Ik denk niet dat een regering met een minderheid van 52 zetels in het parlement dat kan maken. Dat zou hun eind betekenen.quote:Op donderdag 4 november 2010 20:20 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Het absurde is dat de regering zelfstandig kan beslissen om Nederlandse troepen naar Afghanistan te sturen. De Tweede Kamer heeft er geen zeggenschap in. Ze kan hooguit een motie aannemen waarin de regering verzocht wordt geen troepen naar Afghanistan te sturen, maar die kan de regering gewoon naast zich neerleggen.
Ik voorspel dan ook dat er na het eerstvolgende officiële verzoek van de VS / VN / NAVO weer Nederlandse militairen in Afghanistan rondlopen.
En de PVV is definitief tegen.quote:Op donderdag 4 november 2010 20:39 schreef remlof het volgende:
Volgens mij is daar geen kamermeerderheid voor.
Dan trekt de PVV de stekker er wel uitquote:Op donderdag 4 november 2010 20:43 schreef LXIV het volgende:
Ach, in ruil voor wat toezeggingen (meer asielzoekers toelaten oid) zullen er best wel wat linkse partijen (D66, CU, GL) bereid zijn om voor te stemmen.
Dat zie ik Wilders niet doen. Daarvoor is hij A te veel gehecht aan de macht en B te weinig tegen de missie.quote:Op donderdag 4 november 2010 20:43 schreef remlof het volgende:
[..]
Dan trekt de PVV de stekker er wel uit
We zullen zien.quote:Op donderdag 4 november 2010 20:45 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Dat zie ik Wilders niet doen. Daarvoor is hij A te veel gehecht aan de macht en B te weinig tegen de missie.
Neh joh, en jij denkt dat GL en PvdA asielzoekers toelaten als een doel opzich zien?quote:Op donderdag 4 november 2010 20:56 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dat Wilders gerust tegen stemt. De missie ligt zeer slecht bij het publiek (in een tijd van bezuinigen) en Wilders heeft ook niet zoveel weer te winnen bij het in stand houden van het kabinet. Een goede manier om er onderuit te komen en tegelijkertijd stemmen te winnen.
Want bij nieuwe verkiezingen zal de PVV weer meer stemmen krijgen, en zeker wanneer ze eruit gaan vanwege dit. Wilders hoeft dan maar te roepen ("In een tijd waarin er steeds minder geld is voor onze bejaarden die dit land hebben opgebouwd etc. etc..") en hij heeft de gunst van veel kiezers. Nieuwe verkiezingen, acht zetels erbij. Klaar.
...quote:Op donderdag 4 november 2010 20:56 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dat Wilders gerust tegen stemt. De missie ligt zeer slecht bij het publiek (in een tijd van bezuinigen) en Wilders heeft ook niet zoveel weer te winnen bij het in stand houden van het kabinet. Een goede manier om er onderuit te komen en tegelijkertijd stemmen te winnen.
Want bij nieuwe verkiezingen zal de PVV weer meer stemmen krijgen, en zeker wanneer ze eruit gaan vanwege dit. Wilders hoeft dan maar te roepen ("In een tijd waarin er steeds minder geld is voor onze bejaarden die dit land hebben opgebouwd etc. etc..") en hij heeft de gunst van veel kiezers. Nieuwe verkiezingen, acht zetels erbij. Klaar.
Ik denk dat het publiek vooral onverschillig is. Het raakt ons niet direct (behalve als je zoon/man) daar zit, dus we kunnen net zo goed weg, is de gedachtegang. Maar er zal geen opstand uitbreken als NL teruggaat. Daarom kan Wilders het permitteren, zeker als hij het inbedt in een anti-moslim-verhaaltje.quote:Op donderdag 4 november 2010 20:56 schreef LXIV het volgende:
Dat denk ik zelf niet. De PVDA spon in eerste instantie ook garen bij het laten vallen van het kabinet over het voortzetten van de missie.quote:Op donderdag 4 november 2010 21:22 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
...
U beseft dat Groep Wilders op die manier elk schrijntje geloofwaardigheid die ze hadden als gedoog (of coalitiepartner) vernietigen? Zelfs al winnen ze er in de korte termijn zetels mee. Komen ze er niet meer de regering in. Op de daaropvolgende verkiezingen zullen dan net zo dramatisch verlopen als de laatste verkiezingen voor de SP.
Het gaat het NL-se publiek niet zozeer om doden en gewonden die daar vallen maar eerder om het uitgeven van miljarden aan zo'n missie (die in de ogen van velen zinloos is), terwijl er hier in Nederland zoveel bezuinigd moet worden. Er zijn genoeg mensen die die bezuinigingen wél voelen in de portomonee.quote:Op donderdag 4 november 2010 21:23 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Ik denk dat het publiek vooral onverschillig is. Het raakt ons niet direct (behalve als je zoon/man) daar zit, dus we kunnen net zo goed weg, is de gedachtegang. Maar er zal geen opstand uitbreken als NL teruggaat. Daarom kan Wilders het permitteren, zeker als hij het inbedt in een anti-moslim-verhaaltje.
quote:Op donderdag 4 november 2010 21:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Neh joh, en jij denkt dat GL en PvdA asielzoekers toelaten als een doel opzich zien?
We zullen zien wat Geertje W. gaat doen.quote:Op donderdag 4 november 2010 21:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat het NL-se publiek niet zozeer om doden en gewonden die daar vallen maar eerder om het uitgeven van miljarden aan zo'n missie (die in de ogen van velen zinloos is), terwijl er hier in Nederland zoveel bezuinigd moet worden. Er zijn genoeg mensen die die bezuinigingen wél voelen in de portomonee.
En dat is dan ook de reden dat ze nu niet met het CDA in een middenkabinet zitten.quote:Op donderdag 4 november 2010 21:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat denk ik zelf niet. De PVDA spon in eerste instantie ook garen bij het laten vallen van het kabinet over het voortzetten van de missie.
quote:Kabinet: militaire- en politiemissie Afghanistan
Het kabinet overweegt een gecombineerde militaire- en politiemissie voor Afghanistan van in totaal 500 tot 550 man. Achter de schermen probeert de coalitie bij de oppositie voldoende steun te vinden voor dit idee. Voor een meerderheid is het minderheidskabinet van VVD en CDA afhankelijk van andere partijen. Gedoogpartner PVV voelt niets voor een nieuwe missie. In de formatie is afgesproken dat de PVV over dit onderwerp een afwijkend standpunt in mag nemen.
Trainingsmissie
Het aanknopingspunt voor het kabinet is een motie van GroenLinks en D66 die dit voorjaar werd aangenomen. Hierin werd gevraagd om een trainingsmissie voor de Afghaanse politie.
Het probleem is dat agenten vaak ook deels militaire activiteiten verrichten. Volgens het jongste voorstel dat in Den Haag circuleert bestaat het hart van de missie uit in totaal 50 trainers: tien man die agenten gaan opleiden in het kader van een bestaand programma van de Europese Unie, terwijl veertig man beschikbaar worden gesteld voor trainingsactiviteiten van de NAVO. Om deze opleiders te beschermen zijn 250 tot 300 militairen nodig.
Daarnaast wil het kabinet de vier Nederlandse F-16 gevechtsvliegtuigen die nu nog in Afghanistan gestationeerd zijn daar houden. Het gaat hierbij om 120 man. Tenslotte streeft het kabinet er naar zo’n tachtig man bij de verschillende commandocentra in Afghanistan onder te brengen.
Militaire betrokkenheid
Belangrijk voor voldoende politieke steun is de exacte inhoud van de missie. GroenLinks wil zo min mogelijk directe militaire betrokkenheid en zodoende het accent leggen op EU-activiteiten. Voor het kabinet is het daarentegen vanwege buitenlands politieke overwegingen van belang dat Nederland nog een rol van enigerlei betekenis kan spelen binnen de NAVO. De PvdA staat zeer aarzelend tegenover nieuwe Nederlandse betrokkenheid in Afghanistan. Het verlengen van de Nederlandse missie in Uruzgan leidde begin dit jaar tot een kabinetscrisis.
Dat is fijn voor ze. Ik (en velen met mij) denk dat we wel klaar zijn daar.quote:Op vrijdag 5 november 2010 02:22 schreef Louis22 het volgende:
Voor de duidelijkheid, VVD en CDA zijn voor een miltaire en politionele missie:
[..]
Voor de komende jaren wel in elk geval. We hebben (meer dan) ons steuntje al lang en breed bijgedragen.quote:Op vrijdag 5 november 2010 03:49 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat is fijn voor ze. Ik (en velen met mij) denk dat we wel klaar zijn daar.
Daarom moeten we er een vechtmissie van maken.quote:Op vrijdag 5 november 2010 02:00 schreef Premium_Quality het volgende:
We moeten echt geen politiemissie doen in Afghanistan, dan weet je gewoon dat het langzaamaan een vechtmissie gaat worden.
Daarvoor is echter geen parlementaire steun te vinden. En terecht.quote:Op vrijdag 5 november 2010 08:27 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Daarom moeten we er een vechtmissie van maken.
Ja als het aan bepaalde fracties in de Tweede Kamer ligt dan moet alles nog op Volkel blijven, en vooral niet gebruikt worden, want wie weet komen de Duitsers weer. Ik bedoel, waar hebben we nog een defensie macht voor als je alleen maar politie "mag" trainen en in gevechtssituaties al een advocaat klaar moet hebben zitten om de situatie te bekijken.quote:Op vrijdag 5 november 2010 08:30 schreef du_ke het volgende:
[..]
Daarvoor is echter geen parlementaire steun te vinden. En terecht.
'Omdat de we daar nog niet klaar waren'quote:Op vrijdag 5 november 2010 15:31 schreef xmaxime het volgende:
Ik vond zowiezo dat we nooit hadden moeten terugtrekken, simpelweg omdat we daar nog niet klaar waren. Maar om nu weer terug te gaan? Dat lijkt me niet echt slim. Laten we eerst maar eens zorgen dat Nederland weer op de rit komt, daarna kan er verder worden gekeken. In de toekomst zou het wel mogelijk zijn, mits er voldoende draagvlak is.
We're helping ourselves by getting rid of them.quote:Op vrijdag 5 november 2010 16:15 schreef Louis22 het volgende:
[..]
'Omdat de we daar nog niet klaar waren'Misschien dat we eerst even onze eigen zaakjes op orde moeten krijgen?
Die bepaalde fracties vormen echter bepaald geen meerderheid van de kamer (want daar komen SP en PVV samen gelukkig niet aanquote:Op vrijdag 5 november 2010 08:35 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja als het aan bepaalde fracties in de Tweede Kamer ligt dan moet alles nog op Volkel blijven, en vooral niet gebruikt worden, want wie weet komen de Duitsers weer. Ik bedoel, waar hebben we nog een defensie macht voor als je alleen maar politie "mag" trainen en in gevechtssituaties al een advocaat klaar moet hebben zitten om de situatie te bekijken.
Ik bedoel, wat een mentaliteit zeg.
Dan hadden we daar nog 10 jaar lang bakken met geld en jonge mensenlevens heen moeten dragen met daarbij helaas een veel te grote kans dat het allemaal zonder effect zal blijven...quote:Op vrijdag 5 november 2010 15:31 schreef xmaxime het volgende:
Ik vond zowiezo dat we nooit hadden moeten terugtrekken, simpelweg omdat we daar nog niet klaar waren.
Het lijkt mij dat het goede verhaal duidelijk voor de neus ligt, de Afghaanse trainingskampen zijn er nog altijd, onrust ook, alsmede rebellen en terroristen.quote:Op vrijdag 5 november 2010 16:47 schreef du_ke het volgende:
[..]
Die bepaalde fracties vormen echter bepaald geen meerderheid van de kamer (want daar komen SP en PVV samen gelukkig niet aan). Andere fracties zijn met een goed verhaal wel te overtuigen. Maar dat goede verhaal is in dit geval gewoon afwezig.
En om daar wat aan te doen hebben bakken met geld uitgegeven en erger nog flink wat jonge levens opgeofferd en we zijn daar helaas geen enkele stap verder gekomen. dan heeft Nederland voor nu wel even haar bijdrage geleverd lijkt me zo...quote:Op vrijdag 5 november 2010 16:52 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat het goede verhaal duidelijk voor de neus ligt, de Afghaanse trainingskampen zijn er nog altijd, onrust ook, alsmede rebellen en terroristen.
Daarom moeten we ook ophouden het een "opbouwmissie" te noemen, en er gewoon heen te gaan voor waar we in de eerste plaats voor kwamen. Smijt die hele bergen vol met clusterbommen tot er geen hertje meer rondloopt, en klaar is kees.quote:Op vrijdag 5 november 2010 17:03 schreef du_ke het volgende:
[..]
En om daar wat aan te doen hebben bakken met geld uitgegeven en erger nog flink wat jonge levens opgeofferd en we zijn daar helaas geen enkele stap verder gekomen. dan heeft Nederland voor nu wel even haar bijdrage geleverd lijkt me zo...
Die tactiek hebben in het verleden onder meer de Engelsen en Russen al geprobeerd. Was geen succesquote:Op vrijdag 5 november 2010 17:05 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Daarom moeten we ook ophouden het een "opbouwmissie" te noemen, en er gewoon heen te gaan voor waar we in de eerste plaats voor kwamen. Smijt die hele bergen vol met clusterbommen tot er geen hertje meer rondloopt, en klaar is kees.
Die gaven dan ook op, wij kunnen echter deze oorlog financieren tot sint juttemis als 't nodig is. Bovendien komen er steeds leukere speeltjes op de markt, waardoor er geautomatiseerd geschoten kan worden, bespaart ook weer.quote:Op vrijdag 5 november 2010 17:07 schreef du_ke het volgende:
[..]
Die tactiek hebben in het verleden onder meer de Engelsen en Russen al geprobeerd. Was geen succes.
Met de vele, vele miljarden die dat kost kunnen we hier veel betere dingen doen.quote:Op vrijdag 5 november 2010 17:08 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Die gaven dan ook op, wij kunnen echter deze oorlog financieren tot sint juttemis als 't nodig is. Bovendien komen er steeds leukere speeltjes op de markt, waardoor er geautomatiseerd geschoten kan worden, bespaart ook weer.
Nouja, als je de maatschappelijke en sociale schade van aanslagen wilt tolereren dan wel natuurlijk, maar enige barrière tegen dit volk is niks mis mee. En de enige taal die ze begrijpen is ze vroegtijdig naar hun [insert number] maagden te sturen.quote:Op vrijdag 5 november 2010 17:12 schreef du_ke het volgende:
[..]
Met de vele, vele miljarden die dat kost kunnen we hier veel betere dingen doen.
Mijn idee...quote:Op donderdag 4 november 2010 20:11 schreef betyar het volgende:
Hoe lang zal het duren voordat Nederland weer volop oorlog voert daar?
Klote Verhagen die zit alweer bij de bondgenoten de reet schoon te likken.
Een puur rationele kosten-batenanalyse zal voor Nederland uitkomen op zo snel mogelijk daar weg en nooit meer teruggaan.quote:Op vrijdag 5 november 2010 17:14 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nouja, als je de maatschappelijke en sociale schade van aanslagen wilt tolereren dan wel natuurlijk, maar enige barrière tegen dit volk is niks mis mee. En de enige taal die ze begrijpen is ze vroegtijdig naar hun [insert number] maagden te sturen.
We hebben ook verantwoordelijkheid voor onze bondgenoten neem ik aan toch?quote:Op vrijdag 5 november 2010 17:16 schreef du_ke het volgende:
[..]
Een puur rationele kosten-batenanalyse zal voor Nederland uitkomen op zo snel mogelijk daar weg en nooit meer teruggaan.
En die hebben we reeds lang en breed betaald in de vorm van heel wat honderden miljoenen en enkele tientallen jonge mensenlevens.quote:Op vrijdag 5 november 2010 17:31 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
We hebben ook verantwoordelijkheid voor onze bondgenoten neem ik aan toch?
Class A trollquote:Op vrijdag 5 november 2010 17:08 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Die gaven dan ook op, wij kunnen echter deze oorlog financieren tot sint juttemis als 't nodig is. Bovendien komen er steeds leukere speeltjes op de markt, waardoor er geautomatiseerd geschoten kan worden, bespaart ook weer.
Rutte doet alleen wat Verhagen en Wilders willen. Zelf heeft hij niks wat zeg ik helemaal niks in te brengen.quote:Op vrijdag 5 november 2010 18:55 schreef remlof het volgende:
Dit gaat Rutte nooit lukken om er door te drukken. Sterker nog, niks dat Wilders niet wil zal hem gaan lukken
Als GL en D66 nog iets om hun medemens geven zijn ze gewoon voor deze missie.quote:Op vrijdag 5 november 2010 23:48 schreef JoaC het volgende:
Als GL en D66 voor zijn, kan het alle kanten op, hangt af van de missie dus
quote:Op zaterdag 6 november 2010 00:38 schreef waht het volgende:
[..]
Als GL en D66 nog iets om hun medemens geven zijn ze gewoon voor deze missie.
Dat SP'ers en PVV'ers niks om andere mensen geven wisten we al.
Ah, een duidelijke voorstander van de missie.quote:
Welke missie?quote:Op zaterdag 6 november 2010 00:38 schreef waht het volgende:
[..]
Als GL en D66 nog iets om hun medemens geven zijn ze gewoon voor deze missie.
Waar dit topic over gaat.quote:
Daar heb je helemaal gelijk in.quote:Het type missie/de voorwaarden zijn cruciaal. Google maar eens op Relus ter Beek en Ruud Lubbers
Maar stel ze sturen wel 500 poltiemannen en vrouwen...?quote:Op donderdag 4 november 2010 20:11 schreef betyar het volgende:
Hoe lang zal het duren voordat Nederland weer volop oorlog voert daar?
Klote Verhagen die zit alweer bij de bondgenoten de reet schoon te likken.
De SP die niks om mensen geeft.. die als enige het lef had een oude mevrouw te laten 'strippen' terwijl ze vertelde hoe het in de oude van dagen huizen gaat.quote:Op zaterdag 6 november 2010 00:38 schreef waht het volgende:
Welke aanslagen praat je over?quote:Op vrijdag 5 november 2010 17:14 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nouja, als je de maatschappelijke en sociale schade van aanslagen wilt tolereren dan wel natuurlijk, maar enige barrière tegen dit volk is niks mis mee. En de enige taal die ze begrijpen is ze vroegtijdig naar hun [insert number] maagden te sturen.
Als je weet hoe ze in Afganistan met mensen omgaan, en deze ongelovigen nog minder zijn dan honden of varkens, dan kan er van enig recht of mededogen voor diren geen sprake zijn.quote:Op zaterdag 6 november 2010 10:20 schreef Idler het volgende:
Als ze het veranderen in een dierenpolitietraining dan krijgen ze misschien de PVV wel mee.
ik vind wanneer je weggaat in een oorlogsgebied (terugtrekken vind ik een te minachtend woord). Heb je daar ook weg te blijven. Je moet dan niet in een later stadium met 500 agenten terug om als leraar te fungeren.quote:Op zaterdag 6 november 2010 06:17 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Maar stel ze sturen wel 500 poltiemannen en vrouwen...?
En dan echt voor het opleiden van de politie/militairen aldaar?
Heeft iemand daar een probleem mee?
Van mij hoeft het niet overigens.
onjuist. Er was al een meerderheid in de tweede kamer voor een trainingsmissie. Rutte gaat nu alleen kijken of er op dit moment al voldoende draagvlak is om een serieus voorstel voor te leggen aan de kamer.quote:Op zaterdag 6 november 2010 11:25 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Mensen, die discussie over ´die partij stemt voor, die partij stemt tegen, die partij twijfelt´ gaat nergens over. Er wordt namelijk helemaal niet gestemd in de Tweede Kamer. Dit besluit wordt gewoon in de Ministerraad genomen.
Het parlement heeft geen Grondwettelijke macht over dit soort zaken. Helaas.
Leuk, zo'n meerderheid in de Tweede Kamer, maar bij mijn weten niet nodig.quote:Op zaterdag 6 november 2010 12:09 schreef Tem het volgende:
[..]
onjuist. Er was al een meerderheid in de tweede kamer voor een trainingsmissie. Rutte gaat nu alleen kijken of er op dit moment al voldoende draagvlak is om een serieus voorstel voor te leggen aan de kamer.
Ik zou zeggen nu nog niet doen iig
Nee joh we hebben hier gelukkig ook geen democratie...quote:Op zaterdag 6 november 2010 12:14 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Leuk, zo'n meerderheid in de Tweede Kamer, maar bij mijn weten niet nodig.
quote:Op vrijdag 5 november 2010 17:14 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dan ben je m.i. wereldvreemd aangezien je op die manier niets gedaan krijgt.quote:Op zaterdag 6 november 2010 06:20 schreef fokthesystem het volgende:
De SP die pro buitenland hulp is, maar anti-militair in dat opzicht.
Niet de hele wereld, dat lukt inderdaad niet in één keer.quote:Hoe reeel ben je als je denkt dat NL (zoals een amerika die het zelfs niet lukt) de wereld van politie kan voorzien, de armen kan redden?
Ik zou niet weten hoe die beslissing wordt genomen maar er zal sowieso door de kamer iets kunnen worden gedaan om het stop te zetten, is het niet specifiek gericht op deze beslissing dan gericht op een minister of het kabinet.quote:Op zaterdag 6 november 2010 12:14 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Leuk, zo'n meerderheid in de Tweede Kamer, maar bij mijn weten niet nodig.
In welk opzicht hebben de missies de afgelopen jaren iets bijgedragen aan de situatie in Afghanistan? De meeste hulp is gestoken in noodhulp, en die behoefte daaraan is notabene mede ontstaan door de aanwezigheid van de militairen daar.quote:Op zaterdag 6 november 2010 13:09 schreef waht het volgende:
[..]
Dan ben je m.i. wereldvreemd aangezien je op die manier niets gedaan krijgt.
[..]
Niet de hele wereld, dat lukt inderdaad niet in één keer.
Meer vrijheid in delen van het land. Het doden van Taliban en ander gespuis.quote:Op zaterdag 6 november 2010 13:28 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
In welk opzicht hebben de missies de afgelopen jaren iets bijgedragen aan de situatie in Afghanistan?
Meer oorlog in andere delen van het land, meer doden, meer "Taliban". Netto heeft het zéker Nederland en het Westen bar weinig opgeleverd, in tegendeel.quote:Op zaterdag 6 november 2010 14:07 schreef waht het volgende:
[..]
Meer vrijheid in delen van het land. Het doden van Taliban en ander gespuis.
Het is inderdaad geen perfecte situatie in Afghanistan.quote:Op zaterdag 6 november 2010 14:08 schreef Monidique het volgende:
[..]
Meer oorlog in andere delen van het land, meer doden, meer "Taliban". Netto heeft het zéker Nederland en het Westen bar weinig opgeleverd, in tegendeel.
En dat al maar meer mensen die kant opsturen niet werkt hebben onder andere de Engelsen en Russen in het verleden al ervaren...quote:Op zaterdag 6 november 2010 14:12 schreef waht het volgende:
[..]
Het is inderdaad geen perfecte situatie in Afghanistan.
No. Shit. Er is oorlog en Westerse militairen vallen huizen binnen, doden Afghanen en verminken kinderen met bommen. En dan is er nog het verzet. Niet bepaald perfect, nee.quote:Op zaterdag 6 november 2010 14:12 schreef waht het volgende:
[..]
Het is inderdaad geen perfecte situatie in Afghanistan.
Wat betreft Nederland worden het minder mensen. 1600 terug en 500 heen.quote:Op zaterdag 6 november 2010 14:14 schreef du_ke het volgende:
[..]
En dat al maar meer mensen die kant opsturen niet werkt hebben onder andere de Engelsen en Russen in het verleden al ervaren...
De Taliban is niet te prefereren boven de huidige situatie. Zowel voor het volk niet als voor het westen niet.quote:Op zaterdag 6 november 2010 14:15 schreef Monidique het volgende:
[..]
No. Shit. Er is oorlog en Westerse militairen vallen huizen binnen, doden Afghanen en verminken kinderen met bommen. En dan is er nog het verzet. Niet bepaald perfect, nee.
Voor de bevolking misschien niet (ik weet niet of dagelijkse doden en bommen te prefereren zijn boven een repressief theocratisch regime), maar het Westen kan er prima mee leven. Het is zelfs zo dat hoe langer het Westen in Zuid-Azië oorlog blijft voeren, hoe gevaarlijker het wordt als de onvermijdelijk terugtocht begint.quote:Op zaterdag 6 november 2010 14:19 schreef waht het volgende:
De Taliban is niet te prefereren boven de huidige situatie. Zowel voor het volk niet als voor het westen niet.
plus 1100 man om ze te bewaken en te beschermenquote:Op zaterdag 6 november 2010 14:19 schreef waht het volgende:
[..]
Wat betreft Nederland worden het minder mensen. 1600 terug en 500 heen.
[..]
dat klopt maar met de huidige aanpak wint helaas de Taliban vooral in de hoofden en harten van de Afghani.quote:De Taliban is niet te prefereren boven de huidige situatie. Zowel voor het volk niet als voor het westen niet.
quote:Op zaterdag 6 november 2010 14:25 schreef Monidique het volgende:
[..]
Voor de bevolking misschien niet (ik weet niet of dagelijkse doden en bommen te prefereren zijn boven een repressief theocratisch regime), maar het Westen kan er prima mee leven. Het is zelfs zo dat hoe langer het Westen in Zuid-Azië oorlog blijft voeren, hoe gevaarlijker het wordt als de onvermijdelijk terugtocht begint.
Op dezelfde voet doorgaan ben ik ook niet voor. Als de Amerikanen en Britten kosten wat kost op spoken willen jagen heeft alles wat Nederlandse soldaten of agenten doen minder effect.quote:Op zaterdag 6 november 2010 14:43 schreef du_ke het volgende:
dat klopt maar met de huidige aanpak wint helaas de Taliban vooral in de hoofden en harten van de Afghani.
Al zou het zo zijn, want dat weet ik al niet, is het aan ons om daar iets aan te doen? Ik ken wel meer landen met grote problemen, die laten we ook aan hun lot over.quote:Op zaterdag 6 november 2010 14:19 schreef waht het volgende:
[..]
Wat betreft Nederland worden het minder mensen. 1600 terug en 500 heen.
[..]
De Taliban is niet te prefereren boven de huidige situatie. Zowel voor het volk niet als voor het westen niet.
Er zijn altijd andere problemen, groter of niet. En we kunnen altijd discussieren of juist wij daar iets aan moeten doen of niet.quote:Op zaterdag 6 november 2010 15:31 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Al zou het zo zijn, want dat weet ik al niet, is het aan ons om daar iets aan te doen? Ik ken wel meer landen met grote problemen, die laten we ook aan hun lot over.
Dat is echt onzin. "Gemankeerd land", hou toch op. Als Nederland een gemankeerd land is moet de wereld buiten het westen een hel op aarde zijn.quote:Op zaterdag 6 november 2010 15:49 schreef Louis22 het volgende:
Dan zeg ik toch, hand in eigen boezem. Het heeft iets raars als zo'n gemankeerd land als Nederland denkt het recht te hebben om andere volkeren de les te gaan lezen. Het is een soort misplaatste arrogantie.
1) Wat jij een probleem vindt vinden anderen geen probleem.quote:Als je dan toch de wereld wil verbeteren, begin in eigen land. Doe bv. iets aan de bioindustrie. Dan kun je lachen en zeggen dat dat niks met Afghanistan te maken heeft, maar het is net zo goed een probleem. Je hebt maar een beperkte hoeveelheid tijd en energie, die sowieso niet toereikend is om alle problemen aan te pakken. Waarom dan zinloos voortklooien in het buitenland, als je thuis zoveel problemen zo makkelijk kan aanpakken?
Ik ben niet zo'n relativist, dat andere landen nog slechter zijn, maakt NL niet goed.quote:Op zaterdag 6 november 2010 15:52 schreef waht het volgende:
[..]
Dat is echt onzin. "Gemankeerd land", hou toch op. Als Nederland een gemankeerd land is moet de wereld buiten het westen een hel op aarde zijn.
1) Da's al een eerste probleem, mensen die het niet als een probleem zien. Veel werk aan de winkel op dat punt.quote:[..]
1) Wat jij een probleem vindt vinden anderen geen probleem.
2) Niet alle problemen in Nederland zijn zo makkelijk aan te pakken.
3) Nederland is onlosmakelijk verbonden met 'het buitenland'.
Ok.quote:Op zaterdag 6 november 2010 15:57 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Ik ben niet zo'n relativist, dat andere landen nog slechter zijn, maakt NL niet goed.
1) Dat kun je proberen maar je weet dat niet iedereen dezelfde kijk op de wereld en op de mens heeft. Vanuit verschillende perspectieven zie je problemen ook anders. Mensen stemmen op verschillende partijen omdat ze anders in het leven staan en daardoor andere problemen zien.quote:1) Da's al een eerste probleem, mensen die het niet als een probleem zien. Veel werk aan de winkel op dat punt.
2) iig niet moeilijker dan in Afghanistan.
3) Ehm, wat wil je daar mee zeggen?
Ja, lekker burgerslachtoffers maken.quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:05 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Gewoon een gevechtsmissie van maken. Maar dan geen conventionele battlegroup, alleen commando's, apache helikopters en F16's. Zo heb je wel een aanwezigheid maar kun je tegelijk ook de kosten drukken.
Hoe dan ook: een vredesmissie die al bijna 10 jaar loopt met als enig resultaat wat geasfalteerde wegen, nieuwe scholen, burgerslachtoffers en een Taliban die steeds grimmiger wordt is iedere dag dat het verblijf daar uitgesteld wordt, weggegooid geld.quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:05 schreef waht het volgende:
[..]
Ok.
[..]
1) Dat kun je proberen maar je weet dat niet iedereen dezelfde kijk op de wereld en op de mens heeft. Vanuit verschillende perspectieven zie je problemen ook anders. Mensen stemmen op verschillende partijen omdat ze anders in het leven staan en daardoor andere problemen zien.
2) Met oog op wat ik hierboven zeg wel dus.
3) Dat Nederland direct of indirect de gevolgen van problemen in het buitenland voelt dus kun je niet stellen dat binnenlandse problemen als eerste moeten worden opgelost omdat die belangrijker zijn of iets dergelijks.
Zen-momentje, dames en heren.quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:05 schreef waht het volgende:
[..]
Ok.
[..]
1) Dat kun je proberen maar je weet dat niet iedereen dezelfde kijk op de wereld en op de mens heeft. Vanuit verschillende perspectieven zie je problemen ook anders. Mensen stemmen op verschillende partijen omdat ze anders in het leven staan en daardoor andere problemen zien.
Ja inderdaad westerse soldaten zijn allemaal babykillers!quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:13 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ja, lekker burgerslachtoffers maken.
En dat doe je door er een gevechtsmissie van te maken?quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:20 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Ja inderdaad westerse soldaten zijn allemaal babykillers!![]()
Burgerslachtoffers zijn al een onderdeel van oorlog sinds het begin der tijden. Het is allemaal een beetje naief dat mensen denken dat we die tegenwoordig kunnen vermijden. Een schone oorlog bestaat niet. We kunnen alleen ons best doen om de burgerslachtoffers tot een minimum te beperken.
Voorbereidingen op luchtaanvallen zijn niet altijd even decent gepland, de ISAF wordt niet voor niets wel eens op de vingers getikt door Karzai.quote:Verder schieten coalitietroepen niet expres op burgers, iets wat de taliban vaak genoeg wel doet.
Ja, een beperkte gevechtsmissie is nog altijd beter dan een ineffectieve politiemissie.quote:Op zaterdag 6 november 2010 16:32 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
En dat doe je door er een gevechtsmissie van te maken?
[..]
Voorbereidingen op luchtaanvallen zijn niet altijd even decent gepland, de ISAF wordt niet voor niets wel eens op de vingers getikt door Karzai.
Ja, de Taliban en co. hebben daar een probleem mee. Je steunt in zo'n geval namelijk een regime dat aan de macht wordt gehouden door buitenlandse bezetters. Het beste is dan ook om alle troepen terug te trekken, of voor een gevechtsmissie te gaan. Het laatste is in ieder geval niet in het belang van Nederland.quote:Op zaterdag 6 november 2010 06:17 schreef fokthesystem het volgende:
Maar stel ze sturen wel 500 poltiemannen en vrouwen...?
En dan echt voor het opleiden van de politie/militairen aldaar?
Heeft iemand daar een probleem mee?
Er is nog geen missiequote:
quote:[..]
Daar heb je helemaal gelijk in.
Japie heeft wel gelijk.quote:'PVV zou Afghanistan-missie moeten steunen'
Voormalig NAVO-secretaris-generaal Jaap de Hoop Scheffer begrijpt niet dat de PVV geen steun wil uitspreken voor een nieuwe missie in Afghanistan. De beide coalitiepartijen VVD en CDA willen zo'n missie wel, maar zijn van de oppositie afhankelijk omdat de PVV het sturen van politietrainers naar Afghanistan niet ziet zitten. "Ik begrijp niet dat de PVV, gezien hun achtergrond en gezien hun opvattingen, niet mee wil doen in Afghanistan."
"Daar gaat het toch om het bestrijden van extremisme en fundamentalisme, waarbij de islam misbruikt wordt als godsdienst. Ik vind het ook niet consistent in de PVV-redenering dat men in Afghanistan, waar je opbouwt en toch ook extremisme bestrijdt, zo fel tegen de voortzetting van de missie is."
Aan de vooravond van de top in Lissabon waar de NAVO praat over zijn eigen toekomst, wijst De Hoop Scheffer erop dat bestrijden van extremisme juist in Afghanistan moet gebeuren.
Achter de dijken
Volgens De Hoop Scheffer is er in Nederland een houding ontstaan waarbij wordt gedacht dat "als wij nou maar comfortabel in Nederland achter de dijken blijven zitten, dan hebben we niets met de boze buitenwereld te maken. Ik zal u zeggen, die boze buitenwereld komt dan bij ons."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |