Ik zit zelf ook Zilver maar op een andere methode. Als PSLV dat Sprott funds is valt het qua speculatie toch wel mee? Dat fonds zit dacht ik immers net zo goed vol in fysieke silver bullion.quote:Op woensdag 29 december 2010 09:56 schreef Blandigan het volgende:
Eens zal de waarheid wel boven water komen. In ieder geval blijf ik vol in zilver zitten met zowel munten als ook PSLV (mijn speculatieve pot).
India en goudquote:Op woensdag 29 december 2010 10:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar ook goud, met de opkomst van een een land als India, die grootgebruiker is van Goud en de steeds beperktere vindplaatsen en de verkoop door overheden de afgelopen twintig jaar is de huidige prijs minstens gerechtvaardigd
ipv papiergeld en stenen vind ik goud toch een betere belegging
Het mooie van zilver vind ik dat het, in tegenstelling tot goud, ook diverse toepassingen heeft in de industrie waardoor het steeds zeldzamer wordt. Het mes snijdt dus aan verschillende kanten.quote:Op woensdag 29 december 2010 10:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar ook goud, met de opkomst van een een land als India, die grootgebruiker is van Goud en de steeds beperktere vindplaatsen en de verkoop door overheden de afgelopen twintig jaar is de huidige prijs minstens gerechtvaardigd
ipv papiergeld en stenen vind ik goud toch een betere belegging
Je ziet ook dat de "real world" vraag naar goud al jarenlang daalt. Het gat wordt opgevuld door financiële speculatie zoals ETF's en de muntjes van Middelkoop.quote:Op woensdag 29 december 2010 10:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
En het traditionele gebruik van goud in India (bruidschat) wordt steeds minder, en de budgetten blijven gelijk (dus: substitutie en kleinere hoeveelheid van het materiaal).
Ja klopt, PSLV is relatief minder risicovol dan een junior zilvermijn of het veelgenoemde SLV.quote:Op woensdag 29 december 2010 10:14 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik zit zelf ook Zilver maar op een andere methode. Als PSLV dat Sprott funds is valt het qua speculatie toch wel mee? Dat fonds zit dacht ik immers net zo goed vol in fysieke silver bullion.
Dat grafiek je is weer eens een leuk voorbeeld van misleidende statistiek (statistics are like bikini's..).quote:Je ziet ook dat de "real world" vraag naar goud al jarenlang daalt. Het gat wordt opgevuld door financiële speculatie zoals ETF's en de muntjes van Middelkoop.
kun je in een one-liner uitleggen wat er niet waar aan is? Een meer-liner mag ook hoor.quote:Op woensdag 29 december 2010 14:20 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Dat grafiek je is weer eens een leuk voorbeeld van misleidende statistiek (statistics are like bikini's..).
Ik zie in mijn eigen sector ("electronics") trouwens ook een mooi voorbeeld van demand destruction. Er werd altijd goud gebruikt voor bonddraadjes. Maar vlak voordat ik wegging (mei 2008) waren ze begonnen met over te schakelen naar koper omdat goud veel te duur werd (men beweerde $1 aan goud in grote chips, wat volstrekt onaanvaardbaar is in zo'n lage marge industrie). Het duurt jaren voordat zo'n nieuw proces goed onder de knie is en het wijdverspreid is, maar uiteindelijk betekent dit een vernietiging van vraag die nooit meer terugkomt, ook niet als de prijzen weer dalen.quote:Op woensdag 29 december 2010 10:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
En het traditionele gebruik van goud in India (bruidschat) wordt steeds minder, en de budgetten blijven gelijk (dus: substitutie en kleinere hoeveelheid van het materiaal).
Als dat zo is, dan lijkt me dat ultiem link om in te beleggen. Stel dat de Indiase overheid de goudtegoeden confisqeert/reguleert, of goudhandel stillegt/verbiedt. Weg vraag.quote:Op woensdag 29 december 2010 15:44 schreef GoudIsEcht het volgende:
Industrieel vraag-aanbod is niet heel relevant voor goud. Goud is (weer steeds meer) een monetair metaal waarop een grote politieke invloed speelt.
Dat er wat industriële vraag wegvalt is daar ondergeschikt aan.
Wat noem je massaal toetreden van beleggers? Waarschijnlijk heeft nog niet eens 5 procent van alle Nederlandse beleggers goud in hun porto. In tegenstelling tot aandelen en bonds. Wat als dat percentage naar 20 procent gaat?quote:Op woensdag 29 december 2010 16:34 schreef piepeloi55 het volgende:
Of wat realistischer: goud blijkt inderdaad niet zon veilige haven als gedacht -> massale uitvlucht.
Het massale toetreden van beleggers, wat oorzaak is van de prijsstijging gaat natuurlijk een keer de andere kant op werken.
Naarmate dat percentage oploopt zal de prijs logischerwijs stijgen, maar vroeg of laat werkt dat ook in het nadeel van de goudprijs. Wat het dus weldegelijk linker maakt.quote:Op woensdag 29 december 2010 16:36 schreef pberends het volgende:
Wat noem je massaal toetreden van beleggers? Waarschijnlijk heeft nog niet eens 5 procent van alle Nederlandse beleggers goud in hun porto. In tegenstelling tot aandelen en bonds. Wat als dat percentage naar 20 procent gaat?
Ach, er was laatst een keer een reuters dingetje onder de titel 'rich investors buy gold by the tonne'.quote:Als dat zo is, dan lijkt me dat ultiem link om in te beleggen. Stel dat de Indiase overheid de goudtegoeden confisqeert/reguleert, of goudhandel stillegt/verbiedt. Weg vraag.
Dat komt omdat je in de vraag-aanbod factoren en het grondstofperspectief blijft vastzitten en de politieke krachten mist.quote:Ik voorzie uiteindelijk een 1980-style einde.
Mensen blijken nog steeds niet te zien dat stijgend goud en olie ook op een afwaardering van de dollar (koopkracht) zou kunnen duiden.quote:Ik denk dat mensen ook goud in de porto nemen om zich te beschermen tegen een val van een dollar of een euro. En in die termen is de sky the limit.
Goed, laten we dan eens kijken hoe effectief goud is als hedge tegen prijs inflatie.quote:Op woensdag 29 december 2010 17:49 schreef iamcj het volgende:
Ik denk dat mensen ook goud in de porto nemen om zich te beschermen tegen een val van een dollar of een euro. En in die termen is de sky the limit.
"Devaluatie" heb je niet meer in een systeem met floating currencies. De waarde van de munt wordt nu gewoon door de markt bepaald. Maar je bedoelt waarschijnlijk gewoon koopkracht. Daarvan is de CPI een van de beste maatstaven.quote:Op woensdag 29 december 2010 18:54 schreef iamcj het volgende:
Ik heb het niet over inflatie maar over devaluatie. Dus voor als de US de printoptie blijft kiezen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |