De relativiteitstheorie is een theorie die voortvloeit uit de natuur en/wiskunde en daarover had Gödel wat nuttige dingen over te zeggen:quote:Op zondag 14 november 2010 17:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Voor de hand liggend" en "wenselijk" zijn twee verschillende dingen. Als het voor de hand liggend was dan zou dat betekenen dat er potentieel iets mee wordt verklaard, en dat is pertinent niet het geval.
Bovendien is de relativiteitstheorie geen axioma maar gewoon empirische wetenschap. Ik zou zeggen: verdiep je eens in het werk van Einstein. (Als je denkt dat relativiteit een wetenschappelijk axioma is dan lijkt dat me heel hard nodig.)
quote:De eerste onvolledigheidsstelling stelt dat ieder axiomatisch wiskundig systeem dat voldoende krachtig is om alle basiseigenschappen van de natuurlijke getallen te bewijzen, hetzij onvolledig is (dat wil zeggen dat er ware uitspraken zijn die niet bewezen kunnen worden), hetzij inconsistent is (dat wil zeggen dat er onware uitspraken zijn die wel bewezen kunnen worden). Anders geformuleerd zal ieder consistent axiomatisch systeem van voldoende kracht om de getaltheorie in uit te drukken, stellingen kennen, die noch bewezen, noch ontkracht kunnen worden binnen dat systeem, en dus onbeslisbaar zijn
Daarmee heb ik dus nog wel wat vragen over hoe je het onderstaande exact kan verklaren?quote:Gödels tweede onvolledigheidsstelling houdt in dat de formele rekenkunde haar eigen consistentie niet kan bewijzen. (...) De consequenties van de tweede onvolledigheidsstelling gaan zelfs nog verder: we zullen nooit in staat zijn te bewijzen dat de rekenkunde (en daarmee de wiskunde) consistent is. Als we de consistentie van de rekenkunde willen aantonen, hebben we een sterkere theorie nodig (zoals de verzamelingenleer). Deze kan echter ook haar eigen consistentie niet aantonen om dezelfde reden, enzovoort.
Zie verder: http://nl.wikipedia.org/w(...)ingen_van_G%C3%B6del
quote:Op [url=http://forum.fok.nl/topic/1558100/4/50#88665956] schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
[..]
Vallen hieronder ook de argumenten uit de literatuur wetenschappen, narrativiteit en de poëzie?
Christenen stellen ook de vraag wie of wat God is. Echter de antwoorden, de teksten, die christenen opstellen in hun vele poging deze vraag te beantwoorden zijn evenals de bijbel poëtische werken.quote:Voorbeelden?
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat vind je van deze poging om iets van God te omschrijven?Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
Ah, hier hebben we een mooi stel onderwerpen dat zich bevindt op de grens van wetenschappelijk begrip. Snaartheorie is als ik het me goed herinner niet echt falsificeerbaar zelfs.quote:Op zondag 14 november 2010 18:10 schreef De_Kardinaal het volgende:
Daarmee heb ik dus nog wel wat vragen over hoe je het onderstaande exact kan verklaren?
• Principe van lokaliteit.
• Snaartheorie.
• Het onderliggende mechanisme van de kwantummechanica & de relativiteitstheorie.
• Abiogenese.
Dit alles natuurlijk op basis van een systeem dat gebaseerd is op gronden die uitsluitend falsifieerbaar zijn en tevens niet ten prooi te vallen aan de stellingen van Gödel.
Ik lees het wel weer als je dat gedaan hebt. Ik ga nu weer terug naar het land van de sprookjes.
quote:Op zondag 14 november 2010 18:21 schreef Sattyagraha het volgende:
Christenen stellen ook de vraag wie of wat God is. Echter de antwoorden, de teksten, die christenen opstellen in hun vele poging deze vraag te beantwoorden zijn evenals de bijbel poëtische werken.
Een gesprek tussen de mens en God:
Een voorbeeld:
Tekst:Aan de ene kant heel poetisch, aan de andere kant zou ik het omschrijven als "white noise": geen relevante cognitieve content. Potentieel interessant voor psychologen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat vind je van deze poging om iets van God te omschrijven?
Dat soort teksten kunnen mooi zijn (in dit geval niet mijn smaak), maar als het je gaat om het omschrijven van god lijkt het me niet constructief om te vervallen in poetisch gemijmer. Schoonheid in poezie en kunst kun je toch moeilijk aandragen als een definitie van god. Die hebben met religie niets te maken.Niet meer aanwezig in dit forum.
Aparte logica om eerst te zeggen dat ik er geen weet van blijk te hebben, dit weerleg en vervolgens nog de vraag stelt of het iets nieuws is? Aparte logica. Het punt was dus het louter weerleggen van de onjuistheid van jouw aannames over mijn kennis van de wetenschap.quote:Op zondag 14 november 2010 18:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ah, hier hebben we een mooi stel onderwerpen dat zich bevindt op de grens van wetenschappelijk begrip. Snaartheorie is als ik het me goed herinner niet echt falsificeerbaar zelfs.
Chapeau, je hebt nu aangetoond dat de wetenschap niet alles verklaart. Ik hoop niet dat dat nou iets nieuws voor je is, maar welk punt wil je er eigenlijk mee maken? Dat er een grens zit aan wetenschappelijk begrip (lijkt me triviaal), of dat er zaken zijn die inherent onverklaarbaar zijn? Dat eerste zal iedere wetenschapper met je eens zijn, maar dat laatste...
1) Of toeval is te verklaren en dat laatste is volgens de natuurkunde onmogelijk.quote:De kwantummechanica stelt namelijk dat een deeltje (bijvoorbeeld een foton of een elektron) zich, afhankelijk van de waarneming als golf of als klassiek deeltje gedraagt. Het deeltje 'kiest' pas voor een van de twee mogelijkheden op het moment dat het waargenomen wordt. Een waarneming op dit niveau is dus altijd beīnvloed door de waarneming zelf. Hieruit leiden veel tegenstanders van determinisme af dat het voor de waarnemer in deze zin onmogelijk is om een volledige voorspelling te doen en dat het volledig voorspelbare universum (volgens de moderne fysica) voor de mens niet bestaat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Toeval#Natuurkunde
Dat je weet hoe wikipedia werkt toont niet bepaald aan dat je er iets van hebt begrepen. Je omschreef de relativiteitstheorie als een axioma, en daaruit meen ik te kunnen concluderen dat je ieg daarvan niets hebt begrepen.quote:Op zondag 14 november 2010 19:13 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Aparte logica om eerst te zeggen dat ik er geen weet van blijk te hebben, dit weerleg en vervolgens nog de vraag stelt of het iets nieuws is? Aparte logica. Het punt was dus het louter weerleggen van de onjuistheid van jouw aannames over mijn kennis van de wetenschap.
Toeval is een nogal moeizaam begrip. Het zou best kunnen dat er wetmatigheden ten grondslag liggen aan wat we nu weten van quantummechanica die we nog niet hebben doorgrond. Voorspelbaarheid en toeval lijken me in elk geval verschillende dingen.quote:Op zondag 14 november 2010 19:13 schreef De_Kardinaal het volgende:
1) Of toeval is te verklaren en dat laatste is volgens de natuurkunde onmogelijk.
2) Of iets is toeval en dus niet te verklaren
"Onverklaard", ja. "Onverklaarbaar", pertinente onzin.quote:Op zondag 14 november 2010 19:13 schreef De_Kardinaal het volgende:
Dat tweede 'er zijn zaken die onverklaarbaar zijn' zal dan ook elke wetenschapper beamen.
De onderwerpen die je hier naar voren haalt hebben overigens niets met christendom of atheisme te maken, maar dat terzijde.quote:Op zondag 14 november 2010 19:13 schreef De_Kardinaal het volgende:
Verder mag je deze christen die andere vragen nog beantwoorden.
Heb ik ergens beweerd dat wij in een deterministisch universum leven?quote:Op zondag 14 november 2010 19:22 schreef De_Kardinaal het volgende:
Leg dan vervolgens even uit hoe je alles wil bepalen op het gebied van kwantummechanica en daarmee dus het probleem van de 'onzekerheidsrelatie van Heisenberg' weet te omzeilen.
Bijna slaapverwekkend dit. Wat probeer je hier nu eigenlijk aan te tonen?quote:Op zondag 14 november 2010 19:22 schreef De_Kardinaal het volgende:
Conform je eigen idee dat bij echte wetenschap alle axioma's falsifieerbaar dienen te zijn en eveneens dat een dergelijk systeem niet ten prooi valt aan de eerder genoemde problemen (Gödel et cetera).![]()
En ik heb nog wel wat meer vragen als je daarmee klaar bent.
Ook christenen kunnen kritische vragen stellen waar ze graag een antwoord op willen!![]()
Dat wetenschap wat hem betreft niet voldoet aan de eisen die hij aan een religie stelt.quote:Op zondag 14 november 2010 18:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Chapeau, je hebt nu aangetoond dat de wetenschap niet alles verklaart. Ik hoop niet dat dat nou iets nieuws voor je is, maar welk punt wil je er eigenlijk mee maken?
quote:Op zondag 14 november 2010 19:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat je weet hoe wikipedia werkt toont niet bepaald aan dat je er iets van hebt begrepen. Je omschreef de relativiteitstheorie als een axioma, en daaruit meen ik te kunnen concluderen dat je ieg daarvan niets hebt begrepen.
[..]
Toeval is een nogal moeizaam begrip. Het zou best kunnen dat er wetmatigheden ten grondslag liggen aan wat we nu weten van quantummechanica die we nog niet hebben doorgrond. Voorspelbaarheid en toeval lijken me in elk geval verschillende dingen.
[..]
"Onverklaard", ja. "Onverklaarbaar", pertinente onzin.
[..]
De onderwerpen die je hier naar voren haalt hebben overigens niets met christendom of atheisme te maken, maar dat terzijde.
Een theorie die gebaseerd is op een theorie is net zo sterk als zwak als de fundamenten waar al die theorieën op gebaseerd zijn.quote:Op zondag 14 november 2010 19:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Heb ik ergens beweerd dat wij in een deterministisch universum leven?
[..]
Bijna slaapverwekkend dit. Wat probeer je hier nu eigenlijk aan te tonen?
heeft niets met met zowel geloven (zoals het christendom) of atheīsme te maken?quote:Een axioma (of postulaat) is in de wiskunde en logica sinds Euclides en Aristoteles een niet bewezen, maar als grondslag aanvaarde stelling. Een axioma dient zelf als grondslag van het bewijs van andere stellingen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Axioma
Ik kan heel goed verklaren waarom ik zit te fokken i.p.v. het huishouden te doen. Maar dat doe ik niet. Het is dus niet verklaard maar wel verklaarbaar.quote:Op zondag 14 november 2010 19:45 schreef De_Kardinaal het volgende:
Nee, onverklaarbaar. Hoe kan iets wel 'onverklaard' zijn zonder dat het 'onverklaarbaar' is?
Stel dat jij de wetenschap bent, dan is het voor mij als wetenschapper dus nog steeds 'onverklaarbaar' waarom het 'onverklaard' is. Daarvoor mis ik de onderliggende mechanismen of besluitenquote:Op zondag 14 november 2010 19:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik kan heel goed verklaren waarom ik zit te fokken i.p.v. het huishouden te doen. Maar dat doe ik niet. Het is dus niet verklaard maar wel verklaarbaar.
Jij kan het niet verklaren, maar dat heeft te maken met jouw beperkingen. Dat zegt niets over het al dan niet verklaarbaar zijn van je onderwerp.quote:Op zondag 14 november 2010 19:49 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Stel dat jij de wetenschap bent, dan is het voor mij als wetenschapper dus nog steeds 'onverklaarbaar' waarom het 'onverklaard' is. Daarvoor mis ik de onderliggende mechanismen of besluiten
En heeft de mens als wetenschapper en de wetenschap dan niet zo zijn beperkingen?quote:Op zondag 14 november 2010 19:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jij kan het niet verklaren, maar dat heeft te maken met jouw beperkingen. Dat zegt niets over het al dan niet verklaarbaar zijn van je onderwerp.
Ja. Maar dat zegt niets over het verklaarbaar zijn van het onderwerp. Het zegt alleen iets over de wetenschappers die er nog over na moeten denken of meer metingen moeten doen.quote:Op zondag 14 november 2010 19:51 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
En heeft de mens als wetenschapper en de wetenschap dan niet zo zijn beperkingen?
Maar zolang er beperkingen zijn blijven er dus in wezen dingen onverklaarbaar. Of de beperkingen moet inmiddels dermate opgelost zijn dat zij geen beperking meer kent. Maar wie zegt dat men met de nieuwe middelen niet weer op bepaalde beperkingen stuit?quote:Op zondag 14 november 2010 19:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja. Maar dat zegt niets over het verklaarbaar zijn van het onderwerp. Het zegt alleen iets over de wetenschappers die er nog over na moeten denken of meer metingen moeten doen.
Nee, onverklaard.quote:Op zondag 14 november 2010 19:54 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Maar zolang er beperkingen zijn blijven er dus in wezen dingen onverklaarbaar.
Maakt niets uit voor het verschil tussen onverklaarbaar en onverklaard.quote:Of de beperkingen moet inmiddels dermate opgelost zijn dat zij geen beperking meer kent. Maar wie zegt dat men met de nieuwe middelen niet weer op bepaalde beperkingen stuit?
Uiteindelijk kom je toch terecht bij axioma's en die zijn zowel onverklaarbaar als onverklaard?quote:Op zondag 14 november 2010 19:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, onverklaard.
[..]
Maakt niets uit voor het verschil tussen onverklaarbaar en onverklaard.
Noem er eens 1?quote:Op zondag 14 november 2010 19:58 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Uiteindelijk kom je toch terecht bij axioma en die zijn zowel onverklaarbaar als onverklaard?
Wiskunde zelf?quote:
Wiskunde bewijst zichzelf elke dag. Je kan gewoon een rekenmethode uitproberen, en als de uitkomsten corresponderen met de werkelijkheid kan je er vanuit gaan dat het klopt.quote:
quote:Op zondag 14 november 2010 20:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wiskunde bewijst zichzelf elke dag. Je kan gewoon een rekenmethode uitproberen, en als de uitkomsten corresponderen met de werkelijkheid kan je er vanuit gaan dat het klopt.
Zo zou je eeuwenlang een foute rekenmethode kunnen gebruiken. Daar kom je pas achter als je uitkomsten niet meer kloppen met de werkelijkheid en dan komt er een jongen wetenschapper met een grote bek die via een nieuwe exotische rekenmethode de Nobel-prijs wint. Dan zijn de verkeerde uitkomsten verklaard.
Dat dus voor de wiskunde.quote:In de wiskunde bestaat een bewijs uit het aantonen dat, gegeven bepaalde axioma's, een bepaalde bewering waar is. Hierbij gebruikt men de regels van de logica.
(...)
Soms kan aangetoond worden dat een stelling niet bewezen kan worden uitgaande van een bepaalde stelsel van axioma's. Een voorbeeld hiervan is de continuümhypothese. In de meeste axiomastelsels zijn er beweringen die noch bewezen noch ontkracht kunnen worden, zoals volgt uit de onvolledigheidsstelling van Gödel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wiskundig_bewijs
Ja, dat zeg ik. Het is alleen op de op dit moment meest waarschijnlijke verklaring.quote:Op zondag 14 november 2010 20:07 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
[..]
Dat dus voor de wiskunde.
Verder wat werkt hoeft niet per se overeenkomstig de werkelijkheid te zijn.
Dat hoeft niet. De werkelijkheid verandert constant. Vroeger moest je sparen, maar dat is niet meer nuttig aangezien de inflatie gelijk of hoger is dan de spaarrente.quote:Wat nu werkt hoeft niet per se te werken over tig jaar doch lijkt me dat de werkelijkheid hetzelfde is gebleven?
Wat is daar mis mee? En waarom ga je over op een ander onderwerp, ben je bang de discussie te verliezen?quote:Met die instelling verval je toch weer in het pragmatisme?
Daarover zijn we het eens. Men moet roeien met de riemen die men heeft doch wel degelijk beseffen dat die riemen niet perfect zijn.quote:Op zondag 14 november 2010 20:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja, dat zeg ik. Het is alleen op de op dit moment meest waarschijnlijke verklaring.
[..]
Dat hoeft niet. De werkelijkheid verandert constant. Vroeger moest je sparen, maar dat is niet meer nuttig aangezien de inflatie gelijk of hoger is dan de spaarrente.
[..]
Wat is daar mis mee? En waarom ga je over op een ander onderwerp, ben je bang de discussie te verliezen?
Ligt het aan mijn ogen. Wat heeft het bovenstaande met de vragen te maken. Ik ben echt het spoor bijster. Snarentheorie, rekenmethodes etc. Zijn hier hogere machten in het spelquote:Op zondag 14 november 2010 20:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En waarom ga je over op een ander onderwerp, ben je bang de discussie te verliezen?
Slecht een uitstapje om te bepalen of er inderdaad sprake is van het geloven in bepaalde machten en of deze mogelijkerwijze per definitie of niet het menselijke brein te boven gaan.quote:Op zondag 14 november 2010 20:17 schreef PietV. het volgende:
[..]
Ligt het aan mijn ogen. Wat heeft het bovenstaande met de vragen te maken. Ik ben echt het spoor bijster. Snarentheorie, rekenmethodes etc. Zijn hier hogere machten in het spel
Vroeger was sparen heel normaal, daarna wilde iedereen aandelen, maar die werkelijkheid is ook verandert.quote:Op zondag 14 november 2010 20:17 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Daarover zijn we het eens. Men moet roeien met de riemen die men heeft doch wel degelijk beseffen dat die riemen niet perfect zijn.
Moest je vroeger sparen dan? Enorme bedragen zwart geld op de bank zetten was een decennia geen goed idee en nu net zo min.
Dat weet je niet. Je kan hoogstens als waarnemer methoden ontwikkelen om dat objectief te onderzoeken. Daar komt die wetenschappelijke methode vandaan.quote:Maar jij en ik heb een andere definitie van de 'werkelijkheid'. Jij doelt op de werkelijkheid van de waarnemer, ik meer op de 'werkelijkheid' van de natuurwetten en die lijken mij niet echt te veranderen?
Als ik onzin hoor ben ik snel klaar met luisteren.quote:Nee, want een discussie win je niet. Ik ben wel benieuwd naar hoe anderen bepaalde dingen verstaan of beschouwen. Wijsheid is de oren openen en de mond sluiten wanneer een wijzer iemand spreekt. Alleen dwazen spreken zonder te luisteren wanneer een ander spreekt.
Daar kan ik mij prima in vinden. Doch de werkelijkheid is toch dat er mensen zijn, die wetenschappelijk onderlegd of niet, bepaalde axioma's aannemen die nog steeds van invloed zijn op de 'werkelijkheid' zoals jij die verstaat (PapierV). Je hoef geen Christenen noch Moslim noch Wetenschapper zijn om de invloed ervan te ondervinden.quote:Op zondag 14 november 2010 20:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Vroeger was sparen heel normaal, daarna wilde iedereen aandelen, maar die werkelijkheid is ook verandert.
[..]
Dat weet je niet. Je kan hoogstens als waarnemer methoden ontwikkelen om dat objectief te onderzoeken. Daar komt die wetenschappelijke methode vandaan.
We gaan er voorlopig vanuit dat de natuurwetten onveranderlijk en overal geldig zijn, maar dat weten we niet. We klooien net zo lang aan met deze aanname tot hij niet meer houdbaar is en dan komt er wat anders.
[..]
Als ik onzin hoor ben ik snel klaar met luisteren.
Mag het ook op grond van een optelsom die de hele christelijke toren beoordeelt. Dus vanaf de grond tot aan de windvaan. Hoe zit de constructie in elkaar. Hoe gaat de renovatie in zijn werk.quote:Op zondag 14 november 2010 20:21 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Als je afvraagt waarom de bovenkant van een toren wiebelt moet je eerder twijfelen dan aan het fundament dan het afvragen of het wel of niet goed is dat de toren wiebelt.
Maar dat zijn axioma´s uit noodzakelijkehid, niet uit wenselijkheid. En zodra die axioma´s niet blijken te kloppen worden ze verlaten, probeer dat maar eens met een religie.quote:Op zondag 14 november 2010 20:25 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Daar kan ik mij prima in vinden. Doch de werkelijkheid is toch dat er mensen zijn, die wetenschappelijk onderlegd of niet, bepaalde axioma's aannemen die nog steeds van invloed zijn op de 'werkelijkheid' zoals jij die verstaat (PapierV). Je hoef geen Christenen noch Moslim noch Wetenschapper zijn om de invloed ervan te ondervinden.
Een religie verandert ook over tijd. Zie de geschiedenis (arianen, donatisten, orthodoxen, katholieken, protestanten.)quote:Op zondag 14 november 2010 20:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar dat zijn axioma´s uit noodzakelijkehid, niet uit wenselijkheid. En zodra die axioma´s niet blijken te kloppen worden ze verlaten, probeer dat maar eens met een religie.
Ik ben het niet met je eens dat wetenschap en religie dezelfde eigenschappen of waarheidsgehalte hebben.
Die kan ga je wel op.quote:Op zondag 14 november 2010 20:34 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Een religie verandert ook over tijd. Zie de geschiedenis (arianen, donatisten, orthodoxen, katholieken, protestanten.)
Ik probeer alleen een poging te doen dat het fundament van zowel religie als wetenschap is op niets meer of minder dan aannames. Beweer ik ergens dat ze dezelfde waarheidsgehalte hebben? Zeg ik bijvoorbeeld iets dat het geloof in het bestaan van een Heilige Geest gelijk staat als het geloof in de relativiteitstheorie of iets van dien aard?
Kan jij in de toekomst kijken dan? Zolang ik dergelijke uitspraken niet heb gedaan, weet jij niet welke kant ik op ga. Citeer me anders even waar ik een dergelijke concrete geloofsuitspraak op hetzelfde niveau plaats als een concrete wetenschappelijke uitspraak.quote:Op zondag 14 november 2010 20:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Die kan ga je wel op.
Nee. Je poging om fundamenten van wetenschap en geloof aan elkaar gelijk te stellen kan alleen maar als doel hebben om wetenschap naar het niveau van religie te degraderen.quote:Op zondag 14 november 2010 20:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Kan jij in de toekomst kijken dan? Zolang ik dergelijke uitspraken niet heb gedaan, weet jij niet welke kant ik op ga. Citeer me anders even waar ik een dergelijke concrete geloofsuitspraak op hetzelfde niveau plaats als een concrete wetenschappelijke uitspraak.
Aha, dus we zijn het eens dat jij niet weet welke kant ik op ga. Weet je dan wel mijn motieven gezien je omschrijving van mijn poging?quote:Op zondag 14 november 2010 20:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. Je poging om fundamenten van wetenschap en geloof aan elkaar gelijk te stellen kan alleen maar als doel hebben om wetenschap naar het niveau van religie te degraderen.
Ja. Maar ik hou dat onverklaard.quote:Op zondag 14 november 2010 20:47 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Aha, dus we zijn het eens dat jij niet weet welke kant ik op ga. Weet je dan wel mijn motieven gezien je omschrijving van mijn poging?
quote:Op zondag 14 november 2010 20:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja. Maar ik hou dat onverklaard.
Dus...quote:Op zondag 14 november 2010 20:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als ik onzin hoor ben ik snel klaar met luisteren.
Ik geef je graag de mogelijkheid tot een elegante escape. Dat is dan 3,50.quote:
hmm zou ik je toch willen aanraden de recente statistieken er eens bij te nemen, de kerken lopen gierend leeg. Enkel degenen die niet zelf durven denken blijven achter, en dat zijn er niet zo veel meer. En ja ik ken ook het excuus: "de afvalligen waren geen echte gelovigen"quote:Op zondag 14 november 2010 12:07 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Blijf dat herhalen.... Je zou toch eens tot de ontdekking komen dat vele christenen helemaal niet afglijden tot atheīsme.
De kerkgang neemt af. Dat is iets anders dan afglijden naar het atheisme. Dat er minder mensen een kerk bezoeken hoeft niet direct te betekenen dat deze mensen niet meer geloven in een god.quote:Op zondag 14 november 2010 21:26 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
hmm zou ik je toch willen aanraden de recente statistieken er eens bij te nemen, de kerken lopen gierend leeg. Enkel degenen die niet zelf durven denken blijven achter, en dat zijn er niet zo veel meer. En ja ik ken ook het excuus: "de afvalligen waren geen echte gelovigen"
Maar bedenk eens zelf: is er wel een wezenlijk verschil tussen sinterklaas en god?
Het is een flinke pil die ik zelf ook niet bladzijde voor bladzijde heb doorgenomen (ik heb alleen een cursus over de schrijver gevolgd met de nadruk op dit boek), maar ik denk dat A Secular Age van Charles Taylor in dit licht erg interessant is. Hierin beschrijft hij o.a. waar de wortels van onze secularisering vandaan komt, maar geeft hij ook fikse kritiek op het idee dat deze secularisering een lineair proces is, eindigend bij een algeheel en "eeuwig" atheīsme.quote:Op zondag 14 november 2010 21:26 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
hmm zou ik je toch willen aanraden de recente statistieken er eens bij te nemen, de kerken lopen gierend leeg. Enkel degenen die niet zelf durven denken blijven achter, en dat zijn er niet zo veel meer. En ja ik ken ook het excuus: "de afvalligen waren geen echte gelovigen"
Eitje.quote:Op donderdag 11 november 2010 11:38 schreef PietV. het volgende:
http://www.freethinker.nl(...)382&p=243908#p243908
Ik plaats in dit geval slechts de link. Reacties mogen hier geplaatst worden of op freethinker.
Op het genoemde forum zit ik regelmatig. Fok bezoek ik incidenteel. Dus er kan enige vertraging zitten in mijn reacties. Ik hoop dat de vragen beantwoord worden. Dat lijkt me moeilijk genoeg. Mocht dit niet lukken, beperk je dan tot lezen en ga niet jennen, zeuren en mekkeren. Of via retorische trucjes enige genoegdoening trachten te halen. Als je voelt dat er een geloofscrisis zit aan te komen. En er geen andere mogelijkheid voorhanden is, dan spelen op de man.
Met vriendelijke groet,
PietV.
Maar wat is je punt met je uitspraken omtrent "aannames" dan? Natuurlijk rust elk denkkader op bepaalde aannames, dat lijkt me nogal triviaal. En dus...?quote:Op zondag 14 november 2010 20:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Kan jij in de toekomst kijken dan? Zolang ik dergelijke uitspraken niet heb gedaan, weet jij niet welke kant ik op ga. Citeer me anders even waar ik een dergelijke concrete geloofsuitspraak op hetzelfde niveau plaats als een concrete wetenschappelijke uitspraak.
Bedankt voor het maken. En je hebt niet alleen gekeken naar de vragen die je het best uitkomen.quote:
ietsisten zijn niet gevaarlijk.quote:Op zondag 14 november 2010 22:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is een flinke pil die ik zelf ook niet bladzijde voor bladzijde heb doorgenomen (ik heb alleen een cursus over de schrijver gevolgd met de nadruk op dit boek), maar ik denk dat A Secular Age van Charles Taylor in dit licht erg interessant is. Hierin beschrijft hij o.a. waar de wortels van onze secularisering vandaan komt, maar geeft hij ook fikse kritiek op het idee dat deze secularisering een lineair proces is, eindigend bij een algeheel en "eeuwig" atheīsme.
Van wat ik van hem gelezen heb vond ik die "enorme bias" enorm meevallen. Zo ver ik heb begrepen wordt Taylor erg gewaardeerd door collega filosofen, Christelijk of niet.quote:Op zondag 14 november 2010 23:01 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
ietsisten zijn niet gevaarlijk.
Charles Taylor "is a practicing Roman Catholic." en heeft dus een enorme bias richting atheisme.
Je vind het vast niet erg dat ik dus zijn conclusies a priori met een korrel zout neem.
Ik ben een stap vooruit op Taylor: ik ben katholiek geweest, en ik ben nu atheist, ik heb dus ervaren waarover hij schrijft, hij niet. Zeker, zullen er altijd mensen blijven die een godsticker op een mystieke ervaring plakken, maar ik mag hopen dat dit uitsterft bij filosofen die logisch kunnen redeneren, zeker met de snelle ontwikkelingen in de neurologie.quote:Op zondag 14 november 2010 23:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Van wat ik van hem gelezen heb vond ik die "enorme bias" enorm meevallen. Zo ver ik heb begrepen wordt Taylor erg gewaardeerd door collega filosofen, Christelijk of niet.
Jammer dat je het zo makkelijk, en in mijn ogen ook simplistisch, af doet
Hier haakte ik toch al een beetje af. Wat hebben deze antwoorden nog met de vragen te maken?quote:Op zondag 14 november 2010 22:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Eitje.
95 stellingen/vragen aan een christen
1. Waar komt jouw god vandaan?
Openbaringen 1:8 Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is, en Die was, en Die komen zal, de Almachtige.
2. Waaruit bestaat jouw god?
Johannes 4:24 God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.
1 Johannes 4:8 Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde
3. Welk geslacht heeft jouw god; in de Bijbel wordt gesproken over een man. Is dit gebaseerd op chromosomaal onderzoek of op uiterlijke geslachtskenmerken?
12 En ik keerde mij om, om te zien de stem, die met mij gesproken had; en mij omgekeerd hebbende, zag ik zeven gouden kandelaren;
13 En in het midden van de zeven kandelaren Een, den Zoon des mensen gelijk zijnde, bekleed met een lang kleed tot de voeten, en omgord aan de borsten met een gouden gordel;
14 En Zijn hoofd en haar was wit, gelijk als witte wol, gelijk sneeuw; en Zijn ogen gelijk een vlam vuurs;
15 En Zijn voeten waren blinkend koper gelijk, en gloeiden als in een oven; en Zijn stem als een stem van vele wateren.
16 En Hij had zeven sterren in Zijn rechterhand; en uit Zijn mond ging een tweesnijdend scherp zwaard; en Zijn aangezicht was, gelijk de zon schijnt in haar kracht.
17 En toen ik Hem zag, viel ik als dood aan Zijn voeten; en Hij leide Zijn rechterhand op mij, zeggende tot mij: Vrees niet; Ik ben de Eerste en de Laatste;
18 En Die leef, en Ik ben dood geweest; en zie, Ik ben levend in alle eeuwigheid. Amen.
<...>
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |