Voor fatsoennormen zij helaas geen bronnen te vinden. Over de juridische kant laat ik mij verder niet uit.quote:Op woensdag 17 november 2010 21:20 schreef Liame het volgende:
Graag zie ik jullie mening onderbouwd met een bron..
Ik heb zelf natuurlijk ook al gegoogeld maar niks nuttigs gevonden.
Is er niet alleen sprake van dwaling wanneer de verkopende partij de zaken welwillend anders voorspiegelt dan dat deze werkelijk zijn? Volgens mij is dat hier niet het geval.quote:Op woensdag 17 november 2010 21:24 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Ten eerste: de koper wil een advocaat inschakelen voor een bedragje van ... wat, nog geen 100 euro? Mag ik éven lachen?![]()
Of je verkeerd zit... je zegt dat je niet op de hoogte was van die vlek, dus aannemende dat dat inderdaad het geval was, ben je sowieso te goeder trouw. Ik ga er maar even vanuit dat de koper dat ook is (dus niet van, "ik heb eigenlijk spijt van mijn aankoop en ga proberen mijn geld terug te krijgen, en ik verzin daarvoor maar een reden - de vlek"). Strikt juridisch gezien is hier sprake van dwaling en de juridische consequentie daarvan is ontbinding van de koopovereenkomst, jij moet het geld terugbetalen... maar: koper moet ook de spullen retourneren!
M.i. had koper ook moeten realiseren dat als je tweedehands spullen koopt, ookal worden deze aangeboden zijnde 'als goed als nieuw', dat er dan toch altijd nog iets mis mee kan zijn. Aangezien jijzelf zelfs niet op de hoogte van de vlek was, kan deze vlek niet iets 'enorms' zijn geweest, maar veelal een klein gebrekje. Misschien is het een goed idee om aan te bieden om b.v. een klein bedrag terug te betalen?
Hier komt geen advocaat aan te pas hoor. Tenzij diegene een advocaat kent die dit gratis wil doen, want een zaak van 70 euro gaat natuurlijk nergens over.quote:Op woensdag 17 november 2010 21:34 schreef Liame het volgende:
En als er dan toch al een advocaat in het werk komt, moet ik bij ongelijk die dan ook betalen?
.....Want om 70 euro vind ik dat ook wel wat een gedoe.
Nee, voor het juridische begrip "dwaling" is het noodzakelijk dat BEIDE partijen zich - onbewust - niet goed hadden geïnformeerd over de staat van het geleverde. Dat is hier het geval - koper dacht spullen 'zo goed als nieuw' aan te schaffen, en verkoper meende dat dat inderdaad het geval was, niet op de hoogte zijnde van de 'vlek'. "Dwaling" is dus zonder dat er sprake is van enige 'schuld' bij beide partijen, en dat is hier - uiteraard ervanuit gaande dat beide partijen te goeder trouw zijn - het geval.quote:Op woensdag 17 november 2010 21:31 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Is er niet alleen sprake van dwaling wanneer de verkopende partij de zaken welwillend anders voorspiegelt dan dat deze werkelijk zijn? Volgens mij is dat hier niet het geval.
Strikt genomen kan die koper natuurlijk roepen wat-ie wil, er is natuurlijk geen advocaat die hier een zaak van zal maken te vinden... maar om de zaak gewoon tot een goed einde te brengen lijkt het mij het beste om toch nog aan te bieden om een tientje korting te geven. Gaat koper dan nog steeds stijgeren, dan zou mijn reactie zijn: zoek het maar lekker uit verder, en tabee ermee...!quote:Op woensdag 17 november 2010 21:31 schreef Liame het volgende:
Bedankt voor de reacties trouwens, ik had verwacht helemaal afgemaakt te worden maar dat valt dus mee.
Ik begrijp wel dat ik wat toegevender moet zijn naar de koper, maar ik wil het toch nog graag onderbouwd zien.
Ik denk dat alleen al een standaardbriefje 'ingebrekestelling' door een advocaat, de koper meer gaat kosten dan die 70 euro.quote:Op woensdag 17 november 2010 21:34 schreef Liame het volgende:
En als er dan toch al een advocaat in het werk komt, moet ik bij ongelijk die dan ook betalen?
.....Want om 70 euro vind ik dat ook wel wat een gedoe.
Niet helemaal juist. Bij "wederzijdse dwaling" is er sprake van dwaling aan beide kanten (klant en verkoper wisten niet van het gebrek). Als Liame wist van de vlek, maar de koper niet heeft ingelicht of verkeerd heeft ingelicht (ze zegt bijvoorbeeld dat de vlek er niet opzat), is er ook sprake van dwaling (art. 6:228 BW).quote:Op woensdag 17 november 2010 21:35 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Nee, voor het juridische begrip "dwaling" is het noodzakelijk dat BEIDE partijen zich - onbewust - niet goed hadden geïnformeerd over de staat van het geleverde. Dat is hier het geval - koper dacht spullen 'zo goed als nieuw' aan te schaffen, en verkoper meende dat dat inderdaad het geval was, niet op de hoogte zijnde van de 'vlek'. "Dwaling" is dus zonder dat er sprake is van enige 'schuld' bij beide partijen, en dat is hier - uiteraard ervanuit gaande dat beide partijen te goeder trouw zijn - het geval.
Als de verkoper de zaken anders voorspiegelt dan ze zijn, dan is er sprake van wanprestatie.
Ik kan mij absoluut niet voorstellen dat dit ooit een 'zaak' zou worden. Het gaat om 70 euro!quote:Op woensdag 17 november 2010 21:47 schreef Liame het volgende:
De koper geeft aan dat het een verkleuring is die er dus niet uitgaat.
En HetKlusKonijn, bedoe je daarmee te zeggen dat ik die advocaatkosten niet op mijn rekening krijg omdat het hoogstwaarschijnlijk geen zaak wordt?
Maar wat dan als dat wel gebeurd?
Is het nou wel kleding (zo je in de OP zegt) of géén kleding, zoals je hier zegtquote:Op woensdag 17 november 2010 21:19 schreef Liame het volgende:
Verkoper heeft een foto gestuurd en het gaat niet echt om een kledingsstuk maar vergelijkbaar iets.
Dat bedoelde ik dus, ik ga ervan uit dat Liame ook niets wist van die vlek - zoals ze zegt.quote:Op woensdag 17 november 2010 21:48 schreef Kimochi het volgende:
[..]
Niet helemaal juist. Bij "wederzijdse dwaling" is er sprake van dwaling aan beide kanten (klant en verkoper wisten niet van het gebrek). Als Liame wist van de vlek, maar de koper niet heeft ingelicht of verkeerd heeft ingelicht (ze zegt bijvoorbeeld dat de vlek er niet opzat), is er ook sprake van dwaling (art. 6:228 BW).
Helemaal correct, maar ik neem dan hierbij ook in overweging dat 'zo goed als nieuw' niet gelijk staat aan 'nieuw'. Het blijven tenslotte tweedehands producten, en dat zou een koper zich ook altijd moeten realiseren. Het zou anders zijn geweest als Liame de zaken had aangeboden onder nadere omschrijvingen als "zit nog in de verpakking, nooit gebruikt!" of iets dergelijks.quote:Het juridische begrip wanprestatie heeft niets van doen met het geven van inlichtingen, maar is in dit geval misschien wel van belang. Wanprestatie is een tekortkoming in de nakoming van een verbintenis: Liame heeft (als we de koper moeten geloven) een kledingstuk met een vlek verkocht, terwijl ze een "zo goed als nieuw" kledingstuk heeft beloofd. De schade die de koper daardoor lijdt, zou dan vergoed moeten worden tenzij de tekortkoming niet kan worden toegerekend (art. 6:74 BW).
Dat was ook mijn eerste advies... denk nog steeds dat dat het beste idee is.quote:Misschien is het beter om een deel van de schade te vergoeden, omdat jullie niet zeker weten of die vlek er nu al zat of niet?
Hmmm... da's een lastige. Ik zou niet graag met een draagdoek met een vlek erop lopen, maar wellicht kan je 'm binnestebuiten doen en zie je er weinig van. Als koper zou ik me een beetje in de mailing genomen voelen en tevreden zijn met excuses en een kleine tegemoetkoming.quote:Op woensdag 17 november 2010 21:54 schreef Liame het volgende:
ElisaB het is een draagdoek
Een lap stof van 100% katoen met afmetingen van 460cm bij 70cm.
Die vlek van zegmaar 1 bij 2 cm zit in het midden en is lichtgeel op gebroken wit.
Maargoed, ivm privacy enzo.. maarja die is nu toch al weg.
Dat vind ik ook gewoon een redelijke oplossing. Tientje eraf en iedereen gaat weer verder met zijn leven.quote:Op woensdag 17 november 2010 21:56 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Hmmm... da's een lastige. Ik zou niet graag met een draagdoek met een vlek erop lopen, maar wellicht kan je 'm binnestebuiten doen en zie je er weinig van. Als koper zou ik me een beetje in de mailing genomen voelen en tevreden zijn met excuses en een kleine tegemoetkoming.
Een kleine schadevergoeding lijkt me dan inderdaad de beste oplossing.quote:Op woensdag 17 november 2010 21:49 schreef Liame het volgende:
Kimochi, laten we er vanuit gaan dat die vlek er al zat. Ik geloof de koper.
Dat heb je toch zelf gedaan? Die vlek had je niet in je prijs ingecalculeerd (de koper overigens ook niet). En anders neem je hem terug en verkoop je hem iemand die er meer voor neer wil leggen.quote:Op woensdag 17 november 2010 22:01 schreef Liame het volgende:
Ik zal dan wel gierig zijn, maar ik vind dat ik de koper al gematst heb door tegemoet te komen hem voor een hoop minder weg te doen (niet om de vlek dus maar om snelle verkoop).
Dat heet marktwerking en ontslaat je niet van je plicht te leveren wat je verkocht hebt (een z.g.a.n. draagdoek) of de koper schadeloos te stellen of te compenseren.quote:Op woensdag 17 november 2010 22:01 schreef Liame het volgende:
Ik zal dan wel gierig zijn, maar ik vind dat ik de koper al gematst heb door tegemoet te komen hem voor een hoop minder weg te doen (niet om de vlek dus maar om snelle verkoop).
Ja leuk, maar met vlek is dat textiel natuurlijk nog veel minder waard. En dat jij een item verkoopt, 'zo goed als nieuw' en vervolgens met een lage prijs akkoord gaat, wil nog niet zeggen dat je dan ook mindere kwaliteit hoeft te leveren.quote:Op woensdag 17 november 2010 22:01 schreef Liame het volgende:
Ja, soms heb je wel eens pech in het leven. Maar het was jouw draagdoek, jouw verkoop, jouw vergissing. Dus daar hoef je de koper niet mee op te zadelen lijkt me. Het enige dat hij / zij heeft gedaan is iets anders kopen dan jij had beloofd...quote:Op woensdag 17 november 2010 22:01 schreef Liame het volgende:
Om dat ook nog eens nog meer van de prijs af te doen, zit ik echt op dik verlies.
Maarja, dat zal dan wel mijn eigen schuld zijn ofzo![]()
De koper heeft al 70 euro verlies, die heeft een item gekocht met een niet verwijderbare vlek. Ik zou tweedehands textiel met een vlek nog niet gratis willen hebben.quote:Op woensdag 17 november 2010 22:01 schreef Liame het volgende:
Om dat ook nog eens nog meer van de prijs af te doen, zit ik echt op dik verlies.
Ow, daar zou ik ook een beetje kriegelig van wordenquote:Op woensdag 17 november 2010 22:14 schreef Liame het volgende:
Ik wil best meewerken met iets, maar als iemand direct met een advocaat begint dan wordt ik ook wat minder welwillend en meewerkend (en ja, dat is een negatief punt van hoe ik zelf ben).
Diegene was net aangemeld en had nog nooit kopen/verkopen gedaan dus dan ga ik zelfs iemand zien die kwaad wil naar mij toe.
Maar dat heb ik al van me afgezet, doordat diegene direct al kwam met die vlek dus ik geloof dat die gene net als mij ter goede trouw te werk gaat.
Oh, dat soort lui. Als ze daar al mee gaan dreigen, dan is het bij mij gelijk einde oefening en kunnen ze alle goodwill shaken.quote:Op woensdag 17 november 2010 21:23 schreef Liame het volgende:
Noem me een gemene oplichter, maar zoals ik al zeg, ik handel uit goede trouw.
Ik zeg toch ook niet dat ik het niet wil oplossen met de koper, maar als iemand direct begint te dreigen met een advocaat dan denk ik laat maar, eerst maar zien wat mijn eigen rechten zijn.
Snap je?
Klinkt mij meer in de oren als een manier om voor jezelf goed te praten dat je niet gaat meewerken. Eerst zou je verlies maken, nu ligt het aan de toon van de koper.quote:Op woensdag 17 november 2010 22:14 schreef Liame het volgende:
Ik wil best meewerken met iets, maar als iemand direct met een advocaat begint dan wordt ik ook wat minder welwillend en meewerkend (en ja, dat is een negatief punt van hoe ik zelf ben).
quote:Op woensdag 17 november 2010 22:17 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Klinkt mij meer in de oren als een manier om voor jezelf goed te praten dat je niet gaat meewerken. Eerst zou je verlies maken, nu ligt het aan de toon van de koper.
Wat wint die vrouw als jij het product terugneemt, daar gaat het haar immers om.quote:Op woensdag 17 november 2010 22:17 schreef Liame het volgende:
En daarom heb ik dus dit topic geopend.. Voor mensen die dus onderbouwen (liefst met bronnen) kunnen of ik eventueel gelijk heb, maar natuurlijk ook om mijn ongelijk te onderkennen.
Pff, is gewoon lastig zo.
Ik denk dat ik jullie advies maar ter harte neem en een vergoeding bedenk.
Maar dan is het weer zo dat de koper z'n zin krijgt en lacht omdat die ook wel weet dat een advocaat niks zal uitvoeren.
Ownee, ga ik dus weer doemdenken want ik ging uit van goede trouw. En dat ik het toch uiteindelijk wel netjes wil oplossen.
quote:Op woensdag 17 november 2010 22:16 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Oh, dat soort lui. Als ze daar al mee gaan dreigen, dan is het bij mij gelijk einde oefening en kunnen ze alle goodwill shaken.
Owkee, in dat geval:quote:Op woensdag 17 november 2010 22:17 schreef Liame het volgende:
En daarom heb ik dus dit topic geopend.. Voor mensen die dus onderbouwen (liefst met bronnen) kunnen of ik eventueel gelijk heb, maar natuurlijk ook om mijn ongelijk te onderkennen.
Pff, is gewoon lastig zo.
Ik denk dat ik jullie advies maar ter harte neem en een vergoeding bedenk.
Maar dan is het weer zo dat de koper z'n zin krijgt en lacht omdat die ook wel weet dat een advocaat niks zal uitvoeren.
Ownee, ga ik dus weer doemdenken want ik ging uit van goede trouw. En dat ik het toch uiteindelijk wel netjes wil oplossen.
Als de gevraagde vergoeding je te hoog is, stel je voor dat ze de doek retourneert en jij het geld terugstort. Staat de vergoeding je aan, dan maak je het netjes morgen over.quote:Beste koper, ik baal dat ik de vlek niet heb gezien; had ik 'm wel gezien, dan had ik dit anders aangepakt. Maar om eerlijk te zijn krijg ik rooie vlekken als iemand direct begint te roepen om een advocaat. Ik ben niet helemaal van eergisteren en jij weet net zo goed als ik dat een advocaat onzin is. Los daarvan ga je er direct van uit dat met mij niet te praten is, en dat stoort me mateloos.
Dat gezegd hebbende: ik baal nog steeds van de vlek, ben een fatsoenlijk mens, dus wil het graag met je oplossen. Wat stel je voor?
Je kopieert maar een eind wegquote:Op woensdag 17 november 2010 22:46 schreef Liame het volgende:
(pff ben ik nog, moest toch die mail nog typen.. ElisaB zit er copyright op je tekst ik wil hem bijna zo goed als kopiëren)
Komt neer op hetzelfde toch? Dreigen dat als het niet snel genoeg gaat dat ze dan wel actie ondernemen. Ik vind het een soort van afpersing en daar ga ik dan al niet meer op in.quote:Op woensdag 17 november 2010 22:20 schreef Liame het volgende:
Het was niet DIRECT "ik schakel een advocaat in", maar als ik niet snel zou reageren dat dat het was. Maar algauw daarna was het dat er al contact gezocht was en als ik niet snel een aanbod deed het dus "in werking wordt gezet".
[..]
Je hebt je al schikkelijk opgesteld ookal heb je gezegt dat de "garantie tot het postkantoor" is.quote:Op donderdag 18 november 2010 11:42 schreef Liame het volgende:
Even vanaf mijn werk.. dit verhaal krijgt een staartje.
Ik heb een bedrag aangeboden, maar de koper wil de helft terug.
Hier ga ik niet mee akkoord dus nu wacht ik het wel af.
Daar zou ik dus inderdaad niet mee akkoord gaan. Dan stuurt die het maar terug.quote:Op donderdag 18 november 2010 11:42 schreef Liame het volgende:
Even vanaf mijn werk.. dit verhaal krijgt een staartje.
Ik heb een bedrag aangeboden, maar de koper wil de helft terug.
Hier ga ik niet mee akkoord dus nu wacht ik het wel af.
Je gaat er direct vanuit de koper geen oplichter is?quote:Op woensdag 17 november 2010 21:22 schreef UbaPat het volgende:
je wist niet dat er een vlek op zat? hoe kan je dat nou niet weten? ik vind je gewoon een gemene oplichter als ik je verhaal zo lees
Waarop is het gestruikeld? Wil koper alleen maar 50% korting of heb je voorgesteld het product terug te nemen en de koop te ontbinden?quote:Op maandag 22 november 2010 19:07 schreef Liame het volgende:
We zijn er niet uitgekomen.. dus dit gaat naar een advocaat of wat dan ook.
Ik wacht het af.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |