abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88711125
quote:
7s.gif Op zondag 14 november 2010 20:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

En waarom ga je over op een ander onderwerp, ben je bang de discussie te verliezen?
Ligt het aan mijn ogen. Wat heeft het bovenstaande met de vragen te maken. Ik ben echt het spoor bijster. Snarentheorie, rekenmethodes etc. Zijn hier hogere machten in het spel :?
  † In Memoriam † zondag 14 november 2010 @ 20:21:23 #227
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_88711332
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 20:17 schreef PietV. het volgende:

[..]

Ligt het aan mijn ogen. Wat heeft het bovenstaande met de vragen te maken. Ik ben echt het spoor bijster. Snarentheorie, rekenmethodes etc. Zijn hier hogere machten in het spel :?
Slecht een uitstapje om te bepalen of er inderdaad sprake is van het geloven in bepaalde machten en of deze mogelijkerwijze per definitie of niet het menselijke brein te boven gaan.

Als je afvraagt waarom de bovenkant van een toren wiebelt moet je eerder twijfelen dan aan het fundament dan het afvragen of het wel of niet goed is dat de toren wiebelt.
  zondag 14 november 2010 @ 20:22:06 #228
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_88711370
quote:
14s.gif Op zondag 14 november 2010 20:17 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Daarover zijn we het eens. Men moet roeien met de riemen die men heeft doch wel degelijk beseffen dat die riemen niet perfect zijn.

Moest je vroeger sparen dan? Enorme bedragen zwart geld op de bank zetten was een decennia geen goed idee en nu net zo min.
Vroeger was sparen heel normaal, daarna wilde iedereen aandelen, maar die werkelijkheid is ook verandert.
quote:
Maar jij en ik heb een andere definitie van de 'werkelijkheid'. Jij doelt op de werkelijkheid van de waarnemer, ik meer op de 'werkelijkheid' van de natuurwetten en die lijken mij niet echt te veranderen?
Dat weet je niet. Je kan hoogstens als waarnemer methoden ontwikkelen om dat objectief te onderzoeken. Daar komt die wetenschappelijke methode vandaan.

We gaan er voorlopig vanuit dat de natuurwetten onveranderlijk en overal geldig zijn, maar dat weten we niet. We klooien net zo lang aan met deze aanname tot hij niet meer houdbaar is en dan komt er wat anders.
quote:
Nee, want een discussie win je niet. Ik ben wel benieuwd naar hoe anderen bepaalde dingen verstaan of beschouwen. Wijsheid is de oren openen en de mond sluiten wanneer een wijzer iemand spreekt. Alleen dwazen spreken zonder te luisteren wanneer een ander spreekt.
Als ik onzin hoor ben ik snel klaar met luisteren.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  † In Memoriam † zondag 14 november 2010 @ 20:25:39 #229
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_88711565
quote:
7s.gif Op zondag 14 november 2010 20:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Vroeger was sparen heel normaal, daarna wilde iedereen aandelen, maar die werkelijkheid is ook verandert.
[..]

Dat weet je niet. Je kan hoogstens als waarnemer methoden ontwikkelen om dat objectief te onderzoeken. Daar komt die wetenschappelijke methode vandaan.

We gaan er voorlopig vanuit dat de natuurwetten onveranderlijk en overal geldig zijn, maar dat weten we niet. We klooien net zo lang aan met deze aanname tot hij niet meer houdbaar is en dan komt er wat anders.
[..]

Daar kan ik mij prima in vinden. Doch de werkelijkheid is toch dat er mensen zijn, die wetenschappelijk onderlegd of niet, bepaalde axioma's aannemen die nog steeds van invloed zijn op de 'werkelijkheid' zoals jij die verstaat (PapierV). Je hoef geen Christenen noch Moslim noch Wetenschapper zijn om de invloed ervan te ondervinden.
pi_88711682
quote:
14s.gif Op zondag 14 november 2010 20:21 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Als je afvraagt waarom de bovenkant van een toren wiebelt moet je eerder twijfelen dan aan het fundament dan het afvragen of het wel of niet goed is dat de toren wiebelt.
Mag het ook op grond van een optelsom die de hele christelijke toren beoordeelt. Dus vanaf de grond tot aan de windvaan. Hoe zit de constructie in elkaar. Hoe gaat de renovatie in zijn werk.
Dreigt hij om te vallen. Of is hij net zo solide als toen hij gebouwd werd. Als er ergens een goede trede zit, heeft dat voldoende uitstraling om de rest van de toren te behoeden voor verval.
  zondag 14 november 2010 @ 20:28:52 #231
pi_88711726
quote:
14s.gif Op zondag 14 november 2010 20:25 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Daar kan ik mij prima in vinden. Doch de werkelijkheid is toch dat er mensen zijn, die wetenschappelijk onderlegd of niet, bepaalde axioma's aannemen die nog steeds van invloed zijn op de 'werkelijkheid' zoals jij die verstaat (PapierV). Je hoef geen Christenen noch Moslim noch Wetenschapper zijn om de invloed ervan te ondervinden.
Maar dat zijn axioma´s uit noodzakelijkehid, niet uit wenselijkheid. En zodra die axioma´s niet blijken te kloppen worden ze verlaten, probeer dat maar eens met een religie.

Ik ben het niet met je eens dat wetenschap en religie dezelfde eigenschappen of waarheidsgehalte hebben.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  † In Memoriam † zondag 14 november 2010 @ 20:34:35 #232
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_88712106
quote:
7s.gif Op zondag 14 november 2010 20:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maar dat zijn axioma´s uit noodzakelijkehid, niet uit wenselijkheid. En zodra die axioma´s niet blijken te kloppen worden ze verlaten, probeer dat maar eens met een religie.

Ik ben het niet met je eens dat wetenschap en religie dezelfde eigenschappen of waarheidsgehalte hebben.
Een religie verandert ook over tijd. Zie de geschiedenis (arianen, donatisten, orthodoxen, katholieken, protestanten.)

Ik probeer alleen een poging te doen dat het fundament van zowel religie als wetenschap is op niets meer of minder dan aannames. Beweer ik ergens dat ze dezelfde waarheidsgehalte hebben? Zeg ik bijvoorbeeld iets dat het geloof in het bestaan van een Heilige Geest gelijk staat als het geloof in de relativiteitstheorie of iets van dien aard?
  zondag 14 november 2010 @ 20:35:26 #233
pi_88712162
quote:
14s.gif Op zondag 14 november 2010 20:34 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Een religie verandert ook over tijd. Zie de geschiedenis (arianen, donatisten, orthodoxen, katholieken, protestanten.)

Ik probeer alleen een poging te doen dat het fundament van zowel religie als wetenschap is op niets meer of minder dan aannames. Beweer ik ergens dat ze dezelfde waarheidsgehalte hebben? Zeg ik bijvoorbeeld iets dat het geloof in het bestaan van een Heilige Geest gelijk staat als het geloof in de relativiteitstheorie of iets van dien aard?
Die kan ga je wel op.
  † In Memoriam † zondag 14 november 2010 @ 20:37:19 #234
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_88712286
quote:
7s.gif Op zondag 14 november 2010 20:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Die kan ga je wel op.
Kan jij in de toekomst kijken dan? Zolang ik dergelijke uitspraken niet heb gedaan, weet jij niet welke kant ik op ga. Citeer me anders even waar ik een dergelijke concrete geloofsuitspraak op hetzelfde niveau plaats als een concrete wetenschappelijke uitspraak.
  zondag 14 november 2010 @ 20:44:55 #235
pi_88712770
quote:
14s.gif Op zondag 14 november 2010 20:37 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Kan jij in de toekomst kijken dan? Zolang ik dergelijke uitspraken niet heb gedaan, weet jij niet welke kant ik op ga. Citeer me anders even waar ik een dergelijke concrete geloofsuitspraak op hetzelfde niveau plaats als een concrete wetenschappelijke uitspraak.
Nee. Je poging om fundamenten van wetenschap en geloof aan elkaar gelijk te stellen kan alleen maar als doel hebben om wetenschap naar het niveau van religie te degraderen.
  † In Memoriam † zondag 14 november 2010 @ 20:47:39 #236
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_88712946
quote:
7s.gif Op zondag 14 november 2010 20:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee. Je poging om fundamenten van wetenschap en geloof aan elkaar gelijk te stellen kan alleen maar als doel hebben om wetenschap naar het niveau van religie te degraderen.
Aha, dus we zijn het eens dat jij niet weet welke kant ik op ga. Weet je dan wel mijn motieven gezien je omschrijving van mijn poging?
  zondag 14 november 2010 @ 20:49:18 #237
pi_88713054
quote:
14s.gif Op zondag 14 november 2010 20:47 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Aha, dus we zijn het eens dat jij niet weet welke kant ik op ga. Weet je dan wel mijn motieven gezien je omschrijving van mijn poging?
Ja. Maar ik hou dat onverklaard.
  † In Memoriam † zondag 14 november 2010 @ 20:50:54 #238
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_88713149
quote:
7s.gif Op zondag 14 november 2010 20:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ja. Maar ik hou dat onverklaard.
quote:
7s.gif Op zondag 14 november 2010 20:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Dus... :W
  zondag 14 november 2010 @ 20:52:19 #239
pi_88713237
quote:
14s.gif Op zondag 14 november 2010 20:50 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

[..]

Dus... :W
Ik geef je graag de mogelijkheid tot een elegante escape. Dat is dan 3,50.
pi_88715432
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 12:07 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Blijf dat herhalen.... Je zou toch eens tot de ontdekking komen dat vele christenen helemaal niet afglijden tot atheïsme.
hmm zou ik je toch willen aanraden de recente statistieken er eens bij te nemen, de kerken lopen gierend leeg. Enkel degenen die niet zelf durven denken blijven achter, en dat zijn er niet zo veel meer. En ja ik ken ook het excuus: "de afvalligen waren geen echte gelovigen"

Maar bedenk eens zelf: is er wel een wezenlijk verschil tussen sinterklaas en god?
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_88716692
quote:
Op zondag 14 november 2010 21:26 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

hmm zou ik je toch willen aanraden de recente statistieken er eens bij te nemen, de kerken lopen gierend leeg. Enkel degenen die niet zelf durven denken blijven achter, en dat zijn er niet zo veel meer. En ja ik ken ook het excuus: "de afvalligen waren geen echte gelovigen"

Maar bedenk eens zelf: is er wel een wezenlijk verschil tussen sinterklaas en god?
De kerkgang neemt af. Dat is iets anders dan afglijden naar het atheisme. Dat er minder mensen een kerk bezoeken hoeft niet direct te betekenen dat deze mensen niet meer geloven in een god.

En het verschil tussen god en sinterklaas heeft te maken met een paard, een wortel en een mijter.

[ Bericht 0% gewijzigd door krapula op 14-11-2010 21:55:47 (Overdreven hoofdlettergebruik) ]
pi_88719740
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 21:26 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Het is een flinke pil die ik zelf ook niet bladzijde voor bladzijde heb doorgenomen (ik heb alleen een cursus over de schrijver gevolgd met de nadruk op dit boek), maar ik denk dat A Secular Age van Charles Taylor in dit licht erg interessant is. Hierin beschrijft hij o.a. waar de wortels van onze secularisering vandaan komt, maar geeft hij ook fikse kritiek op het idee dat deze secularisering een lineair proces is, eindigend bij een algeheel en "eeuwig" atheïsme.
pi_88720117
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 11:38 schreef PietV. het volgende:
http://www.freethinker.nl(...)382&p=243908#p243908

Ik plaats in dit geval slechts de link. Reacties mogen hier geplaatst worden of op freethinker.
Op het genoemde forum zit ik regelmatig. Fok bezoek ik incidenteel. Dus er kan enige vertraging zitten in mijn reacties. Ik hoop dat de vragen beantwoord worden. Dat lijkt me moeilijk genoeg. Mocht dit niet lukken, beperk je dan tot lezen en ga niet jennen, zeuren en mekkeren. Of via retorische trucjes enige genoegdoening trachten te halen. Als je voelt dat er een geloofscrisis zit aan te komen. En er geen andere mogelijkheid voorhanden is, dan spelen op de man.

Met vriendelijke groet,

PietV.
Eitje.

95 stellingen/vragen aan een christen

1. Waar komt jouw god vandaan?
Openbaringen 1:8 Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is, en Die was, en Die komen zal, de Almachtige.

2. Waaruit bestaat jouw god?
Johannes 4:24 God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.
1 Johannes 4:8 Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde

3. Welk geslacht heeft jouw god; in de Bijbel wordt gesproken over een man. Is dit gebaseerd op chromosomaal onderzoek of op uiterlijke geslachtskenmerken?

12 En ik keerde mij om, om te zien de stem, die met mij gesproken had; en mij omgekeerd hebbende, zag ik zeven gouden kandelaren;
13 En in het midden van de zeven kandelaren Een, den Zoon des mensen gelijk zijnde, bekleed met een lang kleed tot de voeten, en omgord aan de borsten met een gouden gordel;
14 En Zijn hoofd en haar was wit, gelijk als witte wol, gelijk sneeuw; en Zijn ogen gelijk een vlam vuurs;
15 En Zijn voeten waren blinkend koper gelijk, en gloeiden als in een oven; en Zijn stem als een stem van vele wateren.
16 En Hij had zeven sterren in Zijn rechterhand; en uit Zijn mond ging een tweesnijdend scherp zwaard; en Zijn aangezicht was, gelijk de zon schijnt in haar kracht.
17 En toen ik Hem zag, viel ik als dood aan Zijn voeten; en Hij leide Zijn rechterhand op mij, zeggende tot mij: Vrees niet; Ik ben de Eerste en de Laatste;
18 En Die leef, en Ik ben dood geweest; en zie, Ik ben levend in alle eeuwigheid. Amen.

4. Waarom heeft jouw god de aarde gemaakt?
Om mensen, dieren en planten een plaats te geven om op te leven (Genesis 1).

5. Wat is het nut van miljarden melkwegstelsels?
Psalm 19:2 De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk.

6. Waarom creëerde een omnipotente god met een duidelijk idee, niet direct een universum?
Slechte vraag.

7. Hoe kan een alwetende god teleurgesteld zijn over zijn schepping?
Genesis 6
5 En de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos was.
6 Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart.

8. Waarom heeft jouw god mensen nodig om zijn woord te verspreiden, waarom doet hij dit niet zelf?
Exodus 33:20 Hij zeide verder: Gij zoudt Mijn aangezicht niet kunnen zien; want Mij zal geen mens zien, en leven.

9. Hoe kan een liefdevolle god toestaan dat er een hel is voor diegenen die niet in hem geloven?

Openbaringen 21:8 Maar den vreesachtigen, en ongelovigen, en gruwelijken, en doodslagers, en hoereerders, en tovenaars, en afgodendienaars, en al den leugenaars, is hun deel in den poel, die daar brandt van vuur en sulfer; hetwelk is de tweede dood.

10. Waarom zette jouw god de wereld onder water om het kwaad te verwijderen, terwijl Noach dronken de “nieuwe wereld” binnentrok?
Genesis 6: 7 En de HEERE zeide: Ik zal den mens, dien Ik geschapen heb, verdelgen van den aardbodem, van den mens tot het vee, tot het kruipend gedierte, en tot het gevogelte des hemels toe; want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb.
8 Maar Noach vond genade in de ogen des HEEREN.

11. Wat voor kwaad hadden de planten en dieren gedaan die omkwamen tijdens de vloed?
Geen enkel voor zover ik weet.

12. Waarom is jouw god meedogenloos onverschillig als je naar de natuur kijkt? Het is eten of gegeten worden.
Genesis 1:30 Maar aan al het gedierte der aarde, en aan al het gevogelte des hemels, en aan al het kruipende gedierte op de aarde, waarin een levende ziel is, heb Ik al het groene kruid tot spijze gegeven. En het was alzo.

Genesis 3:17 En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.

13. Welk lot overkwam de mensen die niet bekend waren met de Bijbel alvorens hij geschreven werd?
17 Maar van den boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten; want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven.

14. Tussen de 10 en 20% van de vrouwen krijgt een miskraam, is jouw god de grootste aborteur?
Nee.
Genesis 3:17 En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.

15. Hoe kwam Adam aan zijn tepels?
Genesis 2:7 En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel.

16. Waarom laat jouw god lot en zijn dochters in leven om ze hierna incest te laten bedrijven?
Genesis 19:32 Kom, laat ons onze vader wijn te drinken geven, en bij hem liggen, opdat wij van onze vader zaad in het leven behouden.

En welke vader geeft zijn dochters aan een op sex beluste meute?
Gensesis 19:6 Toen ging Lot uit tot hen aan de deur, en hij sloot de deur achter zich toe;

17. Waarom werd Jezus niet herkend door de Joden als hun aangekondigde Messias?
Johannes 1:5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.

18. In 2 koningen 24-25 werden 42 kinderen verscheurd door twee beren omdat ze Elia kale noemden. Waren dit een soort superberen?
Volgens mij niet.

19. Waarom mengde jouw god zich in de Bijbel diverse keren in menselijke aangelegenheden. Maar deed hij niets tijdens de Holocaust?
Een mogelijkheid is:
Mattheus 24:24 Als nu Pilatus zag, dat hij niet vorderde, maar veel meer dat er oproer werd, nam hij water en wies de handen voor de schare, zeggende: Ik ben onschuldig aan het bloed dezes Rechtvaardigen; gijlieden moogt toezien.
25 En al het volk, antwoordende, zeide: Zijn bloed kome over ons, en over onze kinderen.

20. Als je spreekt over een algoede god; hoe rijm je dit met een god die in Jesaja 45:7 zegt dat hij het kwaad heeft gemaakt?
Jesaja 45:7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.
8 Drupt, gij hemelen! van boven af, en dat de wolken vloeien van gerechtigheid; en de aarde opene zich, en dat allerlei heil uitwasse, en gerechtigheid te zamen uitspruiten; Ik, de HEERE, heb ze geschapen.
9 Wee dien, die met zijn Formeerder twist, gelijk een potscherf met aarden potscherven! Zal ook het leem tot zijn formeerder zeggen: Wat maakt gij? of zal uw werk zeggen: Hij heeft geen handen?

21. Vaak wordt gewezen op de Bijbel als bron van ethiek. Waarom worden oorlog en slavernij niet verboden?
Oorlog werd alleen gevoerd met Gods goedkeuring voor Gods doeleinden. Voor de behandeling van slaven waren wetten ter bescherming.

22. Is de bloeddorstige en wraakzuchtige god in het oude testament te verenigen met de liefdevolle god waarover gepreekt wordt? Een god die kinderen bij bosjes laat uitroeien. Of genocide pleegt. (Midianieten)
Johannes 5:39 Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen.

23. Als de Bijbel het woord van God is, waarom staan er dan zoveel interne tegenstellingen in?
Die staan er niet in.

24. Als er zoveel religies zijn, waarvan de beoefenaars allemaal overtuigd zijn van hun gelijk,
waarom weet jij zo zeker dat jouw religie de ware is?
Omdat Zijn beloften waarachtig zijn.

25. Kunnen meer religies waar zijn?
Johannes 14:6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.

26. Kan een religie die zegt dat vertrouwen belangrijker is dan het gebruik van verstandelijke vermogens betrouwbaar zijn?
Markus 12:30 En gij zult den Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod.

27. Waarom is het aantal atheïsten in gevangenissen verhoudingsgewijs veel kleiner dan je op grond van bevolkingsstatistieken zou mogen verwachten?
Ik kan hier alleen over speculeren.

28. Als jij aan een atheïst vraagt of hij bewijs wil leveren tegen het bestaan van de Bijbelse god. Wil jij dan het bewijs leveren tegen Zeus, Odin, Ra etc.
Jesaja 48:3 De vorige dingen heb Ik verkondigd van toen af, en uit Mijn mond zijn zij voortgekomen, en Ik heb ze doen horen; Ik heb ze snellijk gedaan, en zij zijn gekomen;
4 Omdat Ik wist, dat gij hard zijt, en uw nek een ijzeren zenuw is, en uw voorhoofd koper;
5 Daarom heb Ik het u van toen af verkondigd, eer dat het kwam, heb Ik het u doen horen; opdat gij niet misschien zoudt zeggen: Mijn afgod heeft die dingen gedaan, of mijn gesneden beeld, of mijn gegoten beeld heeft ze bevolen.

29. Moeten we ons afkeren van onze familie om goede christenen te zijn (Lucas 14:26). Is dit niet een terugkerend item in veel sekten?
Mattheus 10:37 Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.
38 En die zijn kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is Mijns niet waardig.
39 Die zijn ziel vindt, zal dezelve verliezen; en die zijn ziel zal verloren hebben om Mijnentwil, zal dezelve vinden.

30. Er zijn talloze mythes rond personen die geboren zijn uit een maagd en bijzondere dingen doen. Waarom is de mythe rond Jezus wel waar en de rest niet?
Omdat het een vervulling van profetie is. Jesaja 7:14 Daarom zal de Heere Zelf ulieden een teken geven; ziet, een maagd zal zwanger worden, en zij zal een Zoon baren, en Zijn naam IMMANUËL heten.

31. Zijn er mensen omgebracht in naam van het atheïsme?
Ja. "Mortals cease to tremble before the powerless thunder of a God whom your fears have created. Henceforth acknowledge no divinity but Reason. I offer you its noblest and purest image; if you must have idols, sacrifice only to such as this....Fall before the august senate of freedom, veil of Reason." http://en.wikipedia.org/wiki/Reign_of_Terror

32. Hoe betrouwbaar zijn de vier evangeliën?
1 Petrus 1:16 Want wij zijn geen kunstelijk verdichte fabelen nagevolgd, als wij u bekend gemaakt hebben de kracht en toekomst van onzen Heere Jezus Christus, maar wij zijn aanschouwers geweest van Zijn majesteit.
17 Want Hij heeft van God den Vader eer en heerlijkheid ontvangen, als zodanig een stem van de hoogwaardige heerlijkheid tot Hem gebracht werd: Deze is Mijn geliefde Zoon, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb.
18 En deze stem hebben wij gehoord, als zij van de hemel gebracht is geweest, toen wij met Hem op den heiligen berg waren.
19 En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten.
20 Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging;
21 Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken.

33. Hoe is het mogelijk om gelukkig te zijn in een hemel, terwijl jij je ongelovige vrienden en familieleden voor eeuwig hoort kermen in de hel?
Maleachi 4:En gij zult de goddelozen vertreden; want zij zullen as worden onder de zolen uwer voeten, te dien dage, dien Ik maken zal, zegt de HEERE der heirscharen.

34. Waarom krijgt niemand dezelfde kans om het evangelie te ontvangen? Miljoenen mensen worden geboren in landen waar men zelden of nooit van Jezus hoort? En wat gebeurt er met mensen die voor Jezus zijn komst stierven?
Johannes 1:9 Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.
Romeinen 2:14 Want wanneer de heidenen, die de wet niet hebben, van nature de dingen doen, die der wet zijn, deze, de wet niet hebbende, zijn zichzelven een wet;
15 Als die betonen het werk der wet geschreven in hun harten, hun geweten medegetuigende, en de gedachten onder elkander hen beschuldigende, of ook ontschuldigende.

Hebreeen 10:39 En deze allen, hebbende door het geloof getuigenis gehad, hebben de belofte niet verkregen;
40 Alzo God wat beters over ons voorzien had, opdat zij zonder ons niet zouden volmaakt worden.

35. Hoe kan een goede god mensen straffen alleen omdat ze niet in hem geloven?
Johannes 3:17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.
20 Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden.
21 Maar die de waarheid doet, komt tot het licht, opdat zijn werken openbaar worden, dat zij in God gedaan zijn.

36. Waarom vervloekte Jezus een vijgenboom omdat hij buiten het oogstseizoen vrucht draagt?
Mattheus 23:37 Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.
38 Ziet, uw huis wordt u woest gelaten.

37. Waarom ging Jezus als een bezetene tekeer met een gesel; waarom keerde hij niet zijn andere wang toe. Conform zijn eerdere uitspraken?
Markus 11:17 En Hij leerde, zeggende tot hen: Is er niet geschreven: Mijn huis zal een huis des gebeds genaamd worden allen volken? Maar gij hebt dat tot een kuil der moordenaren gemaakt.

Rest volgt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 14-11-2010 23:02:49 ]
pi_88720152
quote:
14s.gif Op zondag 14 november 2010 20:37 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Maar wat is je punt met je uitspraken omtrent "aannames" dan? Natuurlijk rust elk denkkader op bepaalde aannames, dat lijkt me nogal triviaal. En dus...?
pi_88720419
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 22:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Eitje.

,,,,

Rest volgt.
Bedankt voor het maken. En je hebt niet alleen gekeken naar de vragen die je het best uitkomen.
En waar je op wilt blijven hangen, om even de rest te vergeten.
pi_88721166
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 22:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het is een flinke pil die ik zelf ook niet bladzijde voor bladzijde heb doorgenomen (ik heb alleen een cursus over de schrijver gevolgd met de nadruk op dit boek), maar ik denk dat A Secular Age van Charles Taylor in dit licht erg interessant is. Hierin beschrijft hij o.a. waar de wortels van onze secularisering vandaan komt, maar geeft hij ook fikse kritiek op het idee dat deze secularisering een lineair proces is, eindigend bij een algeheel en "eeuwig" atheïsme.
ietsisten zijn niet gevaarlijk.
Charles Taylor "is a practicing Roman Catholic." en heeft dus een enorme bias richting atheisme.
Je vind het vast niet erg dat ik dus zijn conclusies a priori met een korrel zout neem.
pi_88722180
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 23:01 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

ietsisten zijn niet gevaarlijk.
Charles Taylor "is a practicing Roman Catholic." en heeft dus een enorme bias richting atheisme.
Je vind het vast niet erg dat ik dus zijn conclusies a priori met een korrel zout neem.
Van wat ik van hem gelezen heb vond ik die "enorme bias" enorm meevallen. Zo ver ik heb begrepen wordt Taylor erg gewaardeerd door collega filosofen, Christelijk of niet.

Jammer dat je het zo makkelijk, en in mijn ogen ook simplistisch, af doet :)
pi_88724734
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 23:25 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Van wat ik van hem gelezen heb vond ik die "enorme bias" enorm meevallen. Zo ver ik heb begrepen wordt Taylor erg gewaardeerd door collega filosofen, Christelijk of niet.

Jammer dat je het zo makkelijk, en in mijn ogen ook simplistisch, af doet :)
Ik ben een stap vooruit op Taylor: ik ben katholiek geweest, en ik ben nu atheist, ik heb dus ervaren waarover hij schrijft, hij niet. Zeker, zullen er altijd mensen blijven die een godsticker op een mystieke ervaring plakken, maar ik mag hopen dat dit uitsterft bij filosofen die logisch kunnen redeneren, zeker met de snelle ontwikkelingen in de neurologie.
pi_88729106
Een stap vooruit zijn op een prominent filosoof, hoezo pretentieus.
pi_88729304
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2010 22:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Eitje.

95 stellingen/vragen aan een christen

1. Waar komt jouw god vandaan?
Openbaringen 1:8 Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is, en Die was, en Die komen zal, de Almachtige.

2. Waaruit bestaat jouw god?
Johannes 4:24 God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.
1 Johannes 4:8 Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde

3. Welk geslacht heeft jouw god; in de Bijbel wordt gesproken over een man. Is dit gebaseerd op chromosomaal onderzoek of op uiterlijke geslachtskenmerken?

12 En ik keerde mij om, om te zien de stem, die met mij gesproken had; en mij omgekeerd hebbende, zag ik zeven gouden kandelaren;
13 En in het midden van de zeven kandelaren Een, den Zoon des mensen gelijk zijnde, bekleed met een lang kleed tot de voeten, en omgord aan de borsten met een gouden gordel;
14 En Zijn hoofd en haar was wit, gelijk als witte wol, gelijk sneeuw; en Zijn ogen gelijk een vlam vuurs;
15 En Zijn voeten waren blinkend koper gelijk, en gloeiden als in een oven; en Zijn stem als een stem van vele wateren.
16 En Hij had zeven sterren in Zijn rechterhand; en uit Zijn mond ging een tweesnijdend scherp zwaard; en Zijn aangezicht was, gelijk de zon schijnt in haar kracht.
17 En toen ik Hem zag, viel ik als dood aan Zijn voeten; en Hij leide Zijn rechterhand op mij, zeggende tot mij: Vrees niet; Ik ben de Eerste en de Laatste;
18 En Die leef, en Ik ben dood geweest; en zie, Ik ben levend in alle eeuwigheid. Amen.

<...>
Hier haakte ik toch al een beetje af. Wat hebben deze antwoorden nog met de vragen te maken?
Niet meer aanwezig in dit forum.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')