abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88838137
Hoi,

Even onder een schuilnaam ivm privacy.

Ik zit met het volgende in mijn maag.
Via een website heb ik een tweedehands product (kleren) verkocht.
Dit product heb ik verkocht als zijnde "zo goed als nieuw".
In de advertentie heb ik aangegeven dat er garantie tot het postkantoor was en het product niet terugneem.
Nu blijkt dat product, een vlek te bezitten welke er schijnbaar niet uit wil, en dus eigenlijk niet zo goed als nieuw.
Ik heb uit goeder trouw verkocht, ik was niet van die vlek op de hoogte en het was dus naar mijn ogen wel zo goed als nieuw (nauwelijks -1a 2 keer gebruikt, ook al tweedehands aangekocht).
Nu wil de koper het geld terug. Ik ben het daar niet mee eens.

Ik wel zelfs helemaal geen geld teruggeven, want ik heb het product al goedkoper weggedaan omdat ik graag snel wilde verkopen ivm aanschaf van andere zaken. Ik heb al verkocht onder mijn vraagprijs en daarvan weet de koper. Product valt in de prijscategorie onder de 100 euro (nieuwwaarde wel iets meer, maar dan nog onder de 150 euro).

Maargoed, nu wil diegene een advocaat inschakelen.
Heb ik nog enige vorm van rechten of zit ik verkeerd in mijn handelen?

Voor de duidelijkheid, ik ben een particuliere verkoper en ik hoop op serieuze reacties.

Graag tips.
pi_88838366
Nou als er een vlek op zit die er niet uit wil kan ik dat inderdaad niet 'zo goed als nieuw' noemen. Uit fatsoen zou ik het product inderdaad terugnemen. Laat de koper trouwens eerst een foto opsturen van de vlek.
pi_88838371
Je bent sowieso een asshole als je kleren verkoopt waar blijkbaar vlekken opzitten en ze niet terug wenst te nemen. Dus inderdaad je zit verkeerd in je handelen. Wat je rechten/plichten zijn weet ik niet, maar los het toch gewoon verstandig op.
pi_88838406
Verkoper heeft een foto gestuurd en het gaat niet echt om een kledingsstuk maar vergelijkbaar iets.
pi_88838409
De koper heeft pech.
pi_88838429
Garantie tot aan het postkantoor, anders had ie het maar op moeten halen!
Een advocaat inhuren kost al minimaal ¤100,- als ie alleen de telefoon opneemt...

Voor hetzelfde geld vind ie het niet mooi en heeft ie zelf die vlek gemaakt. Ik zou iig een foto vragen en kijken of je die vlek echt niet gezien hebt!
pi_88838465
Graag zie ik jullie mening onderbouwd met een bron..
Ik heb zelf natuurlijk ook al gegoogeld maar niks nuttigs gevonden.
pi_88838525
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 21:20 schreef Liame het volgende:
Graag zie ik jullie mening onderbouwd met een bron..
Ik heb zelf natuurlijk ook al gegoogeld maar niks nuttigs gevonden.
Voor fatsoennormen zij helaas geen bronnen te vinden. Over de juridische kant laat ik mij verder niet uit.
pi_88838569
Ik heb overigens de vlek écht niet gezien. Ik verhandel (niet om winst te maken, gewoon spul wat ik over heb of als impuls heb gekocht ofzo) al ruim 5 jaar artikelen op internet en heb nog nooit zo'n voorval als dit gehad.
  woensdag 17 november 2010 @ 21:22:04 #10
323759 UbaPat
injected with a poison
pi_88838573
je wist niet dat er een vlek op zat? hoe kan je dat nou niet weten? ik vind je gewoon een gemene oplichter als ik je verhaal zo lees
pi_88838634
Ik heb de foto gezien en het gaat om een vlekje van 2 bij 1 cm (lichtgeel op wit) op over een oppervlakte van 460cm bij 70cm dus daar kan ik overheen kijken
pi_88838691
Noem me een gemene oplichter, maar zoals ik al zeg, ik handel uit goede trouw.
Ik zeg toch ook niet dat ik het niet wil oplossen met de koper, maar als iemand direct begint te dreigen met een advocaat dan denk ik laat maar, eerst maar zien wat mijn eigen rechten zijn.
Snap je?
  woensdag 17 november 2010 @ 21:24:43 #13
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_88838742
Ten eerste: de koper wil een advocaat inschakelen voor een bedragje van ... wat, nog geen 100 euro? Mag ik éven lachen? 8)7

Of je verkeerd zit... je zegt dat je niet op de hoogte was van die vlek, dus aannemende dat dat inderdaad het geval was, ben je sowieso te goeder trouw. Ik ga er maar even vanuit dat de koper dat ook is (dus niet van, "ik heb eigenlijk spijt van mijn aankoop en ga proberen mijn geld terug te krijgen, en ik verzin daarvoor maar een reden - de vlek"). Strikt juridisch gezien is hier sprake van dwaling en de juridische consequentie daarvan is ontbinding van de koopovereenkomst, jij moet het geld terugbetalen... maar: koper moet ook de spullen retourneren!

M.i. had koper ook moeten realiseren dat als je tweedehands spullen koopt, ookal worden deze aangeboden zijnde 'als goed als nieuw', dat er dan toch altijd nog iets mis mee kan zijn. Aangezien jijzelf zelfs niet op de hoogte van de vlek was, kan deze vlek niet iets 'enorms' zijn geweest, maar veelal een klein gebrekje. Misschien is het een goed idee om aan te bieden om b.v. een klein bedrag terug te betalen?
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_88838755
En als ik een gemene oplichter was dan zou ik wel geld vangen en geen product leveren ofzoiets ;)
  † In Memoriam † woensdag 17 november 2010 @ 21:29:04 #15
7074 moussy
kuttekop
pi_88839026
Heeft diegene het ook meteen gemeld dat er een vlek op zat, of kwam dit later?
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_88839079
Dankje voor je uitgebreide reactie HetKlusKonijn.
Diegene begon al dat het een eerste aankoop was via internet en dat dat wat eng was.
Ik direct mailen over gang van zaken en dat dat allemaal wel goed kwam.
Ik kreeg wel direct mail nadat het product was ontvangen over die vlek, dus ik denk niet dat er sprake is van "onder de koop uitkomen". Ik mag ook hopen dat deze persoon ter goeder trouw handeld.

Mijn vraagprijs was zegmaar eerst 85 euro, verlaagd naar 75.
Koper mailt 70 incl, ik mail terug 70 ex, en vervolgens mail ik erachteraan, weetje, ik wil snel verkopen want wil wat anders kopen en verkoop het voor 70 inc.
Waarde zelf is hoger, maar wilde dus snel kwijt.
Daarom betaal ik liever niet nog meer terug want ik maak al veel verlies (oke, eigen schuld, maar daarom wil ik dus ook mijn rechten weten)
pi_88839108
moussy, dat werd dus eigenlijk toen redelijk direct al gemeld
pi_88839156
Bedankt voor de reacties trouwens, ik had verwacht helemaal afgemaakt te worden maar dat valt dus mee.
Ik begrijp wel dat ik wat toegevender moet zijn naar de koper, maar ik wil het toch nog graag onderbouwd zien.
pi_88839163
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 21:24 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Ten eerste: de koper wil een advocaat inschakelen voor een bedragje van ... wat, nog geen 100 euro? Mag ik éven lachen? 8)7

Of je verkeerd zit... je zegt dat je niet op de hoogte was van die vlek, dus aannemende dat dat inderdaad het geval was, ben je sowieso te goeder trouw. Ik ga er maar even vanuit dat de koper dat ook is (dus niet van, "ik heb eigenlijk spijt van mijn aankoop en ga proberen mijn geld terug te krijgen, en ik verzin daarvoor maar een reden - de vlek"). Strikt juridisch gezien is hier sprake van dwaling en de juridische consequentie daarvan is ontbinding van de koopovereenkomst, jij moet het geld terugbetalen... maar: koper moet ook de spullen retourneren!

M.i. had koper ook moeten realiseren dat als je tweedehands spullen koopt, ookal worden deze aangeboden zijnde 'als goed als nieuw', dat er dan toch altijd nog iets mis mee kan zijn. Aangezien jijzelf zelfs niet op de hoogte van de vlek was, kan deze vlek niet iets 'enorms' zijn geweest, maar veelal een klein gebrekje. Misschien is het een goed idee om aan te bieden om b.v. een klein bedrag terug te betalen?
Is er niet alleen sprake van dwaling wanneer de verkopende partij de zaken welwillend anders voorspiegelt dan dat deze werkelijk zijn? Volgens mij is dat hier niet het geval.
pi_88839354
En als er dan toch al een advocaat in het werk komt, moet ik bij ongelijk die dan ook betalen?
.....Want om 70 euro vind ik dat ook wel wat een gedoe.
pi_88839432
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 21:34 schreef Liame het volgende:
En als er dan toch al een advocaat in het werk komt, moet ik bij ongelijk die dan ook betalen?
Hier komt geen advocaat aan te pas hoor. Tenzij diegene een advocaat kent die dit gratis wil doen, want een zaak van 70 euro gaat natuurlijk nergens over.
  woensdag 17 november 2010 @ 21:35:56 #22
323439 HetKlusKonijn
pi_88839454
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 21:31 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Is er niet alleen sprake van dwaling wanneer de verkopende partij de zaken welwillend anders voorspiegelt dan dat deze werkelijk zijn? Volgens mij is dat hier niet het geval.
Nee, voor het juridische begrip "dwaling" is het noodzakelijk dat BEIDE partijen zich - onbewust - niet goed hadden geïnformeerd over de staat van het geleverde. Dat is hier het geval - koper dacht spullen 'zo goed als nieuw' aan te schaffen, en verkoper meende dat dat inderdaad het geval was, niet op de hoogte zijnde van de 'vlek'. "Dwaling" is dus zonder dat er sprake is van enige 'schuld' bij beide partijen, en dat is hier - uiteraard ervanuit gaande dat beide partijen te goeder trouw zijn - het geval.

Als de verkoper de zaken BEWUST anders voorspiegelt dan ze zijn, dan is er sprake van wanprestatie - of erger nog: oplichting. ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
  woensdag 17 november 2010 @ 21:38:30 #23
323439 HetKlusKonijn
pi_88839611
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 21:31 schreef Liame het volgende:
Bedankt voor de reacties trouwens, ik had verwacht helemaal afgemaakt te worden maar dat valt dus mee.
Ik begrijp wel dat ik wat toegevender moet zijn naar de koper, maar ik wil het toch nog graag onderbouwd zien.
Strikt genomen kan die koper natuurlijk roepen wat-ie wil, er is natuurlijk geen advocaat die hier een zaak van zal maken te vinden... maar om de zaak gewoon tot een goed einde te brengen lijkt het mij het beste om toch nog aan te bieden om een tientje korting te geven. Gaat koper dan nog steeds stijgeren, dan zou mijn reactie zijn: zoek het maar lekker uit verder, en tabee ermee...!

EDIT: ik zie nu dat je je prijs al een aantal malen hebt laten zakken... Dan dus: tabee ermee!
  † In Memoriam † woensdag 17 november 2010 @ 21:41:03 #24
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_88839750
De gemiddelde rechtsbijstandsverzekering dekt niet eens producten of diensten die worden aangeboden onder een bepaald minimum-bedrag en dat is wel hoger dan die 100 euro.

En zolang je het niet beroepsmatig doet werkt heeft de koper weinig rechten. Net zoveel rechten als een stoel kopen op de rommelmarkt in principe. :P
  † In Memoriam † woensdag 17 november 2010 @ 21:41:17 #25
7074 moussy
kuttekop
pi_88839765
Stuur diegene een proefmonster van een vlekverwijderaar op :+
pi_88839967
Hahaha :)

Nou, ik kijk even wat ik aan zal bieden.. ik denk dat dit vervolgd wordt..
  woensdag 17 november 2010 @ 21:44:05 #27
323439 HetKlusKonijn
pi_88839978
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 21:34 schreef Liame het volgende:
Ik denk dat alleen al een standaardbriefje 'ingebrekestelling' door een advocaat, de koper meer gaat kosten dan die 70 euro. ;)
pi_88840129
De koper geeft aan dat het een verkleuring is die er dus niet uitgaat.

En HetKlusKonijn, bedoe je daarmee te zeggen dat ik die advocaatkosten niet op mijn rekening krijg omdat het hoogstwaarschijnlijk geen zaak wordt?
Maar wat dan als dat wel gebeurd?

Ik ben niet thuis in advocaten, heb ze gelukkig nog nooit nodig gehad.
  † In Memoriam † woensdag 17 november 2010 @ 21:47:04 #29
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_88840130
Helaas lijkt het erop dat wij hierover in mening blijven verschillen. Misschien is het beter als wij dit geschil, zoals u reeds heeft aangegeven, op juridisch wijze oplossen. Ik neem aan dat ik spoedig iets van uw advocaat zal horen. Hiermee hoop ik u voldoende te hebben geïnformeerd.

met vriendelijke groet,

JEMOEDER!
  woensdag 17 november 2010 @ 21:47:46 #30
323439 HetKlusKonijn
pi_88840169
^^ LOL!!!!
pi_88840187
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 21:35 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Nee, voor het juridische begrip "dwaling" is het noodzakelijk dat BEIDE partijen zich - onbewust - niet goed hadden geïnformeerd over de staat van het geleverde. Dat is hier het geval - koper dacht spullen 'zo goed als nieuw' aan te schaffen, en verkoper meende dat dat inderdaad het geval was, niet op de hoogte zijnde van de 'vlek'. "Dwaling" is dus zonder dat er sprake is van enige 'schuld' bij beide partijen, en dat is hier - uiteraard ervanuit gaande dat beide partijen te goeder trouw zijn - het geval.

Als de verkoper de zaken anders voorspiegelt dan ze zijn, dan is er sprake van wanprestatie. ;)
Niet helemaal juist. Bij "wederzijdse dwaling" is er sprake van dwaling aan beide kanten (klant en verkoper wisten niet van het gebrek). Als Liame wist van de vlek, maar de koper niet heeft ingelicht of verkeerd heeft ingelicht (ze zegt bijvoorbeeld dat de vlek er niet opzat), is er ook sprake van dwaling (art. 6:228 BW).

Het juridische begrip wanprestatie heeft niets van doen met het geven van inlichtingen, maar is in dit geval misschien wel van belang. Wanprestatie is een tekortkoming in de nakoming van een verbintenis: Liame heeft (als we de koper moeten geloven) een kledingstuk met een vlek verkocht, terwijl ze een "zo goed als nieuw" kledingstuk heeft beloofd. De schade die de koper daardoor lijdt, zou dan vergoed moeten worden tenzij de tekortkoming niet kan worden toegerekend (art. 6:74 BW).

Het is van belang te weten of die vlek er al zat of niet, maar zo ver waren we al. ;)

Misschien is het beter om een deel van de schade te vergoeden, omdat jullie niet zeker weten of die vlek er nu al zat of niet?
pi_88840271
Kimochi, laten we er vanuit gaan dat die vlek er al zat. Ik geloof de koper.
  woensdag 17 november 2010 @ 21:50:06 #33
323439 HetKlusKonijn
pi_88840297
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 21:47 schreef Liame het volgende:
De koper geeft aan dat het een verkleuring is die er dus niet uitgaat.

En HetKlusKonijn, bedoe je daarmee te zeggen dat ik die advocaatkosten niet op mijn rekening krijg omdat het hoogstwaarschijnlijk geen zaak wordt?
Maar wat dan als dat wel gebeurd?
Ik kan mij absoluut niet voorstellen dat dit ooit een 'zaak' zou worden. Het gaat om 70 euro!
Dat is koper al zowat kwijt aan een eerste telefoontje met een advocaat, laat staan dat deze persoon het op de rol laat zetten bij de rechtbank... niet het risico waard, waarschijnlijk lacht de rechter zich half dood als-ie het ziet.
Laat maar opkomen, die koper. ;)
pi_88840329
Volgende keer maar foto's maken voordat je het opstuurt om dit soort zaken in de toekomst te voorkomen.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  woensdag 17 november 2010 @ 21:52:49 #35
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_88840451
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 21:19 schreef Liame het volgende:
Verkoper heeft een foto gestuurd en het gaat niet echt om een kledingsstuk maar vergelijkbaar iets.
Is het nou wel kleding (zo je in de OP zegt) of géén kleding, zoals je hier zegt :?

Ik vind het nogal wat uitmaken wát het precies is. Een gele vlek in een witte trui zou ik erger vinden dan een gele vlek op een witte voetbal (bijvoorbeeld). Is het product door de vlek nog gewoon te gebruiken (komt de vlek er op een gegeven moment toch wel in) óf kan je er met goed fatsoen niets meer mee?

Die koper gaat heus geen advocaat inschakelen voor dit bedrag. Maar dat zou ook niet moeten hoeven. Ervan uitgaand dat de koper niet liegt, heb jij iets verkocht met een vlek (terwijl je hebt gezegd dat eea zgan was). Hoezeer je ook te goeder trouw was: je hebt iets anders verkocht dan je zei dat je verkocht. Of het nu beneden je minimum prijs was of niet.

Fatsoenlijk zou zijn om je te verontschuldigen bij de koper en te vragen wat hij / zij nu het liefste wil. En daar vervolgens netjes in mee te gaan.

Overigens: garantie tot aan het postkantoor is prima. Maar dan moet je wel een juiste beschrijving geven van wat je verkoopt.

Hup, wees een vent en regel je zaakjes ^O^
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_88840464
Adfundum ik heb hier natuurlijk ook van geleerd. Ik zal beter inspecteren voordat ik iets verkoop
  woensdag 17 november 2010 @ 21:54:13 #37
323439 HetKlusKonijn
pi_88840545
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 21:48 schreef Kimochi het volgende:

[..]

Niet helemaal juist. Bij "wederzijdse dwaling" is er sprake van dwaling aan beide kanten (klant en verkoper wisten niet van het gebrek). Als Liame wist van de vlek, maar de koper niet heeft ingelicht of verkeerd heeft ingelicht (ze zegt bijvoorbeeld dat de vlek er niet opzat), is er ook sprake van dwaling (art. 6:228 BW).
Dat bedoelde ik dus, ik ga ervan uit dat Liame ook niets wist van die vlek - zoals ze zegt.
NB: in mijn post ga ik ervan uit dat beiden te goeder trouw zijn. ;)

quote:
Het juridische begrip wanprestatie heeft niets van doen met het geven van inlichtingen, maar is in dit geval misschien wel van belang. Wanprestatie is een tekortkoming in de nakoming van een verbintenis: Liame heeft (als we de koper moeten geloven) een kledingstuk met een vlek verkocht, terwijl ze een "zo goed als nieuw" kledingstuk heeft beloofd. De schade die de koper daardoor lijdt, zou dan vergoed moeten worden tenzij de tekortkoming niet kan worden toegerekend (art. 6:74 BW).
Helemaal correct, maar ik neem dan hierbij ook in overweging dat 'zo goed als nieuw' niet gelijk staat aan 'nieuw'. Het blijven tenslotte tweedehands producten, en dat zou een koper zich ook altijd moeten realiseren. Het zou anders zijn geweest als Liame de zaken had aangeboden onder nadere omschrijvingen als "zit nog in de verpakking, nooit gebruikt!" of iets dergelijks.

quote:
Misschien is het beter om een deel van de schade te vergoeden, omdat jullie niet zeker weten of die vlek er nu al zat of niet?
Dat was ook mijn eerste advies... denk nog steeds dat dat het beste idee is.
pi_88840559
ElisaB het is een draagdoek :)
Een lap stof van 100% katoen met afmetingen van 460cm bij 70cm.
Die vlek van zegmaar 1 bij 2 cm zit in het midden en is lichtgeel op gebroken wit.
Maargoed, ivm privacy enzo hield ik het eerst vaag.. maarja die is nu toch al weg.
  woensdag 17 november 2010 @ 21:56:15 #39
33954 ElisaB
pi_88840679
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 21:54 schreef Liame het volgende:
ElisaB het is een draagdoek :)
Een lap stof van 100% katoen met afmetingen van 460cm bij 70cm.
Die vlek van zegmaar 1 bij 2 cm zit in het midden en is lichtgeel op gebroken wit.
Maargoed, ivm privacy enzo.. maarja die is nu toch al weg.
Hmmm... da's een lastige. Ik zou niet graag met een draagdoek met een vlek erop lopen, maar wellicht kan je 'm binnestebuiten doen en zie je er weinig van. Als koper zou ik me een beetje in de mailing genomen voelen en tevreden zijn met excuses en een kleine tegemoetkoming.
  † In Memoriam † woensdag 17 november 2010 @ 21:56:42 #40
7074 moussy
kuttekop
pi_88840721
Kan je niet voorstellen dat je de verf vergoed, om de doek een nieuw kleurtje te geven? Als ik het draagdoekclubje in OUD lees verven ze er rustig op los.
pi_88840749
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 21:56 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Hmmm... da's een lastige. Ik zou niet graag met een draagdoek met een vlek erop lopen, maar wellicht kan je 'm binnestebuiten doen en zie je er weinig van. Als koper zou ik me een beetje in de mailing genomen voelen en tevreden zijn met excuses en een kleine tegemoetkoming.
Dat vind ik ook gewoon een redelijke oplossing. Tientje eraf en iedereen gaat weer verder met zijn leven.
pi_88840871
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 21:49 schreef Liame het volgende:
Kimochi, laten we er vanuit gaan dat die vlek er al zat. Ik geloof de koper.
Een kleine schadevergoeding lijkt me dan inderdaad de beste oplossing.
pi_88841015
@moussy, als ergens een vlek in zit dan zie je dat ook na verven.
@ElisaB een vlek in het midden wil niet zeggen dat hij opvalt. Het is gering kleurverschil, anders had ik het wel opgemerkt bij verkopen.
Je ergert je aan zoiets omdat je weet dat hij er zit. Een ander hoeft het niet te zien, je kans zelfs meerlaags knopen waardoor het sowieso verborgen is.
Maargoed, dat is mijn mening en ik "heb makkelijk praten".
pi_88841067
Ik zal dan wel gierig zijn, maar ik vind dat ik de koper al gematst heb door tegemoet te komen hem voor een hoop minder weg te doen (niet om de vlek dus maar om snelle verkoop).
Om dat ook nog eens nog meer van de prijs af te doen, zit ik echt op dik verlies.
Maarja, dat zal dan wel mijn eigen schuld zijn ofzo :{
pi_88841216
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 22:01 schreef Liame het volgende:
Ik zal dan wel gierig zijn, maar ik vind dat ik de koper al gematst heb door tegemoet te komen hem voor een hoop minder weg te doen (niet om de vlek dus maar om snelle verkoop).
Dat heb je toch zelf gedaan? Die vlek had je niet in je prijs ingecalculeerd (de koper overigens ook niet). En anders neem je hem terug en verkoop je hem iemand die er meer voor neer wil leggen.
pi_88841220
quote:
Dat heet marktwerking en ontslaat je niet van je plicht te leveren wat je verkocht hebt (een z.g.a.n. draagdoek) of de koper schadeloos te stellen of te compenseren.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  woensdag 17 november 2010 @ 22:04:27 #47
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_88841251
quote:
Ja leuk, maar met vlek is dat textiel natuurlijk nog veel minder waard. En dat jij een item verkoopt, 'zo goed als nieuw' en vervolgens met een lage prijs akkoord gaat, wil nog niet zeggen dat je dan ook mindere kwaliteit hoeft te leveren.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_88841343
Nee akkoord, dat begrijp ik.. en had ik er ook bij willen typen en dacht ik ook getypt te hebben maar blijkbaar niet. Te snel op enter geklikt
  woensdag 17 november 2010 @ 22:07:30 #49
33954 ElisaB
pi_88841488
quote:
Om dat ook nog eens nog meer van de prijs af te doen, zit ik echt op dik verlies.
Maarja, dat zal dan wel mijn eigen schuld zijn ofzo :{
Ja, soms heb je wel eens pech in het leven. Maar het was jouw draagdoek, jouw verkoop, jouw vergissing. Dus daar hoef je de koper niet mee op te zadelen lijkt me. Het enige dat hij / zij heeft gedaan is iets anders kopen dan jij had beloofd...

En een tientje of zo... Dat ben je met een paar dagen vergeten. Wil je voor een tientje een onfatsoenlijke verkoper zijn? Ik zou het niet willen. Als was het alleen al omdat ik er de schijtbalen van zou hebben als ik de koper was geweest.
  woensdag 17 november 2010 @ 22:08:47 #50
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_88841577
quote:
De koper heeft al 70 euro verlies, die heeft een item gekocht met een niet verwijderbare vlek. Ik zou tweedehands textiel met een vlek nog niet gratis willen hebben.
pi_88841945
Ik wil best meewerken met iets, maar als iemand direct met een advocaat begint dan wordt ik ook wat minder welwillend en meewerkend (en ja, dat is een negatief punt van hoe ik zelf ben).
Diegene was net aangemeld en had nog nooit kopen/verkopen gedaan dus dan ga ik zelfs iemand zien die kwaad wil naar mij toe.
Maar dat heb ik al van me afgezet, doordat diegene direct al kwam met die vlek dus ik geloof dat die gene net als mij ter goede trouw te werk gaat.
  woensdag 17 november 2010 @ 22:15:08 #52
33954 ElisaB
pi_88842004
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 22:14 schreef Liame het volgende:
Ik wil best meewerken met iets, maar als iemand direct met een advocaat begint dan wordt ik ook wat minder welwillend en meewerkend (en ja, dat is een negatief punt van hoe ik zelf ben).
Diegene was net aangemeld en had nog nooit kopen/verkopen gedaan dus dan ga ik zelfs iemand zien die kwaad wil naar mij toe.
Maar dat heb ik al van me afgezet, doordat diegene direct al kwam met die vlek dus ik geloof dat die gene net als mij ter goede trouw te werk gaat.
Ow, daar zou ik ook een beetje kriegelig van worden :{
  woensdag 17 november 2010 @ 22:16:42 #53
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_88842097
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 21:23 schreef Liame het volgende:
Noem me een gemene oplichter, maar zoals ik al zeg, ik handel uit goede trouw.
Ik zeg toch ook niet dat ik het niet wil oplossen met de koper, maar als iemand direct begint te dreigen met een advocaat dan denk ik laat maar, eerst maar zien wat mijn eigen rechten zijn.
Snap je?
Oh, dat soort lui. Als ze daar al mee gaan dreigen, dan is het bij mij gelijk einde oefening en kunnen ze alle goodwill shaken.
Ook hoi !
  woensdag 17 november 2010 @ 22:17:08 #54
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_88842128
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 22:14 schreef Liame het volgende:
Klinkt mij meer in de oren als een manier om voor jezelf goed te praten dat je niet gaat meewerken. Eerst zou je verlies maken, nu ligt het aan de toon van de koper.
pi_88842183
En daarom heb ik dus dit topic geopend.. Voor mensen die dus onderbouwen (liefst met bronnen) kunnen of ik eventueel gelijk heb, maar natuurlijk ook om mijn ongelijk te onderkennen.
Pff, is gewoon lastig zo.
Ik denk dat ik jullie advies maar ter harte neem en een vergoeding bedenk.

Maar dan is het weer zo dat de koper z'n zin krijgt en lacht omdat die ook wel weet dat een advocaat niks zal uitvoeren.

Ownee, ga ik dus weer doemdenken want ik ging uit van goede trouw. En dat ik het toch uiteindelijk wel netjes wil oplossen.
pi_88842266
Sorry ik druk me denk ik wat ongelukkig uit. Zo was het niet bedoeld als goedpraten.
Ik heb nergens gezegd dat ik niet mee GA werken.
Maar ik wil dus ook weten wat mijn rechten zijn (weet inmiddels dat ik dus ook fout zit).

quote:
7s.gif Op woensdag 17 november 2010 22:17 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Klinkt mij meer in de oren als een manier om voor jezelf goed te praten dat je niet gaat meewerken. Eerst zou je verlies maken, nu ligt het aan de toon van de koper.
pi_88842282
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 22:17 schreef Liame het volgende:
En daarom heb ik dus dit topic geopend.. Voor mensen die dus onderbouwen (liefst met bronnen) kunnen of ik eventueel gelijk heb, maar natuurlijk ook om mijn ongelijk te onderkennen.

Maar dan is het weer zo dat de koper z'n zin krijgt en lacht omdat die ook wel weet dat een advocaat niks zal uitvoeren.

Ownee, ga ik dus weer doemdenken want ik ging uit van goede trouw. En dat ik het toch uiteindelijk wel netjes wil oplossen.
Wat wint die vrouw als jij het product terugneemt, daar gaat het haar immers om.
pi_88842355
Het was niet DIRECT "ik schakel een advocaat in", maar als ik niet snel zou reageren dat dat het was. Maar algauw daarna was het dat er al contact gezocht was en als ik niet snel een aanbod deed het dus "in werking wordt gezet".

quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 22:16 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

Oh, dat soort lui. Als ze daar al mee gaan dreigen, dan is het bij mij gelijk einde oefening en kunnen ze alle goodwill shaken.
pi_88842454
Mensen voor nu bedankt voor de reacties, ik ga nu slapen, morgen weer vroeg.
Ik ben trouwens wel een TS die wel reageert maar ben vermoedelijk morgenavond pas weer aanwezig voor reacties. Dus niet roepen dat ik hier niet meer durf te komen ofzo ;)
  woensdag 17 november 2010 @ 22:38:01 #60
33954 ElisaB
pi_88843422
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 22:17 schreef Liame het volgende:

Owkee, in dat geval:

quote:
Beste koper, ik baal dat ik de vlek niet heb gezien; had ik 'm wel gezien, dan had ik dit anders aangepakt. Maar om eerlijk te zijn krijg ik rooie vlekken als iemand direct begint te roepen om een advocaat. Ik ben niet helemaal van eergisteren en jij weet net zo goed als ik dat een advocaat onzin is. Los daarvan ga je er direct van uit dat met mij niet te praten is, en dat stoort me mateloos.

Dat gezegd hebbende: ik baal nog steeds van de vlek, ben een fatsoenlijk mens, dus wil het graag met je oplossen. Wat stel je voor?
Als de gevraagde vergoeding je te hoog is, stel je voor dat ze de doek retourneert en jij het geld terugstort. Staat de vergoeding je aan, dan maak je het netjes morgen over.

Opgelost. Weer wat geleerd. Tijd voor een fijn weekend ^O^
  woensdag 17 november 2010 @ 22:38:38 #61
33954 ElisaB
pi_88843454
Ow ja, en slaap lekker ;)
pi_88843489
Dankje :)
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 17 november 2010 @ 22:42:43 #63
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_88843714
Als t gebroken wit is, kun je met ontkleurder misschien nog wat 3n daarna een kleurtje erdoor. Vergoed de koper die dingen, denk dat je er dan samen wel uit komt.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_88843950
(pff ben ik nog, moest toch die mail nog typen.. ElisaB zit er copyright op je tekst ik wil hem bijna zo goed als kopiëren)
  woensdag 17 november 2010 @ 23:20:07 #65
33954 ElisaB
pi_88845721
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 22:46 schreef Liame het volgende:
(pff ben ik nog, moest toch die mail nog typen.. ElisaB zit er copyright op je tekst ik wil hem bijna zo goed als kopiëren)
Je kopieert maar een eind weg ;)
  woensdag 17 november 2010 @ 23:25:42 #66
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_88845987
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 22:20 schreef Liame het volgende:
Het was niet DIRECT "ik schakel een advocaat in", maar als ik niet snel zou reageren dat dat het was. Maar algauw daarna was het dat er al contact gezocht was en als ik niet snel een aanbod deed het dus "in werking wordt gezet".

[..]

Komt neer op hetzelfde toch? Dreigen dat als het niet snel genoeg gaat dat ze dan wel actie ondernemen. Ik vind het een soort van afpersing en daar ga ik dan al niet meer op in.

In jouw geval zal ik als je echt niets hebt gezien, de vrouw laten barsten of het terugsturen ter beoordeling van jou. Voor hetzelfde geld is het er zo uit te wassen en belazerd ze de boel. Ikzelf heb het nog nooit meegemaakt, maar als je leest wat mensen soms doen om maar wat goedkoper uit te zijn op marktplaats...
Ook hoi !
pi_88856557
Even vanaf mijn werk.. dit verhaal krijgt een staartje.
Ik heb een bedrag aangeboden, maar de koper wil de helft terug.
Hier ga ik niet mee akkoord dus nu wacht ik het wel af.
pi_88857543
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 11:42 schreef Liame het volgende:
Je hebt je al schikkelijk opgesteld ookal heb je gezegt dat de "garantie tot het postkantoor" is.
En de koper moet sowieso niet zeuren aangezien de verkoopprijs al lager is dan wat jij in je hoofd had. Als hij jou bod niet aanneemt dan heeft de koper pech gehad.
pi_88857566
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 11:42 schreef Liame het volgende:
Daar zou ik dus inderdaad niet mee akkoord gaan. Dan stuurt die het maar terug.
  donderdag 18 november 2010 @ 12:58:54 #70
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_88858757
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 21:22 schreef UbaPat het volgende:
je wist niet dat er een vlek op zat? hoe kan je dat nou niet weten? ik vind je gewoon een gemene oplichter als ik je verhaal zo lees
Je gaat er direct vanuit de koper geen oplichter is?
Wie weet probeert hij TS wel iets op de mauw te spelden, zodat-ie een gratis broek heeft.

TS: Ben je een echte winkel? Of een particulier die zijn tweede hands spullen te koop aanbied?

Op het eerste geval heeft de koper recht op het retourneren van het product zonder opgaaf van rede binnen 7 dagen (wet kopen op afstand). Het product moet dan in de originele staat zijn (en niet gedragen en/of gewassen). Je hebt het over een vlek die er niet uitgaat, is de koper eerst gaan wassen? Zo ja, dan hoef jij niks te doen.

Ben je een particulier, dan hoef je niets te doen. Je handelde ter goede trouw en was niet bekend met de vlek. De koper heeft hierin ook onderzoeksplicht en had het product ook kunnen ophalen om het eerst te inspecteren alsvorens tot koop over te gaan. Hij heeft er zelf voor gekozen om het product op te laten sturen en neemt daarbij dus het risico dat als de verkoper iets over het hoofd heeft gezien er mogelijk iets mis is met het product.

Ik zal me trouwens niet al te veel zorgen maken dat er straks echt een advocaat op de stoep staat. Ten eerste zijn mensen die ropen "ik haal er een advocaat bij" doorgaans niet vermogend genoeg om er een te kunnen te betalen. En ten tweede, een advocaat kan alleen een mooie brief maken waarin de eisen van de koper staan, en die weet je al...
So we just called him Fred
pi_88861409
FredvZ, ik ben een particulier die af en toe eens iets tweedehands te koop aanbiedt.
Dankjewel voor je uitgebreide reactie, top!
  † In Memoriam † zaterdag 20 november 2010 @ 15:30:23 #72
7074 moussy
kuttekop
pi_88944118
en? zijn jullie er nog uit gekomen?
pi_88947058
Juridisch gezien win je het, aangezien je een particulier bent. Een vlekje op zo'n oppervlak vind ik niet zo bijzonder.

Wat ik zou doen: voorstellen dat je het product terugneemt, maar dat de andere partij de verzendkosten van beide keren betaald. Dan maak jij geen verlies, en de koper moet zijn verlies nemen. Die weet waar hij/zij aan begint met kopen van een particulier en laten verzenden.
pi_89023382
We zijn er niet uitgekomen.. dus dit gaat naar een advocaat of wat dan ook.
Ik wacht het af.
pi_89023637
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 19:07 schreef Liame het volgende:
We zijn er niet uitgekomen.. dus dit gaat naar een advocaat of wat dan ook.
Ik wacht het af.
Waarop is het gestruikeld? Wil koper alleen maar 50% korting of heb je voorgesteld het product terug te nemen en de koop te ontbinden?
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_89024219
Koper wil 50% korting.
En ik wil niet ontbinden (en als ik wel wil ontbinden wil ik het onder de voorwaarden die Tha_Duck stelt, maar die wil die koper dan weer niet.
En zo is het vastgelopen.
pi_89024351
Nou, laat maar komen dan die advocaat w/
.
  maandag 22 november 2010 @ 19:33:41 #78
323439 HetKlusKonijn
pi_89024727
Liame, wat r_one zegt: laat maar komen die juridische rimram. oO/

50% korting eisen lijkt me behoorlijk belachelijk gezien de omstandigheden, en jij hebt zeker je best gedaan om er samen uit te komen. Koper... niet zo heel erg zou ik zo zeggen.
pi_90801028
TS, heb je al post van de advocaat gehad ? c_/
  dinsdag 4 januari 2011 @ 00:21:51 #80
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_90821886
Tuurlijk niet. Soms krijgen mensen om de meeste domme dingen homoseksuele neigingen en willen ze mensen imponeren met stevige woorden. De uitvoering daarentegen blijft achterwege :(
Anders omschrijven dan indruk proberen te maken kan ik het dan ook niet.
Ook hoi !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')