abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90039411
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 12:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En wat voor kennis moeten we hebben, diensten kennis om aan elkaar te verkopen. ;)

Die kennis economie het nieuwe dogma geworden waarin we met zijn allen moeten geloven.

Zijn er voorbeelden te vinden dat veel hoog opgeleide mensen ook een hogere groei van het BNP hebben bewerksteld? Ja die zijn er bijvoorbeeld finland. Maar er zijn ook omgekeerde voorbeelden te vinden waarbij duidelijk is dat kennis toevoegen aan een economie niet per definitie een bovengemiddele groei van het BNP met zich mee zal brengen. Bijvoorbeeld zwitserland waarbij pas de laatste 20 jaar veel hoger opgeleiden erbij komen maar daar de groei van het BNP niet van profiteerd.
Waarom zou het een bovengemiddelde groei van BNP op moeten leveren? Ik betwijfel alleen de echte toegevoegde waarde van Rotterdam als je alle effecten meeneemt. Datzelfde doe ik ook bij bedrijven als bijvoorbeeld Corus?

Dit zou ik niet hebben bij bedrijven als Microsoft, Google (waar zijn wereldleidende Nederlandse softwarebouwers?), chipfabrikanten e.d. Waarom worden kennisimmigranten hier bijvoorbeeld geweerd? Waarom behoren alle universiteiten tot de middelmoot. Waarom worden flexibele mensen genaaid met huisvesting. Het is zo'n dogma geworden omdat politici het puur voor de buhne gebruiken, daar waar het hele land en beleid is ingericht op de status quo van langdurige banen en weinig mobiliteit.

Maar goed, dit gaat nu een beetje offtopic
pi_90039491
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 12:52 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als je nu nog een huis zoekt in de belgische grenstreek binnen 10 minuten van de grens vind je ook niets meer voor een gangbare belgische prijs.

En met een uurtje overal zijn klinkt leuk, maar op 20 minuten fietsafstand van mijn werk wonen vind ik toch nog veel leuker klinken. Maar goed ieder zijn eigen feestje zou ik zeggen. Ik ben in ieder geval blij met het niet meer zinloos te lang in een auto op en neer naar mijn werk te moeten rijden.
Die mensen hebben zelf die bewust keuze gemaakt. En 4u forenzen is dus onzin .
pi_90040230
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 12:58 schreef tjoptjop het volgende:
Waarom zou het een bovengemiddelde groei van BNP op moeten leveren? Ik betwijfel alleen de echte toegevoegde waarde van Rotterdam als je alle effecten meeneemt. Datzelfde doe ik ook bij bedrijven als bijvoorbeeld Corus?
Als een kennis economie geen bovengemiddeld BNP groei met zich mee zou brengen waarom willen we dan iedereen toch hoog opgeleid maken zonder dat dit effect heeft op het totaal plaatje. Dat is dan toch niet zo verstandig.

quote:
Dit zou ik niet hebben bij bedrijven als Microsoft, Google (waar zijn wereldleidende Nederlandse softwarebouwers?), chipfabrikanten e.d. Waarom worden kennisimmigranten hier bijvoorbeeld geweerd?
tomtom, baan, exact, deze hebben toch zeker wel het een en ander gedaan in de software wereld. ASML.
Kennis migranten geweerd daarom had ik indiaase bovenburen in eindhoven die bij asml , en bulgaren die bij philips werkten.

quote:
Waarom behoren alle universiteiten tot de middelmoot.
Omdat we een kennis economie willen hebben, hebben we de eisen maar flink naar beneden bij gesteld anders zouden we niet zoveel mensen met een hoog opgeleid papiertje van een opleiding te kunnen laten komen.

quote:
Maar goed, dit gaat nu een beetje offtopic
Klopt maar dat maakt niet uit in dit slowchat topic. :P
pi_90044288
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 13:15 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als een kennis economie geen bovengemiddeld BNP groei met zich mee zou brengen waarom willen we dan iedereen toch hoog opgeleid maken zonder dat dit effect heeft op het totaal plaatje. Dat is dan toch niet zo verstandig.

Schoner, lichter lichamelijk werk bijvoorbeeld.

quote:
tomtom, baan, exact, deze hebben toch zeker wel het een en ander gedaan in de software wereld. ASML.
Kennis migranten geweerd daarom had ik indiaase bovenburen in eindhoven die bij asml , en bulgaren die bij philips werkten.

En wat mij betreft wordt die tak nog veel groter. Dat kennismigratie een probleem is is toch wel algemeen bekend aangezien ze geen uitzonderingspositie krijgen tov 'reguliere' immigranten. Met dank aan Verdonk e.c.

quote:
Omdat we een kennis economie willen hebben, hebben we de eisen maar flink naar beneden bij gesteld anders zouden we niet zoveel mensen met een hoog opgeleid papiertje van een opleiding te kunnen laten komen.
Ik had nog wat dingen bij mijn post gevoegd. Ik ben het met je eens dat de kenniseconomie wat de politici voorstaan een wassen neus is en louter voor de buhne. Kijk naar dat pathetische "innovatieplatform" :') Dit hele land is ingericht op inflexibiliteit en de status quo handhaven. Wil je die verbreken word je keihard teruggeduwd (hoi Calvijn :W )

En nu echt weer naar de huizenmarkt toe, kom maarrrr met dat bruggetje :P
pi_90048125
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 14:47 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Schoner, lichter lichamelijk werk bijvoorbeeld.

Zodat vrouwen ook massaal kunnen werken, waardoor er hypotheken verstrekt kunnen worden op basis van 2 inkomens.

Niet alleen banken profiteren ervan, maar ook pedofielen beleven hun beste tijd.

Leuk joh, kindertjes naar de crèche brengen. :{

quote:
En nu echt weer naar de huizenmarkt toe, kom maarrrr met dat bruggetje :P
Zo goed gelukt. O-)
pi_90052377
quote:
'Hypotheekschuld NL'ers te hoog'

De hoge hypotheekschulden van Nederlanders bedreigen de stabiliteit van de banken. Dit waarschuwt het Internationaal Monetair Fonds (IMF) donderdag in een rapport. Volgens de organisatie behoren de hypotheekschulden in Nederland in verhouding tot de huizenprijzen tot de hoogste ter wereld.

De hypotheekrenteaftrek, het fiscale voordeel voor huizenbezitters, zou 'die situatie' nog eens verergeren. Het IMF pleit voor een maximum aan de hoogte van het bedrag dat mag worden geleend ten opzichte van de waarde van een huis. Dat het fonds voor afschaf van de hypotheekrenteaftrek is, is al langer bekend.

Minister van Financiën Jan Kees de Jager spreekt de zorg van het IMF niet tegen, maar stelt er in het Financieele Dagblad wel tegenover dat Nederlanders een 'relatief hoog gespaard pensioenkapitaal hebben'. Het huidige kabinet wil dan ook de hypotheekrenteaftrek, waarin 15 miljard euro per jaar rond wordt gesluisd, volledig in stand houden.
Ik vond dit toch wel een frappante uitspraak van meneer De Jager. Wat bedoeld hij hier precies mee? Dat we onze pensioengelden, als de nood daar is, kunnen gebruiken om een eventuele crash in huizenprijzen mee te compenseren? En dat we onze hypotheekschulden met onze pensioengelden zouden moeten/kunnen aflossen als iedere huizenbezitter financieel onder water staat?

En ik maar denken dat de pensioengelden waren om als gepensioeneerde van te leven, niet om oude schulden af te lossen :').
pi_90052668
quote:
11s.gif Op vrijdag 17 december 2010 18:22 schreef pberends het volgende:

[..]

Ik vond dit toch wel een frappante uitspraak van meneer De Jager. Wat bedoeld hij hier precies mee? Dat we onze pensioengelden, als de nood daar is, kunnen gebruiken om een eventuele crash in huizenprijzen mee te compenseren? En dat we onze hypotheekschulden met onze pensioengelden zouden moeten/kunnen aflossen als iedere huizenbezitter financieel onder water staat?

En ik maar denken dat de pensioengelden waren om als gepensioeneerde van te leven, niet om oude schulden af te lossen :').
de Jager is dan ook een volslagen idioot, die man praat zoveel poep, kennelijk konden ze naar Wouter niet een betere buikspreekpop vinden -O-
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_90052700
quote:

[..]

Ook een wat aparte uitspraak idd. Alsof zomaar iedere willekeurige + tegen een - gezet kan worden :')

Ja we hebben veel fijnstof, maar gelukkig hebben we ook veel water :')
pi_90052903
quote:

Ik vond dit toch wel een frappante uitspraak van meneer De Jager. Wat bedoeld hij hier precies mee? Dat we onze pensioengelden, als de nood daar is, kunnen gebruiken om een eventuele crash in huizenprijzen mee te compenseren?
In extremis wel ja, dat is in een aantal landen al gebeurd. Waar het hem om gaat is de kredietwaardigheid van Nederland, die zich vertaalt in de rente die hij op de kapitaalmarkt moet betalen voor nieuwe staatsschuld. Een paar dagen geleden werd de kredietwaardigheid van België negatief beoordeeld, dat moeten we voor Nederland zien te voorkomen. Juist omdat de Nederlandse woningmarkt zo belachelijk overgewaardeerd en overgefinancierd is, vormt die een groot risico voor onze banken en onze economie en daarmee voor onze staatsfinanciën. Iets beters dan dat we ook nijvere spaarders zijn, hoge pensioentegoeden hebben en voorlopig nog een positieve handelsbalans is daar helaas niet tegenover te stellen.

nb: Ik vind het trouwens onhandig en hinderlijk dat je dit soort berichten cross-post in twee verschillende topics.. niet doen svp
pi_90053015
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 18:37 schreef dvr het volgende:

[..]

Waar het hem om gaat is de kredietwaardigheid van Nederland, die zich vertaalt in de rente die hij op de kapitaalmarkt moet betalen. Een paar dagen geleden werd de kredietwaardigheid van België negatief beoordeeld, dat moeten we voor Nederland zien te voorkomen. Juist omdat de Nederlandse woningmarkt zo belachelijk overgewaardeerd en overgefinancierd is, vormt die een groot risico voor onze banken en onze economie en daarmee voor onze staatsfinanciën. Iets beters dan dat we ook nijvere spaarders zijn, hoge pensioentegoeden hebben en voorlopig nog een positieve handelsbalans is daar helaas niet tegenover te stellen.
Ah, zo had ik het nog niet gezien. Goed punt.
pi_90113912
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 16:01 schreef inXs het volgende:

[..]

Tja beetje wat roepen kan iedereen. Feiten graag over VINEX wijken, 55m2 voor die prijs... Wellicht in Amsterdam ja. Ook is het lelijk vinden gelukkig een 'mening', maar dat zegt je wellicht weinig. Roepen alsof het een feit is komt natuurlijk harder over.
Ik vind zelf Nieuwegein altijd een mooi voorbeeld. Wonen in Nieuwegein is gewoon diep droevig dat zullen weinig mensen ontkennen. Niks te doen; lelijke wijken.

http://www.funda.nl/koop/(...)dhoeve-84/kenmerken/
Deze is bijvoorbeeld, 75m2 (65m2 als je het balkon niet meerekend) durven ze ¤195.000 k.k. voor te vragen.

Ik ken via via iemand die daar een nieuwbouwwoning heeft gekocht voor 175.000 van niet meer dan 55m2.

Ik vind het echt ziek.
  maandag 20 december 2010 @ 18:13:36 #237
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_90188572
Fors vermogensverlies huishoudens: http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)010/2010-3279-wm.htm

De hypotheekschuld van alle Nederlanders samen neemt toe, terwijl er nauwelijks meer huizen worden verkocht. Rara, hoe kan dat?

Antwoord: Leenkneusjes kiezen niet voor solide financiële producten, maar voor beleggingshypotheken waarbij het spaardeel verdampt.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_90188776
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:13 schreef droom_econoom8 het volgende:
Fors vermogensverlies huishoudens: http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)010/2010-3279-wm.htm

De hypotheekschuld van alle Nederlanders samen neemt toe, terwijl er nauwelijks meer huizen worden verkocht. Rara, hoe kan dat?

Antwoord: Leenkneusjes kiezen niet voor solide financiële producten, maar voor beleggingshypotheken waarbij het spaardeel verdampt.
De woekerpolis affaire heeft al aan het licht gebracht dat Nederlanders voor miljarden opgelicht zijn, nu zal blijken dat de beleggingshypotheken daar de overtreffende trap van zullen blijken te zijn. De 'eerlijk over later' verzekeraars en banken moeten eerst maar eens eerlijk gaan worden over vroeger en met een nette oplossing komen. De eerst komende 200 jaar kunnen ze dus hun bonussen inleveren.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  maandag 20 december 2010 @ 18:20:57 #239
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_90188892
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:13 schreef droom_econoom8 het volgende:

Dat komt omdat men aflossingsvrij leent en als huizen in prijs dalen dan loop je snel in de val, kennelijk maakt het de banken niet uit, de overheid staat toch garant met de NHG
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_90190557
quote:
10s.gif Op zondag 19 december 2010 09:35 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Ik vind zelf Nieuwegein altijd een mooi voorbeeld. Wonen in Nieuwegein is gewoon diep droevig dat zullen weinig mensen ontkennen. Niks te doen; lelijke wijken.

http://www.funda.nl/koop/(...)dhoeve-84/kenmerken/
Deze is bijvoorbeeld, 75m2 (65m2 als je het balkon niet meerekend) durven ze ¤195.000 k.k. voor te vragen.

Ik ken via via iemand die daar een nieuwbouwwoning heeft gekocht voor 175.000 van niet meer dan 55m2.

Ik vind het echt ziek.
Echt vreemd is dat, dat zijn bijna Oud-Zuid nieuwbouw prijzen.

Bijv:
http://www.funda.nl/koop/(...)-turnerstraat-19-ii/

Waarom zou je dan voor Nieuwegein kiezen?!
pi_90191819
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:58 schreef de_ier het volgende:

[..]

Echt vreemd is dat, dat zijn bijna Oud-Zuid nieuwbouw prijzen.

Bijv:
http://www.funda.nl/koop/(...)-turnerstraat-19-ii/

is niet afgekochte erfpacht, anders zou je dat nooit voor die prijs aangeboden krijgen ;)

Ymere is Sinterklaas niet :P
pi_90192002
Ik gok dat ik nog 2 jaar moet wachten voordat ik een huis kan kopen. Ben erg benieuwd wat de huizenprijs gaat doen.. :) :)
pi_90192238
Ik woon (huur) trouwens in een huis wat te koop heeft gestaan, en nu onder voorbehoud is verkocht. Het voorbehoud is dat de kopers hun eigen huis verkopen.. :D En daar hebben ze geloof ik 5-6 maanden voor. Als hun eigen huis dan niet verkocht is, gaat dit huis weer de verkoop in.

Ze hebben nu dus 8 weken hun vrijstaande jaren '30 woning te koop staan. Alles keurig netjes.

Soort woonhuis Eengezinswoning, vrijstaande woning
Oppervlakte 110 m² woonopp. / 212 m² perceelopp.
Aantal kamers 4 kamers (3 slaapkamers)
Bijzonderheden Tuin en garage

Aan het spoor, in een klein dorpje. 239.000 euro. Ben erg, erg benieuwd.
pi_90197865
quote:
Fors vermogensverlies huishoudens
20 december 2010, 18:35 | BNR.nl

Nederlandse huishoudens hadden op 1 januari 2010 een vijfde minder vermogen dan begin 2009. Dat komt vooral door de waardedaling van woningen en een toename van de hypotheekschuld. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Begin dit jaar kwam het doorsneevermogen van huishoudens uit op 33.000 euro. Een jaar eerder was dit nog 42.000 euro. Deze daling is vooral toe te schrijven aan de waardevermindering van de eigen woning. Bijna zes op de tien huishoudens hadden een eigen woning.

De gemiddelde waarde hiervan was 237.000 euro. Een jaar eerder was dat nog 254.000 euro. Daar komt bij dat de hypotheekschulden toenamen van gemiddeld 150.000 euro in 2009 naar 155.000 euro dit jaar. Ook de overige schulden stegen, van 31.000 tot 35.000 euro.

Aflossen
De meeste mensen merken weinig van deze vermogensvermindering. ,,Als men gewoon in de woning blijft zitten, is er niet veel aan de hand'', aldus CBS-hoofdeconoom Michiel Vergeer. Alleen bij degenen met een tophypotheek kunnen banken soms moeilijk gaan doen. Als de schuld door de waardevermindering te groot wordt, kan een bank vragen om wat extra af te lossen. Want de toezichthouders letten er scherper op dat hypotheekschulden niet te hoog worden, aldus Vergeer.

Werknemers
Werknemers leverden verhoudingsgewijs meer in op hun vermogen dan zelfstandigen. Het vermogen van huishoudens met hoofdzakelijk inkomen uit arbeid nam met bijna een derde af en kwam uit op 25.000 euro. Ook zelfstandigen leverden in, maar naar verhouding minder. Hun vermogen liep terug tot 154.000 euro begin 2010. Een jaar eerder was dat nog 168.000 euro.

Onder de huishoudens met een uitkering teerden de werklozen fors in op hun vermogen, van 15.000 euro naar 4000 euro begin 2010.
Inderdaad weer voor slechts een kleine groep. Zijn de dalende huizenprijzen een 'probleem'. :o

Maar 'vermogen' is sowieso een wassen neus, als het huis nog niet afbetaald is.
  maandag 20 december 2010 @ 21:35:05 #245
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_90200858
Hoe werd dat vermogen ook alweer berekend? Ook met toekomstig pensioen toch enzo?
pi_90201292
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 21:35 schreef BeamofLight het volgende:
Hoe werd dat vermogen ook alweer berekend? Ook met toekomstig pensioen toch enzo?
Geen idee, maar ik heb dit gevonden, misschien dat iemand hier wat zinnigs over kan zeggen :)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_90204074
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 20:54 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Inderdaad weer voor slechts een kleine groep. Zijn de dalende huizenprijzen een 'probleem'. :o

Maar 'vermogen' is sowieso een wassen neus, als het huis nog niet afbetaald is.
Fors vermogensverlies NL-huishoudens

Juist.

Bovendien wordt de "prijs" in Nederland maar bepaald door een zeer selecte groep van verkopen. Wat als het volume zou verdubbelen (bijvoorbeeld door gedwongen verkopen), wat is dan de 'echte' "waarde" van Nederlands huis?
  maandag 20 december 2010 @ 22:50:47 #248
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_90206812
quote:
6s.gif Op maandag 20 december 2010 22:16 schreef pberends het volgende:

[..]

Fors vermogensverlies NL-huishoudens

Juist.

Bovendien wordt de "prijs" in Nederland maar bepaald door een zeer selecte groep van verkopen. Wat als het volume zou verdubbelen (bijvoorbeeld door gedwongen verkopen), wat is dan de 'echte' "waarde" van Nederlands huis?
Ik zie vermogen ook meer als iets dat je over/beschikbaar hebt. Een woning heb je gewoon nodig, of je die nou koopt of huurt, je betaalt vaak de rest van je leven om ergens te wonen. Je kan moeilijk je huis verkopen en op straat leven om je "vermogen" te verzilveren. Je kan dna wle huren maar dat kost je ook weer.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_90207302
Of je koopt met het vermogen een huis zonder hypotheek. Voor de bubble was het nog heel goed mogelijk.
  maandag 20 december 2010 @ 23:05:10 #250
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_90207883
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 22:56 schreef Terrorizer het volgende:
Of je koopt met het vermogen een huis zonder hypotheek. Voor de bubble was het nog heel goed mogelijk.
:?

Dan moet je sowieso veel vermogen hebben en dan had je dat beter toen kunnen doen dan nu.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')