abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88887361
... blijft de aarde dan alsnog 8 minuten haar baan behouden of is dat meteen niet meer het geval?

Vroeg ik me zo ineens af. Ja, het licht doet er 8 minuten en een beetje over om bij de aarde te komen, maar wat doet de zwaartekracht in dit geval?
pi_88887604
Die vliegt het zonnestelsel uit.
Op dinsdag 27 augustus 2013 15:07 schreef KomtTijd... het volgende:
"ik zoek een autootje om boodschappen mee te doen in het dorp, is een bugatti veyron snel genoeg?"
  vrijdag 19 november 2010 @ 00:34:58 #3
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_88887628
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 00:34 schreef Junglebeast het volgende:
Die vliegt het zonnestelsel uit.
En meteen, daar zit geen vertraging in zoals in licht.
pi_88887683
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 00:27 schreef Saekerhett het volgende:
... blijft de aarde dan alsnog 8 minuten haar baan behouden of is dat meteen niet meer het geval?

Vroeg ik me zo ineens af. Ja, het licht doet er 8 minuten en een beetje over om bij de aarde te komen, maar wat doet de zwaartekracht in dit geval?
Ja de Aarde blijft dan nog 8 minuten haar baan behouden.

Absoluut, 100% zeker.
pi_88887713
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 00:34 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 00:36 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Absoluut, 100% zeker.
Leuk, jullie spreken elkaar nu al tegen dus :P
pi_88887748
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 00:37 schreef Saekerhett het volgende:

[..]

[..]

Leuk, jullie spreken elkaar nu al tegen dus :P
Maar ik spreek de waarheid.
  vrijdag 19 november 2010 @ 00:39:04 #7
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_88887763
iets met einsteins relativiteitstheorie

"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  vrijdag 19 november 2010 @ 00:43:50 #8
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_88887916
De ruimte stopt onmiddellijk met gebogen zijn en de Aarde gaat meteen rechtdoor. Dus we gaan eerst uit onze baan en 8 minuten later zien we de zon pas verdwijnen.

denk ik
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_88888055
Dan hebben we een probleem :{ ....maar niet voor lang. :')
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_88888086
De licht vanuit zon duurt zo 8 minuten lang voordat aarde bereikt.
Dus als de zon weggaat, dan moet er nog ff vertraging, daarna begint ie op eigen weg door.

net als je auto achter rijden. de voor auto remt, je ziet het. en neemt 1 sec voordat je reageert. daarna stopt de auto na bepaalde afstand.
Er zitten nog een energie over. een kinetische energie
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_88888090
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 00:39 schreef cherrycoke het volgende:

Vet! Allee begrijp ik het niet helemaal :@
  vrijdag 19 november 2010 @ 00:51:08 #12
pi_88888163
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 00:48 schreef Captain_Ghost het volgende:
De licht vanuit zon duurt zo 8 minuten lang voordat aarde bereikt.
Dus als de zon weggaat, dan moet er nog ff vertraging, daarna begint ie op eigen weg door.

net als je auto achter rijden. de voor auto remt, je ziet het. en neemt 1 sec voordat je reageert. daarna stopt de auto na bepaalde afstand.
Er zitten nog een energie over. een kinetische energie
Het licht van de zon duwt de Aarde juist weg. Als de zon stopt zou de Aarde dus naar de zon toe vallen.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_88888179
probleem is dat je de zon niet ineens weg kan halen. wat dat betreft is het een redelijk weinig zeggende vraag.

je kan de zon uiteen laten spatten, je zou een theoretische halve zon met anti-deeltjes en halve zon met deeltjes kunnen hebben die imploderen, maar dan zou gelijk nieuwe materie gevormd worden van de energie. je zou de zon met bijna de lichtsnelheid weg kunnen halen.

maar in elk van die manieren verstrijkt er toch tijd voordat de zon buiten ons bereik is. de zwaartekracht zal dan ook geleidelijk/niet afnemen.

echter, omdat de zwaartekracht geen 'kracht' maar vervorming van de ruimtetijd is, zal deze volgens mij wel instantaan veranderen, en een verandering op de zon(bijvoorbeeld met de lichtsnelheid een kant op bewegen) zal wel 'onmiddelijk' gevoeld worden op aarde

(denk ik, begin nu weer aan mezelf te twijfelen.)

het is denk ik tijd om er iemand met verstand van ART bij te halen :P
pi_88888332
De zon duw de aarde juist niet weg, maar trekt langzaam toe.
Want zijn zwaartekracht is groter dan alle planeten in eigen stelsel.
Stel dat magnetische veld ook snelheid van de licht gaat, dan duurt het ook 8 minuten lang voordat je het merkt, hoe dan ook. want de energie al onderweg naar ons.

Trouwens de zon "spuugt" de stralingen naar aarde toe toch.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  vrijdag 19 november 2010 @ 01:12:12 #15
pi_88888791
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 00:57 schreef Captain_Ghost het volgende:
De zon duw de aarde juist niet weg, maar trekt langzaam toe.
Niet waar. Je hebt zeker nog nooit van zonnewind gehoord?

quote:
Trouwens de zon "spuugt" de stralingen naar aarde toe toch.
of toch wel?
pi_88889762
De aarde blijft nog 8 minuten in zijn baan.
  vrijdag 19 november 2010 @ 03:11:37 #17
30751 DaMayan
Turtle Warriors
pi_88889856
Goeie vraag, het gaat hier eigenlijk om de snelheid van zwaartekracht.
Volgens Newton is het instant. Maar Einstein limiteert alles en dus ook zwaartekracht op lichtsnelheid.

Bij verschillende testen blijkt dat Newton dichterbij zat. Het is veel sneller dan lichtsnelheid maar niet 100% instant.
Lees deze maar eens voor meer info: http://www.metaresearch.org/cosmology/speed_of_gravity.asp

Als het inderdaad bijna instant is dan wordt de baan van de aarde ook bijna gelijk anders.
One good thing about music. When it hits you feel no pain.
  vrijdag 19 november 2010 @ 03:16:33 #18
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_88889877
Het wordt in elk geval koud en donker!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 19 november 2010 @ 03:16:48 #19
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_88889880
En we gaan allemaal dood.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_88896364
Dan verdwijnen verschillende spreekwoorden uit onze taal:

• Na regen komt zonneschijn
• Achter de wolken schijnt de zon
• Voor niets gaat de zon op
Over 100 jaar zijn we allemaal dood
  vrijdag 19 november 2010 @ 12:09:31 #21
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_88896710
De zon houdt de aarde gevangen in haar baan.
Zodra de zon weg is, schieten we recht voor uit.

De lichtsnelheid heeft hier volgens mij heel weinig mee te maken.
  vrijdag 19 november 2010 @ 12:15:44 #22
pi_88896900
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 12:09 schreef Daniel1976 het volgende:
De zon houdt de aarde gevangen in haar baan.
Zodra de zon weg is, schieten we recht voor uit.

De lichtsnelheid heeft hier volgens mij heel weinig mee te maken.
Wel. Omdat je pas na 8 minuten ziet dat de zon weg is.
  vrijdag 19 november 2010 @ 12:25:03 #24
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_88897204
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 12:20 schreef Monidique het volgende:
What is the Speed of Gravity?. Met plaatjes!
Weer wat geleerd vandaag.
  vrijdag 19 november 2010 @ 12:26:17 #25
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_88897252
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 november 2010 12:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Wel. Omdat je pas na 8 minuten ziet dat de zon weg is.
Ja das 1, maar je zou verwachten dat de aarde instant weg schiet.
En of dat zonlicht nu 8 minuten onderweg is of niet. Als de aarde ineens wegschiet dan is het anders.
  vrijdag 19 november 2010 @ 12:36:43 #26
8369 speknek
Another day another slay
pi_88897611
Ja maar de zwaartekracht is dus niet een kracht zoals je dat intuitief meemaakt hier op aarde, maar een kromming van de ruimtetijd.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_88899371
Lijkt me vrij simpel.

De baan duurt nog 8 minuten na dat de zon weg is. Van de andere kant duurt het ook 8 minuten voordat we door hebben dat de zon weg is dus is het voor ons het moment dat de zon weg is zijn we ook uit de baan en is dat moment weer gelijk. Tijd / zwaartekracht is een bitch ;)
pi_88906619
Licht gaat met de snelheid waarmee de tijd zich voort kan planten langs het tijdinteractieveld (=ruimtetijd), wat bestaat en omgebogen kan worden dankzij een concentratie van energie of massa.
Het is niet de ruimtetijd zelf wat wegvalt of terugbuigt, het is simpelweg de interactie waarlangs de concentratie van energie of massa onderhevig aan is wat wijzigt. Dit gaat met de snelheid waarmee de tijd langs het veld onderhevig kan zijn door de concentratie van energie of massa, alsmede de wijziging van het veld zelf door het wegvallen van de andere concentratie van energie of massa. Aangezien wij op de aarde zitten zitten wij daar als referentie en zullen wij het met deze tijdsnelheid zien wijzigen. Wij zullen niet merken dat de het verschrijden van tijd gezien van buiten ons zonnestelsel iets zal toenemen omdat wij zelf middenin in dit tijdinteractieveld zitten. Het zal wel gevolgen hebben voor de iets andere richting naar buiten toe t.o.v. van de bestemming waar wij naartoe gaan dan de richting waar de aarde dan naartoe stond voordat de zon wegviel. Dus de steen aan de slinger gaat een iets andere richting op dan de richting waarvan je zou verwachten dat de steen heen ging als je simpel weg de slinger los zou laten.
pi_88908666
quote:
Op vrijdag 19 november 2010 16:19 schreef Onverlaatje het volgende:
Licht gaat met de snelheid waarmee de tijd zich voort kan planten langs het tijdinteractieveld (=ruimtetijd), wat bestaat en omgebogen kan worden dankzij een concentratie van energie of massa.
Het is niet de ruimtetijd zelf wat wegvalt of terugbuigt, het is simpelweg de interactie waarlangs de concentratie van energie of massa onderhevig aan is wat wijzigt. Dit gaat met de snelheid waarmee de tijd langs het veld onderhevig kan zijn door de concentratie van energie of massa, alsmede de wijziging van het veld zelf door het wegvallen van de andere concentratie van energie of massa. Aangezien wij op de aarde zitten zitten wij daar als referentie en zullen wij het met deze tijdsnelheid zien wijzigen. Wij zullen niet merken dat de het verschrijden van tijd gezien van buiten ons zonnestelsel iets zal toenemen omdat wij zelf middenin in dit tijdinteractieveld zitten. Het zal wel gevolgen hebben voor de iets andere richting naar buiten toe t.o.v. van de bestemming waar wij naartoe gaan dan de richting waar de aarde dan naartoe stond voordat de zon wegviel. Dus de steen aan de slinger gaat een iets andere richting op dan de richting waarvan je zou verwachten dat de steen heen ging als je simpel weg de slinger los zou laten.
Ah, duidelijk.
pi_88909252
Als 'spacetime' een 'flexible fabric' zou zijn zoals je wel eens leest zou het veld als een denkbeeldig vel moeten resoneren, een soort implosie van ruimtetijd op de plek waar de zon zou hebben gezetten, als een waterdruppel wat het water zou verlaten, waarbij het wateroppervlak nog een tijdje na zou dansen.
Een soort 'gravity ripples' zouden dan ontstaan.
Ik kan het niet zeker weten, maar ik vermoed dat het niet zo is omdat ik het vermoeden heb dat dit veld bestaat bij de gratie van energie of massa en niet los daarvan kan bestaan (het resoneren zou de interactieuitwisseling zou zijn tussen objecten van energie of massa en het grootste object om mee te interacteren is zojuist weggevallen).
pi_88909404
... behalve dan dat er nog wel een bol van straling en deeltjes zal zijn wat nog naar buiten toe beweegt, hiermee kan nog wel interactie mee zijn, maar het is verwaarloosbaar klein.
  vrijdag 19 november 2010 @ 17:31:05 #32
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_88909627
Waar is rude_online als je hem nodig hebt.
pi_88911820
De vouw in de ruimte-tijd moet eerst gladgestreken worden en dat gaat met de lichtsnelheid. De aarde gaat normaal ook rechtdoor, maar door de gebogen ruimte-tijd. Als de zon weg is gaat de vouw in de ruimte-tijd die de zon veroorzaakt ook weg. Alleen de lichtsnelheid geld ook hiervoor. Anders zou je met zwaartekrachtvelden sneller dan het licht informatie kunnen verzenden.
pi_88912023
Een kosmisch strijkijzer wat vouwen in ruimte-tijd gladstrijkt :-)
Maar zonder kledingkast is er geen theedoek waar een vouw in kan zitten en de theedoek hoeft daarom niet eerst gladgestreken te worden.
pi_88912232
Ik ben het eigenlijk wel en eigenlijk niet met onderstaand plaatje eens:

In geval van een touwtje zouden we direct uit onze baan slingeren: Correct
Maar wat als zwaartekracht nou functioneert als een elastiek? Dan springt het maar trekt het toch nog steeds een bepaalde tijd met een bepaalde sterkte. Toch? Zo:

Probeer even snel een plaatje er bij te ninja editten moment: gefixed
  vrijdag 19 november 2010 @ 18:54:56 #36
230788 n8n
Pragmatisch
pi_88912326
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 11:59 schreef JusT_M het volgende:
Dan verdwijnen verschillende spreekwoorden uit onze taal:

• Voor niets gaat de zon op
Deze wordt juist vrij letterlijk
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
pi_88912695
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 03:11 schreef DaMayan het volgende:
Bij verschillende testen blijkt dat Newton dichterbij zat. Het is veel sneller dan lichtsnelheid maar niet 100% instant.
Lees deze maar eens voor meer info: http://www.metaresearch.org/cosmology/speed_of_gravity.asp

Als het inderdaad bijna instant is dan wordt de baan van de aarde ook bijna gelijk anders.
quote:
Grappig hoe 2 verschillende wetenschappelijke berichten exact dezelfde vraag beantwoorden met exact tegengestelde antwoorden.

De 1 zegt letterlijk: Als we meten waar de aarde naar toe getrokken wordt door de zwaartekracht van de zon dan komt daar uit dat de aarde naar de plek getrokken wordt waar de zon over 8 minuten aan de hemel te zien is. (directe invloed)
De ander zegt letterlijk: Als we meten blabla... dat de aarde naar de plek getrokken wordt waar de zon 8 minuten geleden stond. (lichtsnelheid)

Tevens: De 1 zegt dat we geen afname of toename van de omloopsnelheid van 2 objecten waarnemen waar je dat zou verwachten wanneer er een lichtsnelheidslimiet aan zwaartekracht is.
De ander zegt dat we dat juist WEL waarnemen.

Overigens ga ik voor de 2e, simpelweg omdat iemand me dat ooit zo uitgelegd heeft.
pi_88912716
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 18:52 schreef Hydrogeny het volgende:
Ik ben het eigenlijk wel en eigenlijk niet met onderstaand plaatje eens:
[ afbeelding ]
Maar wat als zwaartekracht nou functioneert als een elastiek? Dan springt het maar trekt het toch nog steeds een bepaalde tijd met een bepaalde sterkte. Toch? Zo:
[ afbeelding ]

Probeer even snel een plaatje er bij te ninja editten moment: gefixed
Het kan als een elastiek werken als de persoon zich als een elastiek zou gedragen. Aangezien de persoon weg is gedraagt het zich niet als een elastiek. Ruimtetijd is niet iets wat op zichzelf kan bestaan of kan bewegen. Mijn fantasie zegt dat het wel een polarisatie kan hebben gezien de eigenrotatie van deeltjes, waadoor de werkrichting van het veld beinvloed zou kunnen worden.
pi_88922570
quote:
Geweldig!
Ga je je ook van afvragen wat de factor is die zowel de snelheid van zwaartekracht en licht lijkt te bepalen.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_88924016
Als zwaartekracht zich gedraagt zodat een analogie met een elestiek correct is dan is zwaartekracht anders dan deze nu is. Geef maar een paar formules van deze fictieve theorie van de zwaartekracht, als je echt wilt.
pi_88929212
Niemand weet toch eigenlijk precies wat zwaartekracht is? Nou, misschien is het wel een of ander 'iets' dat sneller dan het licht gaat, daarom onzichtbaar is en daarom krommingen in de ruimtetijd veroorzaakt... Of zeg ik nu iets heel doms? En voor diegene die het zich afvraagt, ja ik heb bier gehad :P
pi_88929557
Je moet ook niet vergeten dat afstand tussen aarde en zon erg groot is.
Er gaat ook heelveel energie door. veel meer dan je voorstelt
pi_88929947
Het woord 'ineens' suggereert gelijktijdigheid. Het probleem is dat gelijktijdigheid geen goedgedefinieerd begrip is in de relativiteitstheorie.
pi_88932274
quote:
Niemand weet toch eigenlijk precies wat zwaartekracht is? Nou, misschien is het wel een of ander 'iets' dat sneller dan het licht gaat, daarom onzichtbaar is en daarom krommingen in de ruimtetijd veroorzaakt... Of zeg ik nu iets heel doms? En voor diegene die het zich afvraagt, ja ik heb bier gehad :P
Albert Einstein wist in elk geval wel hoe je het precies berekent. Mijn interpretatie is dat de reden van zwaartekracht is dat in de buurt van een object met massa de tijd vertraagd wordt. Dit zorgt voor een curve in het tijdinteractieveld, wat een object zal volgen.
Beeld je maar eens in dat er in jouw kamer een tijdmagneet is, waar je langs moet lopen. Dat deel van je lichaam waar het in de buurt van is zal je niet even snel erlangs kunnen brengen dan het deel dat er het verste vanaf is.
De aannames van general relativity nemen de aannames van special relativity over, waarin gesteld wordt dat overal dezelfde natuurwetten zijn en dat niets sneller dan het licht kan. Mijn interpretatie is dat macroscopisch niets sneller dan het voortplanten van de tijd kan, waar licht toevallig langsloopt. Als je het microscopisch wel weet te formuleren dat tijd oneindig snel kan reizen (dat moet kunnen, gezien quantum entanglement) waarbij je de reden vindt waarom tijd niet oneindig snel gaat en de aanname van special relativity op macroscopisch niveau intact blijft, kan het.
  zaterdag 20 november 2010 @ 10:15:14 #45
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_88934795
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 22:14 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Geweldig!
Ga je je ook van afvragen wat de factor is die zowel de snelheid van zwaartekracht en licht lijkt te bepalen.
Lorentz-factor, als je dat bedoelt. Kortom, je hebt een constante snelheid in de ruimtetijd, en hoe sneller je door de ruimte gaat, hoe langzamer je door de tijd gaat.
Géén kloon van tvlxd!
pi_88935242
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 10:15 schreef Montov het volgende:

[..]

Lorentz-factor, als je dat bedoelt. Kortom, je hebt een constante snelheid in de ruimtetijd, en hoe sneller je door de ruimte gaat, hoe langzamer je door de tijd gaat.
Had m net bij elkaar gegoogled, maar toch bedankt :)
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zaterdag 20 november 2010 @ 12:48:25 #47
8369 speknek
Another day another slay
pi_88938580
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 17:21 schreef Onverlaatje het volgende:
Als 'spacetime' een 'flexible fabric' zou zijn zoals je wel eens leest zou het veld als een denkbeeldig vel moeten resoneren, een soort implosie van ruimtetijd op de plek waar de zon zou hebben gezetten, als een waterdruppel wat het water zou verlaten, waarbij het wateroppervlak nog een tijdje na zou dansen.
Een soort 'gravity ripples' zouden dan ontstaan.
Ik kan het niet zeker weten, maar ik vermoed dat het niet zo is
Had je het The Elegant Universe filmpje al bekeken?
(vanaf 2:20)
En ook:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/5111642.stm

[ Bericht 7% gewijzigd door speknek op 20-11-2010 12:54:29 ]
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_88939365
quote:
Had je het The Elegant Universe filmpje al bekeken?
Dan heb je nog steeds te maken met twee objecten en niet met een object dat wegvalt.
pi_88939807
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 00:36 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Absoluut, 100% zeker.
Correct. Dit is waar Newton fout zat. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_88942968
quote:
Grappig hoe 2 verschillende wetenschappelijke berichten exact dezelfde vraag beantwoorden met exact tegengestelde antwoorden.
Metaresearch.org is een alternative wetenschapssite en voor een deel psuedowetenschap.
  zaterdag 20 november 2010 @ 14:57:35 #51
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_88943070
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 november 2010 01:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Niet waar. Je hebt zeker nog nooit van zonnewind gehoord?

Oh, dus dat rook ik laatst. Dacht al, who the fuck heeft er nu weer een laten gaan :')
pi_88961218
Ik denk wel dat mijn stroomrekening vanaf die dag the pan out rised
pi_88975794
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 23:53 schreef DaisyDD het volgende:
Ik denk wel dat mijn stroomrekening vanaf die dag the pan out rised
Zolang de nuon e.d. de kosten niet binnen 8 minuten van je bankrekening kunnen halen, zou ik me er geen zorgen over maken...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_88979342
Als de zon opeens zou verdwijnen zou de aarde nog 8 minuten in haar baan blijven. Dit komt doordat informatie niet sneller door de ruimte kan reizen dan met de lichtsnelheid. Deze informatie verspreidt zich d.m.v. gravitatiegolven; golven door het ruimte-tijd 'weefsel' die zich precies met de lichtsnelheid voortbewegen. Er zijn enkele experimenten om deze golven direct waar te nemen, zoals Virgo in Italië, LIGO in de USA en in de toekomst LISA in de ruimte. Gravitatiegolven zijn al indirect waargenomen in de Hulse-Taylor pulsar in de jaren 70.
pi_88979472
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 18:52 schreef Hydrogeny het volgende:

Ook informatie die door een touwtje gaat heeft een eindige snelheid: de geluidssnelheid in dit materiaal, oftewel de snelheid waarmee golven zich door het touwtje voortbewegen. Deze snelheid is sowieso lager dan de lichtsnelheid. Als het touwtje halverwege breekt zoals in het plaatje zal het dus minimaal 4 minuten duren voordat de 'aarde' (of wat er ook aan het touwtje vastzit) wegvliegt.
pi_88987903
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 00:34 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Nee, dit klopt niet :)

Je kunt uitrekenen hoe "perturbaties", dus (zwakke) veranderingen zich laten beschrijven in de ART. Je doet dit door te stellen dat de ruimtetijdkromming zwak is; bijna vlak dus.

Dan blijkt na wat gereken dat de Einsteinvergelijkingen golfvergelijkingen geven voor de beweging van die verstoringen in de ruimtetijd. En het blijkt dat deze verstoringen zich met exact de lichtsnelheid voortplanten, net zoals elektromagnetische golven.

Als je dus de zon "zomaar weg zou nemen", dan zou de ruimtetijd geometrie veranderen, maar die verandering zouden we dus pas na 8 minuten bij de aarde voelen. Je moet je dat voorstellen als dat de "put" die de zon in de ruimtetijd maakt gevuld wordt waardoor de ruimtetijd vlak wordt, en dat deze vulling zich met de lichtsnelheid vanuit de oorspronkelijke positie van de zon beweegt.

Newton zou overigens zeggen dat de verandering instantaan is.
pi_88999596
kortom de afstand tussen zon en aarde is zo 150 miljoen km.
De snelheid van de licht bedraagt 300.000 km/sec.
Daarom doet de licht ongeveer 8 minuten het over.

stel je ervoor dat zwaartekracht even snel als de licht gaat. dan duurt het ook 8 minuten.

dat is nu wel duidelijk. wat er gebeurt als de zwaartekracht nu weggaat.

Als je nu vergelijken met de slinger en bal, is de afstand veel kleiner tussen persoon en de bal. terwijl snelheid groter dan de afstand per seconde over doet.
met jouwe oog ziet daarom geen verschil daarin.
Maar als de touw langer is dan de snelheid per sec.
dan zouden je het effect wel waarnemen.
  maandag 22 november 2010 @ 01:41:52 #58
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_89001551
8 minuten :Y
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_89034970
andere mooie voorbeeld, draaikolk met boot erop.
pi_89143745
Het is physisch onmogelijk dat de zon opeens zou kunnen verdwijnen.
Dus om je dan af te vragen wat er zou gebeuren is een zinloze vraag.
  donderdag 25 november 2010 @ 18:48:37 #61
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_89146027
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 17:52 schreef Schonedal het volgende:
Je isoleert er een stuk theorie mee waardoor je de impact en werking daarvan kan verduidelijken of uitleggen.
Géén kloon van tvlxd!
  donderdag 25 november 2010 @ 18:51:16 #62
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_89146128
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 17:52 schreef Schonedal het volgende:
Je bedoelt "fysiek"?
pi_89152185
quote:
7s.gif Op donderdag 25 november 2010 18:51 schreef Sander het volgende:

[..]

Je bedoelt "fysiek"?
Dat is ook goed.
Physisch of fysisch is volgens de wetten van de fysica, de natuurkunde dus.
Fysiek is meer in de betekenis van het lichaam betreffende, lichaamsgestel. :)
  vrijdag 26 november 2010 @ 01:51:19 #64
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_89165043
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 20:59 schreef Schonedal het volgende:

[..]

Dat is ook goed.
Physisch of fysisch is volgens de wetten van de fysica, de natuurkunde dus.
Fysiek is meer in de betekenis van het lichaam betreffende, lichaamsgestel. :)
Dan noemen we het theoretische natuurkunde.
Dan kan t wel
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_89167988
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 00:39 schreef cherrycoke het volgende:

Wat gebeurd er als die rimpel ons raakt wordt aarde dan omhoog gegooid :?
pi_89174566
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2010 00:27 schreef Saekerhett het volgende:

als de zon ineens weg is hebben wij een gigantisch probleem en wel dat de aarde afsterft en wij ook. }:|
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')