Dyson spheres zijn super! Vorig jaar nog een documentaire over gezien, waarin wordt uitgelegd dat we een complete hier in dit zonnestelsel wel kunnen vergeten enzoquote:Op dinsdag 2 november 2010 17:58 schreef zhor het volgende:
Goede boeken! Er zijn een aantal andere manieren waarop "buitenaardse activiteit" kan worden opgemerkt zonder de planeet te verlaten zoals je weet, denk ook aan SETI etc en wat je dan misschien ook wel interessant vind is: http://en.wikipedia.org/wiki/Dyson_sphere (zit ook nog een kopje bij onderaan dat over search for extra-terrestial intelligence gaat) denk aan bijvoorbeeld planeten die plots zouden kunnen "verdwijnen". Dit heeft overigens niets met je boeken te maken, maar wil ook geen spoilers geven. Leuk onderwerp.
Ik zou niet weten hoe geavanceerd ze zouden kunnen zijn en wat er precies mogelijk is op het gebied van de psychologie (qua motivatie etc), maar er zouden natuurlijk altijd nog stealthmethodes of methodes die heat-signatures etc weten te verbergen ontwikkeld zijn. Speculatie ten top natuurlijk. Wat het nut ervan is? Stel je hebt een ras dat geen andere levensvormen tolereert, zomaar een voorbeeld.quote:Op dinsdag 2 november 2010 18:00 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Dyson spheres zijn super! Vorig jaar nog een documentaire over gezien, waarin wordt uitgelegd dat we een complete hier in dit zonnestelsel wel kunnen vergeten enzo
Ja, via SETI kunnen we het ook ontdekken (maar doen we ook niet), maar als andere beschavingen zijn onstaan en tot melkweg ontdekking zijn gekomen. En dat is best mogelijk met 100 miljard sterren en zo'n 12 miljard tijd, waar zijn dan hun robotverkenners?
Dyson spheres en bovengenoemde hypotheses toch wel?quote:Op dinsdag 2 november 2010 18:07 schreef lurf_doctor het volgende:
Leuk, maar heeft weinig met wetenschap te maken.
Ja, maar de OP, waar ik aan refereerde heeft het over SF, met de F van ...quote:Op dinsdag 2 november 2010 18:11 schreef zhor het volgende:
[..]
Dyson spheres en bovengenoemde hypotheses toch wel?
Ik heb het uit een SF-boek ja. Maar het gaat om een bepaalde gedachte erachter. En aangezien de schrijver naast een SF-schrijver ook een natuurkundige is en de gedachte van zelfreplicerende robotica om het melkweg te besturderen geheel niet vreemd is, maakt het niet uit, hoe ik op deze gedachte kom.quote:Op dinsdag 2 november 2010 18:16 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Ja, maar de OP, waar ik aan refereerde heeft het over SF, met de F van ...
Hmm, ja, het kan natuurlijk zijn dat er hier wel een paar voorbij zijn gekomen, 3 miljard jaar terug, niks interessants zagen en verder gingenquote:Op dinsdag 2 november 2010 18:09 schreef Sisko het volgende:
Het kan natuurlijk ook heel goed zijn dat wij gewoon niet goed kijken. Dat we ze wel zien, maar niet doorhebben dat het een andere beschaving is.
Robotverkenners hebben ook een groot nadeel, stel dat wij ze al hadden, en er eentje al 100.000 lichtjaar verder is, dan kost het ook 100.000 jaar om informatie terug te sturen naar de verzender. Denk dat leven liever zelf op onderzoek uitgaat. Daarnaast is het ook waarschijnlijk dat zelfreplicerende robots een vorm van evolutie hebben (als in foutjes tijdens het repliceren die ervoor zorgen dat hun core programming na een tijdje niet meer lijkt op het origineel)
Eh, ik heb het in zeer veel docu's terug zien komen. En de mens is echt wel geïnteresseerd in meer dan onze eigen achtertuin. Als wij het zijn, kunnen andere beschavingen dat ook zijn.quote:Op dinsdag 2 november 2010 18:06 schreef DaMayan het volgende:
Misschien toch moeilijker dan gedacht die robotverkenners?
En wat voor een nut dient het?
Ik denk dat zowat alle levensvormen meer bezig zijn met hun eigen omgeving dan de melkweg te verkennen met replicerende robots.
Dat we de eerste zouden zijn, zou ik vreemd vinden. De tijd die wij nodig hebben gehad om van 1 cel naar nu te komen is maar een derde van de leeftijd van onze melkweg.quote:Op dinsdag 2 november 2010 19:25 schreef Nyand het volgende:
Het kan natuurlijk ook zijn dat wij de "oudste" beschaving zijn en dat de andere beschaving nog minder ver zijn dan wij. Immers een iemand moet de eerste zijn.
Misschien hebben we deze kennis al wel ooit gehad, maar zijn we de kennis gewoon domweg vergeten...
Allemaal leuke theorie om over na te denken.
.... en dit is:quote:Op dinsdag 2 november 2010 18:09 schreef Sisko het volgende:
Het kan natuurlijk ook heel goed zijn dat wij gewoon niet goed kijken. Dat we ze wel zien, maar niet doorhebben dat het een andere beschaving is.
[...]
quote:Op dinsdag 2 november 2010 19:20 schreef NDAsilenced het volgende:
[...]
Of, radioverkeer is voor miljarden jaren al ontzettend primitief en ondertussen zoeft er van alles voorbij onze aarde met tachyonensignalen en relativity drives.
Daar geloof ik niet zoveel van. Ook als wij primitief zijn, kunnen we reuze interessant voor ze zijn. Of ze moeten werkelijk alles al gezien hebben, maar die kans lijkt me klein.quote:Op dinsdag 2 november 2010 23:05 schreef __Saviour__ het volgende:
Ik denk dat buitenaardse rassen die interstellair kunnen reizen ons gewoon veel te primitief vinden. Het heeft voor hen geen enkele zin om contact te leggen, wij hebben ze echt niks zinnig te melden.
Zoals ik al eerder zei:quote:Op woensdag 3 november 2010 13:00 schreef scalefactor het volgende:
Hier is een serieuze studie naar Dyson spheres en gerelateerde objecten:
http://arxiv.org/abs/0811.2376
Er is niks gevonden met enige zekerheid.
Dit kan verschillende dingen betekenen:
1) dat geavanceerde beschavingen zich 'in zichzelf terugtrekken' m.b.v. nanotechnologie, femtotechnologie of wat dan ook, zodat ze genoeg rekenkracht kunnen halen uit de massa van bv 1 zonnestelsel en nauwelijks restwarmte produceren en niet meer nodig hebben dan dat.
2) dat ze er niet zijn. dit lijkt in strijd met het kosmologisch principe (i.e. de mens neemt geen bijzondere plaats in in het heelal, waar je plaats ruim moet interpreteren), maar zoals gezegd, iemand moet de eerste zijn. als zou je de eerste geavanceerde berschaving wel verwachten op een oudere planeet dan de aarde. interessant is dat het feit dat wij bestaan niks zegt over hoe groot de kans is dat leven ontstaat op een planeet. het enige wat je uit ons bestaan af kan leiden is dat het ontstaan van leven mogelijk is. als we niet de eerste waren geweest, hadden we wellicht nooit kunnen ontstaan omdat de eerste beschaving alle planeten koloniseert. in dat geval is elke eschaving die tot ontwikkeling komt de eerste in een melkwegstelsel, tenzij er toevallig een paar tegelijk tot ontwikkeling komen. niet waarschijnlijk want de kolonisatietijd van een melkwegstelsel is kort vergeleken met de leeftijd van een melkwegstelsel.
3) elke beschaving vernietigt zichzelf kort voorbij ons stadium. het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit in precies 100% van de gevallen gebeurt dus dit valt af.
Ja, maar dat zit voor ons wel anders. Wij proberen tegenwoordig iets eerst wetenschappelijk te verklaren.quote:Op woensdag 3 november 2010 13:27 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder zei:
4) ze zijn er wel, en zelfs al langs geweest op de Aarde. Wij herkennen ze alleen niet als zodanig
Ik heb dit ergens ooit gelezen, volgens mij heet dit het Magellaanse syndroom, genoemd naar de Portugese ontdekkingsreiziger Ferdinand Magellaan. De anekdote wil dat toen Magellaan met zijn schepen een vreemde kust naderde waar een heel primiteve stam van mensen leefden. Ze leefden zowat in de stenen tijdperk en boten kenden zij niet. Deze indianen van die primitieve stam herkenden gewoonweg niet de zeilschepen van Magellaan als door mensen gemaakt. Ze interpreteerden deze boten als vreemde en drijvende eilanden, dus natuurlijk en negeerden daarom totaal deze schepen![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |