abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 december 2010 @ 20:21:02 #251
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_89734376
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 20:18 schreef ATON het volgende:

[..]

Och, zijn we toch grappig. Niks op de buis ?
We hadden het over vergelijkingen die er volgens hem niet zouden zijn. Bijna stuk voor stuk komen ze dus wél voor in beide sprookjesverhalen.
pi_89734582
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 20:02 schreef ATON het volgende:

[..]

Allereerst even de opmerking maken dat " geen enkel auteur van eender welk evangelie " ooggetuigen is geweest. Geen enkel auteur van de evangelies was een apostel, zomin de auteur Johannes. En waar staat er ergens, in eender welk evangelie, dat de meest intieme leerling Johannes was ? Dit evangelie is trouwens door verschillende auteurs geschreven, waarvan het eerste deel niet vóór het jaar 90 en het laatste deel zowat rond 120 n.C.
En nu ga ik hier geen bronvermelding over geven, gezien deze wetenschap reeds gemeengoed is.
Jij beweert dat geen van de evangeliën door een ooggetuige is geschreven.

Welke argumenten heb je daarvoor?

Het evangelie zelf beweert iets heel anders, namelijk:

Dat het geschreven is door de "leerling die Jezus liefhad", die vlak naast Jezus aanlag bij het laatste avondmaal, wat dus duidt op een zeer intieme relatie met Jezus, die als enige mannelijke leerling aanwezig was bij de kruisiging en de zorg voor de moeder van Jezus, Maria, kreeg toevertrouwd, wat duidt op het grootst mogelijke vertrouwen dat Jezus in deze leerling had, die na Petrus het lege graf binnen ging en als eerste leerling de opgestane Jezus herkende.

quote:
En over welke speculaties hebt u het trouwens ?
Deze speculatie:

quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 23:24 schreef ATON het volgende:

[..]

Berjan, je bent verdomd goed op de hoogte. ( en als ze dan toch de 'zoon-van-de-vader' hebben vrijgelaten wil zeggen dat Jezus een zoon had en samen was opgepakt )
pi_89735370
quote:
Jij beweert dat geen van de evangeliën door een ooggetuige is geschreven.
Ik beweer niks. Het zijn ALLE bijbeldeskundigen die dat beweren.
quote:
Welke argumenten heb je daarvoor?
Dat alle deskundigen het daar over eens zijn. En wie ben ik om dat tegen te spreken.
quote:
Het evangelie zelf beweert iets heel anders, namelijk:

Dat het geschreven is door de "leerling die Jezus liefhad",
O, en waar staat dát ? Kan u me dit even aanwijzen ?
quote:
.. die vlak naast Jezus aanlag bij het laatste avondmaal, wat dus duidt op een zeer intieme relatie met Jezus,
En ik geloof ten stelligste dat Jezus hetero was. Misschien was het wel Maria Magdalena. En dat zij wél de meest geliefde leerling was staat wél op verschillende plaatsen in de evangelies.
quote:
.. die als enige mannelijke leerling aanwezig was bij de kruisiging en de zorg voor de moeder van Jezus, Maria, kreeg toevertrouwd, wat duidt op het grootst mogelijke vertrouwen dat Jezus in deze leerling had, die na Petrus het lege graf binnen ging en als eerste leerling de opgestane Jezus herkende.
En uit welke versie komt deze bewering ? Uit Markus, Matteüs, Lukas of Johannes ? Ze verschillen daarin nogal drastisch he ? Nog niet opgevallen ? Ik denk dat u de evangelies leest met zekere vooringenomenheid, u leest wat u verwacht te lezen.
En nu mijn speculatie omtrent Bar-Abbas, wat wil zeggen :- zoon van de vader - en is GEEN eigennaam. Wie zouden ze daar dan mee bedoelen ? U mag ook eens een gok doen.
pi_89736881
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 20:12 schreef TheThirdMark het volgende:

En als je LotR gelezen had weet je dat Frodo wel degelijk dood gaat :+
Blijkbaar heb ik dat boek wat beter gelezen dan jij. Frodo vertrekt samen met Bilbo met het laatste schip van de Elven naar Valinor. Aangezien ze niet onsterfelijk zijn zullen ze daar wel ooit op natuurlijke wijze aan hun einde komen, maar dat is buiten het verhaal. maar nu bot
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_89736996
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 20:43 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik beweer niks. Het zijn ALLE bijbeldeskundigen die dat beweren.

[..]

Dat alle deskundigen het daar over eens zijn. En wie ben ik om dat tegen te spreken.

[..]

O, en waar staat dát ? Kan u me dit even aanwijzen ?

[..]

En ik geloof ten stelligste dat Jezus hetero was. Misschien was het wel Maria Magdalena. En dat zij wél de meest geliefde leerling was staat wél op verschillende plaatsen in de evangelies.

[..]

En uit welke versie komt deze bewering ? Uit Markus, Matteüs, Lukas of Johannes ? Ze verschillen daarin nogal drastisch he ? Nog niet opgevallen ? Ik denk dat u de evangelies leest met zekere vooringenomenheid, u leest wat u verwacht te lezen.
Ik heb het alleen over het evangelie volgens Johannes.

Zoals je wel begrepen zult hebben neem ik niet aan dat de apostel Johannes hiervan de auteur is.

Mijn persoonlijke mening is dat Lazarus hier de auteur van was, waarvoor ik al een referentie heb gegeven, voor degene die erin geïnteresseerd is.

Vast staat intussen het volgende:

Op verschillende plaatsen in dit evangelie komt een leerling voor die "de leerling van wie Jezus veel hield" genoemd wordt.

Dit is ook een mannelijk persoon, want hij wordt met "hij" aangeduid.
Tevens wordt van de auteur gezegd dat deze diezelfde leerling van wie Jezus veel hield was.

Als we dus deze leerling kunnen identificeren weten we wie de auteur is:

Belangrijke teksten in dit verband:

Johannes 11
5 Jezus hield veel van Marta en haar zuster, en van Lazarus.

Johannes 11
35 Jezus begon ook te huilen, 36 en de Joden zeiden: Wat heeft hij veel van hem gehouden!

Johannes 13
23 Een van hen, de leerling van wie Jezus veel hield, lag naast hem aan tafel aan, 24 en Simon Petrus beduidde hem dat hij moest vragen wie Jezus bedoelde. 25 Hij boog zich dicht naar Jezus toe en vroeg: Wie, Heer?

Johannes 19
26 Toen Jezus zijn moeder zag staan, en bij haar de leerling van wie hij veel hield, zei hij tegen zijn moeder: Dat is uw zoon, 27 en daarna tegen de leerling: Dat is je moeder. Vanaf dat moment nam die leerling haar bij zich in huis.

Johannes 20
2 Ze liep snel terug naar Simon Petrus en de andere leerling, van wie Jezus veel hield, en zei: Ze hebben de Heer uit het graf weggehaald en we weten niet waar ze hem nu neergelegd hebben. 3 Petrus en de andere leerling gingen op weg naar het graf. 4 Ze liepen beiden snel, maar de andere leerling rende vooruit, sneller dan Petrus, en kwam als eerste bij het graf.

Johannes 21
4 Toen het al ochtend werd, stond Jezus op de oever, al wisten de leerlingen niet dat het Jezus was. 5 Hij riep: Hebben jullie soms iets te eten? Nee, antwoordden ze. 6 Gooi het net aan stuurboord uit, riep Jezus, dan lukt het wel. Ze wierpen het net uit en er zat zo veel vis in dat ze het niet omhoog konden trekken. 7 De leerling van wie Jezus hield zei tegen Petrus: Het is de Heer!

Johannes 21
20 Toen Petrus zich omdraaide zag hij dat de leerling van wie Jezus hield hen volgde - de leerling die zich tijdens de maaltijd naar Jezus toegebogen had om te vragen wie het was die hem zou verraden. 21 Toen Petrus hem zag vroeg hij Jezus: En wat gebeurt er met hem, Heer? 22 Maar Jezus antwoordde: Het is niet jouw zaak of hij in leven blijft totdat ik kom. Maar jij moet mij volgen. 23 Op grond van deze uitspraak hebben sommige broeders en zusters gedacht dat deze leerling niet zou sterven, maar Jezus had niet gezegd: Hij zal niet sterven, maar: Het is niet jouw zaak of hij in leven blijft totdat ik kom.
24 Het is deze leerling die over dit alles getuigenis aflegt, en het ook heeft opgeschreven. Wij weten dat zijn getuigenis betrouwbaar is.


http://www.biblija.net/bi(...)=1&pos=0&l=nl&set=10

[ Bericht 3% gewijzigd door kleinduimpje3 op 09-12-2010 21:26:03 ]
  donderdag 9 december 2010 @ 21:18:51 #256
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_89737033
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 21:16 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Blijkbaar heb ik dat boek wat beter gelezen dan jij. Frodo vertrekt samen met Bilbo met het laatste schip van de Elven naar Valinor. Aangezien ze niet onsterfelijk zijn zullen ze daar wel ooit op natuurlijke wijze aan hun einde komen, maar dat is buiten het verhaal. maar nu bot
Heb je toch niet goed gelezen. Als je opgelet had had je zelfs nóg een dikke vergelijking tussen de 2 sprookjesboeken kunnen lezen. Vergeet niet dat literair gezien (als je al zover wil gaan om de bijbel literair te nomen) dood zijn en gestorven zijn 2 heel verschillende dingen zijn.
pi_89739723
Kleinduimpje schreef:
quote:
Vast staat intussen het volgende:

Op verschillende plaatsen in dit evangelie komt een leerling voor die "de leerling van wie Jezus veel hield" genoemd wordt.

Dit is ook een mannelijk persoon, want hij wordt met "hij" aangeduid.
Tevens wordt van de auteur gezegd dat deze diezelfde leerling van wie Jezus veel hield was.
En waar staat er nu dat dit een man was ?? Bedenk ook dat dit reeds een vertaling is uit get Grieks. En wat ik bedoelde met vooringenomen lezen, wel hier het voorbeeld waarop ik wachtte, of denk u met een bleu te doen te hebben ? Joh. 19:26 : Zet nu eens Maria Magdalena in de plaats van ' leerling ' , en de zoon van Maria magdalena in de plaats van ' uw zoon '. Heb je het ?
Wat lezen we dan ?
26 Toen Jezus zijn moeder zag staan, en bij haar Maria Magdalena(de leerling van wie hij veel hield), zei hij tegen Maria Magdalena(zijn moeder) : Dat is uw zoon,( Magdalena's zoon ) 27 en daarna tegen Maria Magdalena (de leerling): Dat is je moeder.( de moeder van Jezus) Vanaf dat moment nam Maria Magdalena(die leerling) haar (Jezus' moeder) bij zich in huis.
Al zo eens gelezen ?
pi_89741692
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 19:40 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Een detailpuntje, wat me toch wel interesseert.

Volgens mij wordt nergens in het NT expliciet over een kruis gesproken.

Stauros betekent paal, en het woordje tou heeft in dit verband niet veel belang, het is nogal een vaag woordje, wat zoiets als “de” kan betekenen.

Let wel, er staat niet “tau”, wat de naam voor de Griekse letter T is, en dus zou kunnen verwijzen naar de kruisvorm.
De discussie wat voor vorm het kruis had wordt inderdaad niet beslecht op basis van het woord 'stauros', dat kan immers zowel een paal als paal met dwarsbalk voorstellen. Stauros werd naar mijn weten niet gebruikt om aan te geven dat iemand was opgehangen, in de context waarin Paul het gebruikt betekent verwijst het naar een kruisiging (hetzij aan een paal of paal met dwarsbalk) en dat was mijn punt.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_89741751
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 19:42 schreef ATON het volgende:

[..]

En nu dat ik een heel epistel heb geschreven ( met uitgebreide bronvermelding ) in wiens opdracht de eerste bladzijden van het O.T. zijn geschreven en door wie en wanneer, is het wat stil geworden, he KD ?
Haha, dat jij dit zegt ook. Net alsof jij wel overal op ingaat.

Ik ga er niet op in omdat het een hele andere discussie zal oprakelen die offtopic is.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_89742013
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 20:43 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik beweer niks. Het zijn ALLE bijbeldeskundigen die dat beweren.

[..]

Dat alle deskundigen het daar over eens zijn. En wie ben ik om dat tegen te spreken.
En dit zeg jij. Je zei vanmiddag nog dit:

quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 13:19 schreef ATON het volgende:

[..]

En zelfs als ik hier alleen sta.. Wat heeft de meerderheid van stemmen met de waarheid te zien ?
Tamelijk tegenstrijdig.

Bovendien is het natuurlijk kolder dat "alle bijbeldeskundigen zeggen dat Johannes niet door een ooggetuige geschreven is".
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  donderdag 9 december 2010 @ 23:01:43 #261
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89742458
KD,

aan smijten met bijbel verzen hebben we niet zoveel ik denk dat de christelijke religie als een totaal als onwaar kan worden beschouwd,
dat brengt me eigenlijk op de volgende vraag: Waar geloof jij precies in zal een paar steekwoorden noemen om je op weg te helpen:
De wereld geschapen in 7 dagen.
De slechte eigenschappen van god in het oude testament.
Wereldwijde overstroming van de aarde
Bestaan van jezus, de uitvoering van de wonderen en de wederopstanding.
Uitstorting van de heilige geest

Wat doe je met alle tegenstellingen in de bijbel? Ben je daar blind voor wat voor regels gebruik je voor interpretatie van de bijbel.

Uit de tijd dat ik nog een christelijk gelovige kan ik zeggen dat het constant gevecht was tussen mijn verstand en hetgeen ik wilde geloven en dat ik het vooral wilde geloven omdat ik er mee opgegroeid was en mensen waar ik veel respect voor heb/had geloofden dat ook.
pi_89743281
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 23:01 schreef Daniel1976 het volgende:
KD,

aan smijten met bijbel verzen hebben we niet zoveel ik denk dat de christelijke religie als een totaal als onwaar kan worden beschouwd,
Niet het christelijk geloof aanhangen maakt niet gelijk de bijbel (OT en NT) waardeloos als historische bron natuurlijk.

En ik wil best ingaan op je vragen, maar het is wel offtopic dus ik hoop niet het een hele nieuwe discussie oproept.
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 23:01 schreef Daniel1976 het volgende:
dat brengt me eigenlijk op de volgende vraag: Waar geloof jij precies in zal een paar steekwoorden noemen om je op weg te helpen:
De wereld geschapen in 7 dagen.
De aarde is niet in 6 dagen geschapen. Ik geloof in het scheppingsverhaal op de manier waarop het (volgens mij) bedoeld was: het overbrengen van een theologische boodschap, niet een natuurkundige.

quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 23:01 schreef Daniel1976 het volgende:
De slechte eigenschappen van god in het oude testament.
Er zijn teksten in het Oude Testament die ik moeilijk vind en niet begrijp maar ik zie de oudtestamentische God niet als een slechte God, integendeel. Het hele Oude Testament, de moeilijke teksten daargelaten, staat vooral in het teken van rechtvaardigheid en barmhartigheid.
Het waren andere tijden, hardere tijden, bloedige tijden. God haatte de kwaadaardigheid en strafte ongekend hard. Het is streng, maar is het slecht? Ik denk het niet.

quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 23:01 schreef Daniel1976 het volgende:
Wereldwijde overstroming van de aarde
Ik geloof dat de vloed lokaal was.

quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 23:01 schreef Daniel1976 het volgende:
Bestaan van jezus, de uitvoering van de wonderen en de wederopstanding.
Allemaal zonneklaar.

quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 23:01 schreef Daniel1976 het volgende:
Uitstorting van de heilige geest
Geloof ik ook.

quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 23:01 schreef Daniel1976 het volgende:
Wat doe je met alle tegenstellingen in de bijbel? Ben je daar blind voor wat voor regels gebruik je voor interpretatie van de bijbel.
Kijken of de tegenstrijdigheden op een redelijke wijze te harmoniseren zijn. Zo niet, dan blijven ze tegenstrijdig en klopt er iets niet. Wellicht omdat mijn kennis tekort schiet, of wellicht omdat het daadwerkelijk tegenstrijdigheden zijn. Dat kan.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_89750946
quote:
7s.gif Op donderdag 9 december 2010 22:49 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Haha, dat jij dit zegt ook. Net alsof jij wel overal op ingaat.

Ik ga er niet op in omdat het een hele andere discussie zal oprakelen die offtopic is.
O, is er iets waar ik geen antwoord op heb gegeven KD ? Wat mag dát wel wezen. U hoeft natuurlijk niet op mijn uitgebreid antwoord volgende op uw vraag, te reageren, maar geeft toch wel een gigantische deuk ik je geloofwaardigheid niet ? Uw reactie hier is ook wel zeer doorzichtig en is typisch voor " gelovigen" die in de hoek gedreven zijn.
pi_89750997
quote:
Het waren andere tijden, hardere tijden, bloedige tijden. God haatte de kwaadaardigheid en strafte ongekend hard. Het is streng, maar is het slecht? Ik denk het niet.
Hahahaha, wie doet beter ? Nog zo'n killer en het is nieuwjaar.
pi_89751280
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 23:17 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Niet het christelijk geloof aanhangen maakt niet gelijk de bijbel (OT en NT) waardeloos als historische bron natuurlijk.

En ik wil best ingaan op je vragen, maar het is wel offtopic dus ik hoop niet het een hele nieuwe discussie oproept.

[..]

De aarde is niet in 6 dagen geschapen. Ik geloof in het scheppingsverhaal op de manier waarop het (volgens mij) bedoeld was: het overbrengen van een theologische boodschap, niet een natuurkundige.

[..]

Er zijn teksten in het Oude Testament die ik moeilijk vind en niet begrijp maar ik zie de oudtestamentische God niet als een slechte God, integendeel. Het hele Oude Testament, de moeilijke teksten daargelaten, staat vooral in het teken van rechtvaardigheid en barmhartigheid.
Het waren andere tijden, hardere tijden, bloedige tijden. God haatte de kwaadaardigheid en strafte ongekend hard. Het is streng, maar is het slecht? Ik denk het niet.

[..]

Ik geloof dat de vloed lokaal was.

[..]

Allemaal zonneklaar.

[..]

Geloof ik ook.

[..]

Kijken of de tegenstrijdigheden op een redelijke wijze te harmoniseren zijn. Zo niet, dan blijven ze tegenstrijdig en klopt er iets niet. Wellicht omdat mijn kennis tekort schiet, of wellicht omdat het daadwerkelijk tegenstrijdigheden zijn. Dat kan.
KD, mag ik u er op wijzen dat dit antwoord totaal OFF topic is, om het met uw eigen normen te beoordelen. Sorry, off topic - antwoord.
pi_89752045
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 08:30 schreef ATON het volgende:

[..]

KD, mag ik u er op wijzen dat dit antwoord totaal OFF topic is, om het met uw eigen normen te beoordelen. Sorry, off topic - antwoord.
Oh, dus eerst beschuldig je KD er van dat hij geen antwoord geeft op alle vragen, vervolgens geeft hij een duidelijke reactie op een aantal vragen die zijn achtergrond verduidelijken (en daarom mijns inziens wel belangrijk voor deze discussie) en dan krijgt hij daar weer commentaar op.
Daarbij voegt bovenstaande reactie van jou ook niet heel veel toe aan de discussie, wel?
So tell me, why is a raven like a writing desk?
pi_89752348
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 09:20 schreef Aravis het volgende:

[..]

Oh, dus eerst beschuldig je KD er van dat hij geen antwoord geeft op alle vragen, vervolgens geeft hij een duidelijke reactie op een aantal vragen die zijn achtergrond verduidelijken (en daarom mijns inziens wel belangrijk voor deze discussie) en dan krijgt hij daar weer commentaar op.
Daarbij voegt bovenstaande reactie van jou ook niet heel veel toe aan de discussie, wel?
Ho ja ? en waar heeft KD dan op mijn posting geantwoord ? Niet dus! Waarom ? Met een smoes alszou mijn posting off topic zijn, terwijl dit enkel - een verduidelijking was op ZIJN antwoord " dat de schrijvers van het O.T. dan wel duizend jaar geworden zijn ". Ben je nog mee ? OK, let nu op : Op een soortgelijke posting van Daniël geeft hij dan wél een antwoord ( off topic ). En waarom ? Omdat hij hier verder kan gaan met zijn ' welles-nietes ' spelletje. Waar ergens ziet u een bronvermelding ? Ik zou hierop kunnen antwoorden dat zijn antwoord niet strookt met de bijbel, als u dat als bron wil vermelden. En nogmaals, gaan we op zoek naar de 'Historische' Jezus ? Dan moet men hier niet af komen met dogma's en mythologiën. Zoek het dan maar lekker onder 'gelovigen' uit en bevestiging krijgen over al de onzin wat ik hier al heb gelezen. Nog een prettige dag.
pi_89752804
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 23:01 schreef Daniel1976 het volgende:
KD,

aan smijten met bijbel verzen hebben we niet zoveel ik denk dat de christelijke religie als een totaal als onwaar kan worden beschouwd,
dat brengt me eigenlijk op de volgende vraag: Waar geloof jij precies in zal een paar steekwoorden noemen om je op weg te helpen:
De wereld geschapen in 7 dagen.
De slechte eigenschappen van god in het oude testament.
Wereldwijde overstroming van de aarde
Bestaan van jezus, de uitvoering van de wonderen en de wederopstanding.
Uitstorting van de heilige geest

Wat doe je met alle tegenstellingen in de bijbel? Ben je daar blind voor wat voor regels gebruik je voor interpretatie van de bijbel.

Uit de tijd dat ik nog een christelijk gelovige kan ik zeggen dat het constant gevecht was tussen mijn verstand en hetgeen ik wilde geloven en dat ik het vooral wilde geloven omdat ik er mee opgegroeid was en mensen waar ik veel respect voor heb/had geloofden dat ook.
Ik stel voor om de discussie hier op de historische Jezus te houden; je kunt eventueel KD uitnodigen om in het topic geloof jij? hier verder op in te gaan :)
pi_89753784
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 09:52 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik stel voor om de discussie hier op de historische Jezus te houden; je kunt eventueel KD uitnodigen om in het topic geloof jij? hier verder op in te gaan :)
En als we een dak willen plaatsen hebben we daar wel eerst een huis voor nodig, als je me begrijpt, zoniet zitten we hier in de kortste keren met zijn allen met een filiaal van ' Geloof jij ?'.
Als ik beweer dat Jezus een Esseen was, moet ik noodgedwongen de joodse geschiedenis induiken. Is dat off topic ? Als Jezus zou gesproken hebben met Mozes en co. moet ik via het O.T. kunnen aantonen dat dit een 'verzinsel' was. Off topic? Maar hier komen beweren dat ' opstanding uit de dood ' ( fystiek ) heeft plaats gevonden, DAT is pas 'off topic', gezien dit wetenschappelijk gezien on-mogelijk is. Enkel mogelijk in de mythologische versie van ' Jezus '. En deze standpunten kan men beter plaatsen in de topic ' Geloof jij '. Ik hoop dat u dit bedoelde Haushofer ?
pi_89758983
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 07:55 schreef ATON het volgende:

[..]

O, is er iets waar ik geen antwoord op heb gegeven KD ? Wat mag dát wel wezen.
Meen je dit?

Deze post, deze post, deze post, deze post, delen van deze post, deze post, deze post, deze post, deze post, deze post, deze post en deze post.

Dat zijn er veel. Ik reageer niet op één offtopic post van jou en je schiet gelijk in de stress. Dat is hypocriet, ATON.

quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 09:35 schreef ATON het volgende:

[..]

Ho ja ? en waar heeft KD dan op mijn posting geantwoord ? Niet dus! Waarom ? Met een smoes alszou mijn posting off topic zijn, terwijl dit enkel - een verduidelijking was op ZIJN antwoord " dat de schrijvers van het O.T. dan wel duizend jaar geworden zijn ". Ben je nog mee ? OK, let nu op : Op een soortgelijke posting van Daniël geeft hij dan wél een antwoord ( off topic ). En waarom ?
ATON, dat zal ik je uitleggen. Ik geef antwoord op de post van Daniël om twee redenen.
1. Een aantal vragen raken de vraag van de historische Jezus.
2. Ik verwacht niet dat er een hele offtopic discussie zal ontstaan vanuit mijn post.

Waarom ik niet reageer op jouw offtopic post, heeft ook een aantal redenen:
1. Het heeft vrijwel niets met de historische Jezus te maken (offtopic).
2. Het is vrijwel onontkoombaar dat als we over het auteurschap van het Oude Testament komen te spreken, daar een discussie uit ontstaat. Een discussie die, het moge duidelijk zijn, niet thuishoort in dit topic.
3. Als onze discussies op het komt komen dat het ergens over gaat en ik jou vraag iets te onderbouwen krijg ik vrijwel altijd antwoorden in de trant van "Je weet niet veel he?" of 'Ach, je ziet maar' of 'Zoek het zelf maar op" of "Ik kan geen blinde ziende maken".
Dit is kinderachtig en maakt jou tot een tamelijk vervelende discussiepartner. Hier zul je iets aan moeten doen.

quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 09:35 schreef ATON het volgende:
Waar ergens ziet u een bronvermelding ?
Naast de bijbelse bronnen heb ik o.a. Tacitus, Josephus, Suetonius, Lucianus, Plinius de Jongere, Celsus, Eusebius en Porphyrios genoemd. Vertel eens ATON, hoeveel oude bronnen heb jij genoemd om jouw 'Christenen zijn eigenlijk zeloten'-statement te onderbouwen?

quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 09:35 schreef ATON het volgende:
En nogmaals, gaan we op zoek naar de 'Historische' Jezus ? Dan moet men hier niet af komen met dogma's en mythologiën.
Waar onderbouw ik mijn statements met dogma's? Voorbeelden graag.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_89759926
KD, ik vind het raadzaam niet meer op uw postings te reageren. Er is ook een topic ' De mythische Jezus ' geopend. Misschien iets voor u ?

[ Bericht 1% gewijzigd door ATON op 10-12-2010 13:53:35 ]
pi_89763131
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 22:07 schreef ATON het volgende:
Kleinduimpje schreef:

[..]

En waar staat er nu dat dit een man was ?? Bedenk ook dat dit reeds een vertaling is uit get Grieks. En wat ik bedoelde met vooringenomen lezen, wel hier het voorbeeld waarop ik wachtte, of denk u met een bleu te doen te hebben ? Joh. 19:26 : Zet nu eens Maria Magdalena in de plaats van ' leerling ' , en de zoon van Maria magdalena in de plaats van ' uw zoon '. Heb je het ?
Wat lezen we dan ?
26 Toen Jezus zijn moeder zag staan, en bij haar Maria Magdalena(de leerling van wie hij veel hield), zei hij tegen Maria Magdalena(zijn moeder) : Dat is uw zoon,( Magdalena's zoon ) 27 en daarna tegen Maria Magdalena (de leerling): Dat is je moeder.( de moeder van Jezus) Vanaf dat moment nam Maria Magdalena(die leerling) haar (Jezus' moeder) bij zich in huis.
Al zo eens gelezen ?
Jouw uitleg komt me bijzonder gekunsteld, en wat mij betreft ongeloofwaardig, voor.

Dit is de tekst waar het om gaat:

Johannes 19
25 Bij het kruis van Jezus stonden zijn moeder met haar zuster, Maria, de vrouw van Klopas, en Maria uit Magdala. 26 Toen Jezus zijn moeder zag staan, en bij haar de leerling van wie hij veel hield, zei hij tegen zijn moeder: Dat is uw zoon, 27 en daarna tegen de leerling: Dat is je moeder. Vanaf dat moment nam die leerling haar bij zich in huis.

Er wordt inderdaad gezegd dat Maria Magdalena aanwezig is bij de kruisiging, en het zou dus inderdaad mogelijk zijn dat als hier over de leerling van wie Jezus veel hield gesproken wordt hier Maria Magdalena mee bedoeld zou kunnen zijn.

De zoon waarvan sprake is zou volgens jou de zoon van Maria Magdalena zijn.
Een probleem is dan wel dat die hier nergens genoemd wordt, evenmin als in het hele Johannes evangelie, en daarom lijkt het mij toch wel bijzonder ver gezocht dat de uitspraak "Dat is uw zoon" betrekking zou hebben op iemand die verder helemaal nergens genoemd wordt.

Temeer daar een figuur die helemaal geen rol speelt in dit verhaal, namelijk de zuster van Maria, wel genoemd wordt.

Om het nog vreemder te maken: volgens jou zou Hij tegen zijn moeder Maria zeggen dat de zoon van Maria Magdalena de zoon van de moeder van Jezus was, terwijl notabene zijn eigen moeder erbij stond.

Bijzonder onlogisch.

Het is überhaupt onlogisch en gezocht dat de uitspraak "dat is je zoon" betrekking zou hebben op een relatie tussen 2 personen die niet dezelfde zouden zijn al de personen waarop de uitspraak die er direct op volgt "dat is je moeder" betrekking heeft.

Verder gaat het hier dus weer om de inmiddels bekende leerling van wie Jezus veel hield en uit eerdere citaten die ik hiervan gegeven heb blijkt dat dit een man is. Er wordt immers gesproken over "hij" en "hem".

Je kunt er ook andere vertalingen op na lezen en zult zien dat dit geen verschil maakt.

Dit is bijvoorbeeld de Griekse versie van Johannes 21:20

http://biblos.com/john/21-20.htm
  vrijdag 10 december 2010 @ 14:38:54 #273
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89763540
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 23:17 schreef koningdavid het volgende:
Kijken of de tegenstrijdigheden op een redelijke wijze te harmoniseren zijn. Zo niet, dan blijven ze tegenstrijdig en klopt er iets niet. Wellicht omdat mijn kennis tekort schiet, of wellicht omdat het daadwerkelijk tegenstrijdigheden zijn. Dat kan.
Zo, dank je voor het antwoorden.
Ondanks dat zelfs de mod denkt dat het offtopic was zie ik dat anders.

Het ging me om het laatste punt. Er staan veel tegenstrijdigheden in de bijbel, van 2 scheppings verhalen tot bijvoorbeeld het feit dat ik eerder weleens genoemd heb dat jezus een zoon van jozef moest zijn zodat jezus voortkwam uit het geslacht van david. Maar jezus kwam niet uit het geslacht van david, want jozef was niet zijn (natuurlijke vader). Zo zijn er zoveel van dat soort dingen in de bijbel.
Het lijkt me van essentieel belang dat we onderkennen dat er gesteld wordt dat de bijbel het onfeilbare boek van de onfeilbare god is. Waarom is dat boek dan ook niet gewoon in steen gehakt net als de 10 geboden. Ipv van aan menselijke verhalenvertellers doorgegeven voordat het opgeschreven werd (door mensen) en aangepast is (door mensen).

Dat maakt het toch wel heel moeilijk om het boek serieus te nemen?
Zelfs als er een historische jezus was, dan staat zijn echte leven waarschijnlijk heel ver af van hetgeen opgetekend.

Ik zal mijn commentaar over de schepping versus evolutie wel even laten zitten. Laten we dat maar eens in een ander topic doen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Daniel1976 op 10-12-2010 16:24:33 ]
pi_89764766
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 00:25 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]
@ KD3,

ik begreep ineens je punt. Maar dan is en blijft het vreemd dat Paulus beweert dat de Joden Christus gedood hebben.
Dan vind je het zeker ook vreemd dat de verantwoordelijkheid voor de misdaden van de inquisitie en kruistochten bij de Roomse kerk wordt gelegd, en niet bij de wereldlijke macht, die de opgelegde straffen gehoorzaam ten uitvoer bracht en de moorden beging, zodat de kerk haar handen in onschuld kon wassen.

quote:
Trouwens nog een mooie tekst van Paulus:

"Christus is gestorven VOOR de god van deze Wereld" is een tekst van Paulus.

Wat geloven Christenen? De mens had iets fout gedaan, God was toornig. Pas na de dood van zijn zoon, kon God de mens vergeven. Jezus is dus gestorven VOOR God. En niet voor satan. Nergens in de Bijbel staat namelijk dat satan wil dat Jezus gedood zou worden. Wat is dan de conclusie? De God van de Christenen is de God van deze Wereld, en Paulus predikt een andere God!
Ik vind het nogal onduidelijk wat je hier beweert. Heb je hier misschien citaten van?
pi_89768281
quote:
Jouw uitleg komt me bijzonder gekunsteld, en wat mij betreft ongeloofwaardig, voor.

Dit is de tekst waar het om gaat:

Johannes 19
25 Bij het kruis van Jezus stonden zijn moeder met haar zuster, Maria, de vrouw van Klopas, en Maria uit Magdala. 26 Toen Jezus zijn moeder zag staan, en bij haar de leerling van wie hij veel hield, zei hij tegen zijn moeder: Dat is uw zoon, 27 en daarna tegen de leerling: Dat is je moeder. Vanaf dat moment nam die leerling haar bij zich in huis.

Er wordt inderdaad gezegd dat Maria Magdalena aanwezig is bij de kruisiging, en het zou dus inderdaad mogelijk zijn dat als hier over de leerling van wie Jezus veel hield gesproken wordt hier Maria Magdalena mee bedoeld zou kunnen zijn.

De zoon waarvan sprake is zou volgens jou de zoon van Maria Magdalena zijn.
Een probleem is dan wel dat die hier nergens genoemd wordt, evenmin als in het hele Johannes evangelie, en daarom lijkt het mij toch wel bijzonder ver gezocht dat de uitspraak "Dat is uw zoon" betrekking zou hebben op iemand die verder helemaal nergens genoemd wordt.
Inderdaad, zo op het eerste zicht lijkt het vreemd, maar nog vreemder als u de andere evangelisten hun verslag er bij haalt. Ga eens even uit van het idee dat Jezus als politiek disident is gekruisigd, lijkt het dan zo vreemd dat men de zoon van Maria Magdalena ( Mariamne ) angstvallig verborgen heeft gehouden ? Is het ook niet vreemd moest de ' leerling ' Johannes zo maar bij deze kruisiging aanwezig zijn ? Om welke reden was Petrus reeds gaan lopen ? Was de kans niet bijzonder groot dat hij ook zou gearresteerd zijn ?
We hebben hier nog een onduidelijk figuur bij het kruis: Maria, de vrouw van Klopas.
Er zouden op dat moment drie Maria's onder het kruis hebben gestaan.
Even kijken wat de andere evangelisten weten op te sommen:
( Marc.15:40 ) Maria Magdalena, Maria de moeder van Jakobus de jongere en Joses, en Salome.
Matteûs die Marcus als bron gebruikt:
( Matt.27:56 ) Maria Magdalena, Maria de moeder van Jakobus en Josef, en de moeder van de zonen van Zebedeüs.
Bij Johannes komt er nog een derde Maria bij, de vrouw van Klopas. Wie was die Klopas? Deze " naam " duikt nog enkele malen op, namelijk in 62 n.C. als Jakobus werd vermoord en een bejaarde man zijn functie overnam ; Simon,zoon van Klopas. Na Jezus' dood had zijn broer Jakobus reeds de leiding overgenomen. Ook moeilijk te geloven dat Maria (Klopas) de zus zou geweest zijn van Maria ( Jezus'moeder ). Wat veel aannemelijker lijkt is dat de 'Maria, moeder van Jakobus en Joses' uit Marcus dezelfde Maria was als de moeder van Jeus en dat het evangelie van Johannes ( of latere bewerkers) er een derde Maria bij heeft gemaakt, de vrouw van Klopas, die in feite precies dezelfde vrouw was, en wel om te verhullen dat Maria, de moeder van Jezus, na de dood van Jozef, met zijn broer was gehuwd. Er is nog één aspect aan Klopas dat deze interpretatie schraagt. Klopas komt het Hebreeuwse stamwoord ' Chalaph ' en betekend ' veranderen' of 'vervangen'. De term ' kalifaat' is daar van afgeleid, waarmee een dynastieke opvolging van heersers wordt bedoeld. Het is dus in feite een ' bijnaam'. Hij is degene die zijn broer na diens overlijden heeft vervangen. Het Klopas wordt elders vermeld met de Griekse vorm van dezelfde naam: 'Alphaeus'. ( bron : hoogleraar Godsdienstwetenschappen James D.Tabor )
quote:
Temeer daar een figuur die helemaal geen rol speelt in dit verhaal, namelijk de zuster van Maria, wel genoemd wordt.
Dit is een terechte opmerking. Zoals ik net heb duidelijk gemaakt krijgt deze wél vorm. Ik kan dit nog wel veder verduidelijken, maar dan wordt deze posting echt te groot.

quote:
Om het nog vreemder te maken: volgens jou zou Hij tegen zijn moeder Maria zeggen dat de zoon van Maria Magdalena de zoon van de moeder van Jezus was, terwijl notabene zijn eigen moeder erbij stond.
Neenee, niet de zoon van de moeder van Jezus, maar de zoon van Maria Magdalena. Samengevat vraagt Jezus aan Maria Magdalena en haar zoon, om verder voor Zijn moeder te zorgen. Hij zou er hebben kunnen bij zeggen : Mama, ziedaar uw kleinzoon.

quote:
Verder gaat het hier dus weer om de inmiddels bekende leerling van wie Jezus veel hield en uit eerdere citaten die ik hiervan gegeven heb blijkt dat dit een man is. Er wordt immers gesproken over "hij" en "hem".
Nogmaals, dit blijkt niet uit deze teksten, zelfs niet in de Griekse, of zie ik en de rest van de godsdienstwetenschappers hier iets over het hoofd ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')