Genoeg mensen die politiek maar weinig boeit en de keuze voor een partij af laat hangen van een leuk koppie of één bepaald onderwerp voor eigen gewin op de korte termijn.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:41 schreef Seam het volgende:
Voor vwo'ers zou het uitstekend zijn. Ik kon niet wachten tot ik eindelijk stemgerechtigd was. Maar kom op zeg, de lageropgeleide jeugd boeit het niks en zal alleen maar debieler gaan stemmen en waarschijnlijk extremer.
En waar leg je de grens dan?quote:Op donderdag 9 december 2010 11:43 schreef sc00p het volgende:
[..]
Dat is een aparte discussie, maar je zou kunnen kijken naar iets simpels als IQ.
Met een toelatingstest zijn mensen snel geneigd om het kennisniveau van een persoon met betrekking tot een specifiek onderwerp te toetsen. Maar persoonlijk vind ik belangrijker dat de politiek toegankelijk is voor mensen met interesse in politiek en de wil hebben om een politieke geluid te laten klinken. Als zij dan meer verstand hebben van zorg of postbezorging dan van de ministerraad, prima.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:40 schreef KoosVogels het volgende:
Ik ben nog steeds voorstander van een soort van toelatingstoets. Enkel mensen die deze halen mogen stemmen.
Dat dus eigenlijk. Democratie is niet heilig, het is slechts een middel. Persoonlijk lijkt mij een technocratische regering met een democratisch parlement goed werkbaar.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:38 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Blijft een lastige taak daar goede criteria voor te vinden.
Ik zie bij voorkeur meer technocratische elementen in de politiek en het bestuur verschijnen. Democratie moet geen streven op zich worden.
Of we doen dit. lijkt me een nog beter plan.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:35 schreef Ringo het volgende:
Stemrecht tot 16 jaar. Dat lijkt me dan wel weer een aardig experiment..
Op bijvoorbeeld 110 of 120, maar ook dat is die aparte discussie. Feit blijft wel dat we op deze manier een betere wereld krijgen.quote:
Dat lijkt me ook een goede insteek. Alleen het precies vormgeven is altijd ingewikkeld.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:45 schreef kingmob het volgende:
[..]
Dat dus eigenlijk. Democratie is niet heilig, het is slechts een middel. Persoonlijk lijkt mij een technocratische regering met een democratisch parlement goed werkbaar.
Dat is voor mij altijd de reden om voorheen niet op D'66 te stemmen zelfsquote:Op donderdag 9 december 2010 11:42 schreef Ringo het volgende:
[..]
De bestuurlijkevernieuwingsneurose. Ik had gehoopt dat die mét Van Mierlo voor eeuwig onder het gras gestopt zou zijn.
Het heeft zich nog nooit bewezen en geen enkele methode of vorm heeft alleen maar voordelen. Dat maakt het ook zo lastig en complex.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:46 schreef sc00p het volgende:
[..]
Op bijvoorbeeld 110 of 120, maar ook dat is die aparte discussie. Feit blijft wel dat we op deze manier een betere wereld krijgen.
Niet stemmen = geen belasting betalen.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:45 schreef ethiraseth het volgende:
HIj heeft wel een punt. 16-jarigen zijn wel geschikt om belasting te betalen, maar mogen niet meebeslissen. Dat is krom. Dus óf iedereen die ook maar enigszins belasting betaalt laten stemmen, of mensen die we nog niet willen laten stemmen ook geen belasting laten betalen.
Geen idee, maar er zijn ongetwijfeld knappe koppen die op de proppen kunnen komen met een goede toets.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:43 schreef Tem het volgende:
[..]
Wat zal er dan zoal getoetst moeten worden volgens jou?
Kennis van politiek is eigenlijk niet echt nodig. het probleem is dat veel mensen zeer eenvoudig om de tuin zijn te leiden of zich maar al te graag in een 'kamp' laten rekruteren. Je kunt dus proberen te selecteren op mensen die zich niet zo makkelijk laten beïnvloeden door niet ter zake doende onzin en flauwekul, of je kunt proberen politici te stoppen met op een dergelijke manier politiek te bedrijven.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:45 schreef Picchia het volgende:
[..]
Met een toelatingstest zijn mensen snel geneigd om het kennisniveau van een persoon met betrekking tot een specifiek onderwerp te toetsen. Maar persoonlijk vind ik belangrijker dat de politiek toegankelijk is voor mensen met interesse in politiek en de wil hebben om een politieke geluid te laten klinken. Als zij dan meer verstand hebben van zorg of postbezorging dan van de ministerraad, prima.
Op deze manier blijft alles gewoon hetzelfde alleen de domme mensen stemmen niet meer. Verzin jij eens een nadeel dan?quote:Op donderdag 9 december 2010 11:48 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Het heeft zich nog nooit bewezen en geen enkele methode of vorm heeft alleen maar voordelen. Dat maakt het ook zo lastig en complex.
Dat kun je dan ook weer doortrekken. De stem van mensen die meer belasting betalen telt zwaarder. Uiteindelijk loop je dus tegen bepaalde nadelen aan.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:45 schreef ethiraseth het volgende:
HIj heeft wel een punt. 16-jarigen zijn wel geschikt om belasting te betalen, maar mogen niet meebeslissen. Dat is krom. Dus óf iedereen die ook maar enigszins belasting betaalt laten stemmen, of mensen die we nog niet willen laten stemmen ook geen belasting laten betalen.
[..]
Of we doen dit. lijkt me een nog beter plan.
In het eerste geval moeten 16-jarigen in ieder geval niet gaan stemmen.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:50 schreef kingmob het volgende:
Je kunt dus proberen te selecteren op mensen die zich niet zo makkelijk laten beïnvloeden door niet ter zake doende onzin en flauwekul, of je kunt proberen politici te stoppen met op een dergelijke manier politiek te bedrijven.
Dat is nogal een boude uitspraak. Trouwens het is geen aparte discussie wanneer je stelt dat stemrecht alleen verkregen kan worden wanneer dat getoetst wordt.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:46 schreef sc00p het volgende:
[..]
Op bijvoorbeeld 110 of 120, maar ook dat is die aparte discussie. Feit blijft wel dat we op deze manier een betere wereld krijgen.
Volksopstand? Het creëren van een onderklasse? Dat zijn geen nadelen voor jou?quote:Op donderdag 9 december 2010 11:51 schreef sc00p het volgende:
[..]
Op deze manier blijft alles gewoon hetzelfde alleen de domme mensen stemmen niet meer. Verzin jij eens een nadeel dan?
een proefballon dusquote:Op donderdag 9 december 2010 11:49 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Geen idee, maar er zijn ongetwijfeld knappe koppen die op de proppen kunnen komen met een goede toets.
Bepaalde groepen in de samenleving kunnen niet vertegenwoordigd zijn. Daarnaast hebben ook slimme mensen geen verstand van alle deelgebieden.quote:Op donderdag 9 december 2010 11:51 schreef sc00p het volgende:
[..]
Op deze manier blijft alles gewoon hetzelfde alleen de domme mensen stemmen niet meer. Verzin jij eens een nadeel dan?
Uiteraard. Je zou de vragen bijvoorbeeld kunnen koppelen aan actuele, relevante onderwerpen. Daarmee wordt het stemvee ook gedwongen zich te informeren wat uiteindelijk een meer gefundeerde stem oplevert.quote:
Oke, dan passen we het iets aan;quote:Op donderdag 9 december 2010 11:55 schreef kingmob het volgende:
[..]
Volksopstand? Het creëren van een onderklasse? Dat zijn geen nadelen voor jou?
Ik weet het niet hoor, maar een boze Henk en Ingrid die zich niet kunnen uiten eens in de vier jaar via hun stem zouden voor nogal wat problemen kunnen zorgen die groter zijn dan het kwaal wat je wilt oplossen. Nu toevallig zijn de ongeïnformeerde stemmen vrij geconcentreerd, maar voor een groot deel verspreiden deze zich ook gewoon gelijkmatig over partijen.
Dat worden barre tijden voor de pvv!quote:Op donderdag 9 december 2010 12:03 schreef sc00p het volgende:
[..]
Mensen die een kennis/intelligentie test goed afronden krijgen een tegenstem. Op deze manier kunnen ze een stem op een andere partij ongedaan maken.
quote:Op donderdag 9 december 2010 12:03 schreef sc00p het volgende:
[..]
Oke, dan passen we het iets aan;
Iedereen heeft gewoon zijn stemrecht.
Mensen die een kennis/intelligentie test goed afronden krijgen een tegenstem. Op deze manier kunnen ze een stem op een andere partij ongedaan maken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |