Mja, apartje oogjes en die neus is grappig. Bovendien schijnen ze erg nieuwsgierig te zijn en vaak verticaal door het water te zwemmen.quote:Op maandag 6 december 2010 22:50 schreef Stali het volgende:
Wil er donderdag wel naar vragen in de aquariumwinkel en wat ze kosten. Moet toch voer halen.
Moest er wel even een foto bijzoeken trouwens, heb er ook echt geen verstand van. Kleurrijk diertje.
[ afbeelding ]
Die had ik gevonden inderdaad. Maar als ik er 20 koop, dan verdien ik dat nauwelijks terug, als ik weer naar Enschede terug moet. ;-).quote:Op dinsdag 7 december 2010 10:02 schreef Byte_Me het volgende:
ik gok zo dat faith wel langs utrecht komt. in huizen kun je ze krijgen voor 2 euro:
http://verkopers.marktplaats.nl/7697136
Met deze temperaturen? Slecht plan denk ikquote:Op dinsdag 7 december 2010 13:09 schreef Stali het volgende:
Misschien een sullige vraag hoor. Kunnen ze niet verzonden worden?
Meen dat er speciale transport verpakkingen zijn.
In principe komt het merendeel van de vissen die je in de aquariumwinkel aantreft via luchtpost uit azie hierheen. Eigenlijk op dezelfde manier als jij je vissen meekrijgt uit de winkel, in een zak met water en zuurstof. voor transport vaak ook nog eens in een tempexdoos ter isolatie. Maar uiteraard gaat dat weleens mis, en helaas is het geen uitzondering dat er dode vissen in de zak zitten.quote:Op dinsdag 7 december 2010 13:09 schreef Stali het volgende:
Misschien een sullige vraag hoor. Kunnen ze niet verzonden worden?
Meen dat er speciale transport verpakkingen zijn.
De discussen van mijn schoonmoeder zijn verzonden (per vliegtuig) in een grote (!) piepschuim bak, met daarin een plastic zak, die om de randen van de bak waren gevouwen. Daar bovenop zat een deksel met luchtgaatjes erin.quote:Op dinsdag 7 december 2010 19:16 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ik heb bij een zaak me eens laten vertellen dat ze discussen in speciale bakken deden waarbij ze op temp gehouden werden, en dat er zuurstof in gepompt werd enzo.
Hoe die bakken zijn ofzo weet ik niet, maar dat werd mij verteld
Komt geen speciaal vervoer. Vaak genoeg gedaan bij garnalenkweker.nlquote:Op dinsdag 7 december 2010 16:29 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Geen sullige vraag Stali, want dat bestaat echt.
Dan komt er 'speciaal vervoer' voor.
Zal wel flink wat kosten, maar het kan echt hoor.
Garnalenkweker moest hier eens in de buurt zijn, en heeft toen zelf me garnalen gebracht.quote:Op dinsdag 7 december 2010 19:45 schreef stoeltafel het volgende:
[..]
Komt geen speciaal vervoer. Vaak genoeg gedaan bij garnalenkweker.nl
Ze verzenden vaak niet als het minder dan 12 graden is buiten.quote:Op dinsdag 7 december 2010 22:26 schreef Stali het volgende:
De meeste tropische garnaaltjes kunnen tegen temps van -5.
Hou me ten goede he. Veel gelezen maar weet het natuurlijk niet van de roodneus.
Dank je, en ik las het niet als verwijtquote:Op woensdag 8 december 2010 09:05 schreef Kreator het volgende:
Goed om te horen dat het nu weer wat beter gaat, BX. Jammer dat het zoveel vissen heeft gekost voordat je erachter was, wat het probleem was (geen verwijt uiteraard).
quote:Ik heb sinds ik geen garnalen meer heb inééns weer alg in de bak.Merk je toch wel dat ze het eten...
.
quote:Op woensdag 8 december 2010 09:53 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
@BrandX; die 'macracantha's' die je hebt zijn clownbotia's.
Deze 'monsters' worden uiteindelijk 30cm, en dienen alleen in grote bakken geplaatst te worden vanaf 3 a 5 stuks.
Ik had ze in mijn 1.60 bak ook, maar ze groeide zo snel dat ik ze toch maar weer weggedaan heb.
Die liet ze me ook zien, maar zeker 20 slakken zijn 2x zo groot als de helena's die zij in de bakken hadquote:Als je last hebt van een slakkenplaag, kun je beter anatoma helena's in je bak doen.
Deze vreten alle slakken op, en alleen tijdens het opruimen van de plaag kweken ze zich voort. Daarna stopt het kweken ook. Anatoma's zijn over het algemeen een paar euro per stuk, maar als je er wil hebben stuur me een PM. Kheb er hier een 15 zitten, dus je mag er wel een paar overnemen als je wil.
quote:Cory's zijn liefffVanaf 5 stuks zie je de groepsvorming wat meer, en dan hebben ze ook plezier met elkaar. Bij mij zitten er 12 cory's, en soms zie je er nog steeds 1 apart zitten (zal wel stout geweest zijn
![]()
)
http://www.loaches.com/sp(...)species-search-indexquote:Op woensdag 8 december 2010 09:59 schreef BrandX het volgende:
Bedankt voor de extra plaatjes
Die van mij hebben echt vier zwarte strepen, alle plaatjes die ik op inet zie van de clownbotia's hebben er maar drie?
Ik heb even een filmpje gemaakt, slechte kwaliteit maar je ziet genoeg:quote:Op woensdag 8 december 2010 10:03 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
http://www.loaches.com/sp(...)species-search-index
Hier kun je eens kijken welke soort het precies is.
Zoveel zijn er dus
als je ooit in eindhoven bent, mag je dr zo 3 meenemen.quote:Op donderdag 9 december 2010 02:27 schreef Faithfulness het volgende:
Het eerste plantje staat in de 400liter bak![]()
Duurde allemaal wat langer, want uiteraaaard ging er weer wat stuk: De verwarming ditmaal.
Nu draait alles al drie (!) dagen. Zonder lekken!
![]()
Dusssss, als alles meezit gaan de vissen nog NET in 2010 in de nieuwe bak.
Ik heb mijn oog laten vallen op een leuk visje, de Pseudomugil furcatus!
Die staat op het "verlanglijstje".
Goeie ervaringen met Heevis?quote:Op donderdag 9 december 2010 11:50 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ik woon vlakbij Eindhoven ja.
Elke dag ben ik wel in Eindhoven (werk er)
Ik ben daar 1 keer binnen gelopen, omdat ik daar zulke slechte ervaringen over hoorde.quote:Op donderdag 9 december 2010 12:18 schreef Lange_Lans het volgende:
[..]
Goeie ervaringen met Heevis?
Nooitquote:Op donderdag 9 december 2010 11:46 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
als je ooit in eindhoven bent, mag je dr zo 3 meenemen.
iemand anders interesse in 3 stuks pseudomogil furcatus:quote:Op donderdag 9 december 2010 13:05 schreef Faithfulness het volgende:
[..]
Nooit![]()
Groningen - Den Haag
Groningen - Leeuwarden.
Das een beste afstand, trouwens.quote:
WTFquote:Op woensdag 8 december 2010 09:53 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Zo worden ze uiteindelijk (verliezen kleur door het uitrekken van de huid);
[ afbeelding ]
Dat dacht ik ookquote:
Erg mooie vis, die wel bij het bestand kan, maar bij mij zit de bak vol..quote:Op donderdag 9 december 2010 15:03 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
iemand anders interesse in 3 stuks pseudomogil furcatus:
[ afbeelding ]
leuke vis, maar ik heb geen zin om er weer bij te kopen om het schooltje aan te vullen.
gratis op te halen in eindhoven.
niks voor jou perry? voor bij je regenboogzalmen?
Als je van de slakken af wil, heb ik nog wel wat anatoma helena'squote:Op donderdag 9 december 2010 17:15 schreef ATuin-hek het volgende:
[ afbeelding ]
En ook redelijk wat slakjes
D'r zitten ook jonge appelslakjes tussenquote:Op donderdag 9 december 2010 17:27 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Als je van de slakken af wil, heb ik nog wel wat anatoma helena's
(geldt voor iedereen hier)
Waar beginnen ze aan, nadat ze mijn slakken op hebben?quote:Op donderdag 9 december 2010 17:27 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Als je van de slakken af wil, heb ik nog wel wat anatoma helena's
(geldt voor iedereen hier)
500 tot 1000 garnalen!quote:Op vrijdag 10 december 2010 14:50 schreef stoeltafel het volgende:
Perry: Vette fotos van de botia! Het lijken wel koeien:)
De discussen gaan bij mij nog steeds super maar ga nog steeds over op de malawi. Vanaf 1 februari ga ik over, spannend. Alles eruit halen, verkopen en over en 20 malawi vissen. Nu nog even genieten van de discussen, ze blijven mooi maar vind ze echt te suf.
Dit bestand ga ik weg doen
Roodkopzalm
L201
L136
L333
L168
500 a 1000 garnalen
7 Discussen
Cory Sterbai
Siamense algeneter
Als iemand interesse heeft, stuur dan maar een berichtje. De mensen uit dit topic kunnen ze voor een lage prijs overnemen.
Apeldorpquote:Op vrijdag 10 december 2010 14:57 schreef Faithfulness het volgende:
[..]
500 tot 1000 garnalen!
Die L201 is prachtig![]()
Maar volgens mij woon je wat ver weg
oeh, als je dichterbij woonde had ik wel interesse in een a twee l-nrs en misschien wat garnalenquote:Op vrijdag 10 december 2010 14:50 schreef stoeltafel het volgende:
Perry: Vette fotos van de botia! Het lijken wel koeien:)
De discussen gaan bij mij nog steeds super maar ga nog steeds over op de malawi. Vanaf 1 februari ga ik over, spannend. Alles eruit halen, verkopen en over en 20 malawi vissen. Nu nog even genieten van de discussen, ze blijven mooi maar vind ze echt te suf.
Dit bestand ga ik weg doen
Roodkopzalm
L201
L136
L333
L168
500 a 1000 garnalen
7 Discussen
Cory Sterbai
Siamense algeneter
Als iemand interesse heeft, stuur dan maar een berichtje. De mensen uit dit topic kunnen ze voor een lage prijs overnemen.
Hoe lang staat je licht aan?quote:Op vrijdag 10 december 2010 16:03 schreef ook_gek het volgende:
Ik zit nog altijd met een algen probleem
Na lang zoeken zijn we er uit, blauw alg heb ik. Licht als een vliesje op de bodem en op de planten.
Hoe dit goed te krijgen? Heb nog geen vissen.
Is het een kwestie van al het water er uit, opnieuw vullen en dan bak goed verduisteren gedurende een paar dagen?
Dat is wat ik veel lees namelijk? Of is er een andere oplossing.
Uhm licht gaat om 08:00 aan en om 22:30 uit en dan komt er een blauwe nacht verlichting. Heb er een planten lamp in hangen.quote:Op vrijdag 10 december 2010 19:21 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Hoe lang staat je licht aan?
En heb je al veel plantenvoeding gegeven misschien?
Hoe doen je planten het qua groeien?
Ik zou eerst beginnen met eens een 40-50% water te verversen, en tijdens het verversen proberen de blauwe alg af te zuigen, zodat dat je bak uit gaat.
Verder wat snelgroeiers erin (waterpest bijv.), dit zorgt voor lekker veel zuurstof, en dat vind blauwalg ook niet zo fijn
Verder even proberen iedere dag / iedere 2 dagen (ligt eraan hoeveel tijd je hebt) wat blauw alg af te zuigen en te verwijderen uit de bak. Om de paar dagen dan even 10/20% water verversen, en even kijken hoe het gaat.
Dit heeft iig wel tijd nodig, en dan zal het langzaam aan niet meer terug moeten komen.
Inderdaad, je licht staat veel te lang aan. Doe maar van 12:00 tot 22:30 uurquote:Op vrijdag 10 december 2010 19:31 schreef ook_gek het volgende:
[..]
Uhm licht gaat om 08:00 aan en om 22:30 uit en dan komt er een blauwe nacht verlichting. Heb er een planten lamp in hangen.
ik heb al meerdere keren 80% van het water vervangen maar dat heeft niet geholpen. Ik probeer zoveel mogelijk alg weg te halen met me water stofzuiger. Maar me hele bodem zit er vol mee en me planten zitten helemaal ingepakt. De planten groeien wel normaal.
Zal proberen dit weekend even een berg waterpest te halen en me bak goed volzetten er mee
Ik heb een aantal planten waar zo goed als niks op zit. Kan ik die afspoelen en opnieuw gebruiken?quote:Op vrijdag 10 december 2010 21:58 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Nee klopt, maar het komt dan ook niet opeens.. Zachtjes groeit het, en ineens is er een 'explosie' en lijkt het oncontroleerd te gaan, maar het is allemaal reactie op elkaar..
Hout hoef je niet helemaal uit te koken, maar wel ff goed afwassen, en evt met een tandenborstel of nagelborstel (of hoe zo'n ding) goed schrobben, zodat er alles af is
Als ik het water aan het verversen was kwam er wel een put lucht van af jah. Maar van die plant zelf niet echt.quote:Op vrijdag 10 december 2010 22:43 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Goed afspoelen, en ook "schrobben" in zoverre mogelijk. Natuurlijk niet TE hard, want dan sterven ze ook ter plekke.
Maar als je ze uit het water haalt, ruik je dan ook een "muffe lucht"?
Zo ja, dan kunnen ze ook weg vrees ik![]()
Anders zou ik ze even in een aparte bak zetten om te kijken wat ermee gebeurd..
Hoezo niet ?quote:Op zaterdag 11 december 2010 12:29 schreef Chav het volgende:
Iemand nog interesse in een 100x60x50 MP aquarium inclusief meubel (en vissen en inrichting).
Hij mag compleet niet in V&A, vandaar dat ik het even hier zet.
Stuur me maar een pm bij interesse.
Wat een nonsens in elk geval met een aquarium ze worden 9 van de 10 keer met vissen verkocht.quote:Op zaterdag 11 december 2010 12:33 schreef BrandX het volgende:
[..]
in V&A mag geen levende have worden verkocht.
Ik zou 100% verversen denk ik en mn filter schoonmaken en nieuwe filterstart erin en de oorzaak gaan achterhalen dus watermonster nemen en naar de aquarium winkel.quote:Op zaterdag 11 december 2010 12:33 schreef BrandX het volgende:
ok, ik word gek![]()
![]()
Sinds drie dagen (vandaag derde dag) weer dikke mist in mijn bak, het begon een kleine week terug met hele lichte mist. Zo pats boem werd het veel meer. Ik had de hoop dat het dus weer weg zou trekken, maar deze derde dag dus nog steeds niet.
Waar doe ik verstandig aan, weer net als vorige keer 40% van de bak verversen?
er zitten nieuwe filterblokken in sinds vorig weekendquote:Op zaterdag 11 december 2010 12:36 schreef Joene het volgende:
[..]
Ik zou 100% verversen denk ik en mn filter schoonmaken en nieuwe filterstart erin en de oorzaak gaan achterhalen dus watermonster nemen en naar de aquarium winkel.
het is een algemene regel en om discussies te voorkomen geldt het dus voor alle levende have.quote:Op zaterdag 11 december 2010 12:35 schreef Joene het volgende:
[..]
Wat een nonsens in elk geval met een aquarium ze worden 9 van de 10 keer met vissen verkocht.
Daarom dusquote:Op zaterdag 11 december 2010 12:33 schreef BrandX het volgende:
[..]
in V&A mag geen levende have worden verkocht.
Niet ,vissen in je oude water (nadat je monster hebt laten nemen) misschien is het wel iets simpelsquote:Op zaterdag 11 december 2010 12:38 schreef BrandX het volgende:
[..]
er zitten nieuwe filterblokken in sinds vorig weekend
En het watermonster is een plan idd.
100% verversen... omg hoe doe ik dat dan zonder mijn planten en vissen te droge te leggen?
Maak is een fotootje ?quote:Op zaterdag 11 december 2010 12:41 schreef BrandX het volgende:
nb: ik had toen ik de bak net had (maand of drie terug ofzo) mist, die vanzelf na 2-3 dagen wegtrok. Pas na vier weken staan kwamen er vissen in.
Heb nu 2 maanden vissen. Vorig weekend filter helemaal schoongemaakt en ververst, en wat nieuwe vissen erbij. En nu dus (weer) mist, maar deze keer trekt het niet weg. Dit is de eerste keer mist met vissen zeg maar
ververs maar eens een 40% ja.quote:Op zaterdag 11 december 2010 12:33 schreef BrandX het volgende:
ok, ik word gek![]()
![]()
Sinds drie dagen (vandaag derde dag) weer dikke mist in mijn bak, het begon een kleine week terug met hele lichte mist. Zo pats boem werd het veel meer. Ik had de hoop dat het dus weer weg zou trekken, maar deze derde dag dus nog steeds niet.
Waar doe ik verstandig aan, weer net als vorige keer 40% van de bak verversen?
Spannend zeg, ben benieuwd! Houd ons op de hoogte!quote:Op zaterdag 11 december 2010 18:10 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
wat voor kleuren hebben die lampen Faith?
Ik steldemijn lampen wel apart in, nu vandaag heb ik het toch veranderd om te kijken of het hierdoor verbeterd qua sommige planten.
Ook wil ik jullie alvast vertellen dat ik volgende week 2 van 4 lampen ga vervangen voor LED!
Een vriend van me werkt in led ontwikkeling, en die maken ook leds voor grote aquariums in dierentuinen enzoenne dit is een verjaardagscadeau
![]()
Dus ik ben benieuwd hoe de planten hierop zullen gaan reageren.
Is het geen probleem voor planten dan, ledlicht? Ik heb er nul ervaring meequote:Op zaterdag 11 december 2010 18:27 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ja qua kleur enzo heb ik er nu voor gekozen om alleen de daglicht lampen te vervangen.
Dit is wel wit (zoals mijn daglicht lampen), en dan ook de kleur van de lampen. Qua "licht kleur" wordt het ook hetzelfde wit als wat het nu is, dus qua spectrum veranderd er niets, alhoewel er meer licht in de bak zal komen omdat LED's sterker zijn.
Ik zal dan ook wel wat foto's maken voor/na
Laatst zag ik ook dat ze de LED lampen ook verkochten a 200 euro per stuk![]()
Kosten om het te maken; 5 euro voor de ledjes, en voor de rest nog een paar tientjes voor de behuizing en adapter.
Maargoed, de ontwikkeling ervan kost geld en dat willen ze nu dik en dubbel terugverdienen..
Faith,
wit = daglicht
licht geel = daglicht (alleen zachter)
1 rozige is denk ik een "planten lamp"(mijn plant growth lamp is ook roze achtig)
Cool zeg, laat ons weten hoe het gaat! Led is ook nog eens een stuk goedkoper qua stroomverbruik schijnt. Hoewel wij dit jaar zelfs geld terug hebben gekregen, ondanks de extra aquaria (zonder led).quote:Op zaterdag 11 december 2010 18:34 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Het witte wat ik nu ga vervangen zou geen problemen mogen geven.
Toch wacht ik het allemaal rustig af, en hou alles in de gaten
De plantenlamp ga ik nog niet vervangen, maar dat is een combi van bepaalde kleuren rood/blauw blijkbaar, om de planten hun fotosynthese te geven.
Ik begrijp wat je bedoeld, want hier is dat ook goed zichtbaar als die lampen aanstaanGeeft erg mooi licht. Wellicht is later een computer wel iets. Dan kun je het licht ook mooi laten dimmen
Vandaag hebk 5 nieuwe platy's gekocht voor in de grote bak, aangezien er veel jonge uit zijn gegaan.
Mijn plantenkweekbak (160liter) heb ik even snel ingedeeld en daar zitten nu al mijn jonge platy's inDe andere jonkies zaten al in een kleine 20liter bak, en die wisten niet wat ze overkwam
Ineens een bak met licht en zooooooo groot voor ze
@Byte_Me, die 3 visjes van jou kan ik nu wrs wel gewoon kwijt in mijn bak
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |