Maar elk jaar een nieuwe hoeft dus niet en ik heb bv de afgelopen 2 jaar er geeneen gekocht.
  zondag 12 december 2010 @ 17:57:10 #17
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_89840331
ik schroom er ook niet voor om bijv. afgeprijsd vlees of brood te kopen. Scheelt de helft en of het nu al die tijd bij mij of in de winkel ligt maakt me ook niet uit. Vaak wordt het toch dezelfde dag verbruikt.

Helaas is er sinds de lokale supermarkt verbouwd is geen enkel brood meer van de dag ervoor dat afgeprijsd is :( Het lijkt wel of ze dat hebben afgeschaft en dat die gewoon direct in de container verdwijnen vanwege het datum-stickertje. Jammer wel, ik had altijd wel variatie in het brood en ik ga echt geen 2.39 voor een brood betalen waarvan ik zelf ook weer de helft wegdonder.
Ook hoi !
  Moderator zondag 12 december 2010 @ 19:27:12 #19
155227 crew  Guppy
dus
pi_89843495
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 12:34 schreef Ciske- het volgende:
Zijn er nog meer mensen die het zo leuk vinden om te sparen dat ze soms moeite hebben met geld uitgeven?

Van huis uit heb ik altijd al meegekregen verstandig om te gaan met geld. Geen geld uitgeven wat je niet hebt, letten op aanbiedingen, goed vergelijken bij grote aankopen, etc.. enfin de 'normale' dingen dus. Echt pietepeuterig werd er overigens niet gedaan bij ons thuis.

Zelf ben nog ietsje fanatieker, alhoewel dat wat betreft m'n verhouding inkomsten / vaste lasten niet heel strikt nodig zou zijn. Ik vind het gewoon leuk en een soort uitdaging om zo zuinig mogelijk te leven en veel te sparen. Ik draag gerust een paar jaar dezelfde winterjas, heb geen 8 paar schoenen en hoef niet elk jaar een nieuw mobieltje. Verder vind ik het leuk om alle inkomsten / uitgaven bij te houden in een excelbestandje, niet zozeer uit angst dat ik tekort zal komen maar meer omdat een groeiende spaarrekening me blij maakt en motiveert O+

Mijn zus vindt me er een beetje in doorslaan zegt ze, maar die koopt dan ook alles wat ze leuk vindt. Als we weleens samen gaan winkelen loopt zij dus al snel met 3 tassen vol en ik hooguit met 1 halfvolle :+ Zelf ben ik totaal geen impulsaankoper. Als er een leuk boek uitkomt dan kan ik best wachten tot ze het bij de bibliotheek hebben ipv het direct op bol.com te bestellen. Winkelen doe ik dan ook meer voor de gezelligheid dan om veel geld uit te geven. Toch vind ik mezelf geen krent. Als we ergens wat gaan eten of drinken ben ik niet te beroerd om de rekening te betalen, zuinig doen is voor mij niet gelijk aan profiteren van anderen en ik heb ook geen moeite met geld uitgeven aan dingen die ik gezellig vind :) Maar ik fiets wel gerust een blokje om voor de duo verpakking tandpasta die in de aanbieding is bij de drogist :P Ach ja, een beetje krenterig is het misschien wel..

Waar besparen jullie zoal op? Deel hier je ervaringen en tips! ^O^
Herkenbaar!! Ik had dit geschreven kunnen hebben O+
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zondag 12 december 2010 @ 19:45:50 #20
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_89844197
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 17:57 schreef Inlognaam het volgende:
ik schroom er ook niet voor om bijv. afgeprijsd vlees of brood te kopen. Scheelt de helft en of het nu al die tijd bij mij of in de winkel ligt maakt me ook niet uit. Vaak wordt het toch dezelfde dag verbruikt.

Helaas is er sinds de lokale supermarkt verbouwd is geen enkel brood meer van de dag ervoor dat afgeprijsd is :( Het lijkt wel of ze dat hebben afgeschaft en dat die gewoon direct in de container verdwijnen vanwege het datum-stickertje. Jammer wel, ik had altijd wel variatie in het brood en ik ga echt geen 2.39 voor een brood betalen waarvan ik zelf ook weer de helft wegdonder.
Je kan ook brood gewoon in de vriezer leggen, dan blijft het langer goed :Y
  zondag 12 december 2010 @ 20:23:35 #21
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_89845813
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 17:57 schreef Inlognaam het volgende:
Jammer wel, ik had altijd wel variatie in het brood en ik ga echt geen 2.39 voor een brood betalen waarvan ik zelf ook weer de helft wegdonder.
2.39 :') zat daar blauw bloed in ofzo..
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
pi_89846714
Herkenbaar. Het bedrag op mijn spaarrekening hoeft voor mij niet per se heel hoog te zijn, maar ik wil wel graag zo veel mogelijk kopen van mijn geld. Rijk sterven heb ik niets aan, rijk leven echter...

Tanken doe ik bij de onbemande pomp. Waarom zou ik langs de snelweg 12 cent per liter van hetzelfde goedje meer betalen? Scheelt me dik 200 euro per jaar.
Verzekeringen, gas en elektra, telefoon en internet abonnementen neem ik regelmatig onder de loep.

Boodschappen doe ik wel altijd bij een vaste supermarkt, maar daar koop ik wel altijd de aanbiedingen groot in als het lang houdbare producten zijn. Vlees koop ik eigenlijk alleen maar in de aanbieding of met kortingssticker vanwege de houdbaarheidsdatum en dat vries ik dan in.

Kleding koop ik ook vaak in de uitverkoop. Scheelt ook weer 25 tot 50%.

Daar tegenover staat dat wanneer ik thuis ben de hut verwarmd wordt tot een aangename temperatuur, vrienden altijd welkom zijn en dan ook best een hapje mogen mee-eten.
Mijn auto is een naast noodzakelijk voor m'n werk ook een hobby, en daardoor stukken duurder dan strikt noodzakelijk. Geeft niet, heb ik veel plezier van.

Van grote aankopen vergelijk ik altijd eerst goed de prijzen en overweeg ik ook altijd of 2e hands kopen een optie is.

Om toch wat op reiskosten te besparen ben ik van plan om als de temperaturen weer wat aangenamer zijn met een brommer naar m'n werk te gaan. Dan ben ik wel iets langer onderweg, maar bespaar ik elke dag dat ik met de brommer ga zo'n 2/3 tot 3/4 op m'n brandstofkosten. En een hoop fileleed.

Less is more.
pi_89847529
Ik houd ook niet van teveel geld uitgeven.

Kleding koop ik vaak in de uitverkoop, als ik dan niks vind is het pech, de kast hangt nog goed vol. Behalve voor een gelegenheid, daar ga ik wel apart voor sjoppen.

Boodschappen: lijstje maken, af en toe bonnetjes knippen en goed kijken naar aanbiedingen en kortingsstickers. Zuivel is bij voorbeeld nog prima houdbaar als je het pak niet opent. Verder veel invriezen en dan kan ik makkelijk 2 weken eten van de inhoud van mijn kasten, muv verse groenten. Kritisch kijken naar de inhoud van je koelkast en je hoeft nauwelijks iets weg te gooien.
Brood koop ik vers maar in de diepvries blijft dat prima goed.

Verder de verwarming op een programma zodat hij niet stookt als ik niet thuis ben en wassen in het weekend (laag tarief). Maar als ik geen zin heb de was op te hangen, zeker in de winter gooi ik het wel in de droger.

Kortom: besparen waar ik dat kan, zonder dat ik ervoor hoef te sappelen. Want gelukkig is dat niet nodig. Bij een uitje of zo zal ik ook echt niet op een cent kijken. En zo kan ik evengoed maandelijks blijven sparen én leuke dingen doen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  zondag 12 december 2010 @ 21:52:31 #24
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_89851045
Ik vind koopjesjagen altijd wel een sport, mits de kwaliteit fatsoenlijk is. Daar let ik meer op dan vroeger omdat er tussen goedkope dingen automatisch ook veel rotzooi zit. Ik heb laatst bewust voor een parrot carkit van 75 euro gekozen ipv de merkloze van 45. Bij zo'n ding waarbij je bij goedkopere dingen vaak veel ruis hebt ga ik niet de gok nemen dat die ene nu net wel goed is. Maar kleding koop ik bijvoorbeeld altijd halverwege het seizoen en dan vind ik het wel erg leuk als ik voor 40 euro een winterjas heb kunnen vinden.
Vampire Romance O+
  zondag 12 december 2010 @ 21:54:07 #25
326272 PfenisBaron
diversiteitsprediker
pi_89851136
Wat een afschuwelijke Nederlands topic, daarom zullen de meeste ook altijd arbeiders blijven.

Van kleine besparingen wordt je niet rijker, wel ongelukkig.
pi_89856168
"Van kleine besparingen wordt je niet rijker, wel ongelukkig"

Niet helemaal met je eens, je wordt er niet rijker door maar ongelukkig niet hoor. Een aantal jaren geleden wilde ik minder gaan werken omdat ik niet gelukkig wordt van een fulltime baan. Door juist kleine dingen te besparen is het voor mij nu mogelijk om maar 3 dagen te hoeven werken. Heb nu een hele hoop vrijheid en vrije tijd om die dingen te doen die ik leuk vind.
Afgelopen jaren nog steeds meer (juist in de kleine dingen) gaan besparen waardoor ik nu zelfs ieder jaar een verre reis kan maken en daar word ik gelukkig van.
pi_89857105
Sommige mensen worden anders blijkbaar erg gelukkig van kleine besparingen ;)

Ik moet zeggen dat ik er ook wel op let, maar dat is deels ook noodgedwongen (weinig te besteden momenteel). Dus ja, ik geef mijn geld redelijk bewust uit, maar dat doe je natuurlijk al snel als je er nu eenmaal niet zoveel van hebt :P Ik denk dat ik dat nog steeds wel zou doen als ik meer te besteden zou hebben, want ik ben nooit zo van de impulsaankopen en dure dingen. Ik ben net zo blij met een jas van 50 euro, nieuwe mobieltjes wil ik alleen als ik ze gratis of tenminste heel goedkoop bij een nieuw abonnement krijg en ik kijk nog steeds naar een lelijke oude beeldbuistelevisie. Ik ben niet zo heel materialistisch/kapitalistisch ingesteld. Daarentegen ben ik ook wel gemakzuchtig, dus doe ik gewoon boodschappen bij de AH (fijne winkel) of Super de Boer (vlakbij) en fiets of rijd ik geen meter om voor aanbiedingen, heb ik geen zin om voor een besparing van een paar euro van energieleverancier te wisselen en heb ik al jaren dezelfde telecomprovider. Dus het kan vast beter allemaal, maar daar heb ik geen zin in.
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
pi_89863066
quote:
Nee

Ik vind het zo leuk vinden om geld uit te geven te dat ik soms moeite heb met sparen. Wat ik overhou aan het einde van de maand wordt automatisch op mijn spaarrekening bijgestort en dat werkt prima voor me. Moet er niet aan denken dat ik straks begraven word in een gouden kist...
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
  maandag 13 december 2010 @ 08:34:22 #29
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_89863412
niet gaan stappen, scheelt iig een hoop geld :)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  maandag 13 december 2010 @ 08:42:56 #30
37248 BertV
Klei indiaan
pi_89863545
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 21:54 schreef PfenisBaron het volgende:
Wat een afschuwelijke Nederlands topic, daarom zullen de meeste ook altijd arbeiders blijven.

Nederlandse hokjes reactie.

Ik heb er een spel van gemaakt om zo min mogelijk vaste lasten te houden.
Ik heb hierdoor meer controle over mijn geld en kan juist leuke dingen doen.

Mocht ik plotseling minder inkomen ontvangen is er geen man overboord.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  maandag 13 december 2010 @ 08:45:25 #31
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_89863571
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 23:11 schreef eon68 het volgende:
"Van kleine besparingen wordt je niet rijker, wel ongelukkig"

Niet helemaal met je eens, je wordt er niet rijker door maar ongelukkig niet hoor. Een aantal jaren geleden wilde ik minder gaan werken omdat ik niet gelukkig wordt van een fulltime baan. Door juist kleine dingen te besparen is het voor mij nu mogelijk om maar 3 dagen te hoeven werken. Heb nu een hele hoop vrijheid en vrije tijd om die dingen te doen die ik leuk vind.
Afgelopen jaren nog steeds meer (juist in de kleine dingen) gaan besparen waardoor ik nu zelfs ieder jaar een verre reis kan maken en daar word ik gelukkig van.
inderdaad, dat dus. En het grootste genoegen haal ik uit het schrappen van onnodige uitgaven, en dus niet door te beknibbelen op essentiele dingen. Ik wil er gewoon eigenlijk niets van merken maar tegelijkertijd een beetje opletten.

Onnodige verzekeringen schrappen valt daar bijvoorbeeld ook onder.
Vampire Romance O+
pi_89863805
Ik probeer ook zo goedkoop mogelijk te leven. Bespaar al een hoop centen op maandbasis.

* Zo heb ik een telefoon van de zaak, daarom heb ik mijn mobiele telefoonabonnement opgezegd en omgezet naar prepay, zo betaal je op jaarbasis véél minder voor je mobiele telefoon en je kan wel je nummer behouden voor wanneer je evt bij je huidige werkgever weg gaat en je telefoon moet inleveren.
* Thuis trekken we het toilet in de badkamer door met water dat we afvangen tijdens het douchen.
* Het toilet op de benedenverdieping heeft een baksteen in het reservoir waardoor die veel minder water gebruikt tijdens het doortrekken.
* Kleding koop ik alleen als het nodig is, ik heb dus geen kleding hangen in mijn kast die ik niet nodig heb of toch niet draag.
* Spullen die niet meer nodig zijn gaan eerst tegen een bepaalde prijs op marktplaats, na 2 maanden voor nop. Ruimt het huis lekker op en levert daarnaast een klein zakcentje op.
* Zorgverzekering moet komend jaar weer een stukje naar beneden als het ff kan.
* Ik reisde altijd met het OV van Dordrecht naar Capelle a.d. IJssel voor mijn werk. Vorig jaar ben ik begonnen met fietsen, terwijl ik wél reiskostenvergoeding blijf ontvangen. Uiteraard heb ik wel wat kosten gehad aan fietskleding en fietsonderdelen, maar maandelijks heb ik toch 80 euro bespaard het afgelopen jaar door te fietsen.
pi_89863834
Dit herken ik dus totaal niet. :'). Mijn motto is meer: failliet ga je toch (of dood idd :P ).
  maandag 13 december 2010 @ 09:18:04 #34
37248 BertV
Klei indiaan
pi_89864086
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 09:01 schreef Freddeh het volgende:

* Thuis trekken we het toilet in de badkamer door met water dat we afvangen tijdens het douchen.
Ik lees dit wel vaker, maar hiermee bespaar je zo weinig in verhouding tot het ongemak.
Investeer in een zuinig toilet.
pi_89864166
Mijn vriendin is zuinig, ik wat minder :)
pi_89864218
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 09:22 schreef Scorpie het volgende:
Mijn vriendin is zuinig, ik wat minder :)
Hier is dat ook zo verdeeld. Het scheelt ook nogal of ík boodschappen ga doen, of zij. Zij koopt gewoon puur wat er op het lijstje staat (lijstjes maken we altijd), ik ben meer een genieter en maak graag iets lekker of doe er wat extra's bij. Als er bijv. koffie op het lijstje staat, koopt ze koffie. Punt. Als ik koffie koop is het Etheopian Blend Extra Dark Limited Ed. ofzo :P.
pi_89864276
Ik herken het zeker ja. Ik ben ook een grote spaarder en vind het erg moeilijk om geld uit te geven :@
Sta soms echt een uur te twijfelen voor een aanschaf van een tientje ofzo :') en aan vervangingsaankopen heb ik helemaal een hekel. Dan heb ik geld uitgegeven en heb ik voor mijn gevoel nog niks 'nieuws' :+

Ook hou ik al mijn inkomsten en uitgaven elke maand bij en gaat er zodra mijn salaris is gestort direct een deel naar de spaarrekening. Op die manier kom je ook minder in de verleiding om dingen te kopen omdat je denkt dat je nog maar weinig geld hebt :P
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_89864320
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 09:18 schreef BertV het volgende:

[..]

Ik lees dit wel vaker, maar hiermee bespaar je zo weinig in verhouding tot het ongemak.
Investeer in een zuinig toilet.
Ik vind het geen ongemak. We zijn thuis met 3 personen die iedere ochtend douchen. Tegen de tijd dat 3 personen gedoucht hebben heb je 1 emmer vol water. Kleine moeite die emmer even onder de douche weg te tillen en door het toilet te gieten.

Voor onze nieuwe woning zijn we trouwens ook wat dingetjes aan het bekijken.
Zo willen we bijvoorbeeld waterverwarming middels een zonnepanelensysteem op het dak. Dit zijn dan geen zonnecollectoren, maar panelen waar buizen in zitten, die worden verwarmd met UV straling, je hebt dus nagenoeg geen zonlicht nodig. Overdag warmt het gewoon automatisch op.
Behalve dat heb ik iets gehoord laatst over panelen die je onder je douchecabine kan monteren. Dit is ook met een buizensysteem waardoor het afvoerwater spoelt (wat nog warm is), langs de warmwateraanvoer waardoor je minder warm water hoeft bij te mengen om het water op temperatuur te krijgen. Scheelt op jaarbasis ook aardige centen.
pi_89864354
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 09:28 schreef Freddeh het volgende:

[..]

Ik vind het geen ongemak. We zijn thuis met 3 personen die iedere ochtend douchen. Tegen de tijd dat 3 personen gedoucht hebben heb je 1 emmer vol water. Kleine moeite die emmer even onder de douche weg te tillen en door het toilet te gieten.
Wut? Dus je gaat ook echt wachten met doortrekken totdat je gedouched hebt enzo? Ik zou daar echt diepongelukkig van worden dat soort zaken. Los het dan liever structureel op idd door een zuinig toilet te kopen, of de boel zo aan te sluiten dat je niet met emmers hoeft te gaan lopen hannessen. Wat win je nou met dat soort acties?
pi_89864375
quote:
11s.gif Op maandag 13 december 2010 09:30 schreef KingOfMars het volgende:

[..]

Wut? Dus je gaat ook echt wachten met doortrekken totdat je gedouched hebt enzo? Ik zou daar echt diepongelukkig van worden dat soort zaken. Los het dan liever structureel op idd door een zuinig toilet te kopen, of de boel zo aan te sluiten dat je niet met emmers hoeft te gaan lopen hannessen. Wat win je nou met dat soort acties?
Nee, dat zie je dan weer verkeerd. Ik zit in een huurhuis en vertik het om zelf een toilet aan te schaffen als de woningcooperatie mij er een verschaft heeft. Daarnaast trekken we wel door als we naar het toilet zijn geweest, maar er zijn meerdere momenten per dag waarop je naar het toilet moet dus dan staat die emmer er al.
pi_89864411
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 09:32 schreef Freddeh het volgende:

[..]

Nee, dat zie je dan weer verkeerd. Ik zit in een huurhuis en vertik het om zelf een toilet aan te schaffen als de woningcooperatie mij er een verschaft heeft. Daarnaast trekken we wel door als we naar het toilet zijn geweest, maar er zijn meerdere momenten per dag waarop je naar het toilet moet dus dan staat die emmer er al.
Ah ok. No offence verder hoor, ieder zijn ding, maar ik vraag me serieus af wat de besparing is.
pi_89864513
Mij scheelt het zo'n 20 liter per dag. Met één emmer trek je 2x een kleine boodschap door.
Dus dat is 140 liter per week. Ik weet niet precies wat de kosten zijn voor een liter water, maar ik trek hem liever door met een emmer afgevangen water dat anders toch door de afvoer gaat, dan met een volle stortbak.

Ik wil overigens in m'n nieuwe woning dit afvoerwater wel gedeeltelijk laten wegspoelen via de stortbak van het toilet.
  maandag 13 december 2010 @ 09:38:41 #43
37248 BertV
Klei indiaan
pi_89864517
Je kunt in ieder toilet de vlotterhoogte aanpassen (dus de maximale hoeveelheid water per spoelbeurt).

Anderen leggen een steen in in het reservoir.
  maandag 13 december 2010 @ 09:38:43 #44
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_89864519
quote:
7s.gif Op maandag 13 december 2010 09:33 schreef KingOfMars het volgende:

[..]

Ah ok. No offence verder hoor, ieder zijn ding, maar ik vraag me serieus af wat de besparing is.
Het hangt er van af of je afvalwaterheffing afhankelijk is van je waterverbruik, dat verschilt per gemeente. Als dat niet zo is heeft het eigenlijk geen nut omdat een kuub water maar een euro kost. Maar voor gemeenten waar je rioolkosten omhoog gaan bij een hoger waterverbruik loont het afaik wel.

Maareh, Freddeh, hoe vang je dat af dan? in een huurhuis kun je toch ook niet gaan breken om de afvoer richting een emmer te leiden? Je staat niet met een emmer tussen je benen neem ik aan? :?
Vampire Romance O+
pi_89865091
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 09:38 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Het hangt er van af of je afvalwaterheffing afhankelijk is van je waterverbruik, dat verschilt per gemeente. Als dat niet zo is heeft het eigenlijk geen nut omdat een kuub water maar een euro kost. Maar voor gemeenten waar je rioolkosten omhoog gaan bij een hoger waterverbruik loont het afaik wel.

Maareh, Freddeh, hoe vang je dat af dan? in een huurhuis kun je toch ook niet gaan breken om de afvoer richting een emmer te leiden? Je staat niet met een emmer tussen je benen neem ik aan? :?
Nee, een groot deel van het water spoelt weg door een mengkraan omdat die wat lekt tijdens het douchen. Er staat bij mij dus een emmer tegen de muur die het water van die kraan afvangt en een deel van het douchewater want ik spetter nogal tijdens het douchen ;)
pi_89865159
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 21:54 schreef PfenisBaron het volgende:

Juist van kleine besparingen wordt je rijk zonder dat je daar ongelukkig van wordt.

Simpel voorbeeld, ik heb pas mijn autoverzekering overgesloten naar een andere verzekeringsmaatschappij. Scheelde 20 euro per maand voor dezelfde dekking.
Moeite die het mij kostte? 5 minuten zoeken op internet
Levert op: 240 euro per jaar
wat lever ik in: niks

Prepaid vs abbonement telefoon:
Scheelt? minstens 10 euro per maand tov het allergoedkoopste abbo.
Moeite die het kost? niks
Levert het op: minstens 120 euro per jaar
Wat lever ik in: ik kan geen urenlang bellen en niet mobiel internetten. Deed ik dat ooit? nee, dus ik lever niks in.

Geen telefoonaansluiting thuis:
Scheelt? 25 euro per maand
Levert het op: 300 euro per jaar
Moeite? niks want ik heb het nooit aangevraagd
Wat lever ik in? Niks, ik bel mobiel als ik moet bellen en ik wordt 's avonds niet lastig gevallen door telemarketeers.

Schakelaars op altijd aan verbruikers zoals kabelmodem, router ed.
Scheelt? 2 euro per maand aan stroomkosten
Levert het op : 30 euro per jaar
Moeite? nauwelijks, ik zet gewoon even alles uit als ik naar mijn werk ga of naar bed ga
Wat lever ik in? niks. Eenmalige aanschaf van 2 euro per stuk (heb er 2 in totaal)

en zo kan ik nog wel even doorgaan. Heel veel zaken zijn écht de moeite niet en leveren uiteindelijk wel geld op. Die paar voorbeeldjes die hierboven staan leveren bij elkaar al bijna 700 euro op jaarbasis op terwijl ik daar écht niks voor hoef te laten.

quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 08:42 schreef BertV het volgende:

[..]

Nederlandse hokjes reactie.

Ik heb er een spel van gemaakt om zo min mogelijk vaste lasten te houden.
Ik heb hierdoor meer controle over mijn geld en kan juist leuke dingen doen.

Mocht ik plotseling minder inkomen ontvangen is er geen man overboord.
Dat heb ik dus ook. Mijn vaste lasten zijn daarom erg laag, juist omdat ik er de laatste jaren even flink bovenop gezeten heb zodat ik nu én elke maand weinig kwijt ben én niks inlever qua comfort of moeite :) Zelfs met een bijstandsuitkering zou ik het nu nog redden.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_89865173
En wat doe je dan met die 700 euro? Naar kijken?
pi_89865319
quote:
5s.gif Op maandag 13 december 2010 10:08 schreef KingOfMars het volgende:
En wat doe je dan met die 700 euro? Naar kijken?
Sparen. Wil binnenkort samenwonen en (dus) verhuizen naar een grotere koopwoning. Daar is wel wat spaargeld voor nodig. En ook al heb ik het geld niet direct nodig, het is gewoon een prettig idee dat als er iets vervangen moet worden of mijn auto heeft een reparatie nodig dat ik het geld gewoon zonder met mijn ogen te knipperen op tafel kan leggen.
Financiele reserves zijn gewoon altijd handig en waarom zou ik alles uitgeven als ik alles heb wat ik nodig heb :)? Ja ik heb nog een CRT televisie staan maar waarom vervangen? Ding doet het uitstekend en ik kijk toch nauwelijks tv. Ik heb een prima audio installatie staan twv 2500 euro dus waarom zou ik een andere kopen. Mijn PC doet het prima voor wat ik ermee doe en heb alle gadgets die ik me kan wensen (laptop,netbook, tablet, net nieuw mobieltje, videocamera, fotocamera etc)

Ik geef alleen geld uit al ik iets wil of nodig heb, ik geef geen geld uit om het geld uitgeven.
pi_89865373
Hey ik ben helemaal voor iets achter de hand hebben voor in het geval dat hoor, maar voor sommigen lijkt het sparen een doel op zich te zijn. Heb je straks een ton op de bank staan en dan loop je onder een tram.
pi_89865524
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 09:38 schreef Freddeh het volgende:
Mij scheelt het zo'n 20 liter per dag. Met één emmer trek je 2x een kleine boodschap door.
Dus dat is 140 liter per week. Ik weet niet precies wat de kosten zijn voor een liter water, maar ik trek hem liever door met een emmer afgevangen water dat anders toch door de afvoer gaat, dan met een volle stortbak.

Ik wil overigens in m'n nieuwe woning dit afvoerwater wel gedeeltelijk laten wegspoelen via de stortbak van het toilet.
Een kuub (1000 liter) water kost ongeveer ¤1,30. Twintig liter water per dag is 7300 liter per jaar, dus je bespaart ongeveer ¤9,50 per jaar op deze manier. Gefeliciteerd :P
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
pi_89865760
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 09:38 schreef Freddeh het volgende:

Duizend liter water (een kubieke meter of 'kuub') kost (2010) in Nederland 1,21 tot 2,10 euro [9]. Met andere woorden: voor water uit de kraan betaalt men 0,00121 - 0,00210 euro per liter (¤/dm3 of ¤/l) (dus tussen de één- en twee tiende eurocent: 0,12 - 0,21 eurocent per liter).

In het beste geval bespaar je dus 14 euro per jaar hiermee. Dat is zelfs voor mij nog teveel moeite voor de besparing die het oplevert :P
pi_89865802
quote:
7s.gif Op maandag 13 december 2010 10:16 schreef KingOfMars het volgende:
Hey ik ben helemaal voor iets achter de hand hebben voor in het geval dat hoor, maar voor sommigen lijkt het sparen een doel op zich te zijn. Heb je straks een ton op de bank staan en dan loop je onder een tram.
Ja of je leeft elke dag alsof het je laatste dag is en toen ging je wasmachine stuk én je tv én ging je dak ineens lekken.

Hallo wehkamp en leen.nl ! :D :+
pi_89865836
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 10:32 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Ja of je leeft elke dag alsof het je laatste dag is en toen ging je wasmachine stuk én je tv én ging je dak ineens lekken.

Hallo wehkamp en leen.nl ! :D :+
quote:
Hey ik ben helemaal voor iets achter de hand hebben voor in het geval dat hoor,
  maandag 13 december 2010 @ 10:39:39 #54
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_89866019
Ik sla ook een beetje door in sparen :')

Uit eten? Welnee! Kan het weer naar de spaarrek :@

Ik zit al helemaal in mijn handjes te wrijven als ik weet hoeveel ik de volgende maand (elke maand zit ik dat) op mijn spaarrek kan pleuren :D

Laatst alleen het wat minder handig gedaan. Een flink bedrag overgeboekt... en toen opeens moest de hond naar de DA :') En dat stond op de spaarrek, en van de spaarrek gaat niks af :{w

Dus ik heb het maar ff gebietst _O-
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  maandag 13 december 2010 @ 10:58:31 #55
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_89866581
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 10:39 schreef Qwea het volgende:
En dat stond op de spaarrek, en van de spaarrek gaat niks af :{w
Dat hoor ik wel van meer mensen, en daar heb ik wel weer wat moeite mee. Tenminste, ze moeten het zelf weten, maar ik pas ervoor zelf op deze manier te leven. Op deze manier maak je het jezelf onnodig moeilijk en als zowel het geld aanwezig is, als dat de uitgave zin heeft, dan zie ik geen reden die twee niet liefdevol bijeen te laten komen.
Vampire Romance O+
pi_89866635
Ja dat vind ik dus écht bezopen. Ben je aan het sparen voor onvoorziene omstandigheden, doet zo'n omstandigheid zich voor, ga je lenen.

8)7.
pi_89866711
quote:
Laatst alleen het wat minder handig gedaan. Een flink bedrag overgeboekt... en toen opeens moest de hond naar de DA :') En dat stond op de spaarrek, en van de spaarrek gaat niks af :{w

Dus ik heb het maar ff gebietst _O-
Dit vind ik dus idioot, je hebt het geld en je hebt het nodig.
de emmer onder de douche kan ik me ook niet voorstellen.
Ik vergelijk ook graag mijn internetabonnement, verzekering en kijk ook op tig websites en winkels voordat ik een apparaat koop van 500 euro, maar een beetje genieten van het leven mag er toch ook wel bij zijn.
Ik ga graag uit eten en op reis. Door op het één te besparen, kan ik het ander meer doen en al met al probeer ik gewoon een mooie reserve op mijn spaarrekening te houden voor wanneer dat nodig is (kapotte dakgoot of wasmachine of allebei, ik wil daar idd niet voor moeten lenen). En dus niet alleen maar om het erop te hebben staan, de enige die daar echt blij van wordt is uiteindelijk de bank....
pi_89866919
Ik sla niet door in sparen verder, dat valt mee. Je moet ook rekeninghouden met de belasting die je betaalt over je spaarcenten he. Ik geloof dat dat bij 18.000 euro minder gunstig wordt.
pi_89868267
Boven de 20k en een beetje moet je belasting gaan betalen over het bedrag boven de 20k en een beetje. Echt te achterlijk voor woorden maar dat terzijde :+
pi_89868675
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 11:49 schreef Metro2005 het volgende:
Boven de 20k en een beetje moet je belasting gaan betalen over het bedrag boven de 20k en een beetje. Echt te achterlijk voor woorden maar dat terzijde :+
Dat inderdaad. Dus dan wil je sparen voor een auto van 40k, maar daar kom je niet want je moet teveel belasting gaan betalen over je 20k en een beetje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')