abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88255481
Revelations Space - Alastair Reynolds

Ik heb net dit SF boek uit. Het is geschreven door een Engelse astrophysicist. In dat boek wordt een theorie geponeerd dat de melkweg leger is dan het zou moeten zijn gezien de leeftijd en de tijd dat een beschaving nodig heeft om het te gaan verkennen.

Dat doet me denken. De meest geschikte manier om de melkweg te verkennen is zelfreplicerende robots (dit is neem ik aan bekend), als er dus andere beschavingen zouden zijn (geweest), zouden we die ondertussen hebben moeten zien hier op Aarde.

Maar goed, voor zover de normale mens weet, is hier nog niemand op bezoek geweest.

Ik word daar zelf een beetje depressief van, want dat zou betekenen dat het leven op Aarde mega-uniek is.

Er zijn natuurlijk ook andere verklaringen voor (1 wordt in zijn boek beschreven en is best wel een kicke, maar licht beangstigde verklaring), zoals in Star Trek waar nieuwe beschavingen worden beschermt door de oudere. Het kan natuurlijk ook zijn (aluhoedje op) dat de overheid het geheim houdt.

Maar toch, Ockham's Razor enzo...

edit: het is deel van een trilogie, die andere twee moet ik nog lezen, heeft iemand dat wel gedaan, aub spoilers gebruiken :P
pi_88255855
Goede boeken! Er zijn een aantal andere manieren waarop "buitenaardse activiteit" kan worden opgemerkt zonder de planeet te verlaten zoals je weet, denk ook aan SETI etc en wat je dan misschien ook wel interessant vind is: http://en.wikipedia.org/wiki/Dyson_sphere (zit ook nog een kopje bij onderaan dat over search for extra-terrestial intelligence gaat) denk aan bijvoorbeeld hemellichamen die plots zouden kunnen "verdwijnen". Dit heeft overigens niets met je boeken te maken, maar wil ook geen spoilers geven. Leuk onderwerp. ^O^
pi_88255948
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 17:58 schreef zhor het volgende:
Goede boeken! Er zijn een aantal andere manieren waarop "buitenaardse activiteit" kan worden opgemerkt zonder de planeet te verlaten zoals je weet, denk ook aan SETI etc en wat je dan misschien ook wel interessant vind is: http://en.wikipedia.org/wiki/Dyson_sphere (zit ook nog een kopje bij onderaan dat over search for extra-terrestial intelligence gaat) denk aan bijvoorbeeld planeten die plots zouden kunnen "verdwijnen". Dit heeft overigens niets met je boeken te maken, maar wil ook geen spoilers geven. Leuk onderwerp. ^O^
Dyson spheres zijn super! Vorig jaar nog een documentaire over gezien, waarin wordt uitgelegd dat we een complete hier in dit zonnestelsel wel kunnen vergeten enzo :D

Ja, via SETI kunnen we het ook ontdekken (maar doen we ook niet :P), maar als andere beschavingen zijn onstaan en tot melkweg ontdekking zijn gekomen. En dat is best mogelijk met 100 miljard sterren en zo'n 12 miljard tijd, waar zijn dan hun robotverkenners?
  dinsdag 2 november 2010 @ 18:06:06 #4
30751 DaMayan
Turtle Warriors
pi_88256088
Misschien toch moeilijker dan gedacht die robotverkenners?

En wat voor een nut dient het?

Ik denk dat zowat alle levensvormen meer bezig zijn met hun eigen omgeving dan de melkweg te verkennen met replicerende robots.
One good thing about music. When it hits you feel no pain.
pi_88256126
Leuk, maar heeft weinig met wetenschap te maken.
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_88256203
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 november 2010 18:00 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Dyson spheres zijn super! Vorig jaar nog een documentaire over gezien, waarin wordt uitgelegd dat we een complete hier in dit zonnestelsel wel kunnen vergeten enzo :D

Ja, via SETI kunnen we het ook ontdekken (maar doen we ook niet :P), maar als andere beschavingen zijn onstaan en tot melkweg ontdekking zijn gekomen. En dat is best mogelijk met 100 miljard sterren en zo'n 12 miljard tijd, waar zijn dan hun robotverkenners?
Ik zou niet weten hoe geavanceerd ze zouden kunnen zijn en wat er precies mogelijk is op het gebied van de psychologie (qua motivatie etc), maar er zouden natuurlijk altijd nog stealthmethodes of methodes die heat-signatures etc weten te verbergen ontwikkeld zijn. Speculatie ten top natuurlijk. Wat het nut ervan is? Stel je hebt een ras dat geen andere levensvormen tolereert, zomaar een voorbeeld.
pi_88256225
Het kan natuurlijk ook heel goed zijn dat wij gewoon niet goed kijken. Dat we ze wel zien, maar niet doorhebben dat het een andere beschaving is.

Robotverkenners hebben ook een groot nadeel, stel dat wij ze al hadden, en er eentje al 100.000 lichtjaar verder is, dan kost het ook 100.000 jaar om informatie terug te sturen naar de verzender. Denk dat leven liever zelf op onderzoek uitgaat. Daarnaast is het ook waarschijnlijk dat zelfreplicerende robots een vorm van evolutie hebben (als in foutjes tijdens het repliceren die ervoor zorgen dat hun core programming na een tijdje niet meer lijkt op het origineel)
"Als het niet verzamelen van postzegels een hobby is, dan is atheisme een geloof"
"A computer is like airconditioning, as soon as you open Windows, it becomes useless!"
pi_88256269
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 18:07 schreef lurf_doctor het volgende:
Leuk, maar heeft weinig met wetenschap te maken.
Dyson spheres en bovengenoemde hypotheses toch wel? :?
pi_88256437
quote:
5s.gif Op dinsdag 2 november 2010 18:11 schreef zhor het volgende:

[..]

Dyson spheres en bovengenoemde hypotheses toch wel? :?
Ja, maar de OP, waar ik aan refereerde heeft het over SF, met de F van ... :)
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_88256784
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 18:16 schreef lurf_doctor het volgende:

[..]

Ja, maar de OP, waar ik aan refereerde heeft het over SF, met de F van ... :)
Ik heb het uit een SF-boek ja. Maar het gaat om een bepaalde gedachte erachter. En aangezien de schrijver naast een SF-schrijver ook een natuurkundige is en de gedachte van zelfreplicerende robotica om het melkweg te besturderen geheel niet vreemd is, maakt het niet uit, hoe ik op deze gedachte kom.
pi_88256812
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 18:09 schreef Sisko het volgende:
Het kan natuurlijk ook heel goed zijn dat wij gewoon niet goed kijken. Dat we ze wel zien, maar niet doorhebben dat het een andere beschaving is.

Robotverkenners hebben ook een groot nadeel, stel dat wij ze al hadden, en er eentje al 100.000 lichtjaar verder is, dan kost het ook 100.000 jaar om informatie terug te sturen naar de verzender. Denk dat leven liever zelf op onderzoek uitgaat. Daarnaast is het ook waarschijnlijk dat zelfreplicerende robots een vorm van evolutie hebben (als in foutjes tijdens het repliceren die ervoor zorgen dat hun core programming na een tijdje niet meer lijkt op het origineel)
Hmm, ja, het kan natuurlijk zijn dat er hier wel een paar voorbij zijn gekomen, 3 miljard jaar terug, niks interessants zagen en verder gingen :)
pi_88256868
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 18:06 schreef DaMayan het volgende:
Misschien toch moeilijker dan gedacht die robotverkenners?

En wat voor een nut dient het?

Ik denk dat zowat alle levensvormen meer bezig zijn met hun eigen omgeving dan de melkweg te verkennen met replicerende robots.
Eh, ik heb het in zeer veel docu's terug zien komen. En de mens is echt wel geïnteresseerd in meer dan onze eigen achtertuin. Als wij het zijn, kunnen andere beschavingen dat ook zijn.
pi_88259044
Buitenaardsen moeten ook in ons geintereseerd zijn, alleen sociale wezens kunnen samenwerken en tot projecten komen om de ruimte in te gaan of op zijn minst aandachtig te bestuderen.

Wat ook kan is dat wij inderdaad (nog) maar één van de weinige in het universum zijn die ver genoeg geevolueerd zijn om met radiosignalen te rommelen of uberhaupt interesse in de ruimte hebben.

Of, radioverkeer is voor miljarden jaren al ontzettend primitief en ondertussen zoeft er van alles voorbij onze aarde met tachyonensignalen en relativity drives.
pi_88259249
Het kan natuurlijk ook zijn dat wij de "oudste" beschaving zijn en dat de andere beschaving nog minder ver zijn dan wij. Immers een iemand moet de eerste zijn.

Misschien hebben we deze kennis al wel ooit gehad, maar zijn we de kennis gewoon domweg vergeten...
Allemaal leuke theorie om over na te denken.
~ We're acting like a pair of stranger's, afraid of what to say. ~
* Sometimes it lasts in love, but sometimes it hurts instead *
pi_88261547
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 19:25 schreef Nyand het volgende:
Het kan natuurlijk ook zijn dat wij de "oudste" beschaving zijn en dat de andere beschaving nog minder ver zijn dan wij. Immers een iemand moet de eerste zijn.

Misschien hebben we deze kennis al wel ooit gehad, maar zijn we de kennis gewoon domweg vergeten...
Allemaal leuke theorie om over na te denken.
Dat we de eerste zouden zijn, zou ik vreemd vinden. De tijd die wij nodig hebben gehad om van 1 cel naar nu te komen is maar een derde van de leeftijd van onze melkweg.
  dinsdag 2 november 2010 @ 23:03:06 #16
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_88270446
Ik denk dat het dit:

quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 18:09 schreef Sisko het volgende:

[...]

.... en dit is:

quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 19:20 schreef NDAsilenced het volgende:

[...]

Of, radioverkeer is voor miljarden jaren al ontzettend primitief en ondertussen zoeft er van alles voorbij onze aarde met tachyonensignalen en relativity drives.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  Donald Duck held dinsdag 2 november 2010 @ 23:05:24 #17
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_88270550
Ik denk dat buitenaardse rassen die interstellair kunnen reizen ons gewoon veel te primitief vinden. Het heeft voor hen geen enkele zin om contact te leggen, wij hebben ze echt niks zinnig te melden.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  woensdag 3 november 2010 @ 00:22:26 #18
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_88273610
Geweldige serie boeken, fantastische schrijver O+. De andere twee boeken in de serie zijn zeker aan te raden, misschien nog wel beter dan de eerste. Ook de rest van zijn werk is absoluut de moeite waard.

Maar ja hij is inderdaad ook natuurkundige en dan ben je al snel geneigd alles wat hij schrijft te geloven. Maar bedenk je eens hoe oud ons universum is en vergelijk dat eens met de leeftijd van onze beschaving... precies. De kans is best groot dat er al duizenden zo niet miljoenen beschavingen zijn geweest, misschien op ons huidige technologieniveau of daaronder of misschien daar boven. En ze hoeven niet allemaal zin hebben gehad om de Melkweg te verkennen. En dan zijn er nog natuurlijk de vele andere sterrenstelsels in onze locale groep...

Met andere woorden, mijn theorie is dat ons zoekgebied zo enorm groot is dat we nog nauwelijks zijn begonnen :P.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 3 november 2010 @ 02:08:20 #19
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_88275226
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 23:05 schreef __Saviour__ het volgende:
Ik denk dat buitenaardse rassen die interstellair kunnen reizen ons gewoon veel te primitief vinden. Het heeft voor hen geen enkele zin om contact te leggen, wij hebben ze echt niks zinnig te melden.
Daar geloof ik niet zoveel van. Ook als wij primitief zijn, kunnen we reuze interessant voor ze zijn. Of ze moeten werkelijk alles al gezien hebben, maar die kans lijkt me klein.
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_88275278
Dit heeft weinig met wetenschap te maken? Hoezo? Zie hele gekke dingen voorbij komen en de Fermat paradox is gewoon wetenschap hoor.

Zelf weet ik niet zeker hoe zeker we er wel van kunnen zijn dat het universum redelijk dood lijkt. Vroeger wilde ik meegaan in de redenatie dat als de melkweg inderdaad bruist van het leven dat het dan zo moet zijn het universum er met onze technologie dan ook bruisent uit ziet. Maar ik ben daar nu niet meer zo zeker van alhoewel ik nog steeds denk dat de Fermi paradox nog steeds een paradox is.

Ik denk dat het er hem vooral in zit dat leven enorm onwaarschijnlijk kan zijn en dat het nog zelfzamer is dat leven inderdaad tot een beschaving leidt. Ik vind dat mensen heel makkelijk de conclusie trekken dat leven zomaar even ontstaat omdat het universum toch groot genoeg is en we leven niet speciaal mogen vinden alleen maar toevallig omdat we zelf ook levend zijn. En met intelligent leven, waarom kan intelligent leven niet een vorm van leven zijn die toevallig maar 1 keer ontstaan? Waarom kan elke planeet met leven niet totaal uniek zijn?

Dan kom je dus uit op de discussie of evolutie convergent is of niet. Trouwens ligt het nog steeds erg voor de hand dat beschavingen zichzelf altijd binnen hele korte tijd vernietigen. We kunnen in dat we niet overal simpel leven gaan vinden.

Trouwens, als er inderdaad veel leven is dan zullen we dat binnen een jaar of 10 ontdekken. Volgende generatie ruimtetelescopen gaan dat dan doen.

Trouwens klopt het niet dat een botsing tussen de melkweg en Andromeda een probleem is.

[ Bericht 3% gewijzigd door Harunobu op 03-11-2010 02:26:22 ]
  woensdag 3 november 2010 @ 07:16:23 #21
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_88276024
Stel je 'ns de volgende vragen:
• Is een mier zich echt bewust van dat jij als mens een levend persoon bent?
• Wij mensen communiceren met radiogolven; kunnen wij met mieren contact leggen door middel van radiogolven?

Zoiets moet je ook voorstellen met aliens, die waarschijnlijk duizenden of miljoenen jaren geavanceerder zijn.

Wat hier al eerder werd gesteld: aliens bestaan en zijn misschien al zelfs op de aarde geweest, maar we herkennen ze gewoon niet.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_88276534
Misschien was ik niet heel erg duidelijk, maar ik zie veel reageerders praten over radiosignalen die we zouden moeten opvangen.

Dat is niet wat ik bedoel.

Andere beschavingen dan die van Aarde, zouden kunnen zijn begonnen met de melkweg te verkennen met machines. Niet met piloten, dat zou te lang duren. Maar met zelfreplicerende robotica. Ik meen mij te herinneren dat je op die manier binnen een miljoen jaar elke planeet/maan in de melkweg kunt bezoeken.

Als dat zo is, waar zijn de bewijzen dat ze hier langs zijn geweest.
pi_88283614
Hier is een serieuze studie naar Dyson spheres en gerelateerde objecten:
http://arxiv.org/abs/0811.2376

Er is niks gevonden met enige zekerheid.

Dit kan verschillende dingen betekenen:

1) dat geavanceerde beschavingen zich 'in zichzelf terugtrekken' m.b.v. nanotechnologie, femtotechnologie of wat dan ook, zodat ze genoeg rekenkracht kunnen halen uit de massa van bv 1 zonnestelsel en nauwelijks restwarmte produceren en niet meer nodig hebben dan dat.

2) dat ze er niet zijn. dit lijkt in strijd met het kosmologisch principe (i.e. de mens neemt geen bijzondere plaats in in het heelal, waar je plaats ruim moet interpreteren), maar zoals gezegd, iemand moet de eerste zijn. als zou je de eerste geavanceerde berschaving wel verwachten op een oudere planeet dan de aarde. interessant is dat het feit dat wij bestaan niks zegt over hoe groot de kans is dat leven ontstaat op een planeet. het enige wat je uit ons bestaan af kan leiden is dat het ontstaan van leven mogelijk is. als we niet de eerste waren geweest, hadden we wellicht nooit kunnen ontstaan omdat de eerste beschaving alle planeten koloniseert. in dat geval is elke eschaving die tot ontwikkeling komt de eerste in een melkwegstelsel, tenzij er toevallig een paar tegelijk tot ontwikkeling komen. niet waarschijnlijk want de kolonisatietijd van een melkwegstelsel is kort vergeleken met de leeftijd van een melkwegstelsel.

3) elke beschaving vernietigt zichzelf kort voorbij ons stadium. het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit in precies 100% van de gevallen gebeurt dus dit valt af.
  woensdag 3 november 2010 @ 13:27:17 #24
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_88284470
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 13:00 schreef scalefactor het volgende:
Hier is een serieuze studie naar Dyson spheres en gerelateerde objecten:
http://arxiv.org/abs/0811.2376

Er is niks gevonden met enige zekerheid.

Dit kan verschillende dingen betekenen:

1) dat geavanceerde beschavingen zich 'in zichzelf terugtrekken' m.b.v. nanotechnologie, femtotechnologie of wat dan ook, zodat ze genoeg rekenkracht kunnen halen uit de massa van bv 1 zonnestelsel en nauwelijks restwarmte produceren en niet meer nodig hebben dan dat.

2) dat ze er niet zijn. dit lijkt in strijd met het kosmologisch principe (i.e. de mens neemt geen bijzondere plaats in in het heelal, waar je plaats ruim moet interpreteren), maar zoals gezegd, iemand moet de eerste zijn. als zou je de eerste geavanceerde berschaving wel verwachten op een oudere planeet dan de aarde. interessant is dat het feit dat wij bestaan niks zegt over hoe groot de kans is dat leven ontstaat op een planeet. het enige wat je uit ons bestaan af kan leiden is dat het ontstaan van leven mogelijk is. als we niet de eerste waren geweest, hadden we wellicht nooit kunnen ontstaan omdat de eerste beschaving alle planeten koloniseert. in dat geval is elke eschaving die tot ontwikkeling komt de eerste in een melkwegstelsel, tenzij er toevallig een paar tegelijk tot ontwikkeling komen. niet waarschijnlijk want de kolonisatietijd van een melkwegstelsel is kort vergeleken met de leeftijd van een melkwegstelsel.

3) elke beschaving vernietigt zichzelf kort voorbij ons stadium. het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit in precies 100% van de gevallen gebeurt dus dit valt af.
Zoals ik al eerder zei:

4) ze zijn er wel, en zelfs al langs geweest op de Aarde. Wij herkennen ze alleen niet als zodanig ;)

Ik heb dit ergens ooit gelezen, volgens mij heet dit het Magellaanse syndroom, genoemd naar de Portugese ontdekkingsreiziger Ferdinand Magellaan. De anekdote wil dat toen Magellaan met zijn schepen een vreemde kust naderde waar een heel primiteve stam van mensen leefden. Ze leefden zowat in de stenen tijdperk en boten kenden zij niet. Deze indianen van die primitieve stam herkenden gewoonweg niet de zeilschepen van Magellaan als door mensen gemaakt. Ze interpreteerden deze boten als vreemde en drijvende eilanden, dus natuurlijk en negeerden daarom totaal deze schepen :D

[ Bericht 13% gewijzigd door SemperSenseo op 03-11-2010 13:48:42 ]
pi_88285764
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 13:27 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Zoals ik al eerder zei:

4) ze zijn er wel, en zelfs al langs geweest op de Aarde. Wij herkennen ze alleen niet als zodanig ;)

Ik heb dit ergens ooit gelezen, volgens mij heet dit het Magellaanse syndroom, genoemd naar de Portugese ontdekkingsreiziger Ferdinand Magellaan. De anekdote wil dat toen Magellaan met zijn schepen een vreemde kust naderde waar een heel primiteve stam van mensen leefden. Ze leefden zowat in de stenen tijdperk en boten kenden zij niet. Deze indianen van die primitieve stam herkenden gewoonweg niet de zeilschepen van Magellaan als door mensen gemaakt. Ze interpreteerden deze boten als vreemde en drijvende eilanden, dus natuurlijk en negeerden daarom totaal deze schepen :D
Ja, maar dat zit voor ons wel anders. Wij proberen tegenwoordig iets eerst wetenschappelijk te verklaren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')