We hadden het over vergelijkingen die er volgens hem niet zouden zijn. Bijna stuk voor stuk komen ze dus wél voor in beide sprookjesverhalen.quote:Op donderdag 9 december 2010 20:18 schreef ATON het volgende:
[..]
Och, zijn we toch grappig. Niks op de buis ?
Jij beweert dat geen van de evangeliën door een ooggetuige is geschreven.quote:Op donderdag 9 december 2010 20:02 schreef ATON het volgende:
[..]
Allereerst even de opmerking maken dat " geen enkel auteur van eender welk evangelie " ooggetuigen is geweest. Geen enkel auteur van de evangelies was een apostel, zomin de auteur Johannes. En waar staat er ergens, in eender welk evangelie, dat de meest intieme leerling Johannes was ? Dit evangelie is trouwens door verschillende auteurs geschreven, waarvan het eerste deel niet vóór het jaar 90 en het laatste deel zowat rond 120 n.C.
En nu ga ik hier geen bronvermelding over geven, gezien deze wetenschap reeds gemeengoed is.
Deze speculatie:quote:En over welke speculaties hebt u het trouwens ?
quote:Op dinsdag 7 december 2010 23:24 schreef ATON het volgende:
[..]
Berjan, je bent verdomd goed op de hoogte. ( en als ze dan toch de 'zoon-van-de-vader' hebben vrijgelaten wil zeggen dat Jezus een zoon had en samen was opgepakt )
Ik beweer niks. Het zijn ALLE bijbeldeskundigen die dat beweren.quote:Jij beweert dat geen van de evangeliën door een ooggetuige is geschreven.
Dat alle deskundigen het daar over eens zijn. En wie ben ik om dat tegen te spreken.quote:Welke argumenten heb je daarvoor?
O, en waar staat dát ? Kan u me dit even aanwijzen ?quote:Het evangelie zelf beweert iets heel anders, namelijk:
Dat het geschreven is door de "leerling die Jezus liefhad",
En ik geloof ten stelligste dat Jezus hetero was. Misschien was het wel Maria Magdalena. En dat zij wél de meest geliefde leerling was staat wél op verschillende plaatsen in de evangelies.quote:.. die vlak naast Jezus aanlag bij het laatste avondmaal, wat dus duidt op een zeer intieme relatie met Jezus,
En uit welke versie komt deze bewering ? Uit Markus, Matteüs, Lukas of Johannes ? Ze verschillen daarin nogal drastisch he ? Nog niet opgevallen ? Ik denk dat u de evangelies leest met zekere vooringenomenheid, u leest wat u verwacht te lezen.quote:.. die als enige mannelijke leerling aanwezig was bij de kruisiging en de zorg voor de moeder van Jezus, Maria, kreeg toevertrouwd, wat duidt op het grootst mogelijke vertrouwen dat Jezus in deze leerling had, die na Petrus het lege graf binnen ging en als eerste leerling de opgestane Jezus herkende.
Blijkbaar heb ik dat boek wat beter gelezen dan jij. Frodo vertrekt samen met Bilbo met het laatste schip van de Elven naar Valinor. Aangezien ze niet onsterfelijk zijn zullen ze daar wel ooit op natuurlijke wijze aan hun einde komen, maar dat is buiten het verhaal. maar nu botquote:Op donderdag 9 december 2010 20:12 schreef TheThirdMark het volgende:
En als je LotR gelezen had weet je dat Frodo wel degelijk dood gaat
Ik heb het alleen over het evangelie volgens Johannes.quote:Op donderdag 9 december 2010 20:43 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik beweer niks. Het zijn ALLE bijbeldeskundigen die dat beweren.
[..]
Dat alle deskundigen het daar over eens zijn. En wie ben ik om dat tegen te spreken.
[..]
O, en waar staat dát ? Kan u me dit even aanwijzen ?
[..]
En ik geloof ten stelligste dat Jezus hetero was. Misschien was het wel Maria Magdalena. En dat zij wél de meest geliefde leerling was staat wél op verschillende plaatsen in de evangelies.
[..]
En uit welke versie komt deze bewering ? Uit Markus, Matteüs, Lukas of Johannes ? Ze verschillen daarin nogal drastisch he ? Nog niet opgevallen ? Ik denk dat u de evangelies leest met zekere vooringenomenheid, u leest wat u verwacht te lezen.
Heb je toch niet goed gelezen. Als je opgelet had had je zelfs nóg een dikke vergelijking tussen de 2 sprookjesboeken kunnen lezen. Vergeet niet dat literair gezien (als je al zover wil gaan om de bijbel literair te nomen) dood zijn en gestorven zijn 2 heel verschillende dingen zijn.quote:Op donderdag 9 december 2010 21:16 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Blijkbaar heb ik dat boek wat beter gelezen dan jij. Frodo vertrekt samen met Bilbo met het laatste schip van de Elven naar Valinor. Aangezien ze niet onsterfelijk zijn zullen ze daar wel ooit op natuurlijke wijze aan hun einde komen, maar dat is buiten het verhaal. maar nu bot
En waar staat er nu dat dit een man was ?? Bedenk ook dat dit reeds een vertaling is uit get Grieks. En wat ik bedoelde met vooringenomen lezen, wel hier het voorbeeld waarop ik wachtte, of denk u met een bleu te doen te hebben ? Joh. 19:26 : Zet nu eens Maria Magdalena in de plaats van ' leerling ' , en de zoon van Maria magdalena in de plaats van ' uw zoon '. Heb je het ?quote:Vast staat intussen het volgende:
Op verschillende plaatsen in dit evangelie komt een leerling voor die "de leerling van wie Jezus veel hield" genoemd wordt.
Dit is ook een mannelijk persoon, want hij wordt met "hij" aangeduid.
Tevens wordt van de auteur gezegd dat deze diezelfde leerling van wie Jezus veel hield was.
De discussie wat voor vorm het kruis had wordt inderdaad niet beslecht op basis van het woord 'stauros', dat kan immers zowel een paal als paal met dwarsbalk voorstellen. Stauros werd naar mijn weten niet gebruikt om aan te geven dat iemand was opgehangen, in de context waarin Paul het gebruikt betekent verwijst het naar een kruisiging (hetzij aan een paal of paal met dwarsbalk) en dat was mijn punt.quote:Op donderdag 9 december 2010 19:40 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Een detailpuntje, wat me toch wel interesseert.
Volgens mij wordt nergens in het NT expliciet over een kruis gesproken.
Stauros betekent paal, en het woordje tou heeft in dit verband niet veel belang, het is nogal een vaag woordje, wat zoiets als “de” kan betekenen.
Let wel, er staat niet “tau”, wat de naam voor de Griekse letter T is, en dus zou kunnen verwijzen naar de kruisvorm.
Haha, dat jij dit zegt ook. Net alsof jij wel overal op ingaat.quote:Op donderdag 9 december 2010 19:42 schreef ATON het volgende:
[..]
En nu dat ik een heel epistel heb geschreven ( met uitgebreide bronvermelding ) in wiens opdracht de eerste bladzijden van het O.T. zijn geschreven en door wie en wanneer, is het wat stil geworden, he KD ?
En dit zeg jij. Je zei vanmiddag nog dit:quote:Op donderdag 9 december 2010 20:43 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik beweer niks. Het zijn ALLE bijbeldeskundigen die dat beweren.
[..]
Dat alle deskundigen het daar over eens zijn. En wie ben ik om dat tegen te spreken.
Tamelijk tegenstrijdig.quote:Op donderdag 9 december 2010 13:19 schreef ATON het volgende:
[..]
En zelfs als ik hier alleen sta.. Wat heeft de meerderheid van stemmen met de waarheid te zien ?
Niet het christelijk geloof aanhangen maakt niet gelijk de bijbel (OT en NT) waardeloos als historische bron natuurlijk.quote:Op donderdag 9 december 2010 23:01 schreef Daniel1976 het volgende:
KD,
aan smijten met bijbel verzen hebben we niet zoveel ik denk dat de christelijke religie als een totaal als onwaar kan worden beschouwd,
De aarde is niet in 6 dagen geschapen. Ik geloof in het scheppingsverhaal op de manier waarop het (volgens mij) bedoeld was: het overbrengen van een theologische boodschap, niet een natuurkundige.quote:Op donderdag 9 december 2010 23:01 schreef Daniel1976 het volgende:
dat brengt me eigenlijk op de volgende vraag: Waar geloof jij precies in zal een paar steekwoorden noemen om je op weg te helpen:
De wereld geschapen in 7 dagen.
Er zijn teksten in het Oude Testament die ik moeilijk vind en niet begrijp maar ik zie de oudtestamentische God niet als een slechte God, integendeel. Het hele Oude Testament, de moeilijke teksten daargelaten, staat vooral in het teken van rechtvaardigheid en barmhartigheid.quote:Op donderdag 9 december 2010 23:01 schreef Daniel1976 het volgende:
De slechte eigenschappen van god in het oude testament.
Ik geloof dat de vloed lokaal was.quote:Op donderdag 9 december 2010 23:01 schreef Daniel1976 het volgende:
Wereldwijde overstroming van de aarde
Allemaal zonneklaar.quote:Op donderdag 9 december 2010 23:01 schreef Daniel1976 het volgende:
Bestaan van jezus, de uitvoering van de wonderen en de wederopstanding.
Geloof ik ook.quote:
Kijken of de tegenstrijdigheden op een redelijke wijze te harmoniseren zijn. Zo niet, dan blijven ze tegenstrijdig en klopt er iets niet. Wellicht omdat mijn kennis tekort schiet, of wellicht omdat het daadwerkelijk tegenstrijdigheden zijn. Dat kan.quote:Op donderdag 9 december 2010 23:01 schreef Daniel1976 het volgende:
Wat doe je met alle tegenstellingen in de bijbel? Ben je daar blind voor wat voor regels gebruik je voor interpretatie van de bijbel.
O, is er iets waar ik geen antwoord op heb gegeven KD ? Wat mag dát wel wezen. U hoeft natuurlijk niet op mijn uitgebreid antwoord volgende op uw vraag, te reageren, maar geeft toch wel een gigantische deuk ik je geloofwaardigheid niet ? Uw reactie hier is ook wel zeer doorzichtig en is typisch voor " gelovigen" die in de hoek gedreven zijn.quote:Op donderdag 9 december 2010 22:49 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Haha, dat jij dit zegt ook. Net alsof jij wel overal op ingaat.
Ik ga er niet op in omdat het een hele andere discussie zal oprakelen die offtopic is.
Hahahaha, wie doet beter ? Nog zo'n killer en het is nieuwjaar.quote:Het waren andere tijden, hardere tijden, bloedige tijden. God haatte de kwaadaardigheid en strafte ongekend hard. Het is streng, maar is het slecht? Ik denk het niet.
KD, mag ik u er op wijzen dat dit antwoord totaal OFF topic is, om het met uw eigen normen te beoordelen. Sorry, off topic - antwoord.quote:Op donderdag 9 december 2010 23:17 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Niet het christelijk geloof aanhangen maakt niet gelijk de bijbel (OT en NT) waardeloos als historische bron natuurlijk.
En ik wil best ingaan op je vragen, maar het is wel offtopic dus ik hoop niet het een hele nieuwe discussie oproept.
[..]
De aarde is niet in 6 dagen geschapen. Ik geloof in het scheppingsverhaal op de manier waarop het (volgens mij) bedoeld was: het overbrengen van een theologische boodschap, niet een natuurkundige.
[..]
Er zijn teksten in het Oude Testament die ik moeilijk vind en niet begrijp maar ik zie de oudtestamentische God niet als een slechte God, integendeel. Het hele Oude Testament, de moeilijke teksten daargelaten, staat vooral in het teken van rechtvaardigheid en barmhartigheid.
Het waren andere tijden, hardere tijden, bloedige tijden. God haatte de kwaadaardigheid en strafte ongekend hard. Het is streng, maar is het slecht? Ik denk het niet.
[..]
Ik geloof dat de vloed lokaal was.
[..]
Allemaal zonneklaar.
[..]
Geloof ik ook.
[..]
Kijken of de tegenstrijdigheden op een redelijke wijze te harmoniseren zijn. Zo niet, dan blijven ze tegenstrijdig en klopt er iets niet. Wellicht omdat mijn kennis tekort schiet, of wellicht omdat het daadwerkelijk tegenstrijdigheden zijn. Dat kan.
Oh, dus eerst beschuldig je KD er van dat hij geen antwoord geeft op alle vragen, vervolgens geeft hij een duidelijke reactie op een aantal vragen die zijn achtergrond verduidelijken (en daarom mijns inziens wel belangrijk voor deze discussie) en dan krijgt hij daar weer commentaar op.quote:Op vrijdag 10 december 2010 08:30 schreef ATON het volgende:
[..]
KD, mag ik u er op wijzen dat dit antwoord totaal OFF topic is, om het met uw eigen normen te beoordelen. Sorry, off topic - antwoord.
Ho ja ? en waar heeft KD dan op mijn posting geantwoord ? Niet dus! Waarom ? Met een smoes alszou mijn posting off topic zijn, terwijl dit enkel - een verduidelijking was op ZIJN antwoord " dat de schrijvers van het O.T. dan wel duizend jaar geworden zijn ". Ben je nog mee ? OK, let nu op : Op een soortgelijke posting van Daniël geeft hij dan wél een antwoord ( off topic ). En waarom ? Omdat hij hier verder kan gaan met zijn ' welles-nietes ' spelletje. Waar ergens ziet u een bronvermelding ? Ik zou hierop kunnen antwoorden dat zijn antwoord niet strookt met de bijbel, als u dat als bron wil vermelden. En nogmaals, gaan we op zoek naar de 'Historische' Jezus ? Dan moet men hier niet af komen met dogma's en mythologiën. Zoek het dan maar lekker onder 'gelovigen' uit en bevestiging krijgen over al de onzin wat ik hier al heb gelezen. Nog een prettige dag.quote:Op vrijdag 10 december 2010 09:20 schreef Aravis het volgende:
[..]
Oh, dus eerst beschuldig je KD er van dat hij geen antwoord geeft op alle vragen, vervolgens geeft hij een duidelijke reactie op een aantal vragen die zijn achtergrond verduidelijken (en daarom mijns inziens wel belangrijk voor deze discussie) en dan krijgt hij daar weer commentaar op.
Daarbij voegt bovenstaande reactie van jou ook niet heel veel toe aan de discussie, wel?
Ik stel voor om de discussie hier op de historische Jezus te houden; je kunt eventueel KD uitnodigen om in het topic geloof jij? hier verder op in te gaanquote:Op donderdag 9 december 2010 23:01 schreef Daniel1976 het volgende:
KD,
aan smijten met bijbel verzen hebben we niet zoveel ik denk dat de christelijke religie als een totaal als onwaar kan worden beschouwd,
dat brengt me eigenlijk op de volgende vraag: Waar geloof jij precies in zal een paar steekwoorden noemen om je op weg te helpen:
De wereld geschapen in 7 dagen.
De slechte eigenschappen van god in het oude testament.
Wereldwijde overstroming van de aarde
Bestaan van jezus, de uitvoering van de wonderen en de wederopstanding.
Uitstorting van de heilige geest
Wat doe je met alle tegenstellingen in de bijbel? Ben je daar blind voor wat voor regels gebruik je voor interpretatie van de bijbel.
Uit de tijd dat ik nog een christelijk gelovige kan ik zeggen dat het constant gevecht was tussen mijn verstand en hetgeen ik wilde geloven en dat ik het vooral wilde geloven omdat ik er mee opgegroeid was en mensen waar ik veel respect voor heb/had geloofden dat ook.
En als we een dak willen plaatsen hebben we daar wel eerst een huis voor nodig, als je me begrijpt, zoniet zitten we hier in de kortste keren met zijn allen met een filiaal van ' Geloof jij ?'.quote:Op vrijdag 10 december 2010 09:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik stel voor om de discussie hier op de historische Jezus te houden; je kunt eventueel KD uitnodigen om in het topic geloof jij? hier verder op in te gaan
Meen je dit?quote:Op vrijdag 10 december 2010 07:55 schreef ATON het volgende:
[..]
O, is er iets waar ik geen antwoord op heb gegeven KD ? Wat mag dát wel wezen.
ATON, dat zal ik je uitleggen. Ik geef antwoord op de post van Daniël om twee redenen.quote:Op vrijdag 10 december 2010 09:35 schreef ATON het volgende:
[..]
Ho ja ? en waar heeft KD dan op mijn posting geantwoord ? Niet dus! Waarom ? Met een smoes alszou mijn posting off topic zijn, terwijl dit enkel - een verduidelijking was op ZIJN antwoord " dat de schrijvers van het O.T. dan wel duizend jaar geworden zijn ". Ben je nog mee ? OK, let nu op : Op een soortgelijke posting van Daniël geeft hij dan wél een antwoord ( off topic ). En waarom ?
Naast de bijbelse bronnen heb ik o.a. Tacitus, Josephus, Suetonius, Lucianus, Plinius de Jongere, Celsus, Eusebius en Porphyrios genoemd. Vertel eens ATON, hoeveel oude bronnen heb jij genoemd om jouw 'Christenen zijn eigenlijk zeloten'-statement te onderbouwen?quote:Op vrijdag 10 december 2010 09:35 schreef ATON het volgende:
Waar ergens ziet u een bronvermelding ?
Waar onderbouw ik mijn statements met dogma's? Voorbeelden graag.quote:Op vrijdag 10 december 2010 09:35 schreef ATON het volgende:
En nogmaals, gaan we op zoek naar de 'Historische' Jezus ? Dan moet men hier niet af komen met dogma's en mythologiën.
Jouw uitleg komt me bijzonder gekunsteld, en wat mij betreft ongeloofwaardig, voor.quote:Op donderdag 9 december 2010 22:07 schreef ATON het volgende:
Kleinduimpje schreef:
[..]
En waar staat er nu dat dit een man was ?? Bedenk ook dat dit reeds een vertaling is uit get Grieks. En wat ik bedoelde met vooringenomen lezen, wel hier het voorbeeld waarop ik wachtte, of denk u met een bleu te doen te hebben ? Joh. 19:26 : Zet nu eens Maria Magdalena in de plaats van ' leerling ' , en de zoon van Maria magdalena in de plaats van ' uw zoon '. Heb je het ?
Wat lezen we dan ?
26 Toen Jezus zijn moeder zag staan, en bij haar Maria Magdalena(de leerling van wie hij veel hield), zei hij tegen Maria Magdalena(zijn moeder) : Dat is uw zoon,( Magdalena's zoon ) 27 en daarna tegen Maria Magdalena (de leerling): Dat is je moeder.( de moeder van Jezus) Vanaf dat moment nam Maria Magdalena(die leerling) haar (Jezus' moeder) bij zich in huis.
Al zo eens gelezen ?
Zo, dank je voor het antwoorden.quote:Op donderdag 9 december 2010 23:17 schreef koningdavid het volgende:
Kijken of de tegenstrijdigheden op een redelijke wijze te harmoniseren zijn. Zo niet, dan blijven ze tegenstrijdig en klopt er iets niet. Wellicht omdat mijn kennis tekort schiet, of wellicht omdat het daadwerkelijk tegenstrijdigheden zijn. Dat kan.
Dan vind je het zeker ook vreemd dat de verantwoordelijkheid voor de misdaden van de inquisitie en kruistochten bij de Roomse kerk wordt gelegd, en niet bij de wereldlijke macht, die de opgelegde straffen gehoorzaam ten uitvoer bracht en de moorden beging, zodat de kerk haar handen in onschuld kon wassen.quote:Op woensdag 8 december 2010 00:25 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
@ KD3,
ik begreep ineens je punt. Maar dan is en blijft het vreemd dat Paulus beweert dat de Joden Christus gedood hebben.
Ik vind het nogal onduidelijk wat je hier beweert. Heb je hier misschien citaten van?quote:Trouwens nog een mooie tekst van Paulus:
"Christus is gestorven VOOR de god van deze Wereld" is een tekst van Paulus.
Wat geloven Christenen? De mens had iets fout gedaan, God was toornig. Pas na de dood van zijn zoon, kon God de mens vergeven. Jezus is dus gestorven VOOR God. En niet voor satan. Nergens in de Bijbel staat namelijk dat satan wil dat Jezus gedood zou worden. Wat is dan de conclusie? De God van de Christenen is de God van deze Wereld, en Paulus predikt een andere God!
Inderdaad, zo op het eerste zicht lijkt het vreemd, maar nog vreemder als u de andere evangelisten hun verslag er bij haalt. Ga eens even uit van het idee dat Jezus als politiek disident is gekruisigd, lijkt het dan zo vreemd dat men de zoon van Maria Magdalena ( Mariamne ) angstvallig verborgen heeft gehouden ? Is het ook niet vreemd moest de ' leerling ' Johannes zo maar bij deze kruisiging aanwezig zijn ? Om welke reden was Petrus reeds gaan lopen ? Was de kans niet bijzonder groot dat hij ook zou gearresteerd zijn ?quote:Jouw uitleg komt me bijzonder gekunsteld, en wat mij betreft ongeloofwaardig, voor.
Dit is de tekst waar het om gaat:
Johannes 19
25 Bij het kruis van Jezus stonden zijn moeder met haar zuster, Maria, de vrouw van Klopas, en Maria uit Magdala. 26 Toen Jezus zijn moeder zag staan, en bij haar de leerling van wie hij veel hield, zei hij tegen zijn moeder: Dat is uw zoon, 27 en daarna tegen de leerling: Dat is je moeder. Vanaf dat moment nam die leerling haar bij zich in huis.
Er wordt inderdaad gezegd dat Maria Magdalena aanwezig is bij de kruisiging, en het zou dus inderdaad mogelijk zijn dat als hier over de leerling van wie Jezus veel hield gesproken wordt hier Maria Magdalena mee bedoeld zou kunnen zijn.
De zoon waarvan sprake is zou volgens jou de zoon van Maria Magdalena zijn.
Een probleem is dan wel dat die hier nergens genoemd wordt, evenmin als in het hele Johannes evangelie, en daarom lijkt het mij toch wel bijzonder ver gezocht dat de uitspraak "Dat is uw zoon" betrekking zou hebben op iemand die verder helemaal nergens genoemd wordt.
Dit is een terechte opmerking. Zoals ik net heb duidelijk gemaakt krijgt deze wél vorm. Ik kan dit nog wel veder verduidelijken, maar dan wordt deze posting echt te groot.quote:Temeer daar een figuur die helemaal geen rol speelt in dit verhaal, namelijk de zuster van Maria, wel genoemd wordt.
Neenee, niet de zoon van de moeder van Jezus, maar de zoon van Maria Magdalena. Samengevat vraagt Jezus aan Maria Magdalena en haar zoon, om verder voor Zijn moeder te zorgen. Hij zou er hebben kunnen bij zeggen : Mama, ziedaar uw kleinzoon.quote:Om het nog vreemder te maken: volgens jou zou Hij tegen zijn moeder Maria zeggen dat de zoon van Maria Magdalena de zoon van de moeder van Jezus was, terwijl notabene zijn eigen moeder erbij stond.
Nogmaals, dit blijkt niet uit deze teksten, zelfs niet in de Griekse, of zie ik en de rest van de godsdienstwetenschappers hier iets over het hoofd ?quote:Verder gaat het hier dus weer om de inmiddels bekende leerling van wie Jezus veel hield en uit eerdere citaten die ik hiervan gegeven heb blijkt dat dit een man is. Er wordt immers gesproken over "hij" en "hem".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |