abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88734105
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:29 schreef Telecaster het volgende:
Bewijs graag.

En nee, een sprookjesboekje is geen bewijs.
Wat is nu toch het nut van bewijs inzake God?
'That Rollo Greb is the greatest, most wonderful of all. (...) Man, he's the end! You see, if you go like him all the time you'll finally get it.' 'Get what?' 'IT! IT!''
Jack Kerouac, On the Road
  maandag 15 november 2010 @ 12:32:12 #152
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_88734126
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:25 schreef koningdavid het volgende:
Dit topic is niet voor mij bedoeld, ik ben immers gelovig. Ik vind het wel interessant om te lezen wat mensen ervan weerhoudt te geloven.

De momenten dat ik twijfel over mijn geloof worden vaak ingegeven door emotionele redenen. Rationeel gezien ben ik vrij zeker van mijn zaak, het is ook mijn standpunt dat het christendom daarin juist vrij sterke papieren in handen heeft. Het is alleen soms de afstand tot God, en de stilte van God, die mij aan het twijfelen brengt.

De stilte die ook prachtig en eerlijk beschreven is door de Psalmschrijvers
Psalm 13:
2 Hoe lang nog, HEER, zult u mij vergeten,
hoe lang nog verbergt u voor mij uw gelaat?

Of in de versie van Psalmen voor Nu:

Nu zijn er misschien niet-gelovigen hier die de stille hoop koesteren dat dit soort sporadische twijfels mij van mijn geloof brengen. Dat is ijdele hoop, want God bestaat gewoon... sorry. ;)
Het lijkt me een misvatting om de afwezigheid van emotie te verwarren met rationeel zijn. Ik ben het met je eens dat door emotie ingegeven gedachten meestal irrationeel zullen zijn, maar het tegenovergestelde is daarmee niet waar.

Ik kan me verder prima inbeelden dat een gelovige twijfelt maar toch gelovig blijft. Dat is niet alleen gezond, het lijkt me ook enigszins de essentie van dat geloof. Daarom vind ik het ook raar dat je min of meer beweert dat geloven voor jou rationeel is. Geen enkele ratio kan je twijfels stoppen.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_88734195
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Twee van de drie lijken me niet zo moeilijk. Iets bestaat wanneer het eigenschappen heeft. "Alles" is de (complete) verzameling van dingen die bestaan. God? Sja...
Dat lijdt al snel tot een cikelredenering: wat is een eigenschap dan? Wanneer heeft iets een eigenschap? Zijn er ook niet-bestaande dingen? Als ik zeg dat God goed is, bestaat ie dan uitsluitend daardoor?
Mu!
pi_88734262
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:32 schreef kingmob het volgende:

[..]

Het lijkt me een misvatting om de afwezigheid van emotie te verwarren met rationeel zijn. Ik ben het met je eens dat door emotie ingegeven gedachten meestal irrationeel zullen zijn, maar het tegenovergestelde is daarmee niet waar.

Ik kan me verder prima inbeelden dat een gelovige twijfelt maar toch gelovig blijft. Dat is niet alleen gezond, het lijkt me ook enigszins de essentie van dat geloof. Daarom vind ik het ook raar dat je min of meer beweert dat geloven voor jou rationeel is. Geen enkele ratio kan je twijfels stoppen.
Ratio en emotie zijn inderdaad niet zo strikt gescheiden als ik wellicht deed voorkomen. Geloven is voor mij ook niet enkel rationeel, emotie komt er uiteraard ook bij kijken. Ik geloof dat ik een levende relatie met God heb en geen elke relatie is louter rationeel.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  maandag 15 november 2010 @ 12:38:42 #155
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_88734315
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:31 schreef koningdavid het volgende:

[..]
Dat zijn dan vrij domme "rationele" mensen omdat zoveel zaken onzichtbaar en aanwezig zijn.
Goh. Noem er eens een paar dan?
quote:
Bewijs? Dat is er niet. Er zijn wel goede argumenten, maar die ga ik hier niet geven.
Zoek eens in de Foksearch op koningdavid en je zult genoeg tegenkomen gok ik zo.
Lui hoor.
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  maandag 15 november 2010 @ 12:39:46 #156
8369 speknek
Another day another slay
pi_88734350
Telecaster, dit is een topic om te discussieren waarom mensen niet geloven, niet waarom ze wel geloven (daar zijn er al genoeg van).
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 15 november 2010 @ 12:40:02 #157
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_88734367
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:31 schreef RolloGreb het volgende:

[..]
Wat is nu toch het nut van bewijs inzake God?
Rationele mensen willen nu eenmaal graag iets van bewijs zien voor ze het bestaan van iets aannemelijk achten. Zeker gezien de enorme claims op moraliteits- en waarheidsdie religie maakt.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  maandag 15 november 2010 @ 12:40:26 #158
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_88734376
quote:
2s.gif Op maandag 15 november 2010 12:39 schreef speknek het volgende:
Telecaster, dit is een topic om te discussieren waarom mensen niet geloven, niet waarom ze wel geloven (daar zijn er al genoeg van).
Fair enough.
pi_88734437
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:38 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Goh. Noem er eens een paar dan?
Geluid, geur... of hoe clichématig ook: liefde!

quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:38 schreef Telecaster het volgende:
Lui hoor.
Dat. En dit topic is daar ook niet voor bedoeld.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_88734564
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:42 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Laten we het op 'waarneembaar' houden. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 15 november 2010 @ 12:47:27 #161
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_88734579
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:42 schreef koningdavid het volgende:

[..]
Jij kan geluid of geur niet waarnemen? Goh.

En wat we liefde noemen kun je gewoon biochemisch aantonen in je hersenen. Of zelfs opwekken - gooi maar eens flink wat MDMA in je mik, moet jij eens kijken hoeveel liefde je ineens ervaart.
pi_88734581
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:40 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Rationele mensen willen nu eenmaal graag iets van bewijs zien voor ze het bestaan van iets aannemelijk achten. Zeker gezien de enorme claims op moraliteits- en waarheidsdie religie maakt.
Flauwekul. Ik acht het aannemelijk dat mijn auto nog op de parkeerplaats staat. Hoewel ik daar geen enkel bewijs voor heb.

Edit: ik ben zeker niet rationeel dan?
Mu!
  maandag 15 november 2010 @ 12:49:14 #163
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_88734629
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:46 schreef Molurus het volgende:

[..]
Ook als KD echt flauw wil doen kan je geluid en geur gewoon zichtbaar maken.
pi_88734633
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:47 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Jij kan geluid of geur niet waarnemen? Goh.
Zeg ik dat? Je had het over onzichtbaar toch, niet onwaarneembaar?

Verder is deze discussie vrij saai.
  maandag 15 november 2010 @ 12:50:48 #165
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_88734672
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:47 schreef SingleCoil het volgende:

[..]Flauwekul. Ik acht het aannemelijk dat mijn auto nog op de parkeerplaats staat. Hoewel ik daar geen enkel bewijs voor heb.

Edit: ik ben zeker niet rationeel dan?
Maar de mogelijkheid bestaat dat 'ie gejat is. Je kan dat niet uitsluiten.

Bovendien heb je met je eigen ogen je auto op die parkeerplaats zien staan dus is je aanname redelijk - tenzij je God daar naast hebt geparkeerd zijn de situaties dus niet identiek.
pi_88734684
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:40 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Maar betekent dit dan dat 'rationele mensen' ook eerst bewijs willen zien voor het bestaan van lucht voordat ze het inademen?
Begrijp me goed, ik beschouw mezelf als atheïst maar ik zie niet in waarom ik zou moeten schermen met de vraag naar het bewijs van God.
De hele vraag naar moraliteit is m.i. daar ook in het geheel niet mee gediend. Immers, een bewijsbare God zou ook best uit Zijn mond kunnen stinken.
'That Rollo Greb is the greatest, most wonderful of all. (...) Man, he's the end! You see, if you go like him all the time you'll finally get it.' 'Get what?' 'IT! IT!''
pi_88734725
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

De geschiedenis.
Deze is niet waarneembaar maar wel aanwezig in het heden.
  maandag 15 november 2010 @ 12:52:35 #168
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_88734733
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:49 schreef koningdavid het volgende:

[..]
Zeg ik dat? Je had het over onzichtbaar toch, niet onwaarneembaar?
Ah, wat ik al voorspelde - flauw.

Wel eens een grafische weergave van een .wav gezien? Daar is je zichtbare geluid.
quote:
Verder is deze discussie vrij saai.
Sja. Dat is natuurlijk ook een optie als je geen argumenten hebt.
pi_88734780
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:52 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Ah, wat ik al voorspelde - flauw.

Wel eens een grafische weergave van een .wav gezien? Daar is je zichtbare geluid.
Ik ben producer, dus ja. Dat zie ik dagelijks. En flauw? Ach... moet je maar beter formuleren.

quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:52 schreef Telecaster het volgende:
Sja. Dat is natuurlijk ook een optie als je geen argumenten hebt.
Geen argumenten voor wat?
  maandag 15 november 2010 @ 12:54:42 #170
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_88734802
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:51 schreef RolloGreb het volgende:

[..]
Maar betekent dit dan dat 'rationele mensen' ook eerst bewijs willen zien voor het bestaan van lucht voordat ze het inademen?
Nee. Op basis van je eerdere ervaringen is het immers een rationele aanname dat je in je dagelijks leven lucht hebt om in te ademen. Daar is dus bewijs voor.
  maandag 15 november 2010 @ 12:55:51 #171
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_88734834
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:54 schreef koningdavid het volgende:

[..]
Ik ben producer, dus ja. Dat zie ik dagelijks. En flauw? Ach... moet je maar beter formuleren.
Whatever. Je bent me iets te kinderachtig op dit moment.
quote:
Geen argumenten voor wat?
Dat kun je vast zelf wel bedenken.
pi_88734849
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:55 schreef Telecaster het volgende:
Dat kun je vast zelf wel bedenken.
Nee.
  maandag 15 november 2010 @ 12:56:33 #173
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_88734856
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:52 schreef RolloGreb het volgende:

[..]
De geschiedenis.
Deze is niet waarneembaar maar wel aanwezig in het heden.
"De geschiedenis" is natuurlijk een abstractie. De sporen van de geschiedenis zijn natuurlijk zeer wel waarneembaar.
  maandag 15 november 2010 @ 12:57:01 #174
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_88734871
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:56 schreef koningdavid het volgende:

[..]
Nee.
Blader dan maar even in je malle sprookjesboekje, daar staan immers alle antwoorden in.

Succes!
pi_88734915
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 12:57 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Blader dan maar even in je malle sprookjesboekje, daar staan immers alle antwoorden in.

Succes!
Ah, en je noemt mij kinderachtig. Okay.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')