abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 december 2010 @ 12:56:01 #26
324665 meth77
to do or not to do
pi_89381354
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 11:26 schreef HiZ het volgende:

[..]

Polen? Een semi-derde wereld land met een conservatief katholicisme waar je haren van overeind gaan staan. Laat me raden, als iemand het woord Turkije laat vallen begin jij te blaten dat ze nooit in de EU mogen :)
Polen heeft geen of nauwelijk schulden, een jonge bevolking, harde werkers, en dus het rijkste land van de EU , welk geloof interesseert me in principe geen biet.
Ik heb veel vertrouwen in Noordelijke landen zoals Estland en Letland
Maar Turkije daar ben ik niet stuk van nee, klopt, maar voormalige joegoslavie en Griekenland ook niet hoor
pi_89384192
quote:
Soros heeft laten zien dat je daar vet aan kunt verdienen.
pi_89389869
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 09:02 schreef meth77 het volgende:
Je kunt vrije economieen niet dwingen, die les zullen we weer moeten leren, de USSR kon dat niet en de EU kan dat ook niet

Ik zie een samenvoeging van Duitsland, Nederland, Denemarken, Vlaanderen en Polen wel zitten
De USSR was daar juist wel vrij succesvol in. In 1989 lag de GDP per capita in de USSR op zo'n 50% van de VS. Zeker in de beginjaren ging de industrialisatie in de USSR veel sneller dan in Duitsland of Japan.

Maar ik ben het met je eens dat dit in Europa wat moeilijker is, omdat er grote verschillen zijn tussen de landen.
  woensdag 1 december 2010 @ 16:24:21 #29
324665 meth77
to do or not to do
pi_89390096
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 16:18 schreef mobileplayer het volgende:

[..]

De USSR was daar juist wel vrij succesvol in. In 1989 lag de GDP per capita in de USSR op zo'n 50% van de VS. Zeker in de beginjaren ging de industrialisatie in de USSR veel sneller dan in Duitsland of Japan.

Maar ik ben het met je eens dat dit in Europa wat moeilijker is, omdat er grote verschillen zijn tussen de landen.
nee, het uiteenvallen van de USSR was een logisch gevolg van de aparte naties die niet samen te voegen waren, en nu zijn alle Russen die door Stalin naar Kazachstan, Oezbekistan en Kyrgistan geexporteerd zijn, er weer keihard uitgesodemieterd

Landen als Duitsland, Nederland, Vlaanderen, Polen en Denemarken hebben meer samenhang en dus een grotere kans om een politieke eenheid te vormen
pi_89390247
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 16:24 schreef meth77 het volgende:

[..]

nee, het uiteenvallen van de USSR was een logisch gevolg van de aparte naties die niet samen te voegen waren, en nu worden de Russen die door Stalin naar Kazachstan, Oezbekistan en Kyrgistan geexporteerd zijn, er weer keihard uitgesodemieterd

Landen als Duitsland, Nederland, Vlaanderen, Polen en Denemarken hebben meer samenhang en dus een grotere kans om een politieke eenheid te vormen
Zeker. Ik denk daarom dat dit juist het probleem is. Duitsland heeft bijvoorbeeld weinig samenhang met Griekenland. Twee Euro's zouden dan een uitkomt zijn zodat de economie van beide landen onafhankelijk gestimuleerd kan worden. Het zit hem niet zo zeer in arm/rijk volgens mij.

Kijk naar de VS, daar werkt de dollar wel. Dat komt omdat de VS qua economie vrij homogeen is.
  woensdag 1 december 2010 @ 18:20:50 #31
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_89395279
Dit is voer voor een sociale geografie student

Griekenland is nooit gewend geweest om veel belasting te innen en regelmatig waren er salarisverhogingen en devaluaties van de drachme en ook de peseta en de franse frank, zolang je kunt devalueren dan is er niets aan de hand.
Niemand wilde je veel lenen dus erg veel schulden maken kan niet, maar nu met de vaste Euro en een lage rente, kun je maar raak lenen bij Amerikaanse banken, dus dat doen ze, dat gedrag veranderd niet, echt niet.

De EURO was al dood voor ze verzonnen was :7

[ Bericht 29% gewijzigd door michaelmoore op 01-12-2010 20:52:14 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_89396526
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 16:27 schreef mobileplayer het volgende:

[..]

Zeker. Ik denk daarom dat dit juist het probleem is. Duitsland heeft bijvoorbeeld weinig samenhang met Griekenland. Twee Euro's zouden dan een uitkomt zijn zodat de economie van beide landen onafhankelijk gestimuleerd kan worden. Het zit hem niet zo zeer in arm/rijk volgens mij.

Kijk naar de VS, daar werkt de dollar wel. Dat komt omdat de VS qua economie vrij homogeen is.
Mag ik even hartelijk lachen om de uitsmijter :)
  woensdag 1 december 2010 @ 19:46:17 #33
323876 michaelmoore
pi_89399196
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 16:27 schreef mobileplayer het volgende:

[..]
In de USA spreekt iedereen Engels en heeft een groot gevoel voor de USA, dat heeft de EU niet en zal ze ook niet krijgen, de EU wordt nooit een land
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_89402723
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 19:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

In de USA spreekt iedereen Engels en heeft een groot gevoel voor de USA, dat heeft de EU niet en zal ze ook niet krijgen, de EU wordt nooit een land
Precies
pi_89414858
quote:
1s.gif Op woensdag 1 december 2010 19:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

:) Zeker nog nooit in de USA geweest :)
  vrijdag 3 december 2010 @ 10:52:26 #36
323876 michaelmoore
pi_89466945
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 00:33 schreef HiZ het volgende:

[..]

:) Zeker nog nooit in de USA geweest :)
zeker wel, vaak zat
pi_89468378
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 10:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

zeker wel, vaak zat
Dan weet je dus dat vooral in de zuidelijke staten de meeste voorzieningen veelal tweetalig zijn?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 3 december 2010 @ 11:42:58 #38
323876 michaelmoore
pi_89468759
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 11:32 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Dan weet je dus dat vooral in de zuidelijke staten de meeste voorzieningen veelal tweetalig zijn?
ja dat is zo vaak alleen mexicaans / spaans

Maar toch is men al helemaal een USA member en trots om in de USA te werken en heel erg druk met engels leren
pi_89486381
quote:
Polen heeft geen of nauwelijk schulden, een jonge bevolking, harde werkers, en dus het rijkste land van de EU , welk geloof interesseert me in principe geen biet.
Of te wel Ierland vijf jaar geleden...
  vrijdag 3 december 2010 @ 19:04:22 #40
323876 michaelmoore
pi_89487429
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 18:34 schreef de_ier het volgende:

[..]

Of te wel Ierland vijf jaar geleden...
Nee, Ierland is altijd een arm schapenland geweest, daarnaast zeer slechte verbindingen met de rest van de EU

Ierland is een zeer forse boom in gesubsidieerd om de UK de ogen uit te steken, door EU subsidies voor ICT bedrijven om zich daar te vestigen, gratis bouwgrond, mooie locaties en een Vpb van 12,5% indien het hoofdkantoor daar heen kwam.
Daarnaast is de woningmarkt gepushed met extreem lage rentes en de hypotheekverstrekking enorm ruim.

Ierland valt weer terug naar de armoe van vroeger, alle bedrijven vertrekken weer
Maar Polen is in de crisis gewoon fors door blijven groeien :) en heeft geen schulden en is de goede verbinding met een forse groeier, namelijk Russia

De Polen zijn Duitsers, maar dan zonder schulden

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 03-12-2010 19:25:31 ]
pi_89488773
Nee, de fundamentals achter de vestiging door Amerikaanse techbedrijven in Ierland waren: lage lonen, lage Vpb (dat mag), goedkope bouwgrond (dat mag ook), goed opgeleide bevolking (dat was ook zo), Engelstalig, binnen de EU-markt. Welke ICT subsidies heb je het over? Andere arme landen in Europa hadden gebruik van kunnen maken, maar toch hebben al die bedrijven gekozen om naar Ierland te komen. Er zal toch een reden zijn.

Dell is inmiddels naar Polen verkast, want je hoeft niet Engelstalig te zijn om een laptop in elkaar te zetten. Maar andere bedrijven zijn wel gebleven. Er zal toch een reden zijn.

Na 2001 heeft een corrupte Ierse regering een enorme zeepbel gemaakt die alle harde werk tussen 1986 en 2001 ongedaaan heeft gemaakt (en nog erger). Als Ierland na 2001 gewoon was gestabileerd en had de nieuwe rijkdom geinvesteerd in de eigen industrie i.p.v. huizenbouw dan had het eindelijk een normaal Europees land kunnen worden.
  vrijdag 3 december 2010 @ 19:58:50 #42
323876 michaelmoore
pi_89489835
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 19:35 schreef de_ier het volgende:
Nee, de fundamentals achter de vestiging door Amerikaanse techbedrijven in Ierland waren: lage lonen, lage Vpb (dat mag), goedkope bouwgrond (dat mag ook), goed opgeleide bevolking (dat was ook zo), Engelstalig, binnen de EU-markt. Welke ICT subsidies heb je het over? Andere arme landen in Europa hadden gebruik van kunnen maken, maar toch hebben al die bedrijven gekozen om naar Ierland te komen. Er zal toch een reden zijn.
Geen enkel land heeft zich in de schulden geboomd door een vpb van 12,5% , Nederland was het altijd 25% , dat was de grootste fout, die de collega´s in de EU buiten spel zette, maar de EU baasjes waren zo trots op zoontje Ierland toen die onder de 3% tekort kwam
Maar in feite was het gestolen geld van de rest van de EU, zoals Nederland en Duitsland, die in die tijd nog 30% Vpb hadden

quote:
Dell is inmiddels naar Polen verkast, want je hoeft niet Engelstalig te zijn om een laptop in elkaar te zetten. Maar andere bedrijven zijn wel gebleven. Er zal toch een reden zijn.
Je noemt het zelf, Polen werken keihard en klagen nooit, daarnaast zit de grootste afzetmarkt om de hoek, in Russia

quote:
Na 2001 heeft een corrupte Ierse regering een enorme zeepbel gemaakt die alle harde werk tussen 1986 en 2001 ongedaaan heeft gemaakt (en nog erger). Als Ierland na 2001 gewoon was gestabileerd en had de nieuwe rijkdom geinvesteerd in de eigen industrie i.p.v. huizenbouw dan had het eindelijk een normaal Europees land kunnen worden.
Klopt, maar waar was de kiezer in die jaren ==-
pi_89490416
quote:
Maar in feite was het gestolen geld van de rest van de EU, zoals Nederland en Duitsland, die in die tijd nog 30% Vpb hadden
Hoezo, een land is toch vrij om een eigen Vpb te bepalen? Dat is geen stelen, dat is gewoon spelen binnen de markt. Nederland was ook vrij om de Vpb te verlagen, maar dat was niet goed voor Nederland geweest. Elk land bepaalt wat hun eigen Vpb belasting is. Hoe kan je dat stelen noemen? Als we het over landen willen hebben die rijkdommen van ergens anders hebben gestolen, dan kan ik een voorbeeld nogal dichterbij huis geven...

quote:
Je noemt het zelf, Polen werken keihard en klagen nooit, daarnaast zit de grootste afzetmarkt om de hoek, in Russia
Meh, de Ieren werken ook hard en klagen niet, maar op een gegeven moment kosten ze teveel. Op een gegeven moment zullen de lonen in Polen stijgen en dan verkast Dell naar ergens anders. Zo gaat dat.

quote:
Klopt, maar waar was de kiezer in die jaren ==-
Dat is de ex-colonie mentaliteit van Ierse kiezer. Niemand vertrouwt de regering, dus ze stemmen op een vriendelijke man vanuit de buurt die helpt om snel aan een rijbewijs te komen of het troittoir voor het huist laat maken. Als die corrupt is kan het men niet echt schelen. Dat is helaas de Ierse politiek.
  zaterdag 4 december 2010 @ 00:50:16 #44
323876 michaelmoore
pi_89505425
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 20:12 schreef de_ier het volgende:

[..]

Hoezo, een land is toch vrij om een eigen Vpb te bepalen? Dat is geen stelen, dat is gewoon spelen binnen de markt. Nederland was ook vrij om de Vpb te verlagen, maar dat was niet goed voor Nederland geweest. ..
Alle leden in de EU hebben toegestemd met deze extreme verlaging van de Vpb door Ierland ten opzichte van de rest van de EU, om de UK te paaien ook de euro in te voeren,, helaas pindakaas zei Thatcher.
En nu betaald Ierland de rekening van deze EU subsidie
pi_89507098
???

De huidige crisis heeft niks te maken met de Vpb...
Het is veroorzaakt door een zeepbel in de vastgoedmarkt en door roekeloos lenen door de banken, een Euro met voor Ierland veels te lage rentes en een Ierse regering die het allemaal wist en het zo erg mogelijk heeft gemaakt.
pi_89507900
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 01:43 schreef de_ier het volgende:
???

De huidige crisis heeft niks te maken met de Vpb...
Het is veroorzaakt door een zeepbel in de vastgoedmarkt en door roekeloos lenen door de banken, een Euro met voor Ierland veels te lage rentes en een Ierse regering die het allemaal wist en het zo erg mogelijk heeft gemaakt.
Jij denkt oprecht dat de huidige financiele crisis slechts veroorzaakt is door een vastgoed bubble?

De vastgoedbuble is slechts een uiting van de echte crisis
pi_89509474
[quote]1s.gif Op woensdag 1 december 2010 12:56 schreef meth77 het volgende:

[..]

Maar Turkije daar ben ik niet stuk van nee, klopt, maar voormalige joegoslavie en Griekenland ook niet hoor
[/quote

Ik heb in mijn werk veel te maken met outsourcing van finance en IT naar Polen, Tsjechie, India en diverse locaties in China en kan beamen dat de Polen me veruit het beste bevallen.
pi_89509717
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 09:57 schreef Startertjes het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op woensdag 1 december 2010 12:56 schreef meth77 het volgende:

[..]

[/quote

Ik heb in mijn werk veel te maken met outsourcing van finance en IT naar Polen, Tsjechie, India en diverse locaties in China en kan beamen dat de Polen me veruit het beste bevallen.
Eens, ik heb diverse projecten geleid met Poolse medewerkers en kan beamen dat ze keihard werken, niet zeuren, en ook nog eens zeer kundig zijn (of de materie razendsnel oppakken).
pi_89510462
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 02:59 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Jij denkt oprecht dat de huidige financiele crisis slechts veroorzaakt is door een vastgoed bubble?

De vastgoedbuble is slechts een uiting van de echte crisis
Nee, ik had het over Ierland.

De financiele crisis is onstaan door een wereldwijde credit bubble.

Dat het vele malen erger is in Ierland dan omringende landen heeft te maken met een vastgoedzeepbel in Ierland zelf (aangewakkerd door de regering) en de in Ierland te goedkope Eurorentes.

Maar heeft in ieder geval bar weinig te maken met Ierse Vpb.
  zaterdag 4 december 2010 @ 12:43:51 #50
323876 michaelmoore
pi_89513280
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 10:56 schreef de_ier het volgende:

Maar heeft in ieder geval bar weinig te maken met Ierse Vpb.
Zonder de binnen de EU extreem lage vpb van Ierland was er daar geen enorme economische boom geweest, en nu het land in crisis is, wil de EU dat Ierland een normale Vpb gaat hanteren 8)7

Maar of Ierland een waardevol asset is voor de EU betwijfel ik, eerlijk gezegd

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 04-12-2010 12:50:44 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')