http://www.nu.nl/politiek(...)shoofd-beperken.htmlquote:EN HAAG - De PvdA wil de politieke invloed van het staatshoofd inperken. Een wekelijks gesprek tussen premier en staatshoofd, is prima, maar dat moet dan wel gaan over het staatshoofd en niet over het kabinetsbeleid.
Dat zegt PvdA-Tweede Kamerlid Pierre Heijnen zaterdag. ''Als je de indruk wekt dat de koningin betrokken is bij het regeringsbeleid, dan denk ik dat dat niet verstandig is.''
Heijnen wil de rol van koningin Beatrix en in de toekomst koning Willem-Alexander terugbrengen tot contacten met burgers en maatschappelijke organisaties.
''Het aanmoedigen, de arm om de schouder, nieuwe initiatieven steunen. Daar moeten politieke kwesties niet doorheen lopen.''
Een PVV-voorstel steunen valt gewoon niet goed bij de achterban van veel partijen. Dus dan gaan ze zelf maar een soortgelijk voorstel indienen.quote:Op zaterdag 13 november 2010 19:56 schreef admiraal_anaal het volgende:
maar als PVV dit voorstelt staan ze op hun achterste poten en dan nu gaan ze het zelf voorstellen.... hoe bedoel je hypocriet
maarja dat is PvdA he
Daar kan de PVV anders ook behoorlijk wat van hoor (zie de zaak-Lucassen, als Wilders zo'n hardliner is wat betreft veiligheid en justitie, waarom heeft hij Lucassen dan nog niet uit de fractie gegooid? En zo zijn er nog wel wat andere voorbeelden in de PVV fractie), net als andere partijen overigens.quote:Op zaterdag 13 november 2010 19:56 schreef admiraal_anaal het volgende:
maar als PVV dit voorstelt staan ze op hun achterste poten en dan nu gaan ze het zelf voorstellen.... hoe bedoel je hypocriet
maarja dat is PvdA he
Omdat de PvdA wel inziet dat een koningshuis in een versnipperd politiek land als nederland een stabiele factor is. Dan heb je een partijloos burger nodig die duidelijk boven de partijen staat. Dat dit alleen maar kan door overerving waarbij iemand zijn hele leven wordt opgeleid om deze rol aan te nemen lijkt me duidelijk. alleen dan ben je niet vervuild door de politiek.quote:Op zaterdag 13 november 2010 19:53 schreef Holograph het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/politiek(...)shoofd-beperken.html
Ik waardeer deze houding van de PvdA. Hoewel ik het toch raar blijf vinden dat ze niet gewoon helemaal van onze koningin af willen. Ik bedoel, de PvdA is tegen een klassenmaatschapij, maar deze klasse van de bevolking wilt zij gewoon in stand houden.
"Nou, ja, God, het zegt iets over die partij. Er zit venijn in en revanchisme. Daar kwam ook hun motie uit voort die een ceremoniële rol voor de koningin bepleitte. Wilders redenering is: die koningin heeft me bij de formatie in de weg gezeten, dus weg ermee. Daarom hebben wij die motie niet gesteund. Maar wij komen zeker op het onderwerp terug. Dat kan niet anders na deze formatie. De normale formatieregels zijn met voeten getreden. Alleen moet het debat wel op een grondige en serieuze manier worden gevoerd."quote:Op zaterdag 13 november 2010 19:56 schreef admiraal_anaal het volgende:
maarja dat is PvdA he
Daar kan ik me wel bij aansluiten.quote:Op zaterdag 13 november 2010 20:47 schreef Corkscrew het volgende:
[..]
"Nou, ja, God, het zegt iets over die partij. Er zit venijn in en revanchisme. Daar kwam ook hun motie uit voort die een ceremoniële rol voor de koningin bepleitte. Wilders redenering is: die koningin heeft me bij de formatie in de weg gezeten, dus weg ermee. Daarom hebben wij die motie niet gesteund. Maar wij komen zeker op het onderwerp terug. Dat kan niet anders na deze formatie. De normale formatieregels zijn met voeten getreden. Alleen moet het debat wel op een grondige en serieuze manier worden gevoerd."
Aldus Job Cohen (8-11-2010).
Bron: De Pers (artikel / interview)
Pechtold kwam voor de formatie met een dergelijk voorstel. Ook Wilders stemde hiermee niet in.quote:Op zaterdag 13 november 2010 21:01 schreef admiraal_anaal het volgende:
Wilders had het al ver voor de formatieronde geopperd dus dat is ook onzin
Ik vind deze verklaring wel erg laf. Achteraf de argumenten invullen die toevallig uitkomen.quote:Op zaterdag 13 november 2010 20:47 schreef Corkscrew het volgende:
[..]
"Nou, ja, God, het zegt iets over die partij. Er zit venijn in en revanchisme. Daar kwam ook hun motie uit voort die een ceremoniële rol voor de koningin bepleitte. Wilders redenering is: die koningin heeft me bij de formatie in de weg gezeten, dus weg ermee. Daarom hebben wij die motie niet gesteund. Maar wij komen zeker op het onderwerp terug. Dat kan niet anders na deze formatie. De normale formatieregels zijn met voeten getreden. Alleen moet het debat wel op een grondige en serieuze manier worden gevoerd."
Aldus Job Cohen (8-11-2010).
Bron: De Pers (artikel / interview)
De houdbaarheidsdatum van dit soort b klasse pvda onzin is vaak kort.quote:Op zaterdag 13 november 2010 19:53 schreef Holograph het volgende:
Wat de pvda echt wil is een soort van usa/uk 2 partijen hybride politiek vehicle, al 15 jaar of zo.quote:Ik waardeer deze houding van de PvdA. Hoewel ik het toch raar blijf vinden dat ze niet gewoon helemaal van onze koningin af willen. Ik bedoel, de PvdA is tegen een klassenmaatschapij, maar deze klasse van de bevolking wilt zij gewoon in stand houden.
Er is niets mis met joden, toch?quote:Op zaterdag 13 november 2010 22:33 schreef kloothommel300 het volgende:
PVDA he, partij van de achterafse politiek. Leugenaar zijn het, en Cohen is een verrimpelde jood.
Sterker nog, ik denk dat het staatshoofd een stabiliserende functie heeft.quote:Op zaterdag 13 november 2010 23:00 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Onze regering functioneert zo prima, ik zie niet in waarom dit opeens anders zou moeten.
In welke zin zou het land minder stabiel zijn geworden zonder koning?quote:Op zaterdag 13 november 2010 23:08 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Sterker nog, ik denk dat het staatshoofd een stabiliserende functie heeft.
Minder stabiel als in "er kan straks een burgeroorlog uitbreken" is het natuurlijk niet. Maar de koninklijke familie is wel een bindmiddel in onze maatschappij. Zie bijvoorbeeld koninginnedag, alleen bij WK wedstrijden van het Nederlands elftal is de bevolking eensgezinder.quote:Op zaterdag 13 november 2010 23:36 schreef twaalf het volgende:
[..]
In welke zin zou het land minder stabiel zijn geworden zonder koning?
De vastgoedmagnaat en watermanager Willem-Alexander maakt het inderdaad een stuk stabieler. Ik verwacht niet dat het Koningshuis stand houdt onder Willem-Alexander. Bij Zembla hadden ze al een keer een aflevering over hem gemaakt. Het is absoluut geen slimme prins.quote:Op zaterdag 13 november 2010 23:36 schreef twaalf het volgende:
[..]
In welke zin zou het land minder stabiel zijn geworden zonder koning?
Een feest als koninginnedag hangt al lang niet meer van een koning af. Alleen de mensen die toch al royalty-fan zijn komen speciaal voor de koning naar een bepaalde plaats toe. Voor de rest is het gewoon een feestdag, net als St.Nicolaas en Carnaval. Met een vrijmarkt, een kermis op sommige plekken, 's avonds feesten.quote:Op zaterdag 13 november 2010 23:44 schreef Thanatos45 het volgende:
[..]
Minder stabiel als in "er kan straks een burgeroorlog uitbreken" is het natuurlijk niet. Maar de koninklijke familie is wel een bindmiddel in onze maatschappij. Zie bijvoorbeeld koninginnedag, alleen bij WK wedstrijden van het Nederlands elftal is de bevolking eensgezinder.
Bolkesteijn, salon-liberaal.quote:Op zaterdag 13 november 2010 23:08 schreef Bolkesteijn het volgende:
(Onderstreping is van mij.)quote:Debat rol Beatrix gênant voor Kamer
Als de Tweede Kamer volgende week besluit dat zij na verkiezingen zelf de informateur moet aanwijzen, dan neemt de Kamer een besluit dat allang genomen is, zegt oud-fractieleider van het CDA Willem Aantjes.
"De Tweede Kamer heeft die bevoegdheid namelijk al veertig jaar. Aantjes doelt op een aangenomen motie uit 1971 die de kiezer meer invloed beloofde bij het formatieproces. Volgens Aantjes is het juist de Kamer zelf die de hulp van koningin Beatrix inroept, terwijl dat niet nodig is.
Wat de Kamer in feite doet is via inperking van de bevoegdheden van het staatshoofd zichzelf te beroven van de mogelijkheid om bij eigen onmacht terug te vallen op dat staatshoofd. Met andere woorden, zij wil het staatshoofd bevoegdheden ontnemen om zichzelf te dwingen macht te gebruiken, die zij nu al heeft maar waar zij tot nu toe niet toe in staat was.
Met het besluit dat de Kamer nu op het punt staat te nemen, handelt zij als een Baron von Münchhausen. Zij wil zich aan de eigen haren uit het moeras van politieke onmacht trekken. Gênanter kan het nauwelijks.
PvdA-Kamerlid Pierre Heijnen bendrukte zaterdag nog eens dat de rol van koningin Beatrix teruggebracht moet worden tot contacten met burgers en maatschappelijke organisaties. Het aanmoedigen, de arm om de schouder, nieuwe initiatieven steunen. Daar moeten politieke kwesties niet doorheen lopen.
Met deze standpunten schuift de PvdA op in de richting van partijen als PVV, GroenLinks, D66 en SP, die in meer of mindere mate richting ceremonieel koningschap willen. De regeringspartijen VVD en CDA zijn veel terughoudender in hervormingen van het koningshuis.
Hmm, daar heb je wel gelijk in ja. Ben het alleen niet eens met met je conclusie, dat vind ik wel erg voorbarig om te zeggen.quote:Op zaterdag 13 november 2010 23:53 schreef twaalf het volgende:
[..]
Een feest als koninginnedag hangt al lang niet meer van een koning af. Alleen de mensen die toch al royalty-fan zijn komen speciaal voor de koning naar een bepaalde plaats toe. Voor de rest is het gewoon een feestdag, net als St.Nicolaas en Carnaval. Met een vrijmarkt, een kermis op sommige plekken, 's avonds feesten.
Daarom: zou koninginnedag niet zonder de koning voort kunnen bestaan? Niet de koning zorgt volgens mij voor de samenbindende werking tijdens koninginnedag, maar dat doen gewoon de feestelijkheden op die dag.
Dit wordt nog eens extra aangetoond door het volgende. Bij gelegenheden van de koning waar géén feest bij is, zoals de kerstboodschap en de troonrede, gaat er geen samenbindende werking uit.
Mijn conclusie is dat die feesten er alleen zijn om een goed imago aan het koningshuis te geven. Het is een grote reclamestunt van het koninklijk huis. Meer kan ik er niet van maken.
Waarom zou een informateur überhaupt door ofwel de Tweede Kamer, ofwel de koning moeten worden aangewezen? Als ik out of the box denk, kan het veel eenvoudiger en democratischer.quote:Op zondag 14 november 2010 11:32 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
(Onderstreping is van mij.)
De Kamer gooit haar eigen glazen in. De Tweede Kamer is dikwijls zo verdeeld dat ik nachtenlange discussies zie aankomen over wie de informateur moet worden. De ene partij vindt een bepaalde kandidaat te links, de andere vindt hem te rechts, en zo haalt geen enkele kandidaat het. Beter is het om het staatshoofd een informateur te laten aanwijzen, waarmee die discussie overslagen kan worden.
Exact, en het afschaffen ervan heeft weinig fiscaal nut noch enig ander doel dan een populistisch standpunt "weg met de elite!". De dictatuur van het proletariaat in Nederland neemt walgelijke proporties aan, alles en iedereen boven het maaiveld moet het veld ruimen.quote:Op zaterdag 13 november 2010 23:08 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Opmerkelijk, ben het helemaal eens met jouw post. Buitengewoon achterlijk voorstel van de PvdA.quote:Op maandag 15 november 2010 09:03 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Exact, en het afschaffen ervan heeft weinig fiscaal nut noch enig ander doel dan een populistisch standpunt "weg met de elite!". De dictatuur van het proletariaat in Nederland neemt walgelijke proporties aan, alles en iedereen boven het maaiveld moet het veld ruimen.
Kleinzielige mierenneukers met een minderwaardigheidscomplexje, c'est Hollande.
Niets populistisch aan een dergelijke overtuiging. Het Koningshuis is moreel gezien om van te walgen.quote:Op maandag 15 november 2010 09:03 schreef Voorschrift het volgende:
Exact, en het afschaffen ervan heeft weinig fiscaal nut noch enig ander doel dan een populistisch standpunt "weg met de elite!". De dictatuur van het proletariaat in Nederland neemt walgelijke proporties aan, alles en iedereen boven het maaiveld moet het veld ruimen.
Kleinzielige mierenneukers met een minderwaardigheidscomplexje, c'est Hollande.
Evenals het plebs die alles er aan doet om dergelijke mensen weg te zetten, dan verkies ik liever onze nationale identiteit dan een nationaal minderwaardigheidscomplex.quote:Op maandag 15 november 2010 09:36 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Niets populistisch aan een dergelijke overtuiging. Het Koningshuis is moreel gezien om van te walgen.
Dergelijke mensen? We hebben het over mensen die enkel op basis van afkomst verscheidene privileges genieten en over een structuur dat ondemocratisch en achterhaald is. Dit heeft niets met de plebs te maken; in tegendeel zelfs. De mensen die soort achterlijke bestuursvormen toejuichen staan wat mij betreft nog lager onderaan de trap dan de 'plebejers' waar jij het over hebt.quote:Op maandag 15 november 2010 09:50 schreef Voorschrift het volgende:
Evenals het plebs die alles er aan doet om dergelijke mensen weg te zetten, dan verkies ik liever onze nationale identiteit dan een nationaal minderwaardigheidscomplex.
O guttegut, iemand heeft privileges, snel afnemen die handel en naar beneden trappen, want dat kunnen we niet hebben in Nederland hoor.quote:Op maandag 15 november 2010 09:56 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dergelijke mensen? We hebben het over mensen die enkel op basis van afkomst verscheidene privileges genieten en over een structuur dat ondemocratisch en achterhaald is. Dit heeft niets met de plebs te maken; in tegendeel zelfs. De mensen die soort achterlijke bestuursvormen toejuichen staan wat mij betreft nog lager onderaan de trap dan de 'plebejers' waar jij het over hebt.
Leuk, overgaan tot drogredenen - ridiculiseren van iemand zijn argumenten - enkel omdat hij moreel en inhoudelijk gezien gelijk heeft. Ik ben een liberaal en republikein in hart en nieren; vandaar mijn aversie jegens het Koningshuis en het gespuis dat dergelijke achterlijke bestuursvormen in stand wilt houden. Om over zwakzinnige argumenten als: 'het is traditie' of 'het betreft ons identiteit' maar te zwijgen.quote:Op maandag 15 november 2010 09:59 schreef Voorschrift het volgende:
O guttegut, iemand heeft privileges, snel afnemen die handel en naar beneden trappen, want dat kunnen we niet hebben in Nederland hoor.
Ik ridiculiseer niet jou, maar de algehele tendens in Nederland, het is gewoon kleinzielig en meer kan ik er niet over zeggen. Er is geen enkele reden de Koning(in) van de troon te stoten behalve een post-revolutionaire drang naar gelijkheid. Het is werkelijk waar de grootste onzin, en puur geopperd uit jaloezie en populisme vanuit partijen met een (voornamelijk) arbeidersklasse als achterban.quote:Op maandag 15 november 2010 10:05 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Leuk, overgaan tot ridiculiseren van iemand zijn argumenten enkel omdat hij moreel en inhoudelijk gezien gelijk heeft. Ik ben een liberaal en republiek in hart en nieren; vandaar mijn aversie jegens het Koningshuis en het gespuis dat dergelijke achterlijke bestuursvormen in stand wilt houden.
Eens met jou, Voorschrift en KoosVogels. Absurd topic dit. En slechte voorstellen van zowel PvdA als PVV natuurlijk.quote:Op zaterdag 13 november 2010 23:08 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je ridiculiseert mijn argumenten. Ik zie dat als teken van inhoudelijke armoede aan jouw kant.quote:Op maandag 15 november 2010 10:07 schreef Voorschrift het volgende:
Ik ridiculiseer niet jou, maar de algehele tendens in Nederland, het is gewoon kleinzielig en meer kan ik er niet over zeggen.
Er zijn talloze sterke redenen om het Koningshuis af te schaffen en de drang naar gelijkheid is de drang die de mensheid sinds haar bestaan al naar toe streeft. Wat mij betreft een nobele streven. Dat er hier en daar nog achterlijken rondlopen die in dit op nostalgie gefundeerde sprookje geloven toont wat mij betreft enkel de zwakzinnigheid binnen ons samenleving aan.quote:Er is geen enkele reden de Koning(in) van de troon te stoten behalve een post-revolutionaire drang naar gelijkheid.
Je gooit in begin met enkele psychologische termen (minderwaardigheidscomplex), zonder overigens de daadwerkelijk betekenis ervan te kennen - en nu schijn je klaarblijkelijk ook nog eens een meester in de psychoanalyse te zijn. De traditionele voorvechters voor het afschaffen van iets achterhaald als het Koningshuis waren anders de liberalen en dat had niets met jaloezie te maken.quote:Het is werkelijk waar de grootste onzin, en puur geopperd uit jaloezie en populisme vanuit partijen met een (voornamelijk) arbeidersklasse als achterban.
Lets agree to disagree dan maar, ik vind jouw argument van gelijkheid "omdat het kan" zwakzinnig en nietszeggend, en jij de mijne uit nationale identiteit. Weten we dat ook weer.quote:Op maandag 15 november 2010 10:17 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Je ridiculiseert mijn argumenten. Ik zie dat als teken van inhoudelijke armoede aan jouw kant.
[..]
Er zijn talloze sterke redenen om het Koningshuis af te schaffen en de drang naar gelijkheid is de drang die de mensheid sinds haar bestaan al naar toe streeft. Wat mij betreft een nobele streven. Dat er hier en daar nog achterlijken rondlopen die in dit op nostalgie gefundeerde sprookje geloven toont wat mij betreft enkel de zwakzinnigheid binnen ons samenleving aan.
[..]
Je gooit in begin met enkele psychologische termen (minderwaardigheidscomplex), zonder overigens de daadwerkelijk betekenis ervan kennen - en nu schijn je klaarblijkelijk ook nog eens een meester in de psychoanalyse te zijn. De traditionele voorvechters voor het afschaffen van iets achterhaald als het Koningshuis waren anders de liberalen.
Niets ervan. Je schijnt klaarblijkelijk niet kunnen uit te leggen waarom mijn inhoudelijke en morele argumenten 'zwakzinnig en nietszeggend' zijn.quote:Op maandag 15 november 2010 10:18 schreef Voorschrift het volgende:
Lets agree to disagree dan maar, ik vind jouw argument van gelijkheid "omdat het kan" zwakzinnig en nietszeggend, en jij de mijne uit nationale identiteit. Weten we dat ook weer.
In je dromen wellicht, ik heb allang gezegd waarom ik er zo over denk. Dat jij het geen valide argumenten vind is jouw probleem.quote:Op maandag 15 november 2010 10:20 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Niets ervan. Je schijnt klaarblijkelijk niet kunnen uit te leggen waarom mijn inhoudelijke en morele argumenten 'zwakzinnig en nietszeggend' zijn.
Je hebt helemaal niet inhoudelijk gereageerd op mijn argumenten. Je strooit enkel met wat zwakke argumenten als: 'het betreft ons identiteit' en 'het is traditie' zonder klaarblijkelijk op de hoogte te zijn van het feit dat Nederland een republikeinse geschiedenis kent en onder het mom van 'identiteit en traditie' we nooit de donkere middeleeuwen achter ons zouden hebben gelaten. Vervolgens gooi je er nog briljante argument als: 'mensen die streven naar een post-revolutionaire gelijkheid', wat enkel een constatering behelst en geen inhoudelijke reactie naar mijn kant.quote:Op maandag 15 november 2010 10:22 schreef Voorschrift het volgende:
In je dromen wellicht, ik heb allang gezegd waarom ik er zo over denk. Dat jij het geen valide argumenten vind is jouw probleem.
Het feit dat het niet in de grondbeginselen van het VOC tijdperk was wil niet zeggen dat het geen traditie is. Waar trek je dan in godsnaam de grens van waar een staat een traditie uit kan putten of een identiteit uit kan halen? Je gooit de identiteit van een natie op een hoop en smijt het uit de deur omdat jij(!) de geschiedenis niet relevant genoeg vind. Typisch weer zo'n instelling waarbij valide emoties en gevoelens er niet toe doen omdat het "oneerlijk" is dat sommige mensen privileges genieten. Het is bijna extremistische gelijkheid, en totaal onwenselijk.quote:Op maandag 15 november 2010 10:26 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Je hebt helemaal niet gezegd waarom je er 'zo' over denkt. Je strooit enkel met wat zwakke argumenten als: 'het betreft ons identiteit' en 'het is traditie' zonder klaarblijkelijk op de hoogte te zijn van het feit dat Nederland een republikeinse geschiedenis kent en onder het mom van 'identiteit en traditie' we nooit uit de donkere middeleeuwen zouden zijn gekomen. Vervolgens gooi je er nog briljante argument als: 'mensen die streven naar een post-revolutionaire gelijkheid', wat enkel een constatering behelst en geen inhoudelijke reactie naar mijn kant.
Wat ik wilde zeggen is dat het Koningshuis net zo traditioneel is als dat ons republikeinse geschiedenis dat is.quote:Op maandag 15 november 2010 10:31 schreef Voorschrift het volgende:
Het feit dat het niet in de grondbeginselen van het VOC tijdperk was wil niet zeggen dat het geen traditie is.
Waarom zouden we ons uberhaupt moeten vasthouden aan over het algemeen nutteloze en nietszeggende termen als 'traditie' en 'identiteit'. In Nederland en elders in Europa was het eeuwenlang traditie om mensen die van hekserij werden beschuldigd op de brandstapel te gooien, ketters te vervolgen en allerlei andere achterhaalde en achterlijke straffen/tradities in stand te houden. Het was de verlichting die dit soort kleingeestige tradities doorbrak en waar we onze beschaving heden ten dage aan te danken hebben. Bovendien schijn je klaarblijkelijk te vergeten dat het Koningshuis in strijd is met ons traditie van democratie en gelijkheid. Dan mag jij en alle andere nostalgici vertellen welke waarden ons dierbaarder zijn.quote:Waar trek je dan in godsnaam de grens van waar een staat een traditie uit kan putten of een identiteit uit kan halen?
Mijn argumenten tegen het Koningshuis zijn moreel van aard en niet financieel. Dat het afschaffen ervan wellicht nauwelijks enig verandering brengt - behalve de democratische gehalte van onze samenleving te doen stijgen - doet er voor mij dan ook niet toe; ik vind het systeem moreel onjuist.quote:En uiteraard is het een constatering vanuit mijn kant, het Koningshuis heeft qua lasten/baten plaatje weinig impact op onze samenleving en het afschaffen daarvan is een puur populistische beweging om de arbeidersachterban de onderbuikgevoelens over de Grote Boze Elite weg te nemen. Dat grootverdieners, de politiek en bedrijven daar onder leiden is al erg genoeg, en nu moeten ze ook nog onze staatsvorm effectief onthoofden?
Dat willen ze eigenlijk ook wel, zoals alle linkse partijen alleen doet de Koningin het nog zo goed bij Henk en Ingrid dus ga je eerst langzaam aan het koningshuis knabbelen voordat je zoiets hardop zegt.quote:Op zaterdag 13 november 2010 19:53 schreef Holograph het volgende:
[..]
Ik waardeer deze houding van de PvdA. Hoewel ik het toch raar blijf vinden dat ze niet gewoon helemaal van onze koningin af willen. Ik bedoel, de PvdA is tegen een klassenmaatschapij, maar deze klasse van de bevolking wilt zij gewoon in stand houden.
Geenszins, want het maakt geen deel uit van Nederland heden ten dage, ik vind de staatsvorm van voor Koning Willem I niet relevant om eventueel ons huidig staatshoofd van de troon te stoten. Het Koningshuis heeft meer te maken met de identiteit van de Nederlanders heden ten dage en waarmee velen zich verbonden voelen, je kan me niet wijs maken dat iemand zich verbonden voelt aan een ver republikeins verleden in eenzelfde mate(!) als de tegenwoordige tijd.quote:Op maandag 15 november 2010 10:45 schreef AryaMehr het volgende:
Wat ik wilde zeggen is dat het Koningshuis net zo traditioneel is als dat ons republikeinse geschiedenis dat is.
Je noemt hekserij en brandstapels in een adem met een Koningshuis, en dat moet ik serieus gaan zitten nemen of wat? De politieke invloed van ons staatshoofd is aanwezig, maar niet meer op een dergelijk niveau dat argumenten als democratie enige validiteit huisvesten. Natuurlijk word er invloed uitgeoefend achter de schermen, maar als je Beatrix/Willem weghaalt dan komt er wel een andere bedrijfstycoon voor in de plaats. Kijk naar andere prominente landen in de wereld zonder Koningshuis, zijn die nou zoveel beter af qua democratie? Dacht het niet.quote:Waarom zouden we ons uberhaupt moeten vasthouden aan over het algemeen nutteloze en nietszeggende termen als 'traditie' en 'identiteit'. In Nederland en elders in Europa was het eeuwenlang traditie om mensen die van hekserij werden beschuldigd op de brandstapel te gooien, ketters te vervolgen en allerlei andere achterhaalde en achterlijke straffen/tradities in stand te houden. Het was de verlichting die dit soort kleingeestige tradities doorbrak en waar we onze beschaving heden ten dage aan te danken hebben. Bovendien schijn je klaarblijkelijk te vergeten dat het Koningshuis in strijd is met ons traditie van democratie en gelijkheid. Dan mag jij en alle andere nostalgici vertellen welke waarden ons dierbaarder zijn.
Dat zeg ik, onderbuik voor de massa.quote:Mijn argumenten tegen het Koningshuis zijn moreel van aard en niet financieel. Dat het afschaffen ervan wellicht nauwelijks enig verandering brengt - behalve de democratische gehalte van onze samenleving te doen stijgen - doet er voor mij dan ook niet toe; mijn bezwaren zijn moreel van aard.
Ho, republikeinse gedachten en overtuigingen zijn nog altijd aanwezig in Nederland en maken dusdanig ook deel uit van Nederland. Het is en blijft een traditie binnen ons land. Ik vind de staatsvorm van voor Willem I wel relevant aangezien het klaarblijkelijk wel juist was geweest wanneer we het Koningshuis uberhaupt om redenen als 'traditie' nooit een plek binnen onze samenleving zouden hebben moeten gegeven?quote:Op maandag 15 november 2010 10:52 schreef Voorschrift het volgende:
Geenszins, want het maakt geen deel uit van Nederland heden ten dage, ik vind de staatsvorm van voor Koning Willem I niet relevant om eventueel ons huidig staatshoofd van de troon te stoten. Het Koningshuis heeft meer te maken met de identiteit van de Nederlanders heden ten dage en waarmee velen zich verbonden voelen, je kan me niet wijs maken dat iemand zich verbonden voelt aan een ver republikeins verleden in eenzelfde mate(!) als de tegenwoordige tijd.
Het zijn allen achterhaalde tradities die ik en anderen associëren met een ver en grauw verleden die we grotendeels achter ons hebben gelaten, maar op merkwaardige wijze enkelen van die achterhaalde tradities toch bewust in stand zijn gehouden.quote:Je noemt hekserij en brandstapels in een adem met een Koningshuis, en dat moet ik serieus gaan zitten nemen of wat?
Het democratische argument heeft niets met macht te maken, maar simpelweg met het feit dat 'onze' monarchen ondemocratisch 'gekozen' worden.quote:De politieke invloed van ons staatshoofd is aanwezig, maar niet meer op een dergelijk niveau dat argumenten als democratie enige validiteit huisvesten.
Dat is geen reden om het dan maar niet af te schaffen.quote:Natuurlijk word er invloed uitgeoefend achter de schermen, maar als je Beatrix/Willem weghaalt dan komt er wel een andere bedrijfstycoon voor in de plaats.
Ik dacht het wel. Jij wilt hier in koele bloede beweren dat het Koningshuis democratisch tot stand komt? Zo ja, wellicht dat er nog enkele mensen zijn die bestuurskunde hebben gestudeerd en je graag van repliek willen dien. Zo nee, dan is het wel degelijk zo dat het Koningshuis het democratische gehalte van een samenleving naar beneden haalt.quote:Kijk naar andere prominente landen in de wereld zonder Koningshuis, zijn die nou zoveel beter af qua democratie? Dacht het niet.
Je gooit de meeste gore onzin over tafel. De voorvechters voor gelijkheid en democratie zijn traditioneel gezien de liberalen. Dat heeft niets met populisme of met de onderbuik te maken. Het zijn mensen die moreel gezien tegen elke vorm van ongelijkheid vechten; mensen waar we onze vrijheden aan te danken hebben. Terwijl het voornamelijk de christelijken - conservatieven - waren (en zijn) die historisch gezien het Koningshuis bleven en blijven beschermen.quote:Dat zeg ik, onderbuik voor de massa.
Tautologie... dit gaat op voor 90% van die vvd gastjes.quote:
Nederland was slechts 207 jaar lang een zelfstandige republiek, van 1588 tot 1795. Daarvoor stond het onder bestuur van buitenlandse monarchieën (Habsburg, Spanje) en daarna was het, tot de stichting van de oranjemonarchie, onderdeel van Frankrijk.quote:Op maandag 15 november 2010 10:26 schreef AryaMehr het volgende:
(...) het feit dat Nederland een republikeinse geschiedenis kent (...)
Dit is onzin, het stond al in het partijprogramma van de PVV.quote:Op zaterdag 13 november 2010 20:56 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Daar kan ik me wel bij aansluiten.
Nederland was dus langer een republiek dan een monarchie. De monarchie is Nederland opgelegd door buitenlandse machten.quote:Op maandag 15 november 2010 20:41 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Nederland was slechts 207 jaar lang een zelfstandige republiek, van 1588 tot 1795. Daarvoor stond het onder bestuur van buitenlandse monarchieën (Habsburg, Spanje) en daarna was het, tot de stichting van de oranjemonarchie, onderdeel van Frankrijk.
In 2020 zal Nederland een geschiedenis kennen als zelfstandige monarchie die even lang is als zijn geschiedenis als zelfstandige republiek. In 2021 kunnen we zelfs zeggen dat Nederland een langere monarchistische geschiedenis kent dan een republikeinse. Dus hoezo historische grondslag?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |