abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88778596
Hier kun je je ervaringen op het gebied van motorrijles delen en kun je vragen stellen over de meest uiteenlopende (motor)onderwerpen. Ben je van plan om binnenkort met motorrijlessen te beginnen, schroom dan niet en meldt je in dit topic. Ook oud lessers zijn van harte welkom om hun ervaringen en kennis aan ons over te dragen.

De lessers
Anne Eerste rijles: 06-09-2010 Theorie: 19-10-2010 AVB: 13-12-2010 AVD: nnb Rijschool: Paul Lam, Nijmegen Lesmotor: Een verlaagde Kawasaki ER5

ArnosL Eerste les: 06-11-2010 Theorie: nnb AVB: nnb AVD: nnb Rijschool: Te Morsche Rijssen Lesmotor: Honda CBF 500

beantsje Eerste rijles: 16-09-10 Theorie: 04-10-2010 AVB: 17-11-2010 AVD: nnb Rijschool: Succes, Emmen Lesmotor: Honda CB500

Boomstronk Eerste rijles: 04-10-10 Theorie: nnb AVB: nnb AVD: nnb Rijschool: nnb Lesmotor: nnb

daantje1044 Eerste rijles: 21-09-2010 Theorie: 29-10-2010 AVB: 16-11-2010 AVD: nnb Rijschool: Dek, Goes Lesmotor: Honda CBF600

Dekatria Eerste rijles: 23-10-2010 Theorie: 13-10-2010 AVB: nnb AVD: nnb Rijschool: de Jong Rotterdam Lesmotor: Honda CBF600

densmee Eerste rijles: 29-09-2010 Theorie: 09-11-2010 AVB: 13-12-2010 AVD: nnb Rijschool: Ben Verhagen, Eersel Instructeur Rene van den Boogaard, Eindhoven Lesmotor: Honda CBF600

MarkoAlmelo Eerste rijles: 31-08-2010 Theorie: nnb AVB: nnb AVD: nnb Rijschool: Ter Brink, Almelo Lesmotor: Honda CB500

Rezjeh Eerste rijles: 01-05-2010 Theorie: nnb AVB: 04-08-2010 in Ter Aar (1e poging) AVD: nnb Rijschool: Rijschool Martijn, Leiden Lesmotor: Suzuki SFV650 Gladius

Yreal Eerste rijles: 20-9-2010 Theorie: 14-09-2010 AVB: nnb AVB: nnb Rijschool: Verkeerscentrum Zoetermeer Lesmotor: Honda CBF500 (35KW)

Bijzondere verrichtingen op youtube

Handige site's
Motor-Forum
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
Bijzondere verrichtingen CBR(.pdf)
Gratis theorie 5 gratis oefenexamens Wel eerst het gratis MotoPlus blad aanvragen, dan krijg je direct een toegangscode.
http://www.luiemotorfiets.nl/

*O* Geslaagden 2009 *O*
Neo_ 01-04-2009 Sequencial 22-04-2009 KleinVosje 16-06-2009 robert-dirksen 30-07-2009 Robin_ 31-07-2009 -Menn0- 10-08-2009 DABAMASTER 12-08-2009 RemcoDelft 31-08-2009 Pro2Call 07-09-2009 tongytongylickylicky 09-09-2009 keepwalking 14-09-2009 Renedis 15-10-2009 crossover 12-11-2009 PeeJie_ 03-12-2009 Gauner 03-12-2009 TPS ??-??-2009

*O* Geslaagden 2010 *O*
Mickeys 19-07-2010 HeetBoven 30-09-2010

Vorige Topics
Motor Rijles
Motorrijlessen #2
Motorrijlessen #3
Motorrijlessen #4 "Vroom vrooom"
Motorrijles #5: Waar er twee minder zijn.
Motorrijles #6 nemen rotondes al veel te schuin
Motorrijlessen, deeltje 7! met luie lessers :')
Motorrijlessen! nummero 8! Inc een paar nieuwe lessers *O*
Motorrijlessen nr. 9! Volgas richting A!
Motorrijles topic 10, odz echte mannen lessen in de winter!
Motorrijles deeltje 11, op naar de zomer
Motorrijles deeltje 12, het weer is goed en nu A nog
Motorrijles #13 Schaamranden waar we trots op zijn
Motorrijles #14 Ken je plek (op de weg)
Motorrijles #15: File bij het CBR!
Motorrijles #16: The sequal continues!
Motorrijles #17
Motorrijles #18
Motorrijles #19 - waar iedereen cabrio rijdt
Motorrijles #20 - Waar we hopen dat het nog lang droog blijft
Motorrijles #21 - Met de bladeren de weg op
Motorrijles #22 - Brrrrrrrrrrrrrrrrrr.
Motorrijles #23 - De start van het seizoen!
Motorrijles #24 - Zweten zich een ongel... rijbewijs!
Motorrijles #25 - Met de knieën tegen de tank!
Motorrijles #26 - Blijf vooruit kijken!

Deze OP (openingspost) is hier terug te vinden. Klik op bewerken (bovenaan) en kopieer de post. Wil je er ook in staan? Klik op bewerken (bovenaan) en sla de pagina op.

[ Bericht 0% gewijzigd door Anne op 10-01-2011 12:32:28 ]
pi_88778918
Zo. Vandaag weer een lesje gehad. En ik begin een beetje te balen van mijzelf :'), want;

1. De noodstop lukt gewoon nog steeds niet en ikzelf zie ook geen verbetering (instructeur zegt van wel).
2. Ik erover zit te twijfelen om die hele noodstop gewoon te laten zitten en me vooral te richten op alle andere remoefeningen. Zodat die perfect gaan en ik de noodstop dus fout mág doen.'

En dat is natuurlijk niet de juiste instelling, want ik wil gewoon per se alles kunnen eigenlijk :(.

De langzame slalom lukt me om een of andere reden ook niet meer. Als ik stapvoets moet rijden, gaat dat prima (die oefen ik zelfs niet meer) en de snelle slalom gaat ook prima. Maar een combinatie ervan :N. Ik kut teveel met de koppeling, terwijl ik juist met mijn achterrem moet kutten en daarmee mijn snelheid moet bepalen (met de koppeling mag wel, maar ik maak het mezelf daarmee juist te moeilijk).

Wat wel gewoon weer goed ging vandag; precisiestop, stopproef, 8je, snelle slalom, uitwijkoefening en het wegrijden uit een parkeervak (al mag die nog met iets meer overtuiging, maar hij zal wel goedgekeurd worden).

Grrr :P. Nog 3 lessen en dan moet ik op voor het AVB-examen.
Ik wist trouwens niet dat je de verrichtingen op het examen 2 keer mág doen. Dat is ook wel een soort van geruststelling op zich.

En ik ga binnenkort toch maar eens andere handschoenen kopen, nu weet ik zeker dat deze niet voor de winter zijn :'). Mijn vingers waren al bevroren na de rit naar het oefenterrein toe. Niet fijn!

Zo, nu heb ik wel weer genoeg geluld geloof ik :').
  dinsdag 16 november 2010 @ 14:48:46 #3
37248 BertV
Klei indiaan
pi_88779335
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 november 2010 14:38 schreef Anne het volgende:
En ik ga binnenkort toch maar eens andere handschoenen kopen, nu weet ik zeker dat deze niet voor de winter zijn :'). Mijn vingers waren al bevroren na de rit naar het oefenterrein toe. Niet fijn!

Even een doorrijder tip:
Ik heb electrisch verwarmde handschoenen (met accu's) :D

Kost een paar centen, maar mijn handen blijven warmer dan die van een gemiddelde automobilist. Die met zo'n koud stuur... brrr. :+
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_88780272
* Henkhimself kan gelukkig de quote knop niet vinden?

Wat gaat er precies mis met de noodstop dan Anne? Het is toch eigenlijk gewoon de precisiestop alleen moet je iets meer remmen!

Ik heb donderdag weer een les na m'n examen vorige week. Heb meteen een nieuwe helm besteld vandaag omdat mijn huidige "brommer" helm niet echt bepaald top is.
pi_88780278
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 14:48 schreef BertV het volgende:

[..]

[ http://i17.photobucket.com/albums/b91/Spillertwo/SAM_0235.jpg&t=1]afbeelding ]

Even een doorrijder tip:
Ik heb electrisch verwarmde handschoenen (met accu's) :D

Kost een paar centen, maar mijn handen blijven warmer dan die van een gemiddelde automobilist. Die met zo'n koud stuur... brrr. :+
Oeh, dat zou wel lekker zijn B-). Op het "kost een paar centen" na dan.
pi_88780442
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 15:13 schreef Henkhimself het volgende:
* Henkhimself kan gelukkig de quote knop niet vinden?

Wat gaat er precies mis met de noodstop dan Anne? Het is toch eigenlijk gewoon de precisiestop alleen moet je iets meer remmen!

Ik heb donderdag weer een les na m'n examen vorige week. Heb meteen een nieuwe helm besteld vandaag omdat mijn huidige "brommer" helm niet echt bepaald top is.
Nieuwe layout? ;)
Je moet even met je muis onder de datum van de post heen gaan, dan komt dit tevoorschijn:

De knopjes kun je ook vastzetten. Moet je even rechtsboven je opties ( edit_prefs.png ) bekijken.

Ja, klopt, het is inderdaad net de precisiestop of de stopproef, maar ik denk dat ik gewoonweg niet meer durf ofzo :').
Stom hè?

Wat is er mis met je huidige helm dan?
pi_88780536
hey, ik zal me ook maar weer eens melden, tijdje afwezig geweest.

Maar ik heb goed nieuws, ik ben geslaagd voor mijn AVB examen vandaag! ben echt blij en opgelucht nu!
geen pionnen meer voor mij!

ow ja en om even op de achterrem discussie terug te komen: ik moest de achterrem gebruiken tijdens mijn noodstop vandaag.
pi_88780608
Heb'm al gevonden *O*

M'n huidige helm heb ik twee jaar geleden gekocht en met korte ritjes zat die perfect. Maar nu ik dus langer rond rij merk ik dat hij net iets teveel knelt. Bovendien beslaat m'n vizier veel te snel en dat is niet bepaald handig.

Dat je niet durft kan ik best begrijpen ( je was toch een keertje onderuit gegaan met een remoefening?). Probeer gewoon steeds iets steviger te remmen. Er zit maar een klein verschil tussen de remoefening en de noodstop. Toen ik op mijn AVB examen de noodstop moest doen deed ik maar wat en het was kennelijk goed genoeg :P

Edit: Gefeliciteerd met je AVB daantje1044 *O*
pi_88780643
Gefeliciteerd daantje1044 :* !
  dinsdag 16 november 2010 @ 15:24:21 #10
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_88780672
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 15:20 schreef daantje1044 het volgende:
hey, ik zal me ook maar weer eens melden, tijdje afwezig geweest.

Maar ik heb goed nieuws, ik ben geslaagd voor mijn AVB examen vandaag! ben echt blij en opgelucht nu!
geen pionnen meer voor mij!
Wat zal dat een opluchting zijn ;) Gefeliciteerd! *O*
  dinsdag 16 november 2010 @ 15:24:21 #11
37248 BertV
Klei indiaan
pi_88780674
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 15:20 schreef daantje1044 het volgende:
ow ja en om even op de achterrem discussie terug te komen: ik moest de achterrem gebruiken tijdens mijn noodstop vandaag.
Het CBR kickt op die achterrem. :P
Gefeliciteerd!

In de praktijk kun je beter zo'n eigenwijs figuur worden die de achterrem onzin vindt dan een "gevaar op de weg" die alleen maar de achterrem instampt.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_88780791
ik ben zeker opgelucht! nu kan het echte werk beginnen!
ik deed het de eerste keer zonder achterrem, toen moest ik het overdoen, of ie toen goed was, geen idee!
maakt me ook niet uit, ben geslaagd haha.
pi_88780800
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 15:22 schreef Henkhimself het volgende:
Heb'm al gevonden *O*

M'n huidige helm heb ik twee jaar geleden gekocht en met korte ritjes zat die perfect. Maar nu ik dus langer rond rij merk ik dat hij net iets teveel knelt. Bovendien beslaat m'n vizier veel te snel en dat is niet bepaald handig.

Dat je niet durft kan ik best begrijpen ( je was toch een keertje onderuit gegaan met een remoefening?). Probeer gewoon steeds iets steviger te remmen. Er zit maar een klein verschil tussen de remoefening en de noodstop. Toen ik op mijn AVB examen de noodstop moest doen deed ik maar wat en het was kennelijk goed genoeg :P

Edit: Gefeliciteerd met je AVB daantje1044 *O*

Ow, dat is wel irritant. Bij mij beslaat ie ook nog, al heb ik wel een pinlock thuis klaar liggen voor op mijn helm die ik er toch maar eens op ga schroeven binnenkort. Ik rij nu nog steeds met mijn vizier open, maar nu met die kou krijg ik daar een beste snotneus van :').

:D. Misschien doe ik hem met het examen ook wel goed genoeg O-). We shall see.
Ik mag nu steeds zelf kiezen waarmee ik begin en wat ik wil oefenen. En elke keer begin ik braaf met de remoefeningen, totdat ik er weer even genoeg van heb, dus ik wil wel..
pi_88780825
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 15:27 schreef daantje1044 het volgende:
ik ben zeker opgelucht! nu kan het echte werk beginnen!
ik deed het de eerste keer zonder achterrem, toen moest ik het overdoen, of ie toen goed was, geen idee!
maakt me ook niet uit, ben geslaagd haha.
*O* ! Weet je toevallig ook al wanneer je op moet voor AVD?
pi_88780970
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 november 2010 15:27 schreef Anne het volgende:

[..]

Ow, dat is wel irritant. Bij mij beslaat ie ook nog, al heb ik wel een pinlock thuis klaar liggen voor op mijn helm die ik er toch maar eens op ga schroeven binnenkort. Ik rij nu nog steeds met mijn vizier open, maar nu met die kou krijg ik daar een beste snotneus van :').

:D. Misschien doe ik hem met het examen ook wel goed genoeg O-). We shall see.
Ik mag nu steeds zelf kiezen waarmee ik begin en wat ik wil oefenen. En elke keer begin ik braaf met de remoefeningen, totdat ik er weer even genoeg van heb, dus ik wil wel..
Bovendien mag je er 2 "onvoldoende" afsluiten. Als de rest gewoon goed gaat is het uiteindelijk geen probleem *O*
pi_88780983
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 november 2010 15:28 schreef Anne het volgende:

[..]

*O* ! Weet je toevallig ook al wanneer je op moet voor AVD?
nee, helaas niet. aangezien ik mijn theorie nog steeds niet gehaald heb, kan ik dat examen nog niet inplannen. maar heb de 29e mijn eerste AVD les, en vrijdag moet ik voor de derde keer op voor theorie. 3 keer is scheepsrecht toch?
pi_88781063
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 15:32 schreef daantje1044 het volgende:

[..]

nee, helaas niet. aangezien ik mijn theorie nog steeds niet gehaald heb, kan ik dat examen nog niet inplannen. maar heb de 29e mijn eerste AVD les, en vrijdag moet ik voor de derde keer op voor theorie. 3 keer is scheepsrecht toch?
:Y. Hoe leer je? Boek? Oefenexamens? Iets anders?
pi_88781178
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 november 2010 15:34 schreef Anne het volgende:

[..]

:Y. Hoe leer je? Boek? Oefenexamens? Iets anders?
ik maak oefenexamens en de onderdelen waar ik dan fouten in maak, lees ik nog eens door in het boek, kan het boek ondertussen dromen, maar slagen doe ik niet
pi_88781540
quote:
11s.gif Op dinsdag 16 november 2010 15:36 schreef daantje1044 het volgende:

[..]

ik maak oefenexamens en de onderdelen waar ik dan fouten in maak, lees ik nog eens door in het boek, kan het boek ondertussen dromen, maar slagen doe ik niet
En de vragen die je fout hebt, zijn dat steeds vragen uit eenzelfde categorie?
Of steeds verschillend? Als het één categorie is, zou ik alleen die nog even flink doorlezen en oefenen.

Maar wat je zelf zegt, 3x is vast scheepsrecht :Y :P.
  dinsdag 16 november 2010 @ 15:48:21 #20
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_88781677
quote:
11s.gif Op dinsdag 16 november 2010 15:36 schreef daantje1044 het volgende:
Ik heb het na gezakt te zijn geoefend via examencentrum.nl. Kost 1.30 per examen, maar het zijn wel echte examenvragen.

Enne, ik slaagde ook pas de derde keer hoor ;)
  dinsdag 16 november 2010 @ 16:00:51 #21
64238 CocaColaLight
Ja ook jij hebt Sample.jpg
pi_88782139
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 november 2010 15:45 schreef Anne het volgende:

[..]
Maar wat je zelf zegt, 3x is vast scheepsrecht :Y :P.
Oh dan mag ik nog even, vanmorgen door te lang twijfelen de verkeerde keuze gemaakt bij 1 vraag en daardoor niet genoeg tijd om te corrigeren meer over. Tja dat was de vraag die ik teveel fout had :X

Ach jah vanavond maar eens een tweede poging plannen.
Jah maar ik ben kunstenaar, ik probeer de kunst van het uitslapen meester te worden.
pi_88782225
ik oefen ook veel via examencentra.nl wel een fijne site om te oefenen.
nee Anne, viel het maar steeds in dezelfde categorie! dan wist ik wat ik fout deed, het is elke keer wat anders.
pi_88786586
Hey Anne,
Ik had hetzelfde probleem bij de langzame slalom.... de truc is om die koppeling gewoon goed te hebben voor je gaat slallommen en er dan absoluut vanaf te blijven! Als je de achterrem gebruikt dan kan je veel beter sturen... zorg ook voor genoeg toeren (mijn leraar zei steeds: liever teveel dan te weinig) dan gaat het meteen soepeler.

Mijn noodstop was ook wel avontuurlijk steeds want mijn motor had geen ABS, dus ik heb een keer mijn voorwiel geblokkeerd (net niet gevallen) en twee of drie keer mijn achterwiel... Ik kwam erachter dat je echt wel heel hard kan knijpen in die voorrem als je het maar niet plotseling doet! Zodra het gewicht op je voorwiel leunt door rustig remmen kan je gewoon doorknijpen... en als je ook de achterrem er rustig bij gebruikt zal de motor echt niet meer omvallen... zeker niet met ABS...

Ik heb zelf vrijdag zaterdag en maandagochtend nog les alvorens ik maandagmiddag voor het wegexamen op moet :) spannend
pi_88788569
Ik heb nu de langzame slalom ook tussen de oren; ik doe het als volgt;
ik rijd er in de 1 op aan, ca 15 m voor het begin gooi ik het gas dicht, knijp volledig de koppeling in en dan valt ie bijna stil. Dan voldoende gas, en koppeling heel rustig op laten komen totdat hij slipt zodat je stapvoets rijdt met lekker hoog toerental. Het tempo moet maar een fractie aan de hoge kant liggen.
Vervolgens doseer ik het tempo met de achterrem. Doe zeker niets meer met het gas, laat maar lekker janken. En alleen als ik merk dat ik de koppeling toch tever heb ingeknepen en het tempo valt terug, laat ik hem ietsje opkomen.

Houding; ik ben klein dus ik kruip helemaal voor tegen de tank aan. Draai mee met je schouders want als je je armen moet doorstrekken, gaan je polsen gauw draaien zodat je ongewild het gas of de koppeling verandert. En verder, plan je route vooruit. Stel de lijn voor die je wilt volgen, denk 2 pilonnen vooruit, niet te krap om de pilonnen heen en zoals het vorige topic heette: Kijk vooruit!

Noodstop is voor mij geen punt. Ik heb ABS. Ik heb geleerd om het alleen op de voorrem te doen. Op die manier kan je absoluut niets gebeuren, je kunt dus gewoon voluit knijpen. De achterrem is niet verplicht bij de noodstop. Ik krijg hem trouwens niet eens in de ABS bij droog weer, met mijn vorige examen regende het en toen kneep ik m wel in de ABS. Maar daar wordt hij niet op afgekeurd; het is juist een teken dat je flink hebt geremd!

En nu maar hopen dat het bij mij lukt morgen.....

[ Bericht 7% gewijzigd door beantsje op 16-11-2010 18:41:07 ]
pi_88788750
Ja, mijn instructeur geeft aan dat ik pas ga beginnen met stapvoets rijden zodra ik ga slalommen en op dat moment moet ik al beginnen met sturen en dergelijke en ben ik dus met teveel dingen tegelijk bezig en heb ik dus niet door dat ik met de koppeling aan het klooien ben.

Dus; van tevoren al de juiste snelheid hebben :Y.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')