abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 december 2010 @ 16:29:10 #126
172495 Arglist
Suum cuique tribuere
pi_89724618
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 16:12 schreef freako het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat de opkomst onder ouderen hoger is dan onder jongeren, bijvoorbeeld omdat ouderen stemmen meer als een plicht zien, en misschien ook omdat ze meer vrije tijd hebben.
Kan natuurlijk ook zo zijn. Ik sprak enkel over een hypothese. Ik kan me er in ieder geval iets bij voorstellen als het opkomstpercentage bij een bepaalde groep ouderen daalt, dat je dat wil compenseren met een groep jongeren. Zeker naarmate de groep ouderen stijgt, wat met vergrijzing meestal wel het geval is. :P
Natuurlijk kan ik me er zeker iets bij voorstellen dat ouderen van sommige generaties stemmen inderdaad als plicht zien. Maar naar mate de tijd verstrijkt zal deze groep dalen en plaats maken voor een nieuwe groep, of dat voor de nieuwe groep ook geldt is maar de vraag.

Wat ik in ieder geval wil zeggen is dat je dit soort dingen gewoon moet overdenken en dat het ook echt ergens op gebaseerd moet zijn. En dat is dit voorstel wat mij betreft niet echt, het is wat dunnetjes.
"Der freie Mensch handelt niemals arglistig, sondern stets aufrichtig."
pi_89725009
Alsof je met je 16de enige gezond verstand hebt van politiek. De 18-20 jarigen hebben het al niet laat staan kinderen. Uitzonderingen daargelaten. Je ziet het bijv al aan hoeveel jongeren op de PVV hebben gestemd, one issue partij.
pi_89725044
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 16:39 schreef Hardrebel het volgende:
Alsof je met je 16de enige gezond verstand hebt van politiek. De 18-20 jarigen hebben het al niet laat staan kinderen. Uitzonderingen daargelaten. Je ziet het bijv al aan hoeveel jongeren op de PVV hebben gestemd, one issue partij.
  donderdag 9 december 2010 @ 16:57:42 #129
291725 Premium_Quality
Natuurlijk gebrouwen
pi_89725745
Ik als D66-stemmer zeg: houd maar lekker op 18.

De meeste 16-jarigen houden zich totaal niet bezig met politiek en zijn behoorlijk onvolwassen. Verder zijn ze dan nog erg onder de invloed van hun ouders en hebben ze nog niet een eigen mening gevormd.
pi_89726511
Is er noodzaak dan, dat 16-jarigen moeten kunnen stemmen? Loopt het op dit moment niet goed ofzo?

Overigens zijn intelligentie en politieke kennis geen goede voorspellers voor het kiezen van een partij. Politiek gaat over normen en waarden, over de dingen die je nastreeft. Prioriteiten als 'gelijkheid' of 'hard werken' zijn niet gekoppeld aan je vaardigheden om cijferreeksen aan te vullen of anagrammen op te lossen. Politieke kennis is al helemaal abstract. Je kunt alle partijprogramma's uit je kop weten en nog steeds geen flauw idee hebben waarop je moet stemmen.
  donderdag 9 december 2010 @ 18:27:27 #131
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_89728951
Maximumleeftijd iemand? :P
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_89729751
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 17:17 schreef SH. het volgende:
Is er noodzaak dan, dat 16-jarigen moeten kunnen stemmen? Loopt het op dit moment niet goed ofzo?

Overigens zijn intelligentie en politieke kennis geen goede voorspellers voor het kiezen van een partij. Politiek gaat over normen en waarden, over de dingen die je nastreeft. Prioriteiten als 'gelijkheid' of 'hard werken' zijn niet gekoppeld aan je vaardigheden om cijferreeksen aan te vullen of anagrammen op te lossen. Politieke kennis is al helemaal abstract. Je kunt alle partijprogramma's uit je kop weten en nog steeds geen flauw idee hebben waarop je moet stemmen.
Een hoop plannen die je nu hoort komen op de een of andere manier op het bordje neer van jongeren, dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat ook zij er over mogen meebeslissen. Betekent niet dat ik het een goed idee vind (18 vind ik een prima grens) maar ik kan zijn redenering wel begrijpen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Tocadisco op 09-12-2010 18:53:58 ]
pi_89729887
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 16:39 schreef Hardrebel het volgende:
En een hoop dertigers of veertigers hebben ook geen idee waar ze nou stemmen, volwassenheid hangt een stuk minder samen met leeftijd dan de meeste mensen denken,. Als je echt wilt voorkomen dat mensen iets stemmen zonder er überhaupt over na te denken kun je beter zoals hierboven al is gezegd een stemexamen invoeren.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 9 december 2010 @ 19:17:02 #134
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_89731196
Matig plan.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_89731432
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 18:50 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

En een hoop dertigers of veertigers hebben ook geen idee waar ze nou stemmen, volwassenheid hangt een stuk minder samen met leeftijd dan de meeste mensen denken,. Als je echt wilt voorkomen dat mensen iets stemmen zonder er überhaupt over na te denken kun je beter zoals hierboven al is gezegd een stemexamen invoeren.
Dan loop je weer tegen het gegeven dat je bepaalde (groepen van) mensen uit kunt sluiten.
  donderdag 9 december 2010 @ 19:49:35 #136
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_89732774
quote:
3s.gif Op donderdag 9 december 2010 11:09 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]

"Volgens de D66'er zijn jongeren tegenwoordig sneller volwassen en politiek bewust."

Persoonlijk geloof ik daar niet in. Veel mensen van boven de 18 zijn niet eens in staat om een weloverwogen keuze te maken.
Eens!
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_89733109
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 18:50 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Wel goed idee een stemexamen, alleen tja als ze zakken is het examen zeker partijdig en links.
  donderdag 9 december 2010 @ 20:07:25 #138
327089 LBS
Kloon op zoek naar wederhelft
pi_89733666
Zou wel mooi zijn. Dwingt de partijen met een programma vooral gericht op ouderen wellicht om meer overwogen keuzes te maken voor jongeren, onderwijs en voor de toekomst.

Al vrees ik ook een grote opleving in o.a. het PVV kamp...
  donderdag 9 december 2010 @ 20:10:50 #139
305104 Rickazio
Stad en Lande
pi_89733835
20/21 is beter..
♔ KoningenUitGroningen ♔
pi_89736085
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 18:48 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Een hoop plannen die je nu hoort komen op de een of andere manier op het bordje neer van jongeren, dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat ook zij er over mogen meebeslissen.
Dat is nog steeds geen redenering en al helemaal niet logisch. Veel wetten slaan op de rechten en plichten van kinderen onder 16 jaar, waarom mogen zij ook niet stemmen dan?

Daarnaast is de redenering dat 16-jarigen belasting betalen en daarom mogen stemmen ook echt onzin:
http://www.bijbanen.nl/bi(...)oor_een_bijbaan.html

Laten we vanaf 13 jaar beginnen met stemmen. Wel zo eerlijk.
  donderdag 9 december 2010 @ 21:10:36 #141
198365 Morendo
The Real Deal
pi_89736600
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 20:58 schreef SH. het volgende:
Laten we vanaf 13 jaar beginnen met stemmen. Wel zo eerlijk.
Eigenlijk wel ja. Lees je mee Boris/Gerard?
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_89736862
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 20:07 schreef LBS het volgende:
Al vrees ik ook een grote opleving in o.a. het PVV kamp...
Ik zou eerder een grote opleving van GL vrezen als je 16-jarige meisjes stemrecht geeft.

16 is wmb te jong. Op die leeftijd ben je nog te makkelijk te beïnvloeden / heb je nog geen sterke eigen identiteit maar ben je te gevoelig voor wat 'de groep' vindt.
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
  donderdag 9 december 2010 @ 21:25:05 #143
295457 TomLievense
Verhagen = onbetrouwbaar.
pi_89737358
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 21:15 schreef Cerbie het volgende:

[..]

Ik zou eerder een grote opleving van GL vrezen als je 16-jarige meisjes stemrecht geeft.

16 is wmb te jong. Op die leeftijd ben je nog te makkelijk te beïnvloeden / heb je nog geen sterke eigen identiteit maar ben je te gevoelig voor wat 'de groep' vindt.
Pubers willen zich juist overal tegen afzetten en zijn daarom extremer. Ik vond mezelf in die tijd marxist, terwijl ik nu een gematigde (groene) sociaal-democraat ben.
Op zaterdag 22 januari 2011 19:19 schreef voice-over het volgende:
Om het woord naargeestig te parafraseren: TomLievense schrijft naargeestige stukjes
pi_89737524
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 21:25 schreef TomLievense het volgende:

[..]

Pubers willen zich juist overal tegen afzetten en zijn daarom extremer. Ik vond mezelf in die tijd marxist, terwijl ik nu een gematigde (groene) sociaal-democraat ben.
Pubermeisjes vinden alles al snel lief en schattig en zijn makkelijk vatbaar voor de scaretactics van bijvoorbeeld Greenpeace. Die liepen er 'in mijn tijd' al genoeg rond en dat zal ongetwijfeld nu nog zo zijn.
pi_89737560
Ben het er helemaal mee eens, alleen vind ik wel dat alleen jongeren met een échte eigen mening mogen stemmen en geen jongeren die zich laten beinvloeden. De jongeren worden overal de "dupe" van, de AOW, de HRA, hervorming van het onderwijs, StuFi. We krijgen er allemaal mee te maken maar aan ons wordt niks gevraagd!
pi_89737605
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 21:28 schreef telefeun het volgende:
Ben het er helemaal mee eens, alleen vind ik wel dat alleen jongeren met een échte eigen mening mogen stemmen en geen jongeren die zich laten beinvloeden. De jongeren worden overal de "dupe" van, de AOW, de HRA, hervorming van het onderwijs, StuFi. We krijgen er allemaal mee te maken maar aan ons wordt niks gevraagd!
Dat zou ik wel door willen trekken naar de gehele bevolking ;) Helaas niet uitvoerbaar.
  donderdag 9 december 2010 @ 21:50:58 #147
295457 TomLievense
pi_89738818
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 21:28 schreef Cerbie het volgende:

[..]

Pubermeisjes vinden alles al snel lief en schattig en zijn makkelijk vatbaar voor de scaretactics van bijvoorbeeld Greenpeace. Die liepen er 'in mijn tijd' al genoeg rond en dat zal ongetwijfeld nu nog zo zijn.
Het is (helaas) een keiharde waarheid die greenpeace brengt.
Om het woord naargeestig te parafraseren: TomLievense schrijft naargeestige stukjes
  donderdag 9 december 2010 @ 21:54:06 #148
198365 Morendo
The Real Deal
pi_89739010
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 21:50 schreef TomLievense het volgende:

[..]

Het is (helaas) een keiharde waarheid die greenpeace brengt.
Ik dacht dat je zei dat je gematigd was.
Die Lebenslust bringt dich um.
  donderdag 9 december 2010 @ 21:57:21 #149
295457 TomLievense
pi_89739199
quote:
7s.gif Op donderdag 9 december 2010 21:54 schreef Morendo het volgende:

[..]

Ik dacht dat je zei dat je gematigd was.
Gematigd sociaal-democraat, maar wel behoorlijk groen. Is dat beter? ;)

Het klimaat probleem serieus nemen vind ik eigenlijk niet zo extremistisch. Het domweg ontkennen, dat is extremistisch.
pi_89741313
Greenpeace terroristisch-extremistisch vinden staat niet gelijk aan het klimaatprobleem erkennen ;) Maar dat is offtopic.

Wat mij betreft gaat de stemgrens niet naar 16 jaar, die kinderen zijn nog veel te makkelijk te beïnvloeden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')