abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88051897
Vandaag het bericht gekregen dat een collega die ik al 9 ken en waar ik een jaar of 4 mee heb samengewerkt in hetzelfde team zelfmoord heeft gepleegd.
Een maand of 5 geleden zat hij bij het afvloeiende personeel maar had voldoende mogelijkheden om elders werk te vinden.
Kan het hierdoor komen of spelen er bij dit soort drastische beslissingen meerdere oorzaken?

Wat wel opviel is dat hij vlak daarvoor aan degenen die nog contact hadden met hem vertelde over nieuwe plannen, reizen naar Azie die al geboekt waren en dan : plof, einde oefening.

Wat bezielt zo iemand ?
megalomaniac
  donderdag 28 oktober 2010 @ 00:51:01 #2
322515 cherio
Mr Exuberance
pi_88051937
ik denk dat mensen hier op het forum precies weten wat er met die persoon aan de hand was
pi_88051960
je moet toch wat in het leven
pi_88052026
Daar is weinig over te zeggen. Als collega ken je hem waarsch. vrij oppervlakkig en je weet waarsch. ook niet of hij al langer te maken had met psychische problemen.

Het is vaak niet zo eenvoudig dat alleen een ontslag bijvoorbeeld de oorzaak is van iemands zelfmoord.
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_88052132
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 00:53 schreef Lo-Fi het volgende:
Daar is weinig over te zeggen. Als collega ken je hem waarsch. vrij oppervlakkig en je weet waarsch. ook niet of hij al langer te maken had met psychische problemen.

Het is vaak niet zo eenvoudig dat alleen een ontslag bijvoorbeeld de oorzaak is van iemands zelfmoord.

Dit dus. Blijft wel vreemd als je zo'n iemand kent :{
Noot noot.
pi_88052259
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 00:51 schreef cherio het volgende:
ik denk dat mensen hier op het forum precies weten wat er met die persoon aan de hand was
Tja, dat is ook zo natuurlijk.
:{

Maar in het algemeen dan: is dit normaal dat mensen die toch helemaal niet "onderaan de ladder" staan als bijv. dakloze of drugs/gokverslaafde, er toch "zomaar" een einde maken ?

Ik kan dit echt niet vatten en ik kon hem vrij goed en zoiets had ik echt nooit verwacht omdat hij vrijwel altijd juist heel joviaal en vriendelijk overkwam.
megalomaniac
pi_88052308
Impulsief karakter ligt vaak aan de grondslag .
Toevallig zit ik net een filmpje te kijken over een supporter van mijn club die op 31 jarige leeftijd ook besloot er een punt achter te zetten .
Op het oog een vrolijke vent met een groot sociaal netwerk en een goed gevoel voor humor .

Beangstigt me best wel dat zulke toffe mensen met interessante levens tot zulke rigoureuze beslissingen komen .
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_88052413
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 00:59 schreef kitao het volgende:
Maar in het algemeen dan: is dit normaal dat mensen die toch helemaal niet "onderaan de ladder" staan als bijv. dakloze of drugs/gokverslaafde, er toch "zomaar" een einde maken ?
Vergeet niet dat een behoorlijk percentage van die mensen ziek is. Depressie etc.

Het kan voor een buitenstaander wel lijken alsof iemand het 'zomaar' doet, maar er zit vaak veel meer achter.

Het feit dat iemand op kantoor overkomt als een vriendelijke, gezellige collega zegt niet zoveel. Ook mensen met een goede baan en een prettig gezin kunnen tot dit soort stappen komen. Daar hoef je zeer zeker geen kansarm bestaan voor te leiden.
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_88052421
quote:

[..]

Ik kan dit echt niet vatten en ik kon hem vrij goed en zoiets had ik echt nooit verwacht omdat hij vrijwel altijd juist heel joviaal en vriendelijk overkwam.
Het is niet normaal, toch komt het vaker voor dan je denkt. Ik denk dat men het alleen begrijpt als je wisselt van persoon met diegene, kijken wat er allemaal door z'n hoofd spookt etc.
Noot noot.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 01:03:37 #10
315847 mac_this
Ja, het overkomt iedereen wel!
pi_88052433
Vaak ziet zo'n persoon zijn hele leven niet meer zitten, of alles zit tegen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_88052451
Toevallig vandaag Dr. Phil gezien over pesten. Toch vrij veel verhalen die eindigen in zelfmoord :{
Noot noot.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 01:05:05 #12
256575 Joe-Momma
same planet different world
pi_88052484
quote:

[..]

Dat zijn juist de echte overlevers. Dit soort mensen hun leven is vaak al jaren kut en hebben ermee leren omgaan.

Maar andere waarvan hun leven redelijk welvarend en goed is en die opeens 'alles' kwijt raakt die denken DIT is het einde van de wereld en stappen uit het leven.

Eigenlijk zijn het gewoon opgevers en lafaards.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 01:05:53 #13
315847 mac_this
Ja, het overkomt iedereen wel!
pi_88052521
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 01:04 schreef Jojoortje het volgende:
Toevallig vandaag Dr. Phil gezien over pesten. Toch vrij veel verhalen die eindigen in zelfmoord :{
Klopt klopt. maar dat is in andere landen vaak erger dan hier, of het word hier gewoon in een doofpot gestopt! is ook mogelijk natuurlijk!
  donderdag 28 oktober 2010 @ 01:06:37 #14
277627 Seven.
We are Borg.
pi_88052544
Ik denk eigenlijk dat mensen die zelfmoord plegen op het moment dat ze zelfmoord plegen, totaal niet meer in contact staan met de realiteit. Ze hebben misschien op dat moment een nieuw dieptepunt in hun lijden gevonden en denken dat het niet meer de moeite is om nog wel te blijven leven. Terwijl in de realiteit iedereen wel een reden kan bedenken om te willen blijven leven.

Verder denk ik ook dat mensen die zelfmoord plegen het moment zelf niet tot in de puntjes plannen. Ze beslissen gewoon dat het binnenkort afgelopen moet zijn en bij een nieuw dieptepunt maken ze er een einde aan. Maar het besluit zelf, ik geloof niet dat dat impulsief is. Het moment van zelfmoord dan weer wel.
Resistance is futile.
pi_88052553
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:05 schreef mac_this het volgende:

[..]

Klopt klopt. maar dat is in andere landen vaak erger dan hier, of het word hier gewoon in een doofpot gestopt! is ook mogelijk natuurlijk!
Wie zegt dat het hier niet even vaak voor komt dan in Amerika?
Noot noot.
pi_88052563
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:00 schreef Stokstaart het volgende:
Impulsief karakter ligt vaak aan de grondslag .
Toevallig zit ik net een filmpje te kijken over een supporter van mijn club die op 31 jarige leeftijd ook besloot er een punt achter te zetten .
Op het oog een vrolijke vent met een groot sociaal netwerk en een goed gevoel voor humor .

Beangstigt me best wel dat zulke toffe mensen met interessante levens tot zulke rigoureuze beslissingen komen .
dit dus.

moet erbij zeggen dat er nu toch wel wat verhalen naar boven komen over voorgaande depressies maar daar is toch medicatie voor ?

En dan rijst toch ook de vraag : is zo iemand geestelijk niet goed bij en wat voor bizarre dingen kan iemand nog meer verwachten uit direkte omgeving , amokmakers, psychopaten,verraders enz. ?
Je wordt er bekant paranoia van.

[ Bericht 0% gewijzigd door kitao op 28-10-2010 01:16:10 ]
megalomaniac
pi_88052579
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:05 schreef Joe-Momma het volgende:
Dat is wel vrij simplistisch en generaliserend.

Natuurlijk zijn die er ook, maar vergeet niet dat je het ook hebt over mensen die - soms al jaren en jaren - gewoon ziek zijn.
pi_88052638
Ik heb trouwens ook ergens gelezen dat bijna de helft van de mensen die een mislukte zelfmoordpoging hebben gedaan, een tijd later daar spijt van hebben.

Vind ik toch opvallend.
Noot noot.
pi_88052695
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:03 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

Vergeet niet dat een behoorlijk percentage van die mensen ziek is. Depressie etc.

Het kan voor een buitenstaander wel lijken alsof iemand het 'zomaar' doet, maar er zit vaak veel meer achter.

Het feit dat iemand op kantoor overkomt als een vriendelijke, gezellige collega zegt niet zoveel. Ook mensen met een goede baan en een prettig gezin kunnen tot dit soort stappen komen. Daar hoef je zeer zeker geen kansarm bestaan voor te leiden.

Wat als nu zo iemand net als op een school even langs komt met een vol magazijn ?
Hoe ver is de gezondheidszorg om dit op te pikken ?
megalomaniac
pi_88052708
Waarom? Depressie lijkt me.

Dat of een religieuze actie.
pi_88052724
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:11 schreef kitao het volgende:

[..]

Wat als nu zo iemand net als op een school even langs komt met een vol magazijn ?
Wie zegt dat die mensen gewelddadig zijn?
Noot noot.
pi_88052798
quote:

[..]

Dat zijn juist de echte overlevers. Dit soort mensen hun leven is vaak al jaren kut en hebben ermee leren omgaan.

Maar andere waarvan hun leven redelijk welvarend en goed is en die opeens 'alles' kwijt raakt die denken DIT is het einde van de wereld en stappen uit het leven.

zit wat in, hoewel ik eigenlijk een OD nemen ook enigzins zie als een zelfmoord.
(tenzij het echte shit is die verkocht werd)
megalomaniac
pi_88052822
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:11 schreef kitao het volgende:

[..]

De kans is ongelofelijk klein dat zo iemand zijn collega's zal uitmoorden en in de meeste gevallen is dit ook niet te voorkomen.

Bijvoorbeeld bij bepaalde school massacres zien we wel dat veel van die mensen al te maken hebben (gehad) met de psychiatrie, maar ook dan komt zoiets bijna altijd voor iedereen als een verrassing.

Het is ook nogal iets krankzinnigs.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 01:17:50 #24
277627 Seven.
We are Borg.
pi_88052890
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 01:09 schreef Jojoortje het volgende:
Ik heb trouwens ook ergens gelezen dat bijna de helft van de mensen die een mislukte zelfmoordpoging hebben gedaan, een tijd later daar spijt van hebben.

Vind ik toch opvallend.
Volgens mij heb je dat gehoord in Medium :P.
Resistance is futile.
pi_88052950
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:12 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Wie zegt dat die mensen gewelddadig zijn?
lijkt me wel, jezelf ophangen of voor de trein gooien of een kogel door je hoofd vat ik op als extreem gewelddadig.
ook de familie die iemand achterlaat, daartegen is zo iemand uiterst ongevoelig.
megalomaniac
pi_88052972
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:19 schreef kitao het volgende:

[..]

lijkt me wel, jezelf ophangen of voor de trein gooien of een kogel door je hoofd vat ik op als extreem gewelddadig.
ook de familie die iemand achterlaat, daartegen is zo iemand uiterst ongevoelig.
Wow, je haalt de dingen wel erg door elkaar zeg. Ik denk niet dat je het helemaal begrijpt.
Noot noot.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 01:20:32 #27
277627 Seven.
We are Borg.
pi_88052987
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 01:11 schreef kitao het volgende:

[..]

Kerel, laat je niet zo bang maken door de media. :D . Dit is geen Amerika, wanneer komen zulke dingen in NL voor? Alleen in BE met die gek die een kinderdagverblijf binnen wandelde. Maar dat is zo incidenteel dat de gezondheidszorg dit niet als haar verantwoordelijkheid moet beschouwen.

Voor je het weet, vraag je je af of je pa jou en de rest van de familie niet uit zou gaan moorden.
Resistance is futile.
pi_88053004
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 01:19 schreef kitao het volgende:

[..]

Dood is dood . Het is aan de fantasie en de perceptie van de pleger wat voor hem/haar op dat moment de beste "oplossing" lijkt .
Vrouwen kiezen vaker voor pillen, mannen vaker voor een meer gewelddadige dood .
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_88053029
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:20 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Wow, je haalt de dingen wel erg door elkaar zeg. Ik denk niet dat je het helemaal begrijpt.
klopt, ik vat het totaal niet.
megalomaniac
pi_88053030
quote:
10s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 01:20 schreef Seven. het volgende:

[..]

Kerel, laat je niet zo bang maken door de media. :D . Dit is geen Amerika, wanneer komen zulke dingen in NL voor? Alleen in BE met die gek die een kinderdagverblijf binnen wandelde. Maar dat is zo incidenteel dat de gezondheidszorg dit niet als haar verantwoordelijkheid moet beschouwen.

Voor je het weet, vraag je je af of je pa jou en de rest van de familie niet uit zou gaan moorden.
killing spree kan hier ook voorkomen. is een gevolg van langdurig sociaal isolement vanaf jonge leeftijd. alleen kun je hier niet zo makkelijk aan wapens komen. :s)
pi_88053033
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:19 schreef kitao het volgende:

[..]

"Agressie" naar jezelf toe in de zin van zelfbeschadiging of zelfmoord is iets totaal anders dan het doelloos fysieke schade aanrichten bij derden.

Daar zou ik me niet zo druk om maken..
pi_88053064
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:21 schreef kitao het volgende:

[..]

Dat is ook niet erg, het is ook een lastig onderwerp.
Noot noot.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 01:23:26 #33
277627 Seven.
We are Borg.
pi_88053070
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 01:19 schreef kitao het volgende:

[..]

Ik denk dat de mensen die zelfmoord plegen, dusdanig ver van de realiteit verwijderd zijn op het moment dat ze het doen, dat ze daar écht niet meer bij stilstaan.

En kogel door je hoofd of voor de trein springen: als je een einde maakt aan je leven, dan is dat hoe dan ook door geweld (jezelf ophangen is jezelf ook geweld aandoen). Je ontkomt gewoon niet aan een zekere mate geweld als je dood wil. Want het komt altijd neer op jezelf geweld aandoen, of daar nu veel rommel en bloed bij komt kijken of niet.
Resistance is futile.
  Admin donderdag 28 oktober 2010 @ 01:24:52 #34
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_88053106
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 01:05 schreef mac_this het volgende:

[..]

Daar zijn gewoon cijfers van hoor, in andere landen en ook hier.. niet zomaar wat zeggen
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 01:25:13 #35
277627 Seven.
We are Borg.
pi_88053113
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 01:21 schreef dawg het volgende:

[..]

killing spree kan hier ook voorkomen. is een gevolg van langdurig sociaal isolement vanaf jonge leeftijd. alleen kun je hier niet zo makkelijk aan wapens komen. :s)
Dat is wel belangrijke factor denk ik. Moest onze wapenwet soepel zijn, dan hadden we het vast al meegemaakt. Maar goed, TS kan dus rustig naar het werk gaan morgen.
Resistance is futile.
pi_88053136
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:25 schreef Seven. het volgende:

[..]

Dat is wel belangrijke factor denk ik. Moest onze wapenwet soepel zijn, dan hadden we het vast al meegemaakt. Maar goed, TS kan dus rustig naar het werk gaan morgen.
Mjoah, ik denk dat als iemand echt echt echt een wapen wil, dan krijgt die dat wel voor elkaar.
Noot noot.
pi_88053142
quote:
10s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 01:23 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik denk dat de mensen die zelfmoord plegen, dusdanig ver van de realiteit verwijderd zijn op het moment dat ze het doen, dat ze daar écht niet meer bij stilstaan.

En kogel door je hoofd of voor de trein springen: als je een einde maakt aan je leven, dan is dat hoe dan ook door geweld (jezelf ophangen is jezelf ook geweld aandoen). Je ontkomt gewoon niet aan een zekere mate geweld als je dood wil. Want het komt altijd neer op jezelf geweld aandoen, of daar nu veel rommel en bloed bij komt kijken of niet.
De meest bekende vorm van "zelfdoding" is in verpleeghuizen en ziekenhuizen de Dormicumpomp openzetten tot iemand niet meer wakker wordt .....
Noem ik nou niet bepaald gewelddadig .....
Groetjes, Ezio.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 01:27:14 #38
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_88053160
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 00:51 schreef cherio het volgende:
Dat. :')
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
  donderdag 28 oktober 2010 @ 01:28:44 #39
277627 Seven.
We are Borg.
pi_88053196
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 01:26 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

De meest bekende vorm van "zelfdoding" is in verpleeghuizen en ziekenhuizen de Dormicumpomp openzetten tot iemand niet meer wakker wordt .....
Niets meer of minder dan een overdosis. Je doet je lichaam dusdanig veel geweld aan dat je sterft d.m.v. drugs. Geen rommel maar hoe je het ook wendt of keert, inwendig kwets je je lichaam dusdanig op die manier dat je inslaapt. Dat is ook geweld.
Resistance is futile.
  Admin donderdag 28 oktober 2010 @ 01:30:22 #40
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_88053235
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 01:26 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

Verpleeghuizen? Waar haal je dat vandaan
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_88053243
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:22 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

"Agressie" naar jezelf toe in de zin van zelfbeschadiging of zelfmoord is iets totaal anders dan het doelloos fysieke schade aanrichten bij derden.

Daar zou ik me niet zo druk om maken..
Dat begrijp ik wel, maar stel dat dat ontslag de laatste druppel was.
wie zegt dan dat zo iemand niet even bij personeelszaken langsgaat en "luidruchtig" afscheid neemt ?
dit is niet de eerste keer dat ik zelfmoord meemaak in de omgeving, je vraagt je soms af of je wordt omringd door een soort van 'toneelspelers' die alle kanten op kunnen draaien.
megalomaniac
pi_88053255
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:21 schreef kitao het volgende:

[..]

Wees blij dat je dit dus niet kunt vatten.
Veel verslaafden gebruiken omdat ze het leven niet aan kunnen, omdat ze teveel meemaken.
Sommige mensen maken niet zo veel mee, maar sommige mensen die weinig meemaken kunnen onderuit gaan om een -in ogen van iemand veel meemaakt- onbelangrijk gebeuren.
Het zegt niets, verslaafden zijn eigenlijk mensen waar je in feite respect voor moet hebben, men raakt vaak (meestal) niet zomaar verslaafd.
Men zegt ook vaak dat juist mensen die niets zeggen, zelfmoord plegen en juist mensen die zeggen het te gaan doen, het nooit doen.
Hoe dichtbij dit gebeuren ook voor jou is ts, maak het niet jouw probleem, je had waarschijnlijk weinig kunnen doen om hem te helpen bv, omdat hij er toch niet over sprak, snap je?
Niemand zag dit waarschijnlijk aankomen, hoe aardig en rustig die man ook leek.
Zijn geest was al zover heen dat hij tot deze daad is gekomen.
Sterkte
It's me!!!! :-)
pi_88053291
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:30 schreef kitao het volgende:

[..]

wie zegt dan dat zo iemand niet even bij personeelszaken langsgaat en "luidruchtig" afscheid neemt ?
dit is niet de eerste keer dat ik zelfmoord meemaak in de omgeving, je vraagt je soms af of je wordt omringd door een soort van 'toneelspelers' die alle kanten op kunnen draaien.
Er zijn weinig mensen op deze wereld die niet toneel spelen onthoud dat gewoon.
Je voorkomt niets, is het je tijd zegt men dan is het je tijd... :{
pi_88053294
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:26 schreef Twinsoulsister het volgende:

[..]

Wat was er dan met na zondag?
PSV-Feijenoord : 10-0

:'(
megalomaniac
pi_88053326
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:32 schreef kitao het volgende:

[..]

PSV-Feijenoord : 10-0

:'(
Oh dat ik dacht dat Niburu gedoe met energieen e.d die rondom de aarde zouden zweven....
pi_88053376
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:30 schreef kitao het volgende:

[..]

Het is niet uit te sluiten, maar de kans is gewoon ongelofelijk klein en zeker jij kunt er weinig tegen doen.

Vrij veel mensen hebben bijv. op kantoor / op school een masker op en in die zin wordt iedereen omringd door 'toneelspelers'. Alleen in de meeste gevallen heb je er niet zo heel veel last van.

Zelfs van goede kenissen / vrienden kan na jaren blijken dat ze heel anders in elkaar te zitten, dan je oorspronkelijk dacht.
pi_88053396
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 01:30 schreef yvonne het volgende:

[..]

Verpleeghuizen? Waar haal je dat vandaan
Ik dacht dat jij in de zorg werkte ?
Groetjes, Ezio.
pi_88053416
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:36 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

Ik dacht dat jij in de zorg werkte ?
Daar gaat het niet om. Als je iets beweert, moet je dat kunnen onderbouwen met cijfers/bronnen.
Noot noot.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 01:37:16 #49
277627 Seven.
We are Borg.
pi_88053421
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 01:30 schreef kitao het volgende:

[..]

Zeg, hoeveel collega's vielen onder die afvloeing precies?
Resistance is futile.
pi_88053459
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:31 schreef Twinsoulsister het volgende:

[..]

Wees blij dat je dit dus niet kunt vatten.
Veel verslaafden gebruiken omdat ze het leven niet aan kunnen, omdat ze teveel meemaken.
Sommige mensen maken niet zo veel mee, maar sommige mensen die weinig meemaken kunnen onderuit gaan om een -in ogen van iemand veel meemaakt- onbelangrijk gebeuren.
Het zegt niets, verslaafden zijn eigenlijk mensen waar je in feite respect voor moet hebben, men raakt vaak (meestal) niet zomaar verslaafd.
Men zegt ook vaak dat juist mensen die niets zeggen, zelfmoord plegen en juist mensen die zeggen het te gaan doen, het nooit doen.
Hoe dichtbij dit gebeuren ook voor jou is ts, maak het niet jouw probleem, je had waarschijnlijk weinig kunnen doen om hem te helpen bv, omdat hij er toch niet over sprak, snap je?
Niemand zag dit waarschijnlijk aankomen, hoe aardig en rustig die man ook leek.
Zijn geest was al zover heen dat hij tot deze daad is gekomen.
Sterkte
Ik verwijt me ook niets, na werktijd had ik geen contact met hem.
Ik kan alleen niet begrijpen hoe iemand die dus niet op straat heeft geleefd, wel een mooi huis heeft, met schijnbaar ruim voldoende financiele middelen en met volop kansen op een nieuwe baan er zomaar even een einde aan maakt.
Dit beangstigt mij, zeker als die persoon fysiek kerngezond is/was.
megalomaniac
pi_88053482
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:38 schreef kitao het volgende:

[..]

Ik kan alleen niet begrijpen hoe iemand die dus niet op straat heeft geleefd, wel een mooi huis heeft, met schijnbaar ruim voldoende financiele middelen en met volop kansen op een nieuwe baan er zomaar even een einde aan maakt.
Zelfde gold voor Kamerling.
Noot noot.
pi_88053510
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:37 schreef Seven. het volgende:

Zeg, hoeveel collega's vielen onder die afvloeing precies?
procentueel , circa 8% ofzoiets.
hoezo ?
megalomaniac
pi_88053558
quote:

[..]

Misschien zou je je eens wat meer kunnen verdiepen in bijvoorbeeld een ziekte als depressie. Er is lang niet altijd een duidelijk aanwijsbare reden voor bijv. neerslachtigheid, schuldgevoelens, verlies van interesse in zaken / de medemens. Dat komt omdat er ook belangrijke biologische factoren meespelen.

Het hebben van een goede baan, een vrijstaande woning en een gezond gezin is absoluut geen garantie dat iemand goed in zijn vel zit.

Het beangstigt de mens dat hij/zij er lang niet altijd grip op heeft of het snapt bij een ander, maar er is geen mooier verhaal van te maken.
pi_88053583
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 01:37 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om. Als je iets beweert, moet je dat kunnen onderbouwen met cijfers/bronnen.
Wat zou het hier dan lekker rustig worden zeg :D
Groetjes, Ezio.
pi_88053591
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:43 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

Wat zou het hier dan lekker rustig worden zeg :D
Serieus onderwerp. Dan moet je ook iets kunnen onderbouwen, is niks vreemds aan :+
Noot noot.
pi_88053601
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:35 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

Het is niet uit te sluiten, maar de kans is gewoon ongelofelijk klein en zeker jij kunt er weinig tegen doen.

Vrij veel mensen hebben bijv. op kantoor / op school een masker op en in die zin wordt iedereen omringd door 'toneelspelers'. Alleen in de meeste gevallen heb je er niet zo heel veel last van.

Zelfs van goede kenissen / vrienden kan na jaren blijken dat ze heel anders in elkaar te zitten, dan je oorspronkelijk dacht.
naast het verdriet over deze gebeurtenis voel ik me ook, helaas, gesterkt in mijn opvatting dat veel mensen gewoon niet te vertrouwen zijn.

megalomaniac
pi_88053613
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 01:44 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Serieus onderwerp. Dan moet je ook iets kunnen onderbouwen, is niks vreemds aan :+
Aangezien jij je vooral lijkt te baseren op programma's als Medium en Dr Phil lijkt het me beter dat je dan eerst zelf het goede voorbeeld gaat geven ...
Groetjes, Ezio.
pi_88053624
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:39 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Ik kon hem niet en heb de berichten daarover niet gevolgd.
megalomaniac
pi_88053636
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:45 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

Aangezien jij je vooral lijkt te baseren op programma's als Medium en Dr Phil lijkt het me beter dat je dan eerst zelf het goede voorbeeld gaat geven ...
Medium?

Ik kom niet met feiten en statistieken die niet waar zijn hoor, ik zei alleen wat er bij Dr Phil op was vandaag, puur toeval.
Noot noot.
pi_88053662
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:42 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

Misschien zou je je eens wat meer kunnen verdiepen in bijvoorbeeld een ziekte als depressie. Er is lang niet altijd een duidelijk aanwijsbare reden voor bijv. neerslachtigheid, schuldgevoelens, verlies van interesse in zaken / de medemens. Dat komt omdat er ook belangrijke biologische factoren meespelen.

Het hebben van een goede baan, een vrijstaande woning en een gezond gezin is absoluut geen garantie dat iemand goed in zijn vel zit.

Het beangstigt de mens dat hij/zij er lang niet altijd grip op heeft of het snapt bij een ander, maar er is geen mooier verhaal van te maken.
Shrink.

een film die ik zag met kevin spacey, de dag voordat ik dit bericht hoorde, gaat ook over dit thema.

synchronisity zou Jung zeggen.
megalomaniac
pi_88053709
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:39 schreef Jojoortje het volgende:

[..]

Precies wat had hij nu niet?
Alles wat zijn hart begeerde lijkt me.
pi_88053727
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:45 schreef kitao het volgende:

[..]

naast het verdriet over deze gebeurtenis voel ik me ook, helaas, gesterkt in mijn opvatting dat veel mensen gewoon niet te vertrouwen zijn.

ga er vanuit dat geen mens te vertrouwen is.
Dan zal het je ook nooit teleurstellen, vaar op jezelf!
pi_88053728
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:51 schreef Twinsoulsister het volgende:

[..]

Precies wat had hij nu niet?
Alles wat zijn hart begeerde lijkt me.
Weet je wat alleen het vervelende was voor Antonie?

Hij had alleen geen goede geestelijke gezondheid. Dus hoe betrekkelijk waren zijn eigendommen wel niet?
pi_88053825
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:52 schreef Twinsoulsister het volgende:

[..]

ga er vanuit dat geen mens te vertrouwen is.
Dan zal het je ook nooit teleurstellen, vaar op jezelf!
Als autistische Fok!ker heb je alleen jezelf he.. :')

Man, doe niet alsof niemand te vertrouwen is, omdat iedereen/een aanzienlijk deel zich ietwat anders in een formele setting opstelt jegens anderen opdat ze zich goed aan de maatschappij kunnen comformeren.

Genoeg mensen te vertrouwen. Openheid van iemand is wat anders.
pi_88053867
Ik vraag me af of het nu vaker voorkomt dan 25 jaar geleden ?
De medische wetenschap heeft natuurlijk niet stil gestaan, tegelijkertijd is de samenleving natuurlijk wel steeds meer een prestatiemaatschappij geworden . Met dus minder tijd voor problemen .
Groetjes, Ezio.
pi_88053873
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:52 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

Weet je wat alleen het vervelende was voor Antonie?

Hij had alleen geen goede geestelijke gezondheid. Dus hoe betrekkelijk waren zijn eigendommen wel niet?

Laat dat een les zijn voor velen.
pi_88053884
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:57 schreef Boudibou het volgende:

Deels mee eens. Het is verder ook niet zo relevant of de receptioniste in de hal elke avond om 20:00 gedeprimeerd in bed ligt of 4 avonden per week met vriendinnen gaat eten / stappen.
pi_88053889
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:57 schreef Boudibou het volgende:

[..]

Als autistische Fok!ker heb je alleen jezelf he.. :')

Man, doe niet alsof niemand te vertrouwen is, omdat iedereen/een aanzienlijk deel zich ietwat anders in een formele setting opstelt jegens anderen opdat ze zich goed aan de maatschappij kunnen comformeren.

Misschien komt er een dag waarop jij ook beseft dat de wereld niet zo lief in elkaar zit als jij denkt.
Hoezo autistisch?
pi_88053898
Ik blijf dit een moeilijk onderwerp vinden.
Ik heb dit als 14 jarige ervaren.(zelfmoordpoging van mijn moeder)
Maar ik zou het niet over mijn hart verkrijgen
Om dit mijn man,en dochters en klienkinderen
Aan te doen.
pi_88053907
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:59 schreef Stokstaart het volgende:
De medische wetenschap heeft natuurlijk niet stil gestaan, tegelijkertijd is de samenleving natuurlijk wel steeds meer een prestatiemaatschappij geworden . Met dus minder tijd voor problemen .
En de keerzijde: prestatiemaatschappij -> meer werkdruk-> stress/depressie.
pi_88053910
quote:
Minder tijd voor het zelf, denk ik. Weinig rust, teveel spanningen je moet aan zoveel voldoen wil je vol op meedraaien in deze maatschappij nml.
pi_88053915
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 02:01 schreef vronie het volgende:
Aan te doen.
Hoe is het nu met jouw moeder dan?
Noot noot.
pi_88053952
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 02:00 schreef Twinsoulsister het volgende:

[..]

Misschien komt er een dag waarop jij ook beseft dat de wereld niet zo lief in elkaar zit als jij denkt.
Hoezo autistisch?
Ik ben zeker niet naïef, dus ik vertrouw niet iedereen. Maar met een beetje mensenkennis en vertrouwen en openheid van jouw kant, valt het allemaal erg mee.

Autistisch in de zin van in jezelf gekeerd, going solo, eigen gang gaan zonder iemand om je heen. Dat was je advies o.i.d., om niemand te vertrouwen.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 02:04:53 #74
321876 Cherna
Fuck the System
pi_88053955
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 01:59 schreef Twinsoulsister het volgende:

[..]

Laat dat een les zijn voor velen.
Het is niet te voorkomen. Het overkomt je of je nu wilt of niet. Zelfmoord heeft veelal met depressiviteit te maken en dat kan nog erfelijk zijn ook, Medicijnen en andere hulp kan een uitkomst zijn om het te voorkomen
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_88053963
quote:
Om dit mijn man,en dochters en klieinkinderen
Aan te doen.
pi_88053995
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 02:04 schreef Boudibou het volgende:

[..]

Ik ben zeker niet naïef, dus ik vertrouw niet iedereen. Maar met een beetje mensenkennis en vertrouwen en openheid van jouw kant, valt het allemaal erg mee.

Autistisch in de zin van in jezelf gekeerd, going solo, eigen gang gaan zonder iemand om je heen. Dat was je advies o.i.d., om niemand te vertrouwen.
Ik snap je punt niet helemaal, jij valt hierover, ik niet.
Je bent behoorlijk fel in je reactie, voor mij is dit een futuliteit als antwoord.
Read between the lines
pi_88054008
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 02:04 schreef Cherna het volgende:

[..]

Het is niet te voorkomen. Het overkomt je of je nu wilt of niet. Zelfmoord heeft veelal met depressiviteit te maken en dat kan nog erfelijk zijn ook, Medicijnen en andere hulp kan een uitkomst zijn om het te voorkomen
Soms zijn medicijnen erg fout ...
Kan het ook veroorzaken nml. De les ligt hierin dat alles hebben niet zaligmakend is, ook al denken velen van wel
pi_88054198
quote:
sorry, internet viel even weg.

Of het vaker voorkomt weet ik niet, maar heb wel eens cijfers gezien over het aantal mensen die bijv. slaapmiddelen en valium gebruiken.
Dat zijn er echt veel en de vergelijkijng met een kippenfarm die onder controle wordt gehouden door stoffen in het voedsel te mengen komt dan wel eens bij me op.
vandaar o.a. dat alcohol en nicotine nog steeds legaal zijn vermoed ik.
megalomaniac
pi_88054232
quote:
Aan te doen.
hij laat ook kinderen na , schoolgaand.
megalomaniac
pi_88054252
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 02:04 schreef Boudibou het volgende:

[..]

is dat niet narcistisch ?
megalomaniac
pi_88054303
De "waarom"-vraag is juist de slechtste vraag die je kan stellen bij iemand die depressief is. Want die vraagt zich juist af "waarom" hij er mee doorgaat.

Wat je wel kan proberen is om zo iemand meer plezier te bezorgen in het leven, en minder stress kan ook helpen.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 02:50:10 #82
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_88054470
Ik had een vriend.
Hij pleegde zelfmoord.
Als hij geweten had wat hij zijn nabestaanden aan gedaan heeft, dan had ie t niet gedaan.
Achteraf gezien heeft ie er tegen mij ooit eens een opmerking over gemaakt, verder niets.
Hij sloot zich steeds meer af voor zijn omgeving,een eenzame beslissing.
Ik kan het wel beredeneren waarom hij het deed, begrijpen doe ik het niet.
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
  donderdag 28 oktober 2010 @ 03:03:36 #83
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_88054583
quote:
Eén blik op de cijfers voor gebruik van anti-depressivia zou voldoende moeten zijn op die vraag.

Qua aantallen relatief aan de bevolking ben ik echter weer niet bekend met flinke daling of stijging, dus ik neem voor het gemak maar aan dat er geen verschil is.

Al heeft dit voorval waarschijnlijk wel een 'domino effect' via beïnvloeding, waardoor meerdere gevallen bij elkaar vallen.

De NS geeft vermoedelijk om die reden ook geen cijfers voor aanrijdingen vrij. Pas zeer recent is het vermelden van aanrijding als reden voor vertraging e.d. als informatie aangegeven op stations.
pi_88054978
Het heelal bestaat iets van 10 miljard jaar.
éen persoontje leeft circa 70 jaar, (oftewel een picoseconde)
als je dat al niet kan volhouden (afgezien van chronische pijn) , dan mankeert je iets.
megalomaniac
pi_88055003
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 04:30 schreef kitao het volgende:
als je dat al niet kan volhouden (afgezien van chronische pijn) , dan mankeert je iets.
Inmiddels al weer 'bijna' 14 miljard jaar, maar dat doet er niet toe.

Dat de zelfmoordenaar iets 'mankeert' kunnen we best aannemen, maar wat doet het er voor hem toe hoeveel tijd er voor hem was of wat er nog allemaal aan tijd en ruimte na hem komt. Op welke manier zou dat het volhouden wel of niet moeten beinvloeden dan?
pi_88055016
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 04:30 schreef kitao het volgende:
Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik heb twee zware depressieve periodes doorgemaakt in mijn leven, en wees maar zeker dat dat geen pretje is. En dat je er zelfs ook lichamelijke pijn aan overhoudt bv. door de verstoring van je slaapgedrag. Je moet je bv. ook voorstellen wat het met je gemoed doet als je gewoon niet meer buiten wil komen etc.

Uiteindelijk heeft het volgens wetenschappers o.a. te maken met de serotonine-gehaltes in je hersenen. Dat is een natuurlijke stof die je ook kan aanmaken door bv. te sporten.
pi_88055028
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 03:03 schreef Frith het volgende:

[..]

Eén blik op de cijfers voor gebruik van anti-depressivia zou voldoende moeten zijn op die vraag.

Qua aantallen relatief aan de bevolking ben ik echter weer niet bekend met flinke daling of stijging, dus ik neem voor het gemak maar aan dat er geen verschil is.

Al heeft dit voorval waarschijnlijk wel een 'domino effect' via beïnvloeding, waardoor meerdere gevallen bij elkaar vallen.

De NS geeft vermoedelijk om die reden ook geen cijfers voor aanrijdingen vrij. Pas zeer recent is het vermelden van aanrijding als reden voor vertraging e.d. als informatie aangegeven op stations.
Dat is op zich een zeer redelijke stelling .

Probleem is alleen dat je niet weet of de hulpverlening sterk verbeterd is ( en er dus meer mensen geholpen worden aan bijvoorbeeld antidepressiva) Óf er meer mensen iets mankeren geestelijk gezien ?

Vroeger was er natuurlijk een stuk minder aandacht en kennis . Dat er nu meer mensen in de molen zitten van een psychiatrische/psychologische behandeling zegt in absolute zin niet zo veel.

Wel zou je het aantal zelfmoorden als abstract feit kunnen nemen, en de waarden van vroeger vergelijken met de waarden nu .
Groetjes, Ezio.
pi_88055068
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 04:39 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

Inmiddels al weer 'bijna' 14 miljard jaar, maar dat doet er niet toe.
2.Terugrekenend aan de hand van de Wet van Hubble werd door Edwin Hubble de leeftijd geschat op zo'n 10 miljard jaar. Probleem hierbij is het bepalen van de Hubbleconstante, omdat afstandsbepaling in het verre heelal zeer moeilijk is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Leeftijd_van_het_heelal
whatever.
quote:
Dat de zelfmoordenaar iets 'mankeert' kunnen we best aannemen, maar wat doet het er voor hem toe hoeveel tijd er voor hem was of wat er nog allemaal aan tijd en ruimte na hem komt. Op welke manier zou dat het volhouden wel of niet moeten beinvloeden dan?
voor hem weet ik niet, maar voor mij betekent dat dus dat mijn bewuste periode dermate kort is over het geheel gezien dat het niet eens de moeite is om je daar druk over te maken.
megalomaniac
pi_88055084
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 05:03 schreef kitao het volgende:

[..]

2.Terugrekenend aan de hand van de Wet van Hubble werd door Edwin Hubble de leeftijd geschat op zo'n 10 miljard jaar. Probleem hierbij is het bepalen van de Hubbleconstante, omdat afstandsbepaling in het verre heelal zeer moeilijk is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Leeftijd_van_het_heelal
whatever.
[..]

voor hem weet ik niet, maar voor mij betekent dat dus dat mijn bewuste periode dermate kort is over het geheel gezien dat het niet eens de moeite is om je daar druk over te maken.
Nouja, zo'n beetje alle wetenschappers gaan er vanuit dat dit universum zo'n 13,7 miljard jaar oud is, maar dat is voor ons verder ook niet van belang.

100 jaar is verwaarloosbaar als je dat afzet tegen 13,7 miljard jaar, maar waarom zou dat belangrijk zijn? Wat bedoel je precies met 'dat het niet eens de moeite is om je daar druk over te maken'?

[ Bericht 0% gewijzigd door Lo-Fi op 28-10-2010 05:20:29 ]
pi_88055090
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 05:14 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

Nouja, zo'n beetje alle wetenschappers gaan er vanuit dat dit universum zo'n 13,7 miljard jaar oud is, maar dat is voor ons verder ook niet van belang.

100 jaar is verwaarloosbaar als je dat afzet tegen 13,7 miljard jaar, maar waarom zou dat belangrijk zijn? Wat bedoel je precies met 'dat het niet eens de moeite is om je daar druk over te maken'?
gewoon dat je als wezen de kans krijgt om de wonderen der wereld te aanschouwen en dat je dan voortijdig afhaakt terwijl je slechts een minimale tijdfractie is gegeven.
ik vat dat niet.

edit: of zie het anders, 14 miljard jaar is iemand dood, wordt geboren, waarna het wrs weer 14 miljard jaar dood is.
en dan nog die 70/80 jaar niet volhouden?
megalomaniac
pi_88055091
Nu begint het toch wel een beetje een vage, theosofische benadering van zaken te worden :P
Groetjes, Ezio.
pi_88055093
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 05:22 schreef Stokstaart het volgende:
Nu begint het toch wel een beetje een vage, theosofische benadering van zaken te worden :P
het gaat me te ver om alles over die goede bekende te noteren hier, dat begrijp je wel neem ik aan ?
het was overigens al veel eerder een algemene vraag geworden.
megalomaniac
pi_88055098
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 05:21 schreef kitao het volgende:

[..]

gewoon dat je als wezen de kans krijgt om de wonderen der wereld te aanschouwen en dat je dan voortijdig afhaakt terwijl je slechts een minimale tijdfractie is gegeven.
ik vat dat niet.
Er zijn ook gelukkige mensen die zich vrijwel nergens in verdiepen en nooit echt over de wereld / het universum nadenken. Dat heeft allemaal met behoeftes te maken.

Het is natuurlijk ook prachtig dat je als bewust wezen kunt genieten en nadenken over bijv. de natuur, maar wat als dat je niets meer doet? Dat de interesse is verdwenen en dat vooral negatieve emoties overheersen?

Er zijn ook depressieve mensen die niet meer willen luisteren naar hun favoriete muziek, terwijl ze het eerder uren per dag op hadden staan.

Wanneer dit soort zaken lang duren en mensen zelfs gaan denken dat het nooit meer goed komt, dan komen de gedachtes dat ze misschien wel liever niet meer willen leven. Tel daar nog eens bij op angsten, stress, een overdreven schuldgevoel, lichamelijke ongemakken etc. etc.
pi_88055099
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 05:26 schreef kitao het volgende:

[..]

het gaat me te ver om alles over die goede bekende te noteren hier, dat begrijp je wel neem ik aan ?
het was overigens al veel eerder een algemene vraag geworden.
Ik heb het over de benadering van het onderwerp op zich . Niet de feitelijk gebeurtenissen die in de OP beschreven staan ..
Groetjes, Ezio.
pi_88055102
quote:

[..]

Materiele welvaart =/= geestelijke welvaart.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_88055105
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 05:31 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

Er zijn ook gelukkige mensen die zich vrijwel nergens in verdiepen en nooit echt over de wereld / het universum nadenken. Dat heeft allemaal met behoeftes te maken.

Het is natuurlijk ook prachtig dat je als bewust wezen kunt genieten en nadenken over bijv. de natuur, maar wat als dat je niets meer doet? Dat de interesse is verdwenen en dat vooral negatieve emoties overheersen?

Er zijn ook depressieve mensen die niet meer willen luisteren naar hun favoriete muziek, terwijl ze het eerder uren per dag op hadden staan.

Wanneer dit soort zaken lang duren en mensen zelfs gaan denken dat het nooit meer goed komt, dan komen de gedachtes dat ze misschien wel liever niet meer willen leven. Tel daar nog eens bij op angsten, stress, een overdreven schuldgevoel etc. etc.
die mensen missen besef, geloof, verantwoordelijkheidsgevoel, zen, noem maar op.
of ze worden niet goed opgevangen door gezondheidszorg.
ik weet wel dat ik weinig vertrouwen meer heb in de hulpverlening qua arbo-diensten, gezondheidszorgen, personeelsbeleid , medicijnen e.d.
ik ken ook iemand die staat dus wel echt aan de "onderkant van de ladder" , ik ga me afvragen of ik niet beter zijn kant kan kiezen ipv die schijnheilige griebuszooi wat zich zgn. 'beschaafde samenleving' noemt.
megalomaniac
pi_88055113
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 05:38 schreef kitao het volgende:

[..]

die mensen missen besef, geloof, verantwoordelijkheidsgevoel, zen, noem maar op.
of ze worden niet goed opgevangen door gezondheidszorg.
Ach, uiteindelijk zijn het gewoon processen in de hersenen die dat gevoel veroorzaken. Bijvoorbeeld een enorme emotionele vlakheid, angsten etc.

Je hebt het dus over zieke mensen. Met behulp van medicatie en eventueel therapie kan dat wel weer beter worden, maar dat is helaas niet altijd zo.

Dan kun jij beginnen over geloof, zen etc., maar welke betekenis hebben die woorden in relatie tot de problematiek?
pi_88055125
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 05:44 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

Ach, uiteindelijk zijn het gewoon processen in de hersenen die dat gevoel veroorzaken. Bijvoorbeeld een enorme emotionele vlakheid, angsten etc.

Je hebt het dus over zieke mensen. Met behulp van medicatie en eventueel therapie kan dat wel weer beter worden, maar dat is helaas niet altijd zo.

Dan kun jij beginnen over geloof, zen etc., maar welke betekenisn hebben die woorden in relatie tot de problematiek?
mag toch duidelijk zijn?
ondanks een oorlogvrij leven zonder veel lijden, met hulpverleners op ieder hoek, zelfs voor dieren, met voedselaanbod tot aan de sky, plegen mensen nog steeds zelfmoord, in goede gezondheid.
wtf is dat ?!
deze huidige structuurindeling is mismaakt.
megalomaniac
pi_88055138
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 05:52 schreef kitao het volgende:
ondanks een oorlogvrij leven zonder veel lijden, met hulpverleners op ieder hoek, zelfs voor dieren, met voedselaanbod tot aan de sky, plegen mensen nog steeds zelfmoord, in goede gezondheid.
wtf is dat ?!
Je maakt weer dezelfde denkfout als toen je begon over die goede baan, dat mooie huis etc. Jij lijkt te denken dat als de omstandigheden maar 'goed' zijn - genoeg eten, mensen om je heen etc. -, dat ook ieder mens wel gelukkig is, maar dat is een misvatting.

Je gaat totaal voorbij aan de neurobiologische factoren die ook een grote rol spelen. De aanmaak van allerlei stofjes in de hersenen die bepalend zijn voor emotie, angsten etc. Het karakter van iemand dat bepaalt hoe er met bepaalde (vervelende) situaties wordt omgegaan.. Uiteindelijk ben je als mens niet veel meer dan je hersenen.

Je lijkt er gewoon niet mee om te kunnen gaan dat er niet altijd een direct aanwijsbare oorzaak is voor ongeluk.

Je kunt er heel bitter en vol onbegrip op blijven reageren, maar misschien accepteer je het wat meer als je je er wat meer in verdiept.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 06:09:19 #100
262650 kitao
prikplaatje
pi_88055145
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 06:04 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

Je maakt weer dezelfde denkfout als toen je begon over die goede baan, dat mooie huis etc. Jij lijkt te denken dat als de omstandigheden maar 'goed' zijn - genoeg eten, mensen om je heen etc. -, dat ook ieder mens wel gelukkig is, maar dat is een misvatting.

Je gaat totaal voorbij aan de neurobiologische factoren die ook een grote rol spelen. De aanmaak van allerlei stofjes in de hersenen die emotie, angsten etc. bepalen.

Je lijkt er gewoon niet mee om te kunnen gaan dat er niet altijd een direct aanwijsbare oorzaak is voor ongeluk.

Je kunt er heel bitter en vol onbegrip op blijven reageren, maar misschien accepteer je het wat meer als je je er wat meer in verdiept.
ik weet ook waar jij heen wil gaan.
alles relateren naar de structuur van iemands hersenen.
daarmee wordt dan getracht verslavingen, crimineel gedrag, psychopatie, autisme enz. mee te verklaren.
iedereen die dan daar aan 'verloren gaat' is dan slechts een gevalletje van aangeboren motorisme waar helaas niets aan te doen is.
zo verklaarden ze vroeger ook de bliksem in de wolken.
megalomaniac
pi_88055151
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 06:09 schreef kitao het volgende:

[..]

ik weet ook waar jij heen wil gaan.
alles relateren naar de structuur van iemands hersenen.
daarmee wordt dan getracht verslavingen, crimineel gedrag, psychopatie, autisme enz. mee te verklaren.
iedereen die dan daar aan 'verloren gaat' is dan slechts een gevalletje van aangeboren motorisme waar helaas niets aan te doen is.
zo verklaarden ze vroeger ook de bliksem in de wolken.
Daar wil ik zeker niet alleen heen. En dat er helemaal niets aan te doen is, is in veel gevallen ook niet waar. Dat beweert ook niemand.

Maar het is wel schrijnend om te zien dat jij je enkel zo focust op materiele zaken en omstandigheden. Ik garandeer je dat je op deze wijze er nooit iets van zult begrijpen, maar misschien is dat ook wel wat je wil.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 06:17:09 #102
262650 kitao
prikplaatje
pi_88055160
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 06:12 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

Daar wil ik zeker niet alleen heen. En dat er helemaal niets aan te doen is, is in veel gevallen ook niet waar. Dat beweert ook niemand.

Maar het is wel schrijnend om te zien dat jij je enkel zo focust op materiele zaken en omstandigheden. Ik garandeer je dat je op deze wijze er nooit iets van zult begrijpen, maar misschien is dat ook wel wat je wil.
sorry, ik waardeer je reacties, ik kan het enkel niet begrijpen en ja, ik denk regelmatig dat deze huidige vorm van onpersoonlijk samenleven ondergeschikt aan het geld verdienen mensen teveel onder druk zet.
megalomaniac
pi_88055170
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 06:17 schreef kitao het volgende:

[..]

sorry, ik waardeer je reacties, ik kan het enkel niet begrijpen en ja, ik denk regelmatig dat deze huidige vorm van onpersoonlijk samenleven ondergeschikt aan het geld verdienen mensen teveel onder druk zet.
De zaken die jij noemt kunnen ook wel een rol spelen, maar het is ook niet per se het 1 of het ander.

Maar je ziet toch zelf ook dat mensen heel verschillend op een situatie kunnen reageren? Het overlijden van een moeder binnen een gezin kan voor het ene kind heel anders zijn dan voor het andere kind. Het ene kind kan er vrij goed mee omgaan en houdt zich sterk en het andere kind kan maanden of zelfs jarenlang depressief zijn, angstig etc.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 06:31:00 #104
262650 kitao
prikplaatje
pi_88055175
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 06:25 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

De zaken die jij noemt kunnen ook wel een rol spelen, maar het is ook niet per se het 1 of het ander.

Maar je ziet toch zelf ook dat mensen heel verschillend op een situatie kunnen reageren? Het overlijden van een moeder binnen een gezin kan voor het ene kind heel anders zijn dan voor het andere kind. Het ene kind kan er vrij goed mee omgaan en houdt zich sterk en het andere kind kan maanden of zelfs jarenlang depressief gedrag vertonen.
ik weet het.
maar dat is altijd nog iets anders als van een brug af springen om er zelf ook maar een eind aan te maken.
megalomaniac
pi_88055188
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 06:31 schreef kitao het volgende:

[..]

ik weet het.
maar dat is altijd nog iets anders als van een brug af springen om er zelf ook maar een eind aan te maken.
Natuurlijk, maar het geeft wel aan dat voor een deel ook genetisch is bepaald hoe iemand met vervelende situaties om gaat en er bestaat ook geen twijfel over dat de ene persoon veel meer aanleg heeft om depressief te worden dan een ander persoon. Net zoals dat dat geldt voor bijv. schizofrenie.

Het is ook niet zo belangrijk om je te kunnen inleven in iemand die zelfmoord zou willen plegen, maar je zou wel moeten inzien dat een goede baan, een mooi huis en een leuke vrouw, geen garantie zijn dat iemand zich gelukkig voelt.
pi_88055203
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 06:40 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

Natuurlijk, maar het geeft wel aan dat voor een deel ook genetisch is bepaald hoe iemand met vervelende situaties om gaat en er bestaat ook geen twijfel over dat de ene persoon veel meer aanleg heeft om depressief te worden dan een ander persoon. Net zoals dat dat geldt voor bijv. schizofrenie.

Het is ook niet zo belangrijk om je te kunnen inleven in iemand die zelfmoord zou willen plegen, maar je zou wel moeten inzien dat een goede baan, een mooi huis en een leuke vrouw, geen garantie zijn dat iemand zich gelukkig voelt.
Het is inderdaad nog veel belangrijker om in te zien dat wat jij ziet als een goede baan, een geweldig huis en een gruwelijk sexy wijf voor zo iemand eigenlijk niks voorstelt.
pi_88055529
Zwakkelingen zijn het, zie het als survival of the fittest.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  donderdag 28 oktober 2010 @ 10:10:26 #108
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_88057413
Ik denk eerder (psychisch-)eenzame mensen.
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
pi_88061914
wat een reden zou zijn voor zelfmoord : (kijkend naar mezelf en waar ik mee zit).

- eenzaamheid (geen vriendin, geen vrienden, dus zeg maar het gevoel hebben dat je geliefd ben)
- Geen waardering krijgen. (bv in je werk, iedereen heeft soms een schouderklopje nodig of een spreekwoordelijke veer in de kont)
- Gevoel dat je er niet bij hoort. (dus het gevoel alsof je een Alient bent tussen de mensen en je dus heel ongemakkelijk voelt)
- je minderwaardig voelen. (dus iedereen is velen malen beter, knapper, slimmer, sneller, rijker)
- Gevoel dat niemand je in de buurt wilt hebben (dus ongewenst).

dat zijn wat punten die zo in me hoofd schieten als ik eraan denk maar zullen vast wel genoemd zijn al.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 13:02:06 #110
262650 kitao
prikplaatje
pi_88062896
@Kevin.

Jij 'praat' er tenminste over, dan moet een volgende stap richting hulp ook niet zo moeilijk zijn toch?
Deze bekende waar ik het over had liet juist niets merken en had al reizen geboekt en er was volgens de berichten niets met hem aan de hand, alles ging prima.

Ik heb het nu ook in een groep gegooid en het heeft mij redelijk geholpen om deze tegenslag iets beter te verwerken.

c_/
megalomaniac
pi_88063796
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 13:02 schreef kitao het volgende:
@Kevin.

Jij 'praat' er tenminste over, dan moet een volgende stap richting hulp ook niet zo moeilijk zijn toch?
Deze bekende waar ik het over had liet juist niets merken en had al reizen geboekt en er was volgens de berichten niets met hem aan de hand, alles ging prima.

Ik heb het nu ook in een groep gegooid en het heeft mij redelijk geholpen om deze tegenslag iets beter te verwerken.

c_/
naja 'praat' :P ik plomp het op een forum neer :) IRL denkt iedereen dat het koek en ei is.. val liever niemand lastig met mijn problemen aangezien ik mezelf niet belangrijk genoeg vind.... maargoed, wil dit topic niet hijacken :) Soz !

en tja, zelfmoord plan je niet echt....ik dacht met me 25ste er een einde aan de maken (3 dagen geleden was ik jarig ;) ) maar der kwam toch nog een sprankeltje hoop (inmiddels is die hoop weer weg hoor) maar dat geeft toch weer aan dat zoiets niet te plannen valt.. is meer een impulsief iets (voel me nu wel goed maar misschien morgen weer zo brak en depri als de nete)
pi_88064035
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 13:02 schreef kitao het volgende:
@Kevin.

Nou ja, die mensen met een depressie waar je het over hebt leven ook met een grote druk om "normaal" te lijken.

Je kan het misschien het best vergelijken met de standaardvraag "Hé, hoe gaat het?" Als je daar elke keer "Slecht" op zou antwoorden, dan zouden mensen je al snel vreemd gaan bekijken, dus doe je dat niet.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 13:36:14 #113
262650 kitao
prikplaatje
pi_88064242
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 13:24 schreef Kevin24 het volgende:

[..]

naja 'praat' :P ik plomp het op een forum neer :) IRL denkt iedereen dat het koek en ei is.. val liever niemand lastig met mijn problemen aangezien ik mezelf niet belangrijk genoeg vind.... maargoed, wil dit topic niet hijacken :) Soz !

en tja, zelfmoord plan je niet echt....ik dacht met me 25ste er een einde aan de maken (3 dagen geleden was ik jarig ;) ) maar der kwam toch nog een sprankeltje hoop (inmiddels is die hoop weer weg hoor) maar dat geeft toch weer aan dat zoiets niet te plannen valt.. is meer een impulsief iets (voel me nu wel goed maar misschien morgen weer zo brak en depri als de nete)
Ik adviseer je toch om naar een huisarts te gaan Kevin, ik begin me nu toch wel een beetje zorgen om je te maken.
Pas 25, gefeliciteerd !
(als ik het goed lees ;)

De huisarts verwijst je zonder problemen naar de GGZ en dat valt onder je ziekteverzekering dus dan kom je ook lotgenoten tegen vermoed ik en het kost je niets extra's.

Ps, ik moet weg nu.
(en je komt op mij niet over als een alien)
:)

[ Bericht 1% gewijzigd door kitao op 28-10-2010 13:45:04 ]
megalomaniac
  donderdag 28 oktober 2010 @ 14:47:58 #114
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_88067038
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 00:49 schreef kitao het volgende:
Vandaag het bericht gekregen dat een collega die ik al 9 ken en waar ik een jaar of 4 mee heb samengewerkt in hetzelfde team zelfmoord heeft gepleegd.
Een maand of 5 geleden zat hij bij het afvloeiende personeel maar had voldoende mogelijkheden om elders werk te vinden.
Kan het hierdoor komen of spelen er bij dit soort drastische beslissingen meerdere oorzaken?

Wat wel opviel is dat hij vlak daarvoor aan degenen die nog contact hadden met hem vertelde over nieuwe plannen, reizen naar Azie die al geboekt waren en dan : plof, einde oefening.

Wat bezielt zo iemand ?
Tja, mensen hebben vaak toch een masker op naar de buitenwereld en laten niet merken hoe ze zich diep van binnen voelen. Ik weet daar alles van zeg maar dus mij verbazen dit soort nieuwsberichten me dan ook niets.

[ Bericht 0% gewijzigd door Metro2005 op 28-10-2010 16:31:15 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_88068255
Het verbaast mij eigenlijk meer dat mensen zoiets als TS van dichtbij mee moeten maken voordat ze beseffen dat er eventueel 'veel' mensen met een masker op lopen op bijv. het werk, school, maar ook binnen de familie.

Dat wil niet zeggen dat je niemand kunt vertrouwen, maar het feit dat een collega overkomt als een vrolijke, vriendelijke vent, zegt vrijwel niets.
pi_88068886
Mensen die echt zelfmoord willen plegen laten dat vaak niet blijken, ze willen geen hulp want ze hebben al een besluit genomen en gedragen zich daarom naar de buitenwereld toe alsof er niks aan de hand is en dan ineens hoor je dat ze voor de trein zijn gesprongen, natuurlijk willen sommige mensen wel hulp voor hun problemen maar dan is de hulpverlening er niet op tijd mee of het helpt gewoon niet en is het leven gewoon te pijnlijk om ermee door te gaan. Ik vind het altijd wel erg voor de mensen die om hun geven maar je weet nooit wat er in hun hoofd heeft gespeeld en hoe ze zich hebben gevoeld.
pi_88073655
Van de week zat ik in de trein richting Utrecht.
Het was rond 14.50u, en ineens gaat de trein rap tempo minderen en staan we rond het station van Gouda ineens stil .. zonder duidelijke reden.
10 minuten later zien we langs de trein wat mensen lopen van de politie en de brandweer.
De machinist riep rond dat er een ''ongeluk'' was gebeurd en dat we dus moesten wachten .. hoe lang kon hij niet vertellen.

Inmiddels een half uur verder kwam de machinist met nieuwe informatie, we mochten pas doorrijden als de politie toestemming daarvoor gaf.
5 minuten later kregen we toestemming dat we voorzichtig door mochten rijden.
En je voelt het al aankomen ....

Langs het spoor lag een persoon met vuilniszakken over zich heen en een andere trein stond stil.
Het was allemaal zo duidelijk zichtbaar..

Angstaanjagend om te zien.
l'état, c'est moi!
  donderdag 28 oktober 2010 @ 18:12:10 #118
322685 AIE
Utterly Random
pi_88073976
Ik heb een tijd lang zelf aan zelfdoding gedacht. Maar iemand die ik ken heeft het daadwerkelijk geprobeerd.
Dit is iets dat hij een tijd geleden voor me schreef. Tijdens een behandeling waar we in zaten.

"Zelfmoord was voor mij de laatste keuze die ik kon maken nadat alle keuzes waren afgenomen.
Op het moment dat ik in die situatie zat ontstond er een onbeschrijfelijk gevoel van verlies.
Ik was mijzelf kwijt, de mensen om mij heen, ik werd nergens meer gelukkig van. Dingen zoals muziek waar ik normaal van opfleurde hadden geen enkel effect meer op me. Ik werd geleefd door het dag en nacht ritme van opstaan werken slapen etc... Tot ik dat ook kwijt raakte.

Na de poging werd ik in het ziekenhuis wakker waarna ik de juiste hulp heb gehad."

Ik heb er een stukje uitgeknipt uit respect voor hem. Geeft misschien een nieuw perspectief op dit probleem.
Als mensen dit doen hebben ze in hun beleving echt geen andere keuze meer, en zijn ze tenzij de poging faalt vaak niet meer te helpen. Dit is een serieus probleem, en de oorzaken ervoor zijn uiteenlopend.
Redenen om te leven zijn voor iedereen persoonlijk. En alle redenen kunnen van iedereen worden afgenomen. Wij hebben allemaal een breekpunt.
Alea Iacta Est
pi_88076502
quote:

[..]

En wat is er voor nodig voor zo'n doorzetter als jij gaat opgeven?
  donderdag 28 oktober 2010 @ 20:16:57 #120
262650 kitao
prikplaatje
pi_88078411
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 15:21 schreef Lo-Fi het volgende:
Het verbaast mij eigenlijk meer dat mensen zoiets als TS van dichtbij mee moeten maken voordat ze beseffen dat er eventueel 'veel' mensen met een masker op lopen op bijv. het werk, school, maar ook binnen de familie.

Dat wil niet zeggen dat je niemand kunt vertrouwen, maar het feit dat een collega overkomt als een vrolijke, vriendelijke vent, zegt vrijwel niets.
Dan schat je mij toch enigzins verkeerd in, ik had namelijk al een achterdochtig karakter en dit bevestigt het weer eens, hetgeen ik niet gunstig vind voor mezelf.
Maar jij hebt het slachtoffer niet gekend, zoals gezegd kwam hij juist heel joviaal over, hoewel ik hem de laatste 5 maanden niet meer had gezien. Je gaat ook geen reizen boeken als je zwaar depri bent lijkt mij, dus dit was wellicht meer dan een masker, een soort shapeshifter.

Om zoiets te vermoeden moet je echt paranoïa zijn volgens mij.

megalomaniac
pi_88078481
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 20:16 schreef kitao het volgende:
Maar jij hebt het slachtoffer niet gekend, zoals gezegd kwam hij juist heel joviaal over, hoewel ik hem de laatste 5 maanden niet meer had gezien.
Dat klopt, maar zoals we al aangaven zegt dat dus niet zoveel.

Je sprak o.a. hier al je verbazing uit:

quote:

Ik kan dit echt niet vatten en ik kon hem vrij goed en zoiets had ik echt nooit verwacht omdat hij vrijwel altijd juist heel joviaal en vriendelijk overkwam.[/b]
pi_88078826
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 20:16 schreef kitao het volgende:

[..]

Je gaat ook geen reizen boeken als je zwaar depri bent lijkt mij
Wel dus...het is een poging om te ontsnappen. Echter koos hij dus uiteindelijk voor het eeuwige.
Weer wat nieuws geleerd, niet waar? Je klinkt als iemand die denkt de bodem wel te kennen, maar zelf nog nooit ECHT de bodem heeft berijkt ;)
  donderdag 28 oktober 2010 @ 20:32:42 #123
262650 kitao
prikplaatje
pi_88079067
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 20:18 schreef Lo-Fi het volgende:

Dat klopt, maar zoals we al aangaven zegt dat dus niet zoveel.

Je sprak o.a. hier al je verbazing uit:
[..]
Ik heb nog wel meer uitgesproken, o.a. dat wmb hieruit blijkt dat zowat niemand meer te vertrouwen is.
Echt jammer dat dit bevestigd wordt en dat je dus vrijwel gedwongen wordt om iedere handeling of bewering van een ander op een weegschaal te moeten gaan leggen. Iets wat ik niet als gunstig zie om zo andere mensen te bejegenen.
zie quote:

quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:07 schreef kitao het volgende:

moet erbij zeggen dat er nu toch wel wat verhalen naar boven komen over voorgaande depressies maar daar is toch medicatie voor ?

En dan rijst toch ook de vraag : is zo iemand geestelijk niet goed bij en wat voor bizarre dingen kan iemand nog meer verwachten uit direkte omgeving , amokmakers, psychopaten,verraders enz. ?
Je wordt er bekant paranoia van.
megalomaniac
pi_88079327
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 20:32 schreef kitao het volgende:
Ik heb nog wel meer uitgesproken, o.a. dat wmb hieruit blijkt dat zowat niemand meer te vertrouwen is.
Echt jammer dat dit bevestigd wordt en dat je dus vrijwel gedwongen wordt om iedere handeling of bewering van een ander op een weegschaal te moeten gaan leggen. Iets wat ik niet als gunstig zie om zo andere mensen te bejegenen.
Genoeg mensen zijn wel te vertrouwen en wanneer een collega een masker draagt, heb je daar in de meeste gevallen ook niet direct zo'n last van.

Waarom zou iemand, die jou ziet als een vriendelijke collega waar hij verder weinig mee heeft, jou inlichten over bijvoorbeeld het feit dat hij geregeld last heeft van neerslachtige gevoelens etc.

Het enige dat ik met grote zekerheid kan zeggen, is dat het feit dat iemand vriendelijk overkomt, geen garantie is dat hij zich gelukkig voelt. Het is ook niet iets waar je in het dagelijks leven teveel bij stil moet staan, want je hebt er verder totaal geen invloed op.

Er zijn simpelweg geen zekerheden. In elk (groot) bedrijf lopen wel mensen rond met een psychopathische persoonlijkheidsstoornis, maar daar komt men vaak pas laat / niet achter. Het is ook niet zo dat die mensen vanaf dag 1 per se slecht functioneren.

Ik word daar niet paranoïde van. Jij misschien wel..

[ Bericht 0% gewijzigd door Lo-Fi op 28-10-2010 20:49:26 ]
pi_88079974
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 20:32 schreef kitao het volgende:
[quote]

[/quote]

Wat ik al eerder zei, als je de carriere race niet meer kunt bijhouden, kunnen zelfs de allersterksten langzaam gesloopt worden. Het zou zomaar kunnen dat hij zelf niet eens ECHT doorhad dat het voor hem tijd was gas terug te nemen.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 20:55:22 #126
262650 kitao
prikplaatje
pi_88080074
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 20:39 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

Genoeg mensen zijn wel te vertrouwen en wanneer een collega een masker draagt, heb je daar in de meeste gevallen ook niet direct zo'n last van.
hangt ervan af, als zo iemand interesse toont in jou, vertrouwelijk overkomt en vervolgens allerlei dingen achter je rug om gaat lopen vertellen dan kan dit best vervelende consequenties hebben.
quote:
Waarom zou iemand, die jou ziet als een vriendelijke collega waar hij verder weinig mee heeft, jou inlichten over bijvoorbeeld het feit dat hij geregeld last heeft van neerslachtige gevoelens etc.
Ik zelf heb weinig op met collega's, als de bel gaat dan keer ik huiswaarts en zie die mensen dan liever niet meer in mijn privéleven.
Bij anderen is dat niet zo, die nemen juist wel veel contact op en van hun hoorde ik dus ook dat alles prima leek te gaan. En natuurlijk, er komen dan ook de verhalen van : ja , hij heeft het er vaker over gehad dat het niet helemaal lekker zat. Maar dat is meer om te verhullen dat ze er ook geen kijk op hadden naar mijn mening.
quote:
Het enige wat ik met grote zekerheid kan zeggen is dat het feit dat iemand vriendelijk overkomt, geen garantie is dat hij zich gelukkig voelt. Het is ook niet iets waar je in het dagelijks leven teveel bij stil moet staan, want je hebt er verder totaal geen invloed op.
Dat laatste ben ik dan niet met je eens, en dat komt waarschijnlijk omdat jij geloof hecht aan voorgeprogrammeerde hersencellen en neuronen die iedere vrije wil zouden ontnemen.
Ik denk juist dat zo iemand wel in leven had kunnen blijven als de hulpverlening eerdere signalen beter had opgepikt of indien hij nog gewoon op zijn oude stekje aan het werk had kunnen blijven.
Feit ook dat een aantal zaken niet speelden : geen fysieke ongezondheid, geen enorme financiele schulden, geen uitzicht op een niet-veranderende toekomst enz., plus het feit dat er ook kinderen waren die zorg nodig hebben, maakt het voor mij vrijwel onbegrijpelijk.
megalomaniac
pi_88080514
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 20:55 schreef kitao het volgende:

[..]

hangt ervan af, als zo iemand interesse toont in jou, vertrouwelijk overkomt en vervolgens allerlei dingen achter je rug om gaat lopen vertellen dan kan dit best vervelende consequenties hebben.
[..]

Ik zelf heb weinig op met collega's, als de bel gaat dan keer ik huiswaarts en zie die mensen dan liever niet meer in mijn privéleven.
Bij anderen is dat niet zo, die nemen juist wel veel contact op en van hun hoorde ik dus ook dat alles prima leek te gaan. En natuurlijk, er komen dan ook de verhalen van : ja , hij heeft het er vaker over gehad dat het niet helemaal lekker zat. Maar dat is meer om te verhullen dat ze er ook geen kijk op hadden naar mijn mening.
[..]

Dat laatste ben ik dan niet met je eens, en dat komt waarschijnlijk omdat jij geloof hecht aan voorgeprogrammeerde hersencellen en neuronen die iedere vrije wil zouden ontnemen.
Ik denk juist dat zo iemand wel in leven had kunnen blijven als de hulpverlening eerdere signalen beter had opgepikt of indien hij nog gewoon op zijn oude stekje aan het werk had kunnen blijven.
Feit ook dat een aantal zaken niet speelden : geen fysieke ongezondheid, geen enorme financiele schulden, geen uitzicht op een niet-veranderende toekomst enz., plus het feit dat er ook kinderen waren die zorg nodig hebben, maakt het voor mij vrijwel onbegrijpelijk.
Het gaat in deze context over het maskeren van gevoelens. Niet over het praten achter iemands rug / liegen.

Dat hun zeggen dat alles prima leek te gaan zegt niets. Hij kan hen maar zeer selectief hebben ingelicht of misschien zijn zij slecht in staat om een verhaal te doorgronden. Dat kun je niet beoordelen.

Het is geen kwestie van 'geloven in voorgeprogrammeerde hersencellen', maar simpelweg weten vanuit de wetenschap dat er ook allerlei biologische factoren mee (kunnen) spelen. Er wordt ook nergens gezegd dat zijn zelfmoord onvermijdelijk was.

We hebben totaal geen inzicht in de laatste periode van zijn leven, dus wat kunnen we zeggen over hulpverlening, medicatie etc.? Eigenlijk niets.

Dat jij vanuit de ivoren toren oordeelt dat er wel degelijk zicht was op een betere toekomst is leuk en aardig, maar dat doet niet ter zake. Het gaat erom hoe hij dat op dat moment beleefde - vergeet niet dat dergelijke mensen vaak een verstoord beeld hebben van de realiteit - en dat weet jij dus niet.

Dat verhaal van geen schulden, een goede (fysieke) gezondheid hebben we al tot in den treure besproken, dus daar ga ik niet meer op in.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 21:33:02 #128
262650 kitao
prikplaatje
pi_88082176
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 21:04 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

Het gaat in deze context over het maskeren van gevoelens. Niet over het praten achter iemands rug / liegen.

Dat hun zeggen dat alles prima leek te gaan zegt niets. Hij kan hen maar zeer selectief hebben ingelicht of misschien zijn zij slecht in staat om een verhaal te doorgronden. Dat kun je niet beoordelen.

Het is geen kwestie van 'geloven in voorgeprogrammeerde hersencellen', maar simpelweg weten vanuit de wetenschap dat er ook allerlei biologische factoren mee (kunnen) spelen. Er wordt ook nergens gezegd dat zijn zelfmoord onvermijdelijk was.

We hebben totaal geen inzicht in de laatste periode van zijn leven, dus wat kunnen we zeggen over hulpverlening, medicatie etc.? Eigenlijk niets.

Dat jij vanuit de ivoren toren oordeelt dat er wel degelijk zicht was op een betere toekomst is leuk en aardig, maar dat doet niet ter zake. Het gaat erom hoe hij dat op dat moment beleefde - vergeet niet dat dergelijke mensen vaak een verstoord beeld hebben van de realiteit - en dat weet jij dus niet.

Dat verhaal van geen schulden, een goede (fysieke) gezondheid hebben we al tot in den treure besproken, dus daar ga ik niet meer op in.
Ik ben geneigd je gelijk te geven; doe dat ook op veel punten, ware het het niet dat je naar mijn idee jezelf hier tegenspreekt :
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 20:39 schreef Lo-Fi het volgende:

Het enige dat ik met grote zekerheid kan zeggen, is dat het feit dat iemand vriendelijk overkomt, geen garantie is dat hij zich gelukkig voelt. Het is ook niet iets waar je in het dagelijks leven teveel bij stil moet staan, want je hebt er verder totaal geen invloed op.
quote:

Het is geen kwestie van 'geloven in voorgeprogrammeerde hersencellen', maar simpelweg weten vanuit de wetenschap dat er ook allerlei biologische factoren mee (kunnen) spelen.
Er wordt ook nergens gezegd dat zijn zelfmoord onvermijdelijk was.
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 06:04 schreef Lo-Fi het volgende:

Je gaat totaal voorbij aan de neurobiologische factoren die ook een grote rol spelen. De aanmaak van allerlei stofjes in de hersenen die bepalend zijn voor emotie, angsten etc. Het karakter van iemand dat bepaalt hoe er met bepaalde (vervelende) situaties wordt omgegaan..
Uiteindelijk ben je als mens niet veel meer dan je hersenen.

megalomaniac
  donderdag 28 oktober 2010 @ 21:38:12 #129
262650 kitao
prikplaatje
pi_88082447
quote:

(deze posts moeten splitsen vanwege te lange teksten.)

goed, laat ik het anders brengen dan door een serieuze vraag aan jou te stellen:

als je de zelfmoordcijfers bekijkt in nederland, hioeveel procent is dat dan bij mensen die 'onderaan de ladder staan' en voor hoeveel procent is dat bij mensen die de bijkomende problemen die ik eerder opnoemde zoals schulden, verslavingen , uitzichtloosheid, en fysieke ongezondheid niet hebben ?

Lijkt mij zeer sterk dat dit 50/50 is.
megalomaniac
  donderdag 28 oktober 2010 @ 21:46:24 #130
262650 kitao
prikplaatje
pi_88082940
quote:

door belastende info te verkrijgen binnen een vertrouwelijke sfeer met het doel die te misbruiken heb je dus wel degelijk een masker nodig.
quote:
mee eens
quote:
niet veel inderdaad, wel is zeker dat het ook niet geslaagd was.
quote:
Dat jij vanuit de ivoren toren oordeelt dat er wel degelijk zicht was op een betere toekomst is leuk en aardig, maar dat doet niet ter zake.
Ik heb anders genoeg probleemgevallen gekend, velen leven ook niet meer dus dat van die ivoren toren is onjuist.
ook ken ik er nog steeds eén, goed zelfs, wachten is totdat hij ook het loodje legt.
quote:
Het gaat erom hoe hij dat op dat moment beleefde - vergeet niet dat dergelijke mensen vaak een verstoord beeld hebben van de realiteit - en dat weet jij dus niet.
mee eens
megalomaniac
pi_88084031
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 21:33 schreef kitao het volgende:

[..]

Ik ben geneigd je gelijk te geven; doe dat ook op veel punten, ware het het niet dat je naar mijn idee jezelf hier tegenspreekt :
[..]

[..]

[..]

Dat heeft niets met tegenspreken te maken. Het laatste gedeelte van de 1e quote gaat erover
dat het voor jou als werkende weinig zin heeft om je constant van collega's af te vragen of ze
zich wel of niet happy voelen. Wetende dat een vriendelijke, joviale collega niet per definitie ook een gelukkig man is. Het gaat erom dat het jezelf constant stellen van die vraag niet van invloed is op zijn geluk of wat hij daarover wenst mede te delen.

Ik doe daarmee geen uitspraken over het feit of hij wel of niet invloed heeft op zijn eigen geluk (dat heeft hij namelijk wel imo). Uiteindelijk ben je als mens qua gevoel, emotie en bewustzijn ook je hersenen, maar ik zou niet weten wat daar nieuw of vreemd aan is.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 22:19:36 #132
262650 kitao
prikplaatje
pi_88084578
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 22:08 schreef Lo-Fi het volgende:

Dat heeft niets met tegenspreken te maken. Het laatste gedeelte van de 1e quote gaat erover
dat het voor jou als werkende weinig zin heeft om je constant van collega's af te vragen of ze
zich wel of niet happy voelen.
ok, als jij met 'je' specifiek mij bedoelde en niet het 'je' in algemene vorm, zoals bij het woord 'men' , dan wordt het iets duidelijker.
En het zal per werk verschillen, voor mijn persoonlijke veiligheid moet ik wel kunnen vertrouwen op deze personen, ook met het verdere verloop van een evt. betere loopbaan.
Als er dan matennaaiers, psychopaten en gestoorden tussen zitten dan voel ik me onzeker.
quote:
Wetende dat een vriendelijke, joviale collega niet per definitie ook een gelukkig man is. Het gaat erom dat het jezelf constant stellen van die vraag niet van invloed is op zijn geluk of wat hij daarover wenst mede te delen.
dan kun je je toch nog afvragen waarom iemand, of zovelen, zich anders voordoen dan dat ze werkelijk zijn.
quote:
Ik doe daarmee geen uitspraken over het feit of hij wel of niet invloed heeft op zijn eigen geluk (dat heefthij wel namelijk wel imo). Uiteindelijk ben je als mens que gevoel en bewustzijn ook je hersenen, maar ik zou niet weten wat daar nieuw of vreemd aan is.
op zich is daar niet veel vreemds aan, ik kreeg alleen sterk de indruk dat jij veel dingen wilde verklaren onder de noemer: 'genetisch bepaald, structuur hersenen' enz.
indien die kant wordt opgegaan is bijv. geen enkele misdadiger verantwoordelijk voor zijn daden.
iets wat ik niet zomaar wil en kan accepteren.
megalomaniac
pi_88084762
quote:
door belastende info te verkrijgen binnen een vertrouwelijke sfeer met het doel die te misbruiken heb je dus wel degelijk een masker nodig.
Dat klopt en dat is ook verwerpelijk, maar daar ging het volgens mij niet over. We kwamen op dat masker-verhaal, omdat we constateerden dat mensen bijvoorbeeld goed in staat zijn om zich vrolijk en relax voor te doen, terwijl ze van binnen ongelukkig zijn.

quote:
Ik heb anders genoeg probleemgevallen gekend, velen leven ook niet meer dus dat van die ivoren toren is onjuist. ook ken ik er nog steeds eén, goed zelfs, wachten is totdat hij ook het loodje legt.
Met die ivoren toren bedoelde ik dat jij vanaf de zijlijn uitspraken doet over de persoon in kwestie. Dat je veel probleemgevallen hebt meegemaakt is natuurlijk allerminst een garantie dat je je goed kon inleven in hem, zeker niet als je niet wist wat er nou eigenlijk speelde in die laatste maanden.
pi_88084775
Topic niet gelezen, maar ik vraag me eerder af waarom zoveel mensen GEEN zelfmoord plegen.

Ik bedoel hiermee bijvoorbeeld mensen die na een auto ongeluk verlamd zijn geraakt en desondanks nog veel plezier in het leven hebben. Petje af voor hen!
  donderdag 28 oktober 2010 @ 22:28:24 #135
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_88085030
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 22:23 schreef JohnSpek het volgende:
Topic niet gelezen, maar ik vraag me eerder af waarom zoveel mensen GEEN zelfmoord plegen.

Ik bedoel hiermee bijvoorbeeld mensen die na een auto ongeluk verlamd zijn geraakt en desondanks nog veel plezier in het leven hebben. Petje af voor hen!
Idd. Als de koek op is en de lasten hoger zijn dan de lusten, de kans op verbetering te klein is... ja, waarom dan niet de stekker er uit trekken? Vind het wel vrij logisch eigenlijk. Waarom iemand dwingen nog 40 jaar te leven in tegenzin en ongeluk? Zijn er kinderen, naasten in het spel.. ja dan is het een stuk lastiger.. maar als je echt op bent, er definitief doorheen zit.. dan is zm misschien meer een bevrijding. :{
pi_88085159
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 22:23 schreef JohnSpek het volgende:

Je bent sterker dan je denkt, in een rolstoel komen is nog niet 't einde van de wereld en de meesten kunnen 1 zo'n klap wel verwerken. Knap, maar hoort er gewoon bij vind ik.

10x achter elkaar een klap krijgen waardoor je steevast uitgeput en gesloopt word en dan gewoon fluitend doorgaan met je leven, DAT vind ik pas echt knap! ...maar tis science fiction.

Vroeger of later breekt iedereen wel, en dat is waar 't hier om gaat.
Er is echt heel veel voor nodig voordat je serieus bij jezelf begint te denken dat zelfmoord zelfs überhaubt een optie is, laat staan dat je op gegeven moment op een puint komt dat je er ZELF van overtuigd bent dat je dood moet.

Ik denk dat veel mensen niet snappen waarom mensen zelfmoord plegen omdat...tsja, ze het niet emotioneel gezien kunnen begrijpen en dat is een beetje 't probleem. Je kunt emoties niet aan iemand leren. Je kunt ze alleen maar leren begrijpen door ze zelf ervaren te hebben.

Iedereen die beweert dat mensen met suicidale tendensen zijkerds zijn, zijn gewoon onwetend en willen niet leren, ze willen alleen maar hun gal spuwen omdat ze blijkbaar zelf iets tegen zwakte hebben. Ligt meer aan die mensen dan aan diegenen die suicidaal zijn naar mijn mening.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 22:35:08 #137
262650 kitao
prikplaatje
pi_88085369
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 22:22 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

Dat klopt en dat is ook verwerpelijk, maar daar ging het volgens mij niet over. We kwamen op dat masker-verhaal, omdat we constateerden dat mensen bijvoorbeeld goed in staat zijn om zich vrolijk en relax voor te doen, terwijl ze van binnen ongelukkig zijn.
[..]

Met die ivoren toren bedoelde ik dat jij vanaf de zijlijn uitspraken doet over de persoon in kwestie. Dat je veel probleemgevallen hebt meegemaakt is natuurlijk allerminst een garantie dat je je goed kon inleven in hem, zeker niet als je niet wist wat er nou eigenlijk speelde in die laatste maanden.
ok.
je weet je goed te verduidelijken, ook al kost het wat extra vragen.

:7
megalomaniac
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')