Want dat kan volgens jou alleen maar als de schrijver met naam en toenaam bekend is..?quote:Op zaterdag 13 november 2010 12:50 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dan heeft stellen dat de bijbel zelf zegt dat ze letterlijk geïnterpreteerd moet worden ook weinig zin.
Sja. En als m'n tante een lul had gehad was 't m'n oom geweest.quote:Voor hetzelfde geld was het een of ander nietszeggend en onbekend boek geweest.
De bijbel roept meerdere malen in niet mis te verstane taal letterlijk op tot het doden van overtreders van goddelijke wetten, het uitroeien van naburige heidense stammen etcetera.quote:Impliciet wel: het heeft namelijk weinig met het boek zelf te maken, meer met de betekenis die er aan gegeven wordt.
Of, zoals de Noren, dat de aarde gemaakt is door de drie zonen van Bor uit 't lijk van de rijpreus Ymir.quote:Op zaterdag 13 november 2010 15:08 schreef MisterSqueaky het volgende:
Ik zi wel heel veel mensen die alleen maar naar het Christendom kijken zeg..
Vertel, waarom gelooft men niet in de Egyptische schepper Atum-Ra, die vocht en leven schiep door zichzelf te pijpen ?
Als je een briefwisseling van een stelletje leest waarin herhaaldelijk de gevoelens voor elkaar worden uitgesproken, dan lees je die verklaringen ook niet als zijnde aan jou gericht, hoop ik.quote:Op zaterdag 13 november 2010 15:11 schreef Telecaster het volgende:
Want dat kan volgens jou alleen maar als de schrijver met naam en toenaam bekend is..?
Had je je tante dan ook verweten dat ze een lul had? Je verwijt de bijbel nu namelijk min of meer dat het invloed uitoefent en dat in het verleden heeft gedaan.quote:Sja. En als m'n tante een lul had gehad was 't m'n oom geweest.
En die oproep is aan jou als lezer gericht?quote:De bijbel roept meerdere malen in niet mis te verstane taal letterlijk op tot het doden van overtreders van goddelijke wetten, het uitroeien van naburige heidense stammen etcetera.
Een boek wat een zeker risico in zich draagt? Je schrijft de bijbel sacrale eigenschappen toe?quote:Je kan toch moeilijk met droge ogen beweren dat een dergelijk boek niet meer risico in zich draagt dan een boek dat dat niet doet
quote:Op zaterdag 13 november 2010 15:13 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Of, zoals de Noren, dat de aarde gemaakt is door de drie zonen van Bor uit 't lijk van de rijpreus Ymir.
Dat waren nog eens tijden!
Ah en jij ging nog 1 God verder!!quote:Op zondag 14 november 2010 02:25 schreef Akkerdjie het volgende:
Ik geloof niet om dezelfde redenen dat TS niet gelooft in Gilgamesh, Zeus, Vishnu of Toutatis.
Zo kort genoeg?
En als iedereen om je heen toevallig nog wel kerngezond en gelukkig was, dan had je er wel heil in gezien?quote:Op zondag 14 november 2010 04:11 schreef Toitle het volgende:
Omdat er om me heen al teveel mensen onverwacht heen zijn gegaan. Mensen die nog zoveel hadden om voor te leven.
Nope, er staat wat voor mij de reden is, niet wat voor jou de reden is. Maar plaats gerust een reactie.quote:Op zondag 14 november 2010 04:13 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
En als iedereen om je heen toevallig nog wel kerngezond en gelukkig was, dan had je er wel heil in gezien?
Waren de schrijnende beelden en cijfers van uitgehongerde kinderen in o.a. Afrika niet voldoende?
Voor jou is wat menselijk leed om je heen toevallig een reden, maar ik vraag me slechts af of je werkelijk zo kortzichtig was?quote:Op zondag 14 november 2010 04:18 schreef Toitle het volgende:
[..]
Nope, er staat wat voor mij de reden is, niet wat voor jou de reden is. Maar plaats gerust een reactie.
Het leed om me heen was / is indd reden genoeg voor mij om niet te geloven, er staat ook kort en beknopt te reageren dus aan beide netjes voldaan.quote:Op zondag 14 november 2010 04:29 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Voor jou is wat menselijk leed om je heen toevallig een reden, maar ik vraag me slechts af of je werkelijk zo kortzichtig was?
Dat zeker, maar los van wat leed van een paar toevallige bekenden, zag je toch ook al oneindig veel leed om je heen in de wereld?quote:Op zondag 14 november 2010 04:34 schreef Toitle het volgende:
[..]
Het leed om me heen was / is indd reden genoeg voor mij om niet te geloven, er staat ook kort en beknopt te reageren dus aan beide netjes voldaan.
En jij studeert filosofie?quote:Op zondag 14 november 2010 03:37 schreef Friek_ het volgende:
Ik heb niet echt een rationele reden waarom ik niet geloof. Voor mij is religieus geloof sowieso iets wat nogal een complexe relatie tot de rede heeft.
Kan ik niet ontkennen natuurlijk, kan wel maar dat zou onzin zijn, je hebt ook gelijk.quote:Op zondag 14 november 2010 04:36 schreef Lo-Fi het volgende:
[..]
Dat zeker, maar los van wat leed van een paar toevallige bekenden, zag je toch ook al oneindig veel leed om je heen in de wereld?
Los gezien van je irrationele keuzes, begrijp ik de complexiteit tussen het geloof en de rede niet? Ik vind je hier en daar enorm simplistisch overkomen.quote:Op zondag 14 november 2010 04:45 schreef Friek_ het volgende:
Ja. Wat bedoel je precies met die opmerking?
Serieus?quote:Op zondag 14 november 2010 04:49 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Los gezien van je irrationele keuzes, begrijp ik de complexiteit tussen het geloof en de rede niet? Ik vind je hier en daar enorm simplistisch overkomen.
Elke correlatie tussen de rede en het geloof ontbreekt.quote:Op zondag 14 november 2010 04:53 schreef Friek_ het volgende:
Serieus?Ik vind de relatie tussen beiden enorm complex inderdaad. Rede en religie is een ontzettend lastig onderwerp, net als dat ik veel filosofische onderwerpen enorm lastig vind.
Vind je dat zelf niet een enorm simplistische conclusie?quote:Op zondag 14 november 2010 04:57 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Elke correlatie tussen de rede en het geloof ontbreekt.
Nee, het raakt de kern.quote:Op zondag 14 november 2010 04:57 schreef Friek_ het volgende:
Vind je dat zelf niet een enorm simplistische conclusie?
Ik zou zeker wat argumenten voor je stellingname kunnen vinden hoor. Met name bijvoorbeeld in het Atheïstisch Manifest van Herman Philipse; daarin wordt ook de zogenaamde conflictthese opgesteld (naast de continuïteitthese en boedelscheiding tussen rede en religie). Op een aantal punten vind ik dat hij zeker wel een punt heeft (met name de taalfilosofische kritiek op het woord 'God' en op de consequenties van een buitenrationeel godsbeeld dat God zonder ratio een lege huls is). Zelf omschrijf ik me ook zovaak als atheïst, terwijl ik geloof dat het religieus geloof geeneens zo heel veel verschilt van dat van mij en dat ik (misschien zelfs onbewust) veel religieuze trekjes heb.quote:
"I'm an atheist, but..."quote:Op zondag 14 november 2010 05:05 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik zou zeker wat argumenten voor je stellingname kunnen vinden hoor. Met name bijvoorbeeld in het Atheïstisch Manifest van Herman Philipse; daarin wordt ook de zogenaamde conflictthese opgesteld (naast de continuïteitthese en boedelscheiding tussen rede en religie). Op een aantal punten vind ik dat hij zeker wel een punt heeft (met name de taalfilosofische kritiek op het woord 'God' en op de consequenties van een buitenrationeel godsbeeld dat God zonder ratio een lege huls is). Zelf omschrijf ik me ook zovaak als atheïst, terwijl ik geloof dat het religieus geloof geeneens zo heel veel verschilt van dat van mij en dat ik (misschien zelfs onbewust) veel religieuze trekjes heb.
De aard van het probleem wordt namelijk lastiger en lastiger zodra je probeert te omschrijven wat religie nu is. Is dat gewoon mooi het aanbidden van een zekere bovennatuurlijke entiteit of is dat ook het zien scoren van onze idool spits? Is dat ook als ik mijn geliefde vrouw beschrijf als een goddelijk figuur? Hoe ver strekt dat domein?
Tsja, wat wil je weten? Leuk voorbeeld is misschien dit: uit economische en efficiëntie overwegingen zou ik ervoor kunnen kiezen om mijn familieleden na hun dood simpelweg bij het grof vuil te gooien. Geen dure kist, geen dure uitvaart waarbij van alles geregeld moet worden; gewoon weg ermee.quote:Op zondag 14 november 2010 14:35 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
"I'm an atheist, but..."
Kun je voorbeelden noemen van deze gelijkenissen en 'trekjes'?
Als je iets langer nadenkt heb je wel een idee.quote:Op zondag 14 november 2010 16:18 schreef Friek_ het volgende:
Toch doe ik zoiets niet. Waarom niet? Geen idee, maar het 'hoort' op een manier niet. Op een manier moet ik een symbolische handeling voltrekken waarmee ik de familieleden een laatste eer bewijs.
Ben je dan een allemansvriend en kun je ongestoord uit elk vaatje tappen. Vandaag een studie over exoplaneten. En morgen weer bladeren in teksten uit de bronstijd, waar een aarde op palen staat. Ik heb ze ontmoet in alle gradaties. Nog steeds trouwens. Mijn reden om niet te geloven is rationeel. Een twijfel die eigenlijk van jongs af aan in mij meegelift is. En langzamerhand vaste vormen is gaan aannemen. Ik was op een gegeven moment al die subjectieve veronderstellingen over een entiteit gewoon spuugzat. Geen greintje objectief bewijs. De constante cirkelredeneringen. Mensen die ergens een god tussen gaten plakken. Die vandaag figuurlijk denken en als het weer eens dreigt fout te lopen overschakelen op letterlijk. Steeds maar weer een spelletje spelen en intellectuele integriteit op de kansel uitschakelen.quote:Op zondag 14 november 2010 17:51 schreef vaarsuvius het volgende:
Vrijwel alle gelovigen die ik ontmoet , ook hier op fok, zitten tussen a en b in, de meesten het dichtst bij b. Dat is ook de enige positie van een gelovige die nog werkt, een beetje er tussenin. Want ze zien ook wel in dat helemaal a of helemaal b niet goed werkt (en dan geloof je niet meer) Door er tussen in te hangen hoef je die stap niet te zetten en blijkbaar hebben sommige mensen dat balanceren er graag voor over.
Je had in de vorige eeuw natuurlijk akkefietjes zoals de eerste wereldoorlog, de tweede wereldoorlog met de Holocaust, de Vietnam-oorlog, de Rode Khmer van Pol Pot, de Koreaanse oorlog, de Chinese burgeroorlog en de oorlog tussen Iran en Irak, maar voor de rest zijn de meeste doden inderdaad gevallen tijdens religieuze conflictenquote:Op maandag 15 november 2010 11:23 schreef kebabkever het volgende:
Omdat voor het geloof tegenwoordig het meest gemoord wordt. En de groepen die geloven alleen maar bezig zijn zijn geloof aan de ander op te leggen.
Geef mij is reden waar nog meer wordt gemoord dan geloof?
Daar heeft het Christendom wel een antwoord op: God was er "altijd al".quote:Op maandag 15 november 2010 02:40 schreef jasper751 het volgende:
Daar bovenop heb ik een hele simpele redenatie bedacht waaruit blijkt dat god niet kan bestaan namelijk:
1: god heeft altijd bestaan; er zit geen begin/eind aan zijn leven
2: god heeft alles gemaakt
God heeft altijd bestaan, hij is dus niet gemaakt, en hij kan zichzelf dus ook niet hbben gemaakt. Dat terwijl hij wel ALLES gemaakt heeft. Met andere woorden god is niet deel van alles, als je niet deel van alles bent besta je niet.
Twee van de drie lijken me niet zo moeilijk. Iets bestaat wanneer het eigenschappen heeft. "Alles" is de (complete) verzameling van dingen die bestaan. God? Sja...quote:Op maandag 15 november 2010 12:09 schreef SingleCoil het volgende:
Dat is geen juist antwoord, Haus. Hij zegt dat god er altijd was en alles gemaakt heeft, ergo: god is geen deel van alles en dus bestaat god niet. Dat klopt in essentie wel, als we eens zouden kunnen worden over wat nu precies "bestaan", "god" en "alles" is.
Ik moest lachen.quote:Op zondag 14 november 2010 18:10 schreef speknek het volgende:
En omdat het niet Morgan Freeman is
[ afbeelding ]
Sja. Voor rationele mensen zien het onzichtbare en het afwezige er verdomd hetzelfde uit.quote:Op maandag 15 november 2010 12:25 schreef koningdavid het volgende:
2 Hoe lang nog, HEER, zult u mij vergeten,
hoe lang nog verbergt u voor mij uw gelaat?
Bewijs graag.quote:Dat is ijdele hoop, want God bestaat gewoon... sorry.
Dat zijn dan vrij domme "rationele" mensen omdat zoveel zaken onzichtbaar en aanwezig zijn.quote:Op maandag 15 november 2010 12:29 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja. Voor rationele mensen zien het onzichtbare en het afwezige er verdomd hetzelfde uit.
Bewijs? Dat is er niet. Er zijn wel goede argumenten, maar die ga ik hier niet geven.quote:Op maandag 15 november 2010 12:29 schreef Telecaster het volgende:
Bewijs graag.
En nee, een sprookjesboekje is geen bewijs.
Wat is nu toch het nut van bewijs inzake God?quote:Op maandag 15 november 2010 12:29 schreef Telecaster het volgende:
Bewijs graag.
En nee, een sprookjesboekje is geen bewijs.
Het lijkt me een misvatting om de afwezigheid van emotie te verwarren met rationeel zijn. Ik ben het met je eens dat door emotie ingegeven gedachten meestal irrationeel zullen zijn, maar het tegenovergestelde is daarmee niet waar.quote:Op maandag 15 november 2010 12:25 schreef koningdavid het volgende:
Dit topic is niet voor mij bedoeld, ik ben immers gelovig. Ik vind het wel interessant om te lezen wat mensen ervan weerhoudt te geloven.
De momenten dat ik twijfel over mijn geloof worden vaak ingegeven door emotionele redenen. Rationeel gezien ben ik vrij zeker van mijn zaak, het is ook mijn standpunt dat het christendom daarin juist vrij sterke papieren in handen heeft. Het is alleen soms de afstand tot God, en de stilte van God, die mij aan het twijfelen brengt.
De stilte die ook prachtig en eerlijk beschreven is door de Psalmschrijvers
Psalm 13:
2 Hoe lang nog, HEER, zult u mij vergeten,
hoe lang nog verbergt u voor mij uw gelaat?
Of in de versie van Psalmen voor Nu:
Nu zijn er misschien niet-gelovigen hier die de stille hoop koesteren dat dit soort sporadische twijfels mij van mijn geloof brengen. Dat is ijdele hoop, want God bestaat gewoon... sorry.
Dat lijdt al snel tot een cikelredenering: wat is een eigenschap dan? Wanneer heeft iets een eigenschap? Zijn er ook niet-bestaande dingen? Als ik zeg dat God goed is, bestaat ie dan uitsluitend daardoor?quote:Op maandag 15 november 2010 12:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Twee van de drie lijken me niet zo moeilijk. Iets bestaat wanneer het eigenschappen heeft. "Alles" is de (complete) verzameling van dingen die bestaan. God? Sja...
Ratio en emotie zijn inderdaad niet zo strikt gescheiden als ik wellicht deed voorkomen. Geloven is voor mij ook niet enkel rationeel, emotie komt er uiteraard ook bij kijken. Ik geloof dat ik een levende relatie met God heb en geen elke relatie is louter rationeel.quote:Op maandag 15 november 2010 12:32 schreef kingmob het volgende:
[..]
Het lijkt me een misvatting om de afwezigheid van emotie te verwarren met rationeel zijn. Ik ben het met je eens dat door emotie ingegeven gedachten meestal irrationeel zullen zijn, maar het tegenovergestelde is daarmee niet waar.
Ik kan me verder prima inbeelden dat een gelovige twijfelt maar toch gelovig blijft. Dat is niet alleen gezond, het lijkt me ook enigszins de essentie van dat geloof. Daarom vind ik het ook raar dat je min of meer beweert dat geloven voor jou rationeel is. Geen enkele ratio kan je twijfels stoppen.
Goh. Noem er eens een paar dan?quote:Op maandag 15 november 2010 12:31 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat zijn dan vrij domme "rationele" mensen omdat zoveel zaken onzichtbaar en aanwezig zijn.
Lui hoor.quote:Bewijs? Dat is er niet. Er zijn wel goede argumenten, maar die ga ik hier niet geven.
Zoek eens in de Foksearch op koningdavid en je zult genoeg tegenkomen gok ik zo.
Rationele mensen willen nu eenmaal graag iets van bewijs zien voor ze het bestaan van iets aannemelijk achten. Zeker gezien de enorme claims op moraliteits- en waarheidsdie religie maakt.quote:Op maandag 15 november 2010 12:31 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Wat is nu toch het nut van bewijs inzake God?
Fair enough.quote:Op maandag 15 november 2010 12:39 schreef speknek het volgende:
Telecaster, dit is een topic om te discussieren waarom mensen niet geloven, niet waarom ze wel geloven (daar zijn er al genoeg van).
Geluid, geur... of hoe clichématig ook: liefde!quote:Op maandag 15 november 2010 12:38 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Goh. Noem er eens een paar dan?
Dat. En dit topic is daar ook niet voor bedoeld.quote:
Laten we het op 'waarneembaar' houden.quote:Op maandag 15 november 2010 12:42 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Geluid, geur... of hoe clichématig ook: liefde!
Jij kan geluid of geur niet waarnemen? Goh.quote:Op maandag 15 november 2010 12:42 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Geluid, geur... of hoe clichématig ook: liefde!
Flauwekul. Ik acht het aannemelijk dat mijn auto nog op de parkeerplaats staat. Hoewel ik daar geen enkel bewijs voor heb.quote:Op maandag 15 november 2010 12:40 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Rationele mensen willen nu eenmaal graag iets van bewijs zien voor ze het bestaan van iets aannemelijk achten. Zeker gezien de enorme claims op moraliteits- en waarheidsdie religie maakt.
Ook als KD echt flauw wil doen kan je geluid en geur gewoon zichtbaar maken.quote:Op maandag 15 november 2010 12:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Laten we het op 'waarneembaar' houden.
Zeg ik dat? Je had het over onzichtbaar toch, niet onwaarneembaar?quote:Op maandag 15 november 2010 12:47 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Jij kan geluid of geur niet waarnemen? Goh.
Maar de mogelijkheid bestaat dat 'ie gejat is. Je kan dat niet uitsluiten.quote:Op maandag 15 november 2010 12:47 schreef SingleCoil het volgende:
[..]Flauwekul. Ik acht het aannemelijk dat mijn auto nog op de parkeerplaats staat. Hoewel ik daar geen enkel bewijs voor heb.
Edit: ik ben zeker niet rationeel dan?
Maar betekent dit dan dat 'rationele mensen' ook eerst bewijs willen zien voor het bestaan van lucht voordat ze het inademen?quote:Op maandag 15 november 2010 12:40 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Rationele mensen willen nu eenmaal graag iets van bewijs zien voor ze het bestaan van iets aannemelijk achten. Zeker gezien de enorme claims op moraliteits- en waarheidsdie religie maakt.
De geschiedenis.quote:Op maandag 15 november 2010 12:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Laten we het op 'waarneembaar' houden.
Ah, wat ik al voorspelde - flauw.quote:Op maandag 15 november 2010 12:49 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Zeg ik dat? Je had het over onzichtbaar toch, niet onwaarneembaar?
Sja. Dat is natuurlijk ook een optie als je geen argumenten hebt.quote:Verder is deze discussie vrij saai.
Ik ben producer, dus ja. Dat zie ik dagelijks. En flauw? Ach... moet je maar beter formuleren.quote:Op maandag 15 november 2010 12:52 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Ah, wat ik al voorspelde - flauw.
Wel eens een grafische weergave van een .wav gezien? Daar is je zichtbare geluid.
Geen argumenten voor wat?quote:Op maandag 15 november 2010 12:52 schreef Telecaster het volgende:
Sja. Dat is natuurlijk ook een optie als je geen argumenten hebt.
Nee. Op basis van je eerdere ervaringen is het immers een rationele aanname dat je in je dagelijks leven lucht hebt om in te ademen. Daar is dus bewijs voor.quote:Op maandag 15 november 2010 12:51 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Maar betekent dit dan dat 'rationele mensen' ook eerst bewijs willen zien voor het bestaan van lucht voordat ze het inademen?
Whatever. Je bent me iets te kinderachtig op dit moment.quote:Op maandag 15 november 2010 12:54 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik ben producer, dus ja. Dat zie ik dagelijks. En flauw? Ach... moet je maar beter formuleren.
Dat kun je vast zelf wel bedenken.quote:Geen argumenten voor wat?
Nee.quote:Op maandag 15 november 2010 12:55 schreef Telecaster het volgende:
Dat kun je vast zelf wel bedenken.
"De geschiedenis" is natuurlijk een abstractie. De sporen van de geschiedenis zijn natuurlijk zeer wel waarneembaar.quote:Op maandag 15 november 2010 12:52 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
De geschiedenis.
Deze is niet waarneembaar maar wel aanwezig in het heden.
Blader dan maar even in je malle sprookjesboekje, daar staan immers alle antwoorden in.quote:
Ah, en je noemt mij kinderachtig. Okay.quote:Op maandag 15 november 2010 12:57 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Blader dan maar even in je malle sprookjesboekje, daar staan immers alle antwoorden in.
Succes!
Sja, ik probeer het maar even op jouw niveau, anders begrijp je het kennelijk niet.quote:Op maandag 15 november 2010 12:58 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ah, en je noemt mij kinderachtig. Okay.
Je ontwijkt het argument. Laat ik het anders stellen. Rationaliteit is geen noodzakelijke voorwaarde voor het inademen (ervaren) van lucht. Misschien kun je het met God op dezelfde wijze zien. Sommige, of eigenlijk best veel mensen zeggen God te ervaren. Die ervaring zo neem ik aan, is voor deze mensen echt en werkelijk. Wie ben ik en wie ben jij om andere mensen deze ervaring te ontzeggen op basis van de ratio? Welnee, dat is een grove overschatting van deze ratio!quote:Op maandag 15 november 2010 12:54 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Nee. Op basis van je eerdere ervaringen is het immers een rationele aanname dat je in je dagelijks leven lucht hebt om in te ademen. Daar is dus bewijs voor.
De geschiedenis lijkt mij allesbehalve een abstractie.quote:Op maandag 15 november 2010 12:56 schreef Telecaster het volgende:
[..]
"De geschiedenis" is natuurlijk een abstractie. De sporen van de geschiedenis zijn natuurlijk zeer wel waarneembaar.
Ik ''ontzeg'' niemand iets, maar ben wel van mening dat ze uit hun kont praten. ''God ervaren'' is echt zo'n zweef-teef uitdrukking. Net zoiets als ''weten dat er meer is'' of ''de geest van Jezus in je voelen''. Als je maar hard genoeg wil kun je jezelf van alles overtuigen.quote:Op maandag 15 november 2010 13:04 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Je ontwijkt het argument. Laat ik het anders stellen. Rationaliteit is geen noodzakelijke voorwaarde voor het inademen (ervaren) van lucht. Misschien kun je het met God op dezelfde wijze zien. Sommige, of eigenlijk best veel mensen zeggen God te ervaren. Die ervaring zo neem ik aan, is voor deze mensen echt en werkelijk. Wie ben ik en wie ben jij om andere mensen deze ervaring te ontzeggen op basis van de ratio? Welnee, dat is een grove overschatting van deze ratio!
Leuk, maar op dezelfde manier kan een of andere spirituele ervaring waargenomen worden. Net zo 'rationeel waarneembaar' dus als liefde.quote:Op maandag 15 november 2010 12:47 schreef Telecaster het volgende:
Jij kan geluid of geur niet waarnemen? Goh.
En wat we liefde noemen kun je gewoon biochemisch aantonen in je hersenen. Of zelfs opwekken - gooi maar eens flink wat MDMA in je mik, moet jij eens kijken hoeveel liefde je ineens ervaart.
Is 'ratio' of 'Rede' dan ook niet zo'n zogenaamde 'zweef-teef' uitdrukking?quote:Op maandag 15 november 2010 13:21 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Ik ''ontzeg'' niemand iets, maar ben wel van mening dat ze uit hun kont praten. ''God ervaren'' is echt zo'n zweef-teef uitdrukking. Net zoiets als ''weten dat er meer is'' of ''de geest van Jezus in je voelen''. Als je maar hard genoeg wil kun je jezelf van alles overtuigen.
Voor jou zijn er blijkbaar goede argumenten, maar dat is heel subjectief. Voor de meeste mensen die genoeg intelligentie hebben en er zo lang over nadenken als jij gedaan hebt zijn die argumenten niet goed (genoeg).quote:Op maandag 15 november 2010 12:31 schreef koningdavid het volgende:
Bewijs? Dat is er niet. Er zijn wel goede argumenten, maar die ga ik hier niet geven.
Zoek eens in de Foksearch op koningdavid en je zult genoeg tegenkomen gok ik zo.
Ik kwam recentelijk in een blog van Jonah Lehrer deze quote tegen die ik wel aardig vond:quote:Op maandag 15 november 2010 13:36 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Er zit nooit iets substantieels bij dat het bestaan van een god aannemelijk maakt.
quote:The world is a confusing place. Correlation looks like causation; the signal sounds like the noise; randomness is everywhere. This raises the obvious question: How does the human brain cope with such an epistemic mess? How do we deal with the helter-skelter of reality? One approach would be to ground all of our beliefs in modesty and uncertainty, to recognize that we know so little and understand even less.
Needless to say, that's not what we do. Instead of grappling with the problem of induction, we believe in God. Instead of applying Bayesian logic, we slip into rigid ideologies, which lead us to neglect all sorts of salient facts.
A new paper by psychologists at the University of Waterloo explores the connection between the presence of randomness and our belief in the supernatural. (The existence of God is the ultimate refutation of randomness, unless God throws dice.) The scientists argue that we abhor randomness so much that when confronted with it -- when we're reminded that nothing makes very much sense -- we become more likely to subscribe to "spiritual control," or the belief that everything is caused by an invisible hand.
Handig overzichtje hier.quote:Ook is het niet uniek, ervoor en erna zijn ook zulke mensen geweest op andere plekken.
Nee, ik denk ook niet dat argumenten in welke vorm dan ook; aanslaan bij jou. Misschien kom je nog eens in een persoonlijke situatie terecht dat je gaat wankelen. En ineens een ander perspectief gaat zien. Maar staat er voor jou veel op het spel. Stort je hele maatschappelijke en sociale leven in elkaar. Of kun gemakkelijk overstappen naar een andere levensbeschouwing?quote:[b] Koningdavid schreef:
Nu zijn er misschien niet-gelovigen hier die de stille hoop koesteren dat dit soort sporadische twijfels mij van mijn geloof brengen. Dat is ijdele hoop,
quote:Op maandag 15 november 2010 12:39 schreef speknek het volgende:
dit is een topic om te discussieren waarom mensen niet geloven, niet waarom ze wel geloven (daar zijn er al genoeg van).
toch geloof ik dat niet. Ik kan niet leven in een bestaan waarin ik met iedere mogelijke gebeurtenis rekening hou. Zo ook niet met het eentueel gestolen zijn van mijn auto, Dat lijkt mij juist erg rationeel. Ik geloof dus ergens in zonder dat ik er enig bewijs voor heb, datis dus wel degelijk rationeel gedrag. Ergo: het geloven in god en het ontbreken van een bewijs voor het bestaan van god mag je niet zonder mee als irrationaal beschouwen.quote:Op maandag 15 november 2010 12:50 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Maar de mogelijkheid bestaat dat 'ie gejat is. Je kan dat niet uitsluiten.
Redelijk is wat een redelijk mens redelijk vind. Het is allerminst een rationaal criterium, want hij kan nog steeds gestolen zijn.quote:Bovendien heb je met je eigen ogen je auto op die parkeerplaats zien staan dus is je aanname redelijk - tenzij je God daar naast hebt geparkeerd zijn de situaties dus niet identiek.
Voor zover aanwezig volledig waarneembaar. Maar het zijn vooral de 'resten' van de geschiedenis die waarneembaar en aanwezig zijn.quote:Op maandag 15 november 2010 12:52 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
De geschiedenis.
Deze is niet waarneembaar maar wel aanwezig in het heden.
Beetje jammer hoe dit soort discussies verzanden in gemekker over semantiek. Toch maar even de van Dale erbij dan:quote:Op maandag 15 november 2010 12:34 schreef SingleCoil het volgende:
Dat lijdt al snel tot een cikelredenering: wat is een eigenschap dan? Wanneer heeft iets een eigenschap?
Nee. Er zijn uiteraard wel ideeen over niet-bestaande dingen. Maar niemand zal ontkennen dat die ideeen zelf wel bestaan.quote:Op maandag 15 november 2010 12:34 schreef SingleCoil het volgende:
Zijn er ook niet-bestaande dingen?
Nee.quote:Op maandag 15 november 2010 12:34 schreef SingleCoil het volgende:
Als ik zeg dat God goed is, bestaat ie dan uitsluitend daardoor?
De moord op Julius Ceasar -om maar een voorbeeld aan te halen- is nergens in deze wereld waarneembaar. Toch heeft het ooit plaatsgevonden en is in die zin reëel.quote:Op maandag 15 november 2010 14:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor zover aanwezig volledig waarneembaar. Maar het zijn vooral de 'resten' van de geschiedenis die waarneembaar en aanwezig zijn.
Van de eerste zijn er duidelijk meer waarneembare restanten dan van de laatste.quote:Op maandag 15 november 2010 16:18 schreef RolloGreb het volgende:
De moord op Julius Ceasar -om maar een voorbeeld aan te halen- is nergens in deze wereld waarneembaar. Toch heeft het ooit plaatsgevonden en is in die zin reëel.
De ontologie van de geschiedenis is een lastig ding.
Laat staan die van God.
Jammer dat je gelijk weer op de man moet spelen, maar je zwakke argumentatie deed al weer zoiets vermoeden. Wat jij gemekker over semantiek noemt is noits minder dan het wezen van de zaak.quote:Op maandag 15 november 2010 14:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Beetje jammer hoe dit soort discussies verzanden in gemekker over semantiek.
Van Dale schiet hier jammerlijk tekort: waarneembaarheid lijkt mij geen voorwaarde. Maar anyhow: als ik accepteer dat alles wat bestaat eigenschappen heeft en dat eigenschappen slechts bij personen of zaken aanwezig lijken, dan mag ik concluderen dat mijn liefde voor mijn kat niet bestaat? Of mijn angst voor de dood? Of de verzameling natuurlijke getallen?{quote][..]quote:Toch maar even de van Dale erbij dan:
ei·gen·schap de; v -pen waarneembaar verschijnsel vh wezen ve persoon of zaak; hoedanigheid, kenmerk
Neem me niet kwalijk, maar jij speelt hier op de man.. niet ik.quote:Op maandag 15 november 2010 17:12 schreef SingleCoil het volgende:
Jammer dat je gelijk weer op de man moet spelen, maar je zwakke argumentatie deed al weer zoiets vermoeden. Wat jij gemekker over semantiek noemt is noits minder dan het wezen van de zaak.
Wou je zeggen dat liefde direct noch indirect waarneembaar is? Lijkt me onzin.quote:Op maandag 15 november 2010 17:12 schreef SingleCoil het volgende:
Van Dale schiet hier jammerlijk tekort: waarneembaarheid lijkt mij geen voorwaarde. Maar anyhow: als ik accepteer dat alles wat bestaat eigenschappen heeft en dat eigenschappen slechts bij personen of zaken aanwezig lijken, dan mag ik concluderen dat mijn liefde voor mijn kat niet bestaat?
Dito?quote:Op maandag 15 november 2010 17:12 schreef SingleCoil het volgende:
Of mijn angst voor de dood? Of de verzameling natuurlijke getallen?
Jouw post.quote:Op maandag 15 november 2010 17:12 schreef SingleCoil het volgende:
Je spreekt jezelf tegen. Noem eens een waarneembare eigenschap van een idee?
Duh...quote:Op maandag 15 november 2010 17:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Neem me niet kwalijk, maar jij speelt hier op de man.. niet ik.
Dat zou ik ook zeggen,maar jouw Van Dale spreekt slechts over personen of zaken...quote:Wou je zeggen dat liefde direct noch indirect waarneembaar is? Lijkt me onzin.
iddquote:Dito?
Is mijn post een eigenschap van mijn idee? Mss moet je nog iets meer semantisch gemekker over je heentrekken? Je spreekt in raadselen.quote:Jouw post.
Met "zaken" wordt daar in elk geval niet bedoeld "business deals". Moeten we daarvoor ook de van Dale opslaan?quote:Op maandag 15 november 2010 17:25 schreef SingleCoil het volgende:
Dat zou ik ook zeggen,maar jouw Van Dale spreekt slechts over personen of zaken...
Jouw probleem.quote:Op maandag 15 november 2010 17:25 schreef SingleCoil het volgende:
Is mijn post een eigenschap van mijn idee? Mss moet je nog iets meer semantisch gemekker over je heentrekken? Je spreekt in raadselen.
Persoonlijk vind ik de muziek van J.S. Bach wel een alleraardigst waardevol waarneembaar restant van die laatste.quote:Op maandag 15 november 2010 17:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Van de eerste zijn er duidelijk meer waarneembare restanten dan van de laatste.
De tussenvariant is ook mogelijk. "Geloven in een God die niet bestaat". Aldus Klaas Hendrikse.quote:Op maandag 15 november 2010 14:11 schreef SingleCoil het volgende:
God bestaat voor een gelovige wel degelijk, hij gelooft er immers in? En jij zult toch ook met me eens zijn dat geloven in god en geloven in niks twee verschillende dingen zijn...
Hoe heeft schoonheid in kunst iets te maken met goden? De muziek is vooral een waarneembaar restant van het leven van J.S. Bach, niet van goden.quote:Op maandag 15 november 2010 18:12 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik de muziek van J.S. Bach wel een alleraardigst waardevol waarneembaar restant van die laatste.
Het zijn van die vreemde redenen. Plasterk kreeg het naar zich toe geduwd. Nadat hij als atheïst jaarlijks de Mattheus Passion zong. Een onmogelijke combinatie als ik mij de woorden van Knevel herinner. Moet je gelovig zijn om van klassieke muziek te houden.quote:Op maandag 15 november 2010 18:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe heeft schoonheid in kunst iets te maken met goden? De muziek is vooral een waarneembaar restant van het leven van J.S. Bach, niet van goden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |