quote:Hier de column:maandag, 25 oktober 2010 (10:55)
‘Youp van ‘t Hek brengt T-Mobile reputatieschade van een ton’
De ‘vrolijke’ burgeroorlog van de twitterende cabaratier Youp van ’t Hek heeft een stevige impact gehad op het online sentiment rond de telecomprovider. Het negatieve sentiment rond de telecomprovider nam in week 42 toe met liefst 19 procentpunt naar 63 procent negatieve uitingen, ten opzichte van 44 procent negatieve uitingen over de rest van 2010. Dat blijkt uit een analyse van Buzzcapture, een onderzoeksbureau dat discussies in de sociale media monitort en analyseert.
Op 20 oktober 2010 twittert Youp van ’t Hek over zijn slechte ervaringen met de klantenservice van T-Mobile. Eén van de grootste klachten van Youp van ’t Hek betrof de slechte bereikbaarheid van de telefonische klachtenservice en het “Sovjetsysteem” van T-Mobile. Met meer dan 43.000 volgers op Twitter verspreidt dit bericht zich razendsnel. De tweets van Youp van ’t Hek worden eveneens veelvuldig geretweet. Youp van ’t Hek zelf zegt T-Mobile niet te willen slopen, maar alleen wakker te willen schudden. Online wordt echter al gesproken van een potentiële nieuwe Buckler-affaire.
@youpvanthek - Oct 20, 2010 at 10:16am 'de terreur van t-mobile is grappig. Bij iedere fout melden ze sorry en verwijzen je naar de klantenservice. Wachttijd 4 uur....'
@youpvanthek - Oct 20, 2010 at 10:20am 'mijn vingers jeuken....dood aan alle klantenservices en ondoordringbare multinationals.tijd voor een vrolijke revolutie....ik heb er zin in'
Negatief sentiment
Buzzcapture heeft de buzzvolumes en het sentiment ten opzichte van T-Mobile gemeten en vergeleken met de gegevens uit voorgaande weken. Hieruit blijkt dat er in week 42 meer negatieve uitingen gevonden worden over T-Mobile dan in de voorgaande weken. Het negatieve sentiment rond T-Mobile nam in week 42 toe met liefst 19 procentpunt méér negatieve uitingen dan gemiddeld over 2010.
Alex van Leeuwen van Buzzcapture: 'Het is altijd lastig om dit in bedragen uit te drukken maar als je kijkt naar het bereik van Youp van 't Hek op Twitter, het aantal reacties, en het negatieve sentiment rond T-Mobile, dan loopt de reputatieschade in de tonnen. Als wij ons beperken tot sociale media komen we op een bedrag tussen de 100.000 en 150.000 euro reputatieschade. Gezien het feit dat dit nieuws ook is opgepikt door nieuwssites en Radio 538 lijkt me de reputatieschade een stuk hoger dan dat.'
Piek in buzzvolume
Het meest gebruikte communicatiekanaal voor uitingen over T-Mobile is Twitter: 80 procent van de uitingen over het telecombedrijf wordt op Twitter gevonden. De twitterberichten van Youp van ’t Hek hebben een zichtbare piek veroorzaakt in het buzzvolume over T-Mobile. In de laatste zeven dagen (15 oktober 2010 – 21 oktober 2010) worden 2.391 uitingen gevonden over T-Mobile. Een groot deel van die uitingen zijn op 20 oktober 2010 gedaan: 864 uitingen. Dit betekent een stijging van meer dan 300% ten opzichte van het gemiddelde aantal uitingen per dag. In bijna alle gevallen (821 uitingen) wordt Youp van ’t Hek genoemd.
UPDATE: Buzzcapture heeft net een nieuw rapport uitgedraaid over dit weekend. De schade door de column van Youp in NRC heeft het aanmerkelijk verergerd. 'De reputatieschade loopt nu in de tonnen. Als wij ons beperken tot sociale media komen we op een bedrag tussen de 200.000 en 300.000 euro reputatieschade. Gezien het feit dat dit nieuws ook is opgepikt door nieuwssites en Radio 538 en hij aandacht aan de kwestie heeft besteed in zijn column in NRC Handelsblad, lijkt me dat de totale reputatieschade nog een stuk hoger uitvalt dan dat bedrag.'
quote:Hij grijpt niet eens naar andere middelen, hij doet hetzelfde als wat ieder ander zou doen: klagen op z'n twitter, of in de kroeg, op het werk.Op maandag 25 oktober 2010 13:58 schreef BillsGate het volgende:
Normaliter sta je met je rug tegen de muur als je door een groot bedrijf zo behandeld wordt. Ik kan wel begrijpen dat Youp dan naar andere middelen grijpt.
quote:Kan me dit niet voorstellen, als ik 1200 bel heb ik binnen 2 minuten iemand aan de lijn.@youpvanthek - Oct 20, 2010 at 10:16am 'de terreur van t-mobile is grappig. Bij iedere fout melden ze sorry en verwijzen je naar de klantenservice. Wachttijd 4 uur....'
quote:Hehe. Ach, een Bucklertje zal dit niet worden; telefoonmaatschappijen zijn toch minder trendgevoelig. Maar ik kan me voorstellen dat dit inderdaad wel tonnen kan kosten. T-mobile heeft dit jaar al een pijnlijke PR-klap gehad naar aanleiding van de netwerkproblemen, dus ze staan zwak. Maar ja, laten we niet gaan doen alsof de servicedesk bij elk groot bedrijf klote is.Op maandag 25 oktober 2010 13:59 schreef Dagonet het volgende:
Ik neem er nog eentje, proost!
[ afbeelding ]
quote:En aangezien je tegenwoordig overal een iphone kan halen hebben ze dat ook al niet meer als selling point en dan wordt dit toch al heel snel een heel slecht jaar voor tmobile.Op maandag 25 oktober 2010 14:01 schreef eleusis het volgende:
[..]
Heheh. Ach, een Buckler zal dit niet worden; telefoonmaatschappijen zijn toch minder trendgevoelig. Maar ik kan me voorstellen dat dit inderdaad wel tonnen kan kosten. T-mobile heeft dit jaar al een pijnlijke PR-klap gehad naar aanleiding van de netwerkproblemen, dus ze staan al zwak. Maar ja, laten we niet gaan doen alsof de servicedesk bij elk groot bedrijf klote is.
quote:Misschien niet als zij de enige zijn met onbeperkt internet.Op maandag 25 oktober 2010 14:02 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En aangezien je tegenwoordig overal een iphone kan halen hebben ze dat ook al niet meer als selling point en dan wordt dit toch al heel snel een heel slecht jaar voor tmobile.
quote:T-Mobile zal wel mee moeten, het is anders niet houdbaar.Op maandag 25 oktober 2010 14:04 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Misschien niet als zij de enige zijn met onbeperkt internet.
Alle andere providers gaan limieten zetten op de snelheid.
Als T-Mobile dat niet doet blijf ik lekker zitten waar ik zit
quote:http://www.openwave.com/n(...)mobile_insights.htmlAddressing Disproportionate Usage
Extreme users place a huge demand on network resources, resulting in increased costs and an often slower internet experience for other users. Our Analytics findings with the Western European operator revealed that behind nearly every case of extreme usage is an unlimited data plan and a high-end smartphone that was consuming an average of 50.4MB of data per day. These “extreme users” were found to generate nearly three times more data than the segment called “heavy users,” almost nine times more data than “medium users” and nearly 70 times more than “light users.”
This European operator can mitigate these problems by using Analytics to drive new usage policies, which could compress and optimize the data, building network optimization directly into the subscriber data plan.
“The days of all-you-can-eat data plans are becoming less and less feasible for operators on both sides of the Atlantic and it is crucial for operators to become better aligned with network availability and usage needs if they are to stay competitive,” said John Giere, senior vice president of products and marketing, Openwave. “Analytics can help operators to segment based on current and historic data to create predictive models on how device, content and network usage will evolve. This can help operators proactively plan for high traffic periods and optimize network for high bandwidth traffic such as video.”
quote:Vodafone biedt juist (op dit moment iig) de volledige snelheid (rond 5Mbit) met HSDPA terwijl ik dat met T-mobile met geen mogelijkheid haal. Vodafone heeft wel bepaalde abo's die je gaan afknijpen als je over je datalimiet gaat. Maar over die datalimiet hoeft de gemiddelde gebruiker zich geen zorgen te maken: ik heb volgens mijn iPhone iets van 3GB data verplaatst in meer dan 2 jaar, en dan gebruik ik 'm dagelijks voor mail/Fok/RSS/wat browsen... Dus een datalimiet van say 250–500MB is echt geen probleem. Daarnaast, wat heb je aan veel dataverkeer bij T-mobile als het netwerk zo brak is dat je nooit echte dataslurpers zoals Youtube goed kan gebruiken.. Met Vodafone kan ik gewoon Journaal24 streamen in het centrum van R'dam, probeer dat maar eens met T-mobileOp maandag 25 oktober 2010 14:04 schreef Netsplitter het volgende:
Misschien niet als zij de enige zijn met onbeperkt internet.
Alle andere providers gaan limieten zetten op de snelheid.
Als T-Mobile dat niet doet blijf ik lekker zitten waar ik zit
quote:Naast dit, is T-mobile nog een van de weinige die per seconden afrekent ipv een aantal andere providers (KPN/Vodafone/HI/Telfort).Op maandag 25 oktober 2010 14:10 schreef eleusis het volgende:
[..]
Vodafone biedt juist (op dit moment iig) de volledige snelheid (rond 5Mbit) met HSDPA terwijl ik dat met T-mobile met geen mogelijkheid haal. Vodafone heeft wel bepaalde abo's die je gaan afknijpen als je over je datalimiet gaat. Maar over die datalimiet hoeft de gemiddelde gebruiker zich geen zorgen te maken: ik heb volgens mijn iPhone iets van 3GB data verplaatst in meer dan 2 jaar, en dan gebruik ik 'm dagelijks voor mail/Fok/RSS/wat browsen... Daarnaast, wat heb je aan veel dataverkeer bij T-mobile als het netwerk zo brak is dat je nooit echte dataslurpers zoals Youtube goed kan gebruiken.. Met Vodafone kan ik gewoon Journaal24 streamen, probeer dat maar eens met T-mobile![]()
quote:Ik was niet de enige dus
quote:Behalve dat dat hij zelf (al dan niet schertsend) heeft aangekondigd dat hij T-Mobile ten gronde wil richtenOp maandag 25 oktober 2010 14:37 schreef Ronaldsen het volgende:
In z'n column noemt youp ook andere bedrijven als UPC en ziggo, het is gewoon een algemene terechte klacht.
Het is altijd een oerwoud van callcenters, terecht dat je dan soms voor lul gezet wordt
quote:Was het maar zoOp maandag 25 oktober 2010 14:33 schreef AntonioDuMachi het volgende:
[..]
Ik was niet de enige dus
Zal wel van een 14 jarige, 3 havo scholier zijn
quote:1200 is van KPN, niet van T-mobile.Op maandag 25 oktober 2010 14:00 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Kan me dit niet voorstellen, als ik 1200 bel heb ik binnen 2 minuten iemand aan de lijn.
quote:Grapjas. 1200 is bijna universeel het klantenservice nummer. Vanaf een T-Mobile aansluiting 1200 bellen geeft gewoon de klantenservice.Op maandag 25 oktober 2010 15:32 schreef NouMooiNiet het volgende:
[..]
1200 is van KPN, niet van T-mobile.
Verder ben ik het eens met Youp.
Goed dat er een keer IEMAND aan de bel gaat hangen..
quote:Oh dat wist ik niet.Op maandag 25 oktober 2010 15:34 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Grapjas. 1200 is bijna universeel het klantenservice nummer. Vanaf een T-Mobile aansluiting 1200 bellen geeft gewoon de klantenservice.
quote:Nee hoor hij creëert juist iets, namelijk betere dienstverlening. Als youp het hiermee lukt om de klantenservice te verbeteren, dan is het alleen maar goed wat hij doet.Op maandag 25 oktober 2010 15:58 schreef woid het volgende:
meeste mensen zijn trots als ze iets creeren..
van het hek is trots als ie iets vernietigt.
way to go youpieeee...
quote:Kijk uit dat je niet dronken wordt.Op maandag 25 oktober 2010 13:59 schreef Dagonet het volgende:
Ik neem er nog eentje, proost!
[ afbeelding ]
quote:Dat doen ze toch. Maar dan alleen bij YoupOp maandag 25 oktober 2010 17:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Wellicht kan T-Mobile beter wat gaan doen aan hun klantenservice dan, niet?
quote:Ben je mal, die callcenterfabriek vol met studenten kost nu al teveel.Op maandag 25 oktober 2010 17:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Wellicht kan T-Mobile beter wat gaan doen aan hun klantenservice dan, niet?
quote:http://www.geenstijl.nl/m(...)rband_tmobile_h.htmlSamenwerkingsverband T-Mobile hat0rs gaat ervoor
babyboomeryoup.jpg Internet hatemachine! Maar wel voor de goede zaak. Of de slechte zaak, het gaat namelijk over T-Mobile, dus het is maar net hoe je het bekijkt. Wij van de internets ranten nu al maanden op T-Mobile, de grootste telecomfail ever. Maar nu NRC-opa Youp van 't Hek ook een keer losgaat op die klanten- en servicehaters luistert wél ineens iedereen. Dat is toch de tol die je betaalt voor geen NRC-elite zijn zullen we maar zeggen. Maargoed, aangezien ook wij graag toedeledokie zeggen tegen Guus Meeuwis en Oma Manders, wensen wij bij dezen Youp van 't Hek veel succes met zijn laatste kunstje. Youp jongen, als het je lukt T-Mobile te Buckleren kopen we massaal kaartjes voor je laatste show. Daarna gaan we liften naar Parijs. Goed, tot zover de verbroedering (want zo is internet, immer verbroederend en hartverwarmend), nu het officiële gedeelte. Check deze dikke vette LOLROFLWTFFAIL-reactie van T-Mobile dan: "Wij voelen ons erg gekwetst door Youp van 't Hek. Bij T-Mobile zijn mensen hard bezig een goed product neer te zetten". Ze zijn gekwetst! Weet je wat kwetsend is? Zelfs in 020-centrum geen bereik hebben, dát is kwetsend. En nou oprotten met je Oma Manders (en niemand anders).
quote:T-Mobile stelt maandag in een reactie vooral „gekwetst” te zijn door de uitlatingen van de cabaretier. „Bij dit bedrijf zijn heel veel mensen hard bezig een goed product neer te zetten”, stelt een zegsman. Het bedrijf erkent dat „niet alles altijd goed gaat. Maar dat geldt voor alle ondernemingen.”
Volgens het bedrijf heeft nog niemand maandag het abonnement opgezegd vanwege de actie van Van 't Hek.
quote:Probeer maar eens onder zo'n abonnement uit te komenVolgens het bedrijf heeft nog niemand maandag het abonnement opgezegd vanwege de actie van Van 't Hek.
quote:Laten we eerlijk zijn, gros van de service desks is de naam niet waard, het wordt vooral gestuurd op kosten en niet op klanttevredenheid. En dit terwijl een zeer goede eerste lijn kosten bespaard, omdat je nauwelijks een 2e en 3e lijn nodig hebt.Op maandag 25 oktober 2010 18:25 schreef Pluckie het volgende:
Triest dat dan iedereen weer achter een uitgerangeerde cabaretier aanholt.
"Youp zegt het dus dan zal het wel zo zijn", waarna ze zich als lemmingen achter de mening van deze nep-grappenmaker scharen. Een bosje massahysterie eraan toevoegen doet wonderen.
Ach ja, het zijn de laatste stuiptrekkingen van een ooit eens succesvolle cabaretier voordat die in het moeras der vergetelheid kopje onder zal gaan.
En nee, ik werk niet voor een van de genoemde bedrijven.
quote:Inderdaad, de vraag zou moeten zijn hoeveel abonnementen ze sindsdien hebben afgesloten i.v.m. normaal. Maar tja, open deuren intrappen willen ze niet.Op maandag 25 oktober 2010 18:40 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Probeer maar eens onder zo'n abonnement uit te komen
quote:De servicedesk bij elk groot bedrijf is kloten.Op maandag 25 oktober 2010 14:01 schreef eleusis het volgende:
Maar ja, laten we niet gaan doen alsof de servicedesk bij elk groot bedrijf klote is.
quote:Het trieste is dat men niet wil inzien dat een prutsdesk duurder is dan een high skilled desk.Op maandag 25 oktober 2010 18:37 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ben je mal, die callcenterfabriek vol met studenten kost nu al teveel.
Edit: Die Indiers overzees.
quote:Ja inderdaad, maar jammer genoeg kost het innoveren van die hele sector teveel om het op korte termijn lucratief te maken, maar ach, het wachten is op de eerste die wel fatsoenlijk om wil gaan met klanten en een benchmark zet.Op maandag 25 oktober 2010 18:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het trieste is dat men niet wil inzien dat een prutsdesk duurder is dan een high skilled desk.
quote:Maar zuur ben je wel!Op maandag 25 oktober 2010 18:25 schreef Pluckie het volgende:
Triest dat dan iedereen weer achter een uitgerangeerde cabaretier aanholt.
"Youp zegt het dus dan zal het wel zo zijn", waarna ze zich als lemmingen achter de mening van deze nep-grappenmaker scharen. Een bosje massahysterie eraan toevoegen doet wonderen.
Ach ja, het zijn de laatste stuiptrekkingen van een ooit eens succesvolle cabaretier voordat die in het moeras der vergetelheid kopje onder zal gaan.
En nee, ik werk niet voor een van de genoemde bedrijven.
quote:kom op zeg.., zn hele carriere draait om het afkraken van anderen...Op maandag 25 oktober 2010 17:16 schreef OKSELHAARSHAMPOO het volgende:
[..]
Nee hoor hij creëert juist iets, namelijk betere dienstverlening. Als youp het hiermee lukt om de klantenservice te verbeteren, dan is het alleen maar goed wat hij doet.
quote:dat heb ik ook nooit begrepen. Ik heb ooit eens een tijd voor het toenmalige planet internet / hetnet gewerkt op de 1e lijn, en daar kwamen echt huisvrouwen en andere incapabelen werken die nog nooit een computer hadden aangeraakt.Op maandag 25 oktober 2010 18:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het trieste is dat men niet wil inzien dat een prutsdesk duurder is dan een high skilled desk.
quote:Jep. Ik werk ook al een tijdje als student bij een klanten-afwimpel-service.Op maandag 25 oktober 2010 19:12 schreef Ringo het volgende:
De meeste callcenters fungeren vooral als firewall. Ter bescherming van de corporate company zelf.
quote:Hear, hear!Op maandag 25 oktober 2010 19:08 schreef yvonne het volgende:
Het gaat allang niet meer over t-mobile, het gaat nu om alle schofterigheid die je overkomt als er een bedrijf weereens de fout ingaat.
quote:voor bedrijven ook hoorOp dinsdag 26 oktober 2010 09:45 schreef ShaoliN het volgende:
Ik kan dit alleen maar toejuichen. T-Mobile is verschrikkelijk. En inderdaad doen de usual suspects niet onder voor T-Mobile. (KPN, UPC, Nuon)
quote:Exact.Op maandag 25 oktober 2010 19:08 schreef yvonne het volgende:
Het gaat allang niet meer over t-mobile, het gaat nu om alle schofterigheid die je overkomt als er een bedrijf weereens de fout ingaat.
quote:ben allang bang dat de hoge heren toch niets zullen voelen en er hard bezuinigd zal worden op service om de winst (en dus de extreme bonussen) in stand te houden.Op maandag 25 oktober 2010 19:08 schreef yvonne het volgende:
Het gaat allang niet meer over t-mobile, het gaat nu om alle schofterigheid die je overkomt als er een bedrijf weereens de fout ingaat.
quote:de overheid moet gewoon verplichten dat alle bedrijven een rechtstreeks telefoonnummer en een rechtstreekse email hebben voor klanten om contact op te nemenOp dinsdag 26 oktober 2010 10:19 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Exact.
Lekker aan de schandpaal nagelen, waar het zooitje thuishoort
quote:Pas maar op hoor met zulke uitspraken. Internet is lang niet zo anoniem als je denkt.Op dinsdag 26 oktober 2010 01:28 schreef superworm het volgende:
[..]
Jep. Ik werk ook al een tijdje als student bij een klanten-afwimpel-service.
quote:morgen topic van worm omdat hij ontslagen is!Op dinsdag 26 oktober 2010 11:15 schreef IHVK het volgende:
[..]
Pas maar op hoor met zulke uitspraken. Internet is lang niet zo anoniem als je denkt.
quote:Mwoah, het is gewoon een feit. Bedrijven willen zoveel mogelijk klanten in zo kort mogelijke tijd helpen. Dat is geen controverse maar kapitalistische realiteit.Op dinsdag 26 oktober 2010 11:15 schreef IHVK het volgende:
[..]
Pas maar op hoor met zulke uitspraken. Internet is lang niet zo anoniem als je denkt.
quote:Nah... gaat hem niet worden.Op dinsdag 26 oktober 2010 09:49 schreef pieterrrr het volgende:
Lol, ik vind net deze site:
...
Iets zegt me dat dit nog niet over is!
quote:hielpen ze mensen maar, dan zouden ze minder telefoontjes krijgenOp dinsdag 26 oktober 2010 12:27 schreef superworm het volgende:
[..]
Mwoah, het is gewoon een feit. Bedrijven willen zoveel mogelijk klanten in zo kort mogelijke tijd helpen. Dat is geen controverse maar kapitalistische realiteit.
quote:Nederland kenniseconomie.Op maandag 25 oktober 2010 18:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Laten we eerlijk zijn, gros van de service desks is de naam niet waard, het wordt vooral gestuurd op kosten en niet op klanttevredenheid. En dit terwijl een zeer goede eerste lijn kosten bespaard, omdat je nauwelijks een 2e en 3e lijn nodig hebt.
quote:Ik ben een T-mobile klant (nee je mag me niet aanraken), en ook hier netwerkproblemen gehad, wegvallende 3G en umts verbindingen etc etc. Dit online gemeld, hiervan standaard bevestigingsmailtje gehad, en dat was het. Na 3 dagen een uitnodiging voor een online survey om mijn ervaring met hun dienstverlening te melden, 2 dagen daarna een automatische telefonische enquete over hetzelfde onderwerp, en vlak daarna een enquete met een echte persoon aan de andere kant van de telefoon, die vroeg of ik goed geholpen was. Die klonk begrijpend, maar kon uiteraard niks doen aan mijn gemelde probleem, hij was enkel een externe callcenter medewerker, ingehuurd om mij te vragen naar mijn mening over de T-mobile dienstverlening.Op maandag 25 oktober 2010 18:25 schreef Pluckie het volgende:
Triest dat dan iedereen weer achter een uitgerangeerde cabaretier aanholt.
"Youp zegt het dus dan zal het wel zo zijn", waarna ze zich als lemmingen achter de mening van deze nep-grappenmaker scharen. Een bosje massahysterie eraan toevoegen doet wonderen.
Ach ja, het zijn de laatste stuiptrekkingen van een ooit eens succesvolle cabaretier voordat die in het moeras der vergetelheid kopje onder zal gaan.
En nee, ik werk niet voor een van de genoemde bedrijven.
Youp was erg mild in de NRC dit weekend. Veel te soft. Hij had veel verder gekund.quote:Op donderdag 28 oktober 2010 13:44 schreef Wijze_appel het volgende:
Alex van Leeuwen van Buzzcapture: 'Het is altijd lastig om dit in bedragen uit te drukken maar als je kijkt naar het bereik van Youp van 't Hek op Twitter, het aantal reacties, en het negatieve sentiment rond T-Mobile, dan loopt de reputatieschade in de tonnen
het gaat niet zozeer om geld, het gaat om tijd.quote:En we vergeten maar even de doelbewuste tactiek van die bedrijven om met klantenservice doolhoven de klanten het geld uit de zakken te schudden.
Die vent moet een knal voor zijn kanis hebben. Zijn hersencellen staan 1 richting op.
Het gaat mij erom dat die bedrijven speciale tactieken bedenken om ermee weg te komen dit zo lang mogelijk te rekken.quote:Op maandag 1 november 2010 00:03 schreef Bankfurt het volgende:
het gaat niet zozeer om geld, het gaat om tijd.
Mensen bezighouden met onzinnige zaken.
Dat is waar, maar het gebeurt teveel en overal; het is gepland ondanks de slechte reputatie op de korte termijn, men gaat al die slechte service gewoon vinden, dat is de ware reden.quote:Op maandag 1 november 2010 00:05 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Het gaat mij erom dat die bedrijven speciale tactieken bedenken om ermee weg te komen dit zo lang mogelijk te rekken.
Waar, maar de werkelijke reden ligt veel dieper;quote:Voor veel multinationals zijn helpdesken een aparte bron van inkomsten.
quote:Rob Wijnberg: Klachtenservice
Dus ik mijn klacht ingestuurd naar youp@nrc.nl. En wat denk je?
Geen reactie.
Opnieuw gemaild. Niks. Nog een keer. Weer niks. Niet eens een ontvangstbevestiging!
Dan maar op zoek naar de website waar Youp alle klachten zou verzamelen. En wat denk je?
Géén site.
Ja hallo! Ben ik in de wacht gezet of zo?
Gelukkig ben ik niet het type dat zich zomaar met een kluitje in het riet laat sturen. Dus ik dacht: laat ik het hogerop zoeken – ik bel Youps impresario wel even. Op Youp.nl vond ik een contactformulier. Daar stond: ‘Voor reacties, informatie of opmerkingen: Hekwerk Theaterprodukties, Postbus 15510, 1001 NA Amsterdam.’
Geen adres.
Geen telefoonnummer.
Alleen een postbus! Maar deze jongen is niet voor één gat te vangen, hoor: ik heb onmiddellijk nummerinformatie gebeld en me door laten verbinden.
Met een antwoordapparaat.
Nou goed. Tijd om het bij de hoogste baas te proberen. Ik pakte de telefoongids en begon te bladeren. Bij de H gekeken. Bij de ’t. Zelfs – ijdele hoop – bij de Y.
Geen vermelding.
Een week ging voorbij. Op Youps twitter las ik ondertussen: ‘Blijf sturen, maar wees kort en bondig.’
Kort en bondig??? Godver, tyfus, tering!
Weet je wat? Ik bel de krant!
Een redacteur nam op: „Met NRC.”
Ik: „Ja hallo, ik ben op zoek naar Youp van ’t Hek.”
Redacteur: „Sorry meneer, wij kunnen u niet doorverbinden met onze columnisten, in verband met privacy.”
Ik: „Zeg, heb je enig idee met wie je spreekt? Ik ben Rob Wijnberg! De hoofdredacteur!”
Redacteur: „Ach ja, nu hoor ik het. Haha. Wacht, ik verbind je door.”
U leest het goed: als je toevallig Rob Wijnberg heet, word je zó met Youp doorverbonden. Maar als gewone sterveling?
Ik dacht: hier zit een column in.
Mocht u nou ook nog steeds niks van Youps klachtenservice vernomen hebben, stuur uw klacht dan naar: rob@nrc.nl (antwoord niet gegarandeerd).
We zijn begonnen!
Echt he. Hoe verzin je het. Telefoon opnemen en het probleem oplossen en meer bevoegdheden helpdesk. Dat men daar niet eerder op gekomen is.quote:De methode-Youp: telefoon opnemen, probleem oplossen
Mocht iemand denken dat Youp van 't Hek zich bemoeit met zaken waarvan hij geen verstand heeft: fout. 'Tuurlijk heb ik er verstand van', zei hij dinsdag tegen het Nationale Diensteninnovatie Congres in Almere.
Sterker nog: hij kwam met een oplossing voor niet-helpende helpdesks. De caberatier kwam onlangs in aanvaring met T-Mobile, dat klachten onopgelost laat. Dus kwam hij gisteren met een simpel driepuntenplan.
Het Systeem
Niet de helpdeskers zelf zijn het probleem, stelde Van 't Hek. 'Al zijn er natuurlijk best wel een paar die je heel langzaam moet martelen.'
Het echte probleem zijn de mensen die het systeem hebben bedacht, en die daarmee iedereen chagrijnig maken. De medewerkers worden chagrijnig omdat ze niemand kunnen helpen, de klanten omdat ze niet worden geholpen. 'We zijn daardoor een heel vervelende maatschappij met heel vervelende mensen aan het worden.'
En de oplossing is zo simpel. 'Je moet gewoon weer de telefoon opnemen. En dan moet je antwoord geven, en de problemen oplossen.' Ziehier het plan-Youp: 'Je moet meer geld stoppen in die helpdesk.' Met dat geld zorg je in de eerste plaats voor meer telefonistes. En die worden beter opgeleid. En ze krijgen meer bevoegdheden. Zijn er nog nadelen? Ja, voor de baas, want het kost geld. 'En dan heb jij minder bonus. Maar iedereen is minder chagrijnig.'
Van 't Heks driepuntenplan bevalt sommige dienstverleners. Een medewerker van KPN (die dat wil blijven en dus niet met zijn naam in de krant wil): 'Van 't Hek heeft gelijk. We hebben de organisatie te groot gemaakt.'
Maar makkelijk zal het niet worden, want 'er is een enorm verloop onder callcentermedewerkers. De meesten blijven maar een paar maanden. Hoe moet je daar nou een andere cultuur in krijgen?'
Job van den Berg van ingenieursbedrijf DHV ziet veel in het Plan-Youp, vooral in die extra bevoegdheden voor de helpdesk.
Oplossingen
Anekdote: 'Een grote zorgverzekeraar merkte dat een flinke stapel claims door de raad van bestuur moest worden behandeld, omdat de helpdesk niet de bevoegdheid had de probleemgevallen op te lossen. De mensen van de helpdesk kregen daarop elk een budget van 1.000 euro per maand, waarmee ze probleemgevallen mochten oplossen. Iedereen was tevreden, en het was nog goedkoper ook.'
Niet alleen Youp had oplossingen. Walter Ganz, directeur van het Duitse technologie-instituut Fraunhofer en spreker tijdens het congres, wees op het belang van testen. 'Producten worden eindeloos getest voor ze op de markt worden gebracht. Diensten vrijwel nooit. Daarom gaat het vaak mis als ze op de markt komen. Er moeten laboratoria komen waarin diensten kunnen worden getest.'
Een oplossing die zowel het chagrijn van de helpdesk bestrijdt als de bonus van de baas ontziet, kreeg dinsdag de diensteninnovatie-award. Die ging naar de jonge verzekeringsmaatschappij InShared.
De formule is simpel, zegt directeur Felix Tenninglo. 'Alles gaat via internet.' Geen helpdesk meer nodig, tarieven laag, klant blij.
Hoe dan ook: Van 't Hek belooft zijn strijd tegen de helpdeskterreur voort te zetten 'totdat niemand meer op een feestje durft te zeggen dat hij bij T-Mobile werkt'.
Maar het moet wel een 'vrolijke strijd' blijven. 'Ik word echt geen Pieter Storms, al is het maar omdat je dan het risico loopt met Nina Brink naar bed te moeten. Nee, dan maar liever een conferentie van dienstenspecialisten in Almere.'
bron
Het is een Bilderberg complot.quote:Op woensdag 3 november 2010 00:40 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Echt he. Hoe verzin je het. Telefoon opnemen en het probleem oplossen en meer bevoegdheden helpdesk. Dat men daar niet eerder op gekomen is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |