Ja de Aarde blijft dan nog 8 minuten haar baan behouden.quote:Op vrijdag 19 november 2010 00:27 schreef Saekerhett het volgende:
... blijft de aarde dan alsnog 8 minuten haar baan behouden of is dat meteen niet meer het geval?
Vroeg ik me zo ineens af. Ja, het licht doet er 8 minuten en een beetje over om bij de aarde te komen, maar wat doet de zwaartekracht in dit geval?
quote:Op vrijdag 19 november 2010 00:34 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
En meteen, daar zit geen vertraging in zoals in licht.
Leuk, jullie spreken elkaar nu al tegen dusquote:Op vrijdag 19 november 2010 00:36 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Ja de Aarde blijft dan nog 8 minuten haar baan behouden.
Absoluut, 100% zeker.
Maar ik spreek de waarheid.quote:Op vrijdag 19 november 2010 00:37 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
[..]
Leuk, jullie spreken elkaar nu al tegen dus
Vet! Allee begrijp ik het niet helemaalquote:Op vrijdag 19 november 2010 00:39 schreef cherrycoke het volgende:
iets met einsteins relativiteitstheorie
Het licht van de zon duwt de Aarde juist weg. Als de zon stopt zou de Aarde dus naar de zon toe vallen.quote:Op vrijdag 19 november 2010 00:48 schreef Captain_Ghost het volgende:
De licht vanuit zon duurt zo 8 minuten lang voordat aarde bereikt.
Dus als de zon weggaat, dan moet er nog ff vertraging, daarna begint ie op eigen weg door.
net als je auto achter rijden. de voor auto remt, je ziet het. en neemt 1 sec voordat je reageert. daarna stopt de auto na bepaalde afstand.
Er zitten nog een energie over. een kinetische energie
Niet waar. Je hebt zeker nog nooit van zonnewind gehoord?quote:Op vrijdag 19 november 2010 00:57 schreef Captain_Ghost het volgende:
De zon duw de aarde juist niet weg, maar trekt langzaam toe.
of toch wel?quote:Trouwens de zon "spuugt" de stralingen naar aarde toe toch.
Wel. Omdat je pas na 8 minuten ziet dat de zon weg is.quote:Op vrijdag 19 november 2010 12:09 schreef Daniel1976 het volgende:
De zon houdt de aarde gevangen in haar baan.
Zodra de zon weg is, schieten we recht voor uit.
De lichtsnelheid heeft hier volgens mij heel weinig mee te maken.
Weer wat geleerd vandaag.quote:Op vrijdag 19 november 2010 12:20 schreef Monidique het volgende:
What is the Speed of Gravity?. Met plaatjes!
Ja das 1, maar je zou verwachten dat de aarde instant weg schiet.quote:Op vrijdag 19 november 2010 12:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wel. Omdat je pas na 8 minuten ziet dat de zon weg is.
Ah, duidelijk.quote:Op vrijdag 19 november 2010 16:19 schreef Onverlaatje het volgende:
Licht gaat met de snelheid waarmee de tijd zich voort kan planten langs het tijdinteractieveld (=ruimtetijd), wat bestaat en omgebogen kan worden dankzij een concentratie van energie of massa.
Het is niet de ruimtetijd zelf wat wegvalt of terugbuigt, het is simpelweg de interactie waarlangs de concentratie van energie of massa onderhevig aan is wat wijzigt. Dit gaat met de snelheid waarmee de tijd langs het veld onderhevig kan zijn door de concentratie van energie of massa, alsmede de wijziging van het veld zelf door het wegvallen van de andere concentratie van energie of massa. Aangezien wij op de aarde zitten zitten wij daar als referentie en zullen wij het met deze tijdsnelheid zien wijzigen. Wij zullen niet merken dat de het verschrijden van tijd gezien van buiten ons zonnestelsel iets zal toenemen omdat wij zelf middenin in dit tijdinteractieveld zitten. Het zal wel gevolgen hebben voor de iets andere richting naar buiten toe t.o.v. van de bestemming waar wij naartoe gaan dan de richting waar de aarde dan naartoe stond voordat de zon wegviel. Dus de steen aan de slinger gaat een iets andere richting op dan de richting waarvan je zou verwachten dat de steen heen ging als je simpel weg de slinger los zou laten.
Deze wordt juist vrij letterlijkquote:Op vrijdag 19 november 2010 11:59 schreef JusT_M het volgende:
Dan verdwijnen verschillende spreekwoorden uit onze taal:
• Voor niets gaat de zon op
quote:Op vrijdag 19 november 2010 03:11 schreef DaMayan het volgende:
Bij verschillende testen blijkt dat Newton dichterbij zat. Het is veel sneller dan lichtsnelheid maar niet 100% instant.
Lees deze maar eens voor meer info: http://www.metaresearch.org/cosmology/speed_of_gravity.asp
Als het inderdaad bijna instant is dan wordt de baan van de aarde ook bijna gelijk anders.
Grappig hoe 2 verschillende wetenschappelijke berichten exact dezelfde vraag beantwoorden met exact tegengestelde antwoorden.quote:Op vrijdag 19 november 2010 12:20 schreef Monidique het volgende:
Het kan als een elastiek werken als de persoon zich als een elastiek zou gedragen. Aangezien de persoon weg is gedraagt het zich niet als een elastiek. Ruimtetijd is niet iets wat op zichzelf kan bestaan of kan bewegen. Mijn fantasie zegt dat het wel een polarisatie kan hebben gezien de eigenrotatie van deeltjes, waadoor de werkrichting van het veld beinvloed zou kunnen worden.quote:Op vrijdag 19 november 2010 18:52 schreef Hydrogeny het volgende:
Ik ben het eigenlijk wel en eigenlijk niet met onderstaand plaatje eens:
[ afbeelding ]
In geval van een touwtje zouden we direct uit onze baan slingeren: Correct
Maar wat als zwaartekracht nou functioneert als een elastiek? Dan springt het maar trekt het toch nog steeds een bepaalde tijd met een bepaalde sterkte. Toch? Zo:
[ afbeelding ]
Probeer even snel een plaatje er bij te ninja editten moment: gefixed
Geweldig!quote:Op vrijdag 19 november 2010 12:20 schreef Monidique het volgende:
Albert Einstein wist in elk geval wel hoe je het precies berekent. Mijn interpretatie is dat de reden van zwaartekracht is dat in de buurt van een object met massa de tijd vertraagd wordt. Dit zorgt voor een curve in het tijdinteractieveld, wat een object zal volgen.quote:Niemand weet toch eigenlijk precies wat zwaartekracht is? Nou, misschien is het wel een of ander 'iets' dat sneller dan het licht gaat, daarom onzichtbaar is en daarom krommingen in de ruimtetijd veroorzaakt... Of zeg ik nu iets heel doms? En voor diegene die het zich afvraagt, ja ik heb bier gehad
Lorentz-factor, als je dat bedoelt. Kortom, je hebt een constante snelheid in de ruimtetijd, en hoe sneller je door de ruimte gaat, hoe langzamer je door de tijd gaat.quote:Op vrijdag 19 november 2010 22:14 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Geweldig!
Ga je je ook van afvragen wat de factor is die zowel de snelheid van zwaartekracht en licht lijkt te bepalen.
Had m net bij elkaar gegoogled, maar toch bedanktquote:Op zaterdag 20 november 2010 10:15 schreef Montov het volgende:
[..]
Lorentz-factor, als je dat bedoelt. Kortom, je hebt een constante snelheid in de ruimtetijd, en hoe sneller je door de ruimte gaat, hoe langzamer je door de tijd gaat.
Had je het The Elegant Universe filmpje al bekeken?quote:Op vrijdag 19 november 2010 17:21 schreef Onverlaatje het volgende:
Als 'spacetime' een 'flexible fabric' zou zijn zoals je wel eens leest zou het veld als een denkbeeldig vel moeten resoneren, een soort implosie van ruimtetijd op de plek waar de zon zou hebben gezetten, als een waterdruppel wat het water zou verlaten, waarbij het wateroppervlak nog een tijdje na zou dansen.
Een soort 'gravity ripples' zouden dan ontstaan.
Ik kan het niet zeker weten, maar ik vermoed dat het niet zo is
Dan heb je nog steeds te maken met twee objecten en niet met een object dat wegvalt.quote:Had je het The Elegant Universe filmpje al bekeken?
Correct. Dit is waar Newton fout zat.quote:Op vrijdag 19 november 2010 00:36 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Ja de Aarde blijft dan nog 8 minuten haar baan behouden.
Absoluut, 100% zeker.
Metaresearch.org is een alternative wetenschapssite en voor een deel psuedowetenschap.quote:Grappig hoe 2 verschillende wetenschappelijke berichten exact dezelfde vraag beantwoorden met exact tegengestelde antwoorden.
Oh, dus dat rook ik laatst. Dacht al, who the fuck heeft er nu weer een laten gaanquote:Op vrijdag 19 november 2010 01:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Niet waar. Je hebt zeker nog nooit van zonnewind gehoord?
Zolang de nuon e.d. de kosten niet binnen 8 minuten van je bankrekening kunnen halen, zou ik me er geen zorgen over maken...quote:Op zaterdag 20 november 2010 23:53 schreef DaisyDD het volgende:
Ik denk wel dat mijn stroomrekening vanaf die dag the pan out rised
Ook informatie die door een touwtje gaat heeft een eindige snelheid: de geluidssnelheid in dit materiaal, oftewel de snelheid waarmee golven zich door het touwtje voortbewegen. Deze snelheid is sowieso lager dan de lichtsnelheid. Als het touwtje halverwege breekt zoals in het plaatje zal het dus minimaal 4 minuten duren voordat de 'aarde' (of wat er ook aan het touwtje vastzit) wegvliegt.quote:Op vrijdag 19 november 2010 18:52 schreef Hydrogeny het volgende:
In geval van een touwtje zouden we direct uit onze baan slingeren: Correct
Nee, dit klopt nietquote:Op vrijdag 19 november 2010 00:34 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
En meteen, daar zit geen vertraging in zoals in licht.
Je isoleert er een stuk theorie mee waardoor je de impact en werking daarvan kan verduidelijken of uitleggen.quote:Op donderdag 25 november 2010 17:52 schreef Schonedal het volgende:
Het is physisch onmogelijk dat de zon opeens zou kunnen verdwijnen.
Dus om je dan af te vragen wat er zou gebeuren is een zinloze vraag.
Je bedoelt "fysiek"?quote:Op donderdag 25 november 2010 17:52 schreef Schonedal het volgende:
Het is physisch onmogelijk dat de zon opeens zou kunnen verdwijnen.
Dus om je dan af te vragen wat er zou gebeuren is een zinloze vraag.
Dat is ook goed.quote:
Dan noemen we het theoretische natuurkunde.quote:Op donderdag 25 november 2010 20:59 schreef Schonedal het volgende:
[..]
Dat is ook goed.
Physisch of fysisch is volgens de wetten van de fysica, de natuurkunde dus.
Fysiek is meer in de betekenis van het lichaam betreffende, lichaamsgestel.
Wat gebeurd er als die rimpel ons raakt wordt aarde dan omhoog gegooidquote:Op vrijdag 19 november 2010 00:39 schreef cherrycoke het volgende:
iets met einsteins relativiteitstheorie
als de zon ineens weg is hebben wij een gigantisch probleem en wel dat de aarde afsterft en wij ook.quote:Op vrijdag 19 november 2010 00:27 schreef Saekerhett het volgende:
... blijft de aarde dan alsnog 8 minuten haar baan behouden of is dat meteen niet meer het geval?
Vroeg ik me zo ineens af. Ja, het licht doet er 8 minuten en een beetje over om bij de aarde te komen, maar wat doet de zwaartekracht in dit geval?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |