quote:Op zaterdag 25 juli 2009 14:30 schreef Ssytse het volgende:
[..]
Alleen voel je je wanneer je liefde mist akelig en ellendig, incompleetNee hoor. Je stelt dat, maar je bewijst het niet. Dat kan ook niet. Het is een aanname (net als de aanname dat er een God is) ter ondersteuning van je geloof. Meer is het niet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
Adam kon ik één oogopslag de kenmerken van het dier zien, best wel een gave eigenlijk en noemde het dier naar de kenmerkenquote:Op zaterdag 25 juli 2009 14:30 schreef Iblis het volgende:
Een aantal uren? Reken eens uit hoeveel beesten er zijn. En, aannemende dat Adam bijzonder snel is, en er per seconde één kan benoemen, hoe lang hij nodig zou hebben gehad? Alleen al aan gewervelde dieren zijn er 60 duizend bekend, ongewervelden zijn er meer dan een miljoen. Die Adam was een bezig baasje.
Niet dat dit m.i. echt een bezwaar is tegen Genesis, maar wél een bezwaar tegen het al te letterlijk nemen en je in allerhande bochten wringen om Genesis 1 & 2 met elkaar te verenigen (en met de werkelijkheid). Er zijn heel veel, ook tekstuele aanwijzingen dat het hier een samenvoeging van twee scheppingsverhalen betreft. Genesis 1 gebruikt b.v. de naam Elohim, Genesis 2 Jahweh.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 14:30 schreef Iblis het volgende:
Een aantal uren? Reken eens uit hoeveel beesten er zijn. En, aannemende dat Adam bijzonder snel is, en er per seconde één kan benoemen, hoe lang hij nodig zou hebben gehad? Alleen al aan gewervelde dieren zijn er 60 duizend bekend, ongewervelden zijn er meer dan een miljoen. Die Adam was een bezig baasje.
Ik kan sowieso niet onomstotelijk bewijzen dat het waar is... en ik probeer ook geen bewijzen te leveren, te zoeken of teksten zodanig te verdraaien dat ze in mijn straatje passen en ik uiteindelijk gelijk heb.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 14:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee hoor. Je stelt dat, maar je bewijst het niet. Dat kan ook niet. Het is een aanname (net als de aanname dat er een God is) ter ondersteuning van je geloof. Meer is het niet.
Daarmee maak je je er wel heel makkelijk vanaf.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 14:34 schreef Ssytse het volgende:
Adam kon ik één oogopslag de kenmerken van het dier zien, best wel een gave eigenlijk en noemde het dier naar de kenmerken
Moeilijker dan dat kan ik 't niet maken, sorry Modusquote:Op zaterdag 25 juli 2009 14:39 schreef Modus het volgende:
[..]
Daarmee maak je je er wel heel makkelijk vanaf.
Sorry had je post over het hoofd gezien.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 14:26 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Je bedoelt dat 'de idee Eva' al bestond, maar dat ze alleen nog gemaakt diende te worden? Dan kun je op dezelfde manier redeneren dat de dieren al bestonden, maar alleen nog gemaakt dienden te worden. En de wateren, en de hemellichamen.
Dan is alles tegelijkertijd geschapen, maar hebben ze alleen wat later vorm gekregen.
Waarom waarom waarom zijn dingen niet gewoon duidelijk? Deze uitleg heb ik volgens mij nog nooit gehoord of gelezen. Zo almachtig als God is, zo onduidelijk is z'n bijbel. Je kunt in mijn beleving niet anders concluderen dan dat die bijbel geschreven is door mensen die ook gewoon niet beter wisten. Heel Genesis schreeuwt onwetendheid. En ja, ik heb het gelezen.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 14:48 schreef Ssytse het volgende:
Nee, ik bedoel dat Eva al aanwezig was IN Adam, maar nog niet voor mens en dier zichtbaar / bemerkbaar aanwezig was.
Zoals de gemeente uit Christus voortkwam, kwam de vrouw uit de man voort.
Maar beide waren al aanwezig in de ander.
Er wordt niet voor niets gesproken over de geheimenissen van de Bijbel, voor mij zijn ook dingen nog onduidelijk. En Genesis, vooral de eerste 2 hoofdstukken, is best moeilijke stof en er zitten ook veel aanwijzingen in... ik heb het al een paar keer gelezen (15+...) maar ik heb nog steeds het idee dat ik nog lang niet alles eruit heb gehaald wat erin zitquote:Op zaterdag 25 juli 2009 15:09 schreef Arcee het volgende:
[..]
Waarom waarom waarom zijn dingen niet gewoon duidelijk? Deze uitleg heb ik volgens mij nog nooit gehoord of gelezen. Zo almachtig als God is, zo onduidelijk is z'n bijbel. Je kunt in mijn beleving niet anders concluderen dan dat die bijbel geschreven is door mensen die ook gewoon niet beter wisten. Heel Genesis schreeuwt onwetendheid. En ja, ik heb het gelezen.
Ja, daar was ik mee bezig. Dus nogmaals de vraag: denk je dat alle mensen zin hebben in het conformeren aan wat de God van de bijbel van ons vraagt?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 13:16 schreef Arcee het volgende:
[..]
Okee.
[..]
Nee, dat was daarna. Je zei: "Ik denk onder andere omdat het het kaf van het koren onderscheidt".
Kun je daar nader op ingaan?
Dacht ik al wel. Kun je in de oorspronkelijke post herstellen hoor.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 13:17 schreef Ssytse het volgende:
[..]
whoa... enorme typo / blunder...
Ik kan dus GEEN onomstotelijk bewijs aanvoeren
Oh, daar had ik zelf niet overheen gelezen. Hier kan iemand verheldering brengen, die de originele tekst naar waarde kan schatten. Wij, hier in Nederland tegenwoordig, zetten soms een zin vooraan een tekst: Overal waar hij staat kan ook zij gelezen worden. Vooral omdat benadrukt wordt, dat hij de mens mannelijk en vrouwelijk schiep, kan ik je conclusie hieronder niet volgen.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 13:30 schreef Ssytse het volgende:
[..]
Hier wil ik weer even opnieuw op ingaan als het u blieft.
[..]
Er zit één woordje in waar je vrij snel overheen leest... ook ik deed dat, dus dat gaan we elkaar niet kwalijk nemen hoop ik.
In vers 27 staat dus
27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen.
missen, miste, heeft gemist/misten, mistte, heeft gemist.quote:Hieruit concludeer ik, en ik geloof dat dit de juiste conclusie is, dat God bij de schepping van Adam al wist dat Eva ging volgen. Hij keek immers ook al vooruit naar de kruisiging van Jezus Christus. Maar Hij wachtte met het scheppen van Eva tot Adam een helper of partner mistte.
Adam moest dus zelf aangeven dat er iets of iemand in zijn leven ontbrak. Adam kon namelijk bij de dieren al zien dat ze met z'n 2en waren, een mannetje en een wijfje, Adam was alleen.
Maar die dieren dan, waren die wel al allemaal zichtbaar aanwezig?quote:In Genesis 2:20-23 staat
[..]
Hier staat dus inderdaad letterlijk dat de volgorde Man -> dier -> vrouw is. Maar ik heb eerder al aangegeven dat God dus wachtte met het scheppen van de vrouw tot Adam een partner mistte.
Dat gebeurt nu dus ook nog, het cliché verhaal van de bekeerden, ze vinden God pas wanneer ze voelen dat er iets mist ontbreekt. Hij wacht net zolang tot je zelf beseft dat je alleen bent, dan pas helpt Hij je.
En Adam was blij dat hij Eva kreeg, net als dat een bekeerde blij is dat hij God heeft en kent en dat God hem heeft en kent.
Kortom: God schiep Adam en Eva tegelijkertijd, alleen was Eva nog niet, voor óns, zichtbaar aanwezig.
Wat is er imperfect aan lust?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 14:10 schreef Ssytse het volgende:
[..]
Interessante vraag... echter geheel irrelevant
Maar ik zal toch proberen een antwoord te geven, al geeft de Bijbel hier geen duidelijkheid over... er zijn 2 mogelijkheden:
Het kan namelijk zo zijn dat:
We zijn perfect geschapen, dus ook zonder het 'lust-gevoel'.
quote:Zijn seksuele gevoelens waren dus puur uit liefde.
Maar ook:
Testikels zorgen voor testosteron, en dat goedje op zijn beurt weer voor seksuele gevoelens.
En dus óók lust.
Maar het is dus niet zeker welke (voor mij) de waarheid is.
Oh, staat dat ergens, dat talent van Adam?quote:Op zaterdag 25 juli 2009 14:34 schreef Ssytse het volgende:
[..]
Adam kon ik één oogopslag de kenmerken van het dier zien, best wel een gave eigenlijk en noemde het dier naar de kenmerken
Er zijn zoveel aanduidingen van God (de vader / schepper) in de Bijbel... een paar die me zo te binnen schieten:
God, Heer, Jahweh, Elohim, Rots, Rechtvaardigheid, Hoogten
Verder kan ik Genesis 1 en 2 niet als 2 aparte verhalen zien, dat klinkt voor mij juist onlogisch
Is die interpretatie zo onBijbels dan? Je kunt stellen dat Adam een partner miste omdat hij heel blij was toen hij Eva kreegquote:Op zondag 26 juli 2009 01:15 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Oh, daar had ik zelf niet overheen gelezen. Hier kan iemand verheldering brengen, die de originele tekst naar waarde kan schatten. Wij, hier in Nederland tegenwoordig, zetten soms een zin vooraan een tekst: Overal waar hij staat kan ook zij gelezen worden. Vooral omdat benadrukt wordt, dat hij de mens mannelijk en vrouwelijk schiep, kan ik je conclusie hieronder niet volgen.
Edit: èn hij beveelt de mens vruchtbaar te zijn, meteen vanaf de schepping al. Dat zal Adam toch niet in zijn eentje gekund hebben, daarvoor hoefde hij niet naar de kruisiging vooruit te kijken, alleen maar om zich heen.
[..]
missen, miste, heeft gemist/misten, mistte, heeft gemist.
Erg vergezocht, als je het mij vraagt.
Verder mag ik je er op wijzen, dat je de bijbel nu niet letterlijk neemt, maar interpreteert.
[..]
Maar die dieren dan, waren die wel al allemaal zichtbaar aanwezig?
Overigens blijft staan, dat in Genesis 1 eerst de dieren en dan de mens geschapen worden, en in Genesis 2 eerst de mensman, dan de dieren en dan de mensvrouw.
Dus met de oproep: "Gaat heen en vermenigvuldigt U" roept men op tot het massaal begaan van een hoofdzonde. Tenzij ze 2000 jaar geleden al IVF hadden, is het elke keer weer lustig genieten voor de man (en soms de vrouw).quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |