Officieel alleen de modellen 1934 (hierboven) en 1927 (heeft een iets kleinere bolling richting de nek), maar soms werd ook nog het oude model 1916 gebruikt om de tekorten aan te vullen tijdens de mobilisatie.quote:Op woensdag 23 februari 2011 22:34 schreef sp3c het volgende:
waren er nu eigenlijk 2 helmen in dienst in 1940?
ik heb hier en daar wel eens wat gelezen dat die of die de nieuwe helm had maar ik zie op elke foto volgens mij dezelfde, of is dat de nieuwe helm enzijn die figuren met de oude juist de uitzondering?
Een van de fabelen tijdens de mobilisatie was dat een kogel makkelijker door de plaat heen zou gaan, daarom werden deze vaak met een bajonet, stormdolk of ander scherp voorwerp verwijderd. Wat overbleef was een glanzend stuk blank staal, waren ze nog verder van huisquote:Op woensdag 23 februari 2011 22:47 schreef sp3c het volgende:
op di schietschijf voorop na hebben ze idd wel wat ja
Wat wel waar was, en waarom ze die eraf haalde was dat ze blikkerde in de zonquote:Op woensdag 23 februari 2011 22:59 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Een van de fabelen tijdens de mobilisatie was dat een kogel makkelijker door de plaat heen zou gaan, daarom werden deze vaak met een bajonet, stormdolk of ander scherp voorwerp verwijderd. Wat overbleef was een glanzend stuk blank staal, waren ze nog verder van huis.
In juni '27 zijn er op verzoek van de legerleiding schietproeven ondernomen op de helmen. Wat bleek, de plaat verhoogde niet de kans dat een kogel of scherf de helm zou doorboren, maar verlaagde die kans juist. Het blikkeren in de zon kwam door het poetsen van de plaat (wat volgens de voorschriften niet mocht!), meestal werd het dan weer met een mengsel van verf en zand overgeschilderd.quote:Wat wel waar was, en waarom ze die eraf haalde was dat ze blikkerde in de zon
nah ik vind dat plakkaat ook wel mooi, alleen nog een grote rode borstel er op, dan ga kwijlenquote:Op woensdag 23 februari 2011 22:47 schreef sp3c het volgende:
op di schietschijf voorop na hebben ze idd wel wat ja
Dan is het een model 1934, mooi ding wees er zuinig op!quote:Op woensdag 23 februari 2011 23:18 schreef Clan het volgende:
De linker is uit 1938, in de rechter staat niets.
zat eff op youtube en zag ik dit hij is niet goed in beeld maar ik dacht ik post hem maarquote:Op vrijdag 14 januari 2011 17:22 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Mooi ding, we hadden er 'maar' 23 als ik het me goed herinner. Zal het eens opzoeken.
In actie.
[ afbeelding ]
Eskadron Pantserwagens.
[ afbeelding ]
Ik ken er iig 1 (moet jij volgens mij ook nog wel kennen): Kamp Vogelsangquote:Op maandag 4 april 2011 22:02 schreef Pumatje het volgende:
Compleet andere vraag..
ik wil graag meer leren over de opleidingsinstituten van het Duitse leger jaren 30 en 40.
Iemand een idee waar te zoeken ?
de kornwerderzandstelling (op de afsluitdijk) heeft 'gewoon' op 14 mei gecapituleerd daarna mochten de Duitsers pas naar binnenquote:Op maandag 4 april 2011 18:00 schreef FadetoGreen het volgende:
Ik vond dat ze vooral bovenin bij de Afsluitdijk heel goed gevochten hebben, dat het zolang duurde (als ik het goed heb zelfs pas nadat Nederland zich had overgegeven) totdat de Duitsers hen in handen had (de Afsluitdijk en de militairen dan). Daar nog verhalen over? Want daar valt minder over te vinden op internet dan de peel-raam stelling (waar ik volgens mij nog een bunker van heb zien staan idbv mijn huis).
Oh okquote:Op maandag 4 april 2011 22:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
de kornwerderzandstelling (op de afsluitdijk) heeft 'gewoon' op 14 mei gecapituleerd daarna mochten de Duitsers pas naar binnen
quote:Maart 2006 - 286 Manschappen van het Nederlandse leger, onder leiding van kapitein C.F.J. Boers, wisten op Kornwerderzand een Duitse overmacht van duizenden soldaten tegen te houden. De Duitsers probeerden over de Afsluitdijk op te rukken naar Noord-Holland, maar stuitten daar op hevige weerstand. De verdedigingslinie van Kornwerderzand wist de opmars met succes te stoppen.
Tot zover de historie, maar in de historische verhalen over de strijd om de Afsluitdijk werd in het verleden bitter weinig aandacht geschonken aan hetgeen de oudstrijders te vertellen hadden. Dat vormde de aanleiding voor de stichting Kornwerderzand de ooggetuigenverslagen van de nog levende veteranen op te tekenen. Die verhalen vormen de basis voor een uniek tijdsdocument over een bijna vergeten strijd: 'Blitzkrieg', halte Kornwerderzand.
Dit prachtig verzorgde werk (248 pagina's), geïllustreerd met een groot aantal foto's, wordt uitgegeven door Profiel Uitgeverij te Bedum i.s.m. Stichting Kornwerderzand. ISBN nr: 90-5294-361-3. De door de uitgeverij vastgestelde prijs is ¤ 17,50 voor de paperback uitgave (formaat: 17 cm x 24 cm). Kijk op www.blitzkriegboek.nl voor meer informatie en bestelmogelijkheid.
Dat lijkt mij een fabeltjequote:Op dinsdag 5 april 2011 18:17 schreef FadetoGreen het volgende:
[..]
Oh okToch vond ik het wel grappig (ik las een stukje op internet, waarvan me de naam ontschoten is) dat er ook militairen waren (weet niet of dat in Nederland was) die het geluid maakten van geweren enzovoorts...
Nederlanders en hun defaitisme....quote:Op dinsdag 5 april 2011 18:17 schreef FadetoGreen het volgende:
[..]
Oh okToch vond ik het wel grappig (ik las een stukje op internet, waarvan me de naam ontschoten is) dat er ook militairen waren (weet niet of dat in Nederland was) die het geluid maakten van geweren enzovoorts...
lijkt me lastig over het geluid van artillerie en echt geweervuur heenquote:Op dinsdag 5 april 2011 18:17 schreef FadetoGreen het volgende:
[..]
Oh okToch vond ik het wel grappig (ik las een stukje op internet, waarvan me de naam ontschoten is) dat er ook militairen waren (weet niet of dat in Nederland was) die het geluid maakten van geweren enzovoorts...
Dat de Duitsers niet vies waren van geluidsspelletjes heeft de Stuka wel bewezen.quote:Op dinsdag 5 april 2011 23:41 schreef sp3c het volgende:
[..]
lijkt me lastig over het geluid van artillerie en echt geweervuur heen
de Duitsers hadden wel een soort (geweer)granaatje dat een dergelijk geluid maakten, die schoten ze dan over een stelling heen en iedereen denkt dat ze in de rug beschoten werden
maar er zijn heel veel mythes over die dagen
stuka was wel geniaal en awesomequote:Op dinsdag 5 april 2011 23:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat de Duitsers niet vies waren van geluidsspelletjes heeft de Stuka wel bewezen.
Moet je wel ff duidelijk maken aan de rebellen dat jij het bent, voor dat je het weet schieten ze je de lucht uit.quote:Op woensdag 6 april 2011 00:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
stuka was wel geniaal en awesome
ik wil er best 1 hebben, versla ik ghadaffi in mijn eentje
ik meen dat ze het met die Stuka's niet zo goed gedaan hebben in Noord Afrikaquote:Op woensdag 6 april 2011 00:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
stuka was wel geniaal en awesome
ik wil er best 1 hebben, versla ik ghadaffi in mijn eentje
Wat wil jij daar nu mee zeggen dan?quote:Op woensdag 6 april 2011 07:21 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
[..]
ik meen dat ze het met die Stuka's niet zo goed gedaan hebben in Noord Afrika
Ik ben het helemaal met je eens, de Stuka was misschien wel het beste vliegtuig in de begin garen 40.quote:Op woensdag 6 april 2011 07:52 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Wat wil jij daar nu mee zeggen dan?
Dat de Stuka niet zo'n goed vliegtuig was?
Als je puur kijkt naar waarvoor het toestel was ontworpen, de ondersteuning van de troepen op de grond, dan was het een uitermate succesvol toestel. Alleen moest wel aan de randvoorwaarden worden voldaan (o.a. dat jachtvliegtuigen de vijandelijke luchtmacht uit de buurt hield) want pas dan kon de volledige potentie van de Ju-87 worden benut.
Toen ze bijvoorbeeld met de Ju-87 naar Engeland gingen, waar bescherming door de jachtvliegtuigen maar beperkt mogelijk was, ging het falikant mis. Maar voor zulke pure bombardementsmissies was het toestel ook niet bedoeld, daarvoor was het te langzaam en had het een te zwakke defensie bewapening.
Ik zeg niet dat de Stuka een een slecht vliegtuig is, ik refereerde meer aan de onderstaande post can sp3c en de verwijzing daarin naar Duitse vliegtuigen/Duitsers in Noord Afrika een jaar of wat geledenquote:Op woensdag 6 april 2011 07:52 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Wat wil jij daar nu mee zeggen dan?
....
quote:Op woensdag 6 april 2011 00:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
stuka was wel geniaal en awesome
ik wil er best 1 hebben, versla ik ghadaffi in mijn eentje
Hij heeft, ik meen maar drie boeken geschreven; namelijk over de strijd in Zuid Limburg, De Grebbeberg en de Afsluitdijk.quote:Op dinsdag 5 april 2011 18:48 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Brongers heeft ook altijd mooie boeken
quote:• De oorlog in mei '40, 1963, ISBN 9060452380 (5 drukken)
• De slag om de Residentie, 1968, ISBN 90-5911-138-9 (8 drukken)
• Grebbelinie 1940, 1971, ISBN 90-5911-083-8 (11 drukken)
• Een dag oorlog in Zuid-Limburg, 1973, ISBN 90-5911-290-3 (3 drukken)
• Afsluitdijk 1940, 1973, ISBN 90-5911-121-4 (7 drukken)
• Opmars naar Rotterdam, 3 delen:
I. De luchtlanding, 1982, ISBN 90-5911-249-0 (3 drukken)
II. Van Maas tot Moerdijk, 1982, ISBN 90-5911-259-8 (3 drukken)
III. De laatste fase, 1983, ISBN 90-5911-269-5 (3 drukken)
• De slag om de Grebbeberg, 1990, ISBN 90-288-4898-3 (1 druk)
• De slag bij Mill, 1990, ISBN 90-288-4899-1 (1 druk)
• De strijd om de Afsluitdijk, 1991, ISBN 90-288-5130-5 (1 druk)
• Geschiedenis van het Kasteel Wijnandsrade, 1994, ISBN 90-9007177-6 (2 drukken)
• Wijnandsrade in de Tweede Wereldoorlog, 1995, ISBN 90-9008606-4 (1 druk)
• De Nederlandse cavalerie in de meidagen 1940, 1999, ISBN 9076428-01-8 (1 druk)
• De slag om Ypenburg: mei 1940, 2000, ISBN 90-72520-16-5 (1 druk)
• Johan Willem Friso, een heldhaftig leven, een ongelukkige dood, 2000, ISBN 90-5613-044-7
• The Battle for The Hague, the first great airborne operation in history", 2004, ISBN 9059113071 (1 druk)
• Oorlog in Zuid-Limburg - 10 mei 1940, 2005, ISBN 90-5911-290-3 (1 druk)
• Generaal Reynders, een miskend bevelhebber, 2007, 1939-1940, ISBN 90-5911-603-8 (1 druk)
't is wel een heel lelijk vliegtuig.quote:Op woensdag 6 april 2011 07:52 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Wat wil jij daar nu mee zeggen dan?
Dat de Stuka niet zo'n goed vliegtuig was?
Als je puur kijkt naar waarvoor het toestel was ontworpen, de ondersteuning van de troepen op de grond, dan was het een uitermate succesvol toestel. Alleen moest wel aan de randvoorwaarden worden voldaan (o.a. dat jachtvliegtuigen de vijandelijke luchtmacht uit de buurt hield) want pas dan kon de volledige potentie van de Ju-87 worden benut.
Toen ze bijvoorbeeld met de Ju-87 naar Engeland gingen, waar bescherming door de jachtvliegtuigen maar beperkt mogelijk was, ging het falikant mis. Maar voor zulke pure bombardementsmissies was het toestel ook niet bedoeld, daarvoor was het te langzaam en had het een te zwakke defensie bewapening.
quote:Om 1330 uur was er plotseling een gehuil van jewelste in de lucht. Een Staffel Ju-87 Stukas van II./StG.77 dook plotseling op de terugtrekkende Nederlandse troepen in het open veld. Gierende bommen van 50 en 250 kg vielen tussen de vluchters en zaaiden dood en verderf. Een tweede Staffel dook op de afgrendelstelling ten noorden van Rhenen en joeg alle manschappen die daar nog in de stelling waren gebleven weg. Hoewel de tegenaanval al volkomen was mislukt en de stoplijn ten noorden van de Grebbeberg al in Duitse handen was gevallen, leverde het bombardement door de Luftwaffe een panische vlucht op. Wapens werden weggeworpen en complete compagnieën gingen op de loop. Er was geen houden meer aan. (via)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |