abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71311656
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 12:37 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ik mag toch vragen wat ik wil?:')
Er is niemand die zegt dat dat niet mag.
quote:
Maar leg je antwoord nog eens nader uit dan?
Ik zeg: niet alle mensen hebben God even lief.

De God van de bijbel beweert voor eerlijkheid, naastenliefde, zelfopoffering, gematigdheid, reinheid, nederigheid, geduld, geestelijk leven ipv hedonistisch leven, gehoorzaamheid aan de 10 geboden, en nog veel meer zaken te staan.

Ben je het met me eens dat veel mensen helemaal geen zin hebben om zich daaraan te conformeren?
  zaterdag 25 juli 2009 @ 12:54:59 #102
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_71311802
Moos komt aan de hemelpoort en Petrus kijkt hem een beetje hoofdschuddend aan.
"Je bent niet de meest brave geweest onder God's schepselen." stelt Petrus vast na een half oog in een dik boek geworpen te hebben.
"Maar het kan erger, en God is liefde en genade enz, enz , ik geef je dus nog een kans om in de hemel te komen."
Petrus brengt Moos naar een lange rij mensen.
"Als jij uit deze rij mensen Adam en Eva kan aanwijzen" legt Petrus uit,"mag je naar de hemel."
Moos loopt een uur lang om de rij mensen heen en wijst er uiteindelijk 2 aan.
"Waarom denk je dat dit Adam en Eva zijn?" vraagt Petrus.
Moos: "Deze 2 kwamen zonder navel."

[ Bericht 0% gewijzigd door Papierversnipperaar op 25-07-2009 13:01:51 ]
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 25 juli 2009 @ 13:16:14 #103
862 Arcee
Look closer
pi_71312228
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 12:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Er is niemand die zegt dat dat niet mag.
Okee.
quote:
Ik zeg: niet alle mensen hebben God even lief.
Nee, dat was daarna. Je zei: "Ik denk onder andere omdat het het kaf van het koren onderscheidt".

Kun je daar nader op ingaan?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_71312245
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 02:10 schreef Ssytse het volgende:

[..]

Wij beginnen nu ook te cirkelredeneren
We hadden namelijk eerder al geconcludeerd dat ik onomstotelijk bewijs kan aanvoeren dat God bestaat, net als dat jij geen onomstotelijk bewijs kan aanvoeren dat God NIET bestaat.
Een gelovige heeft ook geen bewijs nodig dat God bestaat, dat gelooft diegene simpelweg.
whoa... enorme typo / blunder...
Ik kan dus GEEN onomstotelijk bewijs aanvoeren
pi_71312523
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 00:51 schreef Iblis het volgende:

[..]

Mannelijk én vrouwelijk ja. Niet mannelijk, toen vrouwelijk.
[..]

In Genesis 1 ja, in 2 gaat het dus anders, dat is juist wat ik wil zeggen, die volgorde is niet consistent met 1:

Genesis 2:15–22
[..]

Dus: Man -> beesten -> vrouw.

Ik kan er ook niets aan doen. Zo staat het geschreven.
Hier wil ik weer even opnieuw op ingaan als het u blieft.
quote:
Genesis 1:27:31

27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen. 28 Hij zegende hen en zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag: heers over de vissen van de zee, over de vogels van de hemel en over alle dieren die op de aarde rondkruipen.’ 29 Ook zei God: ‘Hierbij geef ik jullie alle zaaddragende planten en alle vruchtbomen op de aarde; dat zal jullie voedsel zijn. 30 Aan de dieren die in het wild leven, aan de vogels van de hemel en aan de levende wezens die op de aarde rondkruipen, geef ik de groene planten tot voedsel.’ En zo gebeurde het. 31 God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was. Het werd avond en het werd morgen. De zesde dag.
Er zit één woordje in waar je vrij snel overheen leest... ook ik deed dat, dus dat gaan we elkaar niet kwalijk nemen hoop ik.

In vers 27 staat dus

27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen.

Hieruit concludeer ik, en ik geloof dat dit de juiste conclusie is, dat God bij de schepping van Adam al wist dat Eva ging volgen. Hij keek immers ook al vooruit naar de kruisiging van Jezus Christus. Maar Hij wachtte met het scheppen van Eva tot Adam een helper of partner mistte.
Adam moest dus zelf aangeven dat er iets of iemand in zijn leven ontbrak. Adam kon namelijk bij de dieren al zien dat ze met z'n 2en waren, een mannetje en een wijfje, Adam was alleen.

In Genesis 2:20-23 staat
quote:
Genesis 2

20 De mens gaf namen aan al het vee, aan alle vogels en alle wilde dieren, maar hij vond geen helper die bij hem paste. 21 Toen liet God, de HEER, de mens in een diepe slaap vallen, en terwijl de mens sliep nam hij een van zijn ribben weg; hij vulde die plaats weer met vlees. 22 Uit de rib die hij bij de mens had weggenomen, bouwde God, de HEER, een vrouw en hij bracht haar bij de mens. 23 Toen riep de mens uit:
‘Eindelijk een gelijk aan mij,
mijn eigen gebeente,
mijn eigen vlees,
een die zal heten: vrouw,
een uit een man gebouwd.’
Hier staat dus inderdaad letterlijk dat de volgorde Man -> dier -> vrouw is. Maar ik heb eerder al aangegeven dat God dus wachtte met het scheppen van de vrouw tot Adam een partner mistte.
Dat gebeurt nu dus ook nog, het cliché verhaal van de bekeerden, ze vinden God pas wanneer ze voelen dat er iets mist. Hij wacht net zolang tot je zelf beseft dat je alleen bent, dan pas helpt Hij je.
En Adam was blij dat hij Eva kreeg, net als dat een bekeerde blij is dat hij God heeft en kent en dat God hem heeft en kent.

Kortom: God schiep Adam en Eva tegelijkertijd, alleen was Eva nog niet, voor óns, zichtbaar aanwezig.
pi_71312882
Maar had Adam toen al geslachtsdelen? Die heb je alleen nodig als je wilt paren. Maar hij was eerst alleen en pas toen god zag dat Adam zich verveelde maakte hij een vrouw. Wat moet je met een pik als je niet kunt paren? . Of heeft hij die er later even op geboetseerd toen hij Eva maakte?
En hadden ze een navel? Flauw misschien, maar imo geen onzinnige vragen.
pi_71313034
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 13:45 schreef Modus het volgende:
Maar had Adam toen al geslachtsdelen? Die heb je alleen nodig als je wilt paren. Maar hij was eerst alleen en pas toen god zag dat Adam zich verveelde maakte hij een vrouw. Wat moet je met een pik als je niet kunt paren? . Of heeft hij die er later even op geboetseerd toen hij Eva maakte?
En hadden ze een navel? Flauw misschien, maar imo geen onzinnige vragen.
Ja, je kunt aannemen dat Adam al testikels had toen hij geschapen werd, omdat God al in de planning had om hem Eva te geven, maar hiermee wachtte God tot Adam 'haar' mistte.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 25 juli 2009 @ 14:04:03 #108
862 Arcee
Look closer
pi_71313314
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 13:51 schreef Ssytse het volgende:
Ja, je kunt aannemen dat Adam al testikels had toen hij geschapen werd, omdat God al in de planning had om hem Eva te geven, maar hiermee wachtte God tot Adam 'haar' mistte.
Had Adam toen ook al seksuele gevoelens?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 25 juli 2009 @ 14:07:55 #109
pi_71313406
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 14:04 schreef Arcee het volgende:

[..]

Dat moet wel, hoe kan hij anders Eva gemist hebben?
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_71313447
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 14:04 schreef Arcee het volgende:

[..]

Interessante vraag... echter geheel irrelevant

Maar ik zal toch proberen een antwoord te geven, al geeft de Bijbel hier geen duidelijkheid over... er zijn 2 mogelijkheden:

Het kan namelijk zo zijn dat:
We zijn perfect geschapen, dus ook zonder het 'lust-gevoel'.
Zijn seksuele gevoelens waren dus puur uit liefde.

Maar ook:
Testikels zorgen voor testosteron, en dat goedje op zijn beurt weer voor seksuele gevoelens.
En dus óók lust.

Maar het is dus niet zeker welke (voor mij) de waarheid is.
pi_71313455
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 14:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat moet wel, hoe kan hij anders Eva gemist hebben?
Dat is liefde, geen lust imo
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 25 juli 2009 @ 14:12:25 #112
862 Arcee
Look closer
pi_71313493
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 14:10 schreef Ssytse het volgende:
Interessante vraag... echter geheel irrelevant
Hoezo?
quote:
Maar ook:
Testikels zorgen voor testosteron, en dat goedje op zijn beurt weer voor seksuele gevoelens.
En dus óók lust.

Maar het is dus niet zeker welke (voor mij) de waarheid is.
Precies, dus wat moest-ie met z'n ochtenderectie? Hij had nog nooit een vrouw gezien, dus waar fantaseerde hij over?
pi_71313572
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 14:12 schreef Arcee het volgende:

[..]

Hoezo?

[..]

Precies, dus wat moest-ie met z'n ochtenderectie? Hij had nog nooit een vrouw gezien, dus waar fantaseerde hij over?
Voor het geloof is het vrij irrelevant... maar het was me een beetje ontschoten waar dit topic ook alweer om begonnen was, dus voor dit topic zou het relevant kúnnen zijn

Hij heeft geen ochtenderectie zonder vrouw gehad
Ze zijn namelijk wel op dezelfde dag geschapen. Er zat alleen een aantal uren tussen
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 25 juli 2009 @ 14:16:22 #114
862 Arcee
Look closer
pi_71313598
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 14:15 schreef Ssytse het volgende:
Voor het geloof is het vrij irrelevant... maar het was me een beetje ontschoten waar dit topic ook alweer om begonnen was, dus voor dit topic zou het relevant kúnnen zijn
Ik dacht al, zo irrelevant kan het niet zijn.
quote:
Hij heeft geen ochtenderectie zonder vrouw gehad
Ze zijn namelijk wel op dezelfde dag geschapen. Er zat alleen een aantal uren tussen
Uren? Bron?
pi_71313734
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 14:16 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ik dacht al, zo irrelevant kan het niet zijn.
[..]

Uren? Bron?
Genesis 1:24-31 geeft aan dat het op dezelfde dag was.
quote:
24 God zei: ‘De aarde moet allerlei levende wezens voortbrengen: vee, kruipende dieren en wilde dieren.’ En zo gebeurde het. 25 God maakte alle soorten in het wild levende dieren, al het vee en alles wat op de aardbodem rondkruipt. En God zag dat het goed was.
26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt.’ 27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen. 28 Hij zegende hen en zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag: heers over de vissen van de zee, over de vogels van de hemel en over alle dieren die op de aarde rondkruipen.’ 29 Ook zei God: ‘Hierbij geef ik jullie alle zaaddragende planten en alle vruchtbomen op de aarde; dat zal jullie voedsel zijn. 30 Aan de dieren die in het wild leven, aan de vogels van de hemel en aan de levende wezens die op de aarde rondkruipen, geef ik de groene planten tot voedsel.’ En zo gebeurde het. 31 God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was. Het werd avond en het werd morgen. De zesde dag.
Genesis 2:18-22 spreekt over dat op die dag eerst de mens is gemaakt, daarna de dieren, toen gaf de mens die dieren namen, daarna is de vrouw - voor ons zichtbaar - gemaakt
quote:
Genesis 2

18 God, de HEER, dacht: Het is niet goed dat de mens alleen is, ik zal een helper voor hem maken die bij hem past. 19 Toen vormde hij uit aarde alle in het wild levende dieren en alle vogels, en hij bracht die bij de mens om te zien welke namen de mens ze zou geven: zoals hij elk levend wezen zou noemen, zo zou het heten. 20 De mens gaf namen aan al het vee, aan alle vogels en alle wilde dieren, maar hij vond geen helper die bij hem paste. 21 Toen liet God, de HEER, de mens in een diepe slaap vallen, en terwijl de mens sliep nam hij een van zijn ribben weg; hij vulde die plaats weer met vlees. 22 Uit de rib die hij bij de mens had weggenomen, bouwde God, de HEER, een vrouw en hij bracht haar bij de mens.
  zaterdag 25 juli 2009 @ 14:26:05 #116
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_71313810
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 13:30 schreef Ssytse het volgende:

Hier staat dus inderdaad letterlijk dat de volgorde Man -> dier -> vrouw is. Maar ik heb eerder al aangegeven dat God dus wachtte met het scheppen van de vrouw tot Adam een partner mistte.
Dat gebeurt nu dus ook nog, het cliché verhaal van de bekeerden, ze vinden God pas wanneer ze voelen dat er iets mist. Hij wacht net zolang tot je zelf beseft dat je alleen bent, dan pas helpt Hij je.
En Adam was blij dat hij Eva kreeg, net als dat een bekeerde blij is dat hij God heeft en kent en dat God hem heeft en kent.

Kortom: God schiep Adam en Eva tegelijkertijd, alleen was Eva nog niet, voor óns, zichtbaar aanwezig.

Je bedoelt dat 'de idee Eva' al bestond, maar dat ze alleen nog gemaakt diende te worden? Dan kun je op dezelfde manier redeneren dat de dieren al bestonden, maar alleen nog gemaakt dienden te worden. En de wateren, en de hemellichamen.

Dan is alles tegelijkertijd geschapen, maar hebben ze alleen wat later vorm gekregen.
  zaterdag 25 juli 2009 @ 14:26:35 #117
pi_71313820
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 14:10 schreef Ssytse het volgende:

[..]

Dat is liefde, geen lust imo
Wetenschappelijk gezien zijn het beide lichamelijk, fysieke processen.
pi_71313898
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 14:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Wetenschappelijk gezien zijn het beide lichamelijk, fysieke processen.
Alleen voel je je wanneer je liefde mist akelig en ellendig, incompleet
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 25 juli 2009 @ 14:30:07 #119
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71313902
Een aantal uren? Reken eens uit hoeveel beesten er zijn. En, aannemende dat Adam bijzonder snel is, en er per seconde één kan benoemen, hoe lang hij nodig zou hebben gehad? Alleen al aan gewervelde dieren zijn er 60 duizend bekend, ongewervelden zijn er meer dan een miljoen. Die Adam was een bezig baasje.

Niet dat dit m.i. echt een bezwaar is tegen Genesis, maar wél een bezwaar tegen het al te letterlijk nemen en je in allerhande bochten wringen om Genesis 1 & 2 met elkaar te verenigen (en met de werkelijkheid). Er zijn heel veel, ook tekstuele aanwijzingen dat het hier een samenvoeging van twee scheppingsverhalen betreft. Genesis 1 gebruikt b.v. de naam Elohim, Genesis 2 Jahweh.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_71314016
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 13:51 schreef Ssytse het volgende:
Je zou het ook kunnen lezen als 'tot god zag dat Adam wel erg alleen was en dacht hmmm, laat ik er nog maar 1 bij maken'. Maar ja, dat zou ergens een soort 'fout' van god imp[liceren dus ik snap dat dat niet de favoriete lezing zou zijn.

Waarom wachtte hij ermee trouwens, wat was het doel daarvan.
  zaterdag 25 juli 2009 @ 14:34:10 #121
pi_71314018
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 14:30 schreef Ssytse het volgende:

[..]

Alleen voel je je wanneer je liefde mist akelig en ellendig, incompleet
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee hoor. Je stelt dat, maar je bewijst het niet. Dat kan ook niet. Het is een aanname (net als de aanname dat er een God is) ter ondersteuning van je geloof. Meer is het niet.
pi_71314020
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 14:30 schreef Iblis het volgende:
Een aantal uren? Reken eens uit hoeveel beesten er zijn. En, aannemende dat Adam bijzonder snel is, en er per seconde één kan benoemen, hoe lang hij nodig zou hebben gehad? Alleen al aan gewervelde dieren zijn er 60 duizend bekend, ongewervelden zijn er meer dan een miljoen. Die Adam was een bezig baasje.

Niet dat dit m.i. echt een bezwaar is tegen Genesis, maar wél een bezwaar tegen het al te letterlijk nemen en je in allerhande bochten wringen om Genesis 1 & 2 met elkaar te verenigen (en met de werkelijkheid). Er zijn heel veel, ook tekstuele aanwijzingen dat het hier een samenvoeging van twee scheppingsverhalen betreft. Genesis 1 gebruikt b.v. de naam Elohim, Genesis 2 Jahweh.
Adam kon ik één oogopslag de kenmerken van het dier zien, best wel een gave eigenlijk en noemde het dier naar de kenmerken

Er zijn zoveel aanduidingen van God (de vader / schepper) in de Bijbel... een paar die me zo te binnen schieten:
God, Heer, Jahweh, Elohim, Rots, Rechtvaardigheid, Hoogten

Verder kan ik Genesis 1 en 2 niet als 2 aparte verhalen zien, dat klinkt voor mij juist onlogisch
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 25 juli 2009 @ 14:34:49 #123
862 Arcee
Look closer
pi_71314034
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 14:30 schreef Iblis het volgende:
Inderdaad.
pi_71314119
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 14:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee hoor. Je stelt dat, maar je bewijst het niet. Dat kan ook niet. Het is een aanname (net als de aanname dat er een God is) ter ondersteuning van je geloof. Meer is het niet.
Ik kan sowieso niet onomstotelijk bewijzen dat het waar is... en ik probeer ook geen bewijzen te leveren, te zoeken of teksten zodanig te verdraaien dat ze in mijn straatje passen en ik uiteindelijk gelijk heb.
Wat ik probeer is duidelijkheid te geven over wat een christen (of ik) gelooft. Dus niet om jullie 'om te praten' o.i.d. ik geef alleen informatie, teksten en mijn interpretatie daarvan.
pi_71314146
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 14:34 schreef Ssytse het volgende:
Adam kon ik één oogopslag de kenmerken van het dier zien, best wel een gave eigenlijk en noemde het dier naar de kenmerken
Daarmee maak je je er wel heel makkelijk vanaf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')