Hey een KNMI waarschuwing voor lampionnentjes voor het hele land op donderdag 11 novemberquote:Op dinsdag 9 november 2010 19:47 schreef aloa het volgende:
KNMI waarschuwt donderdag voor Zware windstoten in het gehele land
[ afbeelding ]
Vliegende? Met passagiers...?quote:Op dinsdag 9 november 2010 23:27 schreef luckyb1rd het volgende:
[..]
Hey een KNMI waarschuwing voor lampionnentjes voor het hele land op donderdag 11 november![]()
Tja, het lijkt wel herfst.quote:Op dinsdag 9 november 2010 23:41 schreef Drassss het volgende:
Bah regen hier trouwens, al een aantal uren..
Groningen zou meer te maken kunnen krijgen met zware windstoten, maar de gemiddelde zullen echter wel achter blijven met 7bft, misschien even een 8quote:Op dinsdag 9 november 2010 22:25 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Ja, maar volgens Speedy klopt KNMI steeds niet en zou Groningen stad er niet zo veel last van krijgen, dus daarom de vraag of iemand zinnig commentaar heeft op de waarschuwing van het KNMI.
Hmm, dat worden dus echt vligende lampionnen.quote:Op dinsdag 9 november 2010 23:52 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Groningen zou meer te maken kunnen krijgen met zware windstoten, maar de gemiddelde zullen echter wel achter blijven met 7bft, misschien even een 8![]()
Let maar eens op de metingen van het KNMI (het bft kaartje), vooral bij harde winden zul je toch al snel zien dat er iets niet klopt
Ik zie het al voor mequote:Op woensdag 10 november 2010 00:02 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Hmm, dat worden dus echt vligende lampionnen.
Zelfs ik?!
Hmm, dan waait het hier op de voordeur, misschien de brievenbus in de gaten houden.quote:Op woensdag 10 november 2010 00:05 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ik zie het al voor me![]()
Wester storm heb ik hier nog niet mogen mee maken, serieus dat gaat woeien hier in de straat en achter huis
Volgens mij zitten ze wat klem tussen alle drukgebieden in ( nieuwe die op de atlantische oceaan ligt ). Vandaar dat allemaal wat "gek" aan het doen is.quote:Op dinsdag 9 november 2010 23:49 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Tja, het lijkt wel herfst.![]()
Op buienradar bewegen de wolken verschillende kanten op, hoe kan dat? http://www.buienradar.nl/
Kun je hier ook zien: http://www.sat24.nl/
Een volle storm. Windkracht 9 / 10quote:Op woensdag 10 november 2010 08:43 schreef Ploertendoder het volgende:
Dus het gaat flink waaien?officieel een storm of?
Nicequote:Op woensdag 10 november 2010 08:45 schreef aloa het volgende:
[..]
Een volle storm. Windkracht 9 / 10
http://www.janvissersweer.nl/quote:Donderdag trekt een tot rond 949 hPa uitdiepende Atlantische stormdepressie naar Schotland. Op de nadering van het frontensysteem neemt de bewolking snel toe en nog voor de middag gaat het flink regenen. De temperatuur loopt op naar 7 graden. De wind waait uit zuidelijke richtingen en neemt sterk in kracht toe. Boven land wordt de wind krachtig tot hard, langs de kust en op het IJsselmeer hard tot stormachtig (windkracht 7-8). Vooral in de kustgebieden komen soms zware windstoten voor. Er zijn uitschieters tot rond 90 km/uur mogelijk. In de loop van de avond ruimt de wind naar west tot zuidwest en neemt iets af.
Vrijdag gaat het in de nacht en ochtend nog wat harder waaien maar de kans dat er over ons land een zware storm gaat razen lijkt mij niet groot.
http://www.pietsweer.nl/2010/stormachtig/quote:Storm(achtig)
November lijkt donderdag en vrijdag flink uit te halen met veel regen en storm(achtig) weer. Hiervoor verantwoordelijk is een stormdepressie die in de nacht van donderdag op vrijdag bij of boven Schotland komt te liggen. Vrijdag trekt de depressie over de Noordzee richting Scandinavië. Ik ga er vanuit dat donderdag nog rustig begint, maar dat er later in de middag, avond en nacht langs de kust stormkracht 9 komt te staan uit zuid tot zuidwest. Vrijdag storm uit west tot zuidwesten en misschien in het noordelijk kustgebied zelfs zware storm, kracht 10. Ik blijf de ontwikkelingen bijhouden op dit blog.
Vannacht rond middernacht zal de wind zelfs even gaan liggen voordat het morgen flink gaat aantrekkenquote:Op woensdag 10 november 2010 09:34 schreef themauster het volgende:
Prachtig weer hier bij de Groningse kust nu. Stilte voor de storm neem ik aan
even vraagje tussendoor. Op dat plaatje staat rechts 15 BFT. Ik dacht 12 de max is en dat men dan spreekt van orkaankracht? Dus hoe komen ze op 15 BFT?quote:Op woensdag 10 november 2010 09:43 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Vannacht rond middernacht zal de wind zelfs even gaan liggen voordat het morgen flink gaat aantrekken![]()
Idd letterlijk stilte voor de storm.
De windstoten lijken trouwens vooral in het noorden en oosten van het land veradelijk uit te kunnen halen.
[ afbeelding ]
Dat is ook een beetje fout aan het kaartje, dat kan officieel ook helemaal niet.quote:Op woensdag 10 november 2010 09:57 schreef Ploertendoder het volgende:
[..]
even vraagje tussendoor. Op dat plaatje staat rechts 15 BFT. Ik dacht 12 de max is en dat men dan spreekt van orkaankracht? Dus hoe komen ze op 15 BFT?
quote:Op dinsdag 9 november 2010 20:02 schreef horned_reaper het volgende:
Officieel gezien mag je enkel de gemiddelde windkracht over 10 minuten een naam geven omdat hier een officiële schaal voor bestaat en deze bestaat niet voor zoiets als windstoten.
Hierbij worden de volgende termen gebruikt:
0 = stil
1 = zwak
2 = zwak
3 = matig
4 = matig
5 = vrij krachtig
6 = krachtig
7 = hard
8 = stormachtig
9 = storm
10 = zware storm
11 = zeer zware storm / orkaanachtig
12 = orkaan
Hoe bepaal je nu precies wat je het huidige wind patroon mag noemen?
Daar zijn simpele richtlijnen voor opgesteld (die trouwens niet helemaal overeenkomen met de werkelijkheid door het feit dat de schaal van Beaufort oorspronkelijk niet gebaseerd was op een objectief meetbare grootheid, maar op de waarneming van het gedrag van een schip) die kunnen worden weergegeven in de onderstaande formule:
[ afbeelding ]
Waarbij,
v = gemiddelde windsnelheid (gedurende 10 minuten op 10 meter boven de grond)
B = de waarde op de Beaufort schaal
Met een beetje wiskundig inzicht kun je de formule omdraaien als je de gemiddelde windsnelheid over 10 minuten kent en schaal van Beaufort wilt berekenen.
Windstoten zullen nooit verder afwijken van de normale schaal dan gebruikelijk, dus tijdens een normale storm (gemiddeld Bft 9) kan men ook gerust spreken van stormige windstoten.
Net zoals tijdens een matige wind er ook gesproken kan worden van matige "stoten" ... echter wordt deze term nooit gebruikt omdat deze "stootjes" niet voor overlast kunnen zorgen.
In de huidige media wordt er wel vaak gebruik gemaakt van termen als zware en zeer zware windstoten.... maar dit is enkel de waarschuwing bovenop een zware of zeer zware storm en het juist de stoten zien die de schade veelal aanrichten.
Ik vrees dat er treinen uit gaan vallen, mede vanwege bomen op spoor.quote:Op woensdag 10 november 2010 15:38 schreef Integreerbeer het volgende:
Wat zal het effect op het Openbaar Vervoer zijn?
Dat zal wel meevallen... als er een keer een boom op de weg ligt rijden ze wel om....quote:Op woensdag 10 november 2010 15:42 schreef Integreerbeer het volgende:
En bussen? Die kunnen toch ook niet rijden met blaadjes en bomen op de weg?
Het weer zal vooral snachts heftig zijn....en aangezien ik er vanuit ga dat jij na 23 uur morgen wel weer thuis bent zul je er niet heel veel last van hebbenquote:Op woensdag 10 november 2010 16:41 schreef Gtaboy107 het volgende:
Moet morgen stage lopen op de Kinderboerderij. Lekker weer erbij.Nou ja, nooit last van gehad, ook al woon ik in Overijssel. Zal ik last ervan hebben, of zal het niet zo erg zijn?
quote:Op woensdag 10 november 2010 19:03 schreef JDude het volgende:
De verkeersinformatiedienst heeft de redelijk zeldzame categorie "zeer zware spits" (zwart) in de verwachting staan voor morgenavond.
Rond de 364...quote:zeer zware spits (5)
Door de vele neerslag en harde wind verwachten we een zeerzware spits met om 17:50 uur rond de 364 km aan totale filelengte.
Ik denk dat mensen vooral vrijdag hier last van zullen hebben, of morgen avond heel laat.quote:Op woensdag 10 november 2010 19:32 schreef appelsientje het volgende:
Wordt morgen een leuke ervaring op de fiets
Hmm ja. Ik ga ook even alle gieters binnen zettenquote:Op woensdag 10 november 2010 19:36 schreef kahaarin het volgende:
Hmm, okay, dus heeft het wel zin om de tuinmeubelen bij elkaar te binden en de hanging baskets en de plantenbakken op de grond te zetten dus. Spannend! In de flat kon ik alles mooi aan zien komen maar nu moet ik het idd laten overwaaien.
Jups, die vliegen dan geheid achter de lampionnetjes aan.quote:Op woensdag 10 november 2010 19:40 schreef Drassss het volgende:
[..]
Hmm ja. Ik ga ook even alle gieters binnen zettenAnders kan ik ze straks overal en nergens terug gaan zoeken....
Lol, omineus voorteken, ik stel me zo een donkere doodstille straat voor, geen kip op de weg en aan de horizon doemen diep donkere wolken op....quote:Op woensdag 10 november 2010 19:43 schreef horned_reaper het volgende:
Komende nacht wordt het trouwens voor een korte periode nagenoeg windstil!![]()
Wel leuk, zo'n stilte voor de storm effect.
Maar of het overal tot dergelijke rukwinden komt is natuurlijk maar de vraag! Dit kan plaatselijk erg variëren, afhankelijk van de structuur van het landschap en puur toeval. ^^
Graag wel even bron erbij vermeldenquote:Op woensdag 10 november 2010 19:21 schreef horned_reaper het volgende:
Hier ook nog even:
Waarschuwing geldig van Do 11/11 08u tot Vr 12/11 22u:
[ afbeelding ]
Samenvatting:
Een sterk uitgediept lagedrukgebied boven de noordelijke helft van de Noordzee zal donderdag en vrijdag voor een sterk windveld zorgen. Donderdag begint de ZW-wind stilaan aan te wakkeren en krijgen we al rukwinden tot 70km/u in het binnenland en 80km/u aan zee. Later naar de avond doe zal de wind sterk in kracht toenemen zodat we dan overschakelen op rukwinden in het binnenland tot 90km/u of zelfs plaatselijk 100km/u, aan zee zijn dat rukwinden tot 100km/u of plaatselijk nog wat meer. In de nacht van donderdag op vrijdag zal die wind verder in kracht toenemen en krijgen we aan de kust dan mogelijk rukwinden tot 110km/u, in het binnenland is ook nog 100km/u mogelijk. De storm trekt verder noordwaarts en zal zo ook Nederland aandoen, daar zijn in het binnenland rukwinden mogelijk tot 100km/u maar aan de kustgebieden kan het echt gevaarlijk worden met rukwinden tot 120km/u en meer! Vrijdag overdag blijft het winderig met algemeen rukwinden tot 90km/u en in het noorden van Nederland nog steeds tot 120km/u. Pas vanaf de namiddag wordt het vanuit het zuiden tijdelijk wat rustiger. In de nacht van vrijdag trekt de wind weer aan met dan in de kustgebieden van de Benelux opnieuw rukwinden mogelijk tot 100km/u.
Parkeer uw wagen niet onder bomen en haal indien mogelijk alle losstaande zaken binnen!
Aanvullende kaarten op het stormweer:
[ afbeelding ]
Sterk uitgediepte depressie
[ afbeelding ]
Lagedrukkern van ongeveer 960hPa
[ afbeelding ]
Zware storm voor de Nederlands kust (>12bft)
[ afbeelding ]
Wind op 700hPa
[ afbeelding ]
Modelberekende windstoten in km/u
Ik zet ze juist bij elkaar, met een touwtje eromheen..lekker voorraadje kamerplantjes-regenwater, voor later..quote:Op woensdag 10 november 2010 19:40 schreef Drassss het volgende:
[..]
Hmm ja. Ik ga ook even alle gieters binnen zettenAnders kan ik ze straks overal en nergens terug gaan zoeken....
Voor morgen tussen de 5 en 10mm, plaatselijk tot 15mm.quote:Op woensdag 10 november 2010 19:52 schreef Frutsel het volgende:
Hoe zit het eigenlijk qua neerslagverwachting?
onze oosterburen hebben het over 40 liter per m2 in lokale gebieden
hmmm..ik moet er vrijdagavond doorheen...wordt een leuk ritjequote:Op woensdag 10 november 2010 19:56 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Voor morgen tussen de 5 en 10mm, plaatselijk tot 15mm.
Meeste regen wordt zaterdag/zondag verwacht, dan rond 40 a 50mm mogelijk.
Waar woon je Frutsel?quote:Op woensdag 10 november 2010 20:01 schreef Frutsel het volgende:
[..]
hmmm..ik moet er vrijdagavond doorheen...wordt een leuk ritje
Nou vrijdag lijkt nog een hele aardige dag te gaan worden, storm bij mooi weer! Wie wil dat nou niet, lekker genieten van de wind zonder klets nat te worden van de regen of hiervoor achter de regenjas te verschuilenquote:Op woensdag 10 november 2010 20:01 schreef Frutsel het volgende:
[..]
hmmm..ik moet er vrijdagavond doorheen...wordt een leuk ritje
Zet me maar bij Enschedequote:Op woensdag 10 november 2010 20:03 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Waar woon je Frutsel?![]()
Dan zet ik je direct op de userkaart van dit topic!
Nee, de temperatuur schiet morgen omhoog en vrijdag zitten we met een graad of 12. En de nachten zullen rond het weekend ook niet veel kouder zijn als dat.quote:Op woensdag 10 november 2010 20:32 schreef Schuifpui het volgende:
't Is best koud buiten, temperaturen af en toe lager dan 4 graden en grondtemperatuur rond, soms net onder het vriespunt. Zou het nog ergens wit worden met die buien?
Mwah, daar is de neerslag denk ik niet intensief genoeg voor.quote:Op woensdag 10 november 2010 20:37 schreef Schuifpui het volgende:
Morgen wordt het idd warmer, maar misschien vanavond nog iets leuks.
Hier is het al 3 dagen droogquote:Op woensdag 10 november 2010 20:42 schreef INViCTuS het volgende:
Vandaag ook dik takkeweer. Het regende hier tot een uur of 3...morgen ook een 15mm erbij..
Ik zou mij niet blind staren op de control en eerder kijken naar het gemiddelde, zal nog wel even duren eer de eerste ijsdag eraan komt.quote:
Ik hoop rond de kerst.quote:Op woensdag 10 november 2010 23:03 schreef wimbaens het volgende:
[..]
Ik zou mij niet blind staren op de control en eerder kijken naar het gemiddelde, zal nog wel even duren eer de eerste ijsdag eraan komt.
Effe de NS op de proef stellen? voor het echte werk rond januari hehequote:Op woensdag 10 november 2010 23:21 schreef wimbaens het volgende:
[..]
Ja ik hoop het ook, met nog een bak sneeuw zou leuk zijn.
Vanmiddag/vanavondquote:Op donderdag 11 november 2010 09:36 schreef Jor_Dii het volgende:
Wanneer gaat het nou los? Vanavond laat pas?
Ik raak niet op de site maar dat zal em indd wel zijn.quote:Op donderdag 11 november 2010 10:05 schreef kahaarin het volgende:
Die krul die uit het donker opdoemt, is dat de storm?
http://www.sat24.nl/
Ja dat is 'm. Ten westen van Ierland.quote:Op donderdag 11 november 2010 10:05 schreef kahaarin het volgende:
Die krul die uit het donker opdoemt, is dat de storm?
http://www.sat24.nl/
Het is geen hem, het is een haar!quote:Op donderdag 11 november 2010 10:16 schreef aloa het volgende:
[..]
Ja dat is 'm. Ten westen van Ierland.
quote:Op donderdag 11 november 2010 10:31 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Het is geen hem, het is een haar!![]()
Carmen
Hier valt het nog wel mee. 6bft, normaalste zaak van het jaarquote:Op donderdag 11 november 2010 10:30 schreef horned_reaper het volgende:
De wind begint hier nu al lekker aan te trekken.
Ik hoor de eerste bulderingen al!
Hmm, Carmen dus, de betekenis van die naam is wel toepasselijk: Carmen-Lofliedquote:Op donderdag 11 november 2010 10:16 schreef aloa het volgende:
[..]
Ja dat is 'm. Ten westen van Ierland.
Hmm, dusss... Lijkt me niet makkelijk, ach ja, het is toch geen weer om buiten te zijn de komende tijd.quote:Op donderdag 11 november 2010 11:18 schreef horned_reaper het volgende:
Ik zit met mijn neus in de boeken 'medische microbiologie' en 'microbiële fysiologie' ......
en ik ben bang dat ik daar tot volgende week ook niet meer uit kan komen!![]()
Dus het grootste gedeelte van de storm zal ik aan me voorbij moeten laten gaan...
quote:Op donderdag 11 november 2010 10:34 schreef Drassss het volgende:
Carmen zal vannacht te keer gaan wanneer ik in bed lig
Zet mij maar in Eindhovenquote:Op woensdag 10 november 2010 20:03 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Waar woon je Frutsel?![]()
Dan zet ik je direct op de userkaart van dit topic!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |