Klopt. Maar helaas zijn de meeste jongeren nog te dom om voor zichzelf op te komen.quote:Op donderdag 9 december 2010 21:28 schreef telefeun het volgende:
De jongeren worden overal de "dupe" van, de AOW, de HRA, hervorming van het onderwijs, StuFi. We krijgen er allemaal mee te maken maar aan ons wordt niks gevraagd!
Ook volwassenen laten zich makkelijk beïnvloeden.quote:Op donderdag 9 december 2010 21:15 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Ik zou eerder een grote opleving van GL vrezen als je 16-jarige meisjes stemrecht geeft.
16 is wmb te jong. Op die leeftijd ben je nog te makkelijk te beïnvloeden / heb je nog geen sterke eigen identiteit maar ben je te gevoelig voor wat 'de groep' vindt.
Men werd te jong al als volwassen gekenmerkt. We gingen van 27 naar 25 naar 21 naar 18 naar 16...quote:Op vrijdag 10 december 2010 00:18 schreef StevenPaul het volgende:
Als dat doorgevoerd zou worden is Geert Wilders meteen Minister-President.
Ik ben zelf 17. Maar als ik zo om mee heen kijk moet ik er niet aan denken als mijn leeftijdsgenoten stemrecht zouden krijgen.
Maar over een jaar of twee zullen ze ineens wel slimmer zijn?quote:Op vrijdag 10 december 2010 00:21 schreef StevenPaul het volgende:
[..]
Klopt. Maar helaas zijn de meeste jongeren nog te dom om voor zichzelf op te komen.
Waarom een PVV stem automatisch een onwetende stem is ontgaat me even. Wat dacht je van de grote hoeveelheid allochtonen die amper Nederlands spreken maar wel PvdA kunnen spellen.quote:Op vrijdag 10 december 2010 00:43 schreef LBS het volgende:
[..]
Ook volwassenen laten zich makkelijk beïnvloeden.
Dat zie je maar weer aan alle stemmen voor de PVV, omdat men bang is gemaakt door de toekomstbeelden die worden geschetst en de onzin die wordt verkondigd.
Nou doe je net alsof 18+ers een uitgebreide analyse doen van alle partijprogramma's.quote:Op vrijdag 10 december 2010 04:18 schreef Voerman het volgende:
Alsjeblieft niet, want dat tuig kan nog niet normaal nadenken en stemt dus veel meer op een gek als Wilders dan mensen die wel kunnen nadenken. D66 zou dat echt niet moeten willen.
ja. al jaren fractieleider van de 1e kamer geweest. oh, en ook nog eens partijvoorzitter van d66 geweest.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:23 schreef Ringo het volgende:
Is het raar dat ik nog nooit van Gerard Schouw had gehoord?
misschien tijd om jou stemrecht te ontnemen als je niet eens weet wie gerard schouw is.quote:Meneer Schouw denkt even simpel in te kunnen spelen op het puistenpuberengagement rondom WikiLeaks. Snel, een tof gebaar maken! denkt Gerard Schouw.
Koninklijke droefheid, politici,.
Stemrecht afnemen omdat je een naam niet kentquote:Op vrijdag 10 december 2010 17:19 schreef Asphias het volgende:
misschien tijd om jou stemrecht te ontnemen als je niet eens weet wie gerard schouw is.
quote:maar nog maar even ontopic: tja, niet echt een goed voorstel van d66. toen ik 16 was ging mijn politieke betrokkenheid ook niet verder dan 'links = goed rechts = slecht', en twijfelde ik bij mijn stem (voor de scholierenverkiezingen) tussen groenlinks en de sp, zonder enig inhoudelijk verschil te weten.
toch maar niet doen dus.
Wij hadden een goeie, jammer dat zij de politiek niet in ging.quote:Op vrijdag 10 december 2010 17:27 schreef Cerbie het volgende:
Zeker als ze nog onder invloed staan van de linkse gedachtengangen in het onderwijs (maatschappijleer anyone?)
geen controle over je eigen geld is pas raarquote:Op donderdag 9 december 2010 11:24 schreef Tem het volgende:
Valt me wat tegen van D66Ik vind 18 zelfs nog wat jong
. Omdat je belasting betaald mag je stemmen? beetje vreemde redenering.
Dus je bent voorstander dat iedereen voor zichzelf bepalen waar zijn belastinggeld naartoe gaat. Of maar helemaal geen belastingen meer?quote:Op zaterdag 11 december 2010 15:46 schreef fs180 het volgende:
[..]
geen controle over je eigen geld is pas raar
Fixed.quote:Op vrijdag 10 december 2010 00:21 schreef StevenPaul het volgende:
[..]
Klopt. Maar helaas zijn de meeste jongeren mensen nog te dom om voor zichzelf op te komen.
Lees jij dat uit mijn post; in dat geval dien jij geen stemrecht te hebben.quote:Op zaterdag 11 december 2010 15:48 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Dus je bent voorstander dat iedereen voor zichzelf bepalen waar zijn belastinggeld naartoe gaat. Of maar helemaal geen belastingen meer?
Je wil toch de controle over je geld behouden. Ik geef een voorbeeld waarbij je geen controle hebt.quote:Op zaterdag 11 december 2010 15:50 schreef fs180 het volgende:
[..]
Lees jij dat uit mijn post; in dat geval dien jij geen stemrecht te hebben.
Ze moeten ook niet voor zichzelf opkomen, maar voor de maatschappij in het algemeen. Dat is democratie.quote:Op vrijdag 10 december 2010 00:21 schreef StevenPaul het volgende:
[..]
Klopt. Maar helaas zijn de meeste jongeren nog te dom om voor zichzelf op te komen.
Helemaal gelijk heb je. Daarom moet de grens worden versteld naar 13 jaar, want vanaf die leeftijd mag je gaan vakkenvullen (onder bepaalde voorwaarden). Of eigenlijk zou je stemrecht moeten krijgen op het moment dat je zakgeld krijgt, want vanaf dat moment ga je btw betalen.quote:Op zaterdag 11 december 2010 15:46 schreef fs180 het volgende:
[..]
geen controle over je eigen geld is pas raar
BTW over zakgeld? Betalen is deels btw inderdaad maar dat is het ook als het geld door pa en of ma wordt uitgegeven. Zakgeld noemen en btw daar dan aan willen koppelen is overdone.quote:Op zaterdag 11 december 2010 16:05 schreef SH. het volgende:
Daarom moet de grens worden versteld naar 13 jaar. Of eigenlijk zou je stemrecht moeten krijgen op het moment dat je zakgeld krijgt, want vanaf dat moment ga je btw betalen.
Je betaalt btw over geld dat je uitgeeft. Als je zakgeld hebt, dan geef je het meestal uit. Die link bedoelde ik. En daarmee wilde ik meteen een ander punt duidelijk maken: Het feit dat je belasting betaalt over hetgeen dat je verdient wil nog niet zeggen dat je stemrecht hebt. Er is namelijk geen logisch verband tussen die twee dingen. Jongere kinderen hebben ook bepaalde plichten (als 13-jarige kun je ook belasting betalen), maar die krijgen toch ook geen stemrecht?quote:Op zaterdag 11 december 2010 16:12 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
BTW over zakgeld? Betalen is deels btw inderdaad maar dat is het ook als het geld door pa en of ma wordt uitgegeven. Zakgeld noemen en btw daar dan aan willen koppelen is overdone.
sowieso is e.e.a. te benepen, kinderen zijn gevoelsmensen, staan nog bij de natuur en hebben veel gevoel voor het goede, dus zodra ze knoppen in willen drukken, hup achter de stemmachine zetten
Goed punt. Waarom hoef je geen belasting te betalen als je als ouder zakgeld geeft aan je kind. Hoe kan het dat deze misstand in de maatschappij kan blijven bestaan?quote:Op zaterdag 11 december 2010 16:16 schreef SH. het volgende:
Je betaalt btw over geld dat je uitgeeft. Als je zakgeld hebt, dan geef je het meestal uit.
Heb je wel gelezen wat ik zei?quote:Op zaterdag 11 december 2010 16:21 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Goed punt. Waarom hoef je geen belasting te betalen als je als ouder zakgeld geeft aan je kind. Hoe kan het dat deze misstand in de maatschappij kan blijven bestaan?
Jazeker. Over geld wat je uitgeeft moet je btw betalen. Moeder geeft aan zoon zakgeld = geld uitgeven. Daar zou ook belasting over betaald moeten worden. De schatkist loop zo enorm veel inkomsten mis waarmee we de wereld beter kunnen maken.quote:
Nee, het is een heel logisch en verdedigbaar idee. Het CDA is natuurlijk weer tegen, maar het CDA is dan ook een conservatieve partij die niet al te populair is onder jongeren. Blind zelfbehoud van de gevestigden dus, maar what else is new.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:12 schreef Ringo het volgende:
Nou, nee. Doe gewoon maar niet.
Wat is dit nu weer voor neo-populistisch proefballonnetje? Blijkt uit marktonderzoek dat D66 onder jongeren oververtegenwoordigd is? Afschieten die flauwekul.
En hoe zou je dat nou kunnen doen... Zou het geven van een democratische stem misschien helpen?quote:Op donderdag 9 december 2010 11:19 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
Zorg er eerst maar voor dat mensen meer betrokken raken bij het hele democratische proces.
Er wordt hier gedaan alsof stemmen zo'n gewichtige zaak is, maar zo zien echt bar weinig stemmers het. Zo spannend en bijzonder is het allemaal niet hoor, je hoeft er niets voor te kunnen behalve 18 jaar in leven blijven. En als je dan zestienjarigen actief kunt laten deelnemen in de jongerenafdeling van een partij, kun je ze ook wel een stembiljet toevertrouwen.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:23 schreef Devz het volgende:
Wat een idioot plan. Vrijwel geen enkele kind van 16 stemgerechtigde heeft verstand van politiek, dus zeker geen stemrecht geven.
Als die stem alleen kan worden ingewisseld voor het 4- of korter-jaarlijkse stemmen op een stem-clubje niet echt nee. Referenda met "uitkomst = beleid" zou helpen, maar indien mogelijk dan bijv., 2 jaar proef draaien alvorens iets echt definitief vast te stellen. Wat niet op gaat voor een nieuwe tunnel of snelweg hier of daar natuurlijk.quote:Op zaterdag 11 december 2010 17:12 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
En hoe zou je dat nou kunnen doen... Zou het geven van een democratische stem misschien helpen?
De kans dat zij NIET op hun eigen partij stemmen is nihil. De aantallen zijn niet voldoende voor 1 zetel überhaupt lijkt mij, dus ach, doe maar dan.quote:Op zaterdag 11 december 2010 17:18 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
En als je dan zestienjarigen actief kunt laten deelnemen in de jongerenafdeling van een partij, kun je ze ook wel een stembiljet toevertrouwen.
Dat is zo. Referenda vind ik geen slecht plan, mits bindend en over niet al te populistische zaken. Maar vooral dat laatste is denk ik lastig als je een beetje een goede opkomst wilt.quote:Op zaterdag 11 december 2010 17:18 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Als die stem alleen kan worden ingewisseld voor het 4- of korter-jaarlijkse stemmen op een stem-clubje niet echt nee. Referenda met "uitkomst = beleid" zou helpen, maar indien mogelijk dan bijv., 2 jaar proef draaien alvorens iets echt definitief vast te stellen. Wat niet op gaat voor een nieuwe tunnel of snelweg hier of daar natuurlijk.
De kans dat volwassen leden van een partij op een andere partij stemmen is ook niet bijster groot natuurlijk. Punt is dat je mensen onder de 18 wel kunt betrekken tot je partij zonder ze een stem te geven, dat vind ik wat vreemd.quote:Op zaterdag 11 december 2010 17:20 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
De kans dat zij NIET op hun eigen partij stemmen is nihil. De aantallen zijn niet voldoende voor 1 zetel überhaupt lijkt mij, dus ach, doe maar dan.
In de SP is dat wel zo, vanaf 16, congres stem e.d., volwaardig lid dus.quote:Op zaterdag 11 december 2010 17:24 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
De kans dat volwassen leden van een partij op een andere partij stemmen is ook niet bijster groot natuurlijk. Punt is dat je mensen onder de 18 wel kunt betrekken tot je partij zonder ze een stem te geven, dat vind ik wat vreemd.
Ik heb indirecte controle over mijn belastingsgeld. Zeer indirect, doch controle.quote:Op zaterdag 11 december 2010 15:51 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Je wil toch de controle over je geld behouden. Ik geef een voorbeeld waarbij je geen controle hebt.
Een 13 jarige bezit minimale eigen verantwoordelijkheid. Ouders zijn verantwoordelijk, met een reden. Vanaf het 16e jaar ben jij vrijwel onafhankelijk. Een groot verschil dat niet iedereen inziet.quote:Op zaterdag 11 december 2010 16:05 schreef SH. het volgende:
[..]
Helemaal gelijk heb je. Daarom moet de grens worden versteld naar 13 jaar, want vanaf die leeftijd mag je gaan vakkenvullen (onder bepaalde voorwaarden). Of eigenlijk zou je stemrecht moeten krijgen op het moment dat je zakgeld krijgt, want vanaf dat moment ga je btw betalen.
Wettelijke eigenschappen van giftenquote:Op zaterdag 11 december 2010 16:21 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Goed punt. Waarom hoef je geen belasting te betalen als je als ouder zakgeld geeft aan je kind. Hoe kan het dat deze misstand in de maatschappij kan blijven bestaan?
Snel tijd om de belasting uit te breiden en dat er btw betaald moet worden bij iedere transactie tussen individuen. Iemand beheert de pot in een kroeg bij een avondje stappen, elke transactie naar de pot btw eraf. Moeder geeft dochterlief geld mee om even sigaretten te halen en van het overgebleven geld snoepjes kopen? Dacht het niet, eerst btw eraf!
Jij hebt enig bewijs dat volwassenen een betere keuze maken dan jongeren?quote:Op zaterdag 11 december 2010 17:18 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Als die stem alleen kan worden ingewisseld voor het 4- of korter-jaarlijkse stemmen op een stem-clubje niet echt nee. Referenda met "uitkomst = beleid" zou helpen, maar indien mogelijk dan bijv., 2 jaar proef draaien alvorens iets echt definitief vast te stellen. Wat niet op gaat voor een nieuwe tunnel of snelweg hier of daar natuurlijk.
quote:Als die stem alleen kan worden ingewisseld voor het 4- of korter-jaarlijkse stemmen op een stem-clubje niet echt nee. Referenda met "uitkomst = beleid" zou helpen, maar indien mogelijk dan bijv., 2 jaar proef draaien alvorens iets echt definitief vast te stellen. Wat niet op gaat voor een nieuwe tunnel of snelweg hier of daar natuurlijk.
Die vraag bij het stukje (bovenste, van mij) quote snap ik niet.quote:Op zaterdag 11 december 2010 20:38 schreef fs180 het volgende: Jij hebt enig bewijs dat volwassenen een betere keuze maken dan jongeren?
Precies ja. Onderbuikgevoelens ja. Geen enkele degelijke theorie waarop jij kan baseren dat jongeren incompetent zijn, behalve jouw gevoel dat scooterjeugd geen goede keuze zal maken.quote:Op zaterdag 11 december 2010 21:05 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
[..]
Die vraag bij het stukje (bovenste, van mij) quote snap ik niet.
De vraag an sich kan ik wel deels, academisch-theoretisch beantwoorden, althans zoals ik het zie.
Je hebt mensen die de politiek volgen en het gros die dat niet doet.
Jongeren die de politiek volgen zijn er, maar weinig.
Neemt men dus voor het voorbeeld 100.000 stemmers van 16 tot 21 en 100.000 van bijv. 30 tot 50, dan zal de laatste groep in elk geval weten waarom zij ergens niet op stemmen.
Ergo: ervaring komt sowieso met de jaren, imago (terecht of niet) voor partijen idem.
Neem de 2e (en voor de 1e is het van dat zelfde laken een pak) kamer, die zit vol met kiesclubjes, niks 150 onafhankelijke experts die dito (onafhankelijk, niet neus-richtende naar partijlijn) stemmen.
Ergens hebben we dus wel een afspiegeling van het volk daar in den haag , maar dan wel in negatieve zin
Hoe dan ook, er zijn minder jongeren die enigszins gefundeerde stemmen dan ouderen die in elk geval ervaring hebben in en aangaande wat ze nIEt nog eens willen stemmen.
Dat zou gelijk het einde van het stemrecht betekenen voor de groep mensen waar de SP het altijd het felste voor opneemt. Bovendien, hoe gaan we dat meten?quote:SP-Kamerlid Ronald van Raak vindt dat de stemgerechtigde leeftijd gebonden moet worden aan volwassenheid.
Je kunt het ook andersom zien natuurlijk. Veel mensen verwisselen betrokkenheid en idealen voor routineus zelfbehoud als hun leeftijd vordert.quote:Op zondag 12 december 2010 02:27 schreef sneakypete het volgende:
Laten we dat 'ns wetenschappelijk bekijken:
Ten eerste valt meteen op dat de meeste jongeren onder de twintig iets totaal anders zouden stemmen dan zij zouden doen op hun dertigste; kennelijk leidt de volwassenheid tot het maken van andere keuzes bij veel mensen en ik denk dat veel mensen zich achteraf generen voor de ideeën die ze in hun jeugd hadden.
SP en PVV winnen ook veel stemmen onder ouderen, laagopgeleiden en Limburgers. Als je de invloed van zulke partijen wilt verkleinen is het even effectief om die groepen uit te sluiten van stemming. Voordeel daarvan is natuurlijk vooral het verlies aan achterban van het CDA.quote:Ik heb in mijn tienerjaren ook allerlei rare opvattingen gehad, afwisselend uiterst links en soms juist uiterst rechts. Vaak vooral uitersten, dat zullen de hormonen wel geweest zijn. Als je ouder wordt wordt je vaak ook milder. Dat komt de politieke stabiliteit ten goede.
Stemmen vanaf 16 zoals de D66 wil zou een middenpartij als deze niet ten goede komen, het is daarentegen koren op de molen voor radicale partijen als de SP en PVV.
Dat is het sociologische aspect.
Dat is wel een erg vage grens, bovendien een nauwelijks merkbare en met een erg klein verschil. De hersenen beginnen trouwens zodra ze volgroeid zijn al met aftakelen, net zoals bij de groei gebeurt dit niet bij iedereen in hetzelfde tempo. Je zou dus net zo goed kunnen betogen dat het stemrecht ook aan een maximumleeftijd gebonden moet zijn, waarna het wordt ingetrokken. Maar als je dat zegt op een verjaardagsfeestje word je me toch vreemd aangekekenquote:Het biologische/neurologische aspect is dat volgens wetenschappers het brein min of meer volgroeid raakt rond het vierentwintigste levensjaar. Natuurlijk is de grens arbitrair en slechts een modus of gemiddelde. Toch valt op te merken dat de mens een enorme geestelijke verandering doormaakt tot ongeveer die leeftijd. Dat is dan ook meteen de leeftijd waarop je meestal pas echt mee doet in de maatschappij. Dan heb je een echte baan, vaak een partner, een huis en misschien al kinderen.
Ik ben tegen en zou zelfs durven te stellen dat het dan beter zou zijn om de leeftijden juist te verhogen, voor het actieve maar vooral ook het passieve kiesrecht. Politici kunnen kinderachtig zijn, maar het blijft natuurlijk een serieuze aangelegenheid.
Ja.quote:Op zondag 12 december 2010 03:01 schreef sneakypete het volgende:
Dan zouden heel wat SP stemmers hun rechten verliezen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |