Klinkt wel logisch eigenlijk, het meeste licht komt van het object waar je de foto van maakt waardoor die ook meer naar voren komt.quote:Bij een kleiner diafragma wordt de hoeveelheid doorgelaten licht kleiner en neemt de scherptediepte toe.
Praktica is dus nog erger dan ik dacht, ik geef toe, ik heb er nooit mee gewerkt.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 22:38 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dus niet. De A-stand betekent dat je diafragma automatisch sluit als je de foto maakt, in tegenstelling tot de oude pre-set lenzen (waar je dit voor iedere foto handmatig moest doen. Bij een Praktica stel je je diafragma en je sluitertijd in, drukt op de zwarte knop en kijkt op het metertje rechts in je zoeker. Staat de naald horizontaal dan is de belichting goed en kun je de foto maken, staat ie iets te hoog of te laag moet je je belichting aanpassen, tenzij je een afwijkende belichting wil hebben.
Er zijn heel weinig M42 kamera's gebouwd met een halfautomaat, Chinon was een van de weinige (en die vrat batterijen). Ik heb op 't laatst van m'n schroefdraadperiode met zo'n Chinon gewerkt. Prima ding maar de Praktica was op sommige punten handiger.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 09:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Praktica is dus nog erger dan ik dacht, ik geef toe, ik heb er nooit mee gewerkt.
Als je je diafragmaring op helemaal open (kleinste getal) hebt staan is er geen verschil tussen beide varianten. Dat verschil is er pas als je afstopt.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 10:05 schreef Mirel het volgende:
Ik snap het niet, ik kan op beide standen door de zoeker scherptediepte zien. Is m'n camera gewoon kapot? Dat kan ook best.
Wordt het beeld door de zoeker donkerder als je aan het diaframa draait of de knop indrukt?quote:Op zaterdag 29 januari 2011 10:05 schreef Mirel het volgende:
Ik snap het niet, ik kan op beide standen door de zoeker scherptediepte zien. Is m'n camera gewoon kapot? Dat kan ook best.
En ik had nog een vraag over de film. Grijze kant naar de binnenkant zodat het licht eropvalt toch?
Dan doet je diafragma het gewoon en zou je bij een donkerder beeld meer scherptediepte moeten zien dan bij een helderder.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 10:15 schreef Mirel het volgende:
Als ik bij M het diafragma zo draai dat het donkerder is, dan issie bij A dacht ik opeens een stuk donkerder wanneer ik wissel.
Maar dit is toch ook via M te bereiken, maar het is op deze manier makkelijker of niet? Zijn er ook andere voordelen dan gemak? Het lijkt me alleen maar leuker als ik dat allemaal zelf kan bepalen.
Gewoon mee leren leven, is de aard van het beestje.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 10:39 schreef Mirel het volgende:
Aha ok, thanks.
Nóg een vraagje, in het zoekertje is alleen in het midden alles 'fel', ik bedoel dan niet de scherptediepte maar gewoon het zoekertje zelf heeft een soort laagje over het glas wat ik persoonlijk niet fijn vind. Valt dat ook om te bouwen, en dan ook bijv. de lijnen van het scherptediepte cirkeltje dikker of donkerder te maken.
Ik moet echt een bril
Welke functie?quote:Op zaterdag 29 januari 2011 14:34 schreef Flaccid het volgende:
@Catbert:
Zit die functie ook op de Nikon D90?
Een foto maken van een wit vlak en daarmee je whitebalance calibreren. Heb al eens eerder daarop gezocht maar kon niks vinden.quote:
Staat er geen custom white balance ergens in je menu?quote:Op zaterdag 29 januari 2011 15:26 schreef Flaccid het volgende:
[..]
Een foto maken van een wit vlak en daarmee je whitebalance calibreren. Heb al eens eerder daarop gezocht maar kon niks vinden.
Het batterijprobleem heb je bij diverse Pentax M42 modellen, niet bij de Praktica MTL serie.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 10:39 schreef Mirel het volgende:
Aha ok, thanks.
Nóg een vraagje, in het zoekertje is alleen in het midden alles 'fel', ik bedoel dan niet de scherptediepte maar gewoon het zoekertje zelf heeft een soort laagje over het glas wat ik persoonlijk niet fijn vind. Ik had gelezen dat fotozaakjes de oude batterij die er niet meer in zit eruit kan halen en de camera ombouwen zodat ik er een hedendaagse erin kan doen. Valt dus ook die zoeker om te bouwen, en dan ook bijv. de lijnen van het scherptediepte cirkeltje dikker of donkerder te maken.?
Ik moet echt een bril
Yup. Heb het ff opgezocht, staat op pag 100 in je manual. Je moet wel ff weten hoe het moet, het is iets complexer dan op een D70, je kunt er nu 5 opslaan.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 15:26 schreef Flaccid het volgende:
Een foto maken van een wit vlak en daarmee je whitebalance calibreren. Heb al eens eerder daarop gezocht maar kon niks vinden.
Wat gaat er precies mis dan?quote:Op zaterdag 29 januari 2011 16:00 schreef beautyfreak het volgende:
In de winter wilde ik nog wel eens mijn kleine foto studio gebruiken voor productfotografie, dit ging nog redelijk met mijn oude compacte camera, (slechtere kwaliteit, maar hij maakte wel normale foto's )
maar met de canon eos 450 d vind ik het een stuk lastiger. Ik fotografeer momenteel enkel nog op allerlei automatische standen. Werkt in daglicht prima, maar zodra ik in die foto studio zit worden de foto's gewoon gruwelijk lelijk met dat ding.
[ afbeelding ]
iemand idee hoe ik dat het beste in kan stellen of waarop ik moet fotograferen zodat er binnen in een amateur xenos fotostudio nog redelijke foto's gemaakt kunnen worden?
Nice, thanks, weer wat geleerdquote:Op zaterdag 29 januari 2011 21:46 schreef Catbert het volgende:
[..]
Yup. Heb het ff opgezocht, staat op pag 100 in je manual. Je moet wel ff weten hoe het moet, het is iets complexer dan op een D70, je kunt er nu 5 opslaan.
Lijkt me meer een vraag voor het Photoshop-topic, maar goed, een zwart-witte adjustment layer er overheen zetten met een masker zodat alleen die gebouwen zwart-wit worden, bereik je wat je wilt bereiken denk ik.quote:Op woensdag 2 februari 2011 21:51 schreef beatrijs het volgende:
ik heb deze foto
[ afbeelding ]
ik wil die gebouwen rechts ook helemaal grijs krijgen, hoe doe ik dit?
quote:
dank jullie welquote:Op woensdag 2 februari 2011 22:05 schreef Omniej het volgende:
[..]
Lijkt me meer een vraag voor het Photoshop-topic, maar goed, een zwart-witte adjustment layer er overheen zetten met een masker zodat alleen die gebouwen zwart-wit worden, bereik je wat je wilt bereiken denk ik.
Gewoon de laptop op slaapstand zetten?quote:Op woensdag 2 februari 2011 23:06 schreef kanovinnie het volgende:
Ik heb net een hele selectie foto's gemaakt in bridge, en in photoshop gezet. Nu blijft mijn pc niet dagenlang aanstaan, maar kan ik nog niet beginnen met bewerken voordat ik met iemand overlegt heb![]()
Ik heb niet veel zin om alle foto's stuk voor stuk in een aparte map te zetten, dus kan ik op de 1 of andere manier wel mijn laptop afsluiten, maar er ook voor zorgen dat ik met weinig moeite alle geselecteerde foto's terug heb?
Dat kan, maar daar heb ik niet zo'n zin in. Deed ik vroeger wel, maar op een gegeven moment stroomde mijn hele RAM etc vol, waardoor hij retetraag was.quote:Op woensdag 2 februari 2011 23:10 schreef beatrijs het volgende:
[..]
Gewoon de laptop op slaapstand zetten?
Geen idee, maar het lijkt net een minatuur zo!quote:Op zaterdag 5 februari 2011 14:44 schreef Flaccid het volgende:
[ afbeelding ]
Is de DOF gephotoshopped in deze foto of is er een gave fototechniek? Foto uit een serie @ http://www.photographyserved.com/gallery/Playgrounds/877349
EXIF zegt f/2.8 op 18mm, dus ik zou het erop houden dat hij niet op deze manier uit de camera is komen rollen.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 14:44 schreef Flaccid het volgende:
[ afbeelding ]
Is de DOF gephotoshopped in deze foto of is er een gave fototechniek? Foto uit een serie @ http://www.photographyserved.com/gallery/Playgrounds/877349
Dat dus, je ziet de blur / DOF whatsoever beginnen bij het gras, behoorlijk onnatuurlijk.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 15:34 schreef Omniej het volgende:
[..]
EXIF zegt f/2.8 op 18mm, dus ik zou het erop houden dat hij niet op deze manier uit de camera is komen rollen.
Gezien het brandpunt gok ik erop dat de DOF erin is gephotoshopt. Vind sowieso dat de onscherpte ook wel heel erg abrupt bij het gras begint...
je kunt toch aan de hand van de sterren een rating maken in Bridge, en die dan later in Photoshop weer openen.quote:Op woensdag 2 februari 2011 23:06 schreef kanovinnie het volgende:
Ik heb net een hele selectie foto's gemaakt in bridge, en in photoshop gezet. Nu blijft mijn pc niet dagenlang aanstaan, maar kan ik nog niet beginnen met bewerken voordat ik met iemand overlegt heb![]()
Ik heb niet veel zin om alle foto's stuk voor stuk in een aparte map te zetten, dus kan ik op de 1 of andere manier wel mijn laptop afsluiten, maar er ook voor zorgen dat ik met weinig moeite alle geselecteerde foto's terug heb?
Och, ik heb het nu maar gewoon afgesloten. Ik doe het binnenkort nog wel een keerquote:Op zondag 6 februari 2011 12:22 schreef Ynske het volgende:
[..]
je kunt toch aan de hand van de sterren een rating maken in Bridge, en die dan later in Photoshop weer openen.
Neequote:Op maandag 7 februari 2011 16:43 schreef een2drie het volgende:
Is de vergroting tussen bijvoorbeeld 25 en 75mm even groot als tussen 250 en 300mm?
quote:Op maandag 7 februari 2011 16:43 schreef een2drie het volgende:
Is de vergroting tussen bijvoorbeeld 25 en 75mm even groot als tussen 250 en 300mm?
Dus in dit geval is het 75/25=3 keer vergrooting, en 300/250=1.2 keer vergroot.quote:Op maandag 7 februari 2011 16:45 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Nee
Ander voorbeeld: als je 1 cm hebt en je gaat naar 10cm, dan vergroot je 10x. als je van 10 naar 20 gaat, dan vergroot je 2x, hoewel je beide met 10 cm gaat vergroten.
Zo werkt het dus ook met het aantal mm in de fotografie.
quote:Op zondag 6 februari 2011 20:06 schreef kanovinnie het volgende:
Ik vond Lightroom echt super kut werken. Bridge+photoshop werkt prima
Iedereen is gek behalve wij!quote:Op maandag 7 februari 2011 17:36 schreef Ynske het volgende:
[..]
nog iemand die net zo gek tof is als ik
Ik was luiquote:Op maandag 7 februari 2011 17:13 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
[..]
Dus in dit geval is het 75/25=3 keer vergrooting, en 300/250=1.2 keer vergroot.
Ik ook Bridge + PSquote:Op maandag 7 februari 2011 17:36 schreef Ynske het volgende:
[..]
nog iemand die net zo gek is als ik
Oooow, dus het verschil tussen 250 en 300mm is helemaal niet zo groot!quote:Op maandag 7 februari 2011 17:13 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
[..]
Dus in dit geval is het 75/25=3 keer vergrooting, en 300/250=1.2 keer vergroot.
Preciesquote:Op maandag 7 februari 2011 22:34 schreef een2drie het volgende:
[..]
Oooow, dus het verschil tussen 250 en 300mm is helemaal niet zo groot!
Nouja, het scheelt net zoveel MM als 25-75, maar de zoomwinst is kleiner.quote:Op maandag 7 februari 2011 22:34 schreef een2drie het volgende:
[..]
Oooow, dus het verschil tussen 250 en 300mm is helemaal niet zo groot!
Ik voel me al meteen een stuk meer profi. Nu nog uitvogelen hoe de programma's werkenquote:
Warez mogen volgens mij niet besproken worden.quote:Op maandag 7 februari 2011 23:12 schreef een2drie het volgende:
Hebben jullie software zoals PS en Lightroom legaal gekocht???
Beeldhoek berekenen: a = 2 arctan (d / 2f)quote:Op maandag 7 februari 2011 23:03 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Nouja, het scheelt net zoveel MM als 25-75, maar de zoomwinst is kleiner.
Illegaal kopen zou wel erg dom zijn.quote:Op maandag 7 februari 2011 23:12 schreef een2drie het volgende:
Als je student bent of aan een onderwijsinstelling werkt, moet je eens op surfspot.nl kijken. Daar kan je vaak voor een behoorlijk gereduceerd bedrag software via je (onderwijs)instelling krijgen.quote:Op maandag 7 februari 2011 23:12 schreef een2drie het volgende:
moet t vandaag gedaan zijn?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:30 schreef Mirel het volgende:
Heeft iemand wat te vertellen over foto's laten ontwikkelen in Utrecht. Goede ervaringen bij welke zaakjes en waarom?
Niet het hoe en wat maar je mag vast wel even zeggen dat je hem wel of niet betaald hebtquote:Op maandag 7 februari 2011 23:12 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Warez mogen volgens mij niet besproken worden.![]()
Een polarisatiefilter is een van de weinige filters waarvan het effect juist niet in Photoshop nagebootst kan worden...quote:Op dinsdag 8 februari 2011 15:43 schreef Timmos het volgende:
Zucht.
Ik heb dus 50e te besteden op internet in een fotowinkel naar keuze.. Ik dacht, ik ga voor een polarisatie filter, motiveerd ook weer om landschapjes te schieten.. Meerdere keren getwijfeld en nu wou ik 'm net gaan bestellen tot iemand op MSN begon over geldverspilling, want dat kan je nou eenmaal ook in Camera RAW doen door met de blauwe schuifjes te gaan spelen..
Wie hakt mijn knoop door?
Kan je bij profotonet ook laten ontwikkelen?quote:Op dinsdag 8 februari 2011 10:41 schreef Ynske het volgende:
[..]
moet t vandaag gedaan zijn?
anders zou ik t toch online bestellen bij profotonet
heb t wel eens laten doen bij een zaakje in de buurt van de AH waar lijn 1 naar Overvecht langs komt aan de rechterkant, net nadat je de gracht overgestoken bent (kom ff niet op de naam) maar was niet echt te spreken over t papier
http://www.fotoromp.nl/ die dus
grut moet echt leren lezenquote:Op dinsdag 8 februari 2011 16:24 schreef Benelli het volgende:
[..]
Kan je bij profotonet ook laten ontwikkelen?
Google op camera "type 1 vs type 2" doet het dan altijd wel aardig. Ik ken geen website waar ze gek genoeg zijn alle digitale camera's systematisch met elkaar te gaan vergelijken.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 18:30 schreef Ronald78 het volgende:
Hoi fotografen,
Ik zoek een website waarbij het mogelijk is om digitale camera's te vergelijken d.m.v. 'voorbeeldfoto's' van dezelfde situatie zodat het verschil in kleur en scherpte te zien is. Weet iemand wat ik bedoel?
Wat voor camera's bedoel je dan? Compact neem ik aan? Want bij DSLR's gaat het vooral om de lens.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 18:30 schreef Ronald78 het volgende:
Hoi fotografen,
Ik zoek een website waarbij het mogelijk is om digitale camera's te vergelijken d.m.v. 'voorbeeldfoto's' van dezelfde situatie zodat het verschil in kleur en scherpte te zien is. Weet iemand wat ik bedoel?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |