abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zondag 14 november 2010 @ 18:10:54 #201
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_88706410
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 17:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Voor de hand liggend" en "wenselijk" zijn twee verschillende dingen. Als het voor de hand liggend was dan zou dat betekenen dat er potentieel iets mee wordt verklaard, en dat is pertinent niet het geval.

Bovendien is de relativiteitstheorie geen axioma maar gewoon empirische wetenschap. Ik zou zeggen: verdiep je eens in het werk van Einstein. (Als je denkt dat relativiteit een wetenschappelijk axioma is dan lijkt dat me heel hard nodig.)
De relativiteitstheorie is een theorie die voortvloeit uit de natuur en/wiskunde en daarover had Gödel wat nuttige dingen over te zeggen:

quote:
De eerste onvolledigheidsstelling stelt dat ieder axiomatisch wiskundig systeem dat voldoende krachtig is om alle basiseigenschappen van de natuurlijke getallen te bewijzen, hetzij onvolledig is (dat wil zeggen dat er ware uitspraken zijn die niet bewezen kunnen worden), hetzij inconsistent is (dat wil zeggen dat er onware uitspraken zijn die wel bewezen kunnen worden). Anders geformuleerd zal ieder consistent axiomatisch systeem van voldoende kracht om de getaltheorie in uit te drukken, stellingen kennen, die noch bewezen, noch ontkracht kunnen worden binnen dat systeem, en dus onbeslisbaar zijn
quote:
Gödels tweede onvolledigheidsstelling houdt in dat de formele rekenkunde haar eigen consistentie niet kan bewijzen. (...) De consequenties van de tweede onvolledigheidsstelling gaan zelfs nog verder: we zullen nooit in staat zijn te bewijzen dat de rekenkunde (en daarmee de wiskunde) consistent is. Als we de consistentie van de rekenkunde willen aantonen, hebben we een sterkere theorie nodig (zoals de verzamelingenleer). Deze kan echter ook haar eigen consistentie niet aantonen om dezelfde reden, enzovoort.
Zie verder: http://nl.wikipedia.org/w(...)ingen_van_G%C3%B6del
Daarmee heb ik dus nog wel wat vragen over hoe je het onderstaande exact kan verklaren?

• Principe van lokaliteit.
• Snaartheorie.
• Het onderliggende mechanisme van de kwantummechanica & de relativiteitstheorie.
• Abiogenese.

Dit alles natuurlijk op basis van een systeem dat gebaseerd is op gronden die uitsluitend falsifieerbaar zijn en tevens niet ten prooi te vallen aan de stellingen van Gödel.

Ik lees het wel weer als je dat gedaan hebt. Ik ga nu weer terug naar het land van de sprookjes.

edit: Als je 95 vragen wil stellen aan een christen kan je een handjevol vragen van een christen zelf wel beantwoorden.
  † In Memoriam † zondag 14 november 2010 @ 18:18:27 #202
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_88706629
O, nee jij bent niet dezelfde als TS :)
Maar dan mag je zo nog steeds beantwoorden. :P
pi_88706702
quote:
1s.gif Op [url=http://forum.fok.nl/topic/1558100/4/50#88665956] schreef Sattyagraha het volgende:

[..]

[..]
Vallen hieronder ook de argumenten uit de literatuur wetenschappen, narrativiteit en de poëzie?
quote:
Voorbeelden?

[..]

Christenen stellen ook de vraag wie of wat God is. Echter de antwoorden, de teksten, die christenen opstellen in hun vele poging deze vraag te beantwoorden zijn evenals de bijbel poëtische werken.

Een gesprek tussen de mens en God:

Een voorbeeld:

Tekst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat vind je van deze poging om iets van God te omschrijven?
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
pi_88707840
quote:
14s.gif Op zondag 14 november 2010 18:10 schreef De_Kardinaal het volgende:

Daarmee heb ik dus nog wel wat vragen over hoe je het onderstaande exact kan verklaren?

• Principe van lokaliteit.
• Snaartheorie.
• Het onderliggende mechanisme van de kwantummechanica & de relativiteitstheorie.
• Abiogenese.

Dit alles natuurlijk op basis van een systeem dat gebaseerd is op gronden die uitsluitend falsifieerbaar zijn en tevens niet ten prooi te vallen aan de stellingen van Gödel.

Ik lees het wel weer als je dat gedaan hebt. Ik ga nu weer terug naar het land van de sprookjes.
Ah, hier hebben we een mooi stel onderwerpen dat zich bevindt op de grens van wetenschappelijk begrip. Snaartheorie is als ik het me goed herinner niet echt falsificeerbaar zelfs.

Chapeau, je hebt nu aangetoond dat de wetenschap niet alles verklaart. Ik hoop niet dat dat nou iets nieuws voor je is, maar welk punt wil je er eigenlijk mee maken? Dat er een grens zit aan wetenschappelijk begrip (lijkt me triviaal), of dat er zaken zijn die inherent onverklaarbaar zijn? Dat eerste zal iedere wetenschapper met je eens zijn, maar dat laatste...
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_88708047
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 18:21 schreef Sattyagraha het volgende:

Christenen stellen ook de vraag wie of wat God is. Echter de antwoorden, de teksten, die christenen opstellen in hun vele poging deze vraag te beantwoorden zijn evenals de bijbel poëtische werken.

Een gesprek tussen de mens en God:

Een voorbeeld:

Tekst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat vind je van deze poging om iets van God te omschrijven?
Aan de ene kant heel poetisch, aan de andere kant zou ik het omschrijven als "white noise": geen relevante cognitieve content. Potentieel interessant voor psychologen.

Dat soort teksten kunnen mooi zijn (in dit geval niet mijn smaak), maar als het je gaat om het omschrijven van god lijkt het me niet constructief om te vervallen in poetisch gemijmer. Schoonheid in poezie en kunst kun je toch moeilijk aandragen als een definitie van god. Die hebben met religie niets te maken.
  † In Memoriam † zondag 14 november 2010 @ 19:13:42 #206
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_88708285
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 18:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ah, hier hebben we een mooi stel onderwerpen dat zich bevindt op de grens van wetenschappelijk begrip. Snaartheorie is als ik het me goed herinner niet echt falsificeerbaar zelfs.

Chapeau, je hebt nu aangetoond dat de wetenschap niet alles verklaart. Ik hoop niet dat dat nou iets nieuws voor je is, maar welk punt wil je er eigenlijk mee maken? Dat er een grens zit aan wetenschappelijk begrip (lijkt me triviaal), of dat er zaken zijn die inherent onverklaarbaar zijn? Dat eerste zal iedere wetenschapper met je eens zijn, maar dat laatste...
Aparte logica om eerst te zeggen dat ik er geen weet van blijk te hebben, dit weerleg en vervolgens nog de vraag stelt of het iets nieuws is? Aparte logica. Het punt was dus het louter weerleggen van de onjuistheid van jouw aannames over mijn kennis van de wetenschap.

quote:
De kwantummechanica stelt namelijk dat een deeltje (bijvoorbeeld een foton of een elektron) zich, afhankelijk van de waarneming als golf of als klassiek deeltje gedraagt. Het deeltje 'kiest' pas voor een van de twee mogelijkheden op het moment dat het waargenomen wordt. Een waarneming op dit niveau is dus altijd beïnvloed door de waarneming zelf. Hieruit leiden veel tegenstanders van determinisme af dat het voor de waarnemer in deze zin onmogelijk is om een volledige voorspelling te doen en dat het volledig voorspelbare universum (volgens de moderne fysica) voor de mens niet bestaat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Toeval#Natuurkunde
1) Of toeval is te verklaren en dat laatste is volgens de natuurkunde onmogelijk.
2) Of iets is toeval en dus niet te verklaren

Dat tweede 'er zijn zaken die onverklaarbaar zijn' zal dan ook elke wetenschapper beamen.

Verder mag je deze christen die andere vragen nog beantwoorden.
  † In Memoriam † zondag 14 november 2010 @ 19:22:37 #207
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_88708593
Leg dan vervolgens even uit hoe je alles wil bepalen op het gebied van kwantummechanica en daarmee dus het probleem van de 'onzekerheidsrelatie van Heisenberg' weet te omzeilen. :P

Conform je eigen idee dat bij echte wetenschap alle axioma's falsifieerbaar dienen te zijn en eveneens dat een dergelijk systeem niet ten prooi valt aan de eerder genoemde problemen (Gödel et cetera). :P

En ik heb nog wel wat meer vragen als je daarmee klaar bent.

Ook christenen kunnen kritische vragen stellen waar ze graag een antwoord op willen! :Y
pi_88708752
quote:
14s.gif Op zondag 14 november 2010 19:13 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Aparte logica om eerst te zeggen dat ik er geen weet van blijk te hebben, dit weerleg en vervolgens nog de vraag stelt of het iets nieuws is? Aparte logica. Het punt was dus het louter weerleggen van de onjuistheid van jouw aannames over mijn kennis van de wetenschap.
Dat je weet hoe wikipedia werkt toont niet bepaald aan dat je er iets van hebt begrepen. Je omschreef de relativiteitstheorie als een axioma, en daaruit meen ik te kunnen concluderen dat je ieg daarvan niets hebt begrepen.

quote:
1) Of toeval is te verklaren en dat laatste is volgens de natuurkunde onmogelijk.
2) Of iets is toeval en dus niet te verklaren
Toeval is een nogal moeizaam begrip. Het zou best kunnen dat er wetmatigheden ten grondslag liggen aan wat we nu weten van quantummechanica die we nog niet hebben doorgrond. Voorspelbaarheid en toeval lijken me in elk geval verschillende dingen.

quote:
Dat tweede 'er zijn zaken die onverklaarbaar zijn' zal dan ook elke wetenschapper beamen.
"Onverklaard", ja. "Onverklaarbaar", pertinente onzin.

quote:
Verder mag je deze christen die andere vragen nog beantwoorden.
De onderwerpen die je hier naar voren haalt hebben overigens niets met christendom of atheisme te maken, maar dat terzijde.
pi_88708795
quote:
14s.gif Op zondag 14 november 2010 19:22 schreef De_Kardinaal het volgende:
Leg dan vervolgens even uit hoe je alles wil bepalen op het gebied van kwantummechanica en daarmee dus het probleem van de 'onzekerheidsrelatie van Heisenberg' weet te omzeilen. :P
Heb ik ergens beweerd dat wij in een deterministisch universum leven?

quote:
14s.gif Op zondag 14 november 2010 19:22 schreef De_Kardinaal het volgende:
Conform je eigen idee dat bij echte wetenschap alle axioma's falsifieerbaar dienen te zijn en eveneens dat een dergelijk systeem niet ten prooi valt aan de eerder genoemde problemen (Gödel et cetera). :P

En ik heb nog wel wat meer vragen als je daarmee klaar bent.

Ook christenen kunnen kritische vragen stellen waar ze graag een antwoord op willen! :Y
Bijna slaapverwekkend dit. Wat probeer je hier nu eigenlijk aan te tonen?
  zondag 14 november 2010 @ 19:30:33 #210
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_88708841
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 18:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Chapeau, je hebt nu aangetoond dat de wetenschap niet alles verklaart. Ik hoop niet dat dat nou iets nieuws voor je is, maar welk punt wil je er eigenlijk mee maken?
Dat wetenschap wat hem betreft niet voldoet aan de eisen die hij aan een religie stelt.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  † In Memoriam † zondag 14 november 2010 @ 19:45:22 #211
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_88709384
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 19:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat je weet hoe wikipedia werkt toont niet bepaald aan dat je er iets van hebt begrepen. Je omschreef de relativiteitstheorie als een axioma, en daaruit meen ik te kunnen concluderen dat je ieg daarvan niets hebt begrepen.

[..]

Toeval is een nogal moeizaam begrip. Het zou best kunnen dat er wetmatigheden ten grondslag liggen aan wat we nu weten van quantummechanica die we nog niet hebben doorgrond. Voorspelbaarheid en toeval lijken me in elk geval verschillende dingen.

[..]

"Onverklaard", ja. "Onverklaarbaar", pertinente onzin.

[..]

De onderwerpen die je hier naar voren haalt hebben overigens niets met christendom of atheisme te maken, maar dat terzijde.
quote:
13s.gif Op zondag 14 november 2010 19:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Heb ik ergens beweerd dat wij in een deterministisch universum leven?

[..]

Bijna slaapverwekkend dit. Wat probeer je hier nu eigenlijk aan te tonen?
Een theorie die gebaseerd is op een theorie is net zo sterk als zwak als de fundamenten waar al die theorieën op gebaseerd zijn.

Dat zou best kunnen maar zo lang dergelijke mechanismen niet aangetoond noch bewezen noch in een falsifieerbaar idee zijn gegoten hebben zij wetenschappelijk geen merites.

Nee, onverklaarbaar. Hoe kan iets wel 'onverklaard' zijn zonder dat het 'onverklaarbaar' is?

Wat zou moet ik aantonen? Ik vroeg je of je wat voor mij wilde verduidelijken? Ik stel je gewoon zelf wat vragen?

O nee, de onderwerpen waar ik het over heb zoals, het aannemen (-> geloven dus!) van bepaalde axioma:

quote:
Een axioma (of postulaat) is in de wiskunde en logica sinds Euclides en Aristoteles een niet bewezen, maar als grondslag aanvaarde stelling. Een axioma dient zelf als grondslag van het bewijs van andere stellingen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Axioma
heeft niets met met zowel geloven (zoals het christendom) of atheïsme te maken?
  zondag 14 november 2010 @ 19:46:48 #212
pi_88709449
quote:
14s.gif Op zondag 14 november 2010 19:45 schreef De_Kardinaal het volgende:

Nee, onverklaarbaar. Hoe kan iets wel 'onverklaard' zijn zonder dat het 'onverklaarbaar' is?

Ik kan heel goed verklaren waarom ik zit te fokken i.p.v. het huishouden te doen. Maar dat doe ik niet. Het is dus niet verklaard maar wel verklaarbaar.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  † In Memoriam † zondag 14 november 2010 @ 19:49:42 #213
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_88709589
quote:
7s.gif Op zondag 14 november 2010 19:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik kan heel goed verklaren waarom ik zit te fokken i.p.v. het huishouden te doen. Maar dat doe ik niet. Het is dus niet verklaard maar wel verklaarbaar.
Stel dat jij de wetenschap bent, dan is het voor mij als wetenschapper dus nog steeds 'onverklaarbaar' waarom het 'onverklaard' is. Daarvoor mis ik de onderliggende mechanismen of besluiten
  zondag 14 november 2010 @ 19:51:06 #214
pi_88709647
quote:
14s.gif Op zondag 14 november 2010 19:49 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Stel dat jij de wetenschap bent, dan is het voor mij als wetenschapper dus nog steeds 'onverklaarbaar' waarom het 'onverklaard' is. Daarvoor mis ik de onderliggende mechanismen of besluiten
Jij kan het niet verklaren, maar dat heeft te maken met jouw beperkingen. Dat zegt niets over het al dan niet verklaarbaar zijn van je onderwerp.

Jij kan het niet verklaren Vs Het is niet te verklaren.
  † In Memoriam † zondag 14 november 2010 @ 19:51:51 #215
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_88709689
quote:
7s.gif Op zondag 14 november 2010 19:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Jij kan het niet verklaren, maar dat heeft te maken met jouw beperkingen. Dat zegt niets over het al dan niet verklaarbaar zijn van je onderwerp.
En heeft de mens als wetenschapper en de wetenschap dan niet zo zijn beperkingen?
  zondag 14 november 2010 @ 19:52:49 #216
pi_88709729
quote:
14s.gif Op zondag 14 november 2010 19:51 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

En heeft de mens als wetenschapper en de wetenschap dan niet zo zijn beperkingen?
Ja. Maar dat zegt niets over het verklaarbaar zijn van het onderwerp. Het zegt alleen iets over de wetenschappers die er nog over na moeten denken of meer metingen moeten doen.
  † In Memoriam † zondag 14 november 2010 @ 19:54:56 #217
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_88709850
quote:
7s.gif Op zondag 14 november 2010 19:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ja. Maar dat zegt niets over het verklaarbaar zijn van het onderwerp. Het zegt alleen iets over de wetenschappers die er nog over na moeten denken of meer metingen moeten doen.
Maar zolang er beperkingen zijn blijven er dus in wezen dingen onverklaarbaar. Of de beperkingen moet inmiddels dermate opgelost zijn dat zij geen beperking meer kent. Maar wie zegt dat men met de nieuwe middelen niet weer op bepaalde beperkingen stuit?
  zondag 14 november 2010 @ 19:55:45 #218
pi_88709885
quote:
14s.gif Op zondag 14 november 2010 19:54 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Maar zolang er beperkingen zijn blijven er dus in wezen dingen onverklaarbaar.
Nee, onverklaard.
quote:
Of de beperkingen moet inmiddels dermate opgelost zijn dat zij geen beperking meer kent. Maar wie zegt dat men met de nieuwe middelen niet weer op bepaalde beperkingen stuit?
Maakt niets uit voor het verschil tussen onverklaarbaar en onverklaard.
  † In Memoriam † zondag 14 november 2010 @ 19:58:03 #219
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_88710028
quote:
7s.gif Op zondag 14 november 2010 19:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee, onverklaard.
[..]

Maakt niets uit voor het verschil tussen onverklaarbaar en onverklaard.
Uiteindelijk kom je toch terecht bij axioma's en die zijn zowel onverklaarbaar als onverklaard? :P
  zondag 14 november 2010 @ 19:58:34 #220
pi_88710065
quote:
14s.gif Op zondag 14 november 2010 19:58 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Uiteindelijk kom je toch terecht bij axioma en die zijn zowel onverklaarbaar als onverklaard? :P
Noem er eens 1?
  † In Memoriam † zondag 14 november 2010 @ 19:59:36 #221
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_88710121
quote:
7s.gif Op zondag 14 november 2010 19:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Noem er eens 1?
Wiskunde zelf? :P
  zondag 14 november 2010 @ 20:03:26 #222
pi_88710313
quote:
14s.gif Op zondag 14 november 2010 19:59 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Wiskunde zelf? :P
Wiskunde bewijst zichzelf elke dag. Je kan gewoon een rekenmethode uitproberen, en als de uitkomsten corresponderen met de werkelijkheid kan je er vanuit gaan dat het klopt.

Zo zou je eeuwenlang een foute rekenmethode kunnen gebruiken. Daar kom je pas achter als je uitkomsten niet meer kloppen met de werkelijkheid en dan komt er een jongen wetenschapper met een grote bek die via een nieuwe exotische rekenmethode de Nobel-prijs wint. Dan zijn de verkeerde uitkomsten verklaard.
  † In Memoriam † zondag 14 november 2010 @ 20:07:42 #223
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_88710532
quote:
7s.gif Op zondag 14 november 2010 20:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Wiskunde bewijst zichzelf elke dag. Je kan gewoon een rekenmethode uitproberen, en als de uitkomsten corresponderen met de werkelijkheid kan je er vanuit gaan dat het klopt.

Zo zou je eeuwenlang een foute rekenmethode kunnen gebruiken. Daar kom je pas achter als je uitkomsten niet meer kloppen met de werkelijkheid en dan komt er een jongen wetenschapper met een grote bek die via een nieuwe exotische rekenmethode de Nobel-prijs wint. Dan zijn de verkeerde uitkomsten verklaard.
quote:
In de wiskunde bestaat een bewijs uit het aantonen dat, gegeven bepaalde axioma's, een bepaalde bewering waar is. Hierbij gebruikt men de regels van de logica.
(...)
Soms kan aangetoond worden dat een stelling niet bewezen kan worden uitgaande van een bepaalde stelsel van axioma's. Een voorbeeld hiervan is de continuümhypothese. In de meeste axiomastelsels zijn er beweringen die noch bewezen noch ontkracht kunnen worden, zoals volgt uit de onvolledigheidsstelling van Gödel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wiskundig_bewijs
Dat dus voor de wiskunde.

Verder wat werkt hoeft niet per se overeenkomstig de werkelijkheid te zijn. Wat nu werkt hoeft niet per se te werken over tig jaar doch lijkt me dat de werkelijkheid hetzelfde is gebleven? Met die instelling verval je toch weer in het pragmatisme?
  zondag 14 november 2010 @ 20:10:33 #224
pi_88710688
quote:
14s.gif Op zondag 14 november 2010 20:07 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

[..]

Dat dus voor de wiskunde.

Verder wat werkt hoeft niet per se overeenkomstig de werkelijkheid te zijn.
Ja, dat zeg ik. Het is alleen op de op dit moment meest waarschijnlijke verklaring.
quote:
Wat nu werkt hoeft niet per se te werken over tig jaar doch lijkt me dat de werkelijkheid hetzelfde is gebleven?
Dat hoeft niet. De werkelijkheid verandert constant. Vroeger moest je sparen, maar dat is niet meer nuttig aangezien de inflatie gelijk of hoger is dan de spaarrente.
quote:
Met die instelling verval je toch weer in het pragmatisme?
Wat is daar mis mee? En waarom ga je over op een ander onderwerp, ben je bang de discussie te verliezen?
  † In Memoriam † zondag 14 november 2010 @ 20:17:16 #225
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_88711094
quote:
7s.gif Op zondag 14 november 2010 20:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ja, dat zeg ik. Het is alleen op de op dit moment meest waarschijnlijke verklaring.
[..]

Dat hoeft niet. De werkelijkheid verandert constant. Vroeger moest je sparen, maar dat is niet meer nuttig aangezien de inflatie gelijk of hoger is dan de spaarrente.
[..]

Wat is daar mis mee? En waarom ga je over op een ander onderwerp, ben je bang de discussie te verliezen?
Daarover zijn we het eens. Men moet roeien met de riemen die men heeft doch wel degelijk beseffen dat die riemen niet perfect zijn.

Moest je vroeger sparen dan? Enorme bedragen zwart geld op de bank zetten was een decennia geen goed idee en nu net zo min. Maar jij en ik heb een andere definitie van de 'werkelijkheid'. Jij doelt op de werkelijkheid van de waarnemer, ik meer op de 'werkelijkheid' van de natuurwetten en die lijken mij niet echt te veranderen?

Nee, want een discussie win je niet. Ik ben wel benieuwd naar hoe anderen bepaalde dingen verstaan of beschouwen. Wijsheid is de oren openen en de mond sluiten wanneer een wijzer iemand spreekt. Alleen dwazen spreken zonder te luisteren wanneer een ander spreekt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')