abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 oktober 2010 @ 20:55:22 #126
262650 kitao
prikplaatje
pi_88080074
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 20:39 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

Genoeg mensen zijn wel te vertrouwen en wanneer een collega een masker draagt, heb je daar in de meeste gevallen ook niet direct zo'n last van.
hangt ervan af, als zo iemand interesse toont in jou, vertrouwelijk overkomt en vervolgens allerlei dingen achter je rug om gaat lopen vertellen dan kan dit best vervelende consequenties hebben.
quote:
Waarom zou iemand, die jou ziet als een vriendelijke collega waar hij verder weinig mee heeft, jou inlichten over bijvoorbeeld het feit dat hij geregeld last heeft van neerslachtige gevoelens etc.
Ik zelf heb weinig op met collega's, als de bel gaat dan keer ik huiswaarts en zie die mensen dan liever niet meer in mijn privéleven.
Bij anderen is dat niet zo, die nemen juist wel veel contact op en van hun hoorde ik dus ook dat alles prima leek te gaan. En natuurlijk, er komen dan ook de verhalen van : ja , hij heeft het er vaker over gehad dat het niet helemaal lekker zat. Maar dat is meer om te verhullen dat ze er ook geen kijk op hadden naar mijn mening.
quote:
Het enige wat ik met grote zekerheid kan zeggen is dat het feit dat iemand vriendelijk overkomt, geen garantie is dat hij zich gelukkig voelt. Het is ook niet iets waar je in het dagelijks leven teveel bij stil moet staan, want je hebt er verder totaal geen invloed op.
Dat laatste ben ik dan niet met je eens, en dat komt waarschijnlijk omdat jij geloof hecht aan voorgeprogrammeerde hersencellen en neuronen die iedere vrije wil zouden ontnemen.
Ik denk juist dat zo iemand wel in leven had kunnen blijven als de hulpverlening eerdere signalen beter had opgepikt of indien hij nog gewoon op zijn oude stekje aan het werk had kunnen blijven.
Feit ook dat een aantal zaken niet speelden : geen fysieke ongezondheid, geen enorme financiele schulden, geen uitzicht op een niet-veranderende toekomst enz., plus het feit dat er ook kinderen waren die zorg nodig hebben, maakt het voor mij vrijwel onbegrijpelijk.
megalomaniac
pi_88080514
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 20:55 schreef kitao het volgende:

[..]

hangt ervan af, als zo iemand interesse toont in jou, vertrouwelijk overkomt en vervolgens allerlei dingen achter je rug om gaat lopen vertellen dan kan dit best vervelende consequenties hebben.
[..]

Ik zelf heb weinig op met collega's, als de bel gaat dan keer ik huiswaarts en zie die mensen dan liever niet meer in mijn privéleven.
Bij anderen is dat niet zo, die nemen juist wel veel contact op en van hun hoorde ik dus ook dat alles prima leek te gaan. En natuurlijk, er komen dan ook de verhalen van : ja , hij heeft het er vaker over gehad dat het niet helemaal lekker zat. Maar dat is meer om te verhullen dat ze er ook geen kijk op hadden naar mijn mening.
[..]

Dat laatste ben ik dan niet met je eens, en dat komt waarschijnlijk omdat jij geloof hecht aan voorgeprogrammeerde hersencellen en neuronen die iedere vrije wil zouden ontnemen.
Ik denk juist dat zo iemand wel in leven had kunnen blijven als de hulpverlening eerdere signalen beter had opgepikt of indien hij nog gewoon op zijn oude stekje aan het werk had kunnen blijven.
Feit ook dat een aantal zaken niet speelden : geen fysieke ongezondheid, geen enorme financiele schulden, geen uitzicht op een niet-veranderende toekomst enz., plus het feit dat er ook kinderen waren die zorg nodig hebben, maakt het voor mij vrijwel onbegrijpelijk.
Het gaat in deze context over het maskeren van gevoelens. Niet over het praten achter iemands rug / liegen.

Dat hun zeggen dat alles prima leek te gaan zegt niets. Hij kan hen maar zeer selectief hebben ingelicht of misschien zijn zij slecht in staat om een verhaal te doorgronden. Dat kun je niet beoordelen.

Het is geen kwestie van 'geloven in voorgeprogrammeerde hersencellen', maar simpelweg weten vanuit de wetenschap dat er ook allerlei biologische factoren mee (kunnen) spelen. Er wordt ook nergens gezegd dat zijn zelfmoord onvermijdelijk was.

We hebben totaal geen inzicht in de laatste periode van zijn leven, dus wat kunnen we zeggen over hulpverlening, medicatie etc.? Eigenlijk niets.

Dat jij vanuit de ivoren toren oordeelt dat er wel degelijk zicht was op een betere toekomst is leuk en aardig, maar dat doet niet ter zake. Het gaat erom hoe hij dat op dat moment beleefde - vergeet niet dat dergelijke mensen vaak een verstoord beeld hebben van de realiteit - en dat weet jij dus niet.

Dat verhaal van geen schulden, een goede (fysieke) gezondheid hebben we al tot in den treure besproken, dus daar ga ik niet meer op in.
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
  donderdag 28 oktober 2010 @ 21:33:02 #128
262650 kitao
prikplaatje
pi_88082176
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 21:04 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

Het gaat in deze context over het maskeren van gevoelens. Niet over het praten achter iemands rug / liegen.

Dat hun zeggen dat alles prima leek te gaan zegt niets. Hij kan hen maar zeer selectief hebben ingelicht of misschien zijn zij slecht in staat om een verhaal te doorgronden. Dat kun je niet beoordelen.

Het is geen kwestie van 'geloven in voorgeprogrammeerde hersencellen', maar simpelweg weten vanuit de wetenschap dat er ook allerlei biologische factoren mee (kunnen) spelen. Er wordt ook nergens gezegd dat zijn zelfmoord onvermijdelijk was.

We hebben totaal geen inzicht in de laatste periode van zijn leven, dus wat kunnen we zeggen over hulpverlening, medicatie etc.? Eigenlijk niets.

Dat jij vanuit de ivoren toren oordeelt dat er wel degelijk zicht was op een betere toekomst is leuk en aardig, maar dat doet niet ter zake. Het gaat erom hoe hij dat op dat moment beleefde - vergeet niet dat dergelijke mensen vaak een verstoord beeld hebben van de realiteit - en dat weet jij dus niet.

Dat verhaal van geen schulden, een goede (fysieke) gezondheid hebben we al tot in den treure besproken, dus daar ga ik niet meer op in.
Ik ben geneigd je gelijk te geven; doe dat ook op veel punten, ware het het niet dat je naar mijn idee jezelf hier tegenspreekt :
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 20:39 schreef Lo-Fi het volgende:

Het enige dat ik met grote zekerheid kan zeggen, is dat het feit dat iemand vriendelijk overkomt, geen garantie is dat hij zich gelukkig voelt. Het is ook niet iets waar je in het dagelijks leven teveel bij stil moet staan, want je hebt er verder totaal geen invloed op.
quote:

Het is geen kwestie van 'geloven in voorgeprogrammeerde hersencellen', maar simpelweg weten vanuit de wetenschap dat er ook allerlei biologische factoren mee (kunnen) spelen.
Er wordt ook nergens gezegd dat zijn zelfmoord onvermijdelijk was.
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 06:04 schreef Lo-Fi het volgende:

Je gaat totaal voorbij aan de neurobiologische factoren die ook een grote rol spelen. De aanmaak van allerlei stofjes in de hersenen die bepalend zijn voor emotie, angsten etc. Het karakter van iemand dat bepaalt hoe er met bepaalde (vervelende) situaties wordt omgegaan..
Uiteindelijk ben je als mens niet veel meer dan je hersenen.

megalomaniac
  donderdag 28 oktober 2010 @ 21:38:12 #129
262650 kitao
prikplaatje
pi_88082447
quote:

(deze posts moeten splitsen vanwege te lange teksten.)

goed, laat ik het anders brengen dan door een serieuze vraag aan jou te stellen:

als je de zelfmoordcijfers bekijkt in nederland, hioeveel procent is dat dan bij mensen die 'onderaan de ladder staan' en voor hoeveel procent is dat bij mensen die de bijkomende problemen die ik eerder opnoemde zoals schulden, verslavingen , uitzichtloosheid, en fysieke ongezondheid niet hebben ?

Lijkt mij zeer sterk dat dit 50/50 is.
megalomaniac
  donderdag 28 oktober 2010 @ 21:46:24 #130
262650 kitao
prikplaatje
pi_88082940
quote:

door belastende info te verkrijgen binnen een vertrouwelijke sfeer met het doel die te misbruiken heb je dus wel degelijk een masker nodig.
quote:
mee eens
quote:
niet veel inderdaad, wel is zeker dat het ook niet geslaagd was.
quote:
Dat jij vanuit de ivoren toren oordeelt dat er wel degelijk zicht was op een betere toekomst is leuk en aardig, maar dat doet niet ter zake.
Ik heb anders genoeg probleemgevallen gekend, velen leven ook niet meer dus dat van die ivoren toren is onjuist.
ook ken ik er nog steeds eén, goed zelfs, wachten is totdat hij ook het loodje legt.
quote:
Het gaat erom hoe hij dat op dat moment beleefde - vergeet niet dat dergelijke mensen vaak een verstoord beeld hebben van de realiteit - en dat weet jij dus niet.
mee eens
megalomaniac
pi_88084031
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 21:33 schreef kitao het volgende:

[..]

Ik ben geneigd je gelijk te geven; doe dat ook op veel punten, ware het het niet dat je naar mijn idee jezelf hier tegenspreekt :
[..]

[..]

[..]

Dat heeft niets met tegenspreken te maken. Het laatste gedeelte van de 1e quote gaat erover
dat het voor jou als werkende weinig zin heeft om je constant van collega's af te vragen of ze
zich wel of niet happy voelen. Wetende dat een vriendelijke, joviale collega niet per definitie ook een gelukkig man is. Het gaat erom dat het jezelf constant stellen van die vraag niet van invloed is op zijn geluk of wat hij daarover wenst mede te delen.

Ik doe daarmee geen uitspraken over het feit of hij wel of niet invloed heeft op zijn eigen geluk (dat heeft hij namelijk wel imo). Uiteindelijk ben je als mens qua gevoel, emotie en bewustzijn ook je hersenen, maar ik zou niet weten wat daar nieuw of vreemd aan is.
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
  donderdag 28 oktober 2010 @ 22:19:36 #132
262650 kitao
prikplaatje
pi_88084578
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 22:08 schreef Lo-Fi het volgende:

Dat heeft niets met tegenspreken te maken. Het laatste gedeelte van de 1e quote gaat erover
dat het voor jou als werkende weinig zin heeft om je constant van collega's af te vragen of ze
zich wel of niet happy voelen.
ok, als jij met 'je' specifiek mij bedoelde en niet het 'je' in algemene vorm, zoals bij het woord 'men' , dan wordt het iets duidelijker.
En het zal per werk verschillen, voor mijn persoonlijke veiligheid moet ik wel kunnen vertrouwen op deze personen, ook met het verdere verloop van een evt. betere loopbaan.
Als er dan matennaaiers, psychopaten en gestoorden tussen zitten dan voel ik me onzeker.
quote:
Wetende dat een vriendelijke, joviale collega niet per definitie ook een gelukkig man is. Het gaat erom dat het jezelf constant stellen van die vraag niet van invloed is op zijn geluk of wat hij daarover wenst mede te delen.
dan kun je je toch nog afvragen waarom iemand, of zovelen, zich anders voordoen dan dat ze werkelijk zijn.
quote:
Ik doe daarmee geen uitspraken over het feit of hij wel of niet invloed heeft op zijn eigen geluk (dat heefthij wel namelijk wel imo). Uiteindelijk ben je als mens que gevoel en bewustzijn ook je hersenen, maar ik zou niet weten wat daar nieuw of vreemd aan is.
op zich is daar niet veel vreemds aan, ik kreeg alleen sterk de indruk dat jij veel dingen wilde verklaren onder de noemer: 'genetisch bepaald, structuur hersenen' enz.
indien die kant wordt opgegaan is bijv. geen enkele misdadiger verantwoordelijk voor zijn daden.
iets wat ik niet zomaar wil en kan accepteren.
megalomaniac
pi_88084762
quote:
door belastende info te verkrijgen binnen een vertrouwelijke sfeer met het doel die te misbruiken heb je dus wel degelijk een masker nodig.
Dat klopt en dat is ook verwerpelijk, maar daar ging het volgens mij niet over. We kwamen op dat masker-verhaal, omdat we constateerden dat mensen bijvoorbeeld goed in staat zijn om zich vrolijk en relax voor te doen, terwijl ze van binnen ongelukkig zijn.

quote:
Ik heb anders genoeg probleemgevallen gekend, velen leven ook niet meer dus dat van die ivoren toren is onjuist. ook ken ik er nog steeds eén, goed zelfs, wachten is totdat hij ook het loodje legt.
Met die ivoren toren bedoelde ik dat jij vanaf de zijlijn uitspraken doet over de persoon in kwestie. Dat je veel probleemgevallen hebt meegemaakt is natuurlijk allerminst een garantie dat je je goed kon inleven in hem, zeker niet als je niet wist wat er nou eigenlijk speelde in die laatste maanden.
pi_88084775
Topic niet gelezen, maar ik vraag me eerder af waarom zoveel mensen GEEN zelfmoord plegen.

Ik bedoel hiermee bijvoorbeeld mensen die na een auto ongeluk verlamd zijn geraakt en desondanks nog veel plezier in het leven hebben. Petje af voor hen!
  donderdag 28 oktober 2010 @ 22:28:24 #135
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_88085030
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 22:23 schreef JohnSpek het volgende:
Topic niet gelezen, maar ik vraag me eerder af waarom zoveel mensen GEEN zelfmoord plegen.

Ik bedoel hiermee bijvoorbeeld mensen die na een auto ongeluk verlamd zijn geraakt en desondanks nog veel plezier in het leven hebben. Petje af voor hen!
Idd. Als de koek op is en de lasten hoger zijn dan de lusten, de kans op verbetering te klein is... ja, waarom dan niet de stekker er uit trekken? Vind het wel vrij logisch eigenlijk. Waarom iemand dwingen nog 40 jaar te leven in tegenzin en ongeluk? Zijn er kinderen, naasten in het spel.. ja dan is het een stuk lastiger.. maar als je echt op bent, er definitief doorheen zit.. dan is zm misschien meer een bevrijding. :{
pi_88085159
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 22:23 schreef JohnSpek het volgende:

Je bent sterker dan je denkt, in een rolstoel komen is nog niet 't einde van de wereld en de meesten kunnen 1 zo'n klap wel verwerken. Knap, maar hoort er gewoon bij vind ik.

10x achter elkaar een klap krijgen waardoor je steevast uitgeput en gesloopt word en dan gewoon fluitend doorgaan met je leven, DAT vind ik pas echt knap! ...maar tis science fiction.

Vroeger of later breekt iedereen wel, en dat is waar 't hier om gaat.
Er is echt heel veel voor nodig voordat je serieus bij jezelf begint te denken dat zelfmoord zelfs überhaubt een optie is, laat staan dat je op gegeven moment op een puint komt dat je er ZELF van overtuigd bent dat je dood moet.

Ik denk dat veel mensen niet snappen waarom mensen zelfmoord plegen omdat...tsja, ze het niet emotioneel gezien kunnen begrijpen en dat is een beetje 't probleem. Je kunt emoties niet aan iemand leren. Je kunt ze alleen maar leren begrijpen door ze zelf ervaren te hebben.

Iedereen die beweert dat mensen met suicidale tendensen zijkerds zijn, zijn gewoon onwetend en willen niet leren, ze willen alleen maar hun gal spuwen omdat ze blijkbaar zelf iets tegen zwakte hebben. Ligt meer aan die mensen dan aan diegenen die suicidaal zijn naar mijn mening.
  donderdag 28 oktober 2010 @ 22:35:08 #137
262650 kitao
prikplaatje
pi_88085369
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 22:22 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

Dat klopt en dat is ook verwerpelijk, maar daar ging het volgens mij niet over. We kwamen op dat masker-verhaal, omdat we constateerden dat mensen bijvoorbeeld goed in staat zijn om zich vrolijk en relax voor te doen, terwijl ze van binnen ongelukkig zijn.
[..]

Met die ivoren toren bedoelde ik dat jij vanaf de zijlijn uitspraken doet over de persoon in kwestie. Dat je veel probleemgevallen hebt meegemaakt is natuurlijk allerminst een garantie dat je je goed kon inleven in hem, zeker niet als je niet wist wat er nou eigenlijk speelde in die laatste maanden.
ok.
je weet je goed te verduidelijken, ook al kost het wat extra vragen.

:7
megalomaniac
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')