Temple Grandin![temple-grandin-2010-dutchrelease2-customized-dvd-front-cover-2200.jpg]()
Normaal gesproken ben ik meer van de science fiction en strakke beelden, maar de eerste 30 seconden van deze film maakten me nieuwsgierig. En wat ben ik blij dat ik deze heb afgekeken. Heb zelfs een aantal keer traantjes moeten pinken, iets dat me pas 3-4 keer is overkomen bij televisie/film!
Het verhaal in een notendop:
De film is opgedragen aan alle mensen die anders zijn. We zien Temples Grandin, een jonge vrouw die eigenaardige trekjes heeft. Ze gaat in de zomer op bezoek bij een kennis (of tante?, weet niet zeker) waar ze haar voorliefde voor vee ontdekt.
Iets later zien we haar aankomen op college, waar ze slecht word ontvangen door zowel haar medestudenten als haar docenten, onder andere omdat ze 'een stukje zomer' heeft meegenomen. Later gaat ze aan het werk in de veehouderij, maar in deze met name mannelijke chauvinistische wereld kan ze maar moeilijk ankeren. Haar bijzondere kijk op zaken geeft echter de doorslag en ook hier weet ze haar wereldbeeld en de wereld om haar heen op elkaar af te stemmen.
Ik heb de beschrijving bewust cryptisch gehouden, omdat ik niets wil verklappen. De film is een comedy/drama/feelbad/feelgood movie. De film is gebaseerd op het leven van Temples Grandin, die haar jeugd in de jaar zeventig in de VS leidde. In mijn ogen een prachtige film, met zeer goede acteerprestaties waardoor je zowel echt de film ingetrokken word en een warm hart krijgt voor de verschillende personages. Een aanrader.
8,5/10
EDIT: Zie nu pas dat ze op de cover meteen duidelijk maken dat ze autistisch is. Al is dit voor de meesten al wel snel duidelijk, in de film komt dit opzettelijk pas later naar voren.
[ Bericht 3% gewijzigd door Gray op 07-12-2010 16:41:12 ]