Vorige week voor het eerst naar een film in het fimhuis geweest, op uitnodiging van een vriendin. Deze film gezien:
El secreto de sus ojos / The Secret in Their Eyes![el-secreto-de-sus-ojos.jpg]()
Een Argentijnse film en een absolute aanrader imo.
Het gaat over een net gepensioneerde 'legal counselor' (weet geen correcte NL vertaling

) die een boek wil gaan schrijven over een zaak waar hij aan gewerkt heeft in zijn vroege jaren. Een zaak die hem nooit heeft losgelaten, met name door de ervaringen die hij opdoet met de weduwenaar. HIj gaat graven in het verleden en dit leidt hem naar een (enigzins) verrassend plot.
Het leuke aan de film is dat de uitgangspunt voor de verandering niet eens een zaak is die
niet opgelost is, want de zaak is wel opgelost. Waarom hij dan toch het verleden in duikt vertel ik verder niet want dat is een deel van de essentie die als een rode draad door de film heen loopt. De terugblikken spelen zich af in de jaren zeventig, en die sfeer en het tijdsbeeld is prachtig neergezet.
De hoofdpersoon is een man waar ik, op zijn uitstraling en de rust die hij heeft, mij zeer aansprak en hem gelijk sympathiek maakte. De drie andere belangrijke figuren (zijn ex bazin, zijn ex collega en de weduwenaar) zijn prima gecast in hun rol. Acteerprestaties zijn, op die van de hoofdpersoon na, niet altijd even geweldig maar dat doet niets af aan het verhaal. De onbeholpenheid geeft het zelfs wel ietsjes meer jus (dus wellicht juist expres zo gedaan, in which case my bad).
Al met al zeker een aanrader om te zien!
imdb-score: 8.3
BX-score: 9N.B: grappig is dat IMDB zegt in de intro dat het om een
niet-opgeloste zaak gaat, maar dat is absoluut niet juist! De zaak is
wel opgelost!
[ Bericht 2% gewijzigd door BrandX op 17-12-2010 14:30:14 ]