Dyson spheres zijn super! Vorig jaar nog een documentaire over gezien, waarin wordt uitgelegd dat we een complete hier in dit zonnestelsel wel kunnen vergeten enzoquote:Op dinsdag 2 november 2010 17:58 schreef zhor het volgende:
Goede boeken! Er zijn een aantal andere manieren waarop "buitenaardse activiteit" kan worden opgemerkt zonder de planeet te verlaten zoals je weet, denk ook aan SETI etc en wat je dan misschien ook wel interessant vind is: http://en.wikipedia.org/wiki/Dyson_sphere (zit ook nog een kopje bij onderaan dat over search for extra-terrestial intelligence gaat) denk aan bijvoorbeeld planeten die plots zouden kunnen "verdwijnen". Dit heeft overigens niets met je boeken te maken, maar wil ook geen spoilers geven. Leuk onderwerp.
Ik zou niet weten hoe geavanceerd ze zouden kunnen zijn en wat er precies mogelijk is op het gebied van de psychologie (qua motivatie etc), maar er zouden natuurlijk altijd nog stealthmethodes of methodes die heat-signatures etc weten te verbergen ontwikkeld zijn. Speculatie ten top natuurlijk. Wat het nut ervan is? Stel je hebt een ras dat geen andere levensvormen tolereert, zomaar een voorbeeld.quote:Op dinsdag 2 november 2010 18:00 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Dyson spheres zijn super! Vorig jaar nog een documentaire over gezien, waarin wordt uitgelegd dat we een complete hier in dit zonnestelsel wel kunnen vergeten enzo
Ja, via SETI kunnen we het ook ontdekken (maar doen we ook niet), maar als andere beschavingen zijn onstaan en tot melkweg ontdekking zijn gekomen. En dat is best mogelijk met 100 miljard sterren en zo'n 12 miljard tijd, waar zijn dan hun robotverkenners?
Dyson spheres en bovengenoemde hypotheses toch wel?quote:Op dinsdag 2 november 2010 18:07 schreef lurf_doctor het volgende:
Leuk, maar heeft weinig met wetenschap te maken.
Ja, maar de OP, waar ik aan refereerde heeft het over SF, met de F van ...quote:Op dinsdag 2 november 2010 18:11 schreef zhor het volgende:
[..]
Dyson spheres en bovengenoemde hypotheses toch wel?
Ik heb het uit een SF-boek ja. Maar het gaat om een bepaalde gedachte erachter. En aangezien de schrijver naast een SF-schrijver ook een natuurkundige is en de gedachte van zelfreplicerende robotica om het melkweg te besturderen geheel niet vreemd is, maakt het niet uit, hoe ik op deze gedachte kom.quote:Op dinsdag 2 november 2010 18:16 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Ja, maar de OP, waar ik aan refereerde heeft het over SF, met de F van ...
Hmm, ja, het kan natuurlijk zijn dat er hier wel een paar voorbij zijn gekomen, 3 miljard jaar terug, niks interessants zagen en verder gingenquote:Op dinsdag 2 november 2010 18:09 schreef Sisko het volgende:
Het kan natuurlijk ook heel goed zijn dat wij gewoon niet goed kijken. Dat we ze wel zien, maar niet doorhebben dat het een andere beschaving is.
Robotverkenners hebben ook een groot nadeel, stel dat wij ze al hadden, en er eentje al 100.000 lichtjaar verder is, dan kost het ook 100.000 jaar om informatie terug te sturen naar de verzender. Denk dat leven liever zelf op onderzoek uitgaat. Daarnaast is het ook waarschijnlijk dat zelfreplicerende robots een vorm van evolutie hebben (als in foutjes tijdens het repliceren die ervoor zorgen dat hun core programming na een tijdje niet meer lijkt op het origineel)
Eh, ik heb het in zeer veel docu's terug zien komen. En de mens is echt wel geïnteresseerd in meer dan onze eigen achtertuin. Als wij het zijn, kunnen andere beschavingen dat ook zijn.quote:Op dinsdag 2 november 2010 18:06 schreef DaMayan het volgende:
Misschien toch moeilijker dan gedacht die robotverkenners?
En wat voor een nut dient het?
Ik denk dat zowat alle levensvormen meer bezig zijn met hun eigen omgeving dan de melkweg te verkennen met replicerende robots.
Dat we de eerste zouden zijn, zou ik vreemd vinden. De tijd die wij nodig hebben gehad om van 1 cel naar nu te komen is maar een derde van de leeftijd van onze melkweg.quote:Op dinsdag 2 november 2010 19:25 schreef Nyand het volgende:
Het kan natuurlijk ook zijn dat wij de "oudste" beschaving zijn en dat de andere beschaving nog minder ver zijn dan wij. Immers een iemand moet de eerste zijn.
Misschien hebben we deze kennis al wel ooit gehad, maar zijn we de kennis gewoon domweg vergeten...
Allemaal leuke theorie om over na te denken.
.... en dit is:quote:Op dinsdag 2 november 2010 18:09 schreef Sisko het volgende:
Het kan natuurlijk ook heel goed zijn dat wij gewoon niet goed kijken. Dat we ze wel zien, maar niet doorhebben dat het een andere beschaving is.
[...]
quote:Op dinsdag 2 november 2010 19:20 schreef NDAsilenced het volgende:
[...]
Of, radioverkeer is voor miljarden jaren al ontzettend primitief en ondertussen zoeft er van alles voorbij onze aarde met tachyonensignalen en relativity drives.
Daar geloof ik niet zoveel van. Ook als wij primitief zijn, kunnen we reuze interessant voor ze zijn. Of ze moeten werkelijk alles al gezien hebben, maar die kans lijkt me klein.quote:Op dinsdag 2 november 2010 23:05 schreef __Saviour__ het volgende:
Ik denk dat buitenaardse rassen die interstellair kunnen reizen ons gewoon veel te primitief vinden. Het heeft voor hen geen enkele zin om contact te leggen, wij hebben ze echt niks zinnig te melden.
Zoals ik al eerder zei:quote:Op woensdag 3 november 2010 13:00 schreef scalefactor het volgende:
Hier is een serieuze studie naar Dyson spheres en gerelateerde objecten:
http://arxiv.org/abs/0811.2376
Er is niks gevonden met enige zekerheid.
Dit kan verschillende dingen betekenen:
1) dat geavanceerde beschavingen zich 'in zichzelf terugtrekken' m.b.v. nanotechnologie, femtotechnologie of wat dan ook, zodat ze genoeg rekenkracht kunnen halen uit de massa van bv 1 zonnestelsel en nauwelijks restwarmte produceren en niet meer nodig hebben dan dat.
2) dat ze er niet zijn. dit lijkt in strijd met het kosmologisch principe (i.e. de mens neemt geen bijzondere plaats in in het heelal, waar je plaats ruim moet interpreteren), maar zoals gezegd, iemand moet de eerste zijn. als zou je de eerste geavanceerde berschaving wel verwachten op een oudere planeet dan de aarde. interessant is dat het feit dat wij bestaan niks zegt over hoe groot de kans is dat leven ontstaat op een planeet. het enige wat je uit ons bestaan af kan leiden is dat het ontstaan van leven mogelijk is. als we niet de eerste waren geweest, hadden we wellicht nooit kunnen ontstaan omdat de eerste beschaving alle planeten koloniseert. in dat geval is elke eschaving die tot ontwikkeling komt de eerste in een melkwegstelsel, tenzij er toevallig een paar tegelijk tot ontwikkeling komen. niet waarschijnlijk want de kolonisatietijd van een melkwegstelsel is kort vergeleken met de leeftijd van een melkwegstelsel.
3) elke beschaving vernietigt zichzelf kort voorbij ons stadium. het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit in precies 100% van de gevallen gebeurt dus dit valt af.
Ja, maar dat zit voor ons wel anders. Wij proberen tegenwoordig iets eerst wetenschappelijk te verklaren.quote:Op woensdag 3 november 2010 13:27 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder zei:
4) ze zijn er wel, en zelfs al langs geweest op de Aarde. Wij herkennen ze alleen niet als zodanig
Ik heb dit ergens ooit gelezen, volgens mij heet dit het Magellaanse syndroom, genoemd naar de Portugese ontdekkingsreiziger Ferdinand Magellaan. De anekdote wil dat toen Magellaan met zijn schepen een vreemde kust naderde waar een heel primiteve stam van mensen leefden. Ze leefden zowat in de stenen tijdperk en boten kenden zij niet. Deze indianen van die primitieve stam herkenden gewoonweg niet de zeilschepen van Magellaan als door mensen gemaakt. Ze interpreteerden deze boten als vreemde en drijvende eilanden, dus natuurlijk en negeerden daarom totaal deze schepen![]()
Hoezo?quote:Op woensdag 3 november 2010 19:24 schreef stbabylon het volgende:
Het gaat om fysieke exploratie van anderen. Daar blijven zichtbare/tastbare overblijfselen van aanwezig
waarom zouden er herkenbare bewijzen achterblijven?quote:Op woensdag 3 november 2010 08:19 schreef stbabylon het volgende:
Misschien was ik niet heel erg duidelijk, maar ik zie veel reageerders praten over radiosignalen die we zouden moeten opvangen.
Dat is niet wat ik bedoel.
Andere beschavingen dan die van Aarde, zouden kunnen zijn begonnen met de melkweg te verkennen met machines. Niet met piloten, dat zou te lang duren. Maar met zelfreplicerende robotica. Ik meen mij te herinneren dat je op die manier binnen een miljoen jaar elke planeet/maan in de melkweg kunt bezoeken.
Als dat zo is, waar zijn de bewijzen dat ze hier langs zijn geweest.
Nou ja, het MOET niet. Maar als je ladingen zelfreplicerende robots de melkweg inknalt, en dat doen meerdere beschavingen, is de kans best aanwezig dat we er daar een aantal van vinden (desnoods een km onder de grond)quote:
Omdat je wil toewerken naar miljarden, biljoenen zelfs in redelijke tijd. Aangezien wij naast onszelf ook nog een bijhoorlijk ruimteschip nodig hebben, gaat dat veel langzamer.quote:Op woensdag 3 november 2010 22:50 schreef Montov het volgende:
Waarom zelfreplicerende robots gebruiken als je jezelf al kan repliceren? Samen met een geschikte partner van het andere geslacht natuurlijk.
Ik probeerde het je al uit te leggen, maar je snapt het niet. Je denkt te veel antropomorfisch, teveel vanuit het menselijke denken. Wat ik al aangaf met de anekdote, is dat mensen in hun wereldbeeld neiging hebben alleen datgene te herkennen wat in hun referentiekader past, wat sociologen en antropologen ook wel het Magellaan syndroom noemen. Herkennen we het niet, dan leggen we vaak de foute conclusie dat er dus iets niet is.quote:Op woensdag 3 november 2010 08:19 schreef stbabylon het volgende:
Misschien was ik niet heel erg duidelijk, maar ik zie veel reageerders praten over radiosignalen die we zouden moeten opvangen.
Dat is niet wat ik bedoel.
[...]
Als dat zo is, waar zijn de bewijzen dat ze hier langs zijn geweest.
maar hoe groot is de kans dat wij uberhaupt ooit een type 2 of type 3 beschaving worden? met een sample size van 1, en dan ook nog (atm) negatief resultaat kun je echt niet zeggen dat het melkwegstelsel leger is dan het zou moeten zijn...quote:Op donderdag 4 november 2010 02:06 schreef Harunobu het volgende:
Je kunt niet zomaar zeggen dat we niet goed kijken of dat we als mieren zijn. Dat zijn geen argumenten. En het gaat niet alleen om radiosignalen. Als er echt type 2 of 3 beschavingen zijn dan zie je die net zo goed als dat je bepaalde sterren ziet. Bijvoorbeeld een oorlog tussen dit soort beschavingen, dat is iets wat je zou moeten zien. En de minder opvallende dingen daar verwacht ik ook wel van dat je er iets van kunt zien. De melkweg ziet er op dit moment dood uit. beschavingen die grote delen van melkweg bevolken zien we niet dus zijn ze er waarschijnlijk niet. En dit terwijl er toch waarschijnlijk genoeg planeten zijn waar vloeibaar water is.
Verder zijn we hier allemaal mensen, durf ik wel te zeggen, en kunnen wij alleen maar menselijk denken.
Hoe kun je dat nu zeggen? Zolang er maar 1 levensvorm bekend is (het leven op aarde, voor zover dat inderdaad een zelfde oorsprong heeft) kun je nul komma nul zeggen over de kans op leven elders.quote:Op donderdag 4 november 2010 12:32 schreef Gray het volgende:
Leven is onder de juiste omstandigheden niet zeldzaam, maar juist onvermijdelijk. De omstandigheden zijn dan: de juiste elementen (koolstof, waterstof, stikstof, zuurstof en fosfor), temperatuur en zwaartekracht.
Daar kun je wel degelijk iets over zeggen. We weten hoe goed chemische stoffen reageren, wat ze kunnen doen, waar ze tot kunnen leiden. Wat wij hier hebben, is de meest geschikte vorm. C, H en O. Andere stoffen kunnen wel, maar alles bij elkaar werkt C, H en O gewoon het allerbeste.quote:Op donderdag 4 november 2010 14:08 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Hoe kun je dat nu zeggen? Zolang er maar 1 levensvorm bekend is (het leven op aarde, voor zover dat inderdaad een zelfde oorsprong heeft) kun je nul komma nul zeggen over de kans op leven elders.
Aanwezigheid is geen maat voor waarschijnlijkheid....
Wel een boektip: Oorverdovende stilte van Paul Davies, gelieerd aan seti
Maar dat zegt niets over leven. Als het werkelijk zo makkelijk zou zijn, zouden we dan niet verwachten dat er naast ons bekend leven, nog ene tweede levensvorm op aarde zou zijn? En als dat niet te verwachten is omdat blijkbaar elke vorm van leven dat ontstaat precies onze levensvorm moet zijn, zou je dan niet verwachten dat het in laboratoria makkelijk te maken moet zijn?quote:Op donderdag 4 november 2010 14:28 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Daar kun je wel degelijk iets over zeggen. We weten hoe goed chemische stoffen reageren, wat ze kunnen doen, waar ze tot kunnen leiden. Wat wij hier hebben, is de meest geschikte vorm. C, H en O. Andere stoffen kunnen wel, maar alles bij elkaar werkt C, H en O gewoon het allerbeste.
Waar in mijn post zie me dat zeggen dan? Ik stel slechts dat de elementen voor onze vorm van leven gecombineerd met de juiste omstandigheden onvermijdelijk leiden tot leven, vroeg of laat. Het is waar dat we slechts uit kunnen gaan van onze vorm van leven, maar als je dat reduceert tot wat het is, zie je in elke stap (meercellig, eencellig, eiwitten, DNA, RNA, basen, atomen) een geheel gevormd uit delen die als puzzelstukken in elkaar passen.quote:Op donderdag 4 november 2010 14:08 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Hoe kun je dat nu zeggen? Zolang er maar 1 levensvorm bekend is (het leven op aarde, voor zover dat inderdaad een zelfde oorsprong heeft) kun je nul komma nul zeggen over de kans op leven elders.
Aanwezigheid is geen maat voor waarschijnlijkheid....
Wel een boektip: Oorverdovende stilte van Paul Davies, gelieerd aan seti
Het gaat niet eens om leven. Het gaat om verbranding, energie opwekking, koeling, alle componenten om een werkend systeem op te bouwen. Dat gaat het beste op de manier die wij kennen als leven. Natuurlijk zou intelligentie ook kunnen bestaan zonder een bewegend lichaam, maar zodra we het hebben over iets dat groeit, voortplant en dood gaat, werkt onze manier vele malen beter dan elke andere dan ook.quote:Op donderdag 4 november 2010 14:41 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Maar dat zegt niets over leven. Als het werkelijk zo makkelijk zou zijn, zouden we dan niet verwachten dat er naast ons bekend leven, nog ene tweede levensvorm op aarde zou zijn? En als dat niet te verwachten is omdat blijkbaar elke vorm van leven dat ontstaat precies onze levensvorm moet zijn, zou je dan niet verwachten dat het in laboratoria makkelijk te maken moet zijn?
Tot nu toe weten we alleen dat "wij" bestaan en dat chemisch gezien bepaalde elementen dusdanig reageren dat het leven ondersteunt, maar dat geeft geen voorspelling op het daadwerkelijk ontstaan of bestaan van leven.
Je zegt dat de kans op leven 100% is, mits de juiste omstandigheden er zijn. Dat bestrijd ik. Je kunt slechts stellen dat het ons bekende leven bestaat uit bepaalde elementen die (en dat is niet raar) gunstig zijn om leven mogelijk te maken. Maar dat zegt niets over de onvermijdelijkheid van leven.quote:Op donderdag 4 november 2010 16:23 schreef Gray het volgende:
[..]
Waar in mijn post zie me dat zeggen dan? Ik stel slechts dat de elementen voor onze vorm van leven gecombineerd met de juiste omstandigheden onvermijdelijk leiden tot leven, vroeg of laat. Het is waar dat we slechts uit kunnen gaan van onze vorm van leven, maar als je dat reduceert tot wat het is, zie je in elke stap (meercellig, eencellig, eiwitten, DNA, RNA, basen, atomen) een geheel gevormd uit delen die als puzzelstukken in elkaar passen.
Vergelijk het met vrijheidsgraden, waarbij statistisch gezien een aantal vrijheidsgraden groter zijn dan anderen. Elke keer als een aantal vrijheidsgraden gekozen worden, stijgt het systeem naar een hoger niveau, dat op zijn beurt weer een aantal vrijheidsgraden groter maakt.
Vooralsnog is er slechts 1 vorm van leven ontstaan voor zover wij weten. Natuurlijk kunnen er andere vormen van "leven" zijn, maar je kunt niet stellen dat gebaseerd op de huidige, mogelijk unieke, levensvorm dat het onvermijdelijk, dus 100% zeker is dat het nog een keer zal gebeuren of al heeft plaatsgevonden.quote:Op donderdag 4 november 2010 16:33 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Het gaat niet eens om leven. Het gaat om verbranding, energie opwekking, koeling, alle componenten om een werkend systeem op te bouwen. Dat gaat het beste op de manier die wij kennen als leven. Natuurlijk zou intelligentie ook kunnen bestaan zonder een bewegend lichaam, maar zodra we het hebben over iets dat groeit, voortplant en dood gaat, werkt onze manier vele malen beter dan elke andere dan ook.
Dat zeg ik inderdaad. Als je bekend bent met de RNA-world theorie, weet je hoe je van levenloze deeltjes naar levende organismen kan overgaan. Zeker als je leven zou zien als een (zelf)replicerende complexe machinerie van levenloze organische moleculen, allen werkende in een bijna perfectie harmonie van synthese, assimilatie en dissimilatie, is leven helemaal niet zo onwaarschijnlijk gezien de gegeven omstandigheden.quote:Op donderdag 4 november 2010 17:01 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Je zegt dat de kans op leven 100% is, mits de juiste omstandigheden er zijn. Dat bestrijd ik. Je kunt slechts stellen dat het ons bekende leven bestaat uit bepaalde elementen die (en dat is niet raar) gunstig zijn om leven mogelijk te maken. Maar dat zegt niets over de onvermijdelijkheid van leven.
Leven is tot nu toe nog steeds iets meer dan puur RNA, DNA, enzymen en dat soort onderdelen bij elkaar voegen. Uiteindelijk is nog steeds niet bekend hoe ons leven begon, laat staan dat je iets kan zeggen over ander leven. Het enige wat je kunt zeggen is dat, gebaseerd op het bekende leven, er een kans is dat, onder de juiste omstandigheden, er leven ontstaat. Ik zie niet in hoe je kunt stellen dat het onvermijdelijk is.
Wat jij in je post beschrijft is evolutie, niet het ontstaan van leven.
[..]
Vooralsnog is er slechts 1 vorm van leven ontstaan voor zover wij weten. Natuurlijk kunnen er andere vormen van "leven" zijn, maar je kunt niet stellen dat gebaseerd op de huidige, mogelijk unieke, levensvorm dat het onvermijdelijk, dus 100% zeker is dat het nog een keer zal gebeuren of al heeft plaatsgevonden.
Mogelijk hebben we een geheel ander beeld van kans en onvermijdelijkheid, maar ik zie toch echt niet in hoe je kunt zeggen, op basis van ons leven, dat er onvermijdelijk leven gaat ontstaan als de juiste omstandigheden aanwezig zijn.quote:Op donderdag 4 november 2010 17:57 schreef Gray het volgende:
[..]
Dat zeg ik inderdaad. Als je bekend bent met de RNA-world theorie, weet je hoe je van levenloze deeltjes naar levende organismen kan overgaan. Zeker als je leven zou zien als een (zelf)replicerende complexe machinerie van levenloze organische moleculen, allen werkende in een bijna perfectie harmonie van synthese, assimilatie en dissimilatie, is leven helemaal niet zo onwaarschijnlijk gezien de gegeven omstandigheden.
Ja, als je onze directe voorouders en de afsplitsingen daarvan meetelt was onze sub-soort niet de eerste.quote:Op vrijdag 5 november 2010 09:50 schreef stbabylon het volgende:
Wij waren overduidelijk niet de eerste. Homo Sapiens Sapiens dan he
Hoezo, ontstaat er nu dan geregeld een nieuwe levensvorm? En dan heb ik het dus niet over het gemak waarin eencelligen zich voortplanten, maar het "uit het niets" ontstaan van leven. Dat is nog nooit door ons waargenomen en in de geschiedenis is dat pas een keer voor gekomen (voor zover bekend). Dus er is niets te zeggen over het gemak waarop leven ontstaat.quote:Op vrijdag 5 november 2010 01:22 schreef Asphias het volgende:
we hebben het nu over de vraag of er snel leven ontstaat.
als je kijkt naar 1-cellig leven of iets in die trant, dan ja, lijkt het voorlopig zo te zijn dat er relatief makkelijk leven gevormd wordt.
We moeten een onderscheid maken tussen soorten en levensvormen. Alle bekende soorten van leven, bestaand en uitgestorven is ontstaan uit 1 levensvorm. Van de vroegste eencelligen in de oersoep tot uitgestorven takken aan de stamboom van de mens, alles is 1 levensvorm. Als we het hebben over "buitenaards" leven, en de kans daarop, is de kans groot dat het gaat om een levensvorm totaal vreemd aan de onze (denk aan anders of geen DNA, niet op koolstof gebaseerd, totaal onbekende eiwitten etc etc.). Nu is er een kans op panspermie waarbij onze levensvorm al ergens anders bestond, maar de kans daarop is miniem als we het hebben over planeten buiten ons eigen zonnestelsel.quote:Op vrijdag 5 november 2010 09:50 schreef stbabylon het volgende:
waarschijnlijk wel de eerste met de potentie voor het maken van een beschaving zoals wij die hebbenquote:Op vrijdag 5 november 2010 09:50 schreef stbabylon het volgende:
Hoe weet je dat zeker?quote:Op vrijdag 5 november 2010 04:28 schreef Harunobu het volgende:
en dat leven op aarde maar 1x ontstaan is.
Nouja intelligentie is toch wel iets wat convergent in vele soorten is ontstaan, neem de inktvissen, de dolfijnen, kraaiachtigen en papagaaien, etc. In vele takken vind je intelligente diersoorten, de rem op intelligentie is dat hersenweefsel zo'n 10 keer meer energie kost dan ander weefsel, en intelligentie ook problemen met zich mee brengt. Maar ik ben ervan overtuigt dat als je de aarde zou resetten en de begin waarden toch ietsjes ander gooit dat er gewoon intelligent leven ontstaat. Misschien niet in primaatachtigen maar zeer waarschijnlijk wel in een warmbloedig dier. Als het dier dan ook nog iets heeft zoals handen dan komt er nog wel wat van terecht ook.quote:Op vrijdag 5 november 2010 09:42 schreef hessels het volgende:
Zelfs al zou er leven kunnen ontstaan onder bepaalde omstandigheden, dan nog zijn er vele miljarden jaren van evolutie nodig voordat er zelfs maar de kans is dat een intelligente beschaving zich zou kunnen ontwikkelen. Het leven moet eerst de benodigde complexiteit en organisatie ontwikkelen voor intelligentie zelfs maar een mogelijkheid word - een langzaam en gestaag proces.
Er is verder geen tendens in de evolutie om intelligentie zoals de onze te ontwikkelen - enkel indirecte selectie voor de ontwikkeling van eigenschappen die een organisme in staat zouden stellen om een technologische beschaving op te bouwen is aanwezig.
Onze naaste familieleden, de mensapen, buiten beschouwing gelaten zijn er nauwelijks diersoorten die op dit moment zelfs maar het potentiaal bezitten om zich ooit tot een organisme te evolueren dat in staat is een technologische beschaving op te bouwen. Het is niet voor niks dat er geen sporen te vinden zijn van een eerdere technologische beschaving in de geschiedenis van de aarde; het is heel goed mogelijk dat wij de eersten zijn.
Dat er in ons melkwegstelsel buitenaards leven zich heeft ontwikkeld, vind ik heel goed mogelijk - of zich ook al een buitenaardse beschaving heeft ontwikkeld weet ik zo snel niet. Ik ben het eens dat men niet te antropocentrisch moet denken, maar men moet ook niet al te veel relativeren; de ontwikkeling van een intelligente beschaving die in staat is de thuisplaneet te verlaten door middel van technologie lijkt me een tamelijk zeldzaam fenomeen in ons universum.
Maar als omstandigheden voor silicium achtig leven nu heel anders horen te zijn, bijvoorbeeld bij veel hogere temperaturen andere zuurgraad ed?quote:Op zaterdag 6 november 2010 20:09 schreef stbabylon het volgende:
@Stranger, leven niet gebasseerd op koolstof is ZEER onwaarschijnlijk
Koolstof is gewoon zo'n ontzettend variabele stof, daar kan zoveel mee. Geen enkele stof kan dat zo goed als koolstof. Silicium komt er in de buurt, maar kan nog niet 50% van wat koolstof kan.
Is reeds onderzocht. En nope, werkt zo niet.quote:Op zaterdag 6 november 2010 20:21 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Maar als omstandigheden voor silicium achtig leven nu heel anders horen te zijn, bijvoorbeeld bij veel hogere temperaturen andere zuurgraad ed?
Nouja nu doe je net alsof het onderzoek volledig afgerond is en elke mogelijkheid uitgesloten is, dat is wel wat voorbarig.quote:Op zaterdag 6 november 2010 20:23 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Is reeds onderzocht. En nope, werkt zo niet.
Dat lijkt inderdaad zo, maar vergeet niet dat veel complexe levensvormen in veel verschillende omstandigheden kunnen leven terwijl veel van die 'extreme vormen' doodgaan bij de minste of geringste verandering in hun omgeving. Met andere woorden, zij zijn extreem goed aangepast aan één enkele (extreme) situatie.quote:Op zaterdag 6 november 2010 21:05 schreef JedaiNait het volgende:
Bovenstaande wordt overigens versterkt door het feit dat simpel leven enorm robuust lijkt en complex leven enorm fragiel. Bacterieel leven is op aarde gevonden onder de gekste omstandigheden (extreme hitte, droogte, radioactiviteit), terwijl complex leven juist erg makkelijk uitsterft.
Niet helemaal waar lijkt me, natuurlijk heb je de extremofielen die wel veel kunnen maar alleen in die extreme omstandigheid. Maar genoeg bacterien die ook allerlei andere situaties kunnen leven. Zeker als ze ook een sporenstadium kunnen aannemen.quote:Op zaterdag 6 november 2010 21:20 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat lijkt inderdaad zo, maar vergeet niet dat veel complexe levensvormen in veel verschillende omstandigheden kunnen leven terwijl veel van die 'extreme vormen' doodgaan bij de minste of geringste verandering in hun omgeving. Met andere woorden, zij zijn extreem goed aangepast aan één enkele (extreme) situatie.
Met als bewonderenswaardige uitzondering de kakkerlak. Die overigens vergeleken met eencelligen ook al vrij complex is.
Een schatting die ik ooit had gelezen in Life's Solution dat het zo'n 10 miljoen jaar heeft geduurd voor er leven op aarde kon ontstaan, dat is in evolutionaire begrippe heel erg kort. De tijd tussen splitsing met orang oetang en mens. Het idee is dat de aarde in zn jonge jaren behoorlijk veel bestookt is met allerlei meteorieten en astroiden en dergelijke en daardoor vaak weer vloeibaar werd. Zo'n 3,8 mld zou de aarde zn krokante buitenkantje gekregen hebben en toen zou leven snel op gang zijn gekomen.quote:Op zaterdag 6 november 2010 21:05 schreef JedaiNait het volgende:
Volgens mij zijn de eerste eencellige organismen vrij vroeg in de geschiedenis van de aarde ontstaan. Daardoor kom ik tot de voorzichtige conclusie dat leven inderdaad 'onontkoombaar' is als de juiste omstandigheden zich voordoen. Anders was leven op aarde waarschijnlijk pas veel later (of niet) ontstaan. Ik verwacht daarom dat leven in de rest van het universum ook veelvuldig voor zal komen.
Gegeven dat er leven bestond op aarde heeft het echter vrij lang geduurd voordat er een intelligente beschaving ontstond. Zelfs nadat er al miljoenen jaren complex meercellig leven op aarde voorkwam zijn wij (voor zover bekend) de eerste organismen die een beschaving hebben kunnen opbouwen. Mijn (wederom voorzichtige) conclusie is dat de kans op een beschaving (gegeven leven) vrij klein is. Waarom hebben de dinosauriërs geen beschaving opgebouwd?
Bovenstaande wordt overigens versterkt door het feit dat simpel leven enorm robuust lijkt en complex leven enorm fragiel. Bacterieel leven is op aarde gevonden onder de gekste omstandigheden (extreme hitte, droogte, radioactiviteit), terwijl complex leven juist erg makkelijk uitsterft.
Buitenaardsleven is wellicht het stadium materie voorbij en bestaat uit energie of iets waar wij nog niet aan gedacht hebben.quote:Daar geloof ik niet zoveel van. Ook als wij primitief zijn, kunnen we reuze interessant voor ze zijn. Of ze moeten werkelijk alles al gezien hebben, maar die kans lijkt me klein.
Dat is een idee dat je in verschillende scifi series tegenkomt. Wezens daarin zijn zo ver geëvolueerd dat ze iets zijn geworden wat gelovige mensen als een god zouden beschouwen.quote:Op zaterdag 6 november 2010 22:28 schreef BertV het volgende:
Buitenaardsleven is wellicht het stadium materie voorbij en bestaat uit energie of iets waar wij nog niet aan gedacht hebben.
Dat is iets wat we met ons brein niet zullen kunnen bevatten waardoor het weinig zin heeft daarover te speculeren.quote:Op zaterdag 6 november 2010 22:28 schreef BertV het volgende:
[..]
Buitenaardsleven is wellicht het stadium materie voorbij en bestaat uit energie of iets waar wij nog niet aan gedacht hebben.
Het is hoogmoed om te denken dat, als je al lichtjaren kan reizen, je hier nog iets te zoeken hebt.
Dat lijkt me vrij logisch.quote:Op zaterdag 6 november 2010 21:05 schreef JedaiNait het volgende:
. Daardoor kom ik tot de voorzichtige conclusie dat leven inderdaad 'onontkoombaar' is als de juiste omstandigheden zich voordoen.
Ik denk het niet. Het grote verschil met bijvoorbeeld ogen is dat vrijwel alle meercellige organismen (simpele) ogen hebben. Niet alleen de organismen die nu leven, maar ook organismen die al lang zijn uitgestorven. Bovendien zijn er inderdaad meerdere versies van ogen geëvolueerd. Dit gaat niet op voor intelligentie. Tuurlijk, de meeste organismen hebben ook wel een bepaalde vorm van intelligentie, maar de mens is de eerste die een beschaving ontwikkeld heeft.quote:Op zaterdag 6 november 2010 21:49 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Dat dinosauriers het niet zijn geworden is waarschijnlijk omdat ze niet warmbloedig zijn. Ik denk wel dat evolutie sowieso leid tot intelligent leven omdat het zo voordelig is. ogen zijn immers ook vele malen onafhankelijk ontwikkeld. Dat dit enorm veel evolutionaire tijd kost en niet verstoord mag worden is wel een reden dat je het niet snel zal vinden.
Klopt, waarschijnlijk alleen al door het feit dat koolstof dioxide, een onontkoombaar "bijprodukt" van het leven met koolstof een gas is en siliciumoxide een kristal. Maar het was maar een voorbeeld, geen bewijs of aanwijzing. Het ging erom dat al het leven wat wij kennen op aarde 1 soort is en dat als we het hebben over een nieuwe vorm van leven, je niet moet gaan kijken naar een nieuw soort homo of iets anders wat in onze stamboom des levens hoort.quote:Op zaterdag 6 november 2010 20:09 schreef stbabylon het volgende:
@Stranger, leven niet gebasseerd op koolstof is ZEER onwaarschijnlijk
Koolstof is gewoon zo'n ontzettend variabele stof, daar kan zoveel mee. Geen enkele stof kan dat zo goed als koolstof. Silicium komt er in de buurt, maar kan nog niet 50% van wat koolstof kan.
Punt blijft dat je slechts 1 datapunt hebt. En dat is nooit voldoende om er een conclusie van onvermijdelijkheid aan te hangen en dat is waar de discussie uiteindelijk over ging.quote:Op zaterdag 6 november 2010 21:05 schreef JedaiNait het volgende:
Volgens mij zijn de eerste eencellige organismen vrij vroeg in de geschiedenis van de aarde ontstaan. Daardoor kom ik tot de voorzichtige conclusie dat leven inderdaad 'onontkoombaar' is als de juiste omstandigheden zich voordoen. Anders was leven op aarde waarschijnlijk pas veel later (of niet) ontstaan. Ik verwacht daarom dat leven in de rest van het universum ook veelvuldig voor zal komen.
Klopt, feitelijk is er inderdaad slechts één datapunt, wat veel te weinig is om dingen met zekerheid te kunnen zeggen. Door echter de tijd aan dit datapunt te koppelen, denk ik meer informatie uit dit ene datapunt te kunnen halen. Feit blijft dat een datapunt te weinig is om iets met zekerheid te kunnen stellen. Het blijven aannames totdat er (bijvoorbeeld) andere planeten met daarop leven aangetroffen worden.quote:Op zondag 7 november 2010 12:23 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Punt blijft dat je slechts 1 datapunt hebt. En dat is nooit voldoende om er een conclusie van onvermijdelijkheid aan te hangen en dat is waar de discussie uiteindelijk over ging.
Sterker nog, mijns inziens kun je niet, zonder de "oorzaak" van het ontstaan van het leven te weten, ook maar iets zeggen over de kans op een herhaling zonder vele aannames te doen. Voor zover we weten kan het ook een uniek geval geweest zijn. (*)
Als je in een weiland een gouden munt vindt, dan ga je er toch ook niet meteen vanuit dat het onvermijdelijk is dat er meer moeten liggen? Of dat de kans groot is dat er meer liggen zonder dat je meer weet over de reden dat deze munt juist in je weiland ligt?
En zeggen dat het veelvuldig voorkomen van de enige bekende levensvorm een aanwijzing is voor het veelvuldig voorkomen van leven elders is hetzelfde als deken dat omdat er in plaats van een gouden munt er een berg gouden munten op een plek ligt, dat er dus meerdere bergen munten elders moeten liggen.
(*) toegegeven, veel van die aannames klinken heel plausibel en logisch, maar zijn toch echt niets maar dan aannames, geen wetten, bewijzen of iets anders dat de stelling van onvermijdelijk/zeer waarschijnlijk "bewijst".
Maar als je meteen bij de eerste stap in het weiland een gouden munt vind, is de kans dat er meerdere liggen groter dan wanneer je het weiland al overgestoken bent en er slechts een gevonden hebt.quote:Als je in een weiland een gouden munt vindt, dan ga je er toch ook niet meteen vanuit dat het onvermijdelijk is dat er meer moeten liggen? Of dat de kans groot is dat er meer liggen zonder dat je meer weet over de reden dat deze munt juist in je weiland ligt?
De factor tijd heeft alleen invloed als je daadwerkelijk iets weet over het ontstaan van leven, de oorzaak, de werking, het mechanisme. Dan kun je pas zeggen dat als element a en b samenkomen, dan is er x% kans dat er een streng RNA uit voortkomt, en dat geeft weer x% kans dat er een organisme uit voortkomt. Dat gecombineerd met tijd en voldoende plekken (geschikte planeten) kan een getal geven wat de kans is dat er leven elders is. Probleem is echter dat het in het begin al spaak loopt, we weten niets over het ontstaan van ons leven, laat staan dat je dat kan interpoleren naar andere plekken.quote:Op zondag 7 november 2010 13:05 schreef JedaiNait het volgende:
[..]
Klopt, feitelijk is er inderdaad slechts één datapunt, wat veel te weinig is om dingen met zekerheid te kunnen zeggen. Door echter de tijd aan dit datapunt te koppelen, denk ik meer informatie uit dit ene datapunt te kunnen halen. Feit blijft dat een datapunt te weinig is om iets met zekerheid te kunnen stellen. Het blijven aannames totdat er (bijvoorbeeld) andere planeten met daarop leven aangetroffen worden.
In het geval van je reply over de gouden munten, ga je er al vanuit dat er meer munten liggen, 10 dan wel 1000. Jij doet kansberekening met een vooraf bekende hoeveelheid munten.quote:Om in te gaan op jouw metafoor:
[..]
Maar als je meteen bij de eerste stap in het weiland een gouden munt vind, is de kans dat er meerdere liggen groter dan wanneer je het weiland al overgestoken bent en er slechts een gevonden hebt.
Voorbeeld: er zijn twee weilanden op één van beide liggen 1000 gouden munten op de andere slechts 10. Je mag beide weilanden doorzoeken totdat je de eerste munt tegenkomt. Op weiland A zoek je een uur voordat je de eerste munt vind, op weiland B vind je de eerste munt na 20 seconden. Nu is de kans groter dat weiland B het weiland met veel munten is. Voor de duidelijkheid: de kans is groter, dit geeft geen zekerheid!
Dat valt denk ik wel mee. Die zelfpreplicerende robots zullen ook niet sneller dan het licht gaan, heel waarschijnlijk veel trager dan dat. En we hebben het over enorme afstanden.quote:Op dinsdag 2 november 2010 17:47 schreef stbabylon het volgende:
Ik heb net dit SF boek uit. Het is geschreven door een Engelse astrophysicist. In dat boek wordt een theorie geponeerd dat de melkweg leger is dan het zou moeten zijn gezien de leeftijd en de tijd dat een beschaving nodig heeft om het te gaan verkennen.
Dat doet me denken. De meest geschikte manier om de melkweg te verkennen is zelfreplicerende robots (dit is neem ik aan bekend), als er dus andere beschavingen zouden zijn (geweest), zouden we die ondertussen hebben moeten zien hier op Aarde.
Nouja dat intelligentie niet echt nodig is voor overleving is wel duidelijk. Complexiteit is ook niet perse nodig voor evolutie maar toch zie je zeker een toenemende complexiteit over de gehele loop van evolutie. In evolutie is het handig om je omgeving waar te nemen, Zo hebben de meeste dieren ook meerdere zintuigen die wat waarnemen. Je kunt dus echt wel stellen dat zintuigen een stap zijn die mobiele organismen op een gegeven moment gaan ontwikkelen, dat is eigenlijk iets onvermijdelijks.quote:Op zondag 7 november 2010 10:18 schreef JedaiNait het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Het grote verschil met bijvoorbeeld ogen is dat vrijwel alle meercellige organismen (simpele) ogen hebben. Niet alleen de organismen die nu leven, maar ook organismen die al lang zijn uitgestorven. Bovendien zijn er inderdaad meerdere versies van ogen geëvolueerd. Dit gaat niet op voor intelligentie. Tuurlijk, de meeste organismen hebben ook wel een bepaalde vorm van intelligentie, maar de mens is de eerste die een beschaving ontwikkeld heeft.
Hoe voordelig dat is is overigens maar de vraag. De mens ziet zichzelf graag als het einddoel van evolutie en als het hoogsthaalbare, maar evolutionair gezien hebben we nog niet zo gek veel bereikt. Haaien, mieren, kakkerlakken, coniferen, gras en E.Colli zijn veel succesvoller en 'zonder' intelligentie.
iddquote:Op dinsdag 2 november 2010 18:07 schreef lurf_doctor het volgende:
Leuk, maar heeft weinig met wetenschap te maken.
vergeet niet dat koolstof dubbele bindingen aan kan gaan, wat erg belangrijk is voor ingewikkelde moleculen, en daardoor silicium toch een stuk onwaarschijnlijker maakt. ook is water vanwege zijn polariteit bijna onmisbaar voor ingewikkelde processen. maar idd, het is onmogelijk te zeggen.quote:Op zondag 7 november 2010 12:23 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Klopt, waarschijnlijk alleen al door het feit dat koolstof dioxide, een onontkoombaar "bijprodukt" van het leven met koolstof een gas is en siliciumoxide een kristal. Maar het was maar een voorbeeld, geen bewijs of aanwijzing. Het ging erom dat al het leven wat wij kennen op aarde 1 soort is en dat als we het hebben over een nieuwe vorm van leven, je niet moet gaan kijken naar een nieuw soort homo of iets anders wat in onze stamboom des levens hoort.
Okay, dat andere levensvormen dan wij tot nu toe kennen mogelijk zijn is goed om aangetoond te hebben, maar vind ik persoonlijk niet meer dan logisch. Daar waren al vele theorieën over, het was slechts een kwestie van bewijzen.quote:Op woensdag 1 december 2010 21:28 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
nouja "essentiele elementen" discussie wordt toch even opgeschud.
'NASA ontdekt 'buitenaardse' bacterie op aarde'
Uitgegeven: 1 december 2010 14:38
Laatst gewijzigd: 1 december 2010 15:59
AMSTERDAM – De NASA heeft een bijzondere bacterie ontdekt die mogelijk ook kan voorkomen op planeten die tot nu toe als ‘levensloos’ werden beschouwd.
© NU.nl/Allesoversterrenkunde.nl
Volgens verschillende Britse kranten is dat het onderwerp van de geheimzinnige persconferentie die de ruimtevaartorganisatie heeft aangekondigd.
Wetenschappers van de NASA zullen donderdagavond waarschijnlijk de ontdekking bekend maken van een bijzondere microbe die gedijt op arsenicum.
Nog nooit eerder werd er een levensvorm gevonden met DNA dat is gebaseerd op deze giftige stof. De bacterie is ontdekt in Mono Lake, nabij het Yosemite National Park.
Verbod
De NASA wil de bevinding eigenlijk pas morgen bekend maken, maar de Britse kranten The Sun en The Daily Mail hebben het verbod op publicatie van het nieuws geschonden.
De ontdekking van de bacterie is belangrijk voor de zoektocht naar buitenaards leven, omdat tot nu toe werd aangenomen dat primitieve levensvormen alleen zouden kunnen ontstaan op basis van fosfor.
Fosfor
De ontdekking van de microbe in Californië zou suggereren dat leven ook kan zijn ontstaan op planeten waar geen fosfor in de dampkring aanwezig is. De nieuw ontdekte bacterie zou geen op fosfor gebaseerde nucleïnezuren hebben, maar leven van arsenicum.
“Dit is een spannende ontdekking”, verklaart astrobioloog Lewis Dartnell in The Sun. “Als deze organismen arsenicum gebruiken bij hun metabolisme, is dat een bewijs dat er andere vormen van leven bestaan dan de levensvormen die we nu kennen.”
Mysterieus
De NASA heeft officieel nog niets gemeld over de ontdekking. Gisteren kondigde de ruimtevaartorganisatie alleen een bevinding aan die grote gevolgen zou hebben voor de zoektocht naar buitenaards leven.
Door het mysterieuze persbericht vermoedden veel mensen dat het zou gaan om de ontdekking van een levensvorm op een andere planeet. De officiële persconferentie zal donderdagavond om acht uur Nederlandse tijd plaatsvinden en is live te volgen via NASA TV.
Maar voornamelijk buiten ons Melkweg, dus daar hebben voorlopig nog niet heel veel aanquote:Op donderdag 2 december 2010 18:08 schreef Montov het volgende:
Ook een relevant artikel:
http://nos.nl/artikel/202(...)nosnieuwsbuitenland+(NOS+Nieuws+-+Buitenland)
300.000.000.000.000.000.000.000 sterren, 3 keer zoveel als eerst gedacht.
Die tollerantie is ook weer niet zo hoog talloze mensen die er nu nog aan dood gaan omdat ze er dagelijks aan worden blootgesteld.quote:Op donderdag 2 december 2010 17:01 schreef Gray het volgende:
[..]
Okay, dat andere levensvormen dan wij tot nu toe kennen mogelijk zijn is goed om aangetoond te hebben, maar vind ik persoonlijk niet meer dan logisch. Daar waren al vele theorieën over, het was slechts een kwestie van bewijzen.
Ik vind alleen de uitspraak "Arsenicum is giftig" een beetje dom. Arsenicum is voor mensen giftig en dan alleen als je er niet tolerantie voor hebt. Het werd in de middeleeuwen wel eens gebruikt om koningen te vergiftigen, die op hun beurt een lage dosering in het eten gebruikten om tolerantie op te bouwen.
Maar goed nieuws, niet echt wereldschokkend in mijn ogen.
Wereldschokkend is eerder dat de onderzoeksresultaten rammelen:quote:Op vrijdag 3 december 2010 01:30 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Die tollerantie is ook weer niet zo hoog talloze mensen die er nu nog aan dood gaan omdat ze er dagelijks aan worden blootgesteld.
Bovendien is kunnen leven met een gifstof totaal iets anders als de gifstof te gebruiken en nog even een stap verder is het gebruiken van de gifstof in DNA en ATP.
We zitten niet vast aan de 6 basis bouwstoffen, en in de zoektocht naar buitenaards leven moeten we dus een bredere kijk aannemen. Aangezien juist fosfor een element is dat niet veel voorkomt in het heelal vergroot het de kansen op buitenaards leven aanzienlijk met deze nieuwe inzichten.( Al komt arsenicum vast ook niet zoveel voor)
[ afbeelding ]
Zeker wel genoeg wereldschokkend.
quote:Vernietigende kritiek op ‘buitenaardse’ bacterie
Na de euforie komt de nuchterheid: misschien is de ‘buitenaardse’ arseen-etende bacterie waarmee Nasa vorige week groot nieuws oogstte vooral een meetfout.
De kritiek richt zich op een zwak punt dat de onderzoekers zelf ook erkennen: dat de bacterie in het laboratorium werd opgekweekt en niet met arseen in zijn DNA in de natuur werd aangetroffen.
‘Het is zeker niet zo dat hij zonder fosfor kan overleven’, zegt biologisch-chemicus Mathieu Noteborn van de Universiteit Leiden desgevraagd tegen NWT. En in Het Parool wijst ook microbioloog Jef Huisman erop dat de onderzoekers hun bacterie behalve met arseen ook met fosfor hebben gevoed. ‘Die minieme hoeveelheid fosfaat is voldoende, de bacterie heeft helemaal geen arseen nodig.’
In het Financieele Dagblad is hoogleraar biotechnologie Huub Schellekens meedogenloos. ‘Nasa heeft ons weer eens gefopt met al die heisa, terwijl we toch beter hadden kunnen weten. De biologische kennis van die organisatie is niet erg groot.’ De ontdekking is volgens Schellekens ‘hoogtens een curiosum’. ‘Dit heeft geen enkele implicatie over hoe DNA werkt of op ons denken over het leven.’
Modder
Vorige week beschreef Felisa Wolfe-Simon in het blad Science hoe ze bacteriën had opgeschept uit de modder van het zwaar met arseen vervuilde Mono-meer in Californië. In het lab had ze de microben vervolgens met steeds grotere hoeveelheden arseen opgekweekt, tot ze arseen in hun DNA hadden, op plekken waar normaal gesproken fosfaatgroepen zitten.
Maar wie tussen de regels door leest, ziet dat de ‘revolutionaire ontdekking’ ook weer niet zo heel bijzonder is. Zo moesten Wolfe-Simon de bacteriën heel langzaam aanleren om met arseen om te gaan en was er nog altijd een klein beetje fosfor in de experimenten aanwezig: die zat in de modder waarin ze de bacteriën kweekte.
Bovendien zijn er meer organismen die in geval van nood ongewone elementen in hun systeem gebruiken. Zoals slakken: die vervangen soms het ijzer in hun bloed door koperatomen.
Broddelwerk
Zo bijzonder is de arseenbacil daarom niet, zeggen de critici. Jef Huisman in het Parool: ‘Het is gewoon een neefje van de bekende bacterie E. coli.’ En Huub Schellekens: ‘Het arsenicum vervangt fosfor slechts als cement in de suikerketen waaraan de moleculen met erfelijke informatie zijn opgehangen.’ Dat heeft dus niets te maken met een totaal ander principe van genetische-informatieverwerking.
Vernietigend is ook de kritiek op de details van het laboratoriumonderzoek. Zo gelooft de Amerikaanse chemicus en autoriteit op het gebied van alternatieve DNA-vormen Steven Benner niets van de ontdekking. Bij hun analyse gebruikten Wolfe-Simon en collega’s waterhoudende gels, legt hij uit in het blad New Scientist, en dat heeft de onhebbelijkheid dat arsenaat erin oplost. ‘Ik betwijfel deze resultaten’, zegt hij dan ook.
Broddelwerk, vindt ook Jef Huisman. ‘Voor deze onderzoekster zit er niets anders op dan teruggaan naar het laboratorium en de proef herhalen in een schone omgeving.’
Dat Nasa de resultaten groots naar buiten bracht, is volgens critici als Schellekens een geldkwestie voor de door bezuinigingen geplaagde organisatie. Ook NWT-hoofdredacteur Maarten Keulemans schreef vorige week al in zijn weblog dat Nasa vooral de virale marketing had ontdekt, in plaats van een nieuwe levensvorm.
Bron
Als je het goed leest, zie je dat het arseen niet in, maar aan het DNA zit.quote:Op maandag 6 december 2010 02:19 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
Ah als er nog altijd een beetje fosfor bij zit is zijn er wel verkeerde conclusies aan geplakt. Maar als DNA en ATP systemen dus wel volledig op Arsenicum kunnen werken dan is het toch wel iets van schokkend te noemen lijkt me, niet dat dat totaal niet verwacht was want leven is bijzonder plastisch. Maar zou me toch meer bijzonder lijken dan de slak met zn koperhemoglobine.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |