.quote:vr 19 nov 2010, 16:09
'Griekenland, Portugal en Ierland uit euro'
LONDEN (AFN) - Hoogstwaarschijnlijk moeten de Zuid-Europese 'probleemlanden’ Griekenland en Portugal, maar ook Ierland binnen vijf jaar uit de euro stappen.
Hun staatsschulden lopen zo hard op dat ze straks niet meer aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen, waardoor dit de minst schadelijke optie is.
Dat zei hoofdeconoom Keith Wade van de Britse vermogensbeheerder Schroders vrijdag tijdens een Europese persbijeenkomst in Londen. Als de enorme schuldenberg niet op deze wijze wordt geherstructureerd, moeten de belastingbetalers straks weer opdraaien voor nieuwe reddingsoperaties. En dan is het alsnog de vraag of Griekenland, Portugal en Ierland niet alsnog bankroet gaan. Daarmee zou de hele eurozone in gevaar gebracht worden.
,,Het probleem is dat deze landen geen concurrentievoordeel meer hebben en ze niet sterk genoeg meer kunnen groeien. De inkomsten zijn te laag om de torenhoge schulden af te lossen’’, aldus Wade.
Risico’s
De Griekse staatsschuld loopt naar verwachting op tot 150 procent van het bruto binnenlands product. ,,Griekenland moet daarover straks waarschijnlijk 10 procent rente betalen, dat is niet vol te houden’’, stelt de econoom.
De rente die investeerders eisen op Zuid-Europees en Iers staatspapier wordt volgens Wade ook opgedreven door het beleid van Duitsland om obligatiehouders minder in bescherming te nemen. Daardoor nemen de risico’s voor beleggers verder toe
Vertrouwen
Griekenland zou de komende jaren zo’n 150 miljard euro aan schulden moeten aflossen. Daar komen de rentebetalingen van tientallen miljarden nog bij. In Ierland is het begrotingstekort ondertussen opgelopen tot ruim 30 procent,
Maar de eu an sich maakt zich natuurlijk ook al jaren schuldig aan struisvogel politiek aangezien eerder gemaakt financierings afspraken eerder wel dan niet geschonden worden door bjina elk land.quote:Op dinsdag 23 november 2010 20:20 schreef Halcon het volgende:
De rest van de EU zit er tot z´n nek in. Trap je deze landen uit de EU, dan laten ze het beetje discipline wat ze hebben voortaan helemaal varen.
Klopt, maar het alternatief is dat de schending van "hetgeen wat verstandig is" nog grover gaat worden. Ik vind dat geen echt alternatief.quote:Op dinsdag 23 november 2010 20:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar de eu an sich maakt zich natuurlijk ook al jaren schuldig aan struisvogel politiek aangezien eerder gemaakt financierings afspraken eerder wel dan niet geschonden worden door bjina elk land.
Na het eind van de EU is er een volgend levenquote:Op vrijdag 19 november 2010 18:43 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ook Nederland zit er al met zoveel geld in dat dit geen oplossing meer is. Als dit gebeurt kan je meteen alle leningen wegstrepen.
quote:wo 24 nov 2010, 08:23
'Breuk eurozone geen Griekse tragedie' door Manno van den Berg
Volgens veel analisten is een scheuring in de eurozone onvermijdelijk.
Alan Brown van beleggingshuis Schroders doet er een schep bovenop: die scheuring zou ook nog eens relatief pijnloos kunnen verlopen, zelfs voordelen bieden.
Alle nervositeit erover ten spijt is het opbreken van een monetaire unie niet uniek.
Sinds de Tweede Wereldoorlog zijn er 69 gevallen geweest waarbij een land een monetaire unie de rug toekeerde.
Brown, chief investment officer bij Schroders, waarschuwt beleggers dat het opbreken van de eurozone niet het einde van de wereld is.
Mochten Griekenland, Portugal of zelfs Spanje de euro verlaten, dan zullen de gevolgen minder dramatisch zijn dan we vrezen.
Ja, de chaos zal even groot zijn, ook op de beurzen, maar tegen beleggers zeg ik: pas op dat je niet het beste aankoopmoment ooit mist.
De zon gaat de volgende dag gewoon weer op.
Wat dacht je van de hoeren die gewoon 50 bleven vragenquote:Op woensdag 24 november 2010 11:29 schreef rubje het volgende:
Goed en als we dus weg zijn vd euro dan neem ik aan dat wij onze oude gulden weer terugkrijgen en normal prijzenwant die boevenstreek van de horeca en de detailhandel door bij invoering gelijk de europ gelijk te stellen aan de gulden was de grootste oplichting die ooit hier plaatsvond.
![]()
![]()
Heeft er bij mij dik ingehaktquote:Op woensdag 24 november 2010 18:56 schreef michaelmoore het volgende:
Wat dacht je van de hoeren die gewoon 50 bleven vragen
[ afbeelding ]
quote:vr 26 nov 2010, 08:07
INFECTIE BEREIKT DE NOORDELIJKE LANDEN
Sterke eurolanden nu ook bron wantrouwen
AMSTERDAM - De politiek en de centrale banken slagen er niet in de markten tot rust te brengen. Integendeel, de achterdocht rond de zwakke broeders slaat inmiddels ook over naar de sterkere eurolanden als Duitsland, Nederland en Frankrijk.
De baas van de Bundesbank, Axel Weber, gooide gisteren olie op het vuur door te verklaren dat het reddingsfonds van de EU en het IMF van ¤ 750 miljard voor de zwakke eurolanden mogelijk niet genoeg is.
Wil dat zeggen dat NL ook snoeihard door het putje gaat net zoals Ierland en Griekenland?quote:Op vrijdag 26 november 2010 09:05 schreef meth77 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)_.html?sn=nieuws_dft
[..]
Onze Hans Hoogervorst, die weet het, hij trekt zich niets aan van het mislukte verleden in 1972 , nu zijn het andere tijden, he Hans?quote:za 27 nov 2010, 14:44
'Euro zal crisis overleven'
AMSTERDAM - Hans Hoogervorst, de voorzitter van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), denkt dat de euro de Europese schuldencrisis zal overleven. Hij zei zaterdag op de jaarlijkse Dag van de Belegger dat geen van de eurolanden baat heeft bij het uiteenvallen van de eurozone.
http://europa.eu/legislat(...)spects/l25007_nl.htmquote:De groep Werner dient haar eindverslag (FR ) [PDF] in oktober 1970 in. Het voorziet in de totstandbrenging van een volledige economische en monetaire unie in tien jaar, volgens een plan in drie fasen. Het einddoel is te komen tot de volledige liberalisatie van het kapitaalverkeer en de onherroepelijke vaststelling van de pariteitsverhoudingen, en zelfs tot de vervanging van de nationale valuta's door één enkele munt.
De eerste fase, waarin de fluctuatiemarges van de valuta's kleiner moeten worden, gaat van start op experimentele basis, zonder dat er iets vastligt over het vervolg van het proces.![]()
![]()
In maart 1972 proberen de Zes de monetaire integratie weer vlot te krijgen door de "slang in de tunnel" te creëren: de valuta's zweven gemeenschappelijk (de "slang") binnen nauwe fluctuatiemarges.
Gedestabiliseerd door de achtereenvolgende oliecrises, de zwakheid van de dollar en de verschillen tussen het economisch beleid van de lidstaten, verliest de "slang" in minder dan twee jaar de meeste van zijn leden en wordt hij uiteindelijk teruggebracht tot een "markzone" waarvan Duitsland, de Benelux en Denemarken deel uitmaken.
Feit blijft, dat Nederland zijn financien WEL op orde heeft, we dokken weliswaar weer voor de EU, zeker omdat we maar 16 miljoen mensen hebben t.o.v Duitsland en Frankrijk, die veel groter zijn dus per kop betalen we in NL meer, daarom is een land als Ierland met krap 5 miljoen mensen zo gevoelig (IJsland principe) als het fout gaat en het is al jaren een kunstmatige economie waar bedrijven naartoe zijn gelokt met subsidie en lage belastingen, terwijl het sociale systeem nog guller was dan NL (wat klopt hier nietquote:Op vrijdag 26 november 2010 12:41 schreef karton het volgende:
[..]
Wil dat zeggen dat NL ook snoeihard door het putje gaat net zoals Ierland en Griekenland?
Of een gezamelijk munt met Duitsland en Polen , maar dan ook een volledig politiek, fiscaal, en wettelijk samengaan van Landen, voor een onwrikbare UNIE , de Markzonequote:Op dinsdag 30 november 2010 11:32 schreef tntkiller het volgende:
http://blogs.telegraph.co(...)d-goodbye-to-the-eu/
waarom stoppen bij die 3![]()
gewoon weer terug naar de ECU weg met de EU
En dan Zweden, Noorwegen en Finland als onze sterkhoudertjes.quote:Op dinsdag 30 november 2010 09:02 schreef meth77 het volgende:
Je kunt vrije economieen niet dwingen, die les zullen we weer moeten leren, de USSR kon dat niet en de EU kan dat ook niet
Alleen een volledig samengaan van landen rechtvaardigd een gemeenschappelijke munt, en dan nog kan het vele jaren later toch nog mis gaan, zie Joegoslavie en Tsjechslowakije.
Ik zie een samenvoeging van Duitsland, Nederland, Denemarken, Vlaanderen en Polen wel zitten
De Scandinavische landen mogen ook meedoenquote:Op dinsdag 30 november 2010 09:02 schreef meth77 het volgende:
Ik zie een samenvoeging van Duitsland, Nederland, Denemarken, Vlaanderen en Polen wel zitten
Precies, linksom of rechtsom betalen wij voor de oplossing van dit probleem. Als je ze dan ook nog uit de euro zet dan gooi je de laatste voordelen die je er er nog van hebt ook weg (relatief goedkope munt, markt in Griekenland/Portugal etc). Er is niks dommer dan nu de euro op te geven.quote:Op dinsdag 23 november 2010 20:20 schreef Halcon het volgende:
Dit is SP en PVV-retoriek.
De rest van de EU zit er tot z´n nek in. Trap je deze landen uit de EU, dan laten ze het beetje discipline wat ze hebben voortaan helemaal varen. Dat betekent dat ze de arbeidsmarkt nooit en te nimmer gaan hervormen en van tijd tot tijd hun munt flink laten devalueren. Dan krijg je gigantische inflatie en kan er in ´n paar jaar tijd zo maar 30% van je debiteurenpositie verdampt zijn. Het komt in feite neer op een complete schuldsanering en je geeft ze een vrijbriefje om door te gaan waar ze de afgelopen jaren mee bezig zijn geweest en waarvan we hebben gezien waar het toe heeft geleid. Dat lijkt me geen goed plan, eerder een enorm kortzichtig plan. Dit soort praatjes doen het goed in de tuinstoelen in volksbuurtjes, maar iemand die z´n verstand een beetje gebruikt ziet in dat dit plan veel te kort door de bocht is.
Polen? Een semi-derde wereld land met een conservatief katholicisme waar je haren van overeind gaan staan. Laat me raden, als iemand het woord Turkije laat vallen begin jij te blaten dat ze nooit in de EU mogenquote:Op dinsdag 30 november 2010 09:02 schreef meth77 het volgende:
Je kunt vrije economieen niet dwingen, die les zullen we weer moeten leren, de USSR kon dat niet en de EU kan dat ook niet
Alleen een volledig samengaan van landen rechtvaardigd een gemeenschappelijke munt, en dan nog kan het vele jaren later toch nog mis gaan, zie Joegoslavie en Tsjechslowakije.
Polen heeft geen of nauwelijk schulden, een jonge bevolking, harde werkers, en dus het rijkste land van de EU , welk geloof interesseert me in principe geen biet.quote:Op woensdag 1 december 2010 11:26 schreef HiZ het volgende:
[..]
Polen? Een semi-derde wereld land met een conservatief katholicisme waar je haren van overeind gaan staan. Laat me raden, als iemand het woord Turkije laat vallen begin jij te blaten dat ze nooit in de EU mogen
Soros heeft laten zien dat je daar vet aan kunt verdienen.quote:Op woensdag 1 december 2010 12:37 schreef SemperSenseo het volgende:
RTLZ: Complot: speculanten proberen de Euro te ondermijnen
De USSR was daar juist wel vrij succesvol in. In 1989 lag de GDP per capita in de USSR op zo'n 50% van de VS. Zeker in de beginjaren ging de industrialisatie in de USSR veel sneller dan in Duitsland of Japan.quote:Op dinsdag 30 november 2010 09:02 schreef meth77 het volgende:
nee, het uiteenvallen van de USSR was een logisch gevolg van de aparte naties die niet samen te voegen waren, en nu zijn alle Russen die door Stalin naar Kazachstan, Oezbekistan en Kyrgistan geexporteerd zijn, er weer keihard uitgesodemieterdquote:Op woensdag 1 december 2010 16:18 schreef mobileplayer het volgende:
[..]
De USSR was daar juist wel vrij succesvol in. In 1989 lag de GDP per capita in de USSR op zo'n 50% van de VS. Zeker in de beginjaren ging de industrialisatie in de USSR veel sneller dan in Duitsland of Japan.
Maar ik ben het met je eens dat dit in Europa wat moeilijker is, omdat er grote verschillen zijn tussen de landen.
Zeker. Ik denk daarom dat dit juist het probleem is. Duitsland heeft bijvoorbeeld weinig samenhang met Griekenland. Twee Euro's zouden dan een uitkomt zijn zodat de economie van beide landen onafhankelijk gestimuleerd kan worden. Het zit hem niet zo zeer in arm/rijk volgens mij.quote:Op woensdag 1 december 2010 16:24 schreef meth77 het volgende:
[..]
nee, het uiteenvallen van de USSR was een logisch gevolg van de aparte naties die niet samen te voegen waren, en nu worden de Russen die door Stalin naar Kazachstan, Oezbekistan en Kyrgistan geexporteerd zijn, er weer keihard uitgesodemieterd
Landen als Duitsland, Nederland, Vlaanderen, Polen en Denemarken hebben meer samenhang en dus een grotere kans om een politieke eenheid te vormen
Mag ik even hartelijk lachen om de uitsmijterquote:Op woensdag 1 december 2010 16:27 schreef mobileplayer het volgende:
[..]
Zeker. Ik denk daarom dat dit juist het probleem is. Duitsland heeft bijvoorbeeld weinig samenhang met Griekenland. Twee Euro's zouden dan een uitkomt zijn zodat de economie van beide landen onafhankelijk gestimuleerd kan worden. Het zit hem niet zo zeer in arm/rijk volgens mij.
Kijk naar de VS, daar werkt de dollar wel. Dat komt omdat de VS qua economie vrij homogeen is.
In de USA spreekt iedereen Engels en heeft een groot gevoel voor de USA, dat heeft de EU niet en zal ze ook niet krijgen, de EU wordt nooit een landquote:Op woensdag 1 december 2010 16:27 schreef mobileplayer het volgende:
[..]
Kijk naar de VS, daar werkt de dollar wel. Dat komt omdat de VS qua economie vrij homogeen is.
Preciesquote:Op woensdag 1 december 2010 19:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
In de USA spreekt iedereen Engels en heeft een groot gevoel voor de USA, dat heeft de EU niet en zal ze ook niet krijgen, de EU wordt nooit een land
quote:Op woensdag 1 december 2010 19:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
In de USA spreekt iedereen Engels en heeft een groot gevoel voor de USA, dat heeft de EU niet en zal ze ook niet krijgen, de EU wordt nooit een land
zeker wel, vaak zatquote:
Dan weet je dus dat vooral in de zuidelijke staten de meeste voorzieningen veelal tweetalig zijn?quote:
ja dat is zo vaak alleen mexicaans / spaansquote:Op vrijdag 3 december 2010 11:32 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dan weet je dus dat vooral in de zuidelijke staten de meeste voorzieningen veelal tweetalig zijn?
Of te wel Ierland vijf jaar geleden...quote:Polen heeft geen of nauwelijk schulden, een jonge bevolking, harde werkers, en dus het rijkste land van de EU , welk geloof interesseert me in principe geen biet.
Nee, Ierland is altijd een arm schapenland geweest, daarnaast zeer slechte verbindingen met de rest van de EUquote:Op vrijdag 3 december 2010 18:34 schreef de_ier het volgende:
[..]
Of te wel Ierland vijf jaar geleden...
Geen enkel land heeft zich in de schulden geboomd door een vpb van 12,5% , Nederland was het altijd 25% , dat was de grootste fout, die de collega´s in de EU buiten spel zette, maar de EU baasjes waren zo trots op zoontje Ierland toen die onder de 3% tekort kwamquote:Op vrijdag 3 december 2010 19:35 schreef de_ier het volgende:
Nee, de fundamentals achter de vestiging door Amerikaanse techbedrijven in Ierland waren: lage lonen, lage Vpb (dat mag), goedkope bouwgrond (dat mag ook), goed opgeleide bevolking (dat was ook zo), Engelstalig, binnen de EU-markt. Welke ICT subsidies heb je het over? Andere arme landen in Europa hadden gebruik van kunnen maken, maar toch hebben al die bedrijven gekozen om naar Ierland te komen. Er zal toch een reden zijn.
Je noemt het zelf, Polen werken keihard en klagen nooit, daarnaast zit de grootste afzetmarkt om de hoek, in Russiaquote:Dell is inmiddels naar Polen verkast, want je hoeft niet Engelstalig te zijn om een laptop in elkaar te zetten. Maar andere bedrijven zijn wel gebleven. Er zal toch een reden zijn.
Klopt, maar waar was de kiezer in die jaren ==-quote:Na 2001 heeft een corrupte Ierse regering een enorme zeepbel gemaakt die alle harde werk tussen 1986 en 2001 ongedaaan heeft gemaakt (en nog erger). Als Ierland na 2001 gewoon was gestabileerd en had de nieuwe rijkdom geinvesteerd in de eigen industrie i.p.v. huizenbouw dan had het eindelijk een normaal Europees land kunnen worden.
Hoezo, een land is toch vrij om een eigen Vpb te bepalen? Dat is geen stelen, dat is gewoon spelen binnen de markt. Nederland was ook vrij om de Vpb te verlagen, maar dat was niet goed voor Nederland geweest. Elk land bepaalt wat hun eigen Vpb belasting is. Hoe kan je dat stelen noemen? Als we het over landen willen hebben die rijkdommen van ergens anders hebben gestolen, dan kan ik een voorbeeld nogal dichterbij huis geven...quote:Maar in feite was het gestolen geld van de rest van de EU, zoals Nederland en Duitsland, die in die tijd nog 30% Vpb hadden
Meh, de Ieren werken ook hard en klagen niet, maar op een gegeven moment kosten ze teveel. Op een gegeven moment zullen de lonen in Polen stijgen en dan verkast Dell naar ergens anders. Zo gaat dat.quote:Je noemt het zelf, Polen werken keihard en klagen nooit, daarnaast zit de grootste afzetmarkt om de hoek, in Russia
Dat is de ex-colonie mentaliteit van Ierse kiezer. Niemand vertrouwt de regering, dus ze stemmen op een vriendelijke man vanuit de buurt die helpt om snel aan een rijbewijs te komen of het troittoir voor het huist laat maken. Als die corrupt is kan het men niet echt schelen. Dat is helaas de Ierse politiek.quote:Klopt, maar waar was de kiezer in die jaren ==-
Alle leden in de EU hebben toegestemd met deze extreme verlaging van de Vpb door Ierland ten opzichte van de rest van de EU, om de UK te paaien ook de euro in te voeren,, helaas pindakaas zei Thatcher.quote:Op vrijdag 3 december 2010 20:12 schreef de_ier het volgende:
[..]
Hoezo, een land is toch vrij om een eigen Vpb te bepalen? Dat is geen stelen, dat is gewoon spelen binnen de markt. Nederland was ook vrij om de Vpb te verlagen, maar dat was niet goed voor Nederland geweest. ..
Jij denkt oprecht dat de huidige financiele crisis slechts veroorzaakt is door een vastgoed bubble?quote:Op zaterdag 4 december 2010 01:43 schreef de_ier het volgende:
???
De huidige crisis heeft niks te maken met de Vpb...
Het is veroorzaakt door een zeepbel in de vastgoedmarkt en door roekeloos lenen door de banken, een Euro met voor Ierland veels te lage rentes en een Ierse regering die het allemaal wist en het zo erg mogelijk heeft gemaakt.
Eens, ik heb diverse projecten geleid met Poolse medewerkers en kan beamen dat ze keihard werken, niet zeuren, en ook nog eens zeer kundig zijn (of de materie razendsnel oppakken).quote:Op zaterdag 4 december 2010 09:57 schreef Startertjes het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op woensdag 1 december 2010 12:56 schreef meth77 het volgende:
[..]
Polen heeft geen of nauwelijk schulden, een jonge bevolking, harde werkers, en dus het rijkste land van de EU , welk geloof interesseert me in principe geen biet.
Ik heb veel vertrouwen in Noordelijke landen zoals Estland en Letland
Maar Turkije daar ben ik niet stuk van nee, klopt, maar voormalige joegoslavie en Griekenland ook niet hoor [/quote
Ik heb in mijn werk veel te maken met outsourcing van finance en IT naar Polen, Tsjechie, India en diverse locaties in China en kan beamen dat de Polen me veruit het beste bevallen.
Nee, ik had het over Ierland.quote:Op zaterdag 4 december 2010 02:59 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Jij denkt oprecht dat de huidige financiele crisis slechts veroorzaakt is door een vastgoed bubble?
De vastgoedbuble is slechts een uiting van de echte crisis
Zonder de binnen de EU extreem lage vpb van Ierland was er daar geen enorme economische boom geweest, en nu het land in crisis is, wil de EU dat Ierland een normale Vpb gaat hanterenquote:Op zaterdag 4 december 2010 10:56 schreef de_ier het volgende:
Maar heeft in ieder geval bar weinig te maken met Ierse Vpb.
De crisis kwam uit de USA en toen gingen opeens de banken hier failliet, door enorme beleggingen in USA hypotheekderivaten die soms 40 x de waarde van de bank waren en of het nu de schuld van Bush was of van Obama doet er niet toequote:Op zaterdag 4 december 2010 02:59 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Jij denkt oprecht dat de huidige financiele crisis slechts veroorzaakt is door een vastgoed bubble?
De vastgoedbuble is slechts een uiting van de echte crisis
Maar wat heeft het te maken met de oorzaken van de crash in Ierland? Helemaal niets.quote:Op zaterdag 4 december 2010 12:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Zonder de binnen de EU extreem lage vpb van Ierland was er daar geen enorme economische boom geweest, en nu het land in crisis is, wil de EU dat Ierland een normale Vpb gaat hanteren![]()
Maar of Ierland een waardevol asset is voor de EU betwijfel ik, eerlijk gezegd
Waar het om gaat is dat buitenlandse banken, de Duitse voorop, voor miljarden aan Ierse bankvorderingen op de balans hebben staan. Ierland default? Poof, weg vorderingen, en het kaartenhuis stort in.quote:Op zaterdag 4 december 2010 12:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Zonder de binnen de EU extreem lage vpb van Ierland was er daar geen enorme economische boom geweest, en nu het land in crisis is, wil de EU dat Ierland een normale Vpb gaat hanteren![]()
Maar of Ierland een waardevol asset is voor de EU betwijfel ik, eerlijk gezegd
maar we kunnen niet altijd de banken willen redden, dat is een weg zonder einde, laat ze maar failliet gaan dan en nationaliseren, dan kunnen ze gewoon doorwerkenquote:Op zaterdag 4 december 2010 14:52 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Waar het om gaat is dat buitenlandse banken, de Duitse voorop, voor miljarden aan Ierse bankvorderingen op de balans hebben staan. Ierland default? Poof, weg vorderingen, en het kaartenhuis stort in.
Mijn stem heb je..Nu nog Merkel en co overtuigen, succes !quote:Op zaterdag 4 december 2010 15:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar we kunnen niet altijd de banken willen redden, dat is een weg zonder einde, laat ze maar failliet gaan dan en nationaliseren, dan kunnen ze gewoon doorwerken
Waar heb ik dat vaker gehoord, met chirurgische ingrepenquote:za 11 dec 2010, 09:37
’Zwak land tijdelijk uit de eurozone’
TILBURG - Landen moeten de mogelijkheid krijgen tijdelijk uit de eurozone te stappen. Gelijktijdig moeten dan wel hun schulden worden geherstructureerd (lees: deels afgestempeld). Dat is een veel betere weg dan zwakke eurolanden te ’redden’ met steeds grotere miljardenleningen.
quote:Noch Benink, noch Sijben deelt de vrees van minister De Jager (Financiën), dat alle eurolanden ernstige economische schade oplopen als er één land uit de eurozone valt.
Wat wij voorstellen, is een chirurgische ingreep, waarvan het effect op andere landen niet bijzonder groot hoeft te zijn.
Dit omdat alle overige eurolanden gewoon de euro als valuta behouden. Bovendien is er immers nog geen sprake van een definitieve breuk, aldus Benink.
Als bijvoorbeeld Griekenland de eurozone voorlopig zou verlaten, zou de nieuwe drachme gemakkelijk de helft in waarde dalen ten opzichte van de euro. Dat betekent dat de Griekse euroschulden in drachmes uitgedrukt ook meteen met 50% stijgen. Benink: Je kunt zoiets dus alleen maar doen als je tegelijk de schulden ook navenant vermindert.
Wel typisch dat ze het telkens over "een land als Griekenland" enzo hebben, terwijl ze eigenlijk gewoon alleen Griekenland bedoelen. Dat zie je ook wel aan dit citaat:quote:Op zaterdag 11 december 2010 12:38 schreef summer68 het volgende:
Zwaai hier de zwakke eurolanden uit![]()
![]()
Tijdelijk om nooooit meer terug te komen
http://www.telegraaf.nl/d(...)rozone__.html?p=24,1
[..]
Waar heb ik dat vaker gehoord, met chirurgische ingrepen![]()
[..]
De eurolanden behalve Griekenland voldeden allemaal wel degelijk "écht" aan de criteria.quote:"Het is veel beter een land tien jaar lang tijdelijk buiten de eurozone te plaatsen en het land in die tien jaar de tijd te geven écht aan de criteria te voldoen. Als dat na tien jaar nog niet is gelukt, moet je concluderen dat zon land niet in de eurozone thuis hoort.
Ierland zou dat inderdaad zomaar kunnen zeggen. En dan zouden de schulden van Ierland een probleem van haar schuldeisers zijn geworden. Schuldeisers met heel veel macht die vervolgens Ierland kunnen afsnijden van elke soort van krediet. Hoe gaan die Ieren dan verder hun import betalen? Hoe gaat de overheid de dienstverlening financieren?quote:Op zaterdag 4 december 2010 13:42 schreef de_ier het volgende:
[..]
Maar wat heeft het te maken met de oorzaken van de crash in Ierland? Helemaal niets.
Maar goed, over de waarde van Ierland: En piep klein landje als Ierland is misschien geen waardevolle asset, maar heeft wel een heleboel wardeloze schulden van Europese banken in de Ierse banken zitten. Die 120 miljard is eigenlijk domme leningen van Europese banken. Ierland heeft Europa "by the balls". Als Ierland morgen voor een bank default kiest dan klapt de hele Euro in elkaar binnen een paar dagen, via Portugal, Spanje, Belgie en Frankrijk en misschien Nederland. Ierland kan gewoon tegen de EU op een gegeven moment zeggen a la Clint Eastwood: "go ahead punk, make my day." En daarom is de Vpb niet aangepast.
Ik twijfel daar toch echt wel aan, sommige eurolanden hadden wel een schuld die aanzienlijk boven de 60% van het BNP lag, met een maar zeer marginale beweging in de richting van die norm.quote:Op zaterdag 11 december 2010 13:02 schreef Igen het volgende:
De eurolanden behalve Griekenland voldeden allemaal wel degelijk "écht" aan de criteria.
belgie heb teveel schulden polen is te arm. nederland duitsland denemarken zweden noorwegen, misschien oostenrijk mooie uniequote:Op woensdag 1 december 2010 16:24 schreef meth77 het volgende:
[..]
nee, het uiteenvallen van de USSR was een logisch gevolg van de aparte naties die niet samen te voegen waren, en nu zijn alle Russen die door Stalin naar Kazachstan, Oezbekistan en Kyrgistan geexporteerd zijn, er weer keihard uitgesodemieterd
Landen als Duitsland, Nederland, Vlaanderen, Polen en Denemarken hebben meer samenhang en dus een grotere kans om een politieke eenheid te vormen
Hmm ja, maar met die norm zou zelfs Duitsland te zwak zijn geweest om aan de Euro mee te mogen doen. En Nederland trouwens ook.quote:Op zaterdag 11 december 2010 14:01 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik twijfel daar toch echt wel aan, sommige eurolanden hadden wel een schuld die aanzienlijk boven de 60% van het BNP lag, met een maar zeer marginale beweging in de richting van die norm.
Landen zoals Griekenland maar ook Italië en België, terwijl Ierland en Portugal voor invoering van de Euro ruimschoots onder de 60% zaten.quote:Op zaterdag 11 december 2010 20:02 schreef HiZ het volgende:
De 60% norm is, niet meer dan 60% of dalend naar 60%. D en NL voldeden daaraan, andere landen zaten tegen 2 keer de norm zonder enige beweging naar beneden.
En toen werden ze overmoedig.quote:Op zaterdag 11 december 2010 20:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Landen zoals Griekenland maar ook Italië en België, terwijl Ierland en Portugal voor invoering van de Euro ruimschoots onder de 60% zaten.
Dank zij een boomende huizenbubble, die nu geklapt is, maar was dat ook echte productiviteit , die de BNP naar enorme hoogtes opstuwde, van deze eigenlijk straatarme landen?quote:Op zaterdag 11 december 2010 20:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Landen zoals Griekenland maar ook Italië en België, terwijl Ierland en Portugal voor invoering van de Euro ruimschoots onder de 60% zaten.
quote:ma 13 dec 2010, 09:57 Tikkende tijdbom
AMSTERDAM - Hoe lang blijft de euro nog overeind?
Hoe lang kan de eurozone de enorme druk van de financiële markten nog aan? Mocht Griekenland, Ierland of Portugal op lange termijn toch de muntunie verlaten, dan is een bankroet voor deze landen onvermijdelijk.
Met de euro hebben deze landen het zwaar, maar zonder nog vele malen zwaarder.
Een land als Portugal of Griekenland zou meteen failliet zijn als het morgen uit de euro zou stappen cq uit de eurozone wordt gezet.
Als je als sterk euroland al de tering naar de nering moet zetten om naast het vervroegd pensioen van de Grieken of de lage vennootschapsbelasting in Ierland te financieren ook nog eens de enorm hoge werkeloosheid onder de Spanjaarden moet bekostigen, dan is het geen verrassing dat het saamhorigheidsgevoel onder de Unielanden hard afbrokkelt.
Hmmm, het gaat erom dat de sinds kort genationaliseerde banken en bankgaranties (iets wat volgens de EU regels helemaal niet mag, maar dat terzijde) weer los moeten worden gekoppeld van de overheids financiën. Ik denk dat de markten wel snappen dat Ierland lijdt onder bankschuld en niet staatsschuld (alleen zit die bankschuld heel dom bij de staatsschuld). Als Ierland nou gewoon die bankschulden laat defaulten (net IJsland) dan is het weer een financiële best wel oké en betrouwbare land waar je goed winst kan halen door te lenen. En als de markten winst zien dan hebben ze ineens geen geheugen meer, zeker als ze zien dat de grote probleem is opgelost. IJsland kan weer lenen voor rond de 5% op de bondmarkten geloof ik.quote:Ierland zou dat inderdaad zomaar kunnen zeggen. En dan zouden de schulden van Ierland een probleem van haar schuldeisers zijn geworden. Schuldeisers met heel veel macht die vervolgens Ierland kunnen afsnijden van elke soort van krediet. Hoe gaan die Ieren dan verder hun import betalen? Hoe gaat de overheid de dienstverlening financieren?
Hmmja, alleen Noorwegen, Zweden en Denemarken willen niet meedoen aan de Euro. Dus...quote:belgie heb teveel schulden polen is te arm. nederland duitsland denemarken zweden noorwegen, misschien oostenrijk mooie unie
quote:di 14 dec 2010, 15:31
http://www.telegraaf.nl/d(...)e_______.html?p=34,1
Dat zij Spanje zagen als een volgend land dat Europa mogelijk om hulp komt vragen.
Door een gebrek aan een binnenlandse industrie moeten zij veel importeren.
Spanje draait op haar dienstverlening.
De inkomsten hieruit zijn na het instorten van de onroerend goed markt niet meer toereikend. Om de importen te kunnen betalen zal er blijvend geleend moeten worden.
Deze hoofdeconoom maakt ook een vergelijking tussen de Verenigde Staten en Europa. De Verenigde Staten hebben Florida, dit is de ‘sunshine state’ waar mensen vakantie vieren en na hun pensioen gaan wonen.
Spanje zou deze rol binnen Europa kunnen vervullen. Alleen krijgt Florida funding via de centrale Amerikaanse overheid. Met andere woorden een fiscale en politieke unie is een oplossing voor dit probleem.
Als de schulden in Euro's zijn dan moet je nog altijd Euro's terugbetalen...quote:Op dinsdag 14 december 2010 10:59 schreef meth77 het volgende:
Ierland zal ook terugbetalen en kan dat beter doen met de goedkope Pond dan de dure Euro
Europa was tegen zo'n herstructurering, omdat Europa een policy heeft van "no bank shall fail". Ongeacht hoe slecht de banken zijn (en dat zijn een heleboel).quote:Op dinsdag 14 december 2010 01:40 schreef HiZ het volgende:
De markten hebben in tegenstelling tot wat je denkt een heel lang geheugen; Argentinië heeft 10 jaar lang last gehad van z'n financiële crisis. De enige manier waarop een default mogelijk was geweest was als de crediteuren bereid waren geweest aan een herstructurering van de Ierse schulden toe te staan. Kennelijk waren ze dat (nog) niet.
Ik denk dat McWilliams wel weet waar hij het over heeft, lees zijn bio maar.quote:Het artikel dat je aanhaalt gaat sowieso uit van een foute premisse; IJsland gaat wel degelijk terugbetalen. En moet dat ook om uit de put te komen.
quote:wo 15 dec 2010, 07:54
Kredietbeoordeling Spanje mogelijk verlaagd
LONDEN (AFN) - Kredietbeoordelaar Moody's gaat zich buigen over de financiële situatie in Spanje en zal het oordeel over de kredietwaardigheid van het land mogelijk verlagen. Dat heeft Moody's woensdag bekendgemaakt.
De aankondiging had onmiddelijk effect op de waarde van de euro, die terrein verloor ten opzichte van de dollar. De euro noteerde woensdagochtend 1,3305 dollar tegen 1,3385 dollar bij het slot van de Europese beurzen op dinsdag.
Moody's liet zich maandag al negatief uit over de banken in Spanje. ,,
Het gevolg is massale verhuizingen van Zuid naar Noord, dus een Mega MEGA krimpregio zeg maarquote:wo 15 dec 2010, 18:34
'Kloof in eurozone neemt toe'
AMSTERDAM (AFN) - De economische kloof tussen landen uit de eurozone wordt de komende jaren alleen maar groter.
Dat voorspelde adviesbureau Ernst & Young woensdag in de Eurozone Forecast, een kwartaalrapport dat samen met de Britse denktank Oxford Economics wordt opgesteld.
De verschillen tussen de eurolanden zijn volgend jaar groot, voorspelt het rapport. Zo groeien de Duitse en Nederlandse economie in 2011 naar schatting met circa 2 procent, terwijl de Griekse, Ierse en Portugese economie waarschijnlijk krimpen.
Door de verschillen in economische groei nemen ook de inkomensverschillen de komende jaren toe. In de noordelijke landen ligt het inkomen in 2012 waarschijnlijk hoger dan vijf jaar eerder. In landen als Spanje, Portugal, Ierland en Griekenland neemt het inkomen in die periode juist af. De werkloosheid blijft in deze landen de komende jaren ook veel hoger dan in het noorden.
Het beste altenatief is onze pensionado's verbannen naar de zuidelijke regio's. Is voor iedereen een win win situatie. Zij verdienen geld en wij hebben minder last van bejaarden op de weg en in de supermarktenquote:Op woensdag 15 december 2010 19:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het gevolg is massale verhuizingen van Zuid naar Noord, dus een Mega MEGA krimpregio zeg maar
Is toch juist prima dat de inkomensverschillen toenemen? De kritiek is immers met name dat de lonen in de PIGS-landen te snel gestegen zijn waardoor die landen niet meer competitief zijn, en dat het onrealistisch zou zijn om te denken dat dat met een bovengemiddelde arbeidsproductiviteitsstijging goedgemaakt kan worden.quote:
Ja en wat denk je dat men dan gaat doen, met de huidige vrije verplaatsing en vestiging binnen de EU.quote:Op woensdag 15 december 2010 19:51 schreef Igen het volgende:
[..]
Is toch juist prima dat de inkomensverschillen toenemen?
quote:za 18 dec 2010, 07:56
]Stempel euroschulden af om erger te voorkomen
door KIRAN KAAL
BUENOS AIRES - Gedeeltelijke kwijtschelding van de staatsschuld van kwakkelende eurolanden is onvermijdelijk.
Hoe langer de EU daarmee wacht, hoe groter de strop die obligatiehouders te slikken krijgen.
Dat stelt Domingo Cavallo, de Argentijnse minister van Economie tijdens de schuldencrisis van 2001, in een interview met deze krant
Europa zit in een gevaarlijke ontkenningsfase
„Dat zaten wij ook tot juli 2001”, stelt de Argentijn. Hij vindt het hoog tijd voor een haircut van 30 à 40% op Griekse, Ierse en Portugese schuldpapieren. „De markten houden al rekening met zo’n korting en de banken zouden de stukken op hun balans al moeten hebben afgeboekt.”
Je kunt natuurlijk pas afstempelen als je begroting op orde is. Daarna kun je immers amper/geen geld meer halen uit de markt. Dat oplossen van het begrotingstekort is precies waarmee men bezig is, via het 'reddingsfonds'. Ondertussen krijgen ook de banken de tijd om hun balansen op orde te maken, zodat een haircut 'geslikt' kan worden. Dit gaat een grote gecontroleerde default worden, althans daar stuurt men op aan. Dat plannetje kan natuurlijk verstoord worden.quote:Op zaterdag 18 december 2010 10:04 schreef michaelmoore het volgende:
Nou dat is dus duidelijk, afstempelen
Maar dan zijn de problemen nog steeds niet geadresseerd en opgelost hoor
http://www.telegraaf.nl/d(...)rkomen__.html?p=20,1
Helemaal eens. Er is nog geen begin van een poging tot oplossen van de onderliggende problemen.quote:Op zaterdag 18 december 2010 10:04 schreef michaelmoore het volgende:
Nou dat is dus duidelijk, afstempelen
Maar dan zijn de problemen nog steeds niet geadresseerd en opgelost hoor
http://www.telegraaf.nl/d(...)rkomen__.html?p=20,1
[..]
En aan het andere kant van het spectrum roeptoeters dat armageddon voor de deur staat. En anders die meneer met de zeis bovendien volgende week wel op bezoek komt. Als ie zijn vliegtuigticket nog wel kan betalen met een mud aardappelen.quote:Op zaterdag 18 december 2010 10:57 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Helemaal eens. Er is nog geen begin van een poging tot oplossen van de onderliggende problemen.
Alleen maar roeptoeters (ministers van financien, en centrale bankiers en EU premiers) die om het hardst roepen dat het allemaal onder controle is.
Ik geloof van de week wel 50 market talk quotes voorbij te hebben zien komen met zalvende woorden van dit soort figuren.
Ondertussen heeft de US 150 miljard extra schuld gemaakt in november, heeft de ECB voor een record bedrag aan bonds opgekocht om de markt niet te laten klappen, en worden met dagelijkse POMO dagen de beurzen kunstmatig in de plus gehouden.
quote:
ik weet het niet hoor, maar ik geef SNS property finance een betere kansquote:Op zaterdag 18 december 2010 11:52 schreef SeLang het volgende:
Spooksteden in Spanje.
Ik ben benieuwd hoe diep ING hier nu weer inzit
[..]
Hebben die ook >30x leverage?quote:Op zaterdag 18 december 2010 12:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik weet het niet hoor, maar ik geef SNS property finance een betere kans
600 mio van hun financiering portfolio zit in Spain: http://www.vgmrealestate.com/Default.lynkx?id=625
(en 1.3 miljard in de US of A trouwens)
ING zit voor 41 miljard in Spanje (niet allemaal onroerend goed maar wel een groot deel, RMBS spul).quote:Op zaterdag 18 december 2010 11:52 schreef SeLang het volgende:
Spooksteden in Spanje.
Ik ben benieuwd hoe diep ING hier nu weer inzit
[..]
ik zou me in deze omgeving minder zorgen maken om RMBS, maar meer om projectfinancieringquote:Op zaterdag 18 december 2010 12:07 schreef Blandigan het volgende:
[..]
ING zit voor 41 miljard in Spanje (niet allemaal onroerend goed maar wel een groot deel, RMBS spul).
Ja, die ken ik ook, bij executie voor 529k verkocht, en 6 mnd later voor 820 doorverkocht. Dit was een failissementsverkoop en een PR gevoelig dossier, anders had de financierende bank dat natuurlijk never nooit laten veilen. En ik vermoed dat de bank in kwestie meegedeeld heeft in de winst.quote:Op zaterdag 18 december 2010 12:35 schreef Blandigan het volgende:
Praktijkvoorbeeld.
Een Nederlandse bank X had een hypotheek verstrekt voor 9 ton voor een penthouse. De bewoners gingen failliet en het spul ging onder de veilinghamer en werd uiteindelijk voor 6 ton verkocht.
En dat soort veilingen (met dergelijke voor de bank negatieve resultaten) worden steeds frequenter.
Hier staan ook genoeg belangengroepjes en mensen op hun achterste poten omdat de leenmogelijkheden van Jan Modaal worden beperkt.quote:Op zaterdag 18 december 2010 12:22 schreef SeLang het volgende:
Ik heb me gisteren weer zitten ergeren aan een linkse politicus (Liberal Democrats) die vond dat de staatsbanken (Northern Rock, RBS, etc) maar moesten worden gedwongen om leningen te verstrekken aan particulieren zonder geld. Het was een "schande" dat mensen die een huis willen kopen nu 30% eigen kapitaal op tafel moeten leggen (historisch gezien een heel normaal percentage).
Echt ongelofelijk dat we dit soort discussies hebben, amper 2 jaar na Lehman....
En dit zijn dus dezelfde politici die een grote bek hebben over evil bankers met hoge bonussen die teveel risico nemen en verliezen op de belastingbetaler afschuiven.
quote:Nadat Griekenland en Ierland eerder de hand ophielden, lijken Portugal en Spanje zich ook gauw aan het noodloket te voegen.
Door nu een fors gebaar te maken hadden de regeringsleiders kunnen aantonen dat het vangnet ook op de korte termijn groot genoeg is.
Hoe langer er getreuzeld wordt, des te langer zal er worden gejaagd op deze zwakke eurobroeders.
Spanje moest eergisteren een record-rente betalen voor een lening van ’slechts’ drie miljard, terwijl het volgend jaar veel grotere bedragen nodig heeft.
Ook België wordt inmiddels als risicoland gezien.
Om maar niet te spreken over Ierland en Griekenland die het nog dagelijks voor de kiezen krijgen.
Zo gooide ratingbureau Moody’s de kredietstatus van de Ieren een paar trappen naar beneden omdat de groeiverwachtingen niet realistisch zijn.
Ierland komt daarmee in dezelfde schimmige categorie als Libië en Litouwen terecht.
Ook het door stakingen geteisterde Griekenland blijft een mikpunt. Hier dreigt een zoveelste afwaardering met meerdere punten.
De Grieken hebben er zo’n puinhoop van gemaakt dat een plek buiten de eurozone gerechtvaardigd zou zijn.
Jarenlang gesjoemel met cijfers, grootschalige belastingontduiking en luxeleventjes voor ambtenaren waar vooral Noord-Europa nu voor moet bloeden.
met hopelijk redacteuren die wat beter kunnen schrijven..... (niet te spreken over..... gooide omlaag.... schimmige categorie.... geteisterde.... dreigt.....puinhoop.....bloeden.....). Godsamme, is er soms ook een Telegraaf junior?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |